Jump to content

Åpen prosjekttråd


Olesøn

Recommended Posts

Fruen hadde planer så jeg fikk ikke prøveskutt i dag, og nå begynner det å bli vel seint på kvelden å skremme naboen med saluttering i hagen.

 

Men jeg fikk i alle fall begynt på ammo produksjon, her et tjuetalls papirpatroner klare til å fylles med krutt.IMG_20230722_215721264.jpg.4798245514454c8bc5faa3a4f4af8126.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Nylig handla eg èin ny/brukt stor og kvass kniv,den måtte ha seg ei slire og då eg ikkje hadde lyst å sende den frå meg valgte eg å ordne opp sjøl. Eg tok tilpassingen mellom kniv og slire seriøst og der finnes ikkje antydning til rakkling. Kniven blir holdt på plass i slira med solid kajakstrikk. 
Sjøl om det ikkje kan kalles ei stasslire så fungerer den som forventet.

IMG_0142.jpeg

Edited by brisen
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Bra det finnes lavterskeltilbud. Jeg har planer om å jakte en del med kombi til høsten. Da er jeg avhengig av å ta av og på kikkertsikte raskt. Jeg hadde et gammelt etui, som med små endringer ville passe til oppgaven. Reima var for smal, så jeg satte på en bit rårandslær for at reima ikke skulle gnage for mye på skulderen. Tror kanskje dette oppsettet vil fungere.20230724_113853.jpg.4fc0ab3c71956a44e3f10fa2e57ed3b1.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Ikke meningen å heve terskelen på noe vis, men nettopp det at det er lavterskel og må være med bilde gjør at en liksom ikke må lese og svare på et utall kommentarer i en egen prosjekttråd. Jeg hadde kapasitet til å slenge ut noen bilder underveis, men ikke nødvendigvis til å holde følge med mye diskusjon og spørsmål samtidig.

 

IMG_20230725_130001528_HDR.jpg.3f5240662f62978a777e327b1edbea14.jpg

 

Uansett, dette prosjektet er ferdig for nå. Det gjenstår noen småting og fremdeles ørlite grann rust, men det får vente til skytesesongen er over. Ny reim og klikningsstopper kom i posten, venter bare på en bajonett.

 

Jeg dro avgårde fire skudd i hagen etter behørig nabovarsel bare for å sjekke at kulene ikke tumler i alle fall.IMG_20230724_161427_01.jpg.42910daa6a1c9a45172832e0a9d640b4.jpg

Ikke noen imponerende samling på bare 20 skritts avstand, men så var det "fort og gæli" skyting også med de minst pene kulene fra støpingen. Treffpunkt var skyhøyt slik det jo skal være med disse, men innskyting i side ser ut til å være bra fra fabrikken. Skjøt på en tom kransekake-eske som er høy og smal, middeltreffpunkt er godt sentrert.

  • Like 14
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Har ikke vært fornøyd med kikkertsikte på den gamle Brno'n. Fant denne billig på E-bay. Passer som bare det, kort kompakt og 3-9x32 så mulig å forstørre ting litt. Helt greit glass til prisen og klikkene virker å være ganske presise, men litt myke. Uansett fornøyd med å ha et sikte som sitter godt på Brno'n

 

011.JPG.6b461f0096b35796c3d3bf2529f0db86.JPG

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Mini mini-prosjekt: Få plass til kammerladeren på veggen.

 

Husker ikke om jeg har postet dette hjemmelagde låsbare stativet før eller ikke. IMG_20230801_233411480.jpg.20a548c40fcda4d41362b4da7265b88f.jpg

Det er laget av et par låvedørhengsler kjøpt på Coop Bygg, kappet og sveiset sammen igjen i vinkel med noen tverrbolter til å henge våpnene på og med hengslepinnen sveiset fast i den ene halvdelen. Hull til hengelås på tvers i nederste tverrbolt, som er lengre enn de andre. Der er en plass igjen, Lunds geværet får henge øverst den dagen det blir ferdig. Ikke noe super høysikkerhets stativ dette, men det er godt nok til at ikke ungene og deres kompiser kan leke med antikvitetene mine.

 

Dagens prosjekt var ganske enkelt å snu arrangementet på veggen, jeg hadde dustete nok skrudd det opp slik at børsene pekte til venstre. Det gikk fint med Rolling Block og slikt, men kammerladeren er bredere og har utstikkende "sveiv" og hane på høyre side. Skulle den få plass måtte jeg flytte stativet og henge våpnene andre veien.

 

En peisestue har ikke klasse hvis det ikke henger noen børser på veggen!

  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Får komme med et lite bidrag jeg også. Gamasjene fra Magasinet (Dovrefjell) ble levert med noen simple gummistrikk under foten. De holdt ca hele første turen, før fjell stein kvist osv hadde slitt av gummistrikken. Så da var det bare å finne frem 2mm plastbelagt wire og forsterke gamasjene. Og slik ble resultatet.pro-9QBGPCUt.jpeg.010e3d13f68426e897cc464b7289b671.jpegpro-ic8EA358.jpeg.5efbfc96d71926f1fd461fcd31a74fbe.jpeg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Shimsing av optilock ringer.

 

Historien begynner egentlig med at jeg var lynkjapp å bestille 15.000 kroners Zeiss victory ht 3-12x56 hos xxl, med skinne, samt at jeg etter litt om og men fikk tak i Osuma montasjer til optilock baser. Så går det en liten måned og ingen oppdatering fra xxl, og noen antydninger her på kammeret at det kan hende det ikke blir noen skinnekikkert fra xxl. Jeg sendte en mail og fikk en ydmyk unnskyldning og beskjed om at den kikkerten var ikke bare å få tak i, men jeg kunne få en lik kikkert uten skinne til samme pris, eller en x 50 av noe slag. Valget var enkelt og 1,5 uke senere lå det en 3-12x56 uten skinne på posten.

Så kom den store monteringsdagen, Sakoen med ganske tykt løp gjør selvfølgelig at lave ringer blir akkurat et hårstrå for lite og medium blir fin kikkert på stylter, det er jo allerede litt umoralsk med så stor kikkert på en smekker A1. Shims tenker jeg, men ingen colaboks i umiddelbar nærhet. Hmm, plast er da bedre, da er det ingen ting som ruster mer p.g.a. forskjellige metaller. Pakker ut noe biltemarask, i steinhard blank plast 0,3mm tykk. Litt kjapp spikking med en tapetkniv og der er prototypen på plass. Og tilfredsstillelsen er STOR over lysåpningen mellom løp og kikkert! (Optilock ringer er og blir genialt!) Ja jeg har ofret noen klikk, men tror og håper at til mitt bruk ut til 2-300 meter, 6mm ppc, så skal det gå bra. Har og en innpakning med 0,4mm plast, skal lage en shims av den og å se.

Hvis noen er gode å regne med tall og bokstaver, hvor mange 1cm klikk blir borte på 100 meter, når kikkert er montert med 0,3mm høydeforskjell på 83,8mm lengde?😆

20231203_154025.jpg.cd7b3f42ec865da7cd025ec2b1c339a8.jpg

20231203_153951.jpg.c1140b298075a30ba9c826ff092bc941.jpg

20231203_154005.jpg.9c7f4b019d231b4ec6a942cd1c79f7c0.jpg

20231203_154052.jpg.f9ed81c4ebdb29c9291e1fcbb0424c2a.jpg

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Antall cm treffpunkt forskyves får du ved litt enkel regning: tykkelse shims x avstand mål / avstand baser

Altså 0,03x10000/8,38= 35,79 (alle mål i cm)

Hvis du vil slippe å bekymre deg for antall knepp tapt,legg en like tykk eller sågar litt tykkere shims på bakerste base.

Hvis du vil regne på det også: Tykkelse shims = utslag mål x avstand baser / avstand mål

(For enkelhets skyld,bruk alle mål i cm)

 

Siden jeg ikke vil utsettes for Olesøns vrede,legger jeg ved et bilde av en selvgjort cerakotejobb.🙂

DSC04504.JPG.157e11133af3432c0bddbd4fc922262f.JPG

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Her balanseres det på knivsegger ser jeg...

 

Men lell. Grunnet veldig mye rart utenfor min kontroll har jeg til tross for å bo der jeg bor aldri jaktet rein. Men i år ble det (motvillig betalt for) et kort på fritt dyr på Finnsjøfjellet. Og da må et noget langvarig prosjekt sies å være fullført.

 

P2060474.JPG

  • Like 19
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

For mange år siden kjøpte jeg en Cogswell & Harrison Avant Tout hagle til samlingen min. Den var grei i mekanisme og stål, med fint damask løp. Men kolben var sterkt mishandlet. Den var kuttet av rundt 2 cm og alle skarpe kanter var avrundet og det manglet kolbekappe. Det var montert en stor øyeskrue som rembøyle. Skruen lignet på den som finnes på noen Krag karabiner. Den var i tillegg gravd langt inn i kolben slik at den ikke skulle stikke langt ut. Ved avrunding av kolben var det fjernet treverk på tåen slik at kolben hadde tendenser til hengebuk. Så jævlig stygt at jeg ikke orket å ta et "før" bilde. Men kolben var origina og i fint nøttetre og jeg valgte å beholde den og reparere den.

Etter å ha boret et hull på 22 mm der rembøylen hadde vært ble det filt til en plugg i passende nøttetre som ble limt inn i hullet. Det var også et hull for en mindre rembøyle som også ble plugget. For å få de rette linjene tilbake på kolben måtte jeg slipe ned undersiden for å bli kvitt hengebuken. Da måtte jeg fjerne sølvplaten for monogramm. Da ble det to hull til som måtte plugges. Som kolbekappe valgte jeg en tykk Beretta i nøttere. Da fremkommer det tydelig at det er en reparasjon. Selv etter å ha tatt bort så mye jeg treverk jeg turde av kolben er det fremdeles noen av de avrundete feltene som er synlig. Jeg turde ikke å bore større enn 22 mm ned i kolben selv om krateret etter øyeskruen var større, slik at det er ble synlig noen overganger der limfugen er større enn pluggen.

Nå ser våpenet ut slik som en fin gammel engelskmann skal se ut med en klassisk rett kolbe. Våpenet i seg selv er også verd en omtale. Som det fremgår er det med original kuffert som fremdeles inneholder opprinnelige klikkpatroner merket med Cogswell & Harrison og originalt pusseutstyr.

Bildene viser mekanismen som er en klassiker innen haglekonstruksjon. Mange kjenner den igjen fra moderne våpen, men opprinnelsen er det nok færre som kjenner til. Låsingen av pipene er det som kalles dobbel Purdy låsing der låsekilen har inngrep to steder under pipene. Denne konstruksjonen ble patentert i 1863. Våpenet har det som vi i dag tar som en selvfølge, en toppnøkkel som vi skyver sidelengs for å åpne haglen. Dette er også en gammel konstruksjon og kalles "Scott Spindle". Den ble patentert i 1865 av Scott. Før den ble vanlig var det ulike løsninger med hendler under eller på siden av haglen, men i dag er disse løsningene sjeldne. Mekanismen inne i haglen er en "Anson & Deeley boxlock" som ble patentert i 1875. Det er en mekanismetype der vekten av pipene når våpenet åpnes brukes for å spenne mekanismen. i dag tar vi det som en naturlig ting, men det var en nyskapning på 1870 tallet. Dette våpenet er trolig produsert rundt 1895 og er et av de første der baskylen er lagd av stål og ikke jern. Pipene er damask og er "nitro proof" slik at denne haglen ikke er kun for svartkruttpatroner. Da denne ble lagd var damaskpiper regnet for å være bedre enn stålpiper. Men når en undersøker gamle våpen så vær oppmerksom på at våpen merket "Fluid Steel" faktisk er damasksmidd og ikke bedre enn "vanlige damaskpiper", tvert i mot.

Denne haglen er et eksempel på en konstruksjon som har blitt kopiert i de siste 150 årene, og kvalitetshagler fra de mer kjente produsentene bruker fremdeles denne konstruksjonen for sideliggere. Det er også over under hagler der en finner samme konstruksjonene.

Om det er noen som har spørsmål eller ønsker flere bilder med detaljer så vet jeg ikke om trådstarter tillater det uten bilder.

 

IMG_3173.JPG

IMG_3174.JPG

IMG_3176.JPG

IMG_3177.JPG

IMG_3178.JPG

IMG_3180.JPG

IMG_3181.JPG

  • Like 18
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

I vinterhalvåret pusler eg litt med modellbygging. Den eg har på beddingen er ein galeas bygget i Hardanger år 1896.

Den blir bygget i målestokk 1:30 . Eg lager delene sjøl og bestreber meg på å få alt i rett størrelse sånn at det blir fin harmoni i fartøyet.

Det finnes så å sei ikkje spiker eller stift i den, kun ein og annen der bolthode skal synes. Hudplank, dekksplank, skansekledning, panel og listverk på dekkshus er festet med lim og trenagler, naglene ca 4600 i talet er smidd til med kniv, ein liten kniv min far ein gang i tiden laget til meg.

Nå er eg kommet så langt at eg holder på med rigging. Er ferdig med stående rigg og i gang med løpende rigg. Alle blokker ser ut som dei skal og det er ca 120 stk. i talet. Dei blir festet med krok eller sjakkel, mykje så smått at det blir laget under lupe.

Ellers så gjenstår det å sy seil og lage to lettbåter, så eg har jobb både denne vinteren og den neste. Skal legge ut eit bilde når den er ferdig.

IMG_0551.jpeg

IMG_0547.jpeg

IMG_0518.jpeg

IMG_0519.jpeg

Edited by brisen
Rettet skrivefeil
  • Like 27
  • Thanks 17
Link to comment
Share on other sites

Trangen til å fikle meldte seg så da ble det bestilling fra Aliexpress. "Tiltrotator"-leddet på Bog'en måtte fornyes. 

Screenshot_20240217-104542.png.8f6fe6df3f905eb18d195af1960f45aa.png

+

Screenshot_20240217-105145.png.d6ac1eb58ff77b1621991b08f88cab05.png

 

Og slik ble Bog'en med kulehode

PXL_20240216_181444294.jpg.e3bf2fcb6210e7f7b17761e12540d0cb.jpgPXL_20240216_181458675.jpg.3f91b68e84dfaf6307319be90c27c3d1.jpg

Så får jeg se om jeg må felle inn en arca-rail i KKC-stoknen etter hvert for å slippe den klumpete klemma på toppen.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Et par tanker om hylsegløding (som jeg ikke har hatt behov for tidligere og sikkert ikke nå heller) og for å få tankene ut av hodet måtte det litt metallarbeide til… Den blir neppe veldig mye brukt..

Akslingen mellom motor og trommel fikk en (unødvendig) opplagring.

Trommelen er justerbar i dybde.

 

IMG_2811.png.9adaf80d32fc097704bfcbbdaa8a235c.pngIMG_2742.jpeg.8ab5c8dbc135018cbdda892a11249c2b.jpegIMG_2743.jpeg.8dc0c70d463a102d67676e40db956e87.jpegIMG_2808.png.ea5e20edcc004f6f6892e3061a52437e.png

Edited by 1983
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Som de fleste her inne vet er jeg over gjennomsnittet interessert i patronsamling og de små undertemaene innenfor det feltet. I forbindelse med innkjøp av ny jaktrifle i fjor kjøpte jeg også noe TTSX jeg skal lade opp. Etter noen timers lesing og lytting om homogene/blyfrie jaktkuler endte jeg opp med å tenke at jeg like så godt kunne ha meg et lite vinter- og vårprosjekt nettopp om blyfrie kuler.

 

Tanken er å lage en plansje, et brett, med kuler festet på, som viser litt av utviklingen som har skjedd i de siste åra. Takket være flere veldig gavmilde forummedlemmer fikk jeg raskt en liten samling blyfrie kuler fra forskjellige produsenter, i forskjellige kalibre og kulevekter. Disse skal festes på plansjen og vise de forskjellige retningene man har gått innen ogivaler, kuletupper og plastspisser, bæreflater og -riller, fasong på halen, og så videre. Av de kulene jeg har flere eksemplarer av tenker jeg å få gjennomskåret noen for å vise tverrsnittet av kulas design; i det minste de "viktigste" som TTSX.

 

Her er de jeg har fått tak i så langt;

IMG_20240219_164603.jpg?ex=65e5ecf9&is=6

Fra venstre:
Hornady GMX
Barnes X

Barnes LRX

Barnes TTSX (x3)

Sako Blade (x2)

Hasler Bull

Lapua Naturalis

Nosler E-tip (x2)

NPB HE

Peregrine PlainsMaster

Fox Hunter (x2)

Lutz Möller MJG

Norma Ecostrike

 

 

Jeg forsøker enda å få tak i disse kulene til prosjektet:

  • Hornady CX
  • Barnes XLC
  • Barnes MRX
  • Barnes TSX
  • Hornady CX
  • RWS Driven Hunt
  • RWS Evo Green
  • RWS HIT

Ta gjerne kontakt på PM om du har noen å avse av disse, eller av andre kuler jeg ikke allerede har! Betaler for kuler og porto.

Retter igjen en stor takk til alle som har bidratt så langt!

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fikk en gammel belgisk enkeltskudds hagle med i et nylig våpenkjøp: 20240218_140232.jpg.f8f1d8b48268701153af53d17bfa1cb8.jpg20240218_140644.jpg.b5a79612f2e5b3c349d6d8339f3fd9cb.jpg20240218_140033.jpg.84cdcd41a4fab8f0c27b91b1ebc3d9d5.jpg20240218_140245.jpg.bbfa10d902f59d4c19f2417fbe44ac98.jpg20240218_145429.jpg.e1aac1614e6d76ef2bd5893cc55328cd.jpg20240218_145638.jpg.c8703486d1e69a3babac302da31f9ee7.jpg20240218_152247.jpg.cfcd0345697e8ffbc8199b6d19a7b79e.jpg20240218_152301.jpg.75efdb2299ff2870bc3857f8bf73de82.jpg

 

Litt rusten her og der, men ellers tight og fin og med grei damask pipe uten for store rust fordypninger. 

Håper på å få vekk rusten og mekke til et nytt skjefte og kanskje få den klar til høsten. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det var så gøy med den gamle belgieren jeg kunne ikke legge den fra meg, så den fikk en omgang med eddik og så natron og en omgang med messingbørsten. Det var en del pussing som skulle til og jeg lurer på om jeg skal gi pipa en omgang til. Så lurte jeg på om det er lurt å polere overflaten på avtekkerbøylen og ellers der det er grovt? 

20240229_143349.jpg.18f44207f0fef0e11cea1547d6011ae4.jpg20240229_143509.jpg.5ac6027688759506276e6ba766ad8866.jpg20240229_143416.jpg.904748991918755a125635ed5e117a45.jpg

 

Og jeg fikk tak i en skjeftebit for en billig penge. 

 

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Jeg startet en tråd for litt siden hvor jeg ba om tips til modifisering av en Tikka i .308 slik at jeg kunne  benytte meg av friflukten OG fortsatt mate fra magasin, for det går ikke per i dag. Særlig hvis jeg vil lade lange kuler (Barnes TTSX for eksempel) så er det kjekt å kunne få så mye hylsevolum som mulig. 

 

 

Jeg fikk gode svar, dette er ikke jeg den første som lurer på. Så da var det bare å sette i gang.

 

1. Kjøpe magagasin av typen Long (til eksempelvis 30-06). Kostnad rett over 700,-. Long og Medium magasin avbildet.

 

IMG_5313.JPEG.996586c2fc97d468360ccbe84ed0a833.JPEG

 

2. Slipe ned bolt stop. Denne er enkel å ta ut. Ta av stokken, dytt bolt stop litt inn og napp ut pin som holder den på plass. Dette kan gjøres uten verktøy, kan hende man må bruke en tang, men jeg trengte ikke å bruke verktøy. Det sitter ei fjær inni der man bør passe på at ikke spretter ut og blir borte. Når den var ute så så jeg at den allerede var merket på et vis, hvor jeg skulle slipe. Det var en fordypning der hvor bolt stop for long magasin ville vært maskinert fra fabrikk, og det stemte med mine målinger. Tok en dremmel, ser at man anbefaler å bruke fil, men her kan man jo gjøre hva man vil så lenge man fjerner rett mengde gods og i rett vinkel. Jeg glemte å ta bilde av bolt stop før jeg gikk i gang dessverre. Men slik ble det altså seendes ut. Pass på å overføre vinkelen på bolt stop når man sliper ned, det er nok viktig, se bilde under.

 

IMG_5302.JPEG.50656fe80bb7949574262a86b7a9e0b3.JPEG

 

IMG_5303.JPEG.6d245b4c644396d9603def265da00d07.JPEG

 

3. Etter det sitter man igjen med en bit metall som er blankt. Jeg pusset ned med forskjellig sandpapir fra 320-korning og ned til 800, så la jeg på blånering (av hobbytypen) for å motvirke rust så godt som mulig. 

 

IMG_5307.JPEG.27c98d2b87e8665ae425b329d7f3fbfd.JPEG

 

IMG_5309.JPEG.1e105585508d625f8a1a9d3dd250411a.JPEG

 

Med blånering

IMG_5310.JPEG.bff9872dc922bc2784a12f06725afeea.JPEG

 

4. La det tørke litt, puss bort rester av blånering, og sett alt sammen tilbake på plass. Da vil det medium lange magasinet i forhold til sluttstykket stoppe her:

 

IMG_5315.JPEG.8a37abe3b01ff20b5d8f86fd9a8093a5.JPEG

 

... og det lange stoppe her. Helt perfekt!

IMG_5314.JPEG.c681d7c1f193cbecc550df5749be7326.JPEG

 

5. Ny COL er betraktelig lengre enn før. 

 

IMG_5316.JPEG.82707e8443b34c1aa0a6176a8951ea28.JPEG

 

IMG_5318.JPEG.430ae156ccb2cc50fa73cec063c0d914.JPEG

Edited by Akto
  • Like 12
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kjøpte meg en gammel glassfiberstokk her om dagen.

 

20240319_202905.jpg.6ebddf7ae294d7ae9d11c652e21aaabf.jpg

Opprinnelig til Howa 1500/Weatherby S2 ble jeg fortalt. Ideen var å tilpasse den til en Krico jeg har, men det ser ut til å passe dårlig. Hadde en trestokk til en HVA 1900 liggende på bordet og kastet et kjapt blikk på den. Der så ikke forskjellene ut til å være så himla store. 

 

20240319_203712.jpg.a54f7eb7d69c1632389a615d6088eefa.jpg

Med litt tur så får jeg det til å passe med å legge kassa slik at utsparingen for hevarmen kan brukes. Da får jeg avtrekker litt nærmere pistolgrepet enn på originalen. Noe jeg ønsker. Jeg håper det blir igjen nok hold til rekylklakken. 

 

20240320_182246.jpg.2127218df8d41e94dda62fd5709a14f0.jpg

Ved å legge kassa som beskrevet ovenfor  vil utfresing til underbeslaget bli ca slik jeg har tegnet på. Det er ikke fullgæli. 

 

20240320_182303.jpg.f179301ada4b9aead98298d659252b5d.jpg

Kapping i bakkant vil trolig bli ca i bakkant av tapen. 

 

20240321_140658.jpg.029803567898e18a16b3fbafa80cc187.jpg

Fresehoder til Dremel ble innkjøpt i går, så nå gjelder det bare å ikke legge for mye press på verktøyet. Er redd det fort blir fjernet for mye. 

Wish me luck  😁

 

Noen steder må je fylle opp igjen en god del. Der jeg ikke trenger styrken i beddemasse så vurderer jeg å bruke karbonsparkel. Mye lettere og enklere å ha med å gjøre om det blir litt mye enkelte steder. Noen som har erfaring med karbonsparkel til slik bruk? 

20240319_202908.jpg

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Hjelper en eldre kjenning med å pusse opp en gammel Birmingham hagle laget av William Powell & Son. 

Litt rust her, og der, men pipene er speilblanke innvendig, tross damask, og svartkrutt.

Tar for meg stokken i første omgang. Så får vi se hva vi kan gjøre med resten etterhvert. 
Begynte med å få av gammel gugge, for så å dampe ut de aller værste hakkene. Har ikke overdrevet. Noen arr skal en gammel dame ha :winke1:

Tørst var hun i alle fall. Kan ikke ha fått sin hudlotion på mange år. 
Har gitt henne 5-6 strøk av hjemmebrygget rødolje nå i kveld. Går fortsatt unna :winke1:

Greit å ha et påskeprosjekt :smile:

 

 

IMG_3495.jpeg

IMG_3496.jpeg

IMG_3504.jpeg

IMG_3505.jpeg

IMG_3511.jpeg

IMG_3506.jpeg

IMG_3508.jpeg
 

En liten oppdatering etter 8 påføringer. 
Ting begynner å våkne til liv.

Like fasinerende hver gang.

 

 

IMG_3512.jpeg

IMG_3513.jpeg

Edited by Ruger #1
Oppdatering
  • Like 21
Link to comment
Share on other sites

@Vida Ser ut til å være en fin gammel børse :smile:
For de som husker RIP Sluttstykket, og tidlige år av Kammeret, så var rødolje et magisk eliksir som kun måtte brygges ved fullmåne, og aller helst iført trollmannshatt. Egentlig lett å fremstille, med lett tilgjengelige komponenter. Krever kun litt tålmodighet.

For å få rødfargen trenger man alkannarot. Denne fås i pulver, og grovere flis. Kjøpes på eBay e.l. Jeg har kun erfaring med den grove varianten, da posen jeg kjøpte for mange år siden varer ennå.

Kokt linolje får man billig på Biltema.

Et tomt rødbete, syltetøglass etc. fylles opp med en god neve flis (har sett det brukes 2 ss pr. dl olje ved bruk av pulver), og fylles opp med kokt linolje.

Jeg blander noen ganger inn en liten dæsj rå linolje. Rå linolje har mindre molekyler som trenger dypere inn i veden.

Denne blandingen lar man stå ca en måned. Man bør snu på glasset morgen, og kveld. Deretter lar man glasset i ro noen dager, og lar det bunnfalle. Deretter heller man forsiktig( eller siler) den klare oljen over på nytt glass.

Nå sitter man igjen med en tykk grunnolje som man kan spe ut med balsamterpentin ( også Biltema) til ønsket konsistens, og økt inntrengning.

Sist, men ikke minst, trenger man et sikkativ som hjelper på tørkeprosessen.

Jeg pleier å kjøpe fra butikker som selger til kunstmaling. Brukes til å blande  inn i linojemaling for at den skal tørke fortere. En 75 ml flaske holder til litervis av rødolje. 
Som kjent mange veier til Rom, og andre kan sikkert ha andre fremgangsmåter, og ingredienser, men dette funker for meg.

Et tips når man først sitter med så mye olje, er å blande forskjellige batcher. Jeg blander en tynnere med mer terpentin som brukes på de første lagene som skal trenge langt inn, og mette. Deretter en mellomting når veden slutter å supe, og man må tørke av overskudd. På slutten bruker jeg en tykkere med mer sikkativ når man vil oppnå finish.
 

Dagens oppdatering.

Ikke fullt så tørst lengre. Tynnere lag.

Liker det jeg ser :winke1:

 

 

IMG_3514.jpeg

IMG_3515.jpeg

IMG_3517.jpeg

IMG_3518.jpeg

IMG_3519.jpeg

  • Like 13
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg lader hovedsakelig på en CO-AX, men i går kveld fikk jeg for meg at jeg skulle presse .223 Rem på en RCBS RC som jeg kjøpte brukt for noen år siden. Den endte opp med og kun bli brukt til å trekke kuler. Har aldri presset et eneste hylse på den pressa. Den første hylsa gjorde meg oppmerksom på at jeg manglet noe vesentlig, nemlig en oppsamler for tennhetter 🙈

Etter at jeg hadde presset noen hylser og spredd brukte tennhetter utover halve laderommet, husket jeg at jeg hadde sett noen løsninger på Youtube, så da ble det å hente litt inspirasjon der før jeg gikk til verks.

"Prosjektet" ble slik jeg liker det, kun bruke ting fra det store lageret, og kostet meg 2 stripps slik ca. Om det så ser litt amatørmessig ut, så står det i stil med operatøren av pressa 😆

Første jeg gjorde var å skjære til en bit av en gummistropp som passet i sporet for tennhetter stempelet, må skjæres med en skrå øverst for å lede tennhetta ut. En tur rundt på det store lageret resulterte i en gummislange og en gummihette fra en minus kabel til et 12 volts batteri. Kappet en .308 hylse og tredde ned i slangen for å få gummihetta til å passe litt bedre utenpå slangen.  Litt justeringer og 2 strips så satt den der. Avsluttet med å borre hull i lokket på en fluor boks, tredde slangen igjennom og satte en stripps på baksiden for å ha boksen hengende i slangen.

Rotete ble det på benken, og noen fotograf er jeg ikke, men forhåpentligvis ser dere hva det er.

20240326_124348.jpg

20240326_124433.jpg

20240326_124423.jpg

20240326_124358.jpg

  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Måtte sette sammen belgieren for å prøveskyte da jeg ikke klarte å vente lenger. Den fikk også et slags foskjefte som jeg er litt usikker på. Smalt et par eley vip bismuth 12/65 på 470bar gjennom den og det var grei samling. God påske til alle driftige hender.20240329_114101.jpg.3dc931361e0fcfc5741427efadc6472a.jpg20240329_114349.jpg.5e0dac23d039d5eb21f471a5dabda29b.jpg20240329_114150.jpg.ff9ac2802b4834ee0e93a8ab4a29d585.jpg

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Den der er vakker @Vida

Nydelig ved i den stokken 👍 Regner med du har spikket selv, og også tar netskæringa ?  :-)

 

Siden vi må poste bilde for å svare i denne tråden, legger jeg ved et bilde av hvor vi er nå i mitt pågående prosjekt.

 

IMG_3535.jpeg

Edited by Ruger #1
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ja det er flott tre. Koste meg noe voldsomt med spikkingen men jeg har ikke prøvd meg på nettskjæring enda. Det slår meg som veldig konsentrasjons krevende og det vet jeg ikke om adhden tillater. Men det er jo fort gjort å la seg inspirere av andre her så det kan jo hende. Alkannaroten er allerede kommet fram i posten så nå venter jeg bare den nye månen før det er fram med trollmannhatten;) 

 

 

Gnikke litt linolje imens da jeg ikke kan vente 

20240403_214304.jpg.10e533eeb0ff11b16913924d104fb88c.jpg20240403_214006.jpg.8f2505d51004e87d5b6726b69a84c29b.jpg20240403_213843.jpg.9922dacfaf30673b148a74388d27ab19.jpg

  • Like 7
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg holder på med ny stokk til min K95. På bildet ligger siste filmen med på, en blanding av olje og slipestøv fra 800 papir. Så skal den tørke. Jeg har lært mye om stokkarbeid av Raudnakke (tidligere forumbruker, opphavsmannen bak The Woodstock Workshop tråden). Han hadde lært mye av bærsemakerne i Suhl sa han. Han pleide å la stokken tørke et par mnd, før det ble lagt finish. Jeg har meldt litt med Roe, som holder på med superfinish på sin K95. Han gikk rett på med finishing oil. Vil mange lag med finishing Oil hindre de flyktige stoffene fra å fordampe? Eller er det greit å legge finish med en gang? Om jeg må vente, hvor lenge tenker dere?

IMG_6967.jpeg

Edited by Skaubjønn
  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Melder meg på med min K95 @Skaubjønn

 

Uavhengig av ditt innlegg ( så det ikke før nå), så fikk jeg for meg tidligere i dag, å fjerne tullefinnishen (ja, det er billig drit, på overpriset osv) på bakstokken jeg kjøpte i fjor. Utsatte det i fjor, fordi jeg ville jakte med børsa.Biltema lakk/maling fjerner ett, eller annet, pluss fin stålull fjernet Blaser supercoating på null komma nix.

Litt puss med 000 stålull, og så var vi gang med rødolja 😉

Rart med det. To tynne strøk, så hadde vi plutselig fiddleback som ikke hadde vært der før :-)


De to siste bildene ligger den ved siden av pågående prosjekt Birmingham hagle.

 

IMG_3542.jpeg

IMG_3543.jpeg

IMG_3545.jpeg

IMG_3546.jpeg

Edited by Ruger #1
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

On 4/6/2024 at 4:55 PM, Skaubjønn said:

Han gikk rett på med finishing oil. Vil mange lag med finishing Oil hindre de flyktige stoffene fra å fordampe? Eller er det greit å legge finish med en gang? Om jeg må vente, hvor lenge tenker dere?

IMG_6967.jpeg

 

På noen andre Valnøtt skjefter jeg har holdt på med og som jeg var litt ivrig med linolja på har det tatt flere måneder før det føltes som om de kunne få på en finish og håndgnikkes. Men jeg klarer ikke å følge noen av metodene ordentlig og påfører for mye og ofte olje for å kunne se hvor det må mer puss til. Men nå har jeg fått tips om sikkativ for å få det til å herde(oksidere?) fortere. Jeg er litt usikker på om det trengs hos meg da jeg har god tid. 

20240413_155854.jpg.4610ebddf69b98f27420e26f888d8919.jpg

 

Jeg tror det er noe anderledes effekt å kjøre olje og stålull i flere uker som jeg forstod det som at Roe gjorde. Så jo veldig fint ut så langt. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...