Jump to content

Medlemskap i NOJS


krone

Recommended Posts

...Planene var veldig gode i starten av (les Dachs første innlegg) men så er det liksom ikke skjedd noe mer av de flotte planene.

 

Hvem skal realisere de flotte planene om man ikke har medlemmer? Skal man ha det minste håp om at neo blir gjort må man hvertfall melde seg inn. Det er sammen vi kan gjøre en forskjell, ikke ved å forvente at noen få skal dra lasset for alle andre.

 

Amatør, du har da ikke blitt kjeftet på, men forsøkt forklart at NOJS trenger DEG også for å få noe gjort. Ikke sitt å vent på at andre skal gjøre noe, gjør noe selv - skjønner du?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 273
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

AndersG: Hva mener du NOJS skal gjøre, som NJFF og NV ikke gjør? Spørsmålet mitt er om vi trenger flere forbund enn de vi har i dag. Bortsett fra at NOJS gjør en fantastisk jobb med å samle de andre forbunda, men hadde det vært mulig å gjort det med inntekter fra annonsører, og at alle brukere automatisk blir medlemmer i NOJS? Er redd det kan bli en kamp om medlemmene til slutt, og at alt ender opp med en kamp ala man ser i diverse fagforeninger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet det er svært mange som sitter på gjerdet grunnet at det ikke finnes en handligsplan, .....

 

Jeg er en av de.

 

Formålet er foreløpig veldig ullent, med unntak av driftingen av kammeret, som jo er et kjempegodt tiltak i seg selv.

 

Hvem skal styre NOJS, hva slags mål har de, konkretisert? Hva slags typer er medlem av NOJS, personer fra NV eller DFS? Viktig forskjell bare det..

 

Hva er synet på de forskjellige lover, hvilke ønsker man å forandre, og i hvilken retning? Dette er tydeligvis noe som skal gå seg til etterhvert, slik jeg forstår.

Link to comment
Share on other sites

Bortsett fra at NOJS gjør en fantastisk jobb med å samle de andre forbunda,

 

Nå mener jeg at det er akkurat det NOJS burde gjøre, (ikke at min mening har så mye å si)

 

Noen som husker Skytternes Fellesutvalg eller noe i den duren?

(Vesper her vet jeg at du kan komme med fakta.)

 

Det var forrige forsøk på samarbeid mellom organisasjonene, slutten av 80-tallet? Det gikk dundrende på ræva uten å få til noe av verdi. NOJS virker på meg som noe av det samme, med en stor forskjell. Det virker.

Link to comment
Share on other sites

AndersG: Hva mener du NOJS skal gjøre, som NJFF og NV ikke gjør? Spørsmålet mitt er om vi trenger flere forbund enn de vi har i dag. Bortsett fra at NOJS gjør en fantastisk jobb med å samle de andre forbunda, men hadde det vært mulig å gjort det med inntekter fra annonsører, og at alle brukere automatisk blir medlemmer i NOJS? Er redd det kan bli en kamp om medlemmene til slutt, og at alt ender opp med en kamp ala man ser i diverse fagforeninger.

Jeg håper at NOJS skal bli limet som samler folk fra ALLE skytterforbund. NOJS skal ikke være et konkurrerende forbund, men en inkluderende organisasjon åpen for alle jakt og skyteinteresserte i Norge.

 

c0nan: For eksempel kan DU være med å styre NOJS, prege videre veivalg og på den måten både yte litt og forme litt, men da må du være medlem vet du...

 

amatør: Vel, at du ikke har villet melde deg inn i tide er vel ikke NOJS sin feil?

 

Jeg har ikke utrettet stort for NOJS, jeg har desværre lite tid og ressurser til overs grunnet en til tider krevende jobb, små barn og alle andre ting som hører tidsklemma til. MEN jeg har iallefall meldt meg inn...

Link to comment
Share on other sites

Siden årsmøtet skal holdes innen utgangen av april, og man må ha minst 3 måneders medlemskap for å få stemmerett, er det allerede for seint å melde seg inn for å kunne stemme i år.

Dette henger ikke på greip! Alle medlemmer som har betalt medlemsskap må kunne avgi stemme! Dette må vi ta på Kammerset!

Fortsettelse følger!

Link to comment
Share on other sites

Tja.. henger på greip og henger på greip.. Dette er vel nedfellt i vedtektene, og ganske vanlig i mange organisasjoner. Grunnen til at det er slik er vel for å forhindre at grupperinger skal kunne forta masseinnmeldinger rett før et valg i den hensikt å kuppe valget...

 

Ser for meg at valget av styre i NOJS fort kunne blitt noe annerledes dersom vi plutselig hadde 500 medlemmer fra dyrenes frigjøringsfront eller lignende...

Link to comment
Share on other sites

Siden årsmøtet skal holdes innen utgangen av april, og man må ha minst 3 måneders medlemskap for å få stemmerett, er det allerede for seint å melde seg inn for å kunne stemme i år.

Dette henger ikke på greip! Alle medlemmer som har betalt medlemsskap må kunne avgi stemme! Dette må vi ta på Kammerset!

Fortsettelse følger!

Å ta det på kammerset, vil være totalt useriøst. Vedtektsendringer gjøres av årsmøtet med 2/3 flertall.

 

Hvor finner jeg referatet fra årsmøtet i fjor? eller er det forbeholdt medlemmene?

Link to comment
Share on other sites

c0nan: For eksempel kan DU være med å styre NOJS, prege videre veivalg og på den måten både yte litt og forme litt, men da må du være medlem vet du...

 

Jo da, men når man ikke har den fjerneste anelse om retningen, så er jeg ikke spesielt motivert. Synd om man skal kaste bort tid og litt penger, for bare å finne ut at man er medlem av nok en kommunistorganisasjon :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jo da, men når man ikke har den fjerneste anelse om retningen, så er jeg ikke spesielt motivert. Synd om man skal kaste bort tid og litt penger, for bare å finne ut at man er medlem av nok en kommunistorganisasjon :lol:

 

Ingen vet hva fremtiden bringer, men vi kan jobbe målrettet mot den fremtiden vi vil ha. At du ikke vil være medlem er trist, for vi trenger så mange som mulig.

 

Hovedmålet til NOJS i dag er å drifte Kammeret.no og bare den jobben synes jeg er verdt å sponse med 200 kroner i året :wink:

Link to comment
Share on other sites

(...)Ser for meg at valget av styre i NOJS fort kunne blitt noe annerledes dersom vi plutselig hadde 500 medlemmer fra dyrenes frigjøringsfront eller lignende...

 

Unnskyld, men jeg ser ikke hvordan 3mnd.-regelen gjør noen forskjell på akkurat den innbilte problemstillingen, formålsparagrafen er vel uansett førende og dessuten beskyttet til en slik grad at en slik masseinnmelding bare ville medført velkomne kroner i kassa?

 

Tillegg: Siden det virker gjengs å oppfordre gjerdesittere som meg om å melde seg inn, vil jeg bare kjapt svare at jeg venter ikke så mye på at alle handlingsplaner og standpunkt skal være på plass slik det skisseres tidligere i tråden, men heller på at mekanismene som gjør meg som evt. medlem istand til å nettopp påvirke er på plass. Det nye medlemsforumet er en slik mekanisme.

Link to comment
Share on other sites

I fare for å tråkke på tæra til noen:

 

Er dette NOJS registrert noe sted Hvem eier domenet ? Et NO domene må jo ha et org.nr

Og hva med regnskapet/midlene/støtten etc, skal ikke det føres/godkjennes av en regskapsfører ? (kasserer har ikke lov til dette)

 

Bare lurte litt.

Link to comment
Share on other sites

Vi er nå 182 medlemmer i NOJS og vi har opprettet et eget medlemskammer. Dette er et kammer hvor vi ønsker å debatere fremtiden og avholde valg i NOJS!

 

Første februar sender jeg ut giroer for 2010 og hvis det er noen som ønsker å registere seg er det bare å sende mail

 

 

Se for øvrig: http://www.kammeret.no/portal/formal og

http://www.kammeret.no/portal/vedtekter

 

Årsavgift for 2010 Kr.: 200,-

 

Send innmelding til kasserer@kammeret.no

Send inn navn, adresse, telefon nummer og nick. Merk melding med "Innmelding i NOJS"

 

Det er bare å melde seg inn i NOJS selv om det er etter 1. februar!

 

Dere blir registrert fortløpende og det sendes ut giroer ca en gang i måneden.

Link to comment
Share on other sites

Goatboy tror at jeg kan si noe, og det kan jeg.

Skytterorganisasjonenes Fellesutvalg var et initiativ fra en privatperson som dere ikke har hørt om. Han kontaktet meg, og sammen la vi grunnlaget.

I ettertid kan jeg si – det var selvfølgelig håpløst. Men det visste vi ikke da. Vi var idealister, brant for saken. Vi forsto ikke hva de ansatte i forbundene egentlig ønsket.

Jeg har skrevet om dette før og vil ikke gjenta det. Det er for trist.

Hva med NOJS?

Å melde seg inn der er å kaste penger ut av vinduet. La dem drive Kammeret, ikke tenk på et forbund for skyttersaken.

Noen sier at NOJS har gjort en fantastisk jobb med å samle forbundene til felles protest mot ny lovgivning, men det er totalt feil. De er ikke i stand til samling eller protest, for de skjønner ikke hva det innebærer. De har heller ingen styrke til å gjennomføre noe.

Jeg burde kanskje si mer om skytterforbundene, NOJS og webben, men det får bli til en annen gang. De av dere som har skrudd hodet på plass med høyregjenger trenger det ikke heller.

Link to comment
Share on other sites

Vesper, Vesper, Vesper.

 

Tidligere trodde jeg "Vesper" var tidebønnen Vesper som i middelalderen var vanlig å innlede de store høytider med, sammen med en våkenatt. - Olavsvaka

Men så feil kan man ta. Vesper er vist en spurv (Pooecetes gramineus) som har brukket en ving og flyr i ring for tida.

Det er alltid morro å lese det du klorer ned med tastaturet ditt, og støtten fra deg til Nojs er akkurat like god. :D

Du sprudler ikke akkurat av positiv energi. Hvis det er brukt samme energien på alle dine idealistiske gjøremål, så er det kanskje ikke så rart ting ikke har gått på skinner, for å si det mildt.

Du mente det nok godt da, men når ting ikke blir som en håpet på, tror du at ingen greier å få til noe nå heller.

Og uansett hvor mye du proklamerer mot Nojs, så fortsetter det å komme innmeldinger. Forstår de ikke hva du sier?

Det er ikke riktig det du skriver om Nojs en gang, men enda er det 200 medlemmer som har vist sin interesse i løpet av året vi har åpnet for medlemskap.

Det er forståelig at dette må falle deg tungt om brystet.

Krystallkula di har i tillegg gått ut på dato.

Litt nytenkning og vilje til å prøve noe ingen før har greid har du desverre ikke monopol på.

 

 

 

Litt generelt:

Aldri har jegere og skyttere hatt så stor motstand i mediene som nå. Det er egne hat grupper på Facebook, og den ene mer ekstreme gruppa etter den andre mot jakt og skyting i lovlige former dukker opp som paddehatter.

Bare tull, selvfølgelig, i jegernes/skytternes øyne. Men det skal de ha. De kjemper virkelig for saken de mener er riktig.

Hvorfor samfunnet er blitt sånn kan det sikkert finnes en del teorier om, men slik detta har utvikla seg, spesielt det siste tiåret, har gjort jeger og skytterorganisasjoner mer oppmerksomme på at de må stå mer samlet enn de tidligere har gjort. Det er jeg sikker på at de nå er i ferd med å gjøre.

 

Nojs har startet i det "små" ved å drifte kammeret. Det skal jeg love dere at det har ikke vært en enkel sak. Det er ikke bare bare med all slags jegere, skyttere, ulvevenner og kattehatere på samme sted. :)

Det er sikkert mange uenigheter om hvordan kammeret blir styrt, men vi har prøvd oss litt frem og funnet ut at styres ikke forumet med hard hånd vil ting gå samme veien som enkelte idealister har kjørt mindre ting tidligere.. Rett i grøfta.

Kammeret/forum er én ting.. Når vi nå omsider har fått forumet skikkelig på beina. Med andre ord gått i gjennom et par borgerkriger, (vi har i hvertfall vært i gjennom en til nå) så regner vi med at forumet bare blir en liten del av Nojs etterhvert. At det rett og slett blir tid til andre gjøremål.

Vi har jo som formål å drive rekruttering, kanskje få organisert noen kurs, leid et jaktterreng eller gitt juridisk bistand. Ved siden av å være tilstede under samarbeidsmøter med alle skytterorganisasjonene i forbindelse med den nye våpenloven som kommer.

 

Vi har enda ikke brukt ei krone av inntektene vi får annet enn til å betale skyhøye regninger til webhotellet som holder oss på nett.

Tenk dere hva vi kan få til når overskuddet kan begynne å falle tilbake til medlemmene?

 

 

Og jo... en ting til Vesper:

Det koster deg mindre enn to turer fra Lier stasjon til Lillestrøm t/r for å få tilgang til Medlemskammeret til Nojs . For eventuelt å diskutere hva pengene bør gå til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bamrud – det kan være at du har et poeng. Kanskje jeg flyr i ring på grunn av mange dårlige erfaringer. Det er lett å bli for pessimistisk når man har kjørt hodet i veggen hundre ganger. Jeg har ingen tro på NOJS som samlende organisasjon, men jeg kan ta feil. Jeg håper at jeg tar feil.

Som selvutnevnt æresmedlem i GGG, sier jeg derfor … grmff! men lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Hatgrupper mot rovdyrjegere på facebook kjenner jeg til og skjønner hvorfor er der, men hat grupper mot sportskyting har jeg ikke sett? (Siden sosiale medier og web .20 er en del av det jeg studerer for tiden hadde det vært spennede å få hvite hva som finns)

 

Men det var egentlig off topic.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen tro på NOJS som samlende organisasjon, men jeg kan ta feil. Jeg håper at jeg tar feil.

Ja vel, da lurer jeg på hvorfor du kommer med kommentarer som dette:

Hva med NOJS?

Å melde seg inn der er å kaste penger ut av vinduet. La dem drive Kammeret, ikke tenk på et forbund for skyttersaken.

 

Har du ikke noe bedre å bidra med enn sure kommentarer så er kan du også bidra med din taushet. Dette blir for dumt.

 

Jeg kjenner deg ikke ut over hva du har kommet med på Kammeret.no. Det kan godt tenktes du har kjempet for oss skyttere i mange år, og det er vel og bra. Dine utalelser på Kammeret.no gir et helt annet inntrykk av deg.

Link to comment
Share on other sites

WC (:wink: )

for å forsvare en GGG, det er jo mulig man utaler seg på et tidspunkt og så faktisk skifter litt mening og skriver noe nytt. (jfr min overgang fra å være i mot ulvejakt til å være for)

 

Forøvrig er jeg rimelig sikker på at du kjenner til Vesper. Jeg vedder faktisk på at du har minst 1 trykksak han har skrevet hjemme hos deg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Som selvutnevnt æresmedlem i GGG, sier jeg derfor … grmff! men lykke til.

 

Jeg hadde egentlig tenkt å klynge deg opp litt, men det siste innlegget ditt sier egentlig alt. Jeg skjønner deg veldig godt, det er ikke lett å beholde trua etter alt for mange nederlag. Men hva er egentlig alternativet?

 

Jeg vet heller ikke om NOJS klarer å snu utviklingen, men jeg velger å tro at det er mulig. Alternativet er å si at vi har tapt, og da HAR vi virkelig tapt. Hva er vel 200kr i året i det perspektivet? Det er ikke mer enn man kan blåse på banen mellom to kopper kaffe. SÅ dårlig råd har jeg ikke.

 

Eller for å si det slik, hvis jeg ser på det som jeg verdsetter tror jeg ikke jeg har råd til å IKKE være medlem i NOJS.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Alle som var på kammersmellen var iallefall der. Ligger til og med en god del bilder derfra i bildegalleriet.

 

Dette heter første generalforsamling NOJS:

normal_DSC_2665.JPG

 

her er møtelokalet:

normal_DSC_2683.JPG

Link to comment
Share on other sites

Men hva med referatet, er det ikke tilgjengelig for ikkemedlemer?

 

Jeg regner med at styret forsto at jeg vekket liv i denne tråden igjen, fordi jeg var på nippet til å melde meg inn. Siden medlemstallet bare er en liten del av kammerets brukere, regnet jeg med at det var flere som var som jeg. Jeg regnet med at det skulle komme gode reklameinnlegg fra bl.a styremedlemmene, noe jeg ikke har opplevd. Det minste hadde vært å la meg (oss) får lese referatet fra i fjor.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Nå er medlemsavgiften akurat betalt, og med glede. Håper at det skal ha noe for seg, og synes at også Grettene Gamle Gubber burde "skyte" 200kr inn i "Den gode Saken".

Det er ikke sikkert det hjelper, men det er helt sikkert at det ikke skader :wink:

 

Den Gretne Gamle Gubben "graahund" har ihvertfall gjort det.Og det med glede. Ikke alle forbund eller lag blir store over natta :!::!:

Link to comment
Share on other sites

Men hva med referatet, er det ikke tilgjengelig for ikke medlemer?
Jeg er betalende medlem, men referatet er s?idt jeg kan se ikke tilgjengelig for meg heller, jeg vet ikke hvorfor - kansje er jeg bare d?ig til ?ete, eller kansje har det g? tapt - anyway, dette er ikke utslagssgivende for MEG.

For?g er alle styrem?eferqater ol tilgjengelig for betalende medlemmer.

 

Jeg regner med at styret forsto at jeg vekket liv i denne tr?n igjen, fordi jeg var p?ippet til ?elde meg inn. ...
Du regner med??? Det er pokker s?anskelig ?kj? ha folk regner med ved ?ese mellom linjene i et inlegg p?t forum. Vil du noe SI DET, ikke forvent og regn med at folk skj?r hva du mener ved ?lemme innp?etervis med negative/kritiske inlegg i tr?n her.

 

Medlemsavgiten er for?g s?ymbolsk som den kan bli i forhold til hva du f?bare i form av nettstedet kammeret.no! Alt utover dette kan du se p?om en ren bonus.

Link to comment
Share on other sites

Nå klarer jeg ikke helt å se hva som er svart på over her, siden kammeret har influensa for tiden. Jeg vet at det jobbes hardt med dette nå, håper det kommer i orden snart. Vanskelig å lese når æ ø å blir til I)/(&%&/%

Årsmøtet i fjor var konstituerende. Det var ikke valg, kun en markering av at styret konstituerte seg selv. Referatet er vel på tre linjer som sier akkurat dette, kan finne det om det er interessant.

I år blir det valg, og NOJS blir i realiteten medlemsstyrt. Det ligger en nominasjonstråd i medlemskammeret, der medlemmer i NOJS kan nominere kandidater til styret. Og ja, det er sånn at det er medlemmer i organisasjonene NOJS som nominerer og velger medlemmer til styret av NOJS, ikke alle brukerne av kammeret.no. Hvis du vil ha inflytelse i NOJS, meld deg inn i NOJS.

Det er flere som har skrevet at de synes det er uklart hva NOJS egentlig skal drive med, ved siden av kammeret.no, og det kan jeg godt forstå. Så langt har vi ikke rukket så langt ut over det. Vi har vår mann i referansegruppen til utvalget som ser på ny våpenlov, men ikke så fryktelig mye mer. Ja, og så har vi Norges største nettsted for våpen, jakt og skyteinteresserte, og det er ikke lite! Og det har tatt mye tid å få kammeret opp og stå. NOJS er altså en ung organisasjon, hvor mye enda er uklart. Vil du melde deg inn, og være med å bidra? Fint! Har du lyst til å bruke kammeret, men gir katta i NOJS? Helt fint det også! Vi driver ikke misjonsvirksomhet, og vi skal ikke selge noenting.

Link to comment
Share on other sites

...de synes det er uklart hva NOJS egentlig skal drive med
Jeg er en av dem.

 

Vi driver ikke misjonsvirksomhet, og vi skal ikke selge noenting.
Tolker jeg det riktig når jeg oppfatter dette som at dere ikke skal drive markedsføring, for å få mange medlemer?
Link to comment
Share on other sites

...de synes det er uklart hva NOJS egentlig skal drive med
Jeg er en av dem.

Jeg personlig tror ikke det kommer til å endre seg over natten. Vi går ikke fra å være en ny og liten organisasjon til å bli bombesikre og ferdig utarbeidet på kort tid. Dersom du er skeptisk til en organisasjon som er fersk og ukysset så er det vel bare å sitte på gjerdet en stund da, og se hvordan det blir? eller bli med å utforme den, om du heller vil det. Jeg er veldig spent på det nye styret, og hvilke kursendringer som kommer.

 

Vi driver ikke misjonsvirksomhet, og vi skal ikke selge noenting.
Tolker jeg det riktig når jeg oppfatter dette som at dere ikke skal drive markedsføring, for å få mange medlemer?

Kanskje jeg ikke helt nådde frem med det jeg skrev over, så dette kan være et godt eksempel. NOJS er i støpeskjeen, og mye er uklart. Vi har diskutert lite om det skal drives markedsføring for å få mange medlemmer. Dersom du melder deg inn amatør er dette et tema du kan ta opp i medlemsforumet, så får vi sikkert en god debatt over det. Det er i alle fall ikke opp til meg å bestemme hvordan dette skal være. Mitt syn er at vi skal informere på en ærlig måte. Men at vi ikke skal misjonere (gå derfor ut og gjør hele skytterfolket til NOJS medlemmer 8) ) eller tenke at vi skal selge noe. Men dette blir altså opp til NOJS å bestemme hvordan dette blir. Og NOJS er medlemmen det, representert ved det styret medlemmene velger.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...