Jump to content

EU ønsker forbud mot halvautomatisk våpen


skog

Recommended Posts

EU Gun Rights Skriver på Twitter: "Earlier tweets considering the ESC leaks on the #EUgunban have been removed due to source request. More information will follow..."

 

Så la oss se hva de skriver etter at de har utøvd litt kildekritikk. Jeg er også tilbøyelig til å ta nyheten om at den europeiske skytterkonføderasjonen går inn for å forby privat eierskap av rifler med en meeeget stor klype salt.

 

Ja jeg la merke til at de som kom med påstanden kom med den med et sterk ønske om å være anonym. Kontoen EU gunban har etter min mening opparbeidet seg stor troverdighet over lang tid. Jeg personlig velger til tross for at påstanden er trukket tilbake å feste lit til den. Kanskje spesielt fordi den er trukket tilbake. Åpenbart ble den det pga personlig kostnad for den som først kom med uttalelsen. Men alt som ikke er bekreftet er ubekreftet og skal tas med en klype salt.

 

Når det er sakt. At Russland ønsker redusert våpentetthet bland sivilbefolkningen og reservister i EU (primært Baltikum, Finland og Polen) bør ikke være overraskende. Direktivet ønsker, som vi har sett, å begrense både for sivile og reservister. Kultur og sportsorganisasjonene i Russland er om mulig enda mer politiske enn i Norge, og sport har siden før sovjettiden vært politikk. I forkant av OL i år så vi alle at Russland ikke like opptatt av fair play og antidoping og at dette går langt opp i systemet. Presidenten i ESC, Vladimir Lisin, er en av de store oligarkene i Russland som ikke har blitt fratatt verdier under Putin. Så får den enkelte får legge sammen for seg.

 

(Link til sak om rapporten fra WADA der dopede utøvere beskyttes av bevæpnede vakter. http://www.nettavisen.no/sport/wada-med-ny-knusende-rapport-om-russland/3423235257.html)

Link to comment
Share on other sites

Sikker identifisering av kjøper ser for meg ut til at det skal være noen som har lisens til å selge eller formidle som fysisk skal sjekke id til kjøper. I praksis blir dette en forhandler. Ser for meg ikke ut som de har tenkt at post i butikk skal være godkjent til foreta slik id sjekk.

Mulig dette ikke ser så ille ut ift opprinnelig forslag fra Imco, men etter min mening er det fremdeles ille med et regelverk som det haster slik å få igjennom at det ikke kan foretas utredning på konsekvenser og forholdsmessighet.

Link to comment
Share on other sites

Man blir da greit nok identifisert når man henter noe i post i butikk, spesielt ved rekomandert. Litt verre at pakkene gjerne blir for store for det bittelille låsbare skapet.

 

Ett par ganger fikk jeg våpen tilsendt Rema v/Bjerke, da ble pakken satt utenfor disken akkurat der alle som tar venstre kasse går rett forbi. Tydelig merket Winge Våpen som avsender.. Så litt problem er det jo, selv om jeg tror svært få våpen forsvinner slik.

Link to comment
Share on other sites

Gitt at det kr3ves en innvilget ervervs tilatelse og det har holdt frem tip nå, tviler jeg oå at det blir noen endringer. Og det har kommet en god del kost/nytte innspill til utarbeidelsen av dette lovverket. Fokus er på å hi dre tilgang på lett reaktiverbare deaktiverte våpen. Ikke å forby EBR...

Link to comment
Share on other sites

Distansesalg er tilatt på våpe og a,,umisnon så lemge man har gode rutiner på identifisering av kjøper.... ser ikke så ille ut dette.

Etter det jeg kan se har ikke Posten Norge noen produkter som inkluderer ID-sjekk ved utlevering av pakker, og etter det jeg kan skjønne er det her identifiseringen av kjøper må finne sted. Kopi av førerkort på mail blir nok ikke i henhold.

 

Rekommandert brev er maks 2 kilo, så dersom direktivet i sin nåværende form blir vedtatt, er det slutt på alt distansesalg av langvåpen samt (i praksis) ammunisjon. Både fra våpenhandel og privatperson.

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke jeg har lest forslaget helt feil, er det meningen at identitet skal bekreftes av en forhandler eller offentlig tjenestemann. Hvor interessant det vil være for Jensen Jakt&Fiske å ta hånd om utlevering av en rifle noen har kjøpt et par tusen kroner billigere på XXL.no, uten at Jensen Jakt&Fiske får noe for det, kan man vel tenke seg. Da blir det vel politiet som skal stå for identitetskontroll og utlevering, og de er ikke akkurat representert i hver eneste krik og krok av landet, og har mange steder litt begrenset åpningstid.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok det dreier seg om avhenting. Legitimasjonsregler ved avhenting på Posten har jeg aldri blitt klok på. Uttak av forsendelser fra avsendere her i Norge gjøres uten leg. Kun hentekode oppgis eller henteseddel vises fram. Innhold ( som jo er ukjent for Posten) eller verdi har ingen betydning. En pakke med verdi på tre dollar fra Hong Kong derimot.

Synes hele greia er suspekt. Hvem som helst kan gå i postkassa mi og rappe henteseddelen og så dra på Posten og ta ut f eks en pakke med optikk til en verdi av 20 lapper. Det verste er at Posten ikke er ansvarlig for tapet. Alternativet er postoppkrav om avsender kan tilby det. Koster noe mer, men er sikrere ift tap.

Nå ble dette raskt temmelig off topic. Beklager.

Link to comment
Share on other sites

Identifiseering skal nok skje når varen legges i pakken. En butikk kan jo ikke sende lisenspliktig vare til tilfeldige personer og satse på at dama på Kiwi (Meny / Rimi / Coop...osv) skal foreta noen som helst form for ID elelre legalitets sjekk. Et offisdelt godkjent ID kort og en godkjent ervervssøknad er i da vitterlig i alle praktiske henseende nettopp en bekretfet offentlig ID.

Link to comment
Share on other sites

Digitale våpensøknader skal etter det jeg kjenner til, være på vei. Jeg pratet med en av de som har med Nærpolitireformen å gjøre før sommeren en gang om digitalisering i Politiet. De har allerede på plass en løsning for vandelsattester og slikt. Det systemet fungerer slik at du logger inn med MinID/Bankbrikke etc og at våpensøknadene kom nok til å fungere på samme måte.

 

Hvordan man kan definere "være på vei" både hvor langt og eventuelt når er jo en annen sak.

 

Om det er dette opplegget de kommer til å gå for, så må det være litt for mange overbetalte byråkrater/IT-Utviklere som jobber i offentlig sektor, om dette kommer opp i milliardklassen.

Link to comment
Share on other sites

for å få ut pakker på posten kreves legitimasjon

Nix. Har du hentekode er du GTG.

Hvem som helst kan gå i postkassa mi og rappe henteseddelen og så dra på Posten og ta ut f eks en pakke med optikk til en verdi av 20 lapper.

Får du hentesedler på pakker som ikke er COD? Jeg har ikke sett en slik på lenge, bortsett fra de nevnte $3 pakkene fra Hong Kong. Jeg får hentekode tilsendt på epost og sms når pakken er klar (i tillegg til at jeg sitter som en hauk over sporingsdataene og banner og sverger når posten bruker ett døgn på å få en pakke fra Bergen og ut hit til meg...)

 

Vi hadde en episode for noen år siden der nettopp hentelapper ble stjålet i stor stil fra folks ulåste (!) postkasser. For meg har dette aldri vært noe problem da jeg bruker postboks. Men etter den hendelsen så virker det på meg som om posten, i alle fall her vest, sluttet med hentelapper på varer som ikke skal betales ved henting eller det kreves ID (rekommandert sending, PIM, og hva det heter alt sammen).

 

Når jeg handler ladekomponenter som krever tillatelse, eller ammo/våpen, så erfarer jeg at det kreves kopi av førerkort/våpenkort samt at butikken skal ha original søknad hvis det er aktuelt. Jeg antar at dette er innenfor etter nåværende norsk regelverk, men tviler på at EU-pampene syns det er godt nok. Husk at direktivet er drevet frem av personer og organisasjoner som ønsker alt sivilt våpeninnehav dit pepperen gror og vel så det.

Link to comment
Share on other sites

Henta nettopp pakke med ammo, forhåndbetalt til privat selger. Hentelapp i postkassa og ikke spørsmål om ID. Om jeg får hentelapp eller SMS virker tilfeldig.

Uansett, slik jeg leser forslaget stiller de der krav om at en godkjent/ lisensiert person, i praksis forhandler, fysisk skal verifisere at riktig person får varen. Dvs at du kan ikke bestille ei pakke kuler fra feks JD hjem til deg, men du må få nærmeste børsemaker eller våpenforretning til å gjøre det for deg. Fordyrende og tungvint.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Godt å se at ikke alle politikere jatter med. Får håpe EU våkner snart, og skjønner at medlemslandene ikke vil detaljestyres fra Brussel.

Skulle man på noe tidspunkt måtte gå til det skritt å bli våpen-emigrant, ser Sveits faktisk lovende ut, ved første øyekast hvertfall; politisk støttet våpenkultur, fjell, skiløyper, demokrati og en aldri så liten slekt der fra før.

Link to comment
Share on other sites

Godt å se at ikke alle politikere jatter med. Får håpe EU våkner snart, og skjønner at medlemslandene ikke vil detaljestyres fra Brussel

 

Det kommer aldri til å skje. Prosjektet EU har et mål om et Forente Stater og ingen folkelig motstand skal kunne forhindre dette. Det er byråkrater som styrer prosessene og ikke folkevalgte. Det demokratiske underskuddet er derfor enormt og bygget inn i systemet med vilje for å forhindre konsekvensene av folkelig motstand.

 

En annen ting. Jeg så i går en påstand om at våpenregisteret som dette direktivet bestemmer skal skapes, skal kunne søkes i av alle politistasjoner i EU. Hvis dette er riktig vil en person vilkårlig med tilgang til en politistasjon i utkanten av Bucuresti kunne søke opp alle navn på eiere av rifletype X i Norge. Det kjennes veldig betryggende.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Oh, the irony: http://www.brusselstimes.com/rss-feed/6819/weapons-proofhouse-of-liege-arrest-warrant-issued-for-director

 

Sjefen for Belgias senter for deaktivering av våpen er tatt for våpenbesittelse, underslag av våpen og salg på svartebørs.

Vedkommende har tidligere talt varmt i IMCO for strengere regler, feks begrenset magasinkapasitet. Ikke minst har han ment at oppfølging av plombering må bli bedre dokumentert og sporbart. Han vet åpenbart hva han snakker om, ifølge saken han har rotet seg opp i her.

 

Se forøvrig Firearms United på fb, de har mer på denne saken.

 

Så gjenstår det å se hvilken vei dette spinnes i det videre arbeidet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

EU-kommisjonen gir seg ikke. Presser på for totalforbud på AR-15, løse magasiner med en kapasitet på mer en 10 patroner (til både rifle, salong, og pistol) og økt kontroll med halvauto-våpen:

 

http://firearms-united.com/2016/11/19/ar15-ak47-ban/

 

Virker ikke som de bryr seg om "Eu demokratiet" :roll:

 

Originaldokument:

 

https://www.parlament.gv.at/PAKT/EU/XXV/EU/12/28/EU_122858/imfname_10671764.pdf

Link to comment
Share on other sites

Og hvor kommer det frem av den artikkelen ad det dreier seg om sportsskyttere? :roll::roll:

Eller hva granatkastere, raketter og automatvåpen har med dette å gjøre.

Noe som allerede er ulovlig å inneha, vil fortsatt være ulovlig å inneha om eu får igjen forbud mot halvautovåpen.

Og som kjent så bryr ikke kriminelle seg spesielt mye om lovverk fra før og kommer heller ikke til å endre seg.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje kunne våpenrommet til enhver politistasjon bli til et oppbevaringsrom for våpen til alle skyttere/jegere, og kun utlevert til konkurranse/trening/jakt for så å legges tilbake umiddelbar deretter.

 

Regner med at de da minst har mulighet å havne hos terrorister. Mulig det da blir mindre sjangs til forbud og restriksjoner på løse magasiner og mag over 10sk.:)

 

Tenker da på halvautomater i oppbevaring for å spare plass som også ville være mer aktuell til dette systemet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kanskje kunne våpenrommet til enhver politistasjon bli til et oppbevaringsrom for våpen til alle skyttere/jegere, og kun utlevert til konkurranse/trening/jakt for så å legges tilbake umiddelbar deretter.

 

Regner med at de da minst har mulighet å havne hos terrorister. Mulig det da blir mindre sjangs til forbud og restriksjoner på løse magasiner og mag over 10sk.:)

 

Tenker da på halvautomater i oppbevaring for å spare plass som også ville være mer aktuell til dette systemet.

 

 

:lol::lol: Håper dette er ironisk ment?

Uansett, dette funker sikkert for dere som skyter en gang i måneden. Bruke over 1 time hver dag på å få tak i våpen. Glem det! Ikke gi noen noe dårlige ideer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...