Jump to content

Rengjøring av hylser


Olaf

Recommended Posts

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Engbo, Hornady og Lyman lager alle ultralyd rensere med skikkelig kapasitet.

 

http://www.engbo.no/Artikkel/Skytterutstyr/Ultralydvasker-med-ett-hylsebrett/10002661.php

http://www.hornady.com/store/Lock-N-Load-Sonic-Cleaner-and-Accessories/

http://www.lymanproducts.com/lyman/case-prep/turbosonic-casecleaner.php

 

Engbo kjøpes hos Engbo, Hornady hos Holstad eller ABC fritid og Lyman hos oss Jaktdepotet, Midway eller Hjemmelading.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har meget god erfaring med å vaske hylser i vaskemaskin. Jeg bruker en 1.5 ltrs brusflaske, borrer endel hull i den og fyller den med hylser. Tømmer oppi en skje med vaskepulver, og slenger den inni sammen med klær.

 

Må skjære istykker flaska for å få ut hylsene, men den kostnaden svelger jeg lett.

Hylsene blir helt rene uttapå, og de blir blanke av å ligge og gnisse mot hverandre inni flaska.

 

Jeg vasker alltid hylsene etter at jeg har smurt og pressa de, siden jeg bruker vannbasert Lube.

Prosessen tar en time, pluss en time med tørking i stekeovn @ ca 100 grader.

 

Det som evnt måtte være igjen av sot inni hylsa, kan få lov til å være der, har ikke merka at jeg får noe presisjons variasjoner ei heller hastighets variasjoner på grunn av dette.

 

Anbefaler folket å prøve dette :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Til dere som bruker ultralydrenser, hva slags lurium bruker dere for å få dem rene og skinnende?

Jeg fikk min igår, og den funker som snus. Jeg har brukt vann, zalo og litt kopperrens, og de blir skinnende blanke. Men ser noen av hylsene blir litt rosa/rød aktig. Hva skyldes dette? Bruker jeg lurium hylsene kanskje ikke tåler?

Link to comment
Share on other sites

Til dere som bruker ultralydrenser, hva slags lurium bruker dere for å få dem rene og skinnende?

Jeg fikk min igår, og den funker som snus. Jeg har brukt vann, zalo og litt kopperrens, og de blir skinnende blanke. Men ser noen av hylsene blir litt rosa/rød aktig. Hva skyldes dette? Bruker jeg lurium hylsene kanskje ikke tåler?

 

har selv lyman sin ultrasoniske renser. kjøpte ett eget stoff for hylser som blandes 1 del av mot 40 deler vann.

 

fikk det på jaktdepoet

 

 

blir skinnende rent:)

Link to comment
Share on other sites

Pass på så du ikke putter oppi noe som har blånering i badet med sitronsyre i, da ryker blåneringen på få sekunder gitt

 

Har erfart det samme :oops:

 

Det var magasiner som blåneringen forsvant på for meg, og de begynte å ruste like fort som blåneringen forsvant :twisted:

Link to comment
Share on other sites

@triggerhappy

 

En ultralydvasker er da slettes ikke noe nytt redskap. Det meste som tåler ultralyd kan "vaskes" i den, med gode resultater. Men man bør bruke egnede "medier" for de enkelte tingene man skal vaske. Har vasket mye rart i ultralydvaskere - maskindeler blir forbausende rene ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker noen dråper zalo, ei lita skje med sitronsyrepulver. Etter vasken, så er det å skylle dem i lunket vann og så inn i stekovnen på 40 grader og varmluft i rundt 45 minutter. Ferdig...

enkelt og greit.grønnsåpe og salmiakk,varmt vann.la det stå en time.rør godt rundt noen ganger.skyll godt noen ganger,inn i steikovnen.50 gr,til di er tørre.

Link to comment
Share on other sites

@RWA

Det ser stort sett ut som det går bort når jeg gnikker på det. Noe blir igjen på enkelte hylser, mens andre igjen er helt rene.

 

@300kongen

Hvor mye eddik bør jeg bruke? Jeg helte oppi en god slump med det på en test igår, og da ser det ut til at enkelte hylser får litt rødlige prikker her og der.

Link to comment
Share on other sites

Du får prøve med litt mer zalo / annen såpe, og tømme det over i oppvaskkummen med troppa i og bruke kosten litt. Har opplevd det selv, og etter en runde med kosten er de rene. Men bruk vannet du hadde i "vaskeren" når du gjør det, og skyll godt etterpå med vann for å få bort såpe og annet rengjøringsmiddel.

Link to comment
Share on other sites

 

@300kongen

Hvor mye eddik bør jeg bruke? Jeg helte oppi en god slump med det på en test igår, og da ser det ut til at enkelte hylser får litt rødlige prikker her og der.

 

 

Jeg har brukt 25 % av mengde veske med 7% edikkoppløsning. Har funnet ut at mer enn dette ikke har noen betydning. Har ikke opplevd noen røde prikker av det. Men ta en runde med "lunkent" rent vann til slutt, evnt. tilsett litt bakepulver i den runden.

 

Har også testet å bruke litt sitronsyre i vannet, det også tar godt.

 

Pr i dag skyter jeg hylsene så hardt at de sjelden rekker å bli møkkete før de kasseres... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har et problem med at hylsene får litt misfarging. Skal se om jeg kan få opp et bilde snart. Det blir en brun/blå hinne enkelte steder på hylsene (opp mot 50% av hylsa). Jeg har brukt sitronsyre/eddik/zalo og skylt grundig etterpå. Der det ikke er misfarging er hylsa skinnende blank. Lar det stå ca 14min på 50W.

Noen som vet hva det kan være som gjør dette? For mye syre??

Vil det i tillegg være skadelig for hylsa, vil den bli svekket??

Link to comment
Share on other sites

Hummmm, rart. Bruker litt sitronsyre og zalo, men har ikke opplevd det slik du beskriver - noen små flekker som er misfarget etter en tur i ovnen. Fant ut hva problemet var, og skylte de en ekstra gang. Da var de blanke og fine. Bruker ovnen på ca 50 grader og varmluft i minst en halv time og legger de på et ark med bakepapir for at det ikke skal komme fett på de fra stekeplata..... Skylling er SVÆRT viktig - spesielt siden du bruker eddik....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har ladet selv et par år, og har alltid tørket hylsene på kokeplata etter vask. Bruker kanskje litt sterk varme, for de har en tendens til å få litt blåfarge.. Har hørt i ettertid at hylser ikke bør utsettes for varme over 40-50 grader.? Stemmer dette, og er i såfall hylsene mine farlige å bruke? :forvirra: Splittet et par av de med baufil, og kan ikke se noen tegn til separasjon eller annen skade. Har ladet dem 4-5 ganger nå. Dette er 30-06 hylser.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg noen metalurg, men tror ikke disse messing hylsene skal utsettes for alt for sterk varme. Det er ikke det aller beste å utsette hylsene for all denne "kjemi" vasken. Sier det bare ut i fra egen erfaring. Har holdt på å vaska hylser i sitronsyre sjøl i mange år, og tørka ved peisen, badegulvet og steikovnen. Merka etter ei stund at hylsene ikke varte så mange ladningene, før jeg måtte kassere dem. Virka som de ble sprøe og gikk i en slags oppløsning.

 

Nå har jeg kjøpt trommel, å tromler med ris & Johnson messing rens. Hylsene blir veldig rene, glatte og blanke. Anbefales dette, en time eller to i trommelen, så kan en bare lade dem opp igjen rett etterpå. Ingen tørkeprosess på dager etterpå. Dette er bare min erfaring, og det er sikkert mange som er uenige, og mener vask i div "middel" er best, enkelest og billigst.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg er ny hjemmelader og skal til med å lade opp hylser som er brukt en gang (av meg..). Jeg var forsiktig med de etter at de ble skutt, rett tilbake i patronboksen. Er det nødvendig å vaske slike hylser før jeg bruker de på nytt? De er ikke ful av grus etter en tur på bakken, men litt sot og greier er igjen på innsiden/halsen..

Link to comment
Share on other sites

Heisann. Det som er viktig er å få bort hylsefettet etter at du har halspresset dem. Når du halspresser er det viktig at du har fett inni hylsehalsen, for at pressinga skal gå som "smertefritt". Hvis du ikke har fett inni hylsehalsen kan du være uheldig å ødelegge dia. Mandrellen (pinnen midt i dia) gjør at det blir rett diameter på hylsehalsen for isetting av ny kule, og det trengs litt fett på den. Hylsefettet er normalt vannløselig, og etter pressing så er det bare å vaske dem lett i vann med litt zalo eller tisvarende og tørke de i ovnen på 40 grader ei stund. Da er fettet borte og du har hylser du kan lade opp igjen. Lykke til med ladingen :)

Link to comment
Share on other sites

Skjelden jeg tromler hylsene, da skal de være bra full av sand ol.. Når jeg har vært på skytebanen, så er hylsene rene. Det er ikke sand der som kan feste seg på dem. Mn det ville være lurt å tromle dem før de går i pressa hvis de er fulle av dritt - dai får lengre levetid. Etter pressing bruker jeg å vaske dem - det tar en time inkludert tørking.

Link to comment
Share on other sites

På enkeltstasjonspresse:

-Tromling etter skyting (Sot og kruttslam + olje = slipepasta som ødelegger dia)

-Smøring ( trenger ikke smøring hvis du bruker LEE Collet die)

-Sizing

-Tromling (andre gangs tromling trengs ikke med LEE Collet die)

-Kontroller at det ikke sitter media i tennkanalen, noe det garantert gjør på over 50% av hylsne.

-Setter i tennhette med håndisetter, eller gjør det i pressa samtidig mens jeg utvider toppen av hylsehalsen i de hylsene jeg gjør det på (M-Die)

-Krutt

-Kule

-Pang!

 

Karusellpresser:

-Tromling etter skyting

-Lading som vanlig (Uten smøring med LEE Collet die)

-Hvis jeg må smøre må jeg nok ta jobben med og tørke over patronene etterpå. Jeg bruker et kopphåndkle fuktet i teknisk prit til dette.

 

NB! IKKE TROMLE FERDIGE LADDE PATRONER!

Det som skjer da er at kruttet granuleres til et finere støv og brennhastigheten øker drastiske. Brennhastighet har noe med overflatearealet på kruttkornene og gjøre.

 

Korproal

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en lee collet die til halspressing. Etter det jeg har lest så er noe av det positive med denne dia at du ikke behøver fett. Stemmer ikke dette? Mener bla. at det stod i ladeboken.

 

Skjønner uansett at jeg bør å få vekk evt kruttrester og sot. Er det trommel eller sitronsyre/zalovask som er best? Begge deler?

Og skal tennhetten presses ut før tromling? I såfall kommer jo det skit i dia uansett..

Link to comment
Share on other sites

Tja... noen vil vel si det, men jeg er ikke enig.

Om enn må smøre noe her så er det innvendig.

Colletdien fungerer slik: En splittet hylse med en utvendig kon blir klemt mot hylsehalsen. Dette skjer når hylsa er på topp i dia. Det er derfor ingen flate som glir mot hverandre og skaper noe særlig friksjon. Det eneste som glir mot hverandre er mandrellen som utvider hylsehalsen invendig. Men den står som sagt stille i hylsa når halsen presses mot mandrellen av den splittede stålhylsa.

 

Det som ikke er så bra med denne dia er at den er levert med serdeles grov overflateruhet på alle glideflater. For og gjøre dia litt bedre har jeg dreid den grove entringskonen på mandrellen til en slak radie, nitrert og polert mandrellen. Resten av flatene i dia er også polert.

 

Jeg har aldri brukt og kommer ikke til og bruke smøring på denne dia.

Link to comment
Share on other sites

Smøring innvendig i halsen lager et sant helsike om man bruker stasjonspresse. Da plages i hvertfall jeg med at kruttet henger seg opp i halsen, og det har også hendt at det har tettet seg helt, og kruttet renner over etc. Kruttet som kommer seg ned i hylsa, tar til seg fuktigheten på halsen, og dette skaper i hvertfall ikke jevnere utgangshastigheter, og derav i hvertfall ikke bedre presisjon.

 

Men har man tid til å først presse hylsene, deretter tromle/rengjøre, for så å sette i tennhette, fylle med krutt og kuler, så er det nok sikkert med på å forlenge levetid til både die og hylser.

Link to comment
Share on other sites

Ja si det ja - hvorfor smører jeg hylsehalsen innvendig.... Sikkert fordi det er blitt en "vane". Nå har jeg bare ladet selv i 8 mnd, men har rukket å lade rundt 1700 skudd i forskillige kalibre. Så det har nok sikkert hengt med fra helpressinga. Men selv om det sikkert ikke trengs, så skader det sikkert ikke ;) Men så får de seg en omgang med zalo og sitronsyre hver gang også, og de er så rene som bare det både inni og utenpå. Tar 1 time med vasking og tørking etter at de er presset. Har en boks som lades opp hver gang - ca 300 hylser, og jeg synes det er lettere å se etter sprekker når de er helt rene etter en vask. Etter vask blir det også litt kontrollmåling, og er de for lange - da blir det fresing ;) Det er nå slik jeg gjør det, men ting kan jo forandres med tiden. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Smøring innvendig i halsen lager et sant helsike om man bruker stasjonspresse. Da plages i hvertfall jeg med at kruttet henger seg opp i halsen, og det har også hendt at det har tettet seg helt, og kruttet renner over etc. Kruttet som kommer seg ned i hylsa, tar til seg fuktigheten på halsen, og dette skaper i hvertfall ikke jevnere utgangshastigheter, og derav i hvertfall ikke bedre presisjon.

 

Men har man tid til å først presse hylsene, deretter tromle/rengjøre, for så å sette i tennhette, fylle med krutt og kuler, så er det nok sikkert med på å forlenge levetid til både die og hylser.

 

Det du kan gjøre er og gå over til grafitt eller talkum (tror det er talkum som blir brukt). Dette påføres med en miniatyr flaskekost montert på et brett på bordet som du bare trer hylsa nedom. Jeg har bare hørt om dette, ikke sett, men jeg mener at det er slik det fungerer. Dette trenger du ikke vaske bort. Ikke er det skadelig for kruttet heller.

 

Ja si det ja - hvorfor smører jeg hylsehalsen innvendig.... Sikkert fordi det er blitt en "vane". Nå har jeg bare ladet selv i 8 mnd, men har rukket å lade rundt 1700 skudd i forskillige kalibre. Så det har nok sikkert hengt med fra helpressinga. Men selv om det sikkert ikke trengs, så skader det sikkert ikke Men så får de seg en omgang med zalo og sitronsyre hver gang også, og de er så rene som bare det både inni og utenpå. Tar 1 time med vasking og tørking etter at de er presset. Har en boks som lades opp hver gang - ca 300 hylser, og jeg synes det er lettere å se etter sprekker når de er helt rene etter en vask. Etter vask blir det også litt kontrollmåling, og er de for lange - da blir det fresing Det er nå slik jeg gjør det, men ting kan jo forandres med tiden.

 

 

Hylsetrommel gjør en like bra, hvis ikke en bedre jobb med rengjøringen en zalo og sitronsyre gjør. Jeg bruker knust maiskorn som medie, og tilsetter 3-4 spiseskjeer med vanlig messingpuss. Tilsetter bare mere puss når jeg ser det er nødvendig. Pussen gjør at man reduserer trommelingstiden med 40-50% på vanlig sotete hylser.

Blankere hylser har ingen bruk for :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Smøring innvendig i halsen lager et sant helsike om man bruker stasjonspresse. Da plages i hvertfall jeg med at kruttet henger seg opp i halsen, og det har også hendt at det har tettet seg helt, og kruttet renner over etc. Kruttet som kommer seg ned i hylsa, tar til seg fuktigheten på halsen, og dette skaper i hvertfall ikke jevnere utgangshastigheter, og derav i hvertfall ikke bedre presisjon.

 

Men har man tid til å først presse hylsene, deretter tromle/rengjøre, for så å sette i tennhette, fylle med krutt og kuler, så er det nok sikkert med på å forlenge levetid til både die og hylser.

 

Enkleste du kan gjøre er å kjøpe deg en neck sizer med løse bushinger. Da slipper du dette å smøre hver hylse.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

har fått testet billigultralydrenseren min fra DX, brukte en teskje med oppvaskmiddel varmt vann, og hadde kontrollgruppe ved siden av som hadde samme løsningen og lå like lenge. Utenpå så de ganske like ut (ikke blanke og fine som etter tromling), men innvendig var de som hadde ligget i UL-bad helt glatte, mens de i kontrollgruppen hadde ett matt og ru belegg av kruttrester. Så det var verdt 281kr? helt klart:) men IKKE putt klokken din i den! Rista løs et av timesymbolene, og dette er en SOLID klokke!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Vurderer en ultralydrenser selv, etter å ha fått anledning til å rense glidekassen og sluttstykket til Ruger 10/22 i en av Forsvaret sine. Det gjorde underverker, for å si det forsiktig. Til og med HotLips-magasinet kan brukes igjen etter en tur i badet.

Angående smykker og ultralydbad, var jeg tilstede i en relativt seriøs gullsmedforretning i det store utland i fjor. Der hadde de som praksis å tilby ultralydrens av smykkene til dem som måtte komme innom. Men de presiserte at det kun var ekte diamant og varianter av korund som kunne renses slik. Dessuten måtte de ikke være utbedret, reparert eller sprukket; da ville de gå i tusen knas.

Så kan kanskje være fornuftig å ikke rense alt i ultralydvaskeren.. :roll:

 

Selv har jeg jo slått inn på hjemmeladergaleien, og vil først og fremst bruke den til hylserens. Er det noen som har erfaring med Lyman sin?

 

 

mvh

 

swr

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...