Jump to content

Problemer med politiets nye skarpskyttervåpen (Steyr SSG 08-A1)


jkb

Recommended Posts

Just now, lolinski said:

Og hva bruker politiet i sine pistoler? Som helt fint stoppet en trussel gjennom laminert glass.

 

Din forståelse av hva en kule gjør etter møtet med laminert glass viser din mangel på forståelse av fysikk. Håper virkelig ikke du er alene om dette utvalget og dets krav.

Politiet bruker Speer Gold Dot 124gr hulspiss ammunisjon som tjenesteammunisjon.

Jeg er meget godt kjent med utfordringer knyttet til å skyte gjennom glass, og hva slags kuleteknologi som er utviklet for å minimere defleksjon gjennom å sørge for at mantelen ikke separeres fra blykjernen når prosjektilet treffer.

 

Hvis du henviser til saken i Lavangen, så er det litt forskjell på å skyte gjennom et sidevindu kontra frontruten, pga vinkelen på vinduet. Så spiller også vinkelen på anslaget inn.

 

Uansett, ammunisjon som er designet for å ikke bli påvirket av barrierer funker mye bedre enn helmantel.

 

Så må du huske på at en skarpskytter også skal være i stand til å ta ett presisjonsskudd, ikke nødvendigvis bare pøse på med skudd. Det er ikke derfor halvautomat er valgt.

 

Og jeg jobber ikke i politiet, vet ikke helt hvor du har det fra.

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, lolinski said:

Hvordan er det personangrep å utrykke bekymring for når noen er defensive, irrasjonelle og underbygger ingen av argumentet sitt med kilder men foretrekker heller bare å erklære alt et personangrep?

 

Er jeg irrasjonell? Spenstig slutning.

Dette er et personangrep:

 

"Godt å vite at folk med slike holdninger skal "beskytte" oss"

 

Jeg kan dessverre ikke publisere ting fra kravspesifikasjonen, grunnet begrensinger man er pålagt.

Dersom du er interessert er det bare å registrere seg på Doffin, og via utlysningen få tilgang til dokumentene. Det er en åpen anbudskonkurranse.

Edited by AGR416
  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (41 minutter siden):

Min utheving - hvordan vet du det? Du vet ikke engang hvilken ammunisjon de bruker.

Jeg har hatt anledning til å prøveskyte mye av den ammunisjonen som har vært brukt, og jeg har diskutert ned politiets skarpskyttere om den ammunisjonen de har i bruk. 

AGR416 skrev (44 minutter siden):

Vet du hva presisjonskravet på 7.62 rifla er? Det er og for øvrig et minimumskrav, det betyr ikke at våpen som blir levert ikke leverer bedre presisjon enn det.

Det har jeg fått vite, men den kunnskapen gjaldt forrige utlysning og er ikke nødvendigvis den samme nå. Men det burde være mindre enn 1MOA, med egnet ammunisjon.

 

AGR416 skrev (50 minutter siden):

Vet du at politiet driter i løpsslitasje, levetid på løp osv?

Jeg vet hvordan politiet driver deler av dette i praksis, og det er ikke tilrettelagt for å styre løpsslitasje og levetid. Hva som står i nye krav vet jeg selvfølgelig ikke.

 

Forøvrig er jeg ikke ute etter å "ta" deg, jeg ønsker en debatt som er saklig og belyser både fordeler og ulemper med ulike alternativer.

Link to comment
Share on other sites

 

  

7 minutes ago, lolinski said:

Du jobber ikke i politiet men har eksklusiv tilgang til deres spesifikasjoner og krav og er med på deres beslutningsprosess og anbud? 

 

Å stille noen i tvil etter at de skanser seg inn og vet bedre enn alle andre til tross for at de har fått motbevis? Skal ikke si mer, da jeg ikke vil bli utestengt for å krenke folk.

 

 

Jeg er ikke med i noen beslutningsprosess.

 

Jeg har heller ikke eksklusiv tilgang til noe, jeg har tilgang på lik linje som alle tilbydere.

Det er en åpen anskaffelse, som alle som vil kan delta på (som bedrift).

 

Jeg prøver så godt jeg kan å sette anskaffelsen i perspektiv ut ifra de valg som er tatt (.308 halvauto og 5.56 halvauto), uten å publisere spesifikke ting - det kan jeg ikke.

 

Det er greit å være uenig, men å si at jeg er kunnskapsløs, irrasjonell og har dårlige holdninger blir litt spesielt i setting hvor man er uenige om noe.

 

Jeg er ikke krenket, jeg bare påpeker at det som var en saklig debatt så langt begynte å gå på person, fremfor sak.

Edited by AGR416
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Per-S

 

Det jeg kan si er at det er stilt krav til levetid på løp, samt krav til hvor stor reduksjon det kan være i presisjonen etter et visst antall skudd.

Dette er noe som må dokumenteres av tilbyder, som betyr at de må teste dette for å kunne dokumentere det.

 

Tror heller ikke politiet måler dette på noe vis, men man vet hva ammunisjonen skal klare, og man vet hva kravet til riflen er, så da kan man vurdere at et våpen trenger nytt løp dersom presisjonen avtar. Man kan alltids håpe at man bruker loggbok som følger våpenet, men det har jeg ikke innsikt i.

 

Jeg vet at det har vært en RFI fra Forsvaret på digital skuddteller til våpen, men vet ikke om teknologien er robust nok enda.

 

 

Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (12 minutter siden):

Du jobber ikke i politiet men har eksklusiv tilgang til deres spesifikasjoner og krav og er med på deres beslutningsprosess og anbud? 

 

 

"Relativt" typisk for en anbudskonkurranse:

  • Alle som vurderer å gi anbud får selvsagt tilgang til krav/spesifikasjoner.
  • Ingen som gir anbud er med på beslutningsprosessen, de jobber naturligvis ikke hos kunden.
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

boble skrev (4 timer siden):

Få heller mer ukjente hold, korte skytetider på store figurer, gjerne med 50 meter fremsprang til våpen og standplass så vi ikke skyter med hvilepuls. Da er det ikke de som presser flest 10,9 på utpust som vinner men faktisk den beste feltskytteren. 

PRS er jo også en reaksjon på at feltskyting ble for statisk, og i mange tilfeller for vanskelig. Det er tungt å rekruttere til den type felt vi skyter nå. Er du feltskytter, men syns det er for bane-aktig og tatisk - prøv PRS.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Problemet er ikke at det er vanskelig. Problemet er når arrangøren skrur vanskelighetsgraden på feil knapp - de drar opp tiden og ned figuren, noe som gjør det til en baneøvelse. Et godt feltstevne mener jeg bør ha ukjente avstander og korte skytetider for å gjøre det vanskelig og større figurer for å gjøre det lettere. 

 

PRS har for mange menn med spandex og taktisk skjegg som skyter fabrikkammo ut av 20-pakker i rifle til 80k til at jeg trives med det. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

boble skrev (2 timer siden):

 

PRS har for mange menn med spandex og taktisk skjegg som skyter fabrikkammo ut av 20-pakker i rifle til 80k til at jeg trives med det. :mrgreen:

Den var god ja, er noe Spandex og tactical beard, men ikke fælt mange som sverger til fabrikkammo i PRS…Men, 80k ++ med optikk koster det fort ja.

Edited by Elgjaeger
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (8 minutter siden):

Tja. Det største problemet jeg ser med prs er at det ikke er no std utstyrsreglement som begrenser inngangsprislappen

Det begrenser seg selv. Mye av greia, og det som faktisk gjør innovasjon og forbedringer mulig, er at man kan finne på "hva man vil", så skal det brukes i praksis, og virker eller ikke.

Man kan selvsagt bruke så mye penger man vil. Men man møter "diminishing returns" for rifla ved 40-50 000 eller før. Etter det er det så godt som bare snobberi. Jeg tipper man kan bygge ei fullt konkurransedyktig rifle for 30-35k, men da må man vite litt hva man holder på med.

Annet utstyr er ubegrenset også, men det koker jo ned til å at alle bruker den samme 1500-kroners baggen.

 

Etter å ha skutt så godt som alle stevnene i år - så vil jeg si at det som svir mest er påmeldingsavgiftene, som kan være uforståelig høye, reise- og boutgifter, og selvsagt ammunisjon. Men ammunisjonen bruker man jo fordi det er gøy å skyte, og mer skyting er mer gøy, så...

Kjører vi på et PRS stevne ei helg, så ville antakelig alternativet vært 3-4 DFS-stevner - det er like mye skyting ca, og ca samme pris totalt.

 

Man trenger ikke egne skytesko, og formtilpassa dress, og alle de tingene der - du vet at jeg skyter i DFS @høggern, så dette er noe jeg vet - legger en fra seg snobberiet (dark distressed Foundation stokk og høyglanspolert låskasse og løp..) - så er kostnadene i PRS og DFS svært sammenlignbare. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 timer siden):

Det begrenser seg selv. Mye av greia, og det som faktisk gjør innovasjon og forbedringer mulig, er at man kan finne på "hva man vil", så skal det brukes i praksis, og virker eller ikke.

Nettopp det kan være kostnadsdrivende at folk kan prøve alt mulig. ;)

Man kan kjøpe ting til 100K om man vil. Om noen tror det er bedre, vel da vil noen kjøpe. :)

Jeg liker DFS for der er børsa mi til 8000 fra 1991 like bra som skytterkongen sin ;) 

(For ordens skyld koster den 25 000 i dag om noen vil kjøpe den av meg ;) )

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg ser virkelig ikke den helt store forskjellen. Man kan kjøpe Capapie/ Evotex dress, irisblendere, 12 farga glasshullkorn, bedde hvert år... - ikke minst har de fleste aktive 2 eller 3 rifler. 2 er nesten minimum.

Det er ingen problem å bruke penger i DFS.

 

Det er den samme mentaliteten som bruker penger i begge disiplinene, og greit nok - det går nok an å bruke mer i PRS, men forskjellen er mye mindre enn mange vil ha det til (Altså, jeg vet, for jeg sitter med kvitteringene..) 

 

Det sagt, så syns jeg det er befriende med DFS der en utstyret omtrent ikke betyr en dritt. Jeg hadde vel ikke skutt et helt poeng mer med en Capapie (nå fikk du meg til å lure, og jeg har råd til en...) dress enn med den gamle filla mi. Jeg trenger ikke teste allverdens, for jeg vet hva som funker, og det er det samme alltid.

Men det er du og jeg, mange, og særlig nye, tror de kan kjøpe seg fordeler her og, og pengene renner, finknepp, MÅ man jo ha..) 

En ting som jeg tror felten i DFS sliter under er hvor tungvint det er å kontrollere, verifisere, ha kontroll på kulebane og treffpunkt - man må alltid bære ut svære plakater, og lyset gjør at man ikke helt vet om en sikta rett, og i det hele tatt er kompetansebehovet for den type felt vi skyter her sør så pass høyt at det ikke går an å begynne med på egen hånd - man må nesten ha en 1:1 mentor, og man må være flere til å hjelpe hverandre. I PRS, med kikkertsikter, cm-klikk og absolutte siktepunkt, og blinker alle kan slenge opp - så stiller folk mye likere på startlinja trenings/ kompetanse og forutsetningsmessig. Jeg kan skyte inn en vinterkveld i lyset fra ei lommelykt, det kan man ikke til felt.

 

 

PRS har vært gjennom en enorm utvikling, og det har begynt å stagnere. Vi vet sånn ca hva som funker nå, og det er langt imellom "må ha" ene - og utstyret som ikke blir utslitt, det vil være like bra om ti år.

PRS er ikke ment å være DFS, Vi har DFS fra før - og utviklingen vi har sett i PRS er PÅ GRUNN AV at det ikke er noen regler. Alt konvergerer mot det som fungerer, og slik sett ender folk opp med nokså like rifler uansett. 

 

Og da er vi tilbake til denne tråden, delvis ihvertfall - man kan lære å ta gode avtrekk i DFS, men i/av PRS kan man lære hvordan gjøre ting mest mulig effektivt, for å treffe det man vil, uten regler. Det har skarpskyttermiljøene i Forsvaret, både her og i USA allerede begynt å ta etter, mens Politiet ser ut til å henge etter ;)

(og for the record @AGR416, jeg har skjønt nå at de skal ha en DMR og krangler ikke på det)

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Og da er vi tilbake til denne tråden, delvis ihvertfall - man kan lære å ta gode avtrekk i DFS, men i/av PRS kan man lære hvordan gjøre ting mest mulig effektivt, for å treffe det man vil, uten regler. Det har skarpskyttermiljøene i Forsvaret, både her og i USA allerede begynt å ta etter, mens Politiet ser ut til å henge etter ;)

 

K


Henger etter (og er i dårlig form), men vinner allikevel.. over FSK, MJK, resten av Forsvaret og Beredskapstroppen 😉.

 

IMG_3231.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Cruiser skrev (2 timer siden):


Henger etter (og er i dårlig form), men vinner allikevel.. over FSK, MJK, resten av Forsvaret og Beredskapstroppen 😉.

 

 

Det skulle vært artig og sett hvem som er konkurranseskyttere sivilt i de lagene der.

Det er uansett noe kjent på bildene.  Men ordspillet var bare litt for fristende, det får heller være at det ikke er helt riktig (og jeg klarte jo å erte noen, så det var jo verdt det ;) )

 

Faktum er at de norske mil/LEO (4 mann, tror det var 2 politi og to mil.) gjorde det meget godt i VM i PRS i fjor. Det var en egen klassse for militært, og politipersonell.

Det er også en HV skarpskytter, og en politimann blant de 5 beste på den norske sammenlagtlista i PRS. Dette er folk som "lever" skyting, og gjør en stor innsats for å bli best.
Det er også flere HV skarpskyttere, og politifolk (uten at jeg har gravd i oppgavene deres) som deltar uten å legge så mye i det, og derfor plasserer seg deretter, men de er helt klare på at det er svært god trening.

 

K

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (På 26.7.2023 den 11.28):

 

 

Tilsvarende er jeg ganske sikker på at selv om mange i politiet trener på å kjøre utrykning, så ville Petter Solberg kunne kjøre samme politibil raskere og sikrere frem til målet.

 

 

 

Her er kjernen til mange av de bestemte meningene rundt hva politiet, forsvaret, wtf burde gjøre/kjøpe osv. Sivilister som tror de forstår fagfeltet fordi de har (sykt) god peil på en liten flik av fagfeltet. Jeg tror faktisk ikke jeg  hadde ville hatt Petter Solberg som makker bak rattet i en utrykning istedet for en dyktig utrykningssjåfør. Utrykningskjøring handler om mye mer enn å kunne håndtere et kjøretøy i høye hastigheter. Det handler mye om å forstå psykologien til medtrafikanter og å ivareta disses sikkerhet, også ved bruk av  sirene og blålys. Dette - og andre egenskaper - er ting Pettern ikke NØDVENDIGVIS besitter selv om han helt sikkert hadde kommet raskere frem enn 98% av utrykningssjåførene.

 

Det samme gjelder skyting og våpen og en hel del andre forhold. Folk som ikke er inne i fagfeltet selv, eller har ekstremt god kjennskap til arbeidet, må erkjenne at de ikke sitter med fasit, selv om de har ekstremt mye skyting på samvittigheten.

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Jørgen Krag skrev (16 timer siden):

Her er kjernen til mange av de bestemte meningene rundt hva politiet, forsvaret, wtf burde gjøre/kjøpe osv. 

Tja, når noe då enkelt som å spesifisere, uten noe kostnad, at våpen i 7,62NATO burde ha 1-10" riflestigming i pipa istedetfor 1-12" slik at man kan forlenge rekkevidden på nye mg'er med 30-40% med nye 10g "VLD" miljøkuler.

Dette er noe jeg kan litt om. Danskene har visstnok testet, og angrer på 1-12". 

Hvis dette er en gjennomgående standard for spesifisering i Politi og Forsvar, av utstyr jeg ikke har peiling på, er det grunn til undring..

For vi har jo nok av eksempler med helikoptersaken som et av de grellese.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Torf said:

Tja, når noe då enkelt som å spesifisere, uten noe kostnad, at våpen i 7,62NATO burde ha 1-10" riflestigming i pipa istedetfor 1-12" slik at man kan forlenge rekkevidden på nye mg'er med 30-40% med nye 10g "VLD" miljøkuler.

Dette er noe jeg kan litt om. Danskene har visstnok testet, og angrer på 1-12". 

Hvis dette er en gjennomgående standard for spesifisering i Politi og Forsvar, av utstyr jeg ikke har peiling på, er det grunn til undring..

For vi har jo nok av eksempler med helikoptersaken som et av de grellese.

 

Ikke at jeg vet hva riflestigningen på MG-piper har med temaet å gjøre, men vet du hva kravet til riflestigning er på 7.62 rifla i dette anbudet?

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg kommenterte anbud på generell basis, og ikke dette anbudet spesielt.

MG-kommentaren gjelder at Hærens nye MG'er er "outranged" av "Pokemon-MG", og PKM'ens overlegne rekkevidde overfor "NATO" infanterivåpen ble sett på som et stort problem av amerikanske og britiske styrker i Afghanistan. Det er en av hovedårsakene til den nye 277FURY-geia.

Det må jo være et tankekors at en lett Madsen-MG, benyttet av Norske styrker i 1940, har 3 ganger så lang effektiv rekkevidde enn de nyinnkjøpte FN-greiene i 7,62NATO.

Jeg har skutt med Madsen på 80-tallet, og jeg har benyttet MG34 i 6,5 og 7,62NATO med kikkertsikte som skarpskyttervåpen i HV, så jeg har litt bakgrunn for det jeg snakker om

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

At hærens nye MGer mangler rekkevidde kan man vel diskutere. Russiske styrker mangler optikk, noe de har gjort ca "alltid" - et norsk lag med Minimi har Elcan eller Aimpoint med forstørrer, russerne har 95% av tiden kun åpne sikter (korn og skur), en sjelden gang har de noe kinesisk rødpunktsikte oppå. Ja, kulene går lengre fra PKM, men treffprosenten må jo være komisk mye lavere med PKM enn med Minimi/Maximi/MAG med Elcan?

 

Hæren har kjøpt inn maximi også, og vi har MAG fra før.

 

6,5 er egentlig rimelig irrelevant all den tid man gjerne vil ha plass til sporlys og/eller panserbrytende kjerne i moderne ammunisjon. Litt av grunnen til at amerikanerne holder på med 338NM-MG er å få mer "payload" et sted mellom .30 og 12,7.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Sakoen75 skrev (37 minutter siden):

Ble noen spørsmål fra meg nå.

Hva er praktisk rekkevidde på Minimi Mk3 7,62 mm, Madsen mg og PKM?

 

MG-34 som skarpskyttervåpen hørtes spenstig ut.

 

 

Minimien med 9g norsk miljøammo er vel supersonisk til 7-800m.

Med 1-10", 50cm pipe og 10g kule, ala Warner FlatLine 160gr for stanag lengde, er supersonisk til 13-1400m.

Eksempelet med Madsen er bare for å sette ting i perspektiv , og den har beviselig rekkevidde på 2000m+ i "raserende ild". Skulle vært morsomt å prøve en med optikk og Norma 130gr felt.

Vi hadde et par 34'er som ble "trimmet" som en 1911 pistol med tilpassede matchpiper og foringer i 7,62. For moro skyld ble det laget ombyggingssett til 6,5 med tilpassede 8x57 deler og nye dyser. Kikkert ble montert på kjølekappe. Dette ble gjort for å øke treffprosenten på langhold som var umulig å oppnå med NM60 i skarpskytterrifler.

"Langhold" her var områdene rundt Fornebu flyplass og Øverlandsjordene i Bærum som er eneste stedet i praktisk nærhet til Oslo en Sovjetisk luftlandedivisjon kunne settes inn i et overfall.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke du bruker raserende riktig, men det er en annen sak.

SIG XM7 og XM250, med 6,8x51, kom ikke på bakgrunn av bekymring rundt "overmatch" i Afghanistan, men skulle dekke et kapasitetsgap mot en fiende med lik eller tilsvarende teknologi.

Ildstøttelagets maskingevær er ikke det eneste våpenet mektroppen har tilgjengelig, så alt prat om å ha dårligere rekkevidde stemmer ikke. Videre så driver man oppdragsvurdering, hvor man tar høyde for kapasitetene fienden har, og tilstreber å planlegge operasjoner slik at fienden ikke får utnyttet sine kapasiteter - for eksempel rekkevidde på våpen.

FN Minimi Mk3 har en oppgitt effektiv rekkevidde på 1000m.

Men, nå er vi vel helt av tema her.

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Jørgen Krag said:

Her er kjernen til mange av de bestemte meningene rundt hva politiet, forsvaret, wtf burde gjøre/kjøpe osv. Sivilister som tror de forstår fagfeltet fordi de har (sykt) god peil på en liten flik av fagfeltet. Jeg tror faktisk ikke jeg  hadde ville hatt Petter Solberg som makker bak rattet i en utrykning istedet for en dyktig utrykningssjåfør. Utrykningskjøring handler om mye mer enn å kunne håndtere et kjøretøy i høye hastigheter. Det handler mye om å forstå psykologien til medtrafikanter og å ivareta disses sikkerhet, også ved bruk av sirene og blålys. Dette - og andre egenskaper - er ting Pettern ikke NØDVENDIGVIS besitter selv om han helt sikkert hadde kommet raskere frem enn 98% av utrykningssjåførene.

 

 

Hør hør! Jeg tok nesten kaffen i vrangstrupen når jeg leste det om Petter Solberg og utrykningskjøring 😂

 

Det å kunne bruke kjøretøyplassering, lys, lyd og timing på en slik måte at øvrige traffikanter tvinges til å ta gode valg som igjen forenkler og smidiggjør utrykningskjøringen er en egen kunst.

 

F eks det å holde 3 sekund ekstra avstand bak neste bil foran slik at han føler han har tid til å vike inn i busslomma istedenfor at han bråstopper i veibanen, stressa fordi utrykningssjåføren la seg rett bak.

 

Når og hvor brukes sirene? 

 

Bruker man bare blålys eller bruker man lyshorn i tillegg? Isåtilfelle når? 

 

Kan lyd og lys være kontraproduktivt?

Når lønner det seg å kjøre aggressivt og når lønner det seg å være mer tilbakelent?

 

Så skal du gjennom neste fase, inntransport, med en dritsyk pasient baki sykebilen som makker skal kunne gi behandling på veien. 

 

Petter Solberg kunne jo  prøvd seg gjennom Oslo i rushtia!

 

Å kjøre rask bil fort på bane eller landeveisrace er noe helt annet å transportere ressurser i den virkelige verden. 

 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Måleenheten for raserende ild er lengden i ildretning projektilet dekker på en gitt avstand basert på høyden på kulefallet tilsvarende til en stående soldat.

Dette var et av hovedkriteriene når 6,5x55 ble valgt foran andre kalibre. Ingen andre kunne matche 6,5x55.

 

@AGR416 Hvis du skulle båret rundt på en MINIMI, ville du ha hatt en med supersonisk rekkevidde til 800m eller 1400m når det ikke er forskjell på vekt, kostnader, etc, etc? Det er kun forskjell i anbudsspesifikasjonen som utgjør forskjellen.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Torf said:

Måleenheten for raserende ild er lengden i ildretning projektilet dekker på en gitt avstand basert på høyden på kulefallet tilsvarende til en stående soldat.

Dette var et av hovedkriteriene når 6,5x55 ble valgt foran andre kalibre. Ingen andre kunne matche 6,5x55.

 

@AGR416 Hvis du skulle båret rundt på en MINIMI, ville du ha hatt en med supersonisk rekkevidde til 800m eller 1400m når det ikke er forskjell på vekt, kostnader, etc, etc? Det er kun forskjell i spesifikasjonen som utgjør forskjellen.


Våpenanskaffelser gjøres ikke i et vakuum.

Ildkraft er en faktor
Levetid er en annen - tror ikke løpet på et maskingevær tåler så mange skudd med 6.5, i hvert fall ikke så mange som 7.62.

Jeg har brukt Minimi 5.56, MG3 og FN MAG i tjeneste, både i Norge (alle 3), Kosovo (MG3) og Afghanistan (alle 3). 800m eller 1400m er ikke så relevant, da ville jeg brukt andre effekter for å påvirke fienden.

Raserende ild beskriver bestrykningsforholdet mellom kulebane og sikteinnstilling, slik at høyeste punkt på kulebanen ikke går over en stående soldat. Ikke sjans at det er fysisk mulig ut til 2000m. MG3 klarer det ut til 700m.

Edited by AGR416
Link to comment
Share on other sites

Det jeg beskrev om raserende ild var måleprinsippene for valg av kaliber til Krag (og Madsen).

 

Dessuten synes jeg dette utklippet er litt morsomt fra boka til Hanevik om norske militære geværer.

Skutt med 2 - 3x forstørrelse på kikkertene:

 

image.png.56708ef7db5ae3b9eaa073fc1e4838c6.png

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Torf said:

Det jeg beskrev om raserende ild var måleprinsippene for valg av kaliber til Krag (og Madsen)

Raserende effekt er noe som i praksis er meget vanskelig å få til, fordi det krever lav gruppering av maskingeværet, som igjen påvirker skuddfelt.

 

Og det er ikke sjans at 6,5x55 oppnår dette ut til 2000m.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Torf said:

En trimmet MG34 med optikk skyter 1.5MOA full auto på korte burst. Bla ved å bruke sandsekk med spor foran istedet for tofot.

Det har ingen ting med raserende ild å gjøre.

Og jeg tviler sterkt på at en MG som skyter fra åpen bolt med kort piperekyl skyter 1.5MOA.

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (2 timer siden):

6,5 er egentlig rimelig irrelevant all den tid man gjerne vil ha plass til sporlys og/eller panserbrytende kjerne i moderne ammunisjon.

ikke noe problem å lage både sporlys og panserbrytende til 6,5. Når en ser utviklingen innen ammunisjon til militært bruk virker et som om vår 6,5x55 patron var langt forut for sin tid. Nå er det 6,8 mm som er i vinden, men ser en på ytelsen for den er det ikke stor forskjell fra vår 6,5 bortsett fra 120 års utvikling på hylse og krutt slik at det i dag kan lages mye mer kompakt med samme ytelse.

Edited by Per-S
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

 

@AGR416

 

Joda, det gjorde den. Man får jo en 1911 i 45acp til å skyte 2moa. Og som "skarpskytter" var det lettere å oppnå "førstebursttreff" på ca 900 -1000m enn med førsteskuddstreff med skarpskytterrifle med NM60. På konkuranser i HV lot vårt lag alltid MG'en ta skarpskytterrollen og GM4 fikk AG for å få større ildkraft i enkelte øvelser.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Vindvott said:

Når blir eventuelle leverandører offentliggjort?

Og må 7.62 og 5.56 rifle stamme fra samme leverandør?

Tilbudsfrist er 4 sept, og estimert tildeling er uke 44.

 

Anbudet består av 3 delkontrakter:

 

5.56 rifle

7.62 rifle

Nattoptikk til 7.62 rifle

 

Det er en vinner per delkontrakt, som da kan være samme leverandør på alle, eller forskjellige leverandører.

Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (1 time siden):

Mtp at jeg betaler for det og det er MIN sikkerhet det går utover når Per Snajper tar å plaffer løs gjennom en boligblokk og treffer noen tredjeparter så mener jeg at vi har noe vi skulle sagt.


Jeg ville vært LANGT mer bekymret for egen sikkerhet dersom «vi» skulle fått noe å sagt i valg av våpen, kaliber og kuler.. 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, lolinski said:

Når det er snakk om 7.62 nato i tettbebyggde strøk så er det grunn til bekymring.

 

5.56 nato hadde hatt samme effekt men vært tryggere for omgivelsene.

 

La meg spørre; er du kjent med den teststandarden som de fleste profesjonelle ammunisjonsprodusenter følger når det kommer til utvikling av tjenesteammunisjon til politibruk?

Hvilke faktorer de ser på, hvilke parametere de følger?

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (På 1.8.2023 den 17.37):

den der nedlatende holdningen av "pøh, dere *sivilister*" hjelper ikke imaget deres.

Jeg har aldri påberobt meg å være politi. Jeg bare vet nok om polititjenesten til å vite at det er altfor mye jeg ikke vet til at jeg skal uttale meg skråsikkert om hva de burde eller ikke burde kjøpe.

Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (På 1.8.2023 den 16.37):

Og den der nedlatende holdningen av "pøh, dere *sivilister*" hjelper ikke imaget deres. Gjennomsnittlige hjelpepleiere eller NAV ansatte har en mye mer farlig jobb enn noen politi

 

Nå har jeg ikke vært aktiv i tråden, men bare fulgt den, og det er spesielt EN her inne som utmerker seg med ufine og nedlatende holdninger.

Uten å ha noe som helst grunnlag for det annet enn egne antagelser og misforståelser, så har du gang på gang kommet med løse påstander og personangrep, mot en som svarer temmelig bra og saklig for seg. 

Bare oppfattelsen din om en offentlig anbudsprosess, viser at dette har du ikke greie på..  

 

 

 

lolinski skrev (På 26.7.2023 den 13.56):

Din forståelse av hva en kule gjør etter møtet med laminert glass viser din mangel på forståelse av fysikk. Håper virkelig ikke du er alene om dette utvalget og dets krav.

 

 

lolinski skrev (På 26.7.2023 den 13.37):

At du nevner vindavdrift som noe Politiets skarpskyttere trenger å tenke på viser at du griper etter strå.

 

lolinski skrev (På 26.7.2023 den 13.49):

Ingen prøver å "ta deg". Bare argumentene dine er dårlige og viser mangel på kunnskap om fysikk. Godt å vite at folk med slike holdninger skal "beskytte" oss.

 

lolinski skrev (På 26.7.2023 den 13.56):

Hvordan er det personangrep å utrykke bekymring for når noen er defensive, irrasjonelle og underbygger ingen av argumentet sitt med kilder men foretrekker heller bare å erklære alt et personangrep?

lolinski skrev (På 26.7.2023 den 14.39):

Du jobber ikke i politiet men har eksklusiv tilgang til deres spesifikasjoner og krav og er med på deres beslutningsprosess og anbud? 

 

Å stille noen i tvil etter at de skanser seg inn og vet bedre enn alle andre til tross for at de har fått motbevis? Skal ikke si mer, da jeg ikke vil bli utestengt for å krenke folk.

lolinski skrev (På 26.7.2023 den 13.45):

Dette oser av samme dritten som når politiet kjøpte BMWer til tross for at andre anbud var mer egnet og bedre priset.

 

 

  • Like 7
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

BearBeer skrev (24 minutter siden):

Håper ikke innlegget over setter i gang krenkekarusellen. Dette har så langt vært en morsom og lærerik tråd med både sleivspark og saklige svar. 


Beklager dersom du føler mitt innlegg var ett forsøk på å dra i gang en krenkekarusell. Det var ikke meningen å krenke andre enn lollinski, som selv hadde krenket mest i tråden, og nå følte seg krenket av politiet og deres «nedlatende holdninger».. back to topic!

Link to comment
Share on other sites

On 8/1/2023 at 9:34 PM, AGR416 said:

 

La meg spørre; er du kjent med den teststandarden som de fleste profesjonelle ammunisjonsprodusenter følger når det kommer til utvikling av tjenesteammunisjon til politibruk?

Hvilke faktorer de ser på, hvilke parametere de følger?

Klarer du å komme med et comeback på denne @lolinski😃

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...