Jump to content

Nytt pistolreglement - obligatorisk kammerplugg/flagg


OIH

Recommended Posts

Sikkerhet er veldig bra det, men.....

 

Som jeg vel har skrevet før, så bør NSF se på DSSN og lære.

I felt løypen burde det være påbudt med hylster, og å ta våpenet ut av hylsteret i annet en sikker sone (må innføres selvsagt) eller på standplass, bør som i DSSN, føre til ØYEBLIKKELIG disking for resten av dagen!!!!! Du burde da ikke få gå flere runder!

 

Da kan du kun veive med våpenet på standplass, og gjør du det så burde du også bli sent hjem.

 

Jeg syns NSF har langt igjen når det gjelder sikkerhet. Ja, dette kommer internasjonalt fra, og kan muligens fungere bedre på bane, hvor våpenet kun ligger på benken og ikke skal i noe hylster.

 

ellers, +1 til Hassel

 

Du får da beskjed på standplass når du kan pakke frem våpen, både på bane og felt.

Når du har skutt ferdig så blir våpnet plugget, satt i hylster eller pakket ned i bag.

Jeg klarer ikke å se noen sokkerhetsrisiko med det.

Har forøvrig prøvd å få tak i hylster til revolveren jeg bruker i revolverfelt,men ingen som har noe som passer.

Link to comment
Share on other sites

Uten at man innehar spesielle psykiske egenskaper er det vanskelig å være uenig med Hassel her. Ellers er nytten av bruk av hylster i feltrunder så åpenbar at et påbud burde være unødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Det er også kommet mer detaljerte krav til antrekk. Hvis du velger å bruke shorts eller skjørt på stevne skal skal det være 15cm eller mindre fra buksekant/skjørtekant til kneet....

 

......Dette gjelder ikke felt, så du kan fortsatt bruke lepoardtanga'n din der, Hassel :lol:

 

Urk, det hadde vært hysterisk morsomt å bli diska på felt-NM pga tettsittende og for kort shorts :lol:

 

Kanskje jeg bør begynne å stille på flere banestevner.....

Link to comment
Share on other sites

Hei Hans Torslett

Ikke sikker på hva LW- løpet gjør med dimensjonene på våpenet, men her er noen resultater jeg fikk etter noen minutters søk etter lærhylster for n-ramme med 6,5 « løp:

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... cts/675754

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... cts/131605

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... cts/357489

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... cts/466954

Link to comment
Share on other sites

Du får da beskjed på standplass når du kan pakke frem våpen, både på bane og felt.

Når du har skutt ferdig så blir våpnet plugget, satt i hylster eller pakket ned i bag.

Jeg klarer ikke å se noen sokkerhetsrisiko med det.

Har forøvrig prøvd å få tak i hylster til revolveren jeg bruker i revolverfelt,men ingen som har noe som passer.

Ja, og jeg opplevd å stå på stanplass å blitt pekt på med våpen, av folk som snur seg til siden for ett eller annet. Mange snur seg også med kroppen når de snakket.

 

Men det jeg vel har begynnt å misslike mest, er de som går med våpenet i handen, med eller uten plugg, og fingeren på avtrekkeren. (Har noen spesielle i tanken, dette er folk som har holdt på i mange år).

Link to comment
Share on other sites

Hei Hans Torslett

Ikke sikker på hva LW- løpet gjør med dimensjonene på våpenet, men her er noen resultater jeg fikk etter noen minutters søk etter lærhylster for n-ramme med 6,5 « løp:

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... cts/675754" target="_blank

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... cts/131605" target="_blank

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... cts/357489" target="_blank

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... cts/466954" target="_blank

 

Har prøvd lignede hylster, men dem blir for trange til at jeg får våpnet ned i hylstret.Da må dem eventuelt syes om eller modifiseres på en eller annen måte.

Men vet du om noen som har hylster her i landet som det er mulig å få prøvd før jeg kjøper ett?

Gidder ikke å kjøpe flere som skal passe,men ikke gjør det.

Link to comment
Share on other sites

Ja, og jeg opplevd å stå på stanplass å blitt pekt på med våpen, av folk som snur seg til siden for ett eller annet. Mange snur seg også med kroppen når de snakket.

 

Men det jeg vel har begynnt å misslike mest, er de som går med våpenet i handen, med eller uten plugg, og fingeren på avtrekkeren. (Har noen spesielle i tanken, dette er folk som har holdt på i mange år).

 

Da må du gjøre standplasslederen oppmerksom på regelbruddene, jeg bærer vanligvis våpnet i bag eller i hånden med plugg og ser ingen risiko med det, da våpnet og magasin er kontrolert av standplassleder og forsvarlig plugget.

I ser ikke noe forskjell sikkerhetsmessig på dette og praktisk skyting der alle har fulle magasiner i belte.

Link to comment
Share on other sites

Hei Hans Torslett

Nei, jeg vet ikke om noen som har lærhylster som du teste først, men du kan jo ta kontakt med noen som syr i lær (skomaker eller andre) å få spesialsydd.

Vet fortsatt ikke hvor mye dine endringer bygger på våpenet, men mange n-rammer leveres med full lug, så det bør være en del plass i hylsteret, lær kan også til en viss grad bearbeides og strekkes/tilpasses.

Selv bruker jeg nylon hylster, har 3 stk og kan da bruke disse til de fleste våpnene mine, til et våpen jeg har med sikteskinne bruker jeg et safariland hylster som er åpent i front.

Mange muligheter, lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Uten at man innehar spesielle psykiske egenskaper er det vanskelig å være uenig med Hassel her. Ellers er nytten av bruk av hylster i feltrunder så åpenbar at et påbud burde være unødvendig.

Jeg vet flere som bevisst velger å bære våpenet i en liten bag i feltløypa i stedet for hylster. Og begrunnelsen er at da slipper de å sote forsiktet for hver standplass. Dette er godt innenfor hva reglementet sier, og jeg ser ingen grunn til at dette skulle forbys.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke min erfaring. Både som skytter og som skyteleder har jeg registrert at skytterne er flinke å holde munningen rettet mot skivene, også etter at våpnene er kontrollert og funnet i orden. Men dersom det er noen som "peiver" med våpnene har vi jo alle et ansvar for å si fra til dem.

Link to comment
Share on other sites

Veske/bag er bedre enn mange skulderhylster og setter normalt ikke sikkerheten i fare. Folk som veiver med våpen fra en bag veiver med våpen fra hylster også og dem må bli snakket til :evil:

 

Problemet er egentlig ikke måten våpen blir båret på, problemet er dem som til tider håndterer dem..

Link to comment
Share on other sites

Joda Domino, jeg har også erfart det. Jeg syns likevel hylster er det som bør gjelde for bæring av pistol. Uansett er jeg mot ett generelt forbud ang. bæring i veske, og mener man heller kan diskutere det i de enkelte klubber :)

Link to comment
Share on other sites

de kan nok sy ett på mål til deg.....
Har piffen gått ut av det tråden skulle handle om? Kanskje kjøp og salg av hylster burde diskuteres i en annen tråd?

For alle dere som har glemt det, trådtittel er:

Nytt pistolreglement - obligatorisk kammerplugg/flagg!

Link to comment
Share on other sites

Totalt unødvendig med kammerflagg så lenge våpenet ligger pent pakket ned i hylster (på hofta eller låret, ikke skulder), eller pakket pent ned i veske, bag, koffert, plastpose eller liknende. Jeg synes også det er unødvendig med kammerflagg med våpenet i hånda. Etter min mening skal våpen kun være i hånda når man skal skyte, det å bære et våpen rundt uten veske, pose, koffert, hylster , sekk eller hvasomhelst annet er litt sånn der galskap!

 

Jeg er veldig glad i PPC reglene som sier at våpen skal bæres i hylster uten ammo/magasin. Våpen får kun pakkes opp på standplass etter ordre fra standplassleder (RO) og på safetysonen. ALT annet fører til diskvalifisering!

 

Jeg stod på standplass som funksjonær under høstfelten, og jeg kjente meg uendelig mer trygg når våpenet kom pakket ned. Det var noen som kom gående med pistolen i handa med fingeren pent plassert rundt avtrekkeren og en sånn liten plastgreie stikkende ut av kammeret, da følte jeg at jeg hadde litt lyst til å grave meg ned... Det er også de samme jeg observerer rundt om på andre feltstevner som går med våpen i hånda med sånn plastikk-tutt.

 

Vi trenger ikke flere sikkerhetsregler, vi trenger at de vi har blir fulgt!

Link to comment
Share on other sites

kammerflagg eller ikke kammerflagg så finnes ikke ett våpen farlig så fremt personen bak er ved sine fulle fem. å siden de fleste som er med å driver aktivt

 

med denne sporten som også er en stor internasjonal sport. så føler jeg meg trygg uansett. de er jo tross alt godkjent av folk som er satt med det ansvar å

 

skjekke ut hver enkelt. å de er gitt tillatelse til å ha våpen i eie av politiet. tror heller vi må være gla for at ting blir sagt at så fremt det hjelper på å

 

synligjøre at våpnet er tomt. føler meg selv mer utrygg der folk kommer med våpen i hylster å sleiden står i fremre posisjon å magasin er satt i. hvem vet hva

 

som er i kammret ????

Link to comment
Share on other sites

kammerflagg eller ikke kammerflagg så finnes ikke ett våpen farlig så fremt personen bak er ved sine fulle fem.

Våpnet blir vel fortsatt en gjenstand, uavhengig av hvem som holder det. Det er vel mer det at en person som sommangler noe sandwicher for en hek picninc blir farligere med våpen en en som har hele sixpacken. :D

Link to comment
Share on other sites

kammerflagg eller ikke kammerflagg så finnes ikke ett våpen farlig så fremt personen bak er ved sine fulle fem. å siden de fleste som er med å driver aktivt

 

med denne sporten som også er en stor internasjonal sport. så føler jeg meg trygg uansett.

 

Jeg tenker helt motsatt av deg. Jeg tenker at et våpen er potensielt farlig uansett hvem som håndterer det, rett og slett for at alle kan gjøre feil. Faktisk er jeg overbevist om at alle før eller siden vil gjøre feil, bare man holder på lenge nok. (Meg selv inkludert :oops: )

Derfor mener jeg det er viktig med gode rutiner som inkluderer at man blir sjekket og kontrollert gjentatte ganger. Samt at man har stenge regler for når og hvor våpene kan håndteres, lades og hvordan det blir båret.

Link to comment
Share on other sites

Faktisk er jeg overbevist om at alle før eller siden vil gjøre feil, bare man holder på lenge nok. (Meg selv inkludert )

Måtte bare hoppe på og si meg enig her, alle kan gjøre feil, og alle jeg vet om har gjort feil. De fleste har flaks, og ingen tragedier har kommet ut av feil de har gjort.

Gode rutiner hindrer til en viss grad at en gjør feil, men like viktig er det at de reduserer konsekvensene av feil. For feil det gjør vi.

 

så finnes ikke ett våpen farlig så fremt personen bak er ved sine fulle fem.

Etter mitt syn en fullstendig livsfarlig holdning.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Alle gjør vi feil, noen gang.. Er av den grunn våpen bør håndteres etter 3 grunnregler, gjør vi feil et eller to steder er den tredje regel der og hjelper oss så det ikke går galt.

 

Mynning-sikkring-avtrekk!

 

Er det noen som vet hvor denne nye kammerflagg regelen kommer fra? Og av hvilken grunn den har kommet?

 

Jeg bruker kammerflagg siden i sommer da det er like bra å bli vant med det. Men må si det skiller i spektret over våpenhåndteringen om dagen. Jobbet som sikkerhetskontrollant ved stridsskyting med HV 8 døgn forrige måned, der ble AGene ladet kl08 og tømt kl 2200. Vanlige svenske HV soldater som øver 8 dager i året klarer dette uten at jeg føler meg usikker, men på et banestevne klarer ikke skytterne å legge fra seg et våpen, tomt, åpent uten at det må til et sikkerhetsflagg :?

Link to comment
Share on other sites

Våpen er ett verktøy med ekstremt skadepotensiale, risikoen for at noe skal gå galt reduserer vi med rutiner.

 

Ved alltid håndtere våpenet som om det var ladd følger en del rutiner automatisk med, derfor håndterer vi våpen alltid som om de skulle være ladd.

Ved å aldri peke på noe vi ikke ønsker å skyte/ødelegge.

Ved å aldri ha fingeren eller noe annet på avtrekkeren.

Der er flere men disse tre er absolutt essensielle.

 

Å bære håndvåpen i hånden, uavhengig av kammerflagg bryter med dette, og burde ikke være tillatt. Eneste gangene jeg ikke blir bekymret ved bæring av håndvåpen i hånden er ved bæring av revolvere der tønna er ute og grepet er gjennom ramma. Men selv det ønsker jeg bort for å eliminere all unødig håndtering av håndvåpen mellom standplasser.

 

Væske eller hylster (Helst det siste) anser jeg for være de eneste måtene å transportere våpen på en måte som stetter alle sikkerhetsregler.

 

Dernest burde det innføres sikkerhetssoner av ipsc (Og ppc?) modell rundt om på feltstevner, slik at "veiving" og sikting med våpen alle steder og veier kan fjernes. (Dog med 3 advarsler før DQ, ellers ville det fort bli tomt i løypene. Det vil ta tid å snu års vranglære).

 

 

Grunnen til at dette i det hele er nødvendig å rote med, er så enkel som at norske NSF skyttere har for å si det pent svært variabel opplæring. Med påfølgende svært variabel våpenhåndtering.

 

Når jeg skyter IPSC ser jeg aldri usikker eller tilnærmet usikker våpenhåndtering, grunnen er lik og streng opplæring. Og med ett knallhardt regelverk som håndheves ved brudd på reglementet, er alle på tå hev og har fokus på hva de holder på med. Man ser det samme i forsvaret, lik og god trening, resultat alle vet hva som gjelder og alle korrigerer om de ser noe som ikke er som det skal.

I gutteklubben NSF er vi dessverre så redd for å tråkke noen på tærne, at vi heller risikerer ei kule i panna enn å si i fra.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dernest burde det innføres sikkerhetssoner av ipsc (Og ppc?) modell rundt om på feltstevner, slik at "veiving" og sikting med våpen alle steder og veier kan fjernes. (Dog med 3 advarsler før DQ, ellers ville det fort bli tomt i løypene. Det vil ta tid å snu års vranglære).

Ser ingen grunn til 3 advarsler da det gir åpning for at det fatale kan skje.

Link to comment
Share on other sites

sier ikke det at våpen er ufarlig om det er plugget med flagg eller står i hylster. men jeg vil si det ser tryggere ut med ett våpen i hylster/bag eller i hånden så fremt jeg tydlig kan se kammerflagget.

jeg bruker kammerflagg å er veldig godt fornøyd med det. grunnen til at jeg liker kammerflagg er at det er helt fysisk umulig at det er ett skudd i kammer/tønne på det våpnet som har ett slikt i. kommer det derimot en person med våpen i hylster der sleiden er fremme å man kanskje ser magasinet står i. hvem vet med sikkerhet at det er tomt??? jo det ble skjekket av funksjonær før det ble satt i hylster. men det vet ikke jeg når personen kommer til neste standplass der jeg står som funksjonær. derfor vil jeg at de fleste godtar flagg i stede for å si at: jeg har da våpenet i hylstret da er det jo tomt. ja kanskje det er det men jeg ser det ikke på avstand.

Link to comment
Share on other sites

:shock: Da går vi for våpen med kammerflagg i hylster og pakket ned i forseglet koffert eller sekk?

Dette nye med kammerflagg gjelder vel bare baneskyting? :wink:

(Jada jeg er klar over at det har vært i bruk lenge nå!)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bare for å være sikker på at jeg ikke har oversett noe, så spør jeg:

Er det § 8.25.2.10 her det refereres til ?

 

Detrsom svaret er ja, hva er da forskjell siden sist dette var oppe her på forumet ?

 

Den gang spurte flere etter hvor man kunne finne godkjente kammer-plugger,

er det noen som vet noe mer om det i dag, 3 år etter ?

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen er at for noen år siden bestemte FKP at under forflytning i feltløypa måtte det brukes godkjent plugg. Nå har ISSF internasjonalt bestemt at man skal bruke kammerflagg uten å stille krav om at flagget skal være av en særskilt godkjent modell.

 

Man kan imidlertid se her hvordan flagget kan se ut.

Link to comment
Share on other sites

Er man helt sikker på at det er et krav, eller er det bare noe man har hengt seg på

fordi det føles bra og lage flere løsninger for ikke eksisterende problemer ?

(ref. eksempelvis om noen sier at man må ha 1-sikkerhetsbelte til på kryss i bil)

 

Vist man leser 3-linje øverst på dette notetet som ligger på nett, så står det svart på

hvitt at "safety flag is not required for non ISSF events".

http://www.nrc-pa.com/about_flags.pdf

 

Med forbehold om at jeg ikke vet hva dette notatet er, så er det likevel intressant

og vite om det er et krav utenfor ISSF arrangerte konkuranser.

Link to comment
Share on other sites

Men dette notatet er fra Australia, og deres tillempninger har jo marginal betydning for hva vi gjør i Norge.

 

I det norske reglementet står det (i pkt. 6.2.2.2):

 

Sikkerhetsflagg skal alltid settes i rifler, pistoler, revolvere og halvautomatiske hagler når de ikke er i bruk til lovlig tørrtrening eller avgivelse av skudd på standplass.

Hensikten med sikkerhetsflagg er å synliggjøre at mekanismen er åpen og våpenet uladd. For å synliggjøre at luftrifler og luftpistoler er uladd skal sikkerhets flagget være så langt at det går gjennom hele løpets lengde.

 

Nasjonalt gjelder:

Kravet om sikkerhetsflagg gjelder ikke for luftvåpen når de benyttes i nasjonale stevner og mesterskap.

Unntaket gjelder også i finaler.

 

Hvis sikkerhetsflagget ikke brukes som forutsatt i regelen skal et jurymedlem gi skytteren en ADVARSEL

med beskjed om å sette sikkerhetsflagget i våpenet;

 

Stadfester juryen at en skytter nekter å bruke sikkerhetsflagg som forutsatt i regelen etter å ha fått en advarsel skal han

diskvalifiseres.

 

For meg framstår teksten i reglementet som rimelig klar.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt enig vist man leser teksten ordrett, men dem som skriver dem norske reglene kunne jo f.eks fortelle

hvordan dem har tolket det.

.

Jeg tror noen har blindt overført dette til det norske reglemanget fordi det er så bekvemt

å gjøre det fordi man kan kalle det sikkerhet....og da kan jo det mest idiotiske bli iverksatt.

 

I første kapittel, siste setning i tolkningen av ISSF reglene så står det (les nøye)..

"These interpretations are provided to give further guidance regarding how ISSF rules must be interpretated and applied during....les nøye igjen...2013 ISSF Championships.

 

http://www.issf-sports.org/getfile.aspx ... 202013.pdf

 

Det står helt klart at det gjelder for ISSF mesterskaps stevner. Så tydliggjør Australia det i sitt interne notat ved å si at det ikke skal gjelde ved non ISSF Events (som da blir ordrett riktigt), mens her på berget så bare skriver en eller annen blindt inn dette som en ny regel og sier det er bestemt av ISSF.

 

Så kan jo hver enkelt tolke og tenke sitt. Tror flertallet synes det blir for mye slike dingser. At ISSF som har TV overførte sendinger ønsker å vise slike sikkerhets gimmik's er greit nok, men det står faktisk ikke i det ISSF notatet at det skal gjelde utenfor ISSF arrangerte stevner.

Link to comment
Share on other sites

Det står helt klart at det gjelder for ISSF mesterskaps stevner.
Det står at det gjelder disse, men ikke noe om at det gjelder bare disse.

 

Så tydliggjør Australia det i sitt interne notat ved å si at det ikke skal gjelde ved non ISSF Events (som da blir ordrett riktigt), mens her på berget så bare skriver en eller annen blindt inn dette som en ny regel og sier det er bestemt av ISSF.
De gir en helt tydelig presisering at dette gjelder kun de av det australske forbundets grener som er underlagt ISSFs reglement. De er ikke som NSF, de er tilknyttet flere forbund enn ISSF.
Link to comment
Share on other sites

Før ejg ble ufør, var nettopp sikkerhet faget mitt.

 

Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har måttet fortelle folk at sikkerhet aldri er duppeditter (spesielt ikke bokser å koble i nettet sitt som magisk gir deg sikkerhet), men holdninger og opplæring.

 

Jeg frykter at disse pluggene vil være erstatning for vettuge holdninger, og føre til enda mere idioti fra folk.

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Jeg frykter at disse pluggene vil være erstatning for vettuge holdninger, og føre til enda mere idioti fra folk

Om de vil føre til mer idioti vet jeg ikke, men at de er en erstatning for vettuge holdninger er det ingen tvil om.

Det er et paradoks at jeg føler meg mye tryggere på ei DFS-trening med 10-15 åringer, og aldri har hatt en "opplevelse" der. På stevner med gamle folk ser en mye rart dessverre, og jeg liker ikke akkurat at det ligger AG3er på bordene og peker i alle retninger... Rart med flere AG3er i feil retning enn Sauere forresten, siden det er mange flere Sauere? MEN, de bærer ikke våpenet etter avtrekkeren slik som pistolskyttere gjør :roll:

 

Jeg fryser på ryggen hver gang jeg er innom en pistolklubb med 50 år gamle gubber (soon to be - ugh).

Sist jeg satte mine bein på en pistolbane så var det en ved kaffebordet som tok fram sin (ja den var veeldig fin) nye custom et eller annet revolver og viste den fram, og som om ikke det var ille nok så hadde den jo fantastisk avtrekk, så han måtte jo klikke med den - pekende midt i brystet på meg. Men han gjør ikke det flere ganger... Ingen andre reagerte bortsett fra meg og han jeg var med.

Når folk ikke har holdninger og rutiner så må en gjøre NOE, og jeg tror vel det er mer effektivt enn å prøve å lære gamle hunder å bjeffe. Men at man ikke samtidig lager et håndteringsreglement als DSSN er etter mitt syn en tabbe. DFS burde også hatt noe sånt - DQ for vannrett våpen ute av futteral eller standplass, eller noe sånt - det er for mye snillisme.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Av og til så tror jeg ironi må til for å sette ting i perspektiv.

 

Tenk så fantastisk flott det skal bli når man våkner en morning og noen har tredd

en lov nedover huet på oss som sier at når man parkerer bilen så skal man sette et

rødt flagg på håndbrekket for å vise at det er dradd til. Det skal vere synligt fra utsiden

gjennom vinduet. Har du mistet eller glemt flagget, så blir du enten tauet bort, eller

borvist fra parkeringsplassen og blir stemplet som usikker bilist for man tar ikke sikkerhet

på alvor.

 

Og det er helt utelukket å diskutere om dette er nødvendigt, med den risiko det er at

bilen kan starte å trille av seg selv over en fotgjenger på en flat parkeringsplass, så må

jo alle forstå at dette har med sikkerhet å gjøre..........

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring fra Sverige der kammerflag brukes på bane og felt er kammerflagget/proppen blir tatt som en kvittering på at våpenet er sikker tog at det er fritt frem og veive omkring med det. Meget irriterende og med anledning av dette fikk jeg til sist innført et hylster/veske/bagtvang på klubbfeltstevnene.

 

Nå er ikke jeg noen hardbarka baneskytter, selv om jeg fikk med meg 2 NM stevner i år og et kretsmesterskap. Men eneste gangen jeg kan se behovet av kammerflag er med våpen som ikke kan legges med åpen mekanisme.

 

Ælig talt, våpenet sjekkes av skytteren, legges på benken med åpen mekanisme og sjekkes av banepersonell, så får ikke noen røre våpenet eller ammo før skytelederen sier i fra. Dette burde så absolutt vare nok sikkerhet uten at vi trenger kammerflagg. Skremmende at det finnes folk som mener det må til kammerflagg. Da er det isteden skytterne som trenger utdanning!

 

Å andre siden, jeg gidder ikke bry meg, har fikset et flagg og kommer bruke det på banestevner da jeg uansett bærer med meg våpenbag og en masse andre ting til standplass. En kammerflagg tar ikke noen plass og koster noen få kroner.

Eneste brukbare med kammerflagg som jeg kan se er at det blir enklere for standplasspersonellet å se at kammeret er tomt, spesielt vis det er dårlige lysforhold.

Link to comment
Share on other sites

Disse reglene er nok laget mest for å fremstå som "ansvarlige, med forkus på sikkerhet" overfor politikere og andre forstå-seg-påere utenfor skyttermiljøet, dessverre.

Ja....På TV overførte ISSF Championships stevner. Ikke andre plasser. Det tullet som noen skriver at alle stevner er ISSF stevner

tolker jeg som sprøy. En arragør er en arragør, og programmet kan gjerne vere ihht til ISSF, men det betyr ikke at stevnet er arrangert av ISSF.

 

Det er ikke engang skrevet slik at det kan prakitisk gjennomføres etter slik teksten er skrevet.

 

 If a safety flag is not used as required by this rule, a Jury

Member must give a WARNING with instructions to insert a

safety flag in the gun; and

 If the Jury confirms that an athlete refuses to use a safety

flag as required by this rule and after being warned, the

athlete must be disqualified.

 

Hvor mange approberte banestevner har en opprettet formell jury,

og en jury består normalt av flere medlemmer, så vist man går etter boka og

et stevne kjøres med 1-stevneleder, så kan ikke denne bortvise en person som da

ikke har flagget, for det er en Jury avgjørelse.

 

Da blir den daglige gjennomføringen på mange av våre lokale skytebaner

bassert på at folk er kjekke og greie og har skaffet seg et slikt flagg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...