Jump to content

Åpen prosjekttråd


Olesøn

Recommended Posts

Jaktfelten på Lygna sist søndag fortalte meg at lang arm med Remingtonene blir for tungt. Så pipa ble kappet til 51 fra 61 cm og ble gjenget på nytt hos børsemakeren på J&F Gjøvik. Siden jeg var tomt for den kula jeg har brukt ville jeg få gjort dette før jeg startet å utvikle nye ladninger. Børsa går den om han bak gjør sitt ;) 

Kaliber 308 win

Nosler CC 155 grs 5 skudd

 

006.JPG.d13027e23670bd7acb4c75466e6bc107.JPG

 

3 skudd med en billig FMJ kule på 125grs

004.JPG.5b632210755a970b308ada046e459d4b.JPG

 

Så nå er det bare å lade noen til for å sjekke at dette er gode ladninger så trene og skyte litt til neste stevne :D 

 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

I og med jeg var innom påfunnet om å sette på ny fortreavslutning, så må jeg vel vise resultatet også. Det ble ingen estetisk nytelse, men det var ikke meningen heller. Praktisk på en stokk beregnet på røff bruk får holde som beskrivelse. Jeg ser at det på bildene virker som om det ble en liten "oppstoppernese", men linjalen sier at det er rett. 

 

20230319_2133452.jpg.a1bb0d39c8edc542c18cee1e6894ca34.jpg

Vannbeiset 

 

20230320_2040062.jpg.cf9e06184124c655fb58e535732ac7cf.jpg

Mellombrun spritbeis. Jeg kunne kanskje med fordel brukt ennå mørkere brun, men jeg går nok ikke på med det nå. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

I jakten på knivblad til tollekniv, tilbød en hyggelig kammerbruker seg å sende et blad til meg. Bladet egner seg nok bedre til grønnsaker enn turbruk, så da utgikk fint-bit-tre-idèen og det ble et eget prosjekt. Er vel neppe noen overraskelse at det ble karbonfiber.

 

Startet med noen testprinter, for å få grepet slik jeg ville ha det.

image.jpeg.ebc91f91edfbd2b4c76abe1f91a06791.jpeg

 

Da jeg var fornøyd, ble støpeform printet.

image.jpeg.d084865a74dadef629d46c3a1caf219d.jpeg

 

2 ferdigstøpe halvdeler.

image.jpeg.22d2dbf21d9ebfcb0b7e7b43cb20fa33.jpeg

 

Puss etter sammenliming.

image.jpeg.09889d5a6307a433e397956ee705fe9f.jpeg

 

Et lag overflateepoxy, med stokk til Krieghoff Trumpf i bakgrunnen. 

image.jpeg.3541b5ebc05d9eecd5d4c102a470fdd4.jpeg

 

Lett puss og ferdig var den. Mye enklere enn riflestokker!

 

image.jpeg.13f031eae92a4d26e4a954f9b5b9ee12.jpeg

 

 

 

Takk til @MorganKane! Så satser jeg på å at det kommer oppdatering på skikkelig kniv på et senere tidspunkt. 

  • Like 15
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg fikk lagd ny kolbekappe på en Blaser K95 stokk i dag. Vinkelsliper med lamellslipedisk og pussemaskin. Tok litt for hånd på slutten. Ble nokså fornøyd med resultatet. Flott å sitte å pusle med noe i sola🙂

20230410_124613.jpg

20230410_124540.jpg

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Den siste tida har jeg holdt på med litt forskjellige stokker til Blaser K95. Jeg har ikke laget den selv, men tar oljinga og litt småtteri. Dette er den siste, og den begynner virkelig å se fin ut. Emnet er kjøpt på egun. Olja som brukes er laget selv. Oppskrifta blir justert litt underveis i prosessen, da jeg i begynnelsen ikke ønsker olje som tørker for for fort.

20230427_084108.jpg

image0000001.jpg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

En gammel Brno model 2 har ikke akkurat skjefte som passer til min kropp. Så i et forsøk på å gjøre salongrifla til et mer attraktivt treningsvåpen, har jeg begynt å modifisere den litt. 

Fremre del av skjeftet smalner inn veldig og ender i en liten snabelavslutning. Det passer dårlig med lange fingre som trenger noe mer å holde rundt. Skjeftet ble derfor kappet rett foran fremre skjefteskrue, og en passende bit med bøk (det var det jeg hadde tilgjengelig) ble limt på og formet til. 

Her går funksjon før form, men egentlig syns jeg ikke det ble så gæli. Jeg hadde forventet at det skulle bli langt verre 😂 En eller annen slags finish gjenstår, men jeg har planer for kolbekammen også, så finishen får vente. 

20230502_170928.jpg

20230502_170953.jpg

  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

Det siste fra roterommet. Prototyping av ny stokk begynner å ta form. Det morsomste er en ARish design på magasinutløseren. Nå blir det også trykk knapp på høyre side for avtrekkerfinger og dobbeltradet 6,5x55 magasin i tillegg til PMSish foldestokk på steroider.IMG_1399.jpeg.c6871b37e09805978cdf47177d8adeec.jpeg
IMG_1400.jpeg.a5eb5fa59053a56d3f515a2370f7f39b.jpeg

IMG_1401.jpeg.62e9ae8106c5270d18c6f531364fb075.jpeg

  • Like 13
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ble ei ny rifle på meg i dag. Har ventet lenge på denne da våpensøknaden tok dobbelt så lang tid da de hadde rotet bort den første søknaden. Tikka T3 i noe så ubrukelig(i følge mange er inne) 243 Win :) Så nå blir det å presse litt hylser og lade noen skudd til å skyte inn kikkert på lørdag. Så blir det vel litt ammunisjons testing i tiden fremover.

 

006.JPG.57f344ef014202462fca1790a2b0e412.JPG

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Blitt en liten stund siden sist jeg laget jerky (rådyr jerky). Storviltprøvene unnagjort og da føler man på at jakta faktisk ikke er så langt unna igjen. Og dessverre er det fortsatt for mye av fjorårets kjøtt igjen i frysen. Spesielt due da vi skjøt noe sykelig mye duer i fjor høst.

Så jeg tenkte hva med å forsøke å lage jerky av due?

Kikket litt på youtube og jammen tror du ikke det er noe som heter "pigeon jerky".

Må prøves!

 

PS! Bildene kommer i sekvensiell rekkefølge under teksten.

 

  1. Hentet opp 10 duebryst av frysen i går morges.
  2. Lot de ligge et par timer på en tine-rist.
  3. Laget en marinade av 1/2 del Worchestershiresaus, 2 ts salt, 1 ts pepper og 2 ts chipotle krydder
  4. Mens duebrystene fortsatt er ganske frosne kutter man de opp i tynne skiver. Dette er mye enklere i frossen tilstand enn tint. Trust me.
  5. Putter kjøttet og marinaden i en frysepose og knar det godt sammen. Legger det videre i en boks i tilfelle man skulle få et hull i posen og legger boksen i kjøleskapet.
  6. Lar kjøttet ligge i marinaden 1 døgn.
  7. I dag tok jeg opp kjøttet og fordelte på et stekbrett med bakepapir.
  8. Ovnen settes på 50 grader varmluft.
  9. Sett inn stekebrettet og la døren stå på gløtt med f.eks en tresleiv i mellom døren og ovnen. Det er viktig å gjøre dette på lav varme. Går man f.eks opp til 70 grader så risikerer man kjøttet blir varmebehandlet i stedet for tørket slik at proteinene koagulerer.
  10. Etter 8 timer tas kjøttet ut (dette var heldigvis på en dag med strømpris på -14 øre).
  11. Lar kjøttet kjøle og legger på et Norgesglass og det er klart for snacks.

 

Vellykket prosjekt. Kan anbefales.

 

IMG_2271.jpg.079cdd4c88639f354f30a2ed0bdfbb5b.jpg

 

IMG_2273.jpg.038d4831d86cc5a3665ea1177366d5dc.jpg

 

IMG_2274.jpg.4ec0e072e80f4ed771c0606950e3b63b.jpg

 

IMG_2275.jpg.5fef42159ea7f51d5737c852a178df1d.jpg

 

IMG_2276.jpg.20720c434cb887d841901a3bb53c4ca4.jpg

 

IMG_2277.jpg.7904b18c6b9719153af8dc89c9688751.jpg

 

IMG_2278.jpg.c91d8d24ca5b9ae6656a4b14392baf82.jpg

 

IMG_2279.jpg.fefe8f1692882e34aa71029709262e2a.jpg

 

IMG_2281.jpg.2222dd9e2a28d945b67bee3d0ddae54e.jpg

 

IMG_2285.jpg.2f46491ab48b887b86798c96a8aae59f.jpg

 

IMG_2286.jpg.6d560a2f4013ba7468dfbb24ee39043f.jpg

 

IMG_2289.jpg.1c8cb8fba90d29588a2678ff906629e0.jpg

 

IMG_2290.jpg.f493dd568c8fca7b7356903930ee8cd2.jpg

  • Like 21
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg må ha kjøpt Norges styggeste Beretta 686…. Selgeren har støpt på et nytt grep, av keramisk tre.. fikk den rimelig. 
Børsa kom i dag. Heldigvis, ett hardt kakk og det meste av dritten falt av! Skal restaurere stokken, så blir nok dette gode greier. 
 

IMG_4225.png

IMG_4224.png

IMG_4223.png

70785472428__8AF4ED00-040D-4ECB-8E9C-1E770BE8BE5A.jpeg

IMG_4221.jpeg

  • Like 13
Link to comment
Share on other sites

Jeg har i noen år sett behov for smalere forsikte for å få mere lys på sidene. Det er en klar fordel under hurtigskyting og felt. Det har bare vært en dørstokk mil å få gjort noe med det. Men helgas hurtigsteve viste at nå krevde øynene mere lys. Prosessen er å først vaske bort fett med rødsprit.

maskeringstape for å gi litt mer feilmargin.

Feste sleiden i skrustikke med lær som beskyttelse. 

Korte drag med fila, ene tommel gir press og styring av fila.

Ofte stopp for etterfylling av maskeringstape og løpende vurdering av fremdrift. 

Kaldblånering.

Så var det de bildene, får jeg det til. 

20230619_105455.jpg.50aa01847510d86faaa211d4ee696a3c.jpg20230619_110326.jpg.9ab5572716c8544083d5a313e19452fe.jpg20230619_110648.jpg.fe5df17a61466bf7c12c38870e53a67d.jpg20230619_111141.jpg.df4d082a8c96631b4d30bb2e665fcc33.jpg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Treverket blir ganske mørkt når det får litt olje på seg. Det skal ha mange strøk til, men det er ihvertfall i gang.

Olja er rødolje fra en kammerat. Den har venta tålmodig på å bli brukt. Og mens jeg hører smellene fra skytebanen borti gata sitter jeg aleine hjemme og passer en sovende guttunge. I det minste kan jeg ta meg en øl på verandaen og studere fargespillet i treet.

DSC_0547.JPG.dc50c96e2cdac316572722addb6b2cd1.JPGDSC_0545.JPG.aca4e7c5d169af206bd6cf4c819136e2.JPGDSC_0544.JPG.6b277c576cd4dae44dff1c5be06cfb2a.JPGDSC_0541.JPG.84527e7ad6988271c2366a95fcb887e9.JPGDSC_0540.JPG.a780914d0e02eacd186e83eefa8c5889.JPGDSC_0538.JPG.f5d56c0fdd23ebc135814cb30c71753f.JPG

DSC_0546.JPG

  • Like 14
Link to comment
Share on other sites

IMG_20230624_1939195702.jpg.f5ddbf0d2c17a522f44a30ff68b8fce9.jpg

 

En 18 lødig 1849/55 og en sentertent 1860/67 Lunds blir steamet for å drepe rusten. Metoden har den store ulempen at eventuelle rester av original brunering vil bli omdannet til blånering, men begge disse har så mye rust utvendig at jeg tenker det er viktigere å få stanset all pågående rust. Så får vi se etter hvert om de går an å skyte med, løpet på den 18 lødige ser ikke ille ut innvendig men Lunds rifla er mer tvilsom.

 

Dampmetoden i plastrør har jeg tidligere beskrevet i en tråd om Colt Lightning.

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Begynt å olje stokken på Berettaen, og oppdaget en begynnende sprekk ved enden av sikringstangenten. (Første bilde). Skjer ofte på brytevåpen. Frem med Dremel og ta ut et par mm. Inspeksjon inni stokken viser at det er en overfladisk sprekk. Begynt porefylling (andre bilde),  kommer bare til å se ut som det er en mørk del av treverket når stokken er ferdig 😊

Blir bra dette! (Siste bilde)

IMG_4620.jpeg

IMG_4671.jpeg

IMG_4672.jpeg

Edited by Skaubjønn
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Den 18-lødige kammerladeren hadde brukket nesebåndsfjær, og siden jeg har planer om å skyte med den må jeg ha noe som holder nesebåndet på plass. Med sveiseapparat og mer pågangsmot enn vett er det mye som går an...

IMG_20230625_160251257.jpg.9a706071382a67e0413a55b4d7c9b852.jpg

En bit flatt fjærstål (klipt av ei stakefjær fra Biltema, det er enkleste måten å få tak i tynt fjærstål) med en påsveiset klump. Jeg begynner å forme dene klumpen, og sliper bredden på hele greia til det passer så noenlunde.

IMG_20230625_164943200.jpg.cbdcbf09e49d5a3f193e47ae7c8dd314.jpgIMG_20230625_164932635.jpg.c16769e94b9652918ac2950424aa47c6.jpg

 

Så er det å måle opp lengden det skal kappes til:

IMG_20230625_165454180.jpg.decaf8e1c9661bf085ce1b4fe47f8122.jpg

 

Etter kapping sveiser jeg på en stift som skal slås inn i stokken. Bruker da likesågodt den originale, brukne biten som sto igjen inni stokken. Filer vekk det meste av sveisen igjen så det blir skapelig, her avbildet sammen med en original fjær fra en 1860/67. Jeg mener disse skal være nokså like bortsett fra lengden:IMG_20230625_183650551.jpg.cccbcfd2bc72335d3065ed11770d955d.jpg

 

Det gjenstår en del puss og fintilpasning, må bøye litt på stiften slik at fjæra treffer helt riktig i sporet, men jeg tenker denne skal gå an å bruke.

  • Like 18
Link to comment
Share on other sites

Bildet er ikke så mye å skryte av, men det betyr at kragen er godkjent for jakt i høst. Stokken er metta med olje, men den må få herde en god stund før nettskjæring og porefylling, så det blir nok å bruke den sånn her i høst. Uvant å skyte med, da. Vi må nok bruke litt tid sammen så jeg blir vant til trykkpunktavtrekk og annerledes ergonomi på stokken.

DSC_0568.JPG.65eb582cacedde07a2f5dbded911ef67.JPG

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

En liten beddejobb i kveld. 

IMG_20230630_202757.jpg.ae9f860609a45532d7b007429ed432a7.jpg

 

Maskering må til. 

IMG_20230630_202813.jpg.ff6529c7a54729a5d56e4bbe5700331f.jpg

 

Den lokale butikken hadde ikke Kiwi skokrem, så da ble det svart Silver :winke1:

 

IMG_20230630_212026.jpg.2b9d0e8a8e360b3752cdf1ce258fd538.jpg

 

Biltema Super Epoxy (Var ny utgave som hadde en mye bedre viskositet. Heller ikke kritthvit som tidligere). 

 

IMG_20230630_202832.jpg.3feeaa187adc98b99c7f4dbdfdd218d9.jpg

 

Tilsatt grafittpulver. Matcher fargen på stokken ganske bra. Betyr egentlig ikke så mye, da beddingen ikke vil vise uansett. 

 

IMG_20230630_203020.jpg.fd85505d0ea5dfa0eeadebfcbfb5ddea.jpg

 

Litt flisespikkeri er det alltid. Må jo ha noe til å pirke vekk det som tyter ut. 

 

IMG_20230630_212052.jpg.47257cccc20d544df00b2ea6a1b71af5.jpg

 

Så er det bare å gjøre som Haaland, sette seg i lotusstilling, og vente :-DIMG_20230630_212140.jpg.762e8a35054d42108ed183a9d6a3a42e.jpg

 

Og ja, glemte å si, det er søyler nedi der.. 

 

IMG_20230630_231715.jpg.4332458890d603836745389287f30158.jpg

Edited by Ruger #1
Tillegg
  • Like 12
Link to comment
Share on other sites

Håper dere ikke går lei av kammerlader-mekking...

 

Bildene er litt ute av rekkefølge i forhold til de forrige, men sånn blir det bare. Han som solgte meg børsa opplyste at kammerstykket var rustet fast, den ble gjemt bort på en låve i 1940 og ikke funnet fram igjen før etter krigen. Da kan man forvente en del rust ja.

 

I alle fall, da rustklumpen kom i hus var første bud å "Ta eller overta aldri et våpen, uten straks å forvisse seg om det er ladd". Så jeg stakk en pussestang inn fra munningen- og traff noe hardt i kammeret, drøyt halvannen tomme fra kammerbunnen. I hæ.... Er børsa ladd? 

 

Jeg sprayet godt med Ballistol i løpet, og lot den stå med munningen opp over natta. Neste dag slo jeg til hevarmen så hardt jeg turte, og jaggu åpnet den seg.

 

IMG_20230620_171323682.jpg.d4523664294b4c91e2c66ae208bb118e.jpg

 

Ingen kule, men ett eller annet var der i kammeret. Nå hadde det løst seg opp i oljen til en grøtaktig masse, grå av farge og litt svovelaktig lukt. Jeg fikk skrapet ut det meste fra kammeret, og skrudde ut pistongen. Prøvde å pirke ut av denne også, men massen var steinhard inni det tynne hullet. Kunne det være forsteinet krutt? Tente på i enden av pistongen, det putret og freste litt og så var det åpning helt gjennom. Det var forsteinet krutt ja!

 

Etter forrige post med grovpuss, så var det på tide med litt matlaging.

 

IMG_20230629_234014764.jpg.1d43870e0c4ee7a4fcecabc953abb25f.jpg

Geværsuppe efter gammel opskrift. Vel avfedtet Staal og jern koges i reent vand, indtil rusten er blevet mør. Derefter pudses med fiin karde.

 

IMG_20230630_205603941_HDR.jpg.b6dca70466eca6b7e678995bf63d2dad.jpgIMG_20230630_205628191.jpg.b9402893d7f8a34825a199f4d9dd1536.jpg

Mye bedre, men selv etter en times koking var det et grønnsvart hardt belegg i kammeret. Det er ikke rust, men et slags belegg som er dannet av kruttet virker det som? Er ikke løselig i vann eller olje. Det lot seg skrape av med en bit kobberrør, og kom ut som et gråhvitt støv.IMG_20230630_213921681.jpg.9933851aaa6d95295be38822308d8567.jpgIMG_20230630_213959365_HDR.jpg.dab4f4249085074915859a5550eba0d4.jpg

 

Litt bedre nå! Der var ingen gravrust under belegget fra krutt-restene i det hele tatt, jeg hadde forventet noe mye styggere da han sa den ikke hadde blitt åpnet siden før krigen. Det viser seg nå at den er ganske pen innvendig, både i mekanismen og i løpet. Det bare stygg gravrust på utsiden her og der. Stokken er også ganske hel, en liten sprekk helt forrest men ingen antydning til sprekker rundt låskassa der kammerlader-stokker pleier å ta skade av rekylen.

IMG_20230630_213925013.jpg

Edited by Vargen
Stavekontroll
  • Like 14
Link to comment
Share on other sites

Tredje runde med steaming nå, det er fremdeles noen små rødbrune prikker i bunn av de dypeste rustgropene. Forsøker å få "drept" absolutt all rust uten å slipe vekk noe stål, og på en slik måte at rifla fremdeles ser 170 år gammel ut.

 

Er nesten utrolig at ei pipe kan se sånn ut utvendig, og likevel ha ganske brukbar rifling innvendig:IMG_20230702_194532653.jpg.7896a217e2d3807950f68e34c82dd807.jpg

IMG_20230702_194852234.jpg.81fcd130c56b73a56b6f851574cd5d72.jpg

  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

Ethvert prosjekt kan deles opp i mindre delprosjekter, så føles det litt mer som at man når målene sine og ikke bare strever i det uendelige. Dagens delprosjekt var å lage en ny skrue, der sto nemlig en høyst uoriginal messingskrue med mutter i den ene rembøylen.

 

IMG_20230703_200939269.jpg.43297f1465c0170e41e32f6de3509e54.jpg

Før man kan lage noe, så må man kunne tegne det. Heldigvis passet gjengene på den andre rembøyleskruen så jeg kunne måle utfra den, men lengden må være litt forskjellig. Gjengestigningen ble jeg ikke helt klok på, gjengetolk for 1mm stigning passer nesten og ingen av tomme-tolkene mine passer helt. Jeg målte med skyvelære og regnet flere ganger med litt variabelt resultat, den originale skruen er ikke helt jevn i gjengene så det blir et element av gjennomsnitt og gjetting.  Endte opp med å prøve 26 gjenger per tomme, det er så nært jeg kommer med dreiebenken.IMG_20230703_203434334_HDR.jpg.cbef7746c28aaa3cf2f37cdaed440712.jpg

En bit skrapjern dreies til diameter, skal man dreie lange tynne ting kan det lønne seg å ta ett enkelt dypt kutt til ønsket diameter og bare mate veldig forsiktig. Da har man tykkest og stivest mulig arbeidsstykke hele veien, prøver man å dreie tynt i mange kutt kan man risikere at det bøyer seg og blir vanskelig. Men selvfølgelig, selve gjengene må man uansett ta på tynt og bøyelig arbeidsstykke.

 

IMG_20230703_205425297_HDR.jpg.16dc548a1c83fadc42f91b18ffeb4e48.jpg

Glemte å ta bilde av gjengingen, men som en ser endte det med å passe. Jeg gjenger med skjæret opp ned og benken i revers, da går matingen i retning vekk fra chucken slik at man trygt kan slå gjenger på høyt turtall.

IMG_20230703_205904803_HDR.jpg.3d486e66ef686203c55d32c44e5146c0.jpg

Kappes av til litt over ønsket tykkelse på hodet.IMG_20230703_210851099.jpg.e2be8f3377aebc1c35bf548c92fe9a08.jpg

 

Spennes opp andre veien, skruehodet rettes av til rett tykkelse og rundes litt av med fil siden originalen ikke var helt flat.

IMG_20230703_211648364.jpg.c064b94f7e407a1d970a31562b1e26d6.jpg

 

Spor skjæres med baufil, så gjenstår bare puss og blånering. Puss går på noen sekunder, ved å sette skruen i en drill og spinne den rundt mot litt smergelpapir. Blånering tar jeg sammen med nesebåndfjæra, senere.

Edited by Vargen
Komma
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Under luftetur med bikkja fant jeg en fin stump med lastestropp, i litt kraftig kvalitet og med passe friksjon.

 

Det ble til en ny skytestropp. Jeg tror jeg har vist frem dette konseptet før.

 

Jeg sydde sammen endene i passe lengde, kappet til to stumper med hageslange som jeg slisset, og tredde på. Disse fungerer utmerket som friksjonslås.

 

Dette konseptet fungerer veldig godt. Den er rask å ta av og på ved skifte av bekledning. Pga symmetrien, er det umulig å ta den på feil. 

 

IMG_20230709_211115566.jpg.597f28f503e7271c7f00474aa274f660.jpgIMG_20230709_211215672.jpg.f2fb3c10e4e9758fa1365df426e454d9.jpg

 

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Dagens triks: friksjons-sveis.

 

Jeg hadde ikke prøvd dette før, men nå var en passende anledning. Har planer om å lage min egen støpeform til kammerlader-kuler, og da må jeg først lage et formverktøy i herdbart "sølvstål". Men slikt verktøystål er dyrt, så for å spare litt er det en fordel om bare den skjærende enden er i sølvstål mens skaftet for oppspenning er I vanlig konstruksjonsstål.

 

Etter å ha kikket litt på YouTube der andre demonstrerer teknikken, spente jeg opp sølvstålet i chucken og en vanlig bit rundstål i en borchuck i bakdokka. Satte benken til 1200 omdreininger, og lot friksjonen varme opp delene mens jeg gradvis presset dem sammen. Nokså snart blir et tynt sjikt rødglødende, og etter hvert begynner det å sprute gnister. Da er det å stanse motoren mens man skrur hardt til med bakdokka, så delene presses sammen. Det geniale med denne sveisemetoden er at oksygen ikke slipper til for noen slaggdannelse i sveisefugen, og at man får sveis i hele flaten uten å måtte bygge opp fra sidene.IMG_20230713_200908474_HDR.jpg.d10b1bedd1c174e7bbde712b1bcc289c.jpg

 

Etterpå kappes sølvstålet slik at en passende lengde står igjen på det påsveisede skaftet. Som en ser har det "soppet seg" en del der varmt stål tøt ut da jeg klemte delene sammen. Har testet med hammer, sveisen er "hel ved". Da jeg dreide ned til rett diameter ble sveisefugen usynlig.

  • Like 18
Link to comment
Share on other sites

On 1/6/2021 at 10:17 AM, Olesøn said:

Ingen post uten bilde(r). Vil du vise glede over andres poster uten å poste bilde sjøl så trykker du tommel opp e.l.

Poster uten bilde(r) blir fjernet uten forvarsel eller videre forklaring. Vil du kommentere andres poster, så må du gjerne gjøre det så lenge din post også inneholder bilde. 

 

Minner om reglene i første innlegg. Har fjernet et par poster nå.

 

 

image.jpeg.daef541aa9db22fe3e865358c97e438f.jpeg

  • Like 3
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Begynner å se resultater. Stokken minner litt om den tidligere russiske presidenten Jeltsin. Utrolig tørst. Porefylling er et lite mareritt, og porene er veldig store enkelte plasser. Men, jeg er sikker på at det blir supert til slutt.

20230714_184517.jpg

20230714_184441.jpg

  • Like 14
Link to comment
Share on other sites

IMG_20230714_203351162.jpg.1f3bf588e5dc27e5b32fa9ff87b5ad96.jpg

 

Det sammensveiste emnet fra mitt forrige innlegg, dreid til en slags kulefasong. Men ikke helt lik den kula jeg vil lage, fordi verktøyet må være mindre i diameter slik at det kan entre og så mates sideveis for å dreie forma ut til rett diameter. Teorien min er at hele greia kan lages med ett enkelt verktøy hvis bare matematikken stemmer, siden kulenesa er en tilnærmet rett kon. Planen er å først bore helt inn til full dybde slik at den spisse nesa formes, deretter bakke verktøyet ut igjen til rett posisjon for å mate sideveis og lage rillene. Hvis jeg får til å mate akkurat passe mye, så skal konen foran treffe så det flukter. Vi får se, det går sikkert til h... På første forsøk.

 

For å bli skjærende må verktøyet mitt freses ned til halv tykkelse, men jeg har ikke fres... Så da improviserer man med ukonvensjonell bruk av dreiebenk.IMG_20230714_212912458.jpg.dbe33c5837da0a905bd026d2b0613dbf.jpgIMG_20230714_214529047.jpg.1f3e8498c1d9b8861e56dd5ccffc4d79.jpg

 

Er ikke helt etter boka å spenne opp på tvers i chucken, men det funker på et vis.

IMG_20230714_215156287.jpg.7581d540c1943ad323c36934f483a407.jpg

 

Det behøves litt forsiktig avgrading, så herding og kvessing.

  • Like 11
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Vi fortsetter med maskinering etter sleggemetoden, ved å bruke det verktøyet man har enten det er egnet til formålet eller ikke. På med uavhengig firebakks skive i stedet for selvsentrerende chuck, og rette av emner til støpeblokk etter å ha delt dem i to med baufil. Aluminium er sikkert et bedre materialvalg, men jeg hadde en bit messing liggende etter et støperiprosjekt så hvorfor ikke. IMG_20230715_143226883_HDR.jpg.0631d9567cd85355331cfca7b291cb4a.jpgIMG_20230715_142554881_HDR.jpg.706b307af6ec5990f4de78143ec3114f.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Det trengs en kutteplate, praktisk nok bor jeg i nærheten av et slags verksted der jeg får lov å forsyne meg fritt med skrapjern i gjenvinnings-containeren. Ut i regnet med baufil og hente en bit passende flattjern, nokså rustent.IMG_20230717_110427234.jpg.1ab2eb60111b11b9bd4c63f3e99279be.jpg

Slipt noenlunde plant på ene siden, påsveiset en kant som stopper, og boret et hull. Stålbørstet på andre siden, det er ikke en pyntegjenstand.  Grovformer med vinkelsliper.IMG_20230717_181559022_HDR.jpg.7ccaee4b772f2a72fab0b57ea2da76d0.jpg

 

Monterer plata på støpeblokkene som står fastspent i dreiebenken, senterborer påfyllingshull slik at dette blir helt sentrert med kulehullet som skal bores ut i samme oppspenning. Denne kutteplata er ikke mitt peneste stykke arbeid, men den bør duge.

 

 

IMG_20230717_183525926_HDR.jpg.8c63a5da19d910dc43dab7d3344f2212.jpg

 

Deretter bruker jeg et stikkstål til å lage spor for håndtak.IMG_20230717_185601135_HDR.jpg.dc6f8a43918c4fbda108aef8affedfbf.jpg

 

Og så begynner den mest nervepirrende biten, det er om å gjøre å ikke gå surr i antall omdreininger på sveivene så man skjærer vekk for mye. Tar små kutt på en halv mm om gangen, bakker ut og blåser ut spon med trykkluft. Bruker også store mengder skjæreolje så det ikke skal gnisse for mye.

IMG_20230717_192947191_HDR.jpg.eb0e341a476c4bc29876f6c58f603b00.jpg

For å hjelpe meg selv har jeg gitt verktøyet en liten kant som markerer bakenden av kula, så jeg behøver bare måle dybde fra denne kanten og innover. På bildet har jeg nesten boret så langt inn at kanten flukter, fra denne kanten skal det 3,4mm lenger inn.

IMG_20230717_194041659_HDR.jpg.d5bed6f28d313562bda00ef623330d74.jpg

 

Nådd full dybde, så bakker jeg ut igjen til den samme kanten flukter med kanten av hullet igjen. Deretter er det sideveis mating inntil vi når full diameter.

IMG_20230717_195033168_HDR.jpg.5cfa3f2479be24a7b5ce254d8c0bfafe.jpg

 

Litt lettet nå.. det ligner da vitterlig på ei kammerladerkule? Så får vi se etter hvert om diameter er brukbar, er kula for liten får jeg bare åpne opp forma litt. Håper den ikke blir for stor, jeg klarte ikke regne helt på messingens utvidelse kontra hvor mye blyet krymper når det kjølner.

IMG_20230717_200954958_HDR.jpg.4230df4e7c3297e6885fc44aa520954b.jpg

 

Til slutt, etter at jeg har snudd forma og dreid bakenden jevnt med resten mest for syns skyld, er det montering. Jeg ser at jeg trenger noen litt lengre skruer til å feste alt sammen med, men dette skal det snart støpes med!IMG_20230717_204509609.jpg.9a83feb00be017b4cac3d3be2aa586c6.jpgIMG_20230717_204514353.jpg.0bd58d11c0eeb7f9dcc82d15b7093f9c.jpgIMG_20230717_204521379.jpg.eeef02fd713fb18cb48a9b4d4234765b.jpg

 

IMG_20230717_202317847.jpg

Edited by Vargen
Stavefeil, dum autokorrektur
  • Like 21
  • Thanks 7
Link to comment
Share on other sites

Har du digital, eller er dette gjort bare med nonineskalaene på sveivene?

Uansett-Bare å bøye seg i støvet og ta seg sammen og få dreiebenken på plass i nytt verksted!

Gjenstår "bare" å hugge ut et veldig dårlig og skjevt gulv og støpe nytt...

 

 

 

IMG_20200628_143801903.jpg

Edited by Chiefen.v-2
fikset bilde..
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Ser ut som en gjev benk det der, det tok noen år før min kom på plass og var tilkoblet strøm også. Er en gammel tsjekkisk sak.IMG_20230718_120332208.jpg.9f78fde46e3f363a7c87bcda44fca241.jpg

 

Har ikke digital nei, og strengt tatt ikke nonius skala heller. Er delestreker til nærmeste 0,05mm.IMG_20230718_120321814.jpg.cde77dfff0c8040aed3fab6e19abfd58.jpg

 

Det var dags for prøvestøping, men først måtte jeg utbedre en feil. Det viste seg at mitt forsøk på plansliping sto til stryk, så kutteplata måtte få seg en justering med slegge og bryne for å ligge tett på toppen av forma.IMG_20230718_122233798_HDR.jpg.d70888bcc69a436593c7ec33359ab605.jpg

Til slutt kunne det støpes. Ikke helt fornøyd med støpingen, selv etter at jeg ripet opp fler lufteriller var det vanskelig å få fylt helt ut i de smale drivbåndene. I tillegg var det en del grums i blyet, jeg tror jeg må tilsette mer tinn og fluxe grundig før neste forsøk. Men nok kuler ble presentable til at det snart kan bli prøveskyting. Og diameteren endte på 17,45 mm pluss minus alt etter støpetemperatur, det er innenfor toleranse for originale kuler som ble skutt med papirvikling tror jeg. Hvis jeg ikke får presisjon kan jeg prøve å åpne opp diameteren med en tidel eller tre.IMG_20230718_135517477_HDR.jpg.c9f14976d5c4c2f76e4ecd61d9ed95e8.jpg

  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

Benken er god-kommer fra verkstedet til en velrenomert børsemaker. Litt slitt mutter på tverrsleiden men emne og gjengetapp for ny ligger her.

Den og fresen (og he..e mye) annet er på flyttefot fordi jeg har flyttet fra boligfelt (grøss..) til et sted hvor en kan puste fritt (og skytebaner er innen gangavstand!)!

 

 

image.jpeg.b0f3001664d0c0d59fb60def6075deb1.jpeg

Edited by Chiefen.v-2
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (3 timer siden):

Ser ut som en gjev benk det der, det tok noen år før min kom på plass og var tilkoblet strøm også. Er en gammel tsjekkisk sak.

Til slutt kunne det støpes. Ikke helt fornøyd med støpingen, selv etter at jeg ripet opp fler lufteriller var det vanskelig å få fylt helt ut i de smale drivbåndene. I tillegg var det en del grums i blyet, jeg tror jeg må tilsette mer tinn og fluxe grundig før neste forsøk. Men nok kuler ble presentable til at det snart kan bli prøveskyting. Og diameteren endte på 17,45 mm pluss minus alt etter støpetemperatur, det er innenfor toleranse for originale kuler som ble skutt med papirvikling tror jeg. Hvis jeg ikke får presisjon kan jeg prøve å åpne opp diameteren med en tidel eller tre.IMG_20230718_135517477_HDR.jpg.c9f14976d5c4c2f76e4ecd61d9ed95e8.jpg

Er det noe grunn til at kulene dine ser ut som gardinstang endestykker? 😂

 

0005901_akrylstenger_500.jpeg.ff7b5e100effe6c698353252073f17ff.jpeg

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Meningen var å lage en nær kopi av den kula som ble approbert i 1855 ja, det er jo den kula siktene er laget for så oppslaget skal bli riktig på ulike hold. Her min kreasjon sammenlignet med bilde av ei original kule, sakset fra svartkrutt.net

IMG_20230718_184807058.jpg.526e22c7c17c3fd876153df67d7db86a.jpgimage596.jpg.d37183499f533605cc8dd0801fd91eaa.jpg

 

 

Dette var helt i spisskulas barndom, før disse skjøt man med rundkuler. Kan ikke forvente at ammunisjon fra 1850-tallet skal se moderne ut. Jeg baserte meg på en tegning av kula som sto på trykk i et eksersersreglement fra den tid, så forutsatt at tegningen var riktig skal kula også være det.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (2 timer siden):

Meningen var å lage en nær kopi av den kula som ble approbert i 1855 ja, det er jo den kula siktene er laget for så oppslaget skal bli riktig på ulike hold. Her min kreasjon sammenlignet med bilde av ei original kule, sakset fra svartkrutt.net

Dette var helt i spisskulas barndom, før disse skjøt man med rundkuler. Kan ikke forvente at ammunisjon fra 1850-tallet skal se moderne ut. Jeg baserte meg på en tegning av kula som sto på trykk i et eksersersreglement fra den tid, så forutsatt at tegningen var riktig skal kula også være det.

Jeg regnet med det, og bare tullet :) Spennende prosjekt. Håper du får bra resultat med kulene 👍

 

Og siden vi trenger bilder i denne tråden legger jeg med et bilde fra dagens kaninjakt med min gamle Brno 2 fra 1956. Brukte CCI CB Short skutt på 30 meter.

 

007.JPG.ed1c40277690b73d5c15f53f539d35ec.JPG

Edited by Rugerdud
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Av og til går det nedenom og hjem, i alle fall når man har kjøpt billig gammel dreiebenk på Finn.... Prisen gjenspeiler ofte tilstanden. 

 

Jeg har visst i flere år at lagrene ikke var helt bra, problemer med varmgang gjorde at jeg regnet 1200 omdreininger for maks selv om den kan stilles helt opp på 2800. Helt fra dag en har jeg tenkt at det var rart den var så tung å dreie rundt for hånd, men har ikke hatt noen andre store dreiebenker å sammenligne med.

 

Det har holdt til mange prosjekter, men nå da jeg skulle lage ny pistong passende til dagens muskett-tennhetter skar det seg helt. Dreide på bare 900 omdreininger, kontrollerte at det kom olje fram til lageret før jeg startet, men etter noen få minutter stoppet spindelen helt. Når en 25-amperes trefas sikring slås ut av overbelastning er det i overkant mye friksjon et sted.

 

Demonterte hele spindelen, det krevde bruk av slegge.  Denne benken har koniske bronselagre med trykksmøring.

IMG_20230720_190840432_HDR.jpg.f1d4dba72550ba04e7c63f728bb0028a.jpg

 

Lagerbanen skal egentlig være glatt, bortsett fra den langsgående renna for olje. Det som har skjedd er at spindelen har utviklet langsgående sprekker, som fikk skarpe kanter og har skavet av litt av lageret. Til slutt løsnet det en bit stål fra kanten av en sprekk, og hele greia kilte seg fast. Så egentlig er hele spindelen og lageret kassable, vi får se hva produsenten vil ta betalt for å skaffe nye. TOS heter nå Trens, men eksisterer fremdeles og skal visstnok kunne lage deler også for utgåtte modeller. Blir neppe billig.

 

Men, siden delene er skrot uansett gjør det ikke mere skade å utbedre sånn midlertidig for å kunne bruke benken litt forsiktig inntil jeg en dag kanskje får ny spindel. Jeg slipte ned de kantene som stakk ut og glattet ut etter beste evne, nå fungerer benken på maks 450 omdreininger uten varmgang. Å maskinere på så lavt turtall er en prøvelse fordi man må mate veldig sakte hvis ikke finishen skal bli helt horribel, men det går på et vis. Snart ferdig med pistongen nå, satser på første prøveskudd i helga.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

TOS benker får fram nostalgien fra tiden som lærling. Ei beist på drøyt 10M hvor man sto å dreide propellakslinger til båter.
Hørtes ut som hele benken du riste i stykker om man kjørte den uten belastning, men jo grådigere man var med kuttene jo bedre gikk det.

Her har jeg gjort en god innsats med å få demonter lyddemperen på nyrifla, men jeg er enten ikke sterk nok eller ikke smart nok :D

IMG_2342.JPG

Edited by xavi0n
Glemt bilde
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

20-320_xl_1.jpg.853fa6862419146bbdd2a575ffd528ba.jpgDenne saken fra Biltema, de kaller den Universalåpner, er genial til å skru løs runde ting du ikke helt får tak på så som lyddempere. Gummistropp som får godt tak når den strammes rundt, jeg har brukt min til demontering av en lyddemper som ikke var pusset på årevis.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Etter mye bannskap, reparasjon av dreiebenk samt to ekstra turer til Biltema etter flere 1mm bor etterhvert som de brakk, er pistongen ferdig og testet i geværet med en tennhette.IMG_20230721_231928549.jpg.e833c8d882c3799312cc038ae4c5d2c1.jpg

Her vist i kammerstykket, flankert av en avskutt hette og den originale pistongen.

 

Som en ser har jeg ikke helt fulgt originalt design, jeg liker ikke å stole på gjenger for gasstetting og dessuten må pistongen tilpasses slik at firkanten liner opp med lengdeaksen på våpenet. Hvis den blir stående diagonalt når den er skrudd på plass, så går det ikke an å lukke mekanismen fordi det er så smalt spor i bunnplata der pistongens firkantede del må stikke gjennom. En flens og en kobberpakning løser begge problemer. Pakningen gir god tetting, og den kan enkelt pusses ned litt tynnere inntil pistongen liner opp riktig når den er fastskrudd. Enklere å tilpasse pakningen enn å tilpasse pistongen etter at denne er herdet.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Blir jo bare tull sammenlignet med flere andre her inne, men jeg fikk lyst på en tacticool hevarmskule. Vet ikke helt hva jeg vil ha, så jeg lagde noen forskjellige, så får man se hva man ender opp med til slutt. Den blanke regner jeg med blir stygg ganske fort, egentlig bare en test for hvor lenge autosol og aluminium holder seg pent.

 

IMG_1033.jpeg.6d0a90adeedc4cc358414b1b3b245f78.jpeg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...