Jump to content

Nytt pistolreglement - obligatorisk kammerplugg/flagg


OIH

Recommended Posts

De fleste voksne mennesker klarer nok helt fint å få en pistol både inn i og ut av en bag eller koffert uten større problemer. Det at du har sett et par som ikke klarer det er et tynt argument, det er garantert noen som trøbler med hylster også.

 

Når du pakker ned våpen i DSSN går du ut av konkurransemodus; vel, selvsagt. Ingen har da sagt noe annet? Men hva er det for et argument, er du noe mer i konkurransemodus i NSF når du bagger opp eller ned? Jeg har ihvertfall aldri skutt et feltstevne hvor jeg må pakke opp eller ned på tid.

 

Misforstå meg rett her, jeg liker hylster jeg altså, men å foreslå å nekte bag/koffert i felt blir en avsporing fra det som er en skikkelig styggedom, nemlig bæring av våpen i neven, og det gjør også forslaget mye lettere å avfeie for de som ikke vil ha noen forandring overhodet. Hvis man foreslår å nekte bæring i neven så tror jeg faktisk mange kan være enige i dette; hvis man i tillegg foreslår å nekte bag/koffert så tror jeg mange av de som kunne vært enige i det mer moderate forslaget bare vil sette seg på bakbeina og le av hele greia. Da oppnår du ihvertfall ingenting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har dessverre aldri fått vært og skutt felt hos dere (bare litt PPC), men har dere virkelig så dårlig tid? I forhold til hva tid man bruker i ei typisk feltløype på lading og tømming, selve skytinga, anvisning, lapping, skriving, og all gåinga mellom standplasser, hvor mye tid stjeler egentlig bagging kontra hylster? Jeg vil faktisk tippe svært lite. Jeg vet ihvertfall at de gangene jeg har brukt bag/koffert så har jeg aldri opplevd at folk har måttet vente på meg mens jeg går gjennom den lange og møysommelige prosessen å pakke ned. :winke1: Det er seriøst bare snakk om en glidelås, det tar ikke mange sekundene mer enn et hylster.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal forsøke å ikke lage noe problem ut av dette men det kan være en utfordring for standplassleder å forsikre seg om at alle våpen er forsvarlig nedpakket før han beordrer anvisning. Og han må forvisse seg om at alle er ferdig, også de som ikke bare har en glidlås og en fornuftig bag.

 

I praksis vil det ofte være slik at noen ikke har pakket ned våpen før det slippes folk frem for å anvise... men våpen er jo inspisert og tomme... om det er en reel sikkerhetsrisiko er tvilsomt .. men her tøyes jo da regler og barrierer vi i prinsippet ønsker å opprettholde.

 

Hylstring i påsyn av standplassleder i forbindelse med visitasjon ville jo fjernet denne usikkerheten, og fordel kontra ulempe for skytter mener jeg er åpenbar. Jeg ønsker ikke bag som alternativ fordi jeg mener at et hoftehylster har vesentlige praktiske og sikkerhetsmessige fordeler i en feltløype,... så får heller de som er uenige avvise det hele som sludder og vås.

Link to comment
Share on other sites

Som standplassleder (og skytter) har jeg ikke opplevd det som noe problem på feltstevner med nedpakking av våpen.

Ting får ta den tid det tar når det kommer til sikkerhet. Akkurat som ved tøm våpen, bruk heller litt tid og gjør det riktig.

 

Selv fikk jeg gjennomført tvunget hylster/nedpakking på klubbstevnene i Överby. Ble lei vifting med våpen.

Tok det opp på årsmøtet og fikk det klubbet igjennom uten noen protester. :D

Link to comment
Share on other sites

Har en riktig bag tar de ikke lange tida å pakke opp eller ned på feltstevner. De verste er standplassledere som er stresset,

roper og kjefter, etterpå gjemmer di seg bak en eller annen sikkerhetsregel for da er de ingen som snakker di imot.

Mange nye skyttere og noen andre blir fort stresset av dette og sender et og annet skudd mellom klar og ild.

Eller de kan oppstå farligere situasjoner på grunn av dette.

 

Er standplasslederen rolig og viser at : ja her har vi god tid. Så går alt som de skal og sikkerheten er mye høyere.

 

Forstår ikke helt hva noen vil med enda flere regler, når di ikke har lest eller forstått di vi har.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest hele tråden.

 

Jeg kjenner ikke Dynamisk skytte, har aldri skutt felt i konkuranse, men gått løype for å prøve 2 ganger.

Men jeg har skutt ISSF VM-fin gjennom flere år, selv om dette er mange år siden (15-20år siden)

 

Her lærte vi at ta inn fortrekket før du er på skiva. Dette var helt elementert i det programmet. At det ikke egner seg i andre skytegrener er jo bare slik det er.

Det hendte at et skudd gikk av i bakken på vei opp til skiva. Var det på stevne så fikk du fratrekk. Dette er i mine øyne ikke et vådeskudd, samme gjelder på duellskiva. Her er det forskjell på skytegrener.

 

At dette ikke egner seg på f.eks i ei feltløype kan jeg se for meg. Men innen VM-fin så er det ingen problem.

Ser også nå på youtube - ISSF - Airpistol/rifle at man legger i kammerflagg nå man er ferdig.

 

Må legge til at, det jeg har skutt siste 12-15år er benchrest med rifle. Her er det enkle regler og knallhard straff. Bolt skal KUN sette i våpen på anvisning av standplassleder. Gjør du det før beskjed: "Place bolt in rifle" = Disk

Skyter du før "Fire" = Disk

Skyter du etter "Cease fire" = Disk

 

Det er ikke nok med at man blir disket, men når man skyter i et Light og heavy stevne på 100 & 200m så har man også sammenlagt i hver klasse, og sammenlagt i begge klasser. Blir du disket i en så ryker alt av sammendrag.

Nå senest i VM - USA i september var det en fra USA som var litt for sent ute med siste skudd. Noe som automatisk medførte disk av vedkommende, og når man da er på et 4-mannslag, så blir laget også disket.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg er standplassleder på felt, kommanderer jeg "tøm våpen!" etter at jeg har ropt "stans" ( i to sekunder). Deretter visiterer jeg våpen og magasiner. Så sier jeg "pakk bort!". Når jeg ser at alle har pakket bort eller hylstret, sier jeg "anvis!". Da først går vi fram.

 

Jeg ser overhode ingen sikkerhetsrisiko med dette, og heller ingen praktiske problemer.

 

Vi sender ut et nytt lag hvert 20. minutt, og jeg kan ikke forestille meg at vi skulle kunne sende ut lagene noe kjappere om vi påbyr hylster.

 

De som ikke bruker hylster har som regel en liten bag, et våpenetui med glidelås eller den originale plastkofferten som våpenet kom i. Hos oss er det ingen som kommer med våpenet i en plastpose. Enkelte ønsker å legge våpenet i en bag for å slippe å sote siktene for hver standplass, og det gjør meg ingen ting.

 

Sikkerheten er ivaretatt, og det er det viktigste.

Link to comment
Share on other sites

Det høres behagelig ut Domino med 20 minutter mellom lagene. På Høstfelten vår i september hadde vi mer enn 120 skyttere på besøk og vi sende ut 8 manns lag med 6 - 8 minutters mellomrom. Det fordrer en viss effektivitet på standplass, uten at jeg hadde noe inntrykk av at folk ble stresset av det - så lenge alle vet hva de skal gjøre.

 

Jeg ser ikke obligatorisk bruk av hylster som utvidelse eller komplisering av regelverk, snarere tvert i mot. Det er praktisk for skytter og forenkler prosedyrer på standplass. Etter mitt syn en vinn - vinn for alle parter.

Link to comment
Share on other sites

Når i duskusjone bel egentlig nedpakket våpen benenvent som et problem? Jeg oppleer at man vrenger på mulig utsagn for å latterlighjøre motstandere her, ute at det bidrar særlig. Beste kompisen min bel disket fra et et stort level 3 steven nå i helge. det var et ikk villet skudd, som gikk i rettning skivene, og på ingen måte var en risiko for noen eller noe. Men det var en soleklar DQ. Ja han var sur!, men det var på seg selv for usikker våpenhåndtering. Han kommer ikke til å selge SVI'n sin og slutte med DSSN av den grunn. Men derimot analyserte han det hele og fant ut det var slapphet i treningsrutinene som åpent for at dette skuddet kunne gå av... Surt, men rutinen virker og et høyt sikkerhetsnivå gjør at selv brudd er "trygge"

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville vært fornøyd om man fikk til:

-krav om hylster.

-regelverk rundt hylstring/avhylstring.

-regler rundt pekeretninger på standplass.

 

Jeg var på løvenskjold i helga, og observerte flere ting som ikke var... ja, helt på plass, uten at jeg tror det er noen hensikt i å vise til enkelthendelser. Enkelte skjønner helt enkelt ikke hva konsekvensen kan bli når man peker et våpen mot et annet menneske.

 

VI TRENGER ET REGELVERK RUNDT TILLATTE PEKEVINKLER PÅ STANDPLASS, OG PRESISERING OG TYDELIGGJØRING AV MULIGHETEN FOR Å SANKSJONERE NÅR DET PEKES I FEIL RETNING.

Link to comment
Share on other sites

Både hylster og bag bør være godkjent til transport. I tilfelle bruk av hylster kan spare nevneverdig tid på enkelte stevner, foreslår jeg at arrangøren kan gi en anbefalelse om dette i innbydelsen. Begge formene for transport bør være godkjent i regelverket.

 

Jeg skjønner at en del av eksemplene mine er satt på spissen, og kan være enig i at visiterte våpen som får ligge i fred på en benk utgjør svært liten fare. Men hva tenker du Domino om transport i hånden uten bag eller hylster?

 

Hva er det som er så kjipt med et frivillig sikkerhetsområde hvor skytterne kan fikle så mye med våpnene de vil i sikker retning? Vi liker jo disse dippeduttene, så det er naturlig å ha lyst å fikle med dem. Hvorfor ikke ha et område hvor folk kan klå på pangen uten å gjøre det ubehagelig for alle andre?

Link to comment
Share on other sites

Regner med at opp- og nedpakking på baneskyting skal skje ved benken på standplass, ikke et par meter bak slik at pistolen må bæres i hånda frem og tilbake? Det er ingen som kan alle regler, så fint hvis noen kan henvise til hvilken regel istedet for å si "det står i regelboka".

 

Edit: Fant det i generelle tekniske regler (2014):

http://www.skyting.no/loverogregler/Documents/06%20ISSF%20Tekniske%20Regler.pdf

6.2.2.8 På banen, når våpenet ikke er på standplass, skal det alltid oppbevares i våpenkufferten hvis ikke annet er bestemt av standplassleder.
Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bra jobba, du klarte både å være spydig og ikke svare på spørsmålet med å henvise til regel..

Var ikke svar til deg, men generelt, og hvor var jeg spydig? Sier bare åssen det fungerer og oppakking og nedpakking skjer kun når skytterene står på plassen sin på holdet.

 

Er det egentlig noen tvil om hva som gjelder i feltskyting?

 

 

8.25.2.7 Før skytteren forlater sin standplass, skal vedkommende forvisse

seg om at det ikke er patroner i kammer eller magasin, og få dette

bekreftet av standplassleder/standplasspersonell. Når dette er

bekreftet, plassere skytteren våpen og eventuelle magasin i

hylster, ryggsekk, bag, veske, futteral, koffert eller lignende. Våpen

som skal bæres i hånden mellom standplassene, skal være

plugget med godkjent sikkerhetsplugg.

 

8.25.2.8 Pakker skytteren ned våpenet eller fjerner det fra standplass før

det er kontrollert av standplassleder, kan vedkommende

diskvalifiseres.

 

8.25.2.9 Tørravtrekk og sikteøvelser er tillatt, men bare etter samtykke fra

standplassleder, og bare på standplass eller på anvist område.

 

8.25.2.10 Våpen skal være nedpakket, eller våpenet være plugget med

godkjent plugg til skyteleder på standplass gir ordre om at våpen

kan pakkes fram. Når våpen er pakket ut, gir skyteleder ordren;

«FYLL MAGASIN ELLER TØNNE MED KORREKT ANTALL

PATRONER».

 

8.25.2.11 Skytter som fyller magasin eller tønne før kommando « FYLL

MAGASIN ELLER TØNNE MED KORREKT ANTALL

PATRONER » får advarsel 1. gang det skjer. 2. gang det skjer får

skytteren 2 poeng trekk på angjeldende standplass. Ved 3. gangs

forseelse blir skytteren diskvalifisert.

 

8.25.2.12 Våpen kan bare lades på standplass, og bare etter at kommando

om "LADING" er gitt. Alltid ellers skal våpen være uladd.

Funksjonærer må se til at skytterne får nødvendig tid til å lade.

 

8.25.2.13 Når kommando eller signal om "STANS" er gitt, skal skytterne

straks slutte å skyte. Når kommandoen "TØM VÅPEN, OG GJØR

KLAR FOR VISITASJON" gis, skal skytterne tømme våpen,

tømme magasin hvis nødvendig, og gjøre alt klart for kontroll.

 

8.25.2.14 Standplassleder er ansvarlig for å gi nødvendige kommandoer.

Standplassleder skal videre forvisse seg om at kommandoene blir

fulgt, og at alle våpen blir håndtert på en sikkerhetsmessig

forsvarlig måte.

 

8.25.7.10.1 Skytter som avgir skudd før kommando "FYLL MAGASIN OG

TØNNE", eller etter at våpen er kontrollert, skal diskvalifiseres.

 

8.25.7.10.2 En skytter som avgir et skudd før kommandoen "LADING", kan diskvalifiseres

hvis sikkerheten er truet

- Det trekkes to (2) poeng pr. avgitt skudd.

- Skytter skal skyte øvelsen med resterende skudd.

 

8.25.7.10.3 Skytter som avgir skudd mellom kommandoene ”LADING” og ”ILD”

straffes slik:

- Det trekkes to (2) poeng pr. avgitt skudd.

- Skytter skal skyte øvelsen med resterende skudd.

 

8.25.7.10.4 Skytter som løfter våpenet mellom kommandoene ”KLAR” og ”ILD”,

eller ikke senker våpen etter kommando ”KLAR”, straffes slik:

- Det trekkes to (2) poeng 1. gang samt at det gis advarsel til

aktuell skytter.

- 2. gang får skytteren null (0) poeng på øvelsen samt at det gis

advarsel nr. 2.

- 3. gang blir skytteren diskvalifisert.

(Merk at hvis en skytter løfter for tidlig eller ikke senker våpen etter

kommando ”KLAR” så skal vedkommende ha trekk for dette. Hvis

det i tillegg skytes for tidlig, kommer to (2) poeng i trekk for hvert

skudd som avfyres for tidlig i tilleggsstraff.

 

8.25.7.10.5 En skytter som avgir et skudd etter kommandoen "TØM VÅPEN,

OG GJØR KLAR FOR VISITASJON" er gitt, kan diskvalifiseres

hvis sikkerheten er truet.

 

8.25.7.10.6 Skytter som skyter øvelsen med feil stilling trekkes med fire (4)

poeng.

 

8.25.7.10.7 For sent avgitt skudd trekkes med to (2) poeng for hvert skudd.

NB: For sent avgitte skudd, skal være markert for sent, dvs. at det

skal være tydelig opphold mellom slutten av kommando ”STANS”

og avfyring av skudd.

 

8.25.2.1 Sikkerheten i et område for feltskyting er i stor grad avhengig av

lokale forhold og eventuelle krav stilt i godkjennelsen av området

må etterfølges. Stevneledelsen må derfor kjenne prinsippene for

sikkerhet på skytebaner, og treffe nødvendige forholdsregler for å

håndheve dem. Stevneleder har ansvaret for sikkerheten. Juryene,

standplassleder/personell og skyttere skal informeres om spesielle

sikkerhetsbestemmelser

Link to comment
Share on other sites

Vi trenger absolutt ikke noen flere forbud eller påbud i NSF.

Hverken på bane eller i felt.

Personlig synes jeg det er mest praktisk å ta med seg våpen og ammo boks rundt i felt løypa.

Trenger verken hylster heller bag.

Nå er jo våpenet flagget også.

 

Til dere diskvallifiseringskåte, skyt IPSC. Sikkerhetens høyborg var det noen som nevnte tidligere.

 

Mange kunne også med fordel konsentrert seg om seg selv og egen skyting.

Istedet lete etter andres feil og mangler.

 

Når man er så overnervøs at mann ser en trussel i ett visitert, flagget våpen som ligger på en benk.

Kan det være som Bromark sier, begynn med porselensmaling.

 

B

Link to comment
Share on other sites

Det som trengs, er ikke nye regler, det er skyttere, standplassledere og konkurranseledere som tør å si ifra!

 

Ikke gi en masse DQ, ikke kjefte folk huden full, men rolig forklare for dem som vifter med våpen og annet at det der ikke er akseptabelt. La en gang være en gang og to ganger en gang for mye.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er såvidt jeg forstår og har stor forståelse for, er at mellom standplasser i en feltløype kan det "viftes" på en måte som mange vil føle ubehagelig med et våpen uten at en nødvendigvis bryter reglene, så lenge det er visitert og er innsatt flagg i kammeret.

 

Jeg ville vel snu på flisa å si at hvis skyttere på død og liv vil bære handvåpen i hendene så burde de kanskje finne seg andre arenaer enn feltløypa. Få våpen i hylster mellom standplassene, enkelt og greit.

 

På bane er et visitert uladd våpen i ro på en benk og utgjør ingen fare eller burde utgjøre noen trussel for andre skytteres velbefinnende.

Link to comment
Share on other sites

Det som trengs, er ikke nye regler, det er skyttere, standplassledere og konkurranseledere som tør å si ifra!

 

Når gjengs holdning blandt rene NSF folk er som vi ser på endel i tråden her, er jeg skeptisk til at håndhevingen skjerpes, da ingen ser problemet i dag.

 

Ref nervøs.. tja ja, jeg blir litt nervøs når man på NM drar av skudd i bakken på lading 1meter unna med revolver! Jeg blir nervøs når naboen snur pistolen 180 grader og setter den under armen, og sveiper meg før den er visitert, da pekende bakover, det var litt nervøse standplassledere da også..

 

Jeg blir ikke nervøs av plugga våpen som ligger for seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er faktisk så tøff at jeg ikek blir nervøs av våpen som ligger for seg selv... UPLUGGET! jeg... Jeg har faktisk bodd i mange mange måneder med våpen som bare sto og hang rundt om ring. MED SKUDD I MAGASINET!!!! uten at jeg var bekymret for dem, Selv ikke når de var med på bil tur, spaser tur osv.

Link to comment
Share on other sites

Men hva tenker du Domino om transport i hånden uten bag eller hylster?

Rent objektivt sett skjønner jeg at et visitert våpen med korrekt isatt kammerflagg/plugg er å betrakte som ufarlig. Men personlig synes jeg dette er en uting. Derfor støtter jeg pålegg om bruk av hylster/koffert/bag/etui.

 

Ellers venter jeg fortsatt på å få vite hvor det står at man skal trekkes 4 poeng ved for tidlig avfyrt skudd på liggende. (Denne er til Mini 14)

 

Når det gjelder "frekvensen" på utsendte lag hos oss har de 20 minuttene sammenheng med to ting: Antall dommere og hvor mange lag det er praktisk å ha i løypa samtidig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener vi også må ta med i diskusjonen at vi har et omdømme å ta vare på. Et våpen med flagg i kammere er ikke i stand til å avfyre noe skudd og derved ikke farlig annet enn som slagvåpen. Men dette er ikke mulig for en untenforstående å vurdere. Han vil se et våpen "veivende" rundt i hånden på en skyttere, og vil umiddelbart tenke at det må være uforsvarlig våpenhåndtering.

 

Jeg forstår ærlig talt ikke motforestilling mot hylster i felt løypa, at noen ikke like å bli fortalt hvordan de skal te seg er for meg ikke et argument i denne saken.

 

Et hylster gjør at skytter har begge hender fri når han skal finne frem riktig antall skudd og fylle magasin. Alle våpen er sikret umiddelbart når visitasjon er gjennomført og standplassleder slipper å forholde seg til bagger og vesker som ligger rundt omkring. Jeg har som standplassleder sett varianter som jeg ikke ville vurdert som særlig praktisk, og det er nettopp de skytterne som har et skjødesløst forhold til sine våpen vi må få inn i rammer som er enkle å forholde seg til. Og der er hoftehylster etter mitt syn en godt skritt i riktig retning.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg deltatt på to feltstevner på kort tid etter mange års pause fra konkurranser i pistolskyting. Jeg er enig med de to siste her, Domino og ojoh, og forsåvidt også Hassel.

 

En ting til jeg gjerne skulle sett er at man, under denne "fomlinga" med våpen som noen kaller det - hadde et forbud mot å ha fingeren på avtrekkeren.

Det er noe helt annet enn å ha fingeren på avtrekkeren etter klar, og ta opp fortrykket i løftet. Jeg er hjerneskadet av å ha fått banka inn at fingeren skal inn i avtrekkerbøylen når man peker mot målet, og ikke før - men ser jo at det ikke er farlig om folk skyter i grusen mellom standplass og skiver. Det er uansett de som kaster bort poeng om det skjer...

 

De som mener det er nødvendig for å være rask på felt kan se på denne videoen forresten

, Bane/duell er noe annet, men jeg mistenker at det løftet er et gjenferd fra "forna dager" uansett, dynamiskskytterene hadde ikke skutt som de gjør om et klassisk løft hadde vært raskere. Dette er en digresjon av dimensjoner :roll:

 

Uansett, når man holder pistolen, etter oppakking og skal stille opp på standplass, eller etter visitasjon, før nedpakking, mens man lader (fomler, siden man må holde pistolen samtidig...), eller mens man venter på klar? KAN DET VÆRE NØDVENDIG Å HOLDE I AVTREKKEREN???

Plugget så jeg ingen våpen som var bortsett fra mitt eget, men visiterte var de nok - direkte peking på folk så jeg ikke, men man går nå der i en gruppe/flokk, og jeg blir dårlig av å se folk rusle rundt og peke mellom føttene på hverandre med fingeren på avtrekkeren uansett hvor visiterte våpnene er. Og selv om det i seg selv ikke er farlig, siden de er (skal være/ skulle ha vært) visiterte, så kan det skje at de ikke er, og det er uansett en uting, en dårlig vane og en sikkerhetsbarriere mindre.

 

Selv om de som har vært nasjonale dommere lenge nok selvsagt er immune mot vådeskudd og kan gå med fingeren på avtrekkeren på Karl Johan ;) så rekrutteres det faktisk ikke fra den standen - det rekrutteres fra folk som ikke har skutt før, og det rekrutteres fra andre disipliner, og alle skal kunne "våpenbruk", om det skal være trygt. De tar med vaner fra et forbund med til et annet, og til storviltprøver, og på jakt, - og det blir faktisk drept folk nesten hvert år pga. dårlige, eller mangel på gode vaner.

 

Og det er da ingen grunn til å tillate finger på avtrekkeren før klar er sagt?

Grunnen til at det bør være en regel mot det er enkel - da er det ikke noe å diskutere - en slipper "ja men den er ikke ladd" diskusjonen, og sure miner deretter. Og hensikten, den er å slippe å høre "jeg trodde ikke at den var ladd"...

 

For å ta enda en digresjon, enda mine resultater ikke akkurat er noe som trenger offentliggjøring, så savner jeg, etter 3 uker, resultatlister. Jeg skyter mest i DFS, og i NBSF, og i begge betraktes det som en total skandale om ikke resultatlistene er på nett samme kveld. I NSF ser det ut som resultatlister er "optional"?

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt feltstevnet på Løvenskjold på Søndag, OPK hadde listene publisert i dag...

 

Jeg så, i likhet med Evert, en del våpenhåndtering som ikke var bra, og en som var så graverende at jeg konfronterte skytteren det gjaldt (tok våpenet ut av hylster og veivet med det på vei fra en standplass til en annen).

Link to comment
Share on other sites

Det at fingeren ihvertfall skal være vekk fra avtrekkeren før "klar" er sagt skulle man egentlig tro at alle kunne være enige om, men det er helt sikkert noen som har vondt av det også.

 

Når det gjelder resultater så har selvsagt det i all hovedsak med klubbene å gjøre, blir litt rart å skjære alle over en kam pga. forbundstilknytning der. Jeg kjenner meg (heldigvis!) ikke igjen i resultatventing som andre beskriver, men da er jeg tydeligvis heldig og skyter felt hos klubber hvor de er raske med resultatene (Mysen, Överby, Sarp f.eks.).

 

Forøvrig så trenger ikke bæring i bag bety fomling, man må bare tenke litt. Man trenger faktisk ikke stå med pistolen i neven mens man prøver å fylle patroner i magasinet, det er lov å gjøre en ting av gangen. De gangene jeg bruker bag så legger jeg bag med pistol på bakken mens jeg fyller patroner i magasinet, null problem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg stusset også over det, det virker rart for meg. Hurtiglader til revolver er jo tillatt, såvidt jeg kan skjønne av reglene:

8.25.2.11:

Skytter som fyller magasin eller tønne før kommando « FYLL MAGASIN ELLER TØNNE MED KORREKT ANTALL PATRONER » får advarsel 1. gang det skjer. 2. gang det skjer får skytteren 2 poeng trekk på angjeldende standplass. Ved 3. gangs forseelse blir skytteren diskvalifisert.

Link to comment
Share on other sites

Et hylster gjør at skytter har begge hender fri når han skal finne frem riktig antall skudd og fylle magasin.

Det gjør jo bagen også. At man tar magasinet opp fra bagen for å fylle det mens våpenet ligger igjen i bagen er for meg like selvfølgelig som at man lar våpenet være i hylsteret mens man fyller magasin. Du kan da ikke mene at de skytterne som bruker bag/koffert/etui står og fyller magasin mens de holder våpenet i handa? Det har iallfall ikke jeg sett, og jeg kjenner skyttere som bruker bag (jeg bor til og med sammen med en av dem). De tar magasinet opp fra bagen og fyller det. Så tar de opp våpenet når det blir kommandert "lading!".

Link to comment
Share on other sites

Men hva tenker du Domino om transport i hånden uten bag eller hylster?

Rent objektivt sett skjønner jeg at et visitert våpen med korrekt isatt kammerflagg/plugg er å betrakte som ufarlig. Men personlig synes jeg dette er en uting. Derfor støtter jeg pålegg om bruk av hylster/koffert/bag/etui.

 

Ellers venter jeg fortsatt på å få vite hvor det står at man skal trekkes 4 poeng ved for tidlig avfyrt skudd på liggende. (Denne er til Mini 14)

 

Finner ingen regel om dette så der har vi nok blitt vranglært, har fått beskjed att på liggende der du er siktet inn på forhånd, trekkes det 2 poeng ekstra. Da de vi har i klubben er så erfarene og har vært med så mange år har jeg ikke brydd meg om å sjekke det.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skulle prøve meg på en skisse til regelendring, så ville jeg legge vekt på at halvatuomatiske våpen med løse magasiner skal hylstres uten magasin. Tilsvarende skal denne typen våpen med magasin isatt vurderes som ladd med tilhørende sanksjoner mot skytter som trekker / hylstrer et ladd våpen. Revolver skal hylstres med tønne på plass.

 

Da kunne standplassordre være: "Gjør klar for skyting - lading". Skytter har da ikke anledning til å hylstre et våpen han har tatt ut av hylster på standplass før dette igjen er visitert.

 

Tilsvaredne etter skyting vil hver enkelt skytter blir konfrontert med: "Tøm våpen vis tomt, spenn ned hylstre".

 

etter at alle er anvist: "Standplass er visitert og sikker, anvis"

 

Det skal opprettes en eller flere sikkerhetssoner i startområdet (ute i løypa?) hvor det er anledning til å håndtere våpen i sikker retning. Her skal våpen pakkes ut og anbringes i hylster.

 

Når laget har fått klarsignal og starter sin feltrunde har ingen skytter anledning til å håndtere eller ta ut våpen av hylster annet enn på standplass i hht ordre fra standplassleder, eller at skytter kan oppsøke en sikkerhetssone underveis hvis han må utbedre noe ved sitt våpen.

 

Når laget er ferdig med sin runde skal skytter igjen oppsøke en sikkerhetssone for å pakke ned våpen.

 

Ammunisjon er selvfølgelig strengt forbudt å ta med inn i en sikkerhetssone.

 

PPC / DSS skyttere vil kjenne igjen regimet og vi kan sikkert rappe ordlyde fra deres reglement.

 

Dette regimet forholder seg ikke til kammerflagg.

Link to comment
Share on other sites

Hadde ca 95 feltstarter i fjor (Aldrig testet Norgesfelt) + NM uten å ha opplevd noe som føles farlig, så jeg mener reglene er nok bra nok som de er, da de aller fleste forholder seg til reglene og de som veiver får vanligvis klar beskjed hvis dette skulle skje.

 

Når våpenet er kontrolert og nedpakket på siste standplass må vel det være godt nok for å legge våpenet i bilen uten att du må innom en egen post for å legge vekk våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd både bag, hylster og bæring i hånd (uten plugg/sikkerhetsflagg). Det jeg synes er det mest praktiske og sikreste er hylster. Jeg legger magasinet i lomma slik at våpenet kan være i fred til kommando lading gis. At våpenet kan hylstres med magasin i er helt greit så lenge man ikke kan ha med ferdigfyllte magasin.

Jeg prøver alltid å behandle våpenet som om det er ladd. Lærer man seg at man kan peive rundt med et våpen så er sjansen for at man en gang vil komme til å gjøre det med et ladd våpen større. Det er kun et spørsmål man trenger å spørre seg: Ville jeg gjort dette med er ladd våpen?

Et annet moment er at trygghet er trivsel. Og jeg mener at man skal trives i feltløypa, hvis det skal skje så må vi føle oss trygge. Peiving med våpen skaper ikke trygghet, plugget våpen i hånd skaper peiving. Ja til kun hylster i felt, de koster 39,- på Biltema.

Jeg mistet 4 poeng på liggende i KM felt i år. 2 fordi jeg skjøt mellom klar og ild og 2 fordi jeg bommet på det skuddet som gikk for tidlig...men det er jo ikke det samme som å bli trukket 4.

Link to comment
Share on other sites

Bruker hylster til de fleste våpen. de jeg ikke har hylster til ennå bruker jeg koffert eller futteral, fungerer greit det også, selv om jeg missliker å bære på en koffert eller futteral.

 

Ved lading av ett halvautovåpen, tar jeg våpenet nok ut av hylsteret til å få ut magasinet og fyller magasinet ved fyll tønne og magasin og tar ut våpenet og setter i magasinet ved lading.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skulle prøve meg på en skisse til regelendring, så ville jeg legge vekt på at halvatuomatiske våpen med løse magasiner skal hylstres uten magasin. Tilsvarende skal denne typen våpen med magasin isatt vurderes som ladd med tilhørende sanksjoner mot skytter som trekker / hylstrer et ladd våpen. Revolver skal hylstres med tønne på plass.

 

Da kunne standplassordre være: "Gjør klar for skyting - lading". Skytter har da ikke anledning til å hylstre et våpen han har tatt ut av hylster på standplass før dette igjen er visitert.

 

Tilsvaredne etter skyting vil hver enkelt skytter blir konfrontert med: "Tøm våpen vis tomt, spenn ned hylstre".

 

etter at alle er anvist: "Standplass er visitert og sikker, anvis"

 

Det skal opprettes en eller flere sikkerhetssoner i startområdet (ute i løypa?) hvor det er anledning til å håndtere våpen i sikker retning. Her skal våpen pakkes ut og anbringes i hylster.

 

Når laget har fått klarsignal og starter sin feltrunde har ingen skytter anledning til å håndtere eller ta ut våpen av hylster annet enn på standplass i hht ordre fra standplassleder, eller at skytter kan oppsøke en sikkerhetssone underveis hvis han må utbedre noe ved sitt våpen.

 

Når laget er ferdig med sin runde skal skytter igjen oppsøke en sikkerhetssone for å pakke ned våpen.

 

Ammunisjon er selvfølgelig strengt forbudt å ta med inn i en sikkerhetssone.

 

PPC / DSS skyttere vil kjenne igjen regimet og vi kan sikkert rappe ordlyde fra deres reglement.

 

Dette regimet forholder seg ikke til kammerflagg.

Husk at det skal gis anledning til prøveskyting/funksjonsskyting på eget område. Kanskje du må ta med et punkt om dette, slik at ikke noen prøver å nekte skytteren å ta med ammunisjon til prøveskyting...

Link to comment
Share on other sites

Hadde ca 95 feltstarter i fjor (Aldrig testet Norgesfelt) + NM uten å ha opplevd noe som føles farlig, så jeg mener reglene er nok bra nok som de er, da de aller fleste forholder seg til reglene og de som veiver får vanligvis klar beskjed hvis dette skulle skje.
Nei, naturligvis, om du aldri har opplevd noe som føles farlig på feltstevner, så kan det jo umulig være et problem?

 

Dette er en av de klassiske logiske feilslutningene, kjent som personal incredulity; les mer om den her: https://yourlogicalfallacyis.com/personal-incredulity

 

Jeg har helt nøyaktig en start på feltstevne, men opplevde altså helt ukontrollert veiving med våpen utenfor standplass. Ja, våpenet var antagelig tomt, men Nei, det kunne ikke jeg vite.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...