Jump to content

Må man ha salongrifle for mengdetrening?


Bartemannen

Bruker du virkelig 22LR for mengdetrening?  

174 members have voted

  1. 1. Bruker du virkelig 22LR for mengdetrening?

    • Ja
      109
    • Nei
      65


Recommended Posts

Ligger på kveldene å funderer på en sak. Noe som bryter litt med min barnelære.

 

Jeg har alltid hørt/lest at "alle" må ha en 22LR salongrifle i våpengarderoben sin for mengdetrening. Det er liksom omtrent det første man må kjøpe seg.

Jeg har også gjort det. Akkurat som jeg lærte av de eldre vise menn i familien.

 

Men sånn går nå årene og våpengarderoben blir jo alt for fort full. Skal ikke ta noen diskusjon om begrensningen på 6 våpen (ja, jeg vet man kan klare å skaffe seg flere).

 

Heldigvis har jeg familiegener som gjør at hverken meg selv, mine barn, kone, søsken, tantebarn, foreldre etc er noe særlig syk. En Paracet er vel det mest avansert som kommer innenfor husveggene i løpet av et kalenderår.

Men så var det den andre typen sykdom da : havesyken.

Har (igjen) fått et veldig akutt tilfelle av denne syken. Akkurat nå kverner hjernen veldig etter at leselampen er slukket på kvelden og innbiller meg at jeg MÅ HA en kipplauf av typen K95 i 7x57R. Bare MÅ ha det!

 

Og jeg tenker og tenker. Hvilke av de 6 i garderoben må da ut? Veier for og mot, og opp og ned og i mente.

 

Men det som slår meg er at min 22LR salongrifle definitivt er det som brukes minst. Faktisk så lite som null skudd i år.

 

Hvorfor?

 

Mengdetrening for meg handler om mye. Hovedsakelig teknikktrening: avtrekk, pusteteknikk etc.

 

Og hvordan får jeg denne treningen? Jo, jeg skyter mye. Veldig mye. Alt for mye sier kona. Veldig mye teknikk får jeg gjennom pistolskytingen. Selv om det er vesentlige forskjeller på kortvåpen og langvåpen, så er det ikke noe problem å ta med seg et godt avtrekk fra en pistol til en rifle. Og jeg skyter veldig mye 22LR pistol som gir meg mye god teknikk trening.

Jeg trener selvfølgelig også langvåpen. Leirdueskyting blir det også nok av, og når jeg trener rifle så er det enten via NROF eller så trener jeg med mine egne våpen. Men da merker jeg at jeg nesten alltid bruker noen av riflene med større kaliber enn 22LR. Skyter liksom nok 22LR på pistol. Siden jeg lader selv så brukes ofte rifletreningen også til å teste ladninger etc.

 

Mye om og men, men det koker hvertfall ned til: trenger man virkelig en 22LR salongrifle for mengdetrening?

 

Være ærlig du som har en 22LR i våpengardenroben for mengdetrening. Bruker du den virkelig mye til mengdetrening?

 

Nja....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Være ærlig du som har en 22LR i våpengardenroben for mengdetrening. Bruker du den virkelig mye til mengdetrening?

 

Eg skyt sikkert 20 gongar meir med salongen enn jaktrifla. Minst. Utan salongen hadde eg ikkje hatt verken råd eller tid til noko særleg mengdetrening.

Link to comment
Share on other sites

Har en cz salong, blitt lite brukt de siste årene. Knerter noen kråker osv rundt husene med den med sub ammo, men lite mengdetrening. Selv om det var derfor den ble kjøpt. :oops: Avtrekket er helt ræva på den, og gidder ikke koste på den.

 

Hvorfor? Tja, synes det er morsommere å skyte grovkaliber og tenker ikke så mye over de kronene det koster.. :roll: Skyter mellom 100-200 skudd i uka nå..

 

Uff, nå kom samvittigheten, hmm kjøpe 22lr sett til saueren da kanskje, kanskje det blir mere brukt. :lol::wink:

Link to comment
Share on other sites

Interessant spørsmål. Jeg har en 22 LR (CZ 455) som jeg bruker/skulle bruke mye til mengdetrening. Først og fremst stående lang arm. Dette skulle gjøre underverker på min ståendeskyting med jaktrifla i 308 Win. Har det blitt sånn i praksis? Nei, jeg vil vel egentlig ikke påstå det. Etter flere hundre skudd med salongen så virket 308 en veldig stor, den sparket som en hest selv med demper og sist men aller viktigst rekylopptaket mitt hadde blitt elendig etter all treningen med 22 en. Dette med rekylopptak er det jeg er aller mest betenkt ved med utstrakt trening med 22LR. Skal man trene mye med 22 så er det etter mitt syn veldig viktig at man før viktige begivenheter som jakt eller konkurranse legger ned en betydelig treningsinnsats med det våpenet men faktisk skal bruke. Og hoppe rett over kan i verste fall gå til he……

Link to comment
Share on other sites

Har en henry lever action i 22lr.Denne ble innkjøpt til plinking/rekreasjonsskyting og brukes mest til det.Av og til er det morsomt å ikke ta ting så seriøst,bare sette opp en blikkboks e.l. å brenne løs.Men vurderer optikk da de åpne siktene suuuuger.Å bruke hammer og dor for å justere et sikte blir bare helt feil.

Link to comment
Share on other sites

Det kan man, men når jeg svarte her så svarte jeg på vegne av meg selv, ikke de som evt. har vunnet i lotto eller er rike av andre orsaker.

 

Jeg svarte på trådens overskrift..

 

Jeg har en Anschutz 22 i voksen størrelse; brukes endel-men langt i fra nok (hadde et mål om 100skudd i uka gjennom hele sommeren med denne men de timene jeg har hatt på banen har gått med til å rydde og fikse for at andre skal få skyte og rote og ødelegge...

At 22LR er genial trening er det liten tvil om!

Volumet 22LR er med 22-settet på Saueren, blir fort noen hundre i uka vinterstid; og det merkes når vår og sommer kommer og en trekker ut; enten det er med Sauer eller jaktrifler.

Link to comment
Share on other sites

Forutsetningene varierer. For noen representerer salongen en mulighet for skytetrening utenfor rammene av en formell skytebane, hvilket kan være gunstig. Hvis man har tid og anledning til å dra på skytebanen (nesten) så ofte man har lyst, er det ikke like nyttig. Hvis fasiten hos deg er at den ikke blir brukt, er jo saken klar- følg havesykens febersvingninger og finn deg noe annet!

 

Ellers kan man jo få mye fin trening med et luftvåpen av tilstrekkelig kvalitet, uten at det går utover garderoben.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var på banen senest på lørdag; jeg skjøt tretti skudd med .308'en, og 160 skudd med 22LR'en. Sistnevnte er satt opp så likt som mulig .308'en, nettopp for at jeg skal ha størst mulig effekt av treningen.

 

Jeg skal snart ha meg håndvåpen, og har valgt meg en finpistol med grepsvinkel som er så lik som mulig grovpistolen (Ruger Mk. III, Glock 19). Vekten blir forskjellig, men det tåler jeg.

 

Må man ha salongrifle til mengdetrening? Nei. Jeg skyter nok hvert år til at jeg allerede har spart inn innkjøpet av den.

Link to comment
Share on other sites

Nei du må jo ikke. Men det er veldig lurt å ha :wink:

 

Med dagens ammunisjons priser og tilgang på ladekomp. er en god salongrifle(pistol om du skyter med det) et smart kjøp. Hvertfall om du vet du kommer til å bruke den.

 

Har vært lite aktiv i 2 år nå med skyting. Luftgevær ble kjøpt i vinter og det var moro og god trening. Salongen er blitt luftet 2-3 ganger også og merket treningen med luft har hatt virkning.

 

Så konklusjon NEI du trenger ikke, men den er veldig god å ha :wink:

Link to comment
Share on other sites

Etter flere hundre skudd med salongen så virket 308 en veldig stor, den sparket som en hest selv med demper og sist men aller viktigst rekylopptaket mitt hadde blitt elendig etter all treningen med 22 en.

 

Eg har tilnærma samme stokk på både salongen og jaktrifla (.308 her og). Det var eit bevisst val, men om det har noko å seie for treningsutbyttet aner eg ikkje. Eg likar å innbille meg det iallfall...

 

Men det er klart, det må trenast med jaktrifla og. Der ligg eg dårleg an no, både treningsskot og oppskyting står for døra og rifla ligg på benken i delar.

Link to comment
Share on other sites

for en som har mulighet til å skyte i heimen (kjeller, loft eller "stue") er det mulig å skyte luftgevær med magasin, jeg har selv en Walther dominator 1250 med 8 skudds mag. det funker greit med

lyddempa kulefanger. har man vanlig pumpe til trykktanken får en ganske god trening for både armer og bein i tillegg. av kruttbørser holder jeg på 22 lr.

Link to comment
Share on other sites

Være ærlig du som har en 22LR i våpengardenroben for mengdetrening. Bruker du den virkelig mye til mengdetrening?

Det blir ett regnestykke.

Hvis du er svinrik så går det helt greit å mengdetrene med jaktrifla. For de av oss som ikke liker å svi av tusenlapper unødig men heller gjør sport i å tyne mest mulig ut av kronestykkene så er salongrifla kjekk å ha.

Vi gjør alle våre valg.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke salongrifla for å drive mengdetrening, men for å a det morro. Skyter sikkert rundt 1000 skudd i året med den. For det meste rundt hytta. Og fordi det er en heldempet er støynivået så lavt at det bare er kona som legger merke til skytingen , og ikke alltid hun heller. Selv om jeg har 5 hyttenaboer innenfor 200 meter og det er ett populært turområde. Skulle jeg gjort det samme med en av jaktriflene mine hadde det fort blitt sure miner fra naboer , og kanskje onkel også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hopper på denne.

 

Hatt salongrifle en stund, og merker jo at terskelen for å bruke den er veldig mye lavere, typisk at den kan bli dratt frem etter en tur på fjellet med et par brusflasker som blink. Terskelen for å gjøre det med en 30-06 er hakket høyere.

 

Nå er salongen veldig forskjellig fra 30-06'en, men har litt tro på det å heller skyte lite og ofte enn å skyte mye færre ganger i året (les: akkurat rundt storviltprøven). Så for min del gjør det at jeg kan skyte flere ganger per år, noe jeg tror bedrer skyteferdighetene.

 

Havesyken har slått til hos meg for en Sauer 202 med løp i 22lr, 223 og 308/30-06 :)

Da kan jeg skyte for moro med godriflen uten å tenke på naboene :)

Link to comment
Share on other sites

Mange interessante svar etter en ukes avstemning.

 

At så mange som 40% svarer nei var faktisk litt overraskende for meg.

Jeg har fått det inn med barnematen og oppdratt til at "alle" må ha en 22LR for mengdetrening.

Det er også holdninger og innlegg jeg har oppfattet som gjengs her på forumet, på skytebanen og ellers i marka.

 

Men folk er forskjellige. Kanskje hvis ikke jeg hadde skutt så mye 22LR pistol at jeg allikevel hadde skutt mer 22LR rifle (eller skutt noe med den i det hele tatt).

 

Nå røyk forrige uke en kombi rifle/hagle ut så det er plutselig ledig plass i min våpengarderobe igjen, og panikken har lagt seg.

 

Men det spørs etter litt mer små-tenking på dette utover høsten og vinteren at kanskje også 22LR riflen går ut allikevel den også.

Link to comment
Share on other sites

Det er da ingen problemer å registrere hagler som konkurransevåpen. Ei skeethagle, ei OL-traphagle, ei sportinghagle, etc. Skyter man nok dokumenteres dette greit ved å velge sine treningsrunder med omhu. Vips var det noen ledige plasser på jaktgarderoben.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke huller i våpenloven som gjør at man kan kjøpe hagle eller rifle til konkurranse :roll:

Skyter man konkurranse og kan dokumentere behov (som er et krav fra de som innvilger ), er det helt legitimt. Jeg skjønner bare ikke problemet med at noen påpeker denne muligheten? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Skyter man mye er en salong utrolig kjekt å ha. Men om man først skaffer en, synes jeg det er et poeng at det er en "kvalitetsrifle". Å skyte med ei rifle hvor avtrekket føles som et evig kryp fra start til stopp, med melkehvit uskarp optikk på toppen og ammo som tar egene avgjørelser på hvor den vil, har det hele lite for seg. Da blir man lei før man har startet :wink:

 

Fordelen med å ha en salong er også at en kan trene innendørs på vinterstid når snøstorm og uvær herjer som værst og sikten er lik null :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke huller i våpenloven som gjør at man kan kjøpe hagle eller rifle til konkurranse :roll:

Skyter man konkurranse og kan dokumentere behov (som er et krav fra de som innvilger ), er det helt legitimt. Jeg skjønner bare ikke problemet med at noen påpeker denne muligheten? :roll:

Nå fremgikk det av posten at målet var å omgå jaktvåpengarderoben, ikke å konkurrere. De som kjøper konkurransevåpen utifra et genuint ønske om å konkurrere må også gjerne jakte med disse så mye de vill (om man gidder jakte med fintunede konkurrransevåpen er et annet spørsmål...). Men POD vil utvilsomt se på det som et "hull" at man aktivt benytter innkjøp av konkurransevåpen, hvis man ikke har til intensjon om å konkurrere med disse, til å omgå jaktvåpengarderoben.

 

Men for all del, hvis målet er en Våpengarderobe så bare kjør på... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Wheelgunner: Jeg har ikke salongrifler som jaktvåpen, men jeg har 2 stk som øvelse/konkurransevåpen. Nr. 2 er registrert som reservevåpen på samme måte som man gjør med håndvåpen. Behovsgrunnlaget er mengdetrening og konkurranser. I år, som "mangeårig pensjonert skytter", ligger jeg an til å skyte et sted mellom 8 - 10000 skudd på trening og konkurranser med enkeltskudds salongrifler. Alle skudd er på elektronisk skive. Det er ingen grunn til å ha disse registrert som jaktvåpen. I tillegg regner jeg med å skyte 3 - 4000 skudd med grovkalibrede boltrifler på trening og konkurranse i år. Samle behovsgrunnlag. Dette anser jeg ikke for å være hull i våpenloven.

 

Håper ikke kona leser dette.. :-)

Link to comment
Share on other sites

Så lenge folk kjøper våpen med det utgangspunkt at de faktisk skal brukes de til det de oppgit; kjøpt til kona og/eller banken skriker seg hes :)

 

Men å kjøpe konkurransevåpen, uten intensjon om å konkurrere, fordi jaktgraderoben er full, tror jeg ikke er så lurt på sikt og vil føre til ytterligere instramninger.

Link to comment
Share on other sites

@wheelgunner686:

Jeg klarer bare ikke å se problemet! Hvis en oppfyller et kriterie for å erverve, så oppfyller en kriteriet. Så enkelt er det! Jeg skjønner ikke hvorfor det skal lages et problem ut av noe som ikke er et problem. Jeg synes det er en uting, og mener at det ganger ingen :wink:

 

Dessuten er det slik at forvaltningen kan ikke overprøve dine intensjon med et våpenkjøp på annen måte enn å be om dokumentasjon på hvordan våpenet blir brukt. Løgndetektor er enda ikke et alternativ. Det er stort sett medlemskap og resultatlister fra konkurranser som gjelder. Kan en ikke dokumentere dette vil behovet bortfalle.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke at det kan være så vanskelig å se for seg at POD ikke kommer til å akseptere det hvis det blir utbredt at jaktvåpengarderoben omgås med konkurransevåpen som det ikke konkurreres med?

 

Du merker det forhåpentligvis før du har en våpengarderobe på 6 våpen, eller 3, totalt, til konkurranse og jakt ;)

Link to comment
Share on other sites

Til dynamisk sportsskyting ble det helt klart et "must" for meg å skyte 22lr på trening.

Hvorfor:

-Økonomi

-Noe av treningen til dynamisk kan være like bra med 22lr som .223rem (mener jeg). Posisjonering, treffe luker, forflytning. Er omtrent like lite bevegelse i børsa om jeg bruker 22lr eller 223 uansett.

 

Til jakt har jeg aldri skutt særlig mye 22lr som trening. Til jakt er det nok å kjenne avtrekket som kanskje er det viktigste, kunne jeg brukt ar-15 min til jakt, da kunne jeg trent mye 22lr for avtrekket er jo det samme. Beste jakttreningen er nok å være komfortabel med rekylen til jaktbørsa (ikke være skuddredd), kjenne avtrekket og kunne holde hodet kaldt.

 

Det er min mening iallefall:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter klart mest med min CZ 452 varmint.22. Vekt nokså likt som jaktrifla, kikkert omtrent lik. Avtrekket er helt ok. Har hatt to halvautomodeller men kvitta meg med disse pga dårlig funksjonalitet samt at det ble mer kvantitet enn kvalitet i treninga. Ville derfor har bolt og gikk for CZ etter en titt i lommeboka. Viktigste årsaker til at salongen brukes mest er pris og støy. Hadde jeg drete penger og hatt skytebane nært hiet hadde jeg valgt ekte vare. Treningsverdi pr anvendt krone og time er for min del klart i favør .22 LR. Bor ganske landlig til men er laget slik at jeg ikke liker å forstyrre naboene med dempet 6,5. Det finnes derimot ingen unnskyldning for å ikke skyte noen serier hver uke året rundt med salong. Det tar meg 10 minutter fra jeg forlater godstolen, låser opp skapet, setter opp blink og tar en serie ligg, kne og stå bak garasjen til jeg er tilbake i godstolen. Dette innebærer 1500-2000 skudd pr år. Jaktrifla skyter jeg max 250 skudd med pr år og drillingen et sted mellom 30 og 50 selv om den har flest timer i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Stemte ja, ikke nødvendigvis fordi jeg MÅ ha en .22lr for mengde trening, men fordi det er den morsomste og beste riflen til introduksjon og koseskyting. Nå kaller jeg det for koseskyting og ikke trening. Definisjonsspørsmål i min bok. Jeg har ikke økonomi til å ligge å banke ut flere hundre skudd med .308 i uken, men det kan jeg med en .22lr og det er trening uansett om det er for rekreasjon eller olympiaden.

 

Bruker du ikke .22'en din og ikke låner den bort til barn, barnebarn, venner og kjærester eller liker å skyte med den selv så for all del selg den. Hva skal du med den, men jeg synes 22'en er en selvfølge i et hvert våpenskap og trolig det våpenet jeg løsner flest skudd med i løpet av et år.

Link to comment
Share on other sites

Man MÅ vel ikke ha noe våpen i det hele tatt...

 

Jeg har "to" 22LR rifler, ei som er jakt-aktig, LH-aktig, tacticool, wtf, og ei som er DFS 15m våpen. De bruker relativ mye ammo, uten at jeg egentlig kan redegjøre for det (størrelsesorden ei eske i året). I går f.eks. så hadde jeg lyst til å skyte, og ikke lyst til å pusse etterpå, og heller ikke lyst til å lade - så 150 skudd med 22LR i varierte stillinger, det kan ikke være feil. Ikke blir den varm, ikke skal den altså pusses, ikke bråker den, og ikke har den rekyl - og det siste er viktig. Den lærer meg ikke å reagere på at det smeller, eller grue meg til at det smeller - men lærer inn avtrekk og oppfølging.

Uansett ville jeg ikke skutt igår om jeg ikke hadde 22LR, det hadde blitt for mye styr egentlig.

På treningene foran storviltprøvene pleier jeg å skyte med denne mens grovrifla avkjøles, og innimellom, rett og slett fordi man kan pøse ut skudd nesten ukritisk.

 

Mange av de som skyter, men ikke skyter "aktivt" (som i konkurrerer) men skyter mer enn 35 skudd, "tester" ladninger mer enn de trener, eller de "skyter inn", og må følgelig bruke grovrifla til det de skyter.

Ser en på de som skyter med "jaktrifler" så er det himla få som trener på knestående eller stående, noen få sitter litt, men det store flertall ligger og skyter, evt. med tofot eller støtte, for å sikre et godt innskutt treffpunkt til jakt eller annet. Å stå og bomme (for det gjør man til å begynne med) med 10,- patroner føles veldig bortkasta, men å bomme med TopShot er ikke så ille :roll: Det koster liksom ikke noe.

Skyter en mer, så har en ladninger som virker, og trenger ikke teste hele tida, og en er også innskutt, og vet at man kan stole på rifla si, at den treffer der den traff sist, som var forrige uke, men også der den traff i fjor - man har kanskje en logg på det, og man har ikke det behovet for å "teste".

 

Skyting 100-200-300m med denne rifla har gitt meg god trening i langholdsskyting også, glem vindflagget når du skyter på 300m med 22LR, og du er "way off" fort, skru feil, og du er ute, osv. - og i fravær av rekyl avslører 22en også mange avtrekksfeil som rekylen kamuflerer på ei grov rifle.

Etter mitt syn er trening med 22LR et fantastisk tilskudd til annen skyting, enten man kaller det trening eller moro

Av og til er det moro å ta den på jakt og drepe noe også, uten å sette himmel og jord i bevegelse med skuddsmell som høres til neste kommune (de jobber med sammenslåing...), og ungene kan skyte uten at en går og grøsser over lading og puss, osv.

 

Så har jeg ei DFS-22, Sauer 200STR. Fra oktober og ut mars/april, så går der 50-100 skudd en gang i uka på innendørstrening, nesten hver uke, uansett regn, storm, mørke, wtf, det er hyggelig, og hadde jeg ikke vært så talentløs så hadde jeg sikkert blitt bedre til å skyte også :roll: I tillegg 8-10 stevner innendørs ila. vinteren, og det er også veldig hyggelig.

Jeg har vært på endel slike stevner etter å ha lest "hvor store hestkuker er DFS som ikke har åpne baner om vinteren"-tråder, og da pleier jeg å sitte og tenke "hva i allverden er det de snakker om", blant en haug vafler og hyggelige og hjelpsomme, og sjeldent inkluderende folk...

Innendørs blir alle håndgrep og rutiner drillet inn, og igjen, uten rekyl, og kroppen venner seg til at skyting ikke er skummelt, og tillater innlæring av gode avtrekk, først og fremst. (338LM er veldig fin til det motsatte)

 

Denne siste treningen tror jeg trådstarter gjør med pistol, og det er muligens bedre trening, siden pistolen er så mye mer nådeløs overfor nettopp dårlige avtrekk. Vanligvis ser man dette på at noenlunde habile pistolskyttere nesten automatisk er habile rifleskyttere. Uansett gjør man jo det man trives med, og er tiden oppbrukt, så er den jo det.

 

En ting til er unger og venner som ikke er skyttere (er jo ikke alle som har det, men ok :wink: ) Ungene begynner nå å begripe hvordan man skal skyte, og de begriper at fingre skal være utenfor avtrekkebøylen, og at våpen skal pekes sikkert, og at de skal sjekkes for ladd når de tas opp, osv... Og de kan faktisk skyte nokså brukbart. Jeg kan ikke begripe hvordan de skulle lært det uten en 22LR eller to.

Voksne også - jeg så to tilfeller på banen der man prøvde å lære ungene sine (men her 15 og 18) å skyte, men da med lette jaktrifler i 308 :!: Begge startet jo bra, men så begynte de å bomme. Og siden de manglet håndgrepene så fikk de også raskt klikk (hadde jo ikke ladet) Og den voldsomme bevegelsen i det et tomt avtrekk gikk, avslørte rimelig greit både hvorfor de ikke traff, og behovet for en 22LR.

Men om du trenger ei rifle i tillegg til en pistol er vel egentlig tvilsomt (jeg er jo motsatt forresten, her ligger pistolen og støver), de gjør veldig mye av det samme, på alle måter. Kan forresten unger skyte på pistoltreningene?

 

K

Link to comment
Share on other sites

I likhet med M67 er jeg også talentløs :-) Eneste grunnen til at jeg av og til får et anstendig resultat er at jeg mengdetrener endel med .22 på elektronikk. Jeg ser resultatet hv hvert eneste avtrekk. Mangel på talent gjør at jeg har blitt en jævel til å få avtrekksfeilene jeg ser i siktet til å stemme med resultatet på skiva. Jeg har skutt så mye og så lenge med et oppsett at timingen sitter klistret. Endrer jeg oppsettet, feks ved å bytte fra 50cm løp til 70cm, stemmer ikke utslagene. Jeg får 8'er på 9'er-napp og de skuddene jeg "kastet" inn i tieren tidligere passerte nå og ble 9'er, 8'er eller verre på utgående. Dette gjorde jeg ganske nylig da jeg skiftet låskasse og løp i konkurranserifla. Et kjapt inngrep med baufil med påfølgende 50cm løpslengde (+ løpsforlenger og pipevekt) fikk timingen tilbake til normalt. Jeg visste dette på forhånd men den nye mekanismen hadde fantastisk presisjon så jeg hadde ikke hjerte til å kappe den uten å prøve den med orginal løpslengde. Rifla skyter ikke fullt så bra etter kapping men resultatene blir bedre pga timing.

 

Nå begynner jeg å bli godt voksen og jeg ser at treg respons i hjernebarken gir seg utslag i uforståelige treff i skiva. Ikke det at det ikke skjedde før heller men nå skjer det oftere. Nå må jeg trene mye mer for å opprettholde min egendefinerte standard. Jeg kjenner flere eldre toppskyttere som sliter med det samme..

 

Slike erfaringer er det vanskelig å bygge opp med grovkaliber. Mengdetrening med luft og/eller 22 er etter min mening helt nødvendig for å bli en god skytter. I hvertfall hvis man ikke har talent :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Være ærlig du som har en 22LR i våpengardenroben for mengdetrening. Bruker du den virkelig mye til mengdetrening?

 

Ja.

I juni, august og halve september ligger den i ro, for da er det jaktfelt det går i.

Den hentes allikevel frem iblant når jeg merker at jeg har fått blåmerke på blunkenerven.

Siden jeg skyr unna skytegrener med masse tilhørende bekledning og remedier har jeg ikke alternativer når elgbanen er stengt.

Da hentes salongen frem for alvor, fordi den er lydløs slik at den kan brukes overalt hvor jeg får lov uten å være til sjenanse for noen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker min en del, kunne sikkert brukt den mer. Unger og gardsdrift får ta skylda for manglende trening generelt. Kongsberg M/30, enkeltskudds boltrifle med diopter, presis og god å skyte med. Men siden jeg bor sentralt i Norge, åpner jeg bare vinduet på børserommet og plinker litt på sjølanviseren. Og skytterbana er fire kilometer unna og oppe 361 dager i året.

Link to comment
Share on other sites

200STR er vel den rifla som utmerker seg her, med ombyggingssett, så en kan ha 22LR akkurat den stokken en bruker rifla i til vanlig - eller ha samme rifla i 22LR i perioder.

Det samme settet fungerer med Sauer 202, og trolig også med 404 (en får piper i 50 og 67cm (omtrent)

 

Sauerene med ombyggingssett er også blant det mest presise og velfungerende salongriflene som er - mulgense med unntak av en batch med "rekrutt"-rifler.

 

"SSG3000" i 22LR

IMG_6670.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk motsatt vei, solgte 200STR, og kjøpte T3 og CZ, henholdsvis Super Varmint og Varmint. Skulle jeg gjort noen endringer på det oppsettet, hadde jeg vurdert en magasinmatet Anschutz.

 

Edit: Urk, skulle ikke ha tittet etter å ha skrevet, dette tror jeg blir sikleriflen fremover:

 

18872_800_600.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...