Jump to content

6,5 kaliber med litt ekstra trøkk?


Østledningen

Recommended Posts

Det tradisjonelle valget for en 6,5mm pipebrenner til en R8 er 6,5x68. Blaser leverte hvertfall slike piper til R8 tidligere. 

Så trenger man ei pipe til i 8x68 for å utnytte sluttstykkehodet.

Så kan man snøfte foraktelig over briter, amerikanere og andre rævediltre som har brukt beltehylser til pipebrennere i 100 år før de nå har lagd egne kopier av X68 som ender på RUM, PRC, etc.. 8)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Garrett skrev (15 timer siden):

Låner tråden da jeg har samme «problem». 
Har en Blaser R8 jeg skal ha et nytt løp til og vil ha et 6,5 kaliber med litt mer trøkk en -55. Dette blir ikke primærløpet for jakt, det har jeg et kort 308 win løp til, men til jakt i åpent landskap og litt langholdskyting.

Har lenge stått mellom 3 kaliber:

 

6,5-06

6,5-284

6,5 PRC

 

Var lenge bestemt på 6,5-284 da denne gir akkurat det lille ekstra jeg ser etter. Men etter å ha studert det litt har det enkelte bakdeler som mulig dårlig mating og det faktum at kaliberet har havnet litt i «bakleksa» ift nyere og mer populære kaliber. Dette begynner å gjenspeile priser på hylser og dier.

 

Deretter var 6,5-06 i fokus. Argument med gratis 30-06 hylser faller litt bort da det ikke ser ut til å være den beste veien å gå. Da må i tilfelle hylser kjøpes uansett. Og uansett litt ekstra jobb med resizing.  
 

Har nå mer eller mindre landet på 6,5 PRC som ser ut som et spennende kaliber. Ser at hylser og dier er greit priset og lett tilgjengelig. Ser for meg at dette kaliberet kan lades uanstrengt til å klare 900+ms med 140gr kuler for jakt og samtidig bruke noe reduserte ladninger for trening. En liten bakdel er at jeg må kjøpe nytt magnum bolthode til sluttstykket. 
 

Uansett valg tenker jeg å få Rafdal til å laget et løp da det kan bestilles i den lengde/stigning/kvalitet en ønsker. 

Tenker på 60-65cm/1:8/SS.
 

@Østledningen har du tatt et valg?😀

 

Setter pris på alle innspill, men trenger ikke anbefaling om 6,5-55 da dette skal være et koseprosjekt og hjemmelading er en hobby, ren fornuft kommer i annen rekke😅

Jeg gikk faktisk for noe så kjedelig som et 60cm 6,5x55 løp. Meg MYE krutt bak kula. 2 grain over tabellmax om jeg ikke husker feil. Snusa på 880ms med 143gr kule på en varm sommerdag og medvind. 

Dette ga litt "lause" tennhettelummer (men fint ladbare hylser), så jeg backet litt av og la meg på 840ms. Utmerket jaktladning til litt lengre hold.

 

Dette var kanskje ikke svaret du søkte, men slik ble det hos meg. Uansett hva jeg simulerte i gordons, sleit meg med å finne noe som slo 6,5x55 x (xtreme) med mere enn 50-60ms.  Disse 50-60ms mister man på svært få meter uansett. Og hvor langt man kan skyte med bondstrike i 840ms er ikke begrenset av farta, men av skytteren. Ikke at jeg har planer om å gjøre det, men pr dags dato føler jeg at jeg personlig kan vælve elg på 5-600m om været er rett.

 

Ellers er mitt tips : Kjøp 6,5PRC og fyll opp med 565 krutt. magnum bolthode, lapuahylser ifra jaktdepotet og match grade diesett ifra hornady/jakt og friluft.  Da kan du kose deg og brenne løp. Også ser det jo unektelig tøft ut med 6,5prc på banen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
kongle skrev (12 timer siden):

Hvor stor fart kan man i teorien få med tung kobberkule som Lapua Naturalis 140 gr i 6,5-06 med 60-65 cm lang pipe?

Det kan du vel se på Vihtavuori.com? 6.5-06 og 6.5-284 har bra samme hylsevolum, og vil få samme fart. 

Men de opererer med to ulike 140gr Naturalis.

 

K

Link to comment
Share on other sites

kongle skrev (12 timer siden):

Hvor stor fart kan man i teorien få med tung kobberkule som Lapua Naturalis 140 gr i 6,5-06 med 60-65 cm lang pipe?

 

Et par estimat fra QuickLoad. En med Norma MRP og en med Vihtavuori N565.

Husk at dette bare er en teoretisk beregning. Start noe lavere og jobb deg opp med forsiktighet.
Sjekk også at alle variabler jeg har lagt inn stemmer.

 

Norma MRP

image.png.7589f7fbc8eed9b8c779fadcc8fd0f60.png

 

Vihtavuori N565

image.png.14000237c381de76f502fcb31602c240.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeger'n skrev (3 minutter siden):

Det gjør den nok, men det var et svar på teoretisk hastighet, som @kongle spurte om. Hastigheten er fortsatt respektabel om man går ned et par grs.

Javisst. Og bruker man ei kule til formålet så får en god rekkevidde.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært intr å vite hvor langt ut den hadde hatt god nok ekspansjon. Om det var ut til 200 eller 300 meter..I og med Lapua reklamerer med ekspansjon mellom 490-1000m/s. Blir dobbeltpost fra meg fra denne tråden:

 

Link to comment
Share on other sites

Det finner du ut i enhver ballistikkapp.

Om Lapua BC på 0.354 stemmer, og du har Vo 900m/s (jeg syntes hastighetene til @Jeger'n var litt vel fantastiske, siden jeg har hatt et par 6.5-284er, og de har samme hylsevolum)

- så har kula 500m/s på 500m.

Den vil ha en fryktelig vindavdrift i forhold til andre kuler, som det er mer naturlig å bruke på 500m, så tror ikke jeg kan anbefale 500-skudd med den, men den vil nå ha 500m/s.

 

Bruker du TTSXBT (120gr) istedenfor vil du ha over 600m/s (Vo 950m/s) på samme hold, og 50% mindre vindavdrift. 20 istf 30cm, på 500m.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

kongle skrev (1 time siden):

Hadde vært intr å vite hvor langt ut den hadde hatt god nok ekspansjon. Om det var ut til 200 eller 300 meter..I og med Lapua reklamerer med ekspansjon mellom 490-1000m/s. Blir dobbeltpost fra meg fra denne tråden:


Om du har Vo=900m/s, og den skal ekspandere ned mot 500m/s så er du sikkert «good to go» på 200m (her har kula over 700m/s) og 300m (over 600m/s).

 

Men det finnes som sagt blyfrie alternativer der ute, som koster halvparten (Barnes, Hornady, Sako etc), er lettere (høyere fart, mindre rekyl) og har bedre BC. 
Med en av de trenger du ikke være i tvil. 
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Var i utgangspunktet intr i teorien, da det er få kobberkuler som er så tunge (140grain i 6,5/ 264 ). Funderte om dette kunne være ei bra kule til typ hjort og elg på 200 meter +- om man fikk opp farta på kula. Denne kobberkula har jo høy SD.

  • .264" (6.5mm) 140 grain, SD .287

Vet selvfølgelig at dette er mye diskutert på kammeret, særlig når det kommer til homogene/monolittiske kuler. 

Noen langholdskule er det absolutt ikke. Der må man bruke lettere kobberkuler typ 120 grain, om det er storvilt man har i tankene.

Link to comment
Share on other sites

140gr homogen kobberkule i 6.5 er egentlig bare tåpelig. Den er laget slik for å klemme den inn i det gamle 9-gramskravet. Eneste måten å få ei 9 grams kule til å være stabil når skutt fra vanlige løp er å lage en slik nestensylinder.

I 6.5x55, og ofte med korte løp, får den veldig lite fart, og når den så er hard også, så er ekspansjon bonus... 

 

Om jeg skal gjette så vi slike kule bortimot forsvinne fra markedet. Spesielt når det er så mange (og flere blir det) gode alternativer.

 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Losvar skrev (10 minutter siden):

Klarer ikke se for meg noe fornuftig bruk av Lapua Naturalis, ganske dårlig rykte på ekspansjon og bortimot den laveste BC som kan oppdrives i 6,5

 

Nei den hadde et poeng da det det var 9-gramskrav, hvis man MÅTTE bruke blyfritt, men uten det kravet er den bortimot meningsløs.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...