Jump to content

Rengjøring av hylser


Olaf

Recommended Posts

Hallo

 

Er ikke helt sikker på om plasseringen av posten er riktig, men jeg prøver.

 

 

Hvordan rengjør DU hylsene dine?

 

Gjør du for eksempel som det er beskrevet i guiden for lading, med salo, børste og vann? Eller bruker du tumbler?

 

Andre metoder? Er nysgjerrig !!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg pleier å ha en gryte med vann nok til å dekke hylsene mine på rundt 70-80 grader. Stapper oppi vaskepulver (Sånt du har i vaskemaskinen din), og lar det surre å gå. Deretter tømmer jeg ut vannet og får i rent vann, og gjør det samme. Så skyller jeg av hylsene, og tørker dem før jeg stapper dem på brett i stekeovnen på rundt 50-60 grader til de er helt tørre :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har rengjort mine hylser i vaskemaskinen sammen med arbeidstøy i mange år.

Legges i en sokk som knytes igjen og kjører et helt vanlig vaskeprogram uten skyllemiddel.

Dette har fungert i årevis, men siden det ble handlet en ny hyprmoderne vaskemaskin i heimen med tynnere gummibelg som jeg er litt redd for, så har jeg gått til innkjøp av en hylsetromler.

 

Har du en eldre vaskemaskin som fortsatt er i drift, så er metoden å anbefale.

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg og gjort ( er ungkar må vite) jeg putta også hylsene i sokker, men fant ut at med for mange hylser i sokken og for mange sokker så ville ikke trommlen dra orntlig rundt, da brukte jeg hylsene rett i trommelen ,funka fint det, men fant ut av at hylsene ( mest .40S&W) fikk en fortykning i godset i åpningen når de tumblet rundt som de ville. Ved lading skavet dien av en løvtynn halvmåne med messing fra hylsene, stikker no jævlig i fingen...hehe

 

Tok meg friheten å frisere bort innlegget du siterte i sin helhet siden dette står rett over. Trådene blir ryddigere, tar mindre plass og blir mye enklere å lese når det ikke er hensiktsmessig å sitere, slik det var her. I tilfeller som dette er det tilstrekkelig å bruke Post Reply-knappen i stedet for Sitér ;-)

 

Morten Vinje

 

Edit: Javel Sjef. :P

Link to comment
Share on other sites

Først kokende vann med zalo (avfetting). Så skylling under varmt vann i springen. Neste runde - kokende vann med vaskepulver (koppvaskmiddel). Ny skylling under varmt vann i springen. Tørking i stekeovn, jeg er nok noe rausere med temperaturen, det blir gjerne over 100 grader.

 

Har også prøvd å line opp hylsene på geledd på toppen av jøtul 3'ern. Delvis med suksess, delvis med litt for høy varme. Dvs at hylsene har blitt blå. Men de funker da fortsatt...

Link to comment
Share on other sites

Det hørtes ikke dumt ut, Jibrag..

 

Prøvde overstående metode, men jeg byttet ut oppvaskmiddelet med zalo.. Deretter skylte jeg dem, før jeg tørket dem og puttet dem inn i stekeovnen. Fettet gikk bort, men noe av kruttslammet ble igjen, og hylsene le ikke særlig blanke.. :?

 

 

Da må din metode prøves ut neste gang! :wink:

Link to comment
Share on other sites

1 liter vann

1 pose sitronsyre

1 dash zalo

 

(Mors gamle oppskrift til messingpuss når hun ikke gidder å gni så mye... :D )

 

Dette har jeg oppi en ultralyd vasker og lar det surre å gå en 30min tid...

(blir veldig rent og all dritt utenpå og inni...! blir bort (også på velbrukte

svartkrutt hylser), blir ikke skinnende blankt, men det er ikke jeg så opptatt av..) :)

 

Tørkes på en av de tidligere nevnte måtene... Har selv prøvd meg på tørketrommel

(noe som ikke var så populært...) har ikke prøvd stekeovn enda men det høres ut

som et bra alternativ...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Før brukte eg vatn og Zalo. Hadde i litt sitronsyre hvis eg ville ha litt blanke hylser. Det var litt arbeid med denne metoden, spesielt med små 223 hylser der vatnet ikkje ville renne ut igjen av seg sjøl. Og så var det tørketid.

 

I år gikk eg over til å bruke tumbler og det angrer eg ikkje på. Det er veldig lettvint å tømme hylsene i bollen og skru på straumen. Så er det berre å fiske ut gullande reine hylser 2-3 timar seinare. Bruker forresten ein liten skvett Dillon hylsepolish.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg ikke liker med tromling er at det alltid ligger igjen litt poleringsmedia inne i hylsene. Noen ganger ganske mye! Så jeg ender alltid opp med å vaske de i litt såpevann uansett.

 

Fikk nylig et tips om å bruke en slik "ultrasonisk" greie som beskrevet over, det låter veldig besnærende... rene hylser både utenpå og innvendig.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Har et nybegynnerspørsmål, nettopp begynt med lading så vasking av skutte hylser er nytt for meg.

Hvor nøye er det med innsiden av hylsene? Skal man få vekk alt kruttslammet på innsiden slik at de blir som hylsene til Thomas_K, eller er hensikten bare å få vekk skitt og sand og det som ellers sitter løst som kan skade dien? Har det noen negativ effekt for ladingen/skuddet hvis det er igjen litt slam? Har prøvd å vaske dem i zalovann, men klarer ikke for alt i verden å få bort slammet innvendig..

Link to comment
Share on other sites

Tar du en liten "harrytur" kan du få deg en billig ultralydvasker, , , rett nord for Uddevalla, eller bestill selv fra deres hjemmesider:

 

http://www.kjell.com

 

Videre på Hem & fritid og så Ultraljudrengjøring, på menyen til venste :D

 

Har hatt en slik en i 2 år nå og er kjempefornøyd, ikke minst når klubbvåpenene skal rengjøres er den mitt i blinken :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

En kompis av meg har "kidnappet" ultralydrenseren til tannlegen sin, og han brukte først vann i når han renset våpendeler etc, bakdelen da var at alt stål rusta som faen rett etterpå hvis en ikke behandlet det med olje, men da fikk vi den geniale ideen å kjøpe 5l med WD40, da blir alt rent og så får det en smørehinne med olje, men dette er vel ikke noe for hylser da.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Min erfaring med hylsevask er som følger:

 

Dess ferre hylser man vasker om gangen jo bedre resultat blir det.

I min vasker som har et bunnmål på ca 30*15cm får jeg greit

plass til 50 45colt hylser.

 

(tar jo endel tid om man har 1000 hylser liggende da.. :) )

Link to comment
Share on other sites

Har lyst å bestille meg en sånn rengjører fra Kjell.com.

Men, lurte på om noen viste hvor mange hylser den minsta kan regjøre om gangen.

Eller, om det er lurere å gå for den "største" med engang.

 

Har også tenkt på en slik; både for tomhylser og diverse annnet. Den minste kan fylles med max 375ml væske, og det synes jeg virker veldig snaut. Den største tar opp til en liter, og tankes grunnflate er oppgitt til 16x13cm - hvilket er vesentlig mindre enn at A5 ark. Det spørs selvfølgelig hva slags - og hvor mange - hylser som skal rengjøres, men i hvert fall for mitt vedkommende kan jeg ikke skjønne vitsen med å dille med den miste all den tid prisforskjellen er 200 kr.

Link to comment
Share on other sites

Bruker en hylsevibrator med knuste valnøttskall( nei jeg sparer ikke på det fra jula)

og tilsetter poleringsmiddel fra frankford arsenal...

Det funker greit og hylsene blir blanke og fine, men må tørke over dem utvendig med ei våt fille før pressing for ikke å samle opp for mye dritt i pressa og på ladebenken.

Rengjør dem før pressing for ikke å bulke dem og risikere klumper med hylsefett i nøttemiksern :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har et lite spørsmål ang. temaet? Jeg er ingen guru på metall og legeringer, derfor håper jeg noen her kan hjelpe meg og gi meg et godt svar:-)

 

Har en ammoboks med tomhylser som har stått et års tid. Hylsene var uheldigvis fulle i blå korrosjon rundt halsen(ikke rust). Dette har jeg ikke sett på mine hylser før, annet enn på gammel ammunisjon, og da rundt tennhette. Det jeg lurer på er om dette er vrakgods, eller er det mulig å bruke desse hylsene til videre lading? Håper det er mulig å fjerne denne "eiren"(som ser litt ut som kommer fra et gammelt batteri) selv om jeg ikke har tilgang på så mange tekniske hjelpemidler....

 

Dette ser mest ut som et utvendig belegg, som ikke har gjort synlig skade i messingen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg testet kombinasjonen varmt vann, Zalo og sitronsyre i helga, og det funket i allfall veldig bra. Ser også for meg at kombinasjonen ultralydvasker og WD-40 må være fortreffelig for diverse våpendeler. Men det vil vel neppe ta avleiringer av bly eller mantel?

Link to comment
Share on other sites

Jeg testet kombinasjonen varmt vann, Zalo og sitronsyre i helga, og det funket i allfall veldig bra. Ser også for meg at kombinasjonen ultralydvasker og WD-40 må være fortreffelig for diverse våpendeler. Men det vil vel neppe ta avleiringer av bly eller mantel?

 

Hva slags vasker bruker du? Jeg har funnet en her i Norge, men de skulle ha 5000,- for den .... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Jeg presser hylsene først (unngår hylser som er helt bedritne), vasker deretter av hylsene med vann og zalo, skifter vann og tar i sitronsyre for å få dem blanke.

 

Etter en omlading eller to tar jeg dem i trommelen med valnøttskall, for å fjerne driten som legger seg på, og for å få dem ennå blankere enn med sitronsyre.

Link to comment
Share on other sites

I en Ultralydvasker fra kjell.com brukker jeg en blanding av 50% vann og eddik, ikke den pingleeddikken du bruker til matalging her gjelder kun 35% klar.

 

dette gjelder svartkrutt hylser:

Vask grundig i grønnsåpevann, skyll fandenskapet godt

tørk de på plata til kaffetrakteren "alle har jo det på ladebenken"

Helpress hylsene og hiv de i blandingen, kjør vaskeren i 15 minutter og skyll godt med varmt vann.

la de tørke på spiker eller kaffetrakter plata. "jeg får plass til ca 50 stk 12mm på en moccamaster"

 

Det ligger en artikkel på http://www.6mmbr.com/ultrasonic.html

som er verdt å lese

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 years later...

Jeg har testet mye ymse, men har konkludert med at det enkleste ofte er det beste. Intensjonen med å gjøre ren hylsene er å sikre god funksjonering i våpenet, ikke å stille dem ut på museum. Det er fullt mulig og få de skitneste hylsene til å skinne - men hva er vitsen?

 

Jeg tumbler mine i en time med litt poleringsmasse. Så siler jeg hylsene, og heller dem over i et fuktet håndkle, og rister dem til mesteparten av støvet er gått av dem - og lar dem tørke på varmekablene i ti minutter mens jeg tar en kaffe.

 

Og så;

 

1. Børste kjapt inn og ut for å sikre at det ikke er korn igjen. Jeg bruker børsten som følger med smørebrettet til RCBS.

2. Smøre på smørebrett med RCBSs caselube og RCBS smørebrett.

3. Trimme hylsen til riktig lengde, og rense hylsetoppen for overflødig metallspoon.

4. Hylsene over i fuktig håndkle og riste godt til fettet er av.

5. Prime hylsene med håndprimern min (den er bare evig mer effektiv enn pressen..)

6. Lade dem på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Vannbasert avfettingsmiddel/industrivask, varmt vann og tørking over svak varme. Da er de ren både utvendig og innvendig.

Etter 4-5 ganger blir hylsene litt brunlig, er du opptatt av kosmetikk kan du tromle dem blanke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...