Jump to content

hvilken sopp liker kammerfolket?


v-max

Recommended Posts

Det første du må gjøre er å skaffe deg en soppbok, ja nesten som ladeboken.

Så lærer du deg deg de mest kjente typene, kantarell, steinsopp, piggsopp, blekksopp osv.

Aldri smak på sopp som ikke er varmebehandlet, og er du usikker på typen så kaster du den.

Det var nettopp en som mistet livet pga han trodde han hadde funnen ten sjampingjong, men det var en liten hvit fluesopp.

Link to comment
Share on other sites

Fleinsopp! (for de som ikke skjønner en spøk: jeg kødder!)

 

hadde et utsøkt kveldsmåltid på smørstekt kantarell, potetmos og vossakorv for noen uker siden på en lang og ensom skogsvandring...

 

om du skaffer deg basiskunnskap er kantarell, traktkantarell og steinsopp temmelig sikre.

Link to comment
Share on other sites

Ikke det at jeg er noen erfaren sopplukker, men blir ofte fortalt hva det er jeg har fått på matbordet....

 

Kantarall får jeg ikke meg selv til å synes er godt. Den er sur og rar.

Steinsopp er greit godt nok det.

Men den beste jeg vet å ha smakt er egentlig champingiongen man kjøper fersk på butikken!! Trygt er det, og kvaliteten evig bra nok om en velger med omhu hvilke en putter i posen. Så for meg blir liksom sopplukking noe mer bortkasta tid!

 

Slo ei skulder ut av ledd på sopptur en gang, mens jeg egentlig skulle vært på andejakt, og etter det har jeg også opparbeidet meg et enormt hat mot sopplukking.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Har funnet disse:

Bilde0162.jpg

 

Hvordan tar jeg best vare på de når de ikke skal brukes med en gang?

Fryses hele? Stekes og fryses? Tørkes?

De er nå renset og skylt.

 

 

har du tenkt og spise de der??

Ja, da skjønner jeg at jeg ikke har greie på sopp...

Kjøper sjampinjong på butikken jeg.. hehe

 

sikkert gode de der også, men jeg syntes de så dødsgifige ut :lol::lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

sikkert gode de der også, men jeg syntes de så dødsgifige ut :lol: :lol:

 

Ser ut som lys piggsopp i mine øyne. Nydelig sopp og alt annet enn giftig.

 

Jeg har registrert at det har kommet godt med traktkantareller her jeg bor, så i løpet av uken har de forhåpentligvis nådd rett størrelse. Det ser også ut til å bli et godt år for ekte kantarell. Jeg pleier å plukke noen kilo som jeg forveller og fryser. Digg å ta frem når man skal servere vilt, eller bare for å lage et par ostesmørbrød til suppe.

 

Edit: når jeg forstørret bildet så det ut som om du hadde funnet et par kantareller av real størrelse også. Fin fangst :D !

Link to comment
Share on other sites

Jeg plukker kantarell, piggsopp, traktkantarell, steinsopp, svart trompetsopp og de riskene jeg er trygg på. Svart trompetsopp er den beste, men ofte er det dessverre langt mellom dem. Men man kan finne dem samme sted fra år til år. GPS er smart...

Link to comment
Share on other sites

Skal være kantareller alt det der mener jeg, ingen med pigger under, kun forgreininger på undersiden.

 

Hmmm... jeg synes så tydelig at den største oppe til venstre hadde pigger og var gulhvit på farge. Den skilte seg litt ut fra den røde med hvite prikker nede til høyre :mrgreen: .

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm. Jeg liker sopp veldig godt, men har ikke turt å bevege meg utenfor hyllene på ica. Jeg kunne veldig godt tenke meg å plukke selv, men helst uten å drepe familien. Noen som har et bra tips til litteratur eller andre kilder?

 

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg plukker kantarell, piggsopp, traktkantarell, steinsopp, svart trompetsopp og de riskene jeg er trygg på. Svart trompetsopp er den beste, men ofte er det dessverre langt mellom dem. Men man kan finne dem samme sted fra år til år. GPS er smart...

 

Hittade 4 liter svart trumpet utanför Oslo idag! Helt enig i att det är den bästa!

Link to comment
Share on other sites

Kantarellen er nydelig til vilt, men såpass smaksrik at jeg er forsiktig med den slik at jeg ikke "dreper" retten med for mye. Får en litt vassen look etter tilberedning, men bevares, nydelig sopp.

 

Piggsopp er bra, men litt tam smak, minner muligens litt om schampingjåongz?

 

Rødskrubb er undervurdert. Godt stekt i smør og mye salt og pepper er nam. Også til vilt, spesielt om man synes kantarellen er for krydrete.

 

Steinsopp. Ingen over, ingen ved siden av. Sikkert fordi jeg synes den er vanskelig å finne og derfor blir mer eksklusiv. Eller rett og slett den litt nøttete smaken er en fest på tunga? God konsistens og ser bra ut på tallerkenen er heller intet minus.

Link to comment
Share on other sites

Plukket noen kantareller bak huset i går, og krydret de med div. som lå i skuffen, og la de deretter i en kyllingmarinade som jeg hadde kjøpt på Bunnpris for x antall mdr. siden :roll: , og stekte de i dag.

Hellet over tykk fløtesaus - og syntes at middagen var fullendt :D

 

Øvrige familiemedlemmer ville ikke smake - men det gjør de heller ikke når jeg lager til hjort, rådyr, gås, laks m.m. heller :roll: .

 

First Price - foretrekkes :roll::roll::roll::roll:

Link to comment
Share on other sites

Disse har jeg i hagen fra ca nå og litt utover høsten, det popper opp nye ganske regelmessig. Jeg er veldig skeptisk til sopp-plukking, men dette må vel være matriske?

7b2487d4.jpg

 

Når jeg brekker av en bit er det orange saft inni som også setter seg på fingrene.

b9611784.jpg

 

Dette var en annen en jeg fant i hagen akkurat nå, men det aner jeg ikke hva er for noe, så den får nok stå i fred.

13fd1f9f.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje so god peiling, so eg helde meg til kantarell. (Plus at eg bruka mykje fersk "sjamm-pinng-jång" frå butikken).

 

Syns det er mykje og god smak av kantarellen. Har prøvd diverse måtar å forvelle den på, utan at eg har blitt heilt klok på kva som er "best". Ein kan forvelle i steikepanne eller i kjele på svak varme, tørke i sola, tørke i steikovn osv.

Link to comment
Share on other sites

Er som Vestlandsjeger, ikke noen ekspert og held meg til kantarell. Er litt redd for å ende opp med noen giftige, og kantarell er det jo mest av rundt om i terrenget mitt. Da blir kantarellen enten stekt eller tørka og frosset ned, storsett til bruk i viltsausen.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Det går på det trygge, kantarell, steinsopp, piggsopp og traktkantarell. Alle er nydelig ved siden av vilt.Var på reinsjakt på Kvikne et år, da flomma det over med traktkantarell. Bra når man har lite mat igjen ellers :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg får frysninger av at folk på død og liv skal ha taranteller o.l. på alt av mat, finnes jo ikke godt. det blir som med fisk, det er ikke nødvendig og spise i fredstid...

 

Så du syns sopp og fisk smaker vondt :shock: ??? hum.. jaja. :forvirra:

Bra alle ikke har lik smak. Da hadde det blitt ensformig utvalg i butikkhyller :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan for lite om sopp til å plukke det selv forsløpig så kjøper det vanlige i butikken. Går helst på tørka sopp Steinsopp og litt kantarell og annet.

 

Men tørka sopp syns jeg er bra da den er veldig bra i kraft, og risotto , suppe osv. Ta en mengde sopp i en mengde lunka vann og la det stå ei stund og trekke og det er en utrolig god kraft som en får da .

Link to comment
Share on other sites

Vær forsiktig når en plukker traktkantarell. Om de vokser i klynger sørge for å plukke en og en. Spiss giftslørsopp har en tendens å forvikle seg innimellom og denne kan være dødelig. Lett å ta feil og har man først fårr den i kurven, må hele kastes. En liten bit kan være nok til full nyresvikt.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Spiss_giftslørsopp

 

Men traktkantarellen er helt fortreffelig, og i år blir det laget en ny vending av denne:

 

Kantarellchutney

 

2,4 kg traktkantareller (150 g tørket sopp)

 

2 middels store løk

 

3 revne gulrøtter

 

25 steinfrie svisker

 

1-2 ss rosepepper eller tørkede rognebær

 

1-2 ss hvitpepper

 

1-2 krm cayenne

 

2-3 ss fersk ingefær

 

1-2 pk. kanelstenger

 

2-3 ss fersk revet pepperrot

 

2-3 ts salt

 

 

 

Lake:

 

1,2 liter vann

 

0,45 liter eddik 12%

 

1,6 liter farin

 

 

 

12% eddik lages slik: 1 del 35 % eddikessens blandes med 3,7 deler vann

 

 

 

Soppen renses og kokes noen minutter. Hell av kokevannet. (Tørket sopp legges i en liter vann og varmes opp, kokes noen minutter - kast vannet). Klem ut vann av soppen og del den grovt. Kok opp laken under omrøring til den blir klar og seig.

 

 

 

Løken skjæres i små biter. Pepperrot og ingefær rives. Sopp, svisker, løk og det øvrige has i laken. Kokes 1,5 timer på svak varme til en seig konsistens. Helles på varme, rene glass.

 

 

 

Lagres kjølig. Holdbarhet minst ett år. Godt som tilbehør til vilt, stek, skarpe oster osv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...