Jump to content

Problemer med politiets nye skarpskyttervåpen (Steyr SSG 08-A1)


jkb

Recommended Posts

Et lite spørsmål i diskusjonen halvauto vs manuell. Jeg satt på LS-arenaen og så på hurtigøvelsene. 

 

Stangskyting, kan vel bortimot sammenlingnes med "nedholdende ild", og her er jo halvautoen suveren. De får ut nesten dobbelt så mange skudd på samme tiden - og har borti 50% mer treff. Her er halvauto suveren, men det er jo noe som ligner mer en krigssituasjon, og ikke noe vi ser for oss, eller ønsker at Politiet skal være engasjert i? 

Felthurtig, skyt tre mål fortest mulig. Her var boltrifla 100% suveren. Til min store overraskelse. Finaletidene på 200STR-gjengen lå på 8-9 sekunder, og på HK416, på 10-11. 2-3 sekunder mer på halvautoen? På store blinker på kort hold? 

 

Det reiser mitt originale spørsmål, hva skal man med halvautomater da?

 

K

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, M67 said:

Et lite spørsmål i diskusjonen halvauto vs manuell. Jeg satt på LS-arenaen og så på hurtigøvelsene. 

 

Stangskyting, kan vel bortimot sammenlingnes med "nedholdende ild", og her er jo halvautoen suveren. De får ut nesten dobbelt så mange skudd på samme tiden - og har borti 50% mer treff. Her er halvauto suveren, men det er jo noe som ligner mer en krigssituasjon, og ikke noe vi ser for oss, eller ønsker at Politiet skal være engasjert i? 

Felthurtig, skyt tre mål fortest mulig. Her var boltrifla 100% suveren. Til min store overraskelse. Finaletidene på 200STR-gjengen lå på 8-9 sekunder, og på HK416, på 10-11. 2-3 sekunder mer på halvautoen? På store blinker på kort hold? 

 

Det reiser mitt originale spørsmål, hva skal man med halvautomater da?

 

K

 

Tenk deg at du må være en del av en innsatsgjeng som må forflytte seg i en kaotisk situasjon, før du kommer til en stilling hvor du kan få overblikk og virke effektivt med våpenet.

Kanskje det er greit å ha et våpen som kan fungere ifm klarering av rom osv.

 

Dette handler ikke kun om skytingen, men anvendelighet i hele spekteret av oppdraget.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tråden her sporet av og jeg trakk meg ut av diskusjonen, men etter skytingen på LS som beskrevet av @M67 er det fremdeles noe som jeg synes skurrer.

Det er normalt at slike anskaffelser har en kravspesikasjon, og det er ikke opp til tilbydere å diskutere kravene, de skal prøve å oppfylle dem. men det jeg synes er merkelig er at denne kravspespesifiksjonen synes å favorisere halvautomat fremfor boltrifle. En diskusjon om disse kravene og bakgrunn for dem er noe som mange kan ha tanker og meninger om. I denne tråden har det ikke fremkommet noe informasjon om bakgrunnen for dette. Det kan virke som om vi har ulik oppfatning av hva en skarpskytterrifle skal være. @AGR416trekker frem et behov for klarering av rom og ildstøtte i kaotiske situasjoner. I min oppfatning av skarpskytterrifle er slike egenskaper langt nede på prioriteringslisten over ønskede egenskaper, og oftest vil slike egenskaper gi et dårligere våpen til det jeg er vant til at en skarpskytter skal løse av oppdrag. AGR416 har også nevnt behov for spesialammunisjon til politibruk. Til slik ammunisjon vil en boltrifle alltid være overlegen fordi den ikke er avhengig av at porttrykk og varighet er innenfor nokså snevre rammer for at våpenet ikke skall bli en dårlig rettrekker. Det kan bety vansker med å skyte både underlydsammunisjon og tunge kuler for maks penetrasjon.

Observasjonene fra LS viser at en 5,56 halvautomatisk rifle er overlegen når det gjelder å treffe samme målet flere ganger på kortest mulig tid. Men, om halvautomaten hadde hatt en kraftigere patron og dermed mer rekyl er det ikke sikkert at den hadde vært overlegen. For presisjonsild mot ulike mål der ett treff er nok var boltrifle overlegen selv med langt mer rekyl. Valg av .308 fremfor 5.56 er en selvfølge om politiet skal få den ytelsen de har behov for og tilgang til allerede utviklet spesialammunisjon.

Da blir min oppfatning at noen har bestemt seg for at det skal anskaffes halvautomatvåpen til politiet. Men da får en ikke en skarpskytterrifle men et tyngre støttevåpen med presisjonspotensiale til å løse enklere skarpskyteroppgaver.

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Perjoto skrev (10 minutter siden):

Er ikke pistol bedre til å klarere rom? 🤔

Denne er vel enda bedre.

CAT-UXO - Mk3a2 hand grenade

 

"Have no fear of escalation" synger Tom Paxton ("Lyndon Johnson said:") men jeg må si at jeg har nettopp det,. Skarpskytteren skal altså utstyres med det som er et "tyngre støttevåpen" - hvorfor ikke bare en MG med en gang? Eller som på film - "call in an airstrike" (artilleri har vi jo i praksis ikke, så det går ikke... ;)

 

 

 

 

K

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Et lite spørsmål i diskusjonen halvauto vs manuell. Jeg satt på LS-arenaen og så på hurtigøvelsene. 

 

Stangskyting, kan vel bortimot sammenlingnes med "nedholdende ild", og her er jo halvautoen suveren. De får ut nesten dobbelt så mange skudd på samme tiden - og har borti 50% mer treff. Her er halvauto suveren, men det er jo noe som ligner mer en krigssituasjon, og ikke noe vi ser for oss, eller ønsker at Politiet skal være engasjert i? 

Felthurtig, skyt tre mål fortest mulig. Her var boltrifla 100% suveren. Til min store overraskelse. Finaletidene på 200STR-gjengen lå på 8-9 sekunder, og på HK416, på 10-11. 2-3 sekunder mer på halvautoen? På store blinker på kort hold? 

 

Det reiser mitt originale spørsmål, hva skal man med halvautomater da?

 

K

På innledende. Var HK ca like god som sauer. Nr 9 med HK hadde 8,21 mens nr 8 med sauer hadde 8,26.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Mailman said:

Ett tohåndsvåpen vil i de aller fleste tilfeller være bedre.

@M67 sin metode er overlegent best vist det kun er slasker i rommet,men den er ikke helt innenfor i fredstid.

Ville vel tro at de fleste rom som skal klareres er såpass små at det er fordel med så kort våpen som mulig? Ergo pistol er nok, tror jeg da. Med mindre det er snakk om å klarere et stort lager eller en gymsal da.

 

Må si det blir litt vel militært hvis lensmannen banker på en lørdagskveld med maskingevær og flashbang på beltet. Men hvis tidene krever det så 😄

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke mann skal konkludere så mye om halvauto VS bolt fra LS.

 

Jeg tror også at toppskytterne med Sauer trener mer enn de beste med HK. I tillegg så er jo ikke akkurat HK416 bygget for å være en skarpskytterrifle.

En AR-15 med lang tung pipe som også er bygget for å være ergonomisk i disse øvelsene ville vært noe helt annet.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

ATS skrev (33 minutter siden):

Tror ikke mann skal konkludere så mye om halvauto VS bolt fra LS.

 

Jeg tror også at toppskytterne med Sauer trener mer enn de beste med HK. I tillegg så er jo ikke akkurat HK416 bygget for å være en skarpskytterrifle.

En AR-15 med lang tung pipe som også er bygget for å være ergonomisk i disse øvelsene ville vært noe helt annet.

Jeg er usikker på om de feks 10 beste med sauern nødvendigvis trener mer på hurtigdisiplinene enn de feks 10 beste med HK ;)

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Per-S said:

Tråden her sporet av og jeg trakk meg ut av diskusjonen, men etter skytingen på LS som beskrevet av @M67 er det fremdeles noe som jeg synes skurrer.

Det er normalt at slike anskaffelser har en kravspesikasjon, og det er ikke opp til tilbydere å diskutere kravene, de skal prøve å oppfylle dem. men det jeg synes er merkelig er at denne kravspespesifiksjonen synes å favorisere halvautomat fremfor boltrifle. En diskusjon om disse kravene og bakgrunn for dem er noe som mange kan ha tanker og meninger om. I denne tråden har det ikke fremkommet noe informasjon om bakgrunnen for dette. Det kan virke som om vi har ulik oppfatning av hva en skarpskytterrifle skal være. @AGR416trekker frem et behov for klarering av rom og ildstøtte i kaotiske situasjoner. I min oppfatning av skarpskytterrifle er slike egenskaper langt nede på prioriteringslisten over ønskede egenskaper, og oftest vil slike egenskaper gi et dårligere våpen til det jeg er vant til at en skarpskytter skal løse av oppdrag. AGR416 har også nevnt behov for spesialammunisjon til politibruk. Til slik ammunisjon vil en boltrifle alltid være overlegen fordi den ikke er avhengig av at porttrykk og varighet er innenfor nokså snevre rammer for at våpenet ikke skall bli en dårlig rettrekker. Det kan bety vansker med å skyte både underlydsammunisjon og tunge kuler for maks penetrasjon.

Observasjonene fra LS viser at en 5,56 halvautomatisk rifle er overlegen når det gjelder å treffe samme målet flere ganger på kortest mulig tid. Men, om halvautomaten hadde hatt en kraftigere patron og dermed mer rekyl er det ikke sikkert at den hadde vært overlegen. For presisjonsild mot ulike mål der ett treff er nok var boltrifle overlegen selv med langt mer rekyl. Valg av .308 fremfor 5.56 er en selvfølge om politiet skal få den ytelsen de har behov for og tilgang til allerede utviklet spesialammunisjon.

Da blir min oppfatning at noen har bestemt seg for at det skal anskaffes halvautomatvåpen til politiet. Men da får en ikke en skarpskytterrifle men et tyngre støttevåpen med presisjonspotensiale til å løse enklere skarpskyteroppgaver.

 

Eh.....ja, det er jo det som er bestemt. Fagmiljøet i politiet (UEH) har definert et behov for en halvautomatisk skarpskytterrifle. POD har så gitt PFT et gjennomføringsoppdrag for å anskaffe dette.

 

Derfor er kravspesifikasjonen på halvautomatisk skarpskytterrifle. Det er ikke noe alternativ i denne anskaffelse å tilby noe annet enn en halvautomatisk skarpskytterrifle.

 

Og kommentaren om ammunisjon skjønner jeg ikke. Dette er ikke snakk om noen "spesialammunisjon". Da tar du ting ut av kontekst. Jeg har kommentert ift bekymringen noen hadde rundt .308 i tettbebygd strøk. Det handler ikke om ammunisjon som gjør at våpenet vil kunne slite med å veksle under bruk.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (På 25.7.2023 den 22.45):

I de norske dokumentene så brukes begrepet "skarpskytterrifle".

I den engelske kravspesifikasjonen brukes begrepet "designated marksman rifle".

 

AGR416 skrev (2 timer siden):

Derfor er kravspesifikasjonen på halvautomatisk skarpskytterrifle. Det er ikke noe alternativ i denne anskaffelse å tilby noe annet enn en halvautomatisk skarpskytterrifle.

 

Det er mulig at noen blir forvirret når man snakker om skarpskytterrifle på norsk. 

Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (3 timer siden):

Og kommentaren om ammunisjon skjønner jeg ikke.

Jeg har oppfattet dine forklaringer i denne tråden som om våpenet skal kunne bruke spesialammunisjon til ulike oppgaver, f eks penetrasjon av glass, i tillegg til vanlig ammunisjon. Dersom jeg har misforstått dine innlegg så er denne kommentaren overflødig.

Det som bekymrer  meg er hvilket beslutningsgrunnlag som ligger bak beslutningen om å kreve halvautomat.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Per-S said:

Jeg har oppfattet dine forklaringer i denne tråden som om våpenet skal kunne bruke spesialammunisjon til ulike oppgaver, f eks penetrasjon av glass, i tillegg til vanlig ammunisjon. Dersom jeg har misforstått dine innlegg så er denne kommentaren overflødig.

Det som bekymrer  meg er hvilket beslutningsgrunnlag som ligger bak beslutningen om å kreve halvautomat.

 

Det er kun en type ammunisjon som brukes. Den bruker kuleteknologi som gjør at terminalballistikk etter gjennomskyting av spesifikke barrierer iht FBI sin ballistikk protokoll blir ivaretatt.

 

Det er UEH sin faggruppe på skarpskyttertjeneste som har definert dette behovet. Hva gjør at du er bekymret for dette? Mener du at de ikke har kompetanse til å vurdere dette?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Skrueråmuttere said:

 

 

Det er mulig at noen blir forvirret når man snakker om skarpskytterrifle på norsk. 

Problemet er vel heller at noen lar sin egen bekreftelsesfelle (confirmation bias) styre argumentene, fremfor å prøve å skjønne hva behovet til politiet er.

 

Hva en organisasjon kaller et våpen spiller jo ingen rolle, all den tid det løser oppdraget det er tiltenkt.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (20 minutter siden):

Problemet er vel heller at noen lar sin egen bekreftelsesfelle (confirmation bias) styre argumentene, fremfor å prøve å skjønne hva behovet til politiet er

Om det er et problem vet jeg ikke. Men som velgere og skattebetalere så har mange av oss en mening om hva Politiet skal drive med. "Ild og bevegelse" er for mange ikke en del av de tingene.

 

Vi er neppe bedre enn Politiet til å forutse Politiets behov, men det ser jammen ikke ut som de har mer enn et nokså tynt grunnlag selv - for å skjønne hva behovet er...

"Hvis vi tenker på hvordan de taktiske situasjonene ser ut i årene fremover, er det lett å forestille seg at de kan se annerledes ut, enn det vi så da dagens fagplan ble laget, Det skal ikke mye fantasi til for å se at den tradisjonelle rollen til skarpskytteren vil endre seg, ".

 

 

 Det er altså forestillinger og fantasi som ligger til grunn - om man nå skal være virkelig vanskelig ;) Vi tenker for smalt i forhold til oppgavene som kan komme, sier han som uttaler seg til Politiforum Får kritikk for anskaffelse av nytt skarpskyttervåpen (politiforum.no)

Og det kan han godt ha rett i.

 

Politiet er antakelig rett og slett redde for å bli "outgunned", og det er faktisk en trasig situasjon, så jeg ser den. Selv om jeg ikke liker utviklingen, så må nok Politiet bare følge på oppbevæpningen i de kriminelle miljøene - de kunne selvsagt hatt mer fokus på å avvæpne disse, men når en ser hva Politiet får til mot gjengene, så er de i stor grad hindret av lovverket.
Vi får bare ønske lykke til med valget, og håpe at de får ei bedre rifle enn sist. Men de skal jo forsynes av "lowest bidder", så plutselig sitter de med skjegget i postkassa og "Grot" i nevene...
 

 

Link to comment
Share on other sites

"Lowest bidder......"

 

Det begrepet kastes rundt, uten at folk skjønner hva det faktisk betyr.

@M67, du skrev i et tidligere innlegg at du hadde erfaring med anbud fra en annen bransje; er myndighetene kundene deres?

 

Jeg prøvde å forklare dette i et tidligere innlegg, men jeg kan gjenta:

 

1. Først stilles det krav til leverandøren, såkalte kvalifikasjonskrav. Dette er typiske ting som at man må være registrert i et foretaksregister, ha betalt alle skatter og avgifter, ha økonomi til å kunne gjennomføre kontrakten, faglige og tekniske kvalifikasjoner (erfaring fra tidligere tilsvarende leveranser, f.eks), QA/QC system, miljøledelsessystem osv. Så må man levere ESPD skjema, som er en egenerklæring om at firmaet ikke er dømt for visse ting, ikke konkurs eller i insolvensprosess osv.

 

KUN leverandører som har dette i orden får tilbudet sitt vurdert.

 

2. Så er det den tekniske kravspesifikasjonen. Denne består av MÅ-krav og BØR-krav. MÅ-krav er minstekrav, som produktet må tilfredsstille, ingen vei utenom. MÅ-krav sjekkes enten gjennom dokumentasjonskrav, f.eks tredjepartstesting, eller så kan anskaffende myndighet teste selv, for å se om produktet faktisk gjør det leverandøren påstår. BØR-krav er ønskelige egenskaper, som kan gi ekstra poeng ifm vurdering av ytelse dersom man er over en terskelverdi satt på en egenskap.

 

KUN produkter som tilfredsstiller alle MÅ-krav kvalifiserer til brukertester.

 

3. Sist er det brukertester, som gjennomføres for å få direkte tilbakemelding på hvordan "brukeren" oppfatter produktet. "Brukeren" er da en referansegruppe, sammensatt slik at man har et bredt utvalg av typer. Brukertestene styres gjennom en fastsatt testplan, slik at tilbakemeldingene som gis blir styrt for å kunne gi et godt datagrunnlag for sammenligning. Når jeg skriver styrt, så mener jeg da ikke påvirket for å få et spesifikt utfall, men at det er definerte ting det skal gis tilbakemelding på for å unngå irrelevante innspill; dvs ikke prosa.

 

Etter dette gis de produktene som har gjennomført brukertester en score innen tildelingskriteriet "Kvalitet". Dette, sammen med tildelingskriteriet "Pris", danner grunnlaget for hvem som får kontrakten.

Pris og kvalitet vektes forskjellig, avhengig av hva som er viktigst.

Så, over til påstanden "lowest bidder". Dette begrepet brukes gjerne for å antyde at man har fått noe billig ræl. I noen settinger kan det sikkert stemme, men ikke når det kommer til denne typen anskaffelser. Der er som regel kvalitet vektet høyest, da det er viktigere enn kostnaden på materiellet. Hvis to produkter skulle fått lik score på kvalitet, så vil det være det mest økonomisk fordelaktige tilbudet som blir valgt, dvs det med lavest pris. Begge tilfredsstiller alle obligatoriske minstekrav, så det er ikke redusert kvalitet, selv om det ene tilbudet er billigere. Kan sikkert være noen preferanser her og der som var bedre/mer ønsket på det dyrere tilbudet, men kvaliteten iht kundens spesifikasjon er ivaretatt.

 

Så ser man på fadesen med Steyr rifla, og tenker at det gikk jo ikke så bra. Nei, men slike ting skjer faktisk med leveranser fra tid til annen. Det er ikke da gitt at det er politiet sin feil, eller anskaffelsen sin feil. Man var bare uheldig med valget av leverandør og produkt den gangen.

Det var slik med HK416. Det var en del "barnesykdommer" med den rifla når den først kom, som måtte fikses som del av en MTO. Jeg var en av de første som fikk HK416, rett etter det første instruktørkurset (min avdeling skulle til Afghanistan, og vi hadde oppsetting fra mars 2008). Noen brukere opplevde problemer med den justerbare gassblokken, ved at omstilleren vred seg om til lyddempet (S) når det kom nok kruttslam. Det var feil dimensjoner på pinnene til bufferen, ladearmhendelen og utstøteren på sluttstykkehode slik at de vandret ut. Det var en leveranse med dårlig kvalitet på den sekundære avtrekkerhaken, slik at den knakk og medførte utilsiktet flerskudd. Men, alt ble fikset ila ganske kort tid.

I tilfellet med Steyr rifla så nådde man tydeligvis et punkt hvor man ikke var fornøyd med håndteringen av problemet fra Steyr sin side, tilliten til våpenet var erodert blant brukerne, og beslutningen ble tatt om å anskaffe nytt system. Så får man tro at PFT har tatt lærdom, og i den nye spesifikasjonen har minimert risikoen for at dette skjer igjen.

Kommentaren om at det er fantasi og forestillinger som ligger til grunn for vurderingen blir litt søkt.

Edited by AGR416
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (52 minutter siden):

Men de skal jo forsynes av "lowest bidder", så plutselig sitter de med skjegget i postkassa og "Grot" i nevene...

De siste årene har "lowest bidder" bestått av Steyr, Arcteryx, Aclima, Volvo, NFM, Aimpoint, Schmidt&Bender, Zeiss og flere. Det aller meste er ganske bra saker. Ikke det man tradisjonelt forbinder med "billig drit", og ofte heller ikke billigste anbud. Pris er èn faktor, som tilsynelatende ofte veier betraktelig mindre enn mange tror, særlig om brukertesten anbefaler noe annet.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Om det er et problem vet jeg ikke. Men som velgere og skattebetalere så har mange av oss en mening om hva Politiet skal drive med. "Ild og bevegelse" er for mange ikke en del av de tingene.
 

Selv om man har hjemmel til å gjøre det? Antar du ikke er kjent med politiets anledning til å bruke dekningsild?

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, FreeSkier said:

Er det ikke Norma Oryx som brukes da? Mulig det er "hemmelig" så du ikke kan svare på det, eller at jeg har hørt feil. 

Det er ikke Norma.

 

Dette er en åpen anbudskonkurranse, og ammunisjonen er oppgitt i kravspesifikasjonen.

 

Jeg har dog ikke anledning til å publiserer informasjon derfra.

Link to comment
Share on other sites

Nok et sidespor, men en tanke slo meg. Ekspanderende prosjektil er jo ikke lov i krig, men såvidt meg bekjent brukt av bla. politistyrker rundt om i verden både i rifler å pistoler. Også i Norge? 

 

Vil det si, at om det blir krig i Norge så må politiet egentlig bytte ammunisjon? 🤔

Link to comment
Share on other sites

Cruiser skrev (36 minutter siden):

Selv om man har hjemmel til å gjøre det? Antar du ikke er kjent med politiets anledning til å bruke dekningsild?

Jeg antar at Politiet har hjemmel til ca hva som helst i en situasjon der dekningsild kan være aktuelt. Frifinnelsesenheten vil uansett frifinne, så det juridiske problemet er jo rent hypotetisk. Er de under ild og i livsfare er det også helt uinteressant hva de har hjemmel til.
Det som er problemet med en slik tilnærming er imidlertid faren for å treffe uskyldige. Den øker dramatisk med skuddtakt og volum.

 

Tro nå ikke at jeg ikke ser at Politiet kan ha nytte av en tung halvautomatisk rifle. Nokas-ranet i Stavanger er vel et eksempel på at det kunne vært nyttig, dog med ekstrem fare for å skade uskyldige. Trolig ville man der valgt å trekke seg nesten uansett hva en hadde av bevæpning.

Det kan også tenkes situasjoner der skarpskytteren ikke greier å ta ut målet med ett skudd, pansring, dekning, etc. kan være tema, og en halvautomat med 20 skudds magasin kan holde en person på plass "i hullet sitt" mer effektivt enn ei boltrifle. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (8 timer siden):

Det er UEH sin faggruppe på skarpskyttertjeneste som har definert dette behovet. Hva gjør at du er bekymret for dette? Mener du at de ikke har kompetanse til å vurdere dette?

Politiet skal i stor utstrekning operere i tett befolket område. Ivaretakelse av sikkerhet for befolkningen i området er da viktig. I motsetning til politiet har de ikke verneutstyr og bruk av .308 til husrydding og dekningsild vil utgjøre en vesentlig fare for at uskyldig tredjepart blir truffet av skudd. Det kan virke som politiet her prioriterer å sikre seg selv med å ha overlegenhet i ildkraft uten å ta tilstrekkelig hensyn til uskyldig tredjepart. Det finnes våpen og ammunisjon som løser husrydding og dekningsild med langt mindre fare for tredjepart. 

Jeg synes også at det er merkelig at en faggruppe på skarpskytttertjeneste skal vurdere husrydding og dekningsild. 

Jeg lurer på om vi nok en gang har en anskaffelse der man har tatt kjernekravene (til skarpskyttervåpen fra faggruppe på skarpskyttertjeneste?) og lagt til flere kjekt å ha egenskaper for å få et våpen som kan dekke flere roller, og dermed ikke løser noen optimalt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Noen ganger når jeg leser politiforum (det er ikke ofte) og uttalelser fra fagforeningen og andre, så får jeg en følelse av at våpenspørsmål vurderes ut fra enkeltsaker og løsning av enkeltoppdrag. 

 

Det virker som deler av politimiljøet i liten grad tenker på hvilken dynamikk mer bevæpning fører med seg og at spillet mellom kriminelle og politi ofte har flere akter. Med det siste mener jeg at hvis du er så dum at du skyter mot politiet, så kan du forhåpentligvis være sikker på at politiet kommer etter deg med alt de har (etterforsking, internasjonalt nettverk og eventuelt tung bevæpning).

Kanskje blir de kriminelle verre og verre, men det har jeg inntrykk av at de har blitt i alle år. Det samme gjelder forøvrig ungdomsvolden. 

 

Edited by BearBeer
Rettet en syntaktisk error
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (3 timer siden):

Jeg lurer på om vi nok en gang har en anskaffelse der man har tatt kjernekravene (til skarpskyttervåpen fra faggruppe på skarpskyttertjeneste?) og lagt til flere kjekt å ha egenskaper for å få et våpen som kan dekke flere roller, og dermed ikke løser noen optimalt.

Vi har vel sett mer en en tråd om "en rifle til alt"? Er det noen som har det? 

 

K

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Per-S said:

Politiet skal i stor utstrekning operere i tett befolket område. Ivaretakelse av sikkerhet for befolkningen i området er da viktig. I motsetning til politiet har de ikke verneutstyr og bruk av .308 til husrydding og dekningsild vil utgjøre en vesentlig fare for at uskyldig tredjepart blir truffet av skudd. Det kan virke som politiet her prioriterer å sikre seg selv med å ha overlegenhet i ildkraft uten å ta tilstrekkelig hensyn til uskyldig tredjepart. Det finnes våpen og ammunisjon som løser husrydding og dekningsild med langt mindre fare for tredjepart. 

Jeg synes også at det er merkelig at en faggruppe på skarpskytttertjeneste skal vurdere husrydding og dekningsild. 

Jeg lurer på om vi nok en gang har en anskaffelse der man har tatt kjernekravene (til skarpskyttervåpen fra faggruppe på skarpskyttertjeneste?) og lagt til flere kjekt å ha egenskaper for å få et våpen som kan dekke flere roller, og dermed ikke løser noen optimalt.

 

Konseptet med halvautomatisk skarpskytterrifle er ikke noe nytt i politisammenheng, og ikke noe norsk politi har funnet opp i et vakuum.

 

Ammunisjonen ivaretar uskyldig tredjepart; det vil dog være risiko uansett med det meste av ammunisjon dersom man bommer på målet, og det gjelder uansett våpen. En boltrifle er ikke mindre farlig ved bom.

 

Jeg vet heller ikke hvem som har sagt at dette er et ildstøttevåpen tiltenkt "ild og bevegelse", med "nedholdende ild" eller "dekningsild" (selv om de begrepene også er misforstått her inne) og høyt ildvolum.

Det er ikke bruksområdet til våpenet, og ingen har sagt det. Det jeg skrev var at det kan være greit at man har et våpen som kan fungere ifm klarering av rom. Konteksten der er da, at det er kjekt om skarpskytteren kan være en del av stacken dersom man må klarere seg frem til et område hvor de kan virke med våpenet - dette da til motsetning til en skarpskytter med en boltrifle, som ikke er effektiv i en sånn setting. Det er ikke snakk om at vedkommende skal være nr 1 inn i hvert rom.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, beaker said:

Eg trur vi kan gløyme ordet 'skarpskytter' her.  Det er åpenbart at politiet har ein annan definisjon av dette enn ein del av debattantane her inne, meg inkludert.

Nå er det en gang politiet som har definisjonsmakten her, og de mener at personellet med denne treningen er skarpskyttere, og at dette våpenet er en skarpskytterrifle.

 

Så kan vi jo se på hva Forsvaret sier om sin HK417:

https://www.forsvaret.no/om-forsvaret/utstyr-og-materiell/vapen

 

HK417 er Forsvarets skarpskyttargevær. Våpenet blei tatt i bruk av norske avdelingar omtrent på same tid som HK416. Den erstattar tidlegare skarpskyttargevær i de fleste avdelingane i Forsvaret som er utrusta med denne typen våpen. Våpenet er eit gassdrive, halvautomatisk våpen og blir levert med picatinnyskinner for påmontering av siktemiddel og anna tilbehør. Våpenet blei brukt av norske soldatar i Afghanistan.

 

Eller Barrett M82:

Barrett M82 12,7mm skarpskyttargevær blir kalla materielløydeleggingsrifle i Noreg og blir nytta blant anna av skarpskyttarar og stormingeniørar. Våpenet har stor rekkevidde og kaliberen egnar seg godt til å øydelegge miner eller andre eksplosivar på avstand. Våpenet blei utvikla i USA i 1982 og blei tatt i bruk i Noreg på 90-tallet. Våpenet blei brukt av norske soldatar i Afghanistan.


Våpenet som brukes er sekundært ift hva som omfattes av skarpskytterfaget, og hvilket oppdrag man skal være i stand til å løse.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Just now, Jørgen Krag said:

Hvor mange av de som debatterer her inne har jobbet som, eller virket med, skarpskyttere?

 

Jeg har det.

 

Hadde skarpskyttere integrert i teamet i Afghanistan, samt jobbet mange år i Kav Esk i 2.Bn hvor vi hadde skarpskyttere i patruljetroppen

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, AGR416 said:

Nå er det en gang politiet som har definisjonsmakten her, og de mener at personellet med denne treningen er skarpskyttere, og at dette våpenet er en skarpskytterrifle.

 

 

Ja, det er det som er poenget mitt og.  Då er det nytteslaust å diskutere med 'vår' definisjon som utgangspunkt.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 4 months later...

Våpen er nå offentliggjort. Norsegear vant anbudet, med rifler fra Daniel Defense. 

Skarpskytterrifla blir DD5 V4, karabin blir DD4 M4A1 RIII.

 

Bilder i artikkel:

https://www.politiforum.no/dette-er-politiets-nye-skarpskytterrifle/259282?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR3XZPQ8Paf6m3gtrWyVjRHibqmAFud2-sETU-6I_kdJ6FBJcpjtoSvO2TA_aem_AcTkpj8aCF-3Mpy4NHNZe2v5NZiNaj3cYdYqZKQJXQGvWBWwn4efSW9_-pchBtdMWoaa8uM82QIuVYWskf3m9jL6

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...