Jump to content

Medlemskap i NOJS


krone

Recommended Posts

Melke kua for hva ho er god for..

 

 

Vet du hva det koster å drifte dette forumet pr kvartal? Det kan sikkert Vinje fortelle deg, som har betalt av egen lomme i lang tid.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 273
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Er det bare eg som synest dette blir litt "bukken og havresekken"?

Melke kua for hva ho er god for..

 

 

John

:mrgreen:

Melk? Hvilken melk? :shock: Jeg for min del har ikke sett noe til hverken melk eller ku! Ikke har jeg fått tilbud om en eneste sponsorkrone eller smøringstur til Afrika heller! (hører dere alle bedrifter? Kom med bud da! :D )

 

Foreløpig har vi ikke medlemmer. Det kommer nå. Første året sitter det kostituerende styret, deretter blir det valg på vanlige måter. På halve styret av ganger for å sikre kontinuitet, slik det er vanlig.

 

Jeg er veldig for elektronisk avstemming, så lenge det funker. Jeg synes det vil være svært uheldig dersom to kvisete 15 åringe datanerder som vil bruke NOJS til å fremme sine usunne interesser klarere å kuppe NOJS ved å registrere tusener av nye fiktive medlemmer, for eksempel. Jeg aner ikke hvordan man kan sikre rettferdige valg over nettet, men dersom det går synes jeg det er en klar fordel.

Link to comment
Share on other sites

Ein gang i framtida vil det nok bli tilgjengeleg eit "sikkert nok" avstemmingssystem på internett (100% sikkert blir det aldri), men verden er ikkje der enno. Og når det ein gong kjem, skulle det ikkje forundre meg om det blir billigere å betale reise og opphold for alle medlemmene. Kan banne på at den som utvikler og eig eit slikt avstemmingssystem skal ha pengar for bruken av det... koster vel tross alt ein del å utvikle. (Og kor sikkert er "sikkert nok"?)

 

Eit anna alternativ kan kanskje være distribuert landsmøte, der ein har møte samtidig i t.d. Bergen, Oslo, Trondheim, Bodø og Tromsø (for eksempel) og bruker videokonferanseutstyr. Men det var denne ubehagelige tingen med at dei som har slikt utstyr, gjerne vil ha betalt for bruken av dei. Og pengene flagrer... og dersom ein likevel må reise til ein by, kan ein like gjerne reise heilt til der årsmøtet er.

 

Så det beste er nok å samle medlemmane reint fysisk - og der kan ein gjerne bruke årviss Kammersmell for å lokke folk til årsmøtet :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si at jeg ikke skjønner hva som er problemet med å ha "konstituerende generalforsamling". Er det ikke slik at alle kan komme da, og alle kan stemme?

 

 

Les en gang til, alle kan møte men kun de som har vært medlem i minst 3 måneder kan stemme. Generalforsamlingen er 1.mai, det ble åpnet for å melde seg inn sist i mars. Så nei, kun en utvalgt gruppe kan stemme.

 

 

Vet du hva det koster å drifte dette forumet pr kvartal? Det kan sikkert Vinje fortelle deg, som har betalt av egen lomme i lang tid.

 

Og det har mange ganger vært tatt opp her inne at folk ønsket å bidra økonomisk til driften.

Link to comment
Share on other sites

Det hadde sikkert vært fint med et elektronisk avstemmningssystem der vi kunne sitte pålogget og stemme over forskjellige forslag, men jeg har ikke noe tro på at det kan løses teknisk, sikkert og billig, jeg er ikke interessert i å betale enn masse ekstra i året for å få et halvbra avstemmningssystem til å fungere...

 

Hvorfor skal NOJS finne opp kruttet på nytt, alle andre i alle andre organisasjoner i dette landet reiser da til et årsmåte. Og kan vi ha en "kammersmell" hvert år med årsmåte så blir det jo to smekk på samme flua.

 

En fordel ser jeg i allefall med NOJS og det er et fungerende forum hvor man i allefall kan fremme og diskutere saker i forkant av møtet så man i det minste blir hørt og kan påvirke litt selv om man ikke har muligheten til å komme selv.

 

Og kan man ikke reise selv, så får man stive opp en man stoler på med fullmakter og ønske han lykke til.

 

Det eneste som bekymrer meg er om årsmøtet skal være før eller etter kammersmellen, jeg håper i allefall at årsmøtet er før banketten :roll:

Link to comment
Share on other sites

Årsmøte og avstemming kan enkelt avvikles ved å arrangere tre-fire møtesteder rundt om i landet med en oppnevnt sekretær hvert sted, og at alle møtene har kontakt med hverandre ved telefonmøte - og høyttalende telefoner. Kanskje til og med videosamtaler, hvis det er mulig.

 

Flott initiativ. Beundringsverdig at folk frivillig påtar seg arbeidssomme og kostbare oppgaver til nytte og glede for andre. Mitt råd til Morten Vinje og styret, er at dere rister av dere enhver grinebiting. Det er etter all sannsynlighet mange flere som i stedet setter pris på det dere gjør.

Link to comment
Share on other sites

alle kan møte men kun de som har vært medlem i minst 3 måneder kan stemme. Generalforsamlingen er 1.mai, det ble åpnet for å melde seg inn sist i mars. Så nei, kun en utvalgt gruppe kan stemme.

 

Nå er ikke jeg helt stødig på denne typen juss, men slik jeg forstår det er en konstituerende generalforsamling det formelle stiftelsestidspunktet. Dette er det stifterne som står for og siden man teknisk sett ikke har noen organisasjon før den er stiftet er det vanskelig å arrangere noe åpent valg på et slikt møte.

Vi snakker altså om en formalisering av arbeidet som har blitt lagt ned til nå og som markerer startpunktet for NOJS som en reell organisasjon.

Link to comment
Share on other sites

Mitt råd til Morten Vinje og styret, er at dere rister av dere enhver grinebiting. Det er etter all sannsynlighet mange flere som i stedet setter pris på det dere gjør.

 

Og det er jeg helt sikker på at de ser når medlemstallene strømmer inn. Jeg er sikker på at NOJS er liv laga og det tror jeg andre kammerater er enige med meg i!

Link to comment
Share on other sites

Årsmøte og avstemming kan enkelt avvikles ved å arrangere tre-fire møtesteder rundt om i landet med en oppnevnt sekretær hvert sted, og at alle møtene har kontakt med hverandre ved telefonmøte - og høyttalende telefoner. Kanskje til og med videosamtaler, hvis det er mulig.

.

 

 

Veldig god ide :idea: Da kan man ha "lokallag" i diverse sentrale deler av landet, så vil man ha et mye større oppmøte. Og, det viktigste ekstremt store kostnadsbesparelser både for enkeltpersoner og forbundet.

Link to comment
Share on other sites

Truls og solheimen den ideen der kan jeg også være med å støtte, hadde vi samtidig fått til et lokalt "kammersmellen" på hvert sted så kunne det begynne å lukte fugl.

Men la nå de gutta der nede i sør starte dette først...

Link to comment
Share on other sites

Det eneste som bekymrer meg er om årsmøtet skal være før eller etter kammersmellen, jeg håper i allefall at årsmøtet er før banketten :roll:

 

I dag fikk jeg bekreftelse på at NOJS har inngått et samarbeid med Kondomeriet! Så du skal ikke være for sikker :wink:

 

 

Hmm... nå har dere laget både kammercaps og skjorter.. Hva med en KammerBanjo? Så kan dere kose dere i ut i de sene nattetimer på Kammersmellen :D :D

Link to comment
Share on other sites

Hei,har nettop sendt innmelding . Dette ser lovende ut og kan bli bedre enn Våpeneierforbundet .ER selv politisk engasjert og har vært skytter i 43 år der mye av tiden har gått med til organisasjonsarbeid . Har delvist levd av å lage kuler både støpte og kaldpressede og vet vel hvor skoen trykker hos de fleste uten å ta munnen for ful.

Lykke til! Olav

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Da er medlemskapet betalt, men jeg savnet medlemsnummer på giroen. Dette pleier da alltid å være på medlemskort?

Må definitivt komme med på kortet for 2010 :)

Det var desverre ikke mulig å få medlemsnummeret på kortet. Jeg synes dette er litt rart og skal ta kontakt med Medlemservice for å få dette med til neste år. Kan jo ikke love noe men skal gjøre et forsøk!

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes dette er positivt, men svar gjerne på dette:

 

1. Hvordan vil dere virke utad for å påvirke opinionen mht. skyting/våpenrelaterte saker?

 

2. Hva vil dere gjøre anderledes enn Norsk Våpeneierforbund?

 

En bønn: - Hvis noen av dere vil frampå i media så for guds skyld fremstå som mer seriøse enn NV..

 

Som det er nå fremstår målsetningen som altfor tynn og for mye vinklet mot dette forum.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Ser i en annen tråd her (om våpenLOV) at NOJS har gjort veldig mye ved utforming av forskriften, og skal sitte ved samme bord som de andre organisasjonene ved utforming og innspill til ny lov. At NOJS har fått til utrolig mye for å være en liten organisasjon. Det er bra.

 

Det som jeg ikke synes er bra, er at det arbeidet som blir gjort ikke blir opplyst. Hadde ikke enkelt-personer i denne tråden opplyst om at de VET at NOJS har gjort mye, hadde ikke jeg visst at de hadde gjort en dritt! Eller er det slik at arbeidet er gjort av enkeltpersoner som tilfeldigvis er medlemmer av NOJS? En ting som er sikkert, er at jeg vet ikke. Dersom dette er beskrevet på forumet, må man gjerne arrestere meg. Jeg har imidlertid fulgt relativt godt med på forumet (bortsett fra tre uker i ferien), så det ville overraske meg.

Hva med å opplyse om arbeidet som nedlegges?

Hva med å få foreningsnavnet fram i pressen?

 

Jeg er gjerne medlem av en organisasjon som jobber for jakt og skyting. Men den må være synlig!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

 

Denne tråden (som jeg har sett før, men jeg fant det mer korrekt å legge mitt spørsmål i erverende tråd..) bekrefter vel også behovet av det jeg etterspør?

 

Synes egentlig ikke linken gir meg noen svar, annet enn at det vurderes en form for bedring av informasjonsflyt. Jeg ser stadig oppfordringer om å melde seg inn. Det etterspørres en stor knapp med "Innmelding" på. Jeg tror det hadde vært en idè å informere om hva man gjør og hva man kan gjøre. Det ville satt fart i innmeldingen.

 

Faktum er at jeg FORTSATT ikke vet hva NOJS har bidratt med i utformingen av forskriften, og hva man kan forvente at de kan bidra med i det videre arbeid med våpenloven.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...