Jump to content

Nytt pistolreglement - obligatorisk kammerplugg/flagg


OIH

Recommended Posts

Punkt 6.2.2.1 i ISSFs regler for alle grener. Du finner det her: http://www.skyting.no/loverogregler/Documents/06%20ISSF%20Tekniske%20Regler.pdf

 

Takker for regelhenvisning!

 

Da vil jeg nok en gang hevde at et skudd som ikke treffer skiva i det hele tatt vil medføre en større sikkerhetsrisiko enn et for tidlig eller sent avgitt skudd som likevel treffer skiva. Og da må vi diske folk for skivebom. Og dersom vi skal behandle alle øvelser likt, blir det lite premier å hente på felten for de fleste...

 

Andre grener orker jeg ikke å gå inn på. Stakkars lerdueskyttere i så fall....

 

Er det ikke derfor man har voller på en skytebane? Skudd som går over vollen bør selvsagt føre til disk ja. Så lenge man ikke skyter med slug er det jo litt annerledes med hagle..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det ikke derfor man har voller på en skytebane? Skudd som går over vollen bør selvsagt føre til disk ja. Så lenge man ikke skyter med slug er det jo litt annerledes med hagle..
Skal du sende ut funksjonær og rake vollen for hver serie da, slik at man kan finne ut om en eventuell bom gikk over vollen eller ikke? Vi må se på hva som er praktisk gjennomførbart.
Link to comment
Share on other sites

På skytesenteret i københavn, er det disk å peke over vollen med løpet og finger i avtrekkeren.

Kanskje det jeg ikke skjønner, er hvor det i alle dager ikek skal gis disk for det å avfyre skudd utenfor riktig sted, tid og retning. Reglene vil jo være like for alle.

Dersom vi skal diske alle som bommer, vil vi virkelig drepe motivasjonen til så godt som alle nybegynnere. Er det virkelig det du vil oppnå? Og vil du diske dem i bare den aktuelle øvelsen, eller vil du utelukke dem fra alle øvelsene i det samme stevnet?

Link to comment
Share on other sites

Hvis noen peker over vollen vil man sannsynligvis se det på vinkelen til pistolen.

Nok en gang, så må vi se på hva som er praktisk gjennomførbart. Jeg har kun én gang i mine 28 år som pistolskytter opplevd at det satt en funksjonær bak hver eneste skytter og fulgte med skytteren. Hvor mange klubber tror du har folk nok til å gjennomføre noe slikt?

 

Dere må tenke gjennom hva som blir de praktiske konsekvensene av det dere foreslår.

Link to comment
Share on other sites

I praksis er det varierende farlighet av skuddet, men regelverket må være litt mer svart/hvitt. Og det må være større fallhøyde, jeg kan ikke huske sist noen faktisk ble sendt hjem på en AD i felt. Nei jeg mener ikke noen må hjem for å skyte 0,5 sekunder etter stans, det skjer, men.. 5 sekunder da, da kan det jo fort begynne bli litt stygt, våpenet er nok da på vei ned fra skivene og annen vei.

 

Når vi kan vise til flere "pang!.... oi" i forbindelse med LADING selv på øvelse som NM hvor de fleste er erfarne, uten bortvisning, han som gjorde det på laget mitt fikk ikke engang tilsnakk.... er det noe gærnt! tar bort hele Klar problematikken da mange henger seg opp i det og ikke synes det er så farlig at grusen flyr da.

 

Jeg sliter med å forstå hvorfor man skal ha fingern på avtrekkern når man tar siktebilder og holder våpenet, gjerne 90 grader ned og vimser og slapper av, jeg sliter også å forstå hvorfor mange velger racke gjerne 60-90 grader til venstre når de skal ta ladegrep (gjerne med fingern i bøylen). Det er noe grunnleggende feil med både holdninger og opplæring.

 

Når kommandoen for å tømme våpen med skarpt i kammer og mag for å telle antall skudd man har ladet ble gitt på laget vårt under nm milfelt i år var det mye ræææva våpenhåndtering, standplass leder og de som jobbet på den aktuelle standplassen tok faktisk tak i det, så det skal de ha skryt for (Erfarne gutter). Dette er jo for de fleste som bare skyter felt ett nytt moment, da de er vant til tomt magasin og sleiden låst tilbake. Han ved siden av meg tok våpenet sitt, sveipet meg og satte det 180 grader pekende BAKOVER under armen sin før det var visitert, hanen spent, sikring av, for å holde frem magasinet....

 

Vi hadde kommet langt med opplæring / holdninger, men er det realistisk uten straffen lurkende i bakkant?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig i at skyteleder og eventuelle assistenter må påtale tvilsom våpenhandtering umiddelbart. Da vil man kanskje få tvunget gjennom en holdningsendring på en "naturlig" måte. Og kanskje det bør være mer fokus på dette på dommerkurs? Eventuelt ha dette som tema på en dommersamling i kretsen?

Link to comment
Share on other sites

Domino, med all mulig respekt for din erfaring, faglige tyngde og erfarimg. Jeg syns argumentasjonen din begynner å bli tynn. Å diske for bom blir helt meningsløst, og er overhide ikke relevant i forhold til problemstillingen om tidspunktet når skudd er avgitt. Det er uheldig når diskursen begynner å bære preg av at man tilegger andre meninger som det ikke er grunnlag for. Jeg mener, helt enkelt at ukontroelrt avfyrt skudd, selv i dikker rettning bør føres til disk. det er et verdisyn og en vurdering. Jeg tror at man ved å legge lista så høyt, gjør at bruddene so faktisk vil skje er på den trygge siden.

 

Det er jo sli at jeg, til tross for at jeg ALDRI har hatt bruk for bilbeltet, tar det på når jeg setter meg i bilen. FPr å legge lista der jeg mener det er trygt. Og igjen så forblir spørsmålet mitt ubesvart.

 

Kanskje det jeg ikke skjønner, er hvor det i alle dager ikek skal gis disk for det å avfyre skudd utenfor riktig sted, tid og retning.

 

rent praktisk så fungere de aldeles utmerket på skytesenteret i københavn. Og husker jeg ikke feil, har man faktisk folk til å sjeke nettopp pekevinkel på felt stevner...

 

hor bom blandes inn i denne delen av saken forstår jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Skyter man utenfor riktig retning blir det jo bom. Det er mulig du ikke mener det skal være grunnlag for disk, men skal man være veldig bokstavelig (som jeg kan være...) så er det det du skriver.

 

Jeg mener at et skudd i grusen/gresset ikke er grunnlag for disk, og det samme gjelder skudd som går av i løftet eller et duellskudd som går på 3,3 sek. Det medfører ikke noen reell fare så lenge våpenet peker i sikker retning. Og skal vi diske for langskudd vil skytterne ikke tørre å utnytte skytetida godt nok, og vi vil får enda dårligere resultater på duell og andre hurtigøvelser.

Link to comment
Share on other sites

Våpen må ikke fjernes fra standplass under trening eller konkurranse, med mindre en standplassfunksjonær har gitt tillatelse til det. På banen, når våpenet ikke er på standplass, skal det alltid oppbevares i våpenkufferten hvis ikke annet er bestemt av standplassleder.

 

Hvor i NSF-regelverket er sitatet hentet fra?

 

Dette står i dei generelle tekniske reglane, som er dei som gjeld dersom ikkje anna er spesifisert. I dette tilfellet ville det vore i Pistolreglane.

Link to comment
Share on other sites

I DSS sies det at DQ "is a part of the game" - og derfor atskillig mer forekommende enn tilsvarende innenfor NSF felt / bane skyting uten at det ene eller annet er mer eller mindre sikkert av den grunn.

 

Ser helt klart at sikkerhetsregimet i NSF er moden for revisjon. Jeg mener det er for mange alternative måter (flagg/hylster/nedpakking) for sikker "oppbevaring" mellom øvelsene/standplasser. Og til overmål er de ikke konsekvente. En skytter har anledning til ta frem våpen mellom standplassene (det er jo sjekket og tomt !) for eventuell justering av sikter, vise det til andre eller hva han måtte finne på - bare det er vel anbrakt i "sikker" tilstand når han entrer neste standplass.

Her bør nok NSF helt klart se til DSS/IPSC. Det nasjonale PPC reglementet (underlagt NSF) har krav om "Safety zone" (det er foreløpig ikke beskrevet i det internasjonale PPC reglementet fra WA1500). I praksis benyttes safety zone for alle offisielle PPC matcher. Utenfor safety er det ikke lov å fjerne våpen fra hylster / hylstre våpen uten på kommando fra standplassleder og ved "ildsignal".

 

Jeg kunne tenkt meg et påbud om hofte hylster som dekker avtrekker ved NSF feltskyting, og at våpen skal forbli der til kommando "fyll tønne og magasin med riktig antall skudd" og hylstring av våpen etter visitasjon og ordren - "våpen er tomt, spenn ned, hylstre". Om vi også trenger et eget område tilsvarende en safety area kan diskuteres, men at det innføres et regime der våpen forblir i hylster inntil annen ordre fra lagene går ut til de er tilbake fra feltrunden ville etter mitt syn være en god forbedring.

 

DQ i NSF er ikke "a part of the game" og bør etter mitt syn ikke brukes ved andre tilfeller enn grove overtramp på sikkerhetsreglementet. Da vil jeg si at "å ta våpen ut av hylster i feltløypa på eget initiativ (utenfor et eventuelt avsatt område) mellom standplassene er et grovt brudd.

 

Skudd avgitt mellom lading og ild, og etter stans er "a part of the game" og ikke grunnlag for DQ. Her må det det selvfølgelig utvises skjønn - hvis AD'en er fullstendig ukontrollert og avfyrt i usikker retning / mindre enn i 45 graders vinkel fra skytter så er det et grovt overtramp på sikkerhetsreglementet og klar DQ. Tilsvarende skudd avgitt etter kommando "tøm våpen gjør klar for visitasjon" er også DQ av samme grunn.

 

Skytebriller (med sidebeskyttelse) burde så snart som mulig innføres i NSF felt (og bane?) som påbud.

Link to comment
Share on other sites

Ojoh,

 

Det du ber om vil i beste fall ta tid. NSF regelboka er en direkte oversettelse av det internasjonale forbundets regler. Norge/NSF kan ikke på egen hånd endre så mye som et komma i reglene! Og så kan du fundere litt over hvor enkelt det blir å få franskmenn, spanjoler, italienere tysker, russere og amerikanere til å enes om endringer! :lol:

 

Galskapen kommer ganske tydelig fram i at direkte redigeringsfeil i det internasjonale reglementet har blitt med over i det norske fordi det norske skal være en NØYAKTIG oversettelse av det internasjonale reglementet.

 

For øvrig er det bare det å si at skytters opptreden/behandling av våpen skal være nøyaktig den samme om det er et approbert lokalt stevne, et distrikts mesterskap, et nasjonalt mesterskap, VM eller OL! Så hvorvidt "hylstring" av våpen mellom serier er "kosher" eller ikke..? Go figure! ( som det heter på nynorsk. )

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har ikke ambisjoner om å påvirke ISSF og deres regelverk. Og det er etter mitt syn greit så lenge utøver står på samme standplass osv, hylster i baneøvelsene blir helt unødvendig. Jeg snakker om de nasjonale feltøvelsene som NSF som nevnt over, styrer selv.

 

DQ i baneprogrammet er heller ikke en del av øvelsene (Jfr tidlig og sent avgitt skudd diskusjonen over), og tilsvarende må det også her gjøres alvorlige brudd på sikkerhetsreglement før DQ kommer til anvendelse.

Link to comment
Share on other sites

I mine øyne og ører er fortsatt et skudd avfyrt før Ild (eller etter stans) over den røde streken.

Vil det si at du mener alle som får dømt et langskudd på duell/standard/hurtig/silhuett skal diskes?

Ja, i mine øyne burde man det.

Akkurat dette eksempelet synes jeg ikke er verre enn hva man får prosedyrefeil på i dynamisk, for eksempel når man tråkker litt for langt over en faultline mens man hamrer løs mot en pappskive.

 

Anders

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at terminologi og ulik bruk av det, nok en gang kludrer til ting på internettet. jeg har i denne sammenhegne tolket begrept "langskudd" som et ikke kontrolert avfyrt skudd. Ikek som et skudd avgitt så sent at det har laget en "lang" stripe i blink som er snudd vekk. Det ser jeg INGEN grunn til å straffe. Skudd avfyrt FØR ild og en 34 sekunder etter stans, derimot.

 

Beklager min feiltolkning.

Link to comment
Share on other sites

I mine øyne og ører er fortsatt et skudd avfyrt før Ild (eller etter stans) over den røde streken.

Vil det si at du mener alle som får dømt et langskudd på duell/standard/hurtig/silhuett skal diskes?

Ja, i mine øyne burde man det.

Akkurat dette eksempelet synes jeg ikke er verre enn hva man får prosedyrefeil på i dynamisk, for eksempel når man tråkker litt for langt over en faultline mens man hamrer løs mot en pappskive.

 

Anders

Nå aner ikke jeg hva en faultline er, for jeg skyter ikke dynamisk. Derfor har jeg heller ingen synspunkter på hva som gjøres og ikke gjøres i dynamisk. Og føler heller ikke noe behov for å blande meg oppi hva dynamiskskytterne gjør og ikke gjør. Det er tydeligvis ikke gjensidig...

 

Som mangeårig NSF-skytter (jeg kaller meg ikke "baneskytter, for jeg skyter begge deler) har tanken aldri streifet meg at det kan være forbundet med noe som helst fare å avfyre et skudd en brøkdel av et sekund for seint. Et skudd som likevel treffer skiva eller der skiva nettopp var. Og så lenge dette ikke medfører noen form for risiko kan det etter min mening ikke være noen logisk grunn til at dette skal medføre diskvalifikasjon.

 

For å si det slik: Dersom vi skal diske folk for å skyte 1/10 sek for seint eller for å ha tåa på standplasslinja, hva skal vi da gjøre dersom noen gjør noe som faktisk er farlig? Gi dem et nakkeskudd? Det må være lov å bruke sunn fornuft.

 

Edit: Takk for oppklaringen, Hassel! Kommentaren til Anders står ved lag.

Link to comment
Share on other sites

Det som dessverre har gjort dynamisk skyting lite attraktivt for meg (og de samme ideer har dessverre også infisert NROF nivå 3) er at sikkerhetsregler og diskvalifikasjonskåthet har blitt det sentrale. Skytingen har blitt en underordnet aktivitet. Skytingen har mer blitt en nødvendig aktivitet for å teste om skytteren? kan unngå diskvalifikasjon eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Et skudd som tydelig går over vollen bør føre til diskvalifikasjon. At det skal være greit fordi man ikke har til rådighet 1 dommer per skytter, er som å si at det ikke er vits med fartsgrenser fordi politiet ikke er ute hele tiden og måler farten.

 

Siden jeg ikke satser på baneskyting er kanskje ikke meningen min så mye verdt, men skulle gjerne brukt det til trening hvis jeg kunne følt meg litt tryggere. Det virker som om det er for mye valgmuligheter i NSF-boka, og er enig at det kan være lurt å velge en måte å gjøre ting på. Hva med:

 

- Baneskyting

Kammerflagg og legge våpen på benken, ingen går foran våpen. Iallefall ikke noe problem når man har elektroniske blinker. Opp og nedpakking skjer kun på standplass (man bærer altså ikke våpen i henda til og fra og peker på alle).

 

- Feltskyting

Nedspent i hylster på hoften, pakkes opp og ned etter kommando på standplass eller egne anviste pakke-områder. (Altså ikke bæring i hånden hvor man peker på alle).

 

Siden det å skyte innenfor tidsfristen er en del av gamet, er jeg enig i at skudd mellom "klar" og "ild", eller skudd rett etter "stans" bare skal gi poengtrekk. Men hvis det går av skudd før "klar" eller under visitasjon synes jeg det bør føre til diskvalifisering. Ikke fordi man skal være slem og diske mest mulig, men fordi det får folk til å tenke seg litt mer om og sjekke litt ekstra slik at man slipper vådeskudd. Veldig kjedelig hvis det står noen fremfor der en gang.

Link to comment
Share on other sites

Det som dessverre har gjort dynamisk skyting lite attraktivt for meg (og de samme ideer har dessverre også infisert NROF nivå 3) er at sikkerhetsregler og diskvalifikasjonskåthet har blitt det sentrale. Skytingen har blitt en underordnet aktivitet. Skytingen har mer blitt en nødvendig aktivitet for å teste om skytteren? kan unngå diskvalifikasjon eller ikke.

 

Har du noengang vært på et IPSC stevne? Her er du helt jævlig på bærtur, for å si det pent.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg var inne på over så er jeg av den oppfatning at det blir helt feil å trekke paralleller mellom DSS og NSF feltskyting og hva som skal kvalifisere til DQ. I DSS er som sagt DQ en del av gamet, f.eks kan det settes en begrensning på 90 grader pekeretning (eventuell en markør) i forhold til skyteretning hvor da en overskridelse på 1 grad kvalifiserer til DQ uten at det nødvendigvis utgjør noen reell fare eller brist på sikkerhet. Alle deltagere vet det og er innforstått med det, det er en del av "gamet".

 

I NSF feltskyting lades våpen på kommando og det skal skytes 5 eller 6 skudd innenfor en tidsangivelse begrenset av ild og stans kommando... Det er altså et konkurransemoment å holde seg innenfor tidsbegrensningen, og da følgelig ingen sikkerhetsmessig feil å overskride den ved å avgi ild før og etter stans, men det straffes på lik linje som en prosedyrefeil i DSS med poengtrekk.

 

Hvis det avgis skudd (AD) i usikker retning etter ladeordre er gitt, men før ild kommando eller tilsvarende etter stans vil det være aktuelt å ilegge DQ, altså åpenbare brudd på sikkerhetsreglementet. Tilsvarende vil skudd avgitt før ladeordre og peking med ladd våpen mot andre skyttere / standplass funksjonærer føre til bortvisning (DQ), men der er vel allerede NSF reglementet klart.

 

Men vi er vel strengt tatt et stykke utenfor trådtema - jeg mener som sagt at NSF felt ville være tjent med obligatorisk hoftehylster som dekker avtrekker (tilsvarende PPC og DSS) og at våpen blir der til ordre "fyll opp .. " og tilsvarende hylstres etter visitasjon ".. spenn ned,hylstre" på standplassene ute i løypa. Innenfor bane ( ISSF reglementet) er hylster helt uaktuelt og fremmer hverken sikkerhet eller praktisk gjennomførbarhet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du skriver mye bra ojoh, men jeg må pirke på et par detaljer.

 

Hvis det avgis skudd (AD) i usikker retning etter ladeordre er gitt, men før ild kommando eller tilsvarende etter stans vil det være aktuelt å ilegge DQ, altså åpenbare brudd på sikkerhetsreglementet.
Blir man disket, eller kan man bli disket? Hvis det er en skjønnsvurdering dommeren kan ta vil han sannsynligvis ikke diske klubbkameraten.

 

Tilsvarende vil [...] peking med ladd våpen mot andre [...] føre til bortvisning (DQ)
Hvorfor skal ikke peking med tomt våpen føre til diskvalifisering? Og må man vise bort folk når de blir diskvalifisert?

 

Det føles ikke godt å bli pekt på med våpen, selv om det sannsynligvis er tomt (fordi man aldri vet helt 100% om det er tomt). Hvis jeg og en annen sjekker at et våpen er tomt og spenner ned, er det da greit at vi tar videre tørravtrekk i retning av andre skyttere?

Link to comment
Share on other sites

Hvis våpenet er i hylster så er vel faren for å bli pekt på relativt liten. Etter at det er gitt ordre "fyll tønne og magasin med riktig antall skudd ..." og inntil det visiteres og kommanderes "spenn ned og hylstre" så er vel våpenet å anse for å være ladd.

 

Forøvrig enig at "kan" byttes med "skal" ...

Link to comment
Share on other sites

Siste spørsmålet ditt Midt-I blir ikke aktuelt og vil kvalifisere til DQ fordi du har tatt våpen ut av hylster uten om på ordre fra standplassfunksjonær. Når våpenet er visitert og hylstret har du ikke anledning til å ta det ut av hylstret før ny ordre om å fylle tønne osv. på neste standplass.

 

Du kan selvfølgelig oppsøke en sikker sone hvis det er opprettet. Der vil det være angitt sikker pekeretning, og gjennomføre tørravtrekk der. Skarp /dummy ammunisjon er følgelig ikke lov å ta med inn i en slik sone. Overtredelse av pekeretning / håndtering av ammunisjon er brudd på sikkerhetsreglement og skal medføre DQ.

Link to comment
Share on other sites

Det som dessverre har gjort dynamisk skyting lite attraktivt for meg (og de samme ideer har dessverre også infisert NROF nivå 3) er at sikkerhetsregler og diskvalifikasjonskåthet har blitt det sentrale. Skytingen har blitt en underordnet aktivitet. Skytingen har mer blitt en nødvendig aktivitet for å teste om skytteren? kan unngå diskvalifikasjon eller ikke.

 

Denne oppfatningen er du nok ikke alene om.

Det skjedde noe i overgangen NFPS til DSSN.

 

Ellers må jeg si at Domino har mye rett i det han skriver i denne tråden.

 

 

Vådeskudd:

 

Hva er det?

 

Her i tråden blir uttrykket "vådeskudd" bla brukt om skudd løsnet mellom "klar" og "ild", også etter "stans" i NSF.

Har alltid oppfattet det som "for tidlig/sent avfyrte skudd". Dvs skudd som er avfyrt mellom "lading" og "ild" og mellom "stans" og "tøm våpen"

Hvis mann ser på hva lovdata sier om uttrykket, sies der ikke noe spesifikt om feks klar og ild. Men det står "skudd som blir avfyrt ukontrollert". Så OK, ett vådeskudd. https://lovdata.no/artikkel/vadeskudd/89

I en artikkel i Wikipedia, oppdatert 28.08.2015, er derimot "ild" og "ildstans" spesifikt nevnt.https://no.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5deskudd

 

Snedig.

 

B

Link to comment
Share on other sites

Det som dessverre har gjort dynamisk skyting lite attraktivt for meg (og de samme ideer har dessverre også infisert NROF nivå 3) er at sikkerhetsregler og diskvalifikasjonskåthet har blitt det sentrale. Skytingen har blitt en underordnet aktivitet. Skytingen har mer blitt en nødvendig aktivitet for å teste om skytteren? kan unngå diskvalifikasjon eller ikke.

 

Jeg må si meg grovt uenig, hørte lignende argumentasjon fra en venn som er feltskytter, 2 andre venner skal på kurs, han skal ikke, da han synes det er så mye å tenke på med vinkler og finger og "masse andre regler man må kunne".

 

Strengtatt er dette bare logiske greier, har man våpenerfaring, går kurs, får noen matcher er alt underbevisst. Klart de første matchene er det veldig uvant for mange feltsktytere å ikke ha fingern på avtrekkern hele tiden, er jo her noen tidvis ryker ut på DQ. Det er en liten kneik for de fleste der, men når man kommer over den tenker man egentlig veldig lite over det og alt bare "sitter" i kroppen. Jeg skal gå så langt om å skryte på at jeg beveger meg over middels raskt, men har lite trøbbel med finger og vinkler.

 

Sikkerheten ER det viktigste, passe på at skyttern har det bra er nr 2 som RO, noe jeg opplever funker bra.

 

Har du dynamisk kurs, og har du skutt dynamisk siden du uttaler deg så bastant og at det er lite attraktivt?

J

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i denn debatten forholdt meg til forståelsen "skudd som blir avfyrt ukontrollert". OG jeg mener da, videre, at skudd avgitt før ild, og etter stans er netopp ukontrollert. Om det sekulle vært noen tvil. Og jeg er igjen fristet til å spørre om hvorfor man ikke skulle gi disk for slikt. Altså var er rasjonalet for i la ukontrollerte skudd slippe unna konsekvens. Legger man den lista lav, hvor går grensen?

Link to comment
Share on other sites

@aps: Ja, jeg har dynamisk/praktisk kurs. Ja, jeg har deltatt i stevner.

Ja, jeg er skyteinstruktør i NROF og har opplevd det nye reglementet i nivå 3. Ja, jeg har deltatt i NM.

 

I hovedsak er det meget bra (og NSF som er min "Hovedorganisasjon" har mye å lære), men etter min mening har det gått alt for langt. Skytingen har kommet i annen rekke. Om jeg beveger meg med to våpen, overholder vinkler og har fingeren borte fra avtrekkeren, men mister et magasin på bakken, hvorfor kan jeg ikke ta det opp selv?

Noen av reglene virker på meg kunstige.

Link to comment
Share on other sites

, men mister et magasin på bakken, hvorfor kan jeg ikke ta det opp selv?

Noen av reglene virker på meg kunstige.

 

Det er da ikke forbudt å plukke opp magasiner man mister hverken i IPSC eller i NROF? I IPSC er det sågar eksplisitt tillatt. (5.5.3)

 

Har du blitt straffet for det, har du blitt utsatt for en RO/skyteleder med egne tolkninger/påfunn. De finnes dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg beveger meg med to våpen, overholder vinkler og har fingeren borte fra avtrekkeren, men mister et magasin på bakken, hvorfor kan jeg ikke ta det opp selv?

Noen av reglene virker på meg kunstige.

 

Hvis det hadde vært en regel så hadde jeg vært enig med deg, men det er altså ikke en regel. Enkelt å sverte når man finner på ting å klage på. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

OG jeg mener da, videre, at skudd avgitt før ild, og etter stans er netopp ukontrollert. Om det sekulle vært noen tvil. Og jeg er igjen fristet til å spørre om hvorfor man ikke skulle gi disk for slikt.

Om man blir for sein på sisteskuddet på f.eks. en 4- eller 6-sekunder så er det ikke spesielt ukontrollert. Man blir bare litt sein fordi man feilberegner tida eller fordi det skjer noe underveis som ødelegger rytmen til skytteren.

 

Og det medfører ingen fare, hverken for skytteren eller andre.

 

Jeg trodde du hadde ombestemt deg vedr. dette?

Link to comment
Share on other sites

Siste spørsmålet ditt Midt-I blir ikke aktuelt og vil kvalifisere til DQ fordi du har tatt våpen ut av hylster uten om på ordre fra standplassfunksjonær. Når våpenet er visitert og hylstret har du ikke anledning til å ta det ut av hylstret før ny ordre om å fylle tønne osv. på neste standplass.

 

Det ser ut som man kan bære i hånden uten hylster/ bag, riktignok med kammerflagg..

 

Nasjonale regler for pistol (oppdatert april 2015)

Ved forflytning mellom standplasser skal våpen og tomt magasin(er) være pakket ned i hylster, veske, bag, ryggsekk, futteral, koffert eller lignende. Det tillates at våpenet bæres i hånden, men da skal våpenet være plugget med godkjent plugg.

Link to comment
Share on other sites

Om man blir for sein på sisteskuddet på f.eks. en 4- eller 6-sekunder så er det ikke spesielt ukontrollert. Man blir bare litt sein fordi man feilberegner tida eller fordi det skjer noe underveis som ødelegger rytmen til skytteren.

 

Og det medfører ingen fare, hverken for skytteren eller andre.

 

Jeg trodde du hadde ombestemt deg vedr. dette?

 

Ikke ombestemt meg, men klarifisert, og sagt at skudd avfyrt etter type 3-5 sekunder etter stans er ukontrolerte. ikke skudd som begynner på den siste s'n stands.

Link to comment
Share on other sites

Beklager Midt-I , jeg henviser ikke til gjeldende regelverk. Jeg tok utgangspunkt i et tenkt tilfelle hvor regelverket er revidert og tilnærmet regelverket i DSS og PPC . Gjeldende regelverk åpner for "lovlig" å peke på andre skyttere med tomt våpen, dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Ikke ombestemt meg, men klarifisert, og sagt at skudd avfyrt etter type 3-5 sekunder etter stans er ukontrolerte. ikke skudd som begynner på den siste s'n stands.

Jo, men da snakker vi jo om skudd som avfyres etter kommando "tøm våpen!", og det er noe annet. Da er jeg tilbøyelig til å være enig med deg.

Link to comment
Share on other sites

For å klargjøre:

1. Har selv skutt før ild (1 gang, og det svir ennå).

2. Har ikke satt skudd i bakken innenfor 45 graders vinkel i felt eller ellers. (Men har laget min del av hull i gulv, og v/høyt løft bane, foravtrekk er en ubarmergjertig venn, og er derfor ikke noe jeg bruker lenger).

3. Har stått ved siden av person/er som har skutt i bakken mye nærmere enn 45 grader. (Derav blybiter osv).

4. Har sett person skyte i bakken så nært at det like godt kunne ha gått rett i foten på nabo skytter, nabo skytter tør ikke stå ved siden av vedkommende mer.

 

Reaksjon for skyting i bakken på ca 45grader osv er grei som den er i dag.

Problemet er at man ikke praktiserer regel om bortvising (Ikke mer skyting) når slikt som i punkt 3-4 skjer.

 

 

Ellers, er RO i DSSN (Og dommer Pistol og el i NSF). Det med DQ kåtethet er ett uttrykk oppfunnet av personer som ikke vil/kan/gidder/bortforklarer egen uduglighet m.m.

 

Jeg som RO har aldri DQet en eneste sjel. Det er skytteren som DQer (Foretar brudd på sikkerhet), RO forkynner kun det som er observert ovenfor skytter.

I tillegg skal det nevnes at ting som "Pekefinger jakt" er spesielt forbudt av NROI sjef. De som ikke klarer å holde orden på slikt, presenterer seg selv tydelig nok. Uten av vi som ROer trenger å lete etter det.

 

Saken er at i IPSC er der ett sett enkle regler for hva som ikke er akseptable handlinger med våpen, og ett sett enda enklere regler for hva man skal gjøre med brudd på førstnevnte.

 

I NSF er der ett sett regler, som nok er enkle, men langt fra klare. Og...... i aldeles for stor grad lagt på skjønn.

 

Det første vi bør bli kvitt, er dette med at det er tillatt å gå med våpen i handa på felt. Plugg eller ei.

 

Pakk ned/vekk, eller hylstre våpen, er eneste kommando som burde finnes etter tøm våpen kontroller. Kombinert med 1 times bortvisning for brudd (= ut av laget og DQ i Programmet, samt 1 time før mulighet til ny påmelding i vanlig felt).

 

DQ (Uten unntak) for å sveipe skyttere og andre.

 

Mer nyansert/pressisert i punktet der kan står, med beskrivelser av hva som er kan, og hva som er skal.

 

Da først er det håp om at man kanskje kan begynne å få bukt med uvesenet, i NSF Felt.

Bane programmene og våpenbruk der er normalt ikke ett tema. Men kan fikses med en generell regel, som faktisk kan gis uten å blande seg bort i ISSF sine regler (Som i hovedsak kun gjelder på standplass). Og det er ved å forby at man pakker frem våpen fra futeral, kasse, annet enn på standplass. Brudd på dette kan straffes med DQ, uten å bryte ISSF regelverket. (Arrangør/nasjonale regler bestemmer hva som er sikkert iht. ISSF regelverket).

Link to comment
Share on other sites

Men kan fikses med en generell regel, som faktisk kan gis uten å blande seg bort i ISSF sine regler (Som i hovedsak kun gjelder på standplass). Og det er ved å forby at man pakker frem våpen fra futeral, kasse, annet enn på standplass.

 

Dagens regelverk seier at alle våpen skal vere nedpakka så lenge dei ikkje er på standplass.

Link to comment
Share on other sites

Jo, men da snakker vi jo om skudd som avfyres etter kommando "tøm våpen!", og det er noe annet. Da er jeg tilbøyelig til å være enig med deg.

Jo da nærmer vi oss en enighet om sekvensen på slutten. Er enige om at Tøm våpen" er en absolutt grense. Men, før stans peker åpent mot skivene. gjør det det etter stans og før tøm våpne? Stressede skyttere som ikke rakk alle skuddene sine har muligens litt lite fous på sikkerhet, før de får tøm våpen?

 

Det at man DQ's for "fjollete" ting i Dynamisk gjør at de sikkerhetsbrudden som skjer er på den (stort sett) Trygge sida.

Link to comment
Share on other sites

Problemet ligger etter mitt syn i hele sekvensen i pistolreglementet fra pkt 7 til 10.

 

8.25.2.7 Før skytteren forlater sin standplass, skal vedkommende forvisse seg om at det ikke er patroner i kammer eller magasin, og få dette bekreftet av stand.plassleder/standplasspersonell. Når dette er bekreftet, plassere skytteren våpen og eventuelle magasin i hylster, ryggsekk, bag, veske, futteral, koffert eller lignende. Våpen som skal bæres i hånden mellom standplassene, skal være plugget med godkjent sikkerhetsplugg.

8.25.2.8 Pakker skytteren ned våpenet eller fjerner det fra standplass før det er kontrollert av standplassleder, kan vedkommende diskvalifiseres.

8.25.2.9 Tørravtrekk og sikteøvelser er tillatt, men bare etter samtykke fra standplassleder, og bare på standplass eller på anvist område.

8.25.2.10 Våpen skal være nedpakket, eller våpenet være plugget med godkjent plugg til skyteleder på standplass gir ordre om at våpen kan pakkes fram. Når våpen er pakket ut, gir....

 

...her er det rom for så mange tolkning av hva som er lov og hva som ikke er lov. Skal våpen være nedpakket / hylstret hele veien mellom standplass eller holder det at det er hylstret / nedepakket / sikret med flagg ut fra og inn på standplass.

Beskriver pkt 9 et obligatorisk "safety område" ? Og hva er "sikteøvelser" (hvis du har et plugget våpen i hendene og sikter mot noe langs bakken, er det lov å holde våpen i skjeftet eller skal det bæres i bøylen... Jeg tror som sagt at det meste som har skapt temeperatur i denne diskusjonen kan spores til disse 3 punktene i feltreglementet.

 

Og her kunne NSF gjort det enkelt for seg selv ved å innføre obligatorisk hoftehylster som dekker avtrekker og adoptere sikkerhetsfilosofien til PPC / DSS for de nasjonale feltøvelsene. Hylster er både praktisk og sikkerhetsfremmende og vi slipper disse ubehaglige historiene hvor skytter føler seg usikker pga andre skytteres manglende forståelse av sikkerhet og i noen tilfeller hvor de faktisk ser ufrivillig inn i pipa på andre skytteres våpen. Hylster er en liten investering og kostnad for den enkelte og burde ikke være avgjørende for .

 

Nedpakking synes jeg blir litt for difus, her tillates rykksekk og hva det måtte være.. og er igjen en regel som lett kan tolkes i alle mulige retninger. Er gjennomsiktig plastpose ok? Innfør obligatorisk hylster...

 

Våpen i hånden på en skytter utenfor standplass ser ikke bra ut, flagg eller ei.

Link to comment
Share on other sites

Nei. 8.25.2.7 i de nasjonale pistolreglene tillater at våpen bæres i hånda mellom standplassene så lenge det er plugget med godkjent sikkerhetsplugg.

 

På feltskyting ja. Eg er enig i at dette er ein uting, sjølv om det nok er mest ubehageleg og ikkje farleg. I dei andre øvingane gjeld regelen om at våpenet kun skal vere utpakka på standplass.

Link to comment
Share on other sites

Støtter ojohs syn om innføring av obligatorisk hylster på hofta, danskene har jo innført hylster i deres "terrænskyde".

Det er jo så mye enklere å fylle magasin når våpenet sitter på hofta, har sett folk på komando "finn fram våpen og fyll magasin"

har tatt pistol opp av bag, sleide tilbake, ut med plugg, pistol under armen med løpet bakover mens en fyller magasin osv.

 

Men for å få innført hylster i felt ala PPC/DSS må det sendes inn forslag til fagkomite pistol.

 

Som en kuriositet: da jeg begynnte med pistol for sånn ca. 20 år siden var hylster omtrent bannlyst, mens det var greit å gå i feltløypa med tønne innsvingt på revolver og sleide fremme med magasin i pistol.

 

Skulderhylsteret det refereres til lenger opp i tråden blir vel omtrent som å gå med våpnet horisontalt i en koffert der våpnet peker forover eller bakover.

 

Og det er guffent om noen skyter i bakken rett ved deg, enten med 44M, .38, .32 eller .22 jeg har opplevd alle de variantene, og det ser ut til at type matchvåpen er overepressentert.

Link to comment
Share on other sites

I vår klubb lærer vi og være "frampå" og spenner avtrekkeren til avtrekkskulen på klar, og hvis du aldrig har skutt i bakken mellom klar og ild, er du ikke nok frampå. (Gjelder felt)

 

Men fører jo selvsagt til 2 poeng trekk, 4 på liggende.

 

Og har kun sett det 2 ganger på 3 år.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har aldrig hatt problemer med det, værre å stå siden av skyttere som skyter med våpen som tønna ikke flukter med løpet, går så blybitene står i hender og kinnet på deg. ..Og dem er det mange av rundt på stevner.

 

Har aldrig hørt noe negativt om å spenne hanen på klar på noen stevner eller NM

 

Du lærer jo faktisk på trenerkurset att du du skal lære bort og trekke avtrekkeren så langt inn som mulig i det du hever våpenet mot blinken i baneskyting!, så tror noen er litt overhysteriske her.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...