Jump to content

6,5 kaliber med litt ekstra trøkk?


Østledningen

Recommended Posts

6,5x55 er den ubestridte kongen i mitt hode.  Punktum finale.

 

Men....

 

Jeg har nå et 45cm s&l løp til jaktfelt og "nærkamp/jakt"

 

Dette løpet kommer da til kort på lengre hold. Dvs reinsjakt og hjortejakt hvor holdene kan strekke seg litt.

F.eks Bondstrike kulene i max lading med vvn550 gir meg V0 på 770m/s. Dette blir ca 638m/s på 300m. Skulle gjerne hatt litt mer.

 

Og det er her det baller på seg.

 

Jeg må ha et lengre/nytt løp for mer fart. Jakt og Friluft ordner selvsagt et langt 6,5x55 løp jeg kan bruke til mitt "hobby-langhold" og reinsjakta.

 

Men skal jeg ha nytt løp, så kan jeg jo prøve et nytt kaliber?

Jeg har store mengder match og jaktkuler i 6,5. Ønsker å holde meg til dette.

 

Først må det nevnes.

 

1.) Jeg blåser i løpsslitasje. Løpet kommer nok ikke til å gå mer en 200-500 max skudd pr år.

2.) Jeg lader selv. Hylser, krutt og kuler er det vel ok tilgang på i alle kalibrene jeg har sett på?

3.) Det behøver ikke være så mye fornuft bak dette valget. Jeg er en enkel person, som lett drar på smilebåndet av sære kalibre og høye utgangshastigheter 😊

 

Hva skal man så velge?

6,5-284 Norma? (Kanskje litt likt og lite ytelsesforskjell i forhold til 6,5x55)

6,5 Prc (Må bytte sluttstykke "tupp" og magasin, men unektelig et kult kaliber!)

6,5-06 (passer jo rett i både magasin og sluttstykke.) No brainer?

Andre kalibre å velge imellom?

 

Innspill til mitt lett håpløse prosjekt?

Link to comment
Share on other sites

Østledningen skrev (10 minutter siden):

Jeg må ha et lengre/nytt løp for mer fart. Jakt og Friluft ordner selvsagt et langt 6,5x55 løp jeg kan bruke til mitt "hobby-langhold" og reinsjakta.

Med en passe lang pipe og egnet ladning kommer du så langt med "den kjedelige" 6,5x55 at jeg ikke ville drømt om noen annen (og sær patron) i 6,5-klassen.

(Ja, du er hjemmelader og kan komme rimelig ut av det, men om du må kjøpe hylsene baller det fort på seg. "Kalibrere" ned andre hylser blir jo også litt jobb?) 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Østledningen said:

6,5-06 (passer jo rett i både magasin og sluttstykke.) No brainer?

 

Kan like godt gå for Ackley Improved-versjonen da. Necke ned .270 Winchester-hylser av bra fabrikat, skyteformer til trening, lader opp igjen med staute ladninger til jakt. Den er sånn passe overbore, ikke helt koko. Fungerer bra med MRP.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sølvrev said:

(Ja, du er hjemmelader og kan komme rimelig ut av det, men om du må kjøpe hylsene baller det fort på seg.

 

Hylseprisen er det minste problemet, med mindre det er noe veldig sært. Bruker dem jo mange ganger, så prisen pr. smell blir lite. Det er kulene som koster. Og selvfølgelig den gromme pipa, og samsvarende diesett. Går ikke for budsjettløsningen der. 

 

 

1 hour ago, Sølvrev said:

"Kalibrere" ned andre hylser blir jo også litt jobb?) 

 

Kan gjøres veldig enkelt. F.eks. 270 Winchester ned til 6,5-06. En runde i dia, trim ned lengden og lad opp.

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (16 minutter siden):

 

Kan like godt gå for Ackley Improved-versjonen da. Necke ned .270 Winchester-hylser av bra fabrikat, skyteformer til trening, lader opp igjen med staute ladninger til jakt. Den er sånn passe overbore, ikke helt koko. Fungerer bra med MRP.

Takker for god info! Det skal jeg lese meg opp på! 

Link to comment
Share on other sites

Wintel skrev (43 minutter siden):

6,5-06 er jo veldig morsomt, men jeg så at XXL har diesett til 6.5x300WBY på salg til 500,- og stort lengre kan du vel ikke strekke strikken

6,5x300 hørtes jækelig morro ut! Har ikke noe imot løpsslitasje, men om jeg skal ut med 10 lapp for ett løp så hadde det vært fint om det holdt ørlite granne mer enn 500-1000 skudd. Men skal lese litt. Det er jo unektelig kult!!

Link to comment
Share on other sites

Det finnes alternativer, lettvinte og tungvinte:

6,5x57 er en nedstrupet 7x57 Mauser, 6,5x57 er en lettvint vei. Ser vi på .6,5-284 Win. så er dette også en oppgått løype for mange, lett å skaffe hylser m.m. En virkelig glemt patron er 6,5x65, hvor stor forskjell den utgjør med 6,5-06 vet jeg ikke. (jeg mangler 6,5-06 i samlingen min) .284 Win.Mag. er lite å se, men finnes tilgjengelig, men som du skriver så blir det mye omgjøring på sluttstykke som også på 6,5x68. Hylsebunnen til 6,5x65 er nærmere lik .30-06 enn 6,5x55. Litt forskjell blir det også på hylsebunnen til .284 Win.Mag. mot 6,5x68 som også har en rebated rim (samme som på .6,5-284 Win.) Hjemmelading på Notodden har hylser til 6,5x57 og 6,5x65, så det finnes håp, men dyrt. 

DSC06075.JPG

Mitt eksemplar av 6,5x65 er en RWS hylse, tom for krutt og hette. Om C.O.L. er riktig vet jeg ikke, jeg fikk den slik. 

Edited by Vaquero
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Østledningen skrev (1 time siden):

6,5x55 er den ubestridte kongen i mitt hode

Når man ser på pris og prestasjon så treffer du nok spikeren på hode her ja.

 

Østledningen skrev (1 time siden):

F.eks Bondstrike kulene i max lading med vvn550 gir meg V0 på 770m/s.

Skremt den opp i 911 ms i 6,5x55 her i gården.

Østledningen skrev (1 time siden):

Men skal jeg ha nytt løp, så kan jeg jo prøve et nytt kaliber?

I like it, men jeg tenker da på andre kaliber og du på andre patroner i samme kaliber antar jeg :) 

Østledningen skrev (1 time siden):

Jeg har store mengder match og jaktkuler i 6,5. Ønsker å holde meg til dette

Skjønner absolutt tanken, men ikke sikkert du gledes over valget. De kulene du likte i x55 trenger ikke nødvendigvis finne presisjon i ønsket fart i andre patroner. 

 

Østledningen skrev (1 time siden):

Innspill til mitt lett håpløse prosjekt?

Jeg var selv i tanken for noen år siden, riktig nok før alle PRC- patronene kom på banen. Valget mitt falt da på 26 nosler. Når jeg titter i loggboka så ser jeg at når man para 73,4 gr n217 med 140gr vld og 74 cm pipe så fikk jeg til 955m/s med en ES på 3ms.  Pipa ble faktisk ikke skutt ut, og grunnen var at jeg gikk litt lei. Forskjellen på en x55 og 26n var liksom ikke det store, og det mente heller ikke hjorten eller elgen. Så enden på visa var at jeg kamra om pipa til x55 igjen.

 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg bytta både patron og kaliber. En dag så er kanskje 7mm tilgjengelig, men mtp dagens utvalg hadde jeg valgt 300wm eller 300prc. Selv har jeg sendt inn ei rifle til børis som kommer tilbake klar for 300prc. Pipa blir 14 cm kortere og med 60 cm forventer jeg å pushe 180gr ut mellom 950 og 980m/s. Som du sier så skyter man jo ikke enorme mengder med de "sære"  så om kula er ei eller to kroner mer fordi jeg må ha 30kal så gir jeg litt faen.  

 

Når de er sagt så er 6,5prc en kul patron. Yngstemann på laget jakta med det i år og tok to hjort der begge var på litt hold. Med 60cm pipe så mener jeg han hadde 900 blank eller nært der, med 143 eld når vi koreograferte i høst. Han kunne nok fint brukt x55 han også, men med kort kasse så ble han noe begrenset. For ditt tilfelle så kan du jo også beholde x55 og 50 ish pipe, men bytte kule til eksempelvis accu som ekspanderer over 400ms. Fin kule ift til fart på hold mellom 200-350, selv om bc ect ikke er det beste. 

 

My2cents ❤️ 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det med 6,5 og mye fart har interessert meg i etpar mannsaldere, så  -  :

 

Det var en som skrev inn til "Våpen" (lenge før det ble " -journalen"), da hadde akkurat Erik Braathen overtatt som redaktør. Skribenten ville vite hvilken fantastisk hastighet han kunne få i en 264 Win Mag, i forhold til den sidrumpede 6,5x55. WinMag-en tok jo MYE mer krutt.

 

Erik Braathen viste til max-ladninger og hastighet. Husker jeg rett, fikk man 50 fps (eller var det såpass som 50 m/s?) mer med WinMag, med nesten en halv gang så mye krutt. Og Braathen konkluderte: "Hvor ble det av alt kruttet? Jo, det brant opp inne i den digre hylsa, og gjorde omtrent ingen nytte".

 

En annen artikkel omhandlet det samme som TS spør om, hva kan de store patronene yte? Mange patroner ble prøvd, men det viste seg at de enten ikke ga særlig mer enn 6,5x55, eller at de var lunefulle, etpar grain forvandlet dem fra sedate pottitkastere, til potensielle granater. Den eneste som kom noenlunde ut av den testen, var 6,5x68, men det kan jo skyldes våpen/pipe.

 

Så til 6,5-300 WWH (som er det rette navnet), en patron som jeg har hatt lyst på siden jeg leste om den, da den nettopp var utviklet (1967!). Erik Moen ( @Etterbrenner her inne) eksperimenterte med den. Han ville se hvilken hastighet han kunne oppnå med 100 grs Sierra Matchking, og nådde visst 1200 - 1300 m/s. Men så la han merke til noe rart - på noen av skuddene ble det ei grå tåke 20 - 30 meter foran standplass. Ved å sette opp skive, fant han ut hva det var - hullspisskula "eksploderte", pga luftmotstanden!

 

Digre patroner og masse krutt, for å få nydelige hastigheter, er kanskje morsomt,  -  men: Jeg lese Jørund Liens reportasjer om 30-378 WbM. Hans konklusjon var: "Ein ubrukeleg patron!". Under ei testskyting kom sola fram, og da måtte man bruke klubba, for å få åpnet mekanismen! Med "fabrikkpatroner" (som visstnok ble håndladet av Norma!).

 

 

Link to comment
Share on other sites

6,5-06 Ackley improved er stor nok til å få nær maks ut av 6,5 kaliberet. Den er slik dimensjonert at et vanlig 6,5x55 kammer kan brotskjes opp, noe som gir litt billigere piper, f eks Sauer 200 STR piper. Hylser kan lages ved utvide 30-06 hylser som er gratis. Skal du ha 6,5 kaliber er det et greit valg.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Vaquero skrev (25 minutter siden):

Det finnes alternativer, lettvinte og tungvinte:

En virkelig glemt patron er 6,5x65,

....

 

6,5x65

F...n at eg måtte lese her. Ser bærumstiere flagre ettersom havelysta våkna. Mulig nytt liv på mi utskutte 6.5x55:-)

Dier og hylser kostsa ja, J&F har faktisk ferdigrulla på lager til ein anstendig pris...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjort dette et par ganger...

 

Når du innser at du faktisk må trene, eller innser at det hjelper å trene med den aktuelle rifla. Og den i tillegg går veldig bra, og det hele blir gøy - så vil du angre på at den ikke er i 6.5x55 ;) 

Må du absolutt gå utenfor 6.5x55 - alle bør vel innom den erfaringa - så velg ei hylse som er lett å få tak i. Ihvertfall ei som ikke må formskytes.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg var i samme bås som deg, jeg tenkte en stund på både på 6.5-06 og en AI-utgave. 
Et 6.5x55 løp må vel settes litt tilbake om man skal kamre det til 6.5-06.

 

uansett, jeg har hatt 6.5-06 for mange år siden, pipa gikk utrolig godt, men den gjorde ingenting bedre enn 6.5x55 bortsett fra litt høyere hastighet.

 

Nå når ny pipe skulle kjøpes, jeg fant ingen grunn til å ikke kjøpe 6.5x55, den har såpass mange fordeler at det er vanskelig å komme på noen gode argumenter for å ikke kjøpe…

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (25 minutter siden):

Jeg var i samme bås som deg, jeg tenkte en stund på både på 6.5-06 og en AI-utgave. 
Et 6.5x55 løp må vel settes litt tilbake om man skal kamre det til 6.5-06.

 

uansett, jeg har hatt 6.5-06 for mange år siden, pipa gikk utrolig godt, men den gjorde ingenting bedre enn 6.5x55 bortsett fra litt høyere hastighet.

Da har vi vært gjennom det samme og dratt samme konklusjon. Min 6,5-06 pipe ga for øvrig seg etter 1800 skudd.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Per-S said:

6,5-06 Ackley improved er stor nok til å få nær maks ut av 6,5 kaliberet. Den er slik dimensjonert at et vanlig 6,5x55 kammer kan brotskjes opp, noe som gir litt billigere piper,

 

Jeg hadde tenkt å gjøre det slik med ei vanlig sort jaktpipe, men ble anbefalt å gå for rustfritt pga. bedre levetid. Så da ble prisen det samme som en hvilken som helst ompiping. Men kunne i hvert fall bruke sluttstykke og magasin slik det var. Etter x antall flasker RP-15 o.l. ble den pipa ru som sandpapir innvendig

 

 

41 minutes ago, Jegermeistern said:

Erik Braathen viste til max-ladninger og hastighet. Husker jeg rett, fikk man 50 fps (eller var det såpass som 50 m/s?) mer med WinMag, med nesten en halv gang så mye krutt.

 

Mer krutt hjelper 6,5-kuler akkurat like mye eller lite som det hjelper andre kuler. Det er mindre og mindre å hente jo større hylsa er og jo lettere kule man bruker. 6,5x55 er jo en slags semi-magnum, men det hjelper der også. På samme måte som at 30-06 yter mer enn 308W. Blir mange ganger mye synsing i slike debatter. Jeg har hørt mange som er helt overbevist om at 30-06 er en mye bedre elgpatron enn 308W. Og det kan den jo være. Men med fabrikkpatroner kan man risikere at ytelsen er så godt som identisk.

6,5-06 AI hjemmeladningene mine var betydelig kraftigere enn fabrikkpatroner i 6,5x55. Federal 140 gr Nosler Partition var nærmest en Krag-ladning. Litt epler og pærer. Men det er det også med atomladninger i lange Sauerpiper kontra mer normale jaktpiper.

Link to comment
Share on other sites

Har vært innom noen og er tilbake på  x55. Det lengste holdet jeg har felt hjort på var med nettopp x55 utav ei lang sauer pipe med 142ablr. Klarte godt over 900m/s med 54,5gr retumbo/570
 

Bruker dog 6,5-284 på ei litt spesialisert jaktrifle for lange hold. Det gir meg ca 100m ekstra rekkevidde og litt mindre vindavdrift.  Jeg skyter bondstrike i 885m/s. Når du sier 640m/s så er dette godt innafor på denne kula. Har sikkert 10-15 fellinger med anslag mellom 600-650 og effekten er god. Rifla mi er inne til løpsbytte nå, det blir -284 igjen, men nå skal jeg ha litt lenger løp.
 

Jeg har ett utslitt løp i 6,5x65, det var en grei patron, men den krever en del pussing. Den går rett i 30-06 mag og støtbunn. Jeg har ett rcbs dieset og hylser som kan selges billig hvis noen er ute etter det. 
 

Personlig så synes jeg -284 er en fin patron, den gir litt mer, ca 50-70m/s. Lapua hylser er i handelen og den er lett å lade til. Det finnes også bra med ladedata.

Edited by ladebenken
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6,5 PRC kan jo være et bra valg.

 

Norma Skytteprodukter har hylser inne, prismessig overraskende (6,5 creedmoor hylser er dyrere faktisk, og 6,5-284 hylser var det en fæl pris på) :

https://www.skytterprodukter.no/norma-precision/115803/norma-hylser-6-5-prc-norma-kvalitetshylser-til-hjemmelading

 

Jeg ser 6,5 PRC har 13,5 mm hylsehode diameter, så man må åpne opp bolthodet 1,3mm fra standard 6,5x55 som har 12,2 mm diameter. Det blir jo bare 0,65mm som må tas av på hver side.

Ekstraktor burde fungere fint uten modifikasjoner, ev. må man slipe av ørlite grann.

Hansen eller Rafdal kan sikkert svare på om dette går greit på den aktuelle rifle-modellen du skal bruke.

 

Vihtavuori ladedata :

 

image.png.73210bc91292d6b8470ba18da3fd91a3.png

image.png.1447309f90253b5cabad2bbb70f5b25f.png

image.png.7636ce2d9b3718d51c0c49b8876ca7df.png

image.png.ad6c54ec36de0e926a88ff28f7e4c4a9.png

 

Jeg ser Norma fabrikkammo har 143 grains Bondstrike, og oppgir V0 til 900 m/sek.

 

https://www.norma-ammunition.com/en-us/products/dedicated-hunting/centerfire-rifle/norma-bondstrike/norma-bondstrike-extreme-65-prc-143gr---20166452

 

6,5 PRC dimensjoner :

 

image.png.3a77a9f8bb1eab06af1e7aa0b7e7e603.png

 

Edited by Bergara-Man
tillegg
Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke gi TS noen råd her, jeg har noen villkatter i samlingen som kan få noen til å tenke:

Fra venstre har vi 6,5x55, den neste er en 6,5x55 fra en RA kronehylse, jeg fikk den slik en gang. Jeg kjenner ingen som har en 6,5 Ackley Improved o.l. som kan bekrefte denne kreasjonen. De to neste eksemplene fra .300 Wby.Mag. og .300RUM taler for seg, ganske krampaktige løpsbrennere for dem som ønsker det. Personlig synes jeg at .6,5-284 Win. og 6,5,PRC ser fornuftige ut. Skulle man ha et behov utover disse så finnes det et enormt utvalg i andre kalibere med mer interessante kulevekter. Denne tråden handler om 6,5.

DSC06081.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Østledningen said:

Men skal jeg ha nytt løp, så kan jeg jo prøve et nytt kaliber?

Kondolerer!

 

Edit; Må poengtere at jeg tenkte på kalibersykdommen altså! Ikke utskutt pipe, slik det kan fremstå😂

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært runden via en del villkatter og superpatroner, og har vandret tilbake til standardkalibre... En stund skjøt jeg 375 Weatherby. Deilig patron, som gir akkurat det samme som en 375 H&H, men hylsene må skyteformes. Ingen reell fordel, fordi man må jo ratte likevel dersom det blir lange hold. Det finnes ikke flattskytende patroner, kun noe mindre krum kulebane. Om det punktet man må begynne å stille er 30 meter lenger bort spiller jo ingen rolle. 

Og enig med han som skrev at .308 og 30-06 er til forveksling like. Samme kule, i omtrent samme hastighet = det samme. 

Hilsen GGG

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er litt i tenkeboksen jeg også om dagen, utgangspunktet er litt annerledes da jeg vil ha kort pipe, 120grs homogen kule uten å få rekkeviddeangst. Tanken min er at store hylser gir flere valg, du må ikke skyte 264 win mag på bånn gass hele tiden. Jeg har ladninger som går veldig bra i 7mag og 300wsm rundt 800 ms. Krever litt eksperimentering, men du trenger ikke 17mm samling på kortholdsjakt i skogen. Og trenger du bånn gass lader du til 950-60-70ms med fortsatt relativt moderat trykk. Da blir rekkeviddeangsten borte.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (1 time siden):

 Det finnes ikke flattskytende patroner, kun noe mindre krum kulebane.

 

 

Det er en sannhet med modifikasjoner.

 

Jeg jakter nå i kulturlandskap i gamle Østfold med eiendommer som har vært igjennom 1000 år med arveoppgjør. Resultatet er oppstykkede eiendommer med "små" jorder, hogstflater, skogteiger, etc. i tillegg til litt kupert landskap og bebyggelse. Resultatet av alt dette er at jaktskudd i 99,7% av tilfellene blir under 300m.

 

Opp til 300m er det nå mulig å få "laser" i rifler med den nye vektgrensa på 120gr med homogene kuler. Nå er denne tråden egentlig om 6,5mm men hvis man går opp til 7mm eller .30cal med 120-130gr( les Barnes TTSX) kuler kan man få 1100-1200ms i utgangshastighet. Da får man svært flat kulebane ut til 300m og med god presisjon, og riktig innskyting, kan man se bort fra kulebane og delvis vindavdrift på storvilt. Man bør vel heller strengt tatt ikke skyte over 300m på rein hvis man møter på rett oppsynsmann etterpå.

 

På 70-tallet ladet Norma en 30-06 med 130gr kule til 1000ms. Den var populær i reinsfjellet selv om kula var for lett. Den var lettskutt, med veldig flat kulebane, og ut til 250m fungerte den strålende med datidens 4x fast og 3-9 kikkertsikter uten kulefallskompensator. En feilbedømmelse av avstand på 50-60 meter spilte ingen rolle med innskyting på 200m. Slaktet kunne se stygt ut ved uheldige treff men siden patronen var "overkill" gikk ikke skadeskutte dyr så langt, noe som ble sett på som er fordel. Hadde man hatt Barnes 130gr TTSX dengang tror jeg faktisk verden hadde sett litt annerledes ut idag.

 

Det er litt vanskelig å få tilsvarende ytelser med 6,5mm 120gr blyfrie kuler. Ytelsesvinduet blir for trangt hvis man da ikke får tak i militær 277Fury ammo, drar ut kula og necker ned til 6,5.. 

 

Har postet denne tidligere. En stresstest av .30cal, 130gr Barnes TTSX i 4100fps fra en 30-378wby:

 

 

 

 

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

moviken skrev (1 time siden):

du må ikke skyte 264 win mag på bånn gass hele tiden.

Jeg har samme filosofi @moviken:

Vi erverver disse riflene til jakt og de fleste av oss jakter med riflene våre, og vi havner på en post et sted, på kanten av en langstrakt myr eller en endeløs hogstflate. Ikke minst i en tett skog/kratt. Jeg jakter for det meste med 7mm.Rem.Mag. hvor jeg stort sett unngår bånn gass på ladningene, holdene blir som regel korte og litt lavere fart rundt 800 m/s. litt+ gir penere slakt. Det korteste holdet jeg skjøt en elg var på ca. 4 meter, det var ei ku som var påskutt et par poster bortenfor meg, jeg måtte sette punktum for dyret. Det er et barnebarn som var med på posten og som poserer på bilde. Det fine med kalibere som har flat kulebane er at rekkeviddeangsten forsvinner= mindre stress. Stort sett skyter jeg elg på avstander fra 20 - 60 meter. 80 - 100 meter er sjeldent langt hold der jeg jakter. En gang hadde jeg med meg Marlin i 45/70 på ei myr som jeg måtte dekke, jeg angret som en hund på at jeg ikke hadde med meg 7mm. Rem.Mag. Her kunne holdet fort blitt 200 meter. (jeg vil helst ikke skyte på 200 meter). Dersom jeg havner i tett skog/kratt er jeg glad for 45/70, hendig og gir god oversikt med diopter. Jeg kjente en som jaktet en eller annen fjellgeit langt borte i Øst i Stan en plass, skjøt et dyr på ca.500 - 600 meter (7mm.Rem.Mag.) i et endeløst fjellterreng, da gir enkelte rifler med høy utgangshastighet en mening. Min personlige grense i Norge er at langholdskyting er blink på bane, jakt helst ikke over 100 meter. 

IMG_20201024_130709 (2).jpg

Kua som var skadeskutt kom i stor fart mot meg, det ble litt stress, det hele skjedde fort. 

 

Parker Hale 9 tagg.JPG

Jeg vil helst ikke skyte på holdt ut over 150 - 200 meter, uansett kaliber.  For 45/70 er lengste hold for meg 100 meter, situasjonen kan fort sette ned maks avstand betraktelig. 

Bøylerifle a.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (26 minutter siden):

Hvorfor velge en magnum for å lade den like lave hastigheter som en ikkemagnum?

Jeg må vel si meg litt enig med deg, når jeg kjøpte min 7mm.Rem.Mag. var jeg egentlig ute etter en 9,3x62 for elg. Jeg fikk et tilbud på min 7mm. Rem.Mag. i en våpenbutikk til en pris jeg ikke kunne ignorere. Den gangen var jeg ung for 30 år siden og patronen var forlokkende da "snauflaterifler" var i vinden. Klokere av erfaring i mitt terreng ville jeg ikke valgt 7mm. Rem.Mag. i dag, heller ikke 6,5 med ekstra trøkk. Samtidig har jeg gjort meg trygg med 7mm.rifla og latt den bli med på følget til jeg av naturlige årsaker må gi meg, håper det blir lenge til. Samtidig kjenner jeg på at denne magnumen gir meg en fleksibilitet ved å velge ladninger og kulevekter. 7mm.Rem.Mag. har ikke ekstraordinære hylsepriser, heller ikke 7mm. kuler er avvikende dyrt. Krutt er som regel Norma 15 som ikke skremmer prismessig. 

 

Edit: En ting til med magnumpatroner i trangt kaliber er varmeskyting, de blir så forbanna varme at du kan glemme  2 - 3 femskuddsserier i jaktfelt eller mengdetrening. Eks. elektronisk anvisninger er effektivt, det går fort til neste serie. Derfor har jeg med meg to til tre rifler for å rullere mellom hver serie. 

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (50 minutter siden):

Hvorfor velge en magnum for å lade den like lave hastigheter som en ikkemagnum?

Det eneste man ender opp med da er dyrere hylser samt å brenne unødvendig mye krutt.

 

Kan sikkert virke litt unødvendig, men her er min begrunnelse. Mine jaktladninger i 7 mag er full pupp. Dette er en såkalt "snauflaterifle" og kulebane er viktig for meg. På 100m er jeg 4cm over på 300 er jeg 10 cm under, så jeg kan holde rett på så langt jeg tør skyte. Samtidig er hastigheten på kula såpass høy at jeg ikke er redd for at en 140grs ttsx ikke skal ekspandere. Til trening og oppskyting bruker jeg 62 grs 204 eller tilsvarende som gir 830 ms og en gammeldags 160grs ulodda blyholdig kule.

Med 300wsm blir det litt annerledes, det er ei lettere mer anvendelig rifle som ser mer bruk. Siden jeg hadde et gammelt lager av 200grs mega har jeg brukt dette i skogen hjemme. Da med en ladning med sp 12 som gir 795 ms samme som min gamle 30-06. I de siste årene har jeg jakta litt elg og hjort opp mot høyfjellet, glissen bjørkeskog, store myrer, langt å gå og druge hold da har jeg toppa patrona med 150 ttsx i 965ms for kulebane og ekspansjon. Noen kjøper flere løp noen kjøper hylsevolum, det er helt sikkert overkompensering med 950ms, men er du sikker så tør du.

 

 

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Men, med flere av de vanvittige kuppene man kan gjøre på magnumrifler i nystand kan man anskaffe jaktkomponenter for tusenlapper som holder et helt jegerliv forutsatt at man trener med std-kalibre. Da får man det beste av to verdener. 

Man kan alltids skalere ned, men aldri opp.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

Absolutt, men om 6,5 er det er"må" ha er det mindre å velge.

 

Kjøpte en ny, i eska, ikke skutt med links Rem700 kaliber 7mm rem.mag for lommerusk (mindre enn en grovsmedombygd HV-mauser), det er masse kupp der ute om en har øynene åpne!

Den som leter finner noe til slutt. Men hvorfor ha noe kraftigere og større en det en må? Unødvendig rekyl og dyrere ladekomponenter. Eg tåler rekyl, men det å se kulen på til målet, og se hvor den treffer er mye lettere med 6.5x55 enn med 300prc feks. Hadde brukt 6mm til hjortejakta visst det var lovlig, kanskje til og med 22 creedmoor. Også lettere å lære seg god skyteteknikk med ett mindre kaliber. 
 

Men skal ikke lyge å si eg ikke har hatt lyst på en Marlin 1895 i 45/70. Hvorfor? Hvorfor ikke 😂

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Låner tråden da jeg har samme «problem». 
Har en Blaser R8 jeg skal ha et nytt løp til og vil ha et 6,5 kaliber med litt mer trøkk en -55. Dette blir ikke primærløpet for jakt, det har jeg et kort 308 win løp til, men til jakt i åpent landskap og litt langholdskyting.

Har lenge stått mellom 3 kaliber:

 

6,5-06

6,5-284

6,5 PRC

 

Var lenge bestemt på 6,5-284 da denne gir akkurat det lille ekstra jeg ser etter. Men etter å ha studert det litt har det enkelte bakdeler som mulig dårlig mating og det faktum at kaliberet har havnet litt i «bakleksa» ift nyere og mer populære kaliber. Dette begynner å gjenspeile priser på hylser og dier.

 

Deretter var 6,5-06 i fokus. Argument med gratis 30-06 hylser faller litt bort da det ikke ser ut til å være den beste veien å gå. Da må i tilfelle hylser kjøpes uansett. Og uansett litt ekstra jobb med resizing.  
 

Har nå mer eller mindre landet på 6,5 PRC som ser ut som et spennende kaliber. Ser at hylser og dier er greit priset og lett tilgjengelig. Ser for meg at dette kaliberet kan lades uanstrengt til å klare 900+ms med 140gr kuler for jakt og samtidig bruke noe reduserte ladninger for trening. En liten bakdel er at jeg må kjøpe nytt magnum bolthode til sluttstykket. 
 

Uansett valg tenker jeg å få Rafdal til å laget et løp da det kan bestilles i den lengde/stigning/kvalitet en ønsker. 

Tenker på 60-65cm/1:8/SS.
 

@Østledningen har du tatt et valg?😀

 

Setter pris på alle innspill, men trenger ikke anbefaling om 6,5-55 da dette skal være et koseprosjekt og hjemmelading er en hobby, ren fornuft kommer i annen rekke😅

Link to comment
Share on other sites

25-06 hylser trenger ikke noen form for tilpasning, bare å fylle krutt og sette i kule, men jeg ser ikke problemet med å bruke 30-06 hylser heller.

I verste fall blir det litt for mye gods i halsen. Jeg brukte både 25-06 og 30-06 hylser når jeg hadde 6,5-06 for mange år siden, helt uproblematisk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei, kan man lade 6,5x55 med litt ekstra futt i? Mulig dette er fy fy,
men hvis man har et moderne våpen, f.eks Blaser, så skulle det vel gå ann å teste?
Våpenet holder vel, men ikke hylsa kanskje?
Dette kan jeg ikke noe om, bare spør.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt hylser for .270 Winchester med bra hell. De er bittelitt for lange, men det er bare noen sveiv ekstra på hylsetrimmeren. Diameteren er så nær at du slipper trøbbel med godstykkelse i halsen. Hvordan tilgangen er på .270-hylser nå vet jeg ikke. Mulig det er en show-stopper.

Jeg gikk for Ackley Improved når jeg først skulle bygge. Hvis mer krutt er bra, så er enda mer krutt bedre 😬

Link to comment
Share on other sites

LR22 skrev (23 minutter siden):

Hei, kan man lade 6,5x55 med litt ekstra futt i? Mulig dette er fy fy,
men hvis man har et moderne våpen, f.eks Blaser, så skulle det vel gå ann å teste?
Våpenet holder vel, men ikke hylsa kanskje?
Dette kan jeg ikke noe om, bare spør.

 

Kjenner en del som lader 6.5x55 til samme trykk som moderne magnum patroner, om dette er fyfy eller ikke tenker jeg er opp til enhver å avgjøre for seg selv.

Man må uansett ta sine forhåndsregler når man pusher på rødstreken, ingen er tjent med å sprenge børsa si rett ved fjeset.

Jobb opp forsiktig, se etter trykktegn, ikke at trykktegn er en fasit, man er ofte godt over rødstreken før man ser synlige trykktegn.

Bruk gjerne GRT eller QL og sammenlign hastighet med forventet trykk, er hastighet over forventet, så er også trykk det.

Edited by Losvar
Link to comment
Share on other sites

Fikk mi rifle i 6,5PRC i sommer, og her er mine erfaringer hittil. 

Jeg oppnår ca 900-950m/s med Lapua Scenar 136gr og Barnes TTSX 120gr (de to kulene jeg har prøvd hittil), da er de lada med N560 opp til 58gr (langt over Vihtavouri sin tabell). 

Jeg ser i ettertid at jeg engentlig kunne gjort valget mye enklere og bare kjøpt 6.5x55, man oppnår eg ikke så mye mer med 6.5 PRC en at man får ei feit patron med Magnum dimensjon i kort kasse og brenner av noe mer krutt. 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 6,5-284 originalt Blaser pipe. Har ikke hatt noen problemer med mating.

Jeg har kjøpt Norma GT her: https://www.skytterprodukter.no/norma-precision/816541/norma-golden-target-6-5-284-130gr-8-4g-patroner-kulevekt-8-4-g-130-gr Billigste måten å få hylser på, og får de skyte formet etter 1. trenings runde. De har riktignok steget en del i pris siden jeg kjøpte, men det hender de selges på tilbud.

Har vurdert å selge da pipa for det meste står i skapet , så hvis det kan være interessant så ta kontakt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...