Jump to content

Nytt pistolreglement - obligatorisk kammerplugg/flagg


OIH

Recommended Posts

So sagt vi trenger enkel regler... blant annet at ufrivvillig avgitt skudd har en konsekvens utover tapte poeng... I SWS ble en kopis av meg disket for hele helgen lørdag morgen, dor et skudd, i helt sikekr rettning ved tømmerbordet, under utbedring av våpenfeil. Forbudt å gå bk tømmebordet, inegn fre. Men fortsatt MDQ, og det er riktig. Jeg syns siste innlegget virkelig understreker hvorfor vi trenger en revisjon, ikke en endring.

 

 

Her blander du regler. (igjen)

Jeg snakket om 45 grader i NSF felt, det finnes regler for hvordan dette skal håndteres.

Du kommer dragende med tømmebordet i SWS.

 

ps litt usikker på hva du mener etter tømmebordet,

 

 

B

Link to comment
Share on other sites

På en skytebane er det mange våpen, så følg med hvor dere går. Ikke stikk nesen deres framfor han som kikker gjennom kikkerten til kompisen eller han som tar noen løft med revolveren.

Du har virkelig misforstått... går nesten ut ifra at det er trolling. Aldri har jeg vært så enig med Hassel, i noe. Etter mitt syn har vi ikke råd til å ha sånne holdninger i skytesporten.

 

 

 

K

 

 

Nå sier jeg ikke at dette gjelder for tilfellet du nevner lengre oppe.

Og ja, det er satt på spissen, men hvis du tenker etter kan du kanskje se for deg situasjonen.

 

B

Link to comment
Share on other sites

Nå skal ikke jeg starte eenda en diskusjon her, men vil gjerne sitere Hassel fra helt på starten av tråden:

 

 

det hadde vært mye bedre om man hadde fokusert på sikker våpenhåndtering, en en dings

 

Jeg ser på det her slik:

 

Problemstilling: Noen har funnet ut at vi må få mer fokus på vådeskudd

 

Løsning: innfør kammerflag, snor og evnt nedpakking av våpen på standplass

 

 

Herfra skal jeg synse litt, så det jeg skriver nedenfor er min personlige mening. (ikke nødvendigvis "fakta")

 

konsekvensen her blir at alle fokuserer mindre på våpensikkerheten i seg selv fordi våpenet ditt er praktisk talt en brevvekt.

Noe alle også ser fordi du har et godt synlig kammerflagg i pangen din.

 

Da er det kanskje fryktelig enkelt å (ubevisst?) ta litt ekstra lett på pipeføring, finger i avtrekkeren, sikringer og alt det andre vi har lært tidligere.

Dette er jo tross alt helt ufarlig.... Ihvertfall helt frem til den ene gangen du har en litt dårlig dag, og glemte hele greia med visitasjon og kammerflagg.

 

Siden du ikke bryr deg noe om pipeføring siden du vanligvis har kammerflagg risikerer du nå å peke et ladet våpen mot alle rundt deg.

 

Flere steder i forsvaret (og sikkert i andre "organisasjoner) er det helt vanlig at når det er erfarne skyttere som skyter, så går man sammen frem for å klistre skiver med skudd i kammer. Dette gjør skyttere utrolig bevisst på de sikkerhetsreglene som finnes, og gud bedre så gode rutiner man får av slikt. :wink:

 

Kort oppsummert: Hvis jeg står ved siden av noen som avfyrer et vådeskudd håper jeg virkelig at jeg er så heldig at skytteren er opplært med ordentlig vett på sikkerhet, og ikke "barnesikring" av typen kammerflagg og lignende.

 

Helt til slutt: du kan få standplassleder til å lade dine magasiner, ta i mot samme antall tomhylser som du har skutt etter endt skyting for opptelling, visitere våpenet ditt, sette på kammerflagg og pakke ned våpen i en skuddsikker bag som ikke inneholder ammunisjon.

En eller annen gang vil det UANSETT bli avfyrt et vådeskudd en eller annen plass, og skjer det i nærheten av meg håper jeg for guds skyld at pipeføring sitter langt inn i ryggmargen, eller så blir sluttresultatet uansett det samme..

Link to comment
Share on other sites

Brukernavn: "Det var i utgangspunktet sikker retning"....er vel kanskje den dårligste unnskyldningen for et vådeskudd jeg noensinne har hørt, i den grad det faktisk finnes unnskyldninger for vådeskudd. Og ja, dersom det faktisk står en i veien er det faktisk et vådeskudd, noen har dratt i avtrekkeren.

 

Det er mange i denne tråden som benytter begrepet Accidental Discharge (AD), men i mitt hode forekommer AD kun i situasjoner der man faktisk er forberedt på å skyte, men ikke har fått ildkommando enda og dermed i hvert fall i prinsippet peker i sikker retning. Det er ikke en AD hvis man befinner seg på et tilfeldig sted i nærheten av standplass der våpenet egentlig ikke skulle ha vært ladd...

 

Et vådeskudd er et vådeskudd fordi "noen" ikke trodde den var ladd, eller som i innledningen trodde det var sikker retning. Tenk så mye enklere og sikrere det hadde vært hvis alle var enige om hvor sikker retning faktisk er! Og hvor man skal stå hvis man vil "fikle med den".....

 

Det koster så utrolig lite å sørge for bedre sikkerhet, men da må det også gi konsekvenser å ikke følge reglene, utover det å miste et poeng eller to.

Link to comment
Share on other sites

 

Det koster så utrolig lite å sørge for bedre sikkerhet, men da må det også gi konsekvenser å ikke følge reglene, utover det å miste et poeng eller to.

 

Bare for å provosere litt:

 

Hva er egentlig riktig konsekvens?

 

Har du først avfyrt et vådeskudd er skaden skjedd.

Man lærer nok like mye av det faktumet alene, samt kanskje en liten tordentale som om man skulle bli sendt hjem for dagen..

 

Sikkerhet er kjempeviktig, men da må man også prøve å forhindre at det faktisk skjer, kontra å bare finne lure straffer i etterkant.

 

Et "vådeskudd" mellom "klar" og "ild" som går rett i nieren på din egen skive synes jeg forøvrig er en mye mindre alvorlig hendelse enn vådeskudd gjennom kjøkkenveggen på klubbhuset. :)

Link to comment
Share on other sites

Spør du meg burde IPSC/DSSN-kurs være obligatorisk for å få lov å delta i skytesport. ISSF/NSF-skyttere ikke skjønner hva sikkerhet er FØR de selv har tatt ett IPSC-kurs, og deltatt litt på DSSN-stevner.

 

Det er egentlig ganske enkelt: Pekefinger-pekevinkel: Ikke pek på noe du ikke er villig til å sette en kule i-ikke legg fingeren på avtrekkeren før du ser over siktene.

 

Værre er det egentlig ikke, forholder du deg til de to tingene nevnt over er du langt på vei til sikker våpenhåndtering.

 

Innen NSF/ISSF syndes det mot et av disse punktene på ren rutine.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått min våpentrening i DSSN, først når jeg ikke hadde tjangs i dynamisk skyting startet jeg med NSF sine bane og feltskyting, det er vel rundt 3 år siden.

 

Innen NSF så nærmest foreskrives det at en tar fortrekk, det hender jeg gjør det. Men det føles feil selv om mine avtrekk ikke er "hair trigger", trolig pga opplæringen innen DSSN. Så enig i at skudd som går før det skal = Diskvalifikasjon uten diskusjon.

 

Jeg har brukt både hylster, nylon og lær, og futeral. Nå bruker jeg kun futeral til feltskyting, det er den beste løsningen for meg. Nylon hylster er ubrukelig, ødelegger finish på fremsikte og river opp hylstret. Lær hylster, evt racehylster, funker men unødig dyre og styr dersom enn skal skyte flere greiner som de fleste gjør under feltskyting. En annen fordel er at med futeral så kan kammerplugg brukes uten problem, den er/kan være et problem med hylster.

Link to comment
Share on other sites

Er brukt plugg i Sverige flere år og den har løst absolutt ingen problemer.. Heller det motsatte. Nå får jeg høre "men den er jo plugget" når det viftes rundt med våpenet, eller at den blir båret rundt i avtrekkerbøylen mellom feltstasjonene.

 

Reglene innen NSF er i grunn ikke dårlige, det er bare det at dem ikke blir etterfulgt.

Kammerflag har en bra fordel og det er gjør det mye enklere og raskere å sjekke "tomt våpen" ved baneskyting.

 

Ville heller ha gjort det som i PPC/DSSN/CAS, våpen alltid nedpakket i hylster/futeral mellom feltstasjonene og pakkes kun opp på standplassleders order. Fikk selv årsmøtet i min svenske klubb til å innføre dette som regel på klubbstevnene.

Link to comment
Share on other sites

Det er mye veiving på feltstevne, det kan jeg være enig i. Men at et skudd som går av i 45• vinkel mellom kommandoene klar og ild skal diskvalifisere er jeg ikke enig i. Issf og dynamisk er to helt forskjellige verdener. At felt som administreres av Nsf følger issf regler er helt naturlig. Dette gjelder da PÅ standplass. At det er behov for endringer MELLOM standplasser og før og etter runden er jeg enig i.

Link to comment
Share on other sites

Trenger man kammerflagg for å bedre våpensikkerhet tenker jeg at man har et problem. Tenker det samme med å ta ut sluttstykker, eller låse sleider i bakre stillig (da er tilogmed våpenet spent!). Håndvåpen bæres i hylster pekende ned, langvåpen pekende opp ELLER ned (ikke noe midt i mellom). Ingen personer skal fremfor løpet.

 

Synes også en del har feil mentalitet når det gjelder de gangene et vådeskudd først skjer. Så lenge det skjer i sikker retning og alt det er, blir det feil strategi å kjefte på personen og sende vedkommende hjem. Hvorfor kan ikke vedkommende velge å være igjen på banen og se på? Kanskje vedkommende har lyst til å lappe og være sosial? Uhell kan skje med alle, og så lenge man har fulgt prosedyrer, ingen blir skadet og man lærer bør man ta det som en erfaring.

 

Har blitt pekt og klikket på med tomme våpen på stevner.. Nevnte jeg at alle vådeskudd skjer med tomme våpen? ;)

Link to comment
Share on other sites

Forstår ikke hvorfor det skal være forskjell på om skuddet går ved lading, eller på klar, eller i mellom. Skudd som ikke går på ild er AD uansett, konsekvensen er bare stortsett greiere mellom klar og ild, men det er ikke gitt.

 

Poenget er at nå har det 0 konsekvens i praksis.

 

Med å sende hjem mener man ikke bokstavelig sende hjem, men når noen har fått DQ, er det i sjeldenhet de blir igjen hele stevnet om vi sier det slik.

Link to comment
Share on other sites

Ja, enig i ordlyden bør endres fra det jeg opprinnelig postet siden det er mulig å misforstå og ikke var klart.

Og kjefting kommer man heller ikke langt med som du sier, vi er jo alle voksne, får man en DQ i dynamisk tenker nok de aller fleste seg om noen ganger og går litt i seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke lest hele tråden, men det er et viktig punkt som ikke har vært oppe nå i det siste.

 

Felt og hurtigpistol er Norske program = NSF bestemmer reglene.

 

Men VM og Standardpistol har stort sett internasjonale regler (eneste unntaket jeg kommer på er at et lag kan skyte programmet ferdig selv om enn bytter til duellskive), så da må enn internasjonalt endre regelverket, eller ?

Link to comment
Share on other sites

Først noen tanker rundt skudd 45grader i bakken. Jeg opplevde en gang en fyr som presterte ikke et, men to skudd i bakken mellom lading og ild med .44M da sprutet det grus og fragmenter i alle retninger og ved skudd nr 2 var jeg glad for oakley-brillene. Han ved siden av meg blødde på kinnet og på armen. Her var det flaks at det ikke gikk noen øyne! 4 poeng trekk......................

 

Ellers ser jeg mye rart ved oppakkning fra koffert bag og ved fjerning av kammerplugg, så et hylsterpåbud ønskes velkommen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er for strenge sikkerhetsregler, og jeg mener sikkerhet skal være knyttet til våpenet og ikke til magasin og ammo. Slik har NSF/ISSF noe å lære av DSSN.

På den annen side synes jeg ikke tullete og uvesentlige sikkerhetsdetaljer bør bli en viktig del av skytekonkurransen slik jeg opplever at det er i dynamisk skyting. For mange virker det viktigere å få disket noen enn at det er en trygg og rettferdig skytekonkurranse.

 

Jeg skyter mye, og jeg opplever svært sjelden at noen skyter før ild er sagt. Oftest skjer det mellom Klar og Ild på liggendeskyting i felt. Da er det helt ufarlig. Virker meningsløst å diskvalifisere skytteren. Det samme gjelder skyting mellom Klar og Ild i hurtigprogram, silhuett og duell.

Link to comment
Share on other sites

Når man legger lista høyt, vil også bruddene skje på et sikekrt novå. Legger man lista lavere vil bruddene bli farligere.

 

Jeg syns... at noen burde prøve å utforme et forslag til NSF på nye sikkerhetsregler, for neste sånn fagkonkuranse osv. I mine øyne og ører er fortsatt et skudd avfyrt før Ild (eller etter stans) over den røde streken.

Link to comment
Share on other sites

Så dere føler at sikkerheten er truet om noen skyter mellom Klar og Ild på liggende i feltskyting?

I en øvelse der man sikter på blinken ved klar allerede, så er vel neppe sikkerheten truet. F.eks. i DFS, ser vi av og til at folk (begynnere helst) er gira, og skyter på "klar" - dette er skudd som gjerne går i tieren. Sikkerheten er neppe truet...

 

I andre øvelser er utgangsstillingen en annen, og om en går på en innendørs pistolbane, så ser en kulehullene i benkene, og i gulvet, og i taket. Skuddene under løft, og skuddene (måsejakta) som går når folk løfter over for å senke ned i blinken.

På vår bane er konsentrasjonen av disse kulehullene (det er en gammel bane så det er hundrevis, om ikke tusenvis...) rundt 45° ned, eller 30-ish over mange er 45° over - de fleste av disse skuddene er trolig skutt MELLOM ild og stans, altså når de skal skytes, men utgjør likevel en sikkerhetsrisiko. Ute er det ikke noen krav til rikosjettsikring av området foran standplass, og heller ikke om kulefang 30° over - dette er kuler som ute går langt, og går der det kan være folk. En sikkerhetsrisiko helt klart.

Selv i bueskyting blir du disket for slik "måsejakt" - med piler som går 300m - men med pistol er der greit? Forstå det den som kan?

 

Et langt større problem synes jeg likevel våpenhånteringen, pekingen, og veivingen utenfor standplass er. Holdningen at våpen som (man tror..) ikke er ladd er helt ufarlige, og kan pekes hvor som helst, det er den som er farlig - for er den som dreper noen den dagen våpenet faktisk var ladd. Taklampene kan vi bare skifte.

 

K

Link to comment
Share on other sites

På vår bane er konsentrasjonen av disse kulehullene (det er en gammel bane så det er hundrevis, om ikke tusenvis...)

 

Igjen - kvar *er* dette? På vår gamle, falleferdige bane frå 70-talet er det nøyaktig tre - 3 - hol tilsaman i golv og bord. Når du snakkar om tusenvis så tenkjer eg at her er det ikkje regelverket det er noko gale med, men standplassleiinga.

Link to comment
Share on other sites

Bane med skyting 5+ dager i uka i 40 år sikkert, jeg vet ikke når den ble pussa opp. Jeg har aldri sett eller hørt et skudd annet enn i skivene der, men hullene er nå der likevel, ikke har jeg sett noe galt med standplassledelsen heller.

 

Det kan tenkes rutiner eller regler eller standplassledelse eller et eller annet var mye verre før?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Støtter fullt ut ditt siste avsnitt. Her har vi en jobb å gjøre i NSF, og den jobben må gjøres raskt. Her kan vi lære av Dssn og PPC med egne områder der våpen skal pakkes ut, og at våpen skal bæres i hylster i feltskyting. Likeledes må en lære folk å holde pekefingeren utenfor avtrekkerbøylen frem til Klar.

 

De som var på bane-NM/NSF vet at der var sikkerheten meget godt ivaretatt. Utpakking først på kommando og umiddelbar flagging. Dessuten flagging hver gang noen skulle frem til skivene.

Link to comment
Share on other sites

At man har siktebilde bør være minimumskrav. Coopers 4 sikkerhetsregler dekker det meste, reglene i diverse forbund er bare abstraksjoner av disse:

 

1. All guns are always loaded. Even if they are not, treat them as if they are.

2. Never let the muzzle cover anything you are not willing to destroy. (For those who insist that this particular gun is unloaded, see Rule 1.)

3. Keep your finger off the trigger till your sights are on the target. This is the Golden Rule. Its violation is directly responsible for about 60 percent of inadvertent discharges.

4. Identify your target, and what is behind it. Never shoot at anything that you have not positively identified.

 

Sikkerhetsområde skaper god kultur, og er behagelig for skytterne da man får en plass man kan fikle med våpnene uten ammunisjon mellom skytingen.

Link to comment
Share on other sites

Bane med skyting 5+ dager i uka i 40 år sikkert, jeg vet ikke når den ble pussa opp. Jeg har aldri sett eller hørt et skudd annet enn i skivene der, men hullene er nå der likevel, ikke har jeg sett noe galt med standplassledelsen heller.

 

Då er det nok snakk om gamle synder ja. Er det nokon som sit med ein offisiell skadestatistikk frå NSF? I denne tråden vert jo NSF-skyting framstilt som ekstremsport, det hadde vore interessant å sjå kor "farleg" det faktisk er... Eg kjenner iallfall overhodet ikkje igjen denne beskrivelsen av NSF-skyttarar som veivete sosekoppar. Men når det er sagt så er eg einig i at det er ein uting å bære våpenet i handa mellom standplassane i felt, sjølv om det er tillatt iht reglementet.

 

Tilbake til det tråden starta med, kammerflagg. Dette vert brukt hos oss, også på treningane. Vi har ikkje opplevd at dette har blitt noko sovepute. Kan ikkje seie at det har noko avgjerande betydning for tryggleiken heller, men det er utvilsomt eit godt hjelpemiddel ved visitering av våpen.

Link to comment
Share on other sites

raskt spørsmål: Hvordan mener dere at en egen "pakke opp/pakke ned" plass vil hjelpe med våpenhåndtering?

 

Jeg er av den oppfatningen at god sikkerhet kommer av godt folkevett, erfaring med å ferdes i nærheten av/med våpen og klare retningslinjer.

 

Dersom det i morgen hadde blitt slik at alle må pakke ned våpnene sine på standplass, så tror jeg våpensikkerheten om 5 år hadde vært mye værre enn den er i dag.

 

Dette fordi "folk flest" ikke har noen erfaring med våpenbehandling utover det å pakke opp fra bag'en på standplass, løfte opp våpenet og avfyre skudd før våpenet blir lagt rett ned i bag'en igjen.

 

Ja, for all del dere løser problematikken med vådeskudd mellom skytterens bil og standplassen, men hva med de andre dårlige vanene skytteren lærer seg for eksempel hjemme, evnt på egentrening når han er alene og derfor ikke "gidder" å pakke ned våpenet på samme måte?

 

Er problemet løst når vådeskuddene blir flyttet fra skytebanen til den enkeltes hjem?

 

For den saks skyld: Er vådeskudd utenfor standplass noe som skjer i stor grad her i Norge?

 

samtlige vådeskudd jeg har vært vitne til har vært umiddelbart før/etter ild/stans og har gått bort mot skivestativet.

 

hvordan kan:

 

-Kammerflagg

-Snor

-Bag

-Futteral

 

Hjelpe mot disse skuddene?

 

Jeg mener fremdeles at våpensikkerhetens værste fiende er disse "sikkerhetsdingsene" som er veldig populære for tiden.

 

uten at jeg har noen tall til å backe opp mitt neste utsagn nå, så er jeg allikevel frekk nok til å gjette at minimum 99,9% av samtlige vådeskudd er grunnet menneskelig svikt. den siste 0,1% (om det er så mye) går uansett ikke av før våpenet er ladd på standplass.

 

Da må man heller jobbe med de superflotte reglene som Midt-I akkurat skrev i sitt siste innlegg her, samt holdninger hos den enkelte, ikke nedpakking av våpen. (Futteral og bag'er er sjeldent skuddsikre)

 

I mitt hode kunne sikkerhetsreglementet helt fint bestått av disse fire flotte sikkerhetsreglene og instruks om at lading skjer på standplass etter ordre, og at våpen skal alltid visiteres av standplassleder etter endt skyting. Skal man flytte på våpenet skal det være visitert, hylstret, sikret og peke nedover.

 

Tenk hvor lett det er for alle å forholde seg til en a4 side med sikkerhetsregler kontra de utallige sidene de fleste forbund har i dag. :)

Link to comment
Share on other sites

raskt spørsmål: Hvordan mener dere at en egen "pakke opp/pakke ned" plass vil hjelpe med våpenhåndtering?

 

Noen tiårs erfaring fra IPSC som sier dette fungerer veldig bra?

 

I IPSC kan du håndtere våpen to plasser, og kun to. På stage under kontroll av RO og i egne "Safety area" på egen hånd. I safety area er ALL håndtering av ammo strengt forbudt og medfører øyeblikkelig DQ.

Utover disse to plassene skal våpen enten være i hylster, tomt kammer, ingen magasin i og hane ned. Eller nedpakket i bag/koffert.

 

 

Dette systemet fungerer utrolig bra, selv på store stevner som VM med 1500 deltakere...

Link to comment
Share on other sites

raskt spørsmål: Hvordan mener dere at en egen "pakke opp/pakke ned" plass vil hjelpe med våpenhåndtering?

 

Noen tiårs erfaring fra IPSC som sier dette fungerer veldig bra?

 

I IPSC kan du håndtere våpen to plasser, og kun to. På stage under kontroll av RO og i egne "Safety area" på egen hånd. I safety area er ALL håndtering av ammo strengt forbudt og medfører øyeblikkelig DQ.

Utover disse to plassene skal våpen enten være i hylster, tomt kammer, ingen magasin i og hane ned. Eller nedpakket i bag/koffert.

 

 

Dette systemet fungerer utrolig bra, selv på store stevner som VM med 1500 deltakere...

 

Et nesten tilsvarende system i Westernskyting. Lader ved ladebord under oppsyn av en "ladeansvarlig". Så hylstres våpen og man står der pent og i ro til RO kommer og følger rundt i løypa. Deretter tømmes våpen ved tømmebord under oppsyn av "tømmeansvarlig" før våpen hylstres/ settes bort til man skal skyte neste stage. Funker fjell der også!

Link to comment
Share on other sites

Jaja, men da får vi heller være enige om å være uenige.

 

Men du kan jo selvsagt ta det opp via klubb og krets til NSF pg få dem til å fremme forslaget til ISSF. Men det er jo ingen sikkerhetsrisiko i at et skudd blir avfyrt en brøkdel av et sekund for seint i sikker retning.

 

Da medfører sannsynligvis en skivebom en større risiko. Skal vi diske for det også, da? Da vil iallfall feltskyting rimelig fort bli lite attraktivt...

Link to comment
Share on other sites

Glem det tullet om litt tidlig og litt sent avfyrt skudd, så lenge de er innenfor kommando lading, og tøm våpen. Er det kun en ting som gjelder, hvor F en peker våpenet. Når skudd går i bakken nærmere enn 45 grader, burde en få beskjed om å tømme våpen og takk for i dag. Foravtrekket har gitt meg noen bly og stenbiter rundtom (Takke f for at en er brille bruker, hadde vert blind nå viss ikke).

 

Så en gang en som sto ved siden av (Felt), som klødde seg i panna med løpet på sin 8" 357 (Vi snakker etter lading og lukket tønne). Jeg turde ikke å dra pusten engang, da han hadde oppspent hane og fingeren på avtrekkeren, og avtrekkeren helt inne på stiften. :-(

Reaksjon var litt kjeft fra standplassleder (Som også holdt pusten til våpenet var i sikker retning). Men han burde ha vert sendt hjem.

 

Jeg sier det slik, alle våpen er alltid ladd. Derfor skal man aldri uten unntak peke på noen med ett våpen, og aldri ha fingeren på avtrekkeren uten en er klar til å skyte på skiva. Den som sier at ting ikke er så farlig, har jeg null tolleranse for.

 

Gjennom ett vanlig NSF år, ser jeg ting som ikke er bra.

NSF er ikke sikkert. NSF er ikke uniformt, opplæringen er ikke lik. Hva som aksepteres eller ei er ikke det samme alle steder, og folk blir ikke kastet på dør for å peke rundt seg med våpna i matrommet.

 

Hvor jeg trives best? IPSC, der alle rundt meg har skarpe magasiner og våpen på hofta og ingen noensinne peker ett våpen på meg.

 

Mitt ønske til NSF, forby håndtering av våpen utenom standplass og egne steder spesielt tilrettelagt for våpenhåndtering. OG en passende reaksjon om reglene brytes (Tenker da ikke på poeng straffer, de er det kun toppskytterne som bryr seg om, men når en må ta turen hjem husker en slikt utrolig godt).

Link to comment
Share on other sites

Mitt ønske til NSF, forby håndtering av våpen utenom standplass og egne steder spesielt tilrettelagt for våpenhåndtering.

 

Er det ikkje allereie slik?

 

Våpen må ikke fjernes fra standplass under trening eller konkurranse, med mindre en standplassfunksjonær har gitt tillatelse til det.

 

 

På banen, når våpenet ikke er på standplass, skal det alltid oppbevares i våpenkufferten hvis ikke annet er bestemt av standplassleder.

Link to comment
Share on other sites

Glem det tullet om litt tidlig og litt sent avfyrt skudd, så lenge de er innenfor kommando lading, og tøm våpen.

Litt usikker på hva du mente her?

Sannsynligvis mener han at for tidlig og for seint avgitte skudd, som er avgitt etter "lading" og før "tøm våpen" normalt ikke medfører nevneverdig sikkerhetsrisiko da de kan forutsettes å ha blitt avgitt i sikker retning.

Link to comment
Share on other sites

Våpen må ikke fjernes fra standplass under trening eller konkurranse, med mindre en standplassfunksjonær har gitt tillatelse til det. På banen, når våpenet ikke er på standplass, skal det alltid oppbevares i våpenkufferten hvis ikke annet er bestemt av standplassleder.

 

Hvor i NSF-regelverket er sitatet hentet fra? Finner følgende her: http://www.skyting.no/loverogregler/Documents/NSF%20Pistolregler_2015.pdf

8.25.2.8 Pakker skytteren ned våpenet eller fjerner det fra standplass før det er kontrollert av standplassleder, kan vedkommende diskvalifiseres.

Regelverket legger altså opp til en skjønnsvurdering av kameraten din som er skyteleder.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, kanskje et lite "sjølmøte" i døra der, ja. Jeg har også skutt i bakken noen få ganger, men aldri opplevd rikosjetter. Dette er nok et godt argument for å unngå pukk el.l. de første 4-5 meterne foran standplass.

 

Evt et argument for at ufrivillig avgitt skudd, selv i riktig(ish) rettning er disk.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, kanskje et lite "sjølmøte" i døra der, ja. Jeg har også skutt i bakken noen få ganger, men aldri opplevd rikosjetter. Dette er nok et godt argument for å unngå pukk el.l. de første 4-5 meterne foran standplass.

 

Evt et argument for at ufrivillig avgitt skudd, selv i riktig(ish) rettning er disk.

Da vil jeg nok en gang hevde at et skudd som ikke treffer skiva i det hele tatt vil medføre en større sikkerhetsrisiko enn et for tidlig eller sent avgitt skudd som likevel treffer skiva. Og da må vi diske folk for skivebom. Og dersom vi skal behandle alle øvelser likt, blir det lite premier å hente på felten for de fleste...

 

Andre grener orker jeg ikke å gå inn på. Stakkars lerdueskyttere i så fall....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...