Jump to content

Nok en hund DREPT av ulv !!!!


jegeren

Recommended Posts

http://www.oblad.no/nyheter/ulven-tok-hundene-mine-1.7508526

 

Sulten ulv

 

Helgen 11.-12. september ble fire sauer tatt av ulv i Ytre Enebakk. Onsdag den 15. september forsvant to hunder av rasen drever fra sitt hjem i Ekebergdalen i Kirkebygda. Hundene kom seg løs fra uteburet og la til skogs.

 

Ser de har bommet litt med datoer her... Skal være august .

Link to comment
Share on other sites

Reagerer på det rovviltkontakt Stubberud skriver i artikkelen.

 

"- Dette er ikke en vanlig ulv, påpeker Stubberud.

 

I tillegg til å være i overkant huslig, har ulven gått løs på flere hunder."

 

 

Dette er VELDIG artstypisk for all ulv det ikke blir jaktet på, men jeg er ikke overrasket over en roviltskontakt manglende viten. (kanskje nettopp derfor han har jobben)

 

Hjemme hos meg frekventerer ofte gråbein boligområder og barnehager, og napper seg en og annen hund som befinner seg på gardsplassene til hundeeier.

Respekt for mennesker har disse dyrene aldri hørt om, og desverre er jeg rimlig sikker på at det snart går med en unge eller kvinne i mitt nærområde. MINE unger får ikke lenger leke fritt ute i hagen uten tilsyn.

Link to comment
Share on other sites

Dette er hele sakens kjerne. Fra høyrepartiets sider som Dandoo siterte fra.

Nasjonalt bedrag

Russisk ulv er ikke truet. Den har utbredelse fra Stillehavet til Atlanterhavet i hele barskogbeltet. Norge har aldri og vil aldri bli viktig eller sågar ha noen som helst betydning for dens overlevelse. Vi vil alltid befinne oss i randsonen for den russiske ulvens utbredelse og et nasjonalt, norsk bestandsmål for en ulv det skytes anslagsvis 15000 av i Russland hvert år, er fullstendig meningsløst.

 

Livskvalitet og næringsgrunnlag

Ulv i Norge er et overflodsønske fra romantikere. Det har en stor kostnad for andre enn dem selv. Vi vet at revirhevdende ulv er uforenlig med alt av tradisjonell utmarksbruk. Beitenæringen fortrenges, samekulturen kommer til å bli fortrengt, villrein vil bli truet og landet vil gro igjen. Når fortrengingen har skjedd, brukes statistikken til å fortelle at ”ulv i revir ikke gjør skade”. Samtidig påvirkes jakt og friluftsliv. Hunder tas og folk vegrer deg for å gå alene til skogs, livskvaliteten berøres sterkt. Dette er i sum enorme kostnader, bare for at noen romantikere skal introdusere en russisk ulv som ikke er truet og som lever i beste velgående på enorme områder.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Skuddpremie på ulv skulle vært innført pr. umiddelbart! Våre forfedre som gjorde det de kunne for og gjøre Norge ulvefritt, hadde snudd seg i graven hvist de hadde vist om ulveforvaltningen i dag. Innavla, uredd og stygg gråbein klarer vi oss fint uten i Norge! Var jo folk som gjorde store penger på ulvejakten før :winke1: .

Link to comment
Share on other sites

Ulven er rå når den først angriper, vi hadde ulver i reinflokken for par år siden, de drepte 11 rein på en strekning på 400meter, eller 2-3 min. Ikke noe stealth angrep. Mer som den røde armeen. Men den som er mer effektiv er jerven,, sniker, sniker, sniker. Graawwl. En rein død, spiser litt også long gone, neste natt det samme, bare på ett annet sted.

 

 

 

 

Sove kan vi gjøre når de senker oss ned.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Ulven er rå når den først angriper, vi hadde ulver i reinflokken for par år siden, de drepte 11 rein

 

Den ulveflokken må ha telt fler en det noen gang har hvert påvist i dette landet, tipper minst 50 stk. Og nå de siste 2 årene da. INGEN ??????????

 

Var dette historien som ga grunnlaget for erstatning ???????

Link to comment
Share on other sites

Ulven er rå når den først angriper, vi hadde ulver i reinflokken for par år siden, de drepte 11 rein

 

Den ulveflokken må ha telt fler en det noen gang har hvert påvist i dette landet, tipper minst 50 stk. Og nå de siste 2 årene da. INGEN ??????????

 

Var dette historien som ga grunnlaget for erstatning ???????

Skjønner ikke hva du mener Helon???

Tror du ikke en ulveflokk på la oss si 5-6 dyr kunne klare dette?

Deltok på et foredrag av Wabakken når jeg gikk på Evenstad, der han viste frem bilder av to elgkalver som var drept med 50 meters mellomrom, av 1 EN!! ulv.

Sleivsparket om erstatning kunne du også spart deg! :?

Link to comment
Share on other sites

Røverhistorier florerer hele veien. En reinflokk med ulv i helene står ikke stille og det skal en meget stor ulveflokk til om de skal innhente 11 dyr i ulike retninger og nedlegge dem alle.

2 Elg kalver av 1 ulv og innenfor en radius på 50 meter, nok en røverhistorie.

Link to comment
Share on other sites

Røverhistorier florerer hele veien. En reinflokk med ulv i helene står ikke stille og det skal en meget stor ulveflokk til om de skal innhente 11 dyr i ulike retninger og nedlegge dem alle.

2 Elg kalver av 1 ulv og innenfor en radius på 50 meter, nok en røverhistorie.

 

 

Nok et bevis på innkompetente meninger uten rotfeste i virkeligheten.

Hva du syntes, tror og mener driter vi fullstendig i, det som kan bevises og dokumenteres, det forholder vi oss til.

Her i "ulveland" vet vi, vi tror ingen ting, det gjorde vi på -80 tallet. Now we have learned our lesson.

Link to comment
Share on other sites

Dere jegere er jo forbanna på alt, akkurat nå er det ulven det gjelder og neste gang er det bjørn, gaupe eller jerven. Har dere noen gang tenkt på å kaste børsa og finne dere andre hobbyer, da skulle vi nok sett naturen hadde skapt balanse greit selv uten deres nærvær skal du se.

Det er dere som er overflødige i dagens fauna og uten dere ville det hvert nok av rein, elg og rådyrkalver til ulv, bjørn og jerven og vi hadde sett lite til dem alle.

Link to comment
Share on other sites

Dere jegere er jo forbanna på alt, akkurat nå er det ulven det gjelder og neste gang er det bjørn, gaupe eller jerven. Har dere noen gang tenkt på å kaste børsa og finne dere andre hobbyer, da skulle vi nok sett naturen hadde skapt balanse greit selv uten deres nærvær skal du se.

Det er dere som er overflødige i dagens fauna og uten dere ville det hvert nok av rein, elg og rådyrkalver til ulv, bjørn og jerven og vi hadde sett lite til dem alle.

 

Den eneste som er forbanna her, det er du. Vi forholder oss til fakta og dokumentasjon. Det er du som strør rundt deg med vissvass og møkkapreik, da får du jaggu tåle at noen sier i mot deg. Siden du tydelig ikke er hverken jeger eller friluftsmann så vet du fa... ikke hva du fabler om en gang. Det holder ikke å lese nationen på lørdag og tro man kan og vet........

OG, ikke rak ned på norges flere hundre tusen jegere, det blir for dumt 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er jeger og FOR ulv, men jeg bor i et ulvefritt område og jakter uten hund :twisted::mrgreen: Men siden vi jegere oppfatter oss selv som et naturlig rovdyr som høster av overskuddet og påberoper oss en tradisjonell hevd til denne "primitive" atferden, så syntes jeg at vi skal være storsinnet nok til dele jaktmarkene med de ypperste jegerne fra den ville naturens side. Jeg ser meg selv som en deltaker i økosystemet, men i forhold til rovdyrene ligner jeg mer en forvirret turist i fremmed land. Tar vi bort naturens mekanismer og setter oss selv i styringen tar vi større ansvar enn det har vist seg, i andre sammenhenger, at vi behersker. Deler vi derimot forvaltninga med rovdyrene(naturen) sikrer vi mer robuste stammer av vilt og gjevner sikkert ut svingningene i bestandene :?:

 

Konklusjon:Jeg syndes det er uklokt, egoistisk og tildels umoralsk å ønske jaktmarker uten store rovdyr.

 

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Ja det er lettere å være storsinnet når man ikke plages selv. Personlig så er jeg for mink, siden jeg ikke jakter småvilt og bryr meg katta om sjøfugl....

 

Hvis det var meg du siktet til så, har flusst av gaupe og noe bjørn i de terrengene jeg jakter(fra hattfjelldal til ytre helgeland(Sandnessjøen)). Jakter elg og rådyr mest uten bikkje(har ettersøkskontr.), noe rådyr, hare og rev med dachs(kompis sin)+rype og orr(uten hund). I min krets stiller alle hundefolk seg positive til store rovdyr i faunaen. Her er det forøvrig lite/ikke bruk av løshund til elg. Vi er forsåvidt "tett på" terrengene våre at vi kan se på rådyratferd++ om store rovdyr er i nærheten. Løs dachs brukes mest etter elgjakta, og da har ofte sporsnøen gitt oss oversikt over rovdyra i områdene relativt kjapt.

 

Forøvrig så handler ikke dette om subjektive preferanser i forhold til å maksimere egne naturopplevelser. Jeg syntes det burde handle om at mennesket skal slutte å lage en stilisert forvrengning av en natur/et økosysten som er pyntet, sminket, striglet og tilpasset menneskets behov for følelsesmessig trygghet, forutsigbarhet og tilgjengelighet. I min verden ønsker jeg ihvertfall lommer av relativt rå natur.

 

Vi mennesker har ikke vist oss verdige til å legge til eller trekke fra elementer i naturen med langsiktige positive forutsigbare kon sekvenser.

 

 

Skal ulven dø ut i Norge, burde den EVENTUELT dø ut uten menneskets hjelp, og denne tanken burde vært tenkt for 150 år siden :idea:

 

 

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Okei da..Men det forandrer ikke det faktum at den kjenner best hvor skoen trykker osv.

Nå er det vel slik at ulven dør ut uten menneskets hjelp skal vi tro forskerne. Og da kommer kravet om innføring av nytt blod i bestanden....For øvrig kjenner jeg flere jegere som er for ulv, men de er i mindretall og fellesnevneren er at de ikke har personlige erfaringer med dyret.

Link to comment
Share on other sites

Dere jegere er jo forbanna på alt, akkurat nå er det ulven det gjelder og neste gang er det bjørn, gaupe eller jerven. Har dere noen gang tenkt på å kaste børsa og finne dere andre hobbyer, da skulle vi nok sett naturen hadde skapt balanse greit selv uten deres nærvær skal du se.

Det er dere som er overflødige i dagens fauna og uten dere ville det hvert nok av rein, elg og rådyrkalver til ulv, bjørn og jerven og vi hadde sett lite til dem alle.

Tja, mennesket hører like mye til naturen som ulven, kansje burde vi slutte å bruke/høste av naturen. Innlegget ditt er en disney-drøm.
Link to comment
Share on other sites

Flatlus har også en naturlig plass her på jorden. Husk det! Ikke utrydde dem, men godta at de er der som en naturlig del av guds skaperverk. Og hjelp dem gjerne med å spre seg.

 

Vet ikke hva jeg helst ville hatt, ulv eller flatlus....Har personlige erfaringer med kun førstnevnte og håper vel å slippe med det....

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tja, mennesket hører like mye til naturen som ulven, kansje burde vi slutte å bruke/høste av naturen. Innlegget ditt er en disney-drøm.

Ja dessverre en uoppnåelig disney drøm og grunnet:

 

(Sitat fra lenger opp i tråden)

 

«Vi mennesker har ikke vist oss verdige til å legge til eller trekke fra elementer i naturen med langsiktige positive forutsigbare konsekvenser»

Link to comment
Share on other sites

Dere jegere er jo forbanna på alt, akkurat nå er det ulven det gjelder og neste gang er det bjørn, gaupe eller jerven. Har dere noen gang tenkt på å kaste børsa og finne dere andre hobbyer, da skulle vi nok sett naturen hadde skapt balanse greit selv uten deres nærvær skal du se.

Det er dere som er overflødige i dagens fauna og uten dere ville det hvert nok av rein, elg og rådyrkalver til ulv, bjørn og jerven og vi hadde sett lite til dem alle.

Tja, mennesket hører like mye til naturen som ulven, kansje burde vi slutte å bruke/høste av naturen. Innlegget ditt er en disney-drøm.

Det pussige er, at dypest sett, jakt i samtiden enten er "en kald rasjonell upersonlig viltforvaltning" alla, holde et akvarie vedlike+evt matauk. Eller så lever vi ut et instinkt, en drøm, en følelse, et behov, en fantasi, en forestilling som jo ligner veldig på en drømmeverden alla Disney(Pocahontas :?: ) :mrgreen: Problemet er når en ikke innser at jakt og jaktlyst nødvendigvis inneholder, for folk flest, elementer fra begge disse kategoriene.

 

AS

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Med betraktning i guds skaperverk, er det kjente utsagnet at mennesket er de andre skapningene overlegne og kan skalte og valte med de etter eget forgodtbefinnende.

Nå er det faktisk ikke fullt så enkelt (i følge teologene), for i det ligger også ett ansvar for de andre artene. Dette på lik linje med at mannen er kvinnens overhode ( ekteskap o.l.). Det betyr ikke at mannen bestemmer og styrer som han vill, det betyr at mannen (på lik linje med husdyrhold) er ansvarlig for kvinnens behov er dekket før sine egne. Og ett overordnet langsiktigt ansvar for overlevelse og sikkerhet for sin familie. Kort sagt, han kan ikke gå på byen og bruke pengene på øl, når det er noen hjemme som har behov som ikke er dekket. Han kan heller ikke gå på byen og drikke øl fordi om behovene hjemme er dekket, med mindre fremtidige behov er sikkret. Så det får være nok religions undervisning. Vi får være glad for likestillingen som slipper mannen fri. :wink:

 

Hvor kommer så Ulven inn i dette? Jo Ulven er sikkret både umiddelbart og for overskuelig fremtid der den kommer fra (Russland), ergo er der ingen moralske begrensninger for hva man vil gjøre med den her. Derimot kan man si at vi har skapt ett samfunn som utnytter at ulven er borte og rovdyrtettheten lav, eller rettere vi hadde ett samfunn som utnyttet dette til fulle. Nå er rovdyrtettheten på vei opp, og konfliktnivået øker, Ulven er klart det enkleste å kvitte seg med for å redusere den generelle rovdyrbelastningen, siden vi ikke har noe ansvar for å ta vare på denne såkalte "degenererte russeulven", ikke minst siden den klart ble reetablert på falske premisser som de siste av den scandinavisk ulve rasen. Bare temaet innføring av gener er i seg selv en klar indikasjon på at den ikke er liv laga, selv for den som baserer seg på "Disny" synet på naturen. Beklageligvis er den eneste logiske løsningen at man fjerner det som er av ulv i Norsk fauna, da alle "halveis" løsninger er dømt til å mislyktes.

Link to comment
Share on other sites

Neida, jeg skyter langt flere skudd en enver jeger her i landet, men jeg har ikke jakt som hobby.
Spenstig påstand.

tør jeg spørre hvor mange tusener skudd du skyter?

Mulig du skyter mer en meg og noen skyter mer en deg Osv. Osv.

Jeg spør igjen, hvor mange tusen?

Du påstår du skyter fler skudd enn enhver jeger. Om påstanden kan ha noe hold bør du vel kunne svare på hvor mange tusen skudd det er snakk om?

Link to comment
Share on other sites

Med betraktning i guds skaperverk, er det kjente utsagnet at mennesket er de andre skapningene overlegne og kan skalte og valte med de etter eget forgodtbefinnende.

Nå er det faktisk ikke fullt så enkelt (i følge teologene), for i det ligger også ett ansvar for de andre artene. Dette på lik linje med at mannen er kvinnens overhode ( ekteskap o.l.). Det betyr ikke at mannen bestemmer og styrer som han vill, det betyr at mannen (på lik linje med husdyrhold) er ansvarlig for kvinnens behov er dekket før sine egne. Og ett overordnet langsiktigt ansvar for overlevelse og sikkerhet for sin familie. Kort sagt, han kan ikke gå på byen og bruke pengene på øl, når det er noen hjemme som har behov som ikke er dekket. Han kan heller ikke gå på byen og drikke øl fordi om behovene hjemme er dekket, med mindre fremtidige behov er sikkret. Så det får være nok religions undervisning. Vi får være glad for likestillingen som slipper mannen fri. :wink:

 

Hvor kommer så Ulven inn i dette? Jo Ulven er sikkret både umiddelbart og for overskuelig fremtid der den kommer fra (Russland), ergo er der ingen moralske begrensninger for hva man vil gjøre med den her. Derimot kan man si at vi har skapt ett samfunn som utnytter at ulven er borte og rovdyrtettheten lav, eller rettere vi hadde ett samfunn som utnyttet dette til fulle. Nå er rovdyrtettheten på vei opp, og konfliktnivået øker, Ulven er klart det enkleste å kvitte seg med for å redusere den generelle rovdyrbelastningen, siden vi ikke har noe ansvar for å ta vare på denne såkalte "degenererte russeulven", ikke minst siden den klart ble reetablert på falske premisser som de siste av den scandinavisk ulve rasen. Bare temaet innføring av gener er i seg selv en klar indikasjon på at den ikke er liv laga, selv for den som baserer seg på "Disny" synet på naturen. Beklageligvis er den eneste logiske løsningen at man fjerner det som er av ulv i Norsk fauna, da alle "halveis" løsninger er dømt til å mislyktes.

 

Jeg kunne i stor grad følge ditt resonement og kommet til motsatt logiske konklusjon :!::twisted:

 

Norge er et "perfekt" land for sauehold, eller omvendt det eneste jorbruket norske bønder uten importerte insatsmidler kan produsere stort og billig nok, er får. Sårbarheten til norsk sau er ene og alene skapt gjennom avl i et ulvefritt Norge. Opprinnelige saueraser var sprekere og med naturlige fluktreaksjoner. Nåværende sauehold passer da rett og slett ikke inn i det JEG kaller en naturligere tilstand i Norge. Jeg syntes rovdyrs glisne (mulige)tilstedeværelse er en del av kulissene i min søken etter "flow-tilstanden" som er selve kjernen i min jaktopplevelse. En " :?: ordnet" og ryddet natur trigger meg rett og slett ikke like mye(det er en følelsesting). Det vil ikke si at jeg ikke jakter i randsoner av kulturlandskap etc. Jeg kan t.o.m hugge/rydde poster. Men den økologiske "balansen" og de livskraftige bestandene av jegere og byttedyr tilfører jakt og andre aktiviteter i naturen en ekstra dimensjon for min og mange andres del :o

 

 

AS

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Neida, jeg skyter langt flere skudd en enver jeger her i landet, men jeg har ikke jakt som hobby.
Spenstig påstand.

tør jeg spørre hvor mange tusener skudd du skyter?

Mulig du skyter mer en meg og noen skyter mer en deg Osv. Osv.

Jeg spør igjen, hvor mange tusen?

Du påstår du skyter fler skudd enn enhver jeger. Om påstanden kan ha noe hold bør du vel kunne svare på hvor mange tusen skudd det er snakk om?

Du vet svaret(det er sikkert flere skytterkonger som jakter :forvirra: ), men du SKAL ha ham til å krype, din sadist :twisted::mrgreen:

 

AS

Link to comment
Share on other sites

En jeger har stort sett et formål med sin hobby, å jakte på noe og nær sagt samme hvilen aart det er.

Vi andre får se helheten og vurdere derifra.

Enda et bastant utsagn! Du er altså av den oppfatning at de fleste jegere ikke ser helheten i naturen? Det er du min venn som ikke ser helheten og som jeg tidligere sa, stikk fingeren i jorda!

Akkurat nå tviler jeg på at du er skytter også. Hvilke grener skyter du i?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...