Jump to content

Nytt pistolreglement - obligatorisk kammerplugg/flagg


OIH

Recommended Posts

Det er veldig tydelig hvem som skyter konkurranseøvelser (OL/VM-øvelser) og hvem som er hovedsakelig feltskyttere her. :D

 

Jeg kan si med nesten 99% sikkerhet at et forslag om å forby trykkpunktholding i NSF vil ikke komme forbi fagkomitten. Det er en så essensiell del av å være toppskytter at det vil de aldri la komme opp til diskusjon på en fagkomitekonferanse. Hvis ISSF skulle forandre sine regler, så joda. Men utenom det så kan man bare drømme.

 

Reglementet til NSF er laget for å tekke konkurranseskyting på øverste nivå, dvs de store mesterskapene som OL, VM og EM.

Link to comment
Share on other sites

Ingen kan bli truffet da våpenet er i 45 grader, Hvis skuddet skulle gå av.

Når de går av rundt føtter og bak linjen, fomlende øker sjangsen kraftig, når dette skjer på NM og approberte stevner og ikke straffes utover 2 poeng, lading er jo trossalt gitt 1 sekund før... Jeg har sett 1stk med revolver (NM), 1stk mil pistol og 1stk med fin på approberte stevner, på mitt lag i år. Vi snakker skudd som går rundt føtter og kaster grus/jord. I fjor skjøt jeg mer felt og så flere slike skudd. På uapproberte små stevner rundtom har jeg sett en haug til, virker som folk tar enda lettere på det da.

 

Hva er dine tanker rundt slike scenario?

 

 

Fomling og våpen som ikke peker i 45 grader foran deg bør diskes uansett om skudd er gått av eller ikke, naboskytteren min i nm i fjor la fra seg våpenet ladd for å ta på hørselsværn, han skulle vært disket, men ingen av de 2 standplasslederene sa noe, jeg sa til vedkommende på vei til neste standplass at det var dq grunn og han hadde flaks. Når jeg er standplassleder og folk peker med våpenet en annen vei enn de skal skriker jeg så høyt att de blir ganske flaue der de står.

Link to comment
Share on other sites

Et våpen som ligger og peker mot blinkene er 99,9% ufarlig (går den av seg selv så er ikke det våpenet tillatt i noen NSF-øvelser uansett), men har du en som absolutt skal skyte VM/OL/OSV i Russisk rullett og klemme på avtrekkeren fordi han tror det gir en fordel, ja da er det faktisk litt småfarlig, ja.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan si med nesten 99% sikkerhet at et forslag om å forby trykkpunktholding i NSF vil ikke komme forbi fagkomitten. Det er en så essensiell del av å være toppskytter at det vil de aldri la komme opp til diskusjon på en fagkomitekonferanse. Hvis ISSF skulle forandre sine regler, så joda. Men utenom det så kan man bare drømme.
Jeg tror nok du har rett i det, og til tross for at jeg tror skyttersporten hadde hatt godt av å forby det, er ikke det noe jeg tror er realistisk. Derimot skulle jeg ønske man innførte sanksjoner som faktisk fungerer for skudd avgitt før kommando er gitt. Trekk i poeng er ikke en sanksjon som fungerer.
Link to comment
Share on other sites

Et våpen som ligger og peker mot blinkene er 99,9% ufarlig (går den av seg selv så er ikke det våpenet tillatt i noen NSF-øvelser uansett), men har du en som absolutt skal skyte VM/OL/OSV i Russisk rullett og klemme på avtrekkeren fordi han tror det gir en fordel, ja da er det faktisk litt småfarlig, ja.

 

 

Forskjellen er att å legge fra seg ett ladd våpen er ulovlig, trykke inn til avtrekkskula er tillatt!

Link to comment
Share on other sites

Ikkje for å vera spydig, dømmande eller kritisk, berre reint nysgjerrig og uvitande på skyteteknikken: Kvifor gir det ein fordel å stramme avtrekket inn i trykkpunktet før siktet er på skiva. Er det at haldetida vert mindre? Gir det ein så stor fordel at det er verdt risikoen for eit for tidleg avgjeve skot, også for ein som ikkje hevdar seg i toppen?

For å vera kritisk: Gjev det ikkje ein uhøvesvis auke i risiko å lære inn dette hjå lite rutinerte skytterar, som kanskje ikkje er godt kjende med sine avtrekk?

Link to comment
Share on other sites

En ting er på bane, med bord, og båser, og gjerne med mesterskyttere i OL osv..., men iallefall med bord, for der starter løftet like over bordet, og altså med god retning framover.

 

På felt starter noen løftet ca ved skoene mine... Folk holder pistolen rett ned, mens de venter på klar, (for det er tungt å holde 45°), og løfter så (etter avtrekkeren) til 45° på klar. I denne ventefasen peker man altså 30cm fra foten min (jeg står jo ved siden av), med 44Mag eller WTF - og med den fordømte fingeren på avtrekkeren, ogs sikkert noe av vekta på pekefingeren. Det kan umulig være lov!

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kjenner du ikke avtrekket, gjør du det ikke, skøt akkuret ett stevne med 3 våpen jeg ikke har skutt mye med, da spente jeg ingen ting før jeg var i blinken. Men de våpena jeg er godt kjent med så er ikke dette noe problem, på en standplass i felt med 6 sekunder på å treffe 3-4 forkjellige blinker på kanskje 2 avstander er det en stor fordel å være klar til skudd når du er i skiva.

Link to comment
Share on other sites

Skudd som blir avfyrt i 45 grader er ikke farlige så lenge bakgrunnen er trygg, men det som er litt skummelt er uvanen med at man legger fingeren på en avtrekker før man har siktene på målet. Står man klart med ladd våpen i 45 grader, fingeren på avtrekket, og er fokusert på at man skal til å skyte, er ikke det et problem så lenge man er bevisst på det. Og sånn er det forhåpentligvis for de fleste på baneskyting. Men hva når våpenet ikke akkurat peker perfekt fremover og ned 45 grader, som M67 gir et eksempel på?

 

Et annet spørmål er hva som skjer mellom skytingen med "tomme" våpen, og at en del ikke har et bevisst forhold til "fingeren på avtrekket" utenfor standplass. Hva er det første man gjør når man tar opp et våpen? Man sjekker at det er tomt. Er det f.eks. lurt å ha fingeren på avtrekkeren da? Hvor peker våpenet? Vaner.

 

Virker som reglementet tar opp det meste, men legger opp til mye synsing. Og bare fordi det kommer fra ISSF betyr ikke at det er perfekt, hvis vi kommer frem til noen mulige forbedringer er de sikkert interesserte i å høre. F.eks. hva som gir minuspoeng, og hva som utgjør sikkerhetsrisiko og disk, bør gjøres så klart som mulig, altså minst mulig skjønnsvurdering av dommer.

 

For å gi et konkret forslag til endring bør muligheten for å bære et våpen i hånda med kammerflagg i feltløypa fjernes

 

Forskjellen er att å legge fra seg ett ladd våpen er ulovlig, trykke inn til avtrekkskula er tillatt!

Så at noen legger fra seg et ladd våpen kan ikke skje fordi det ikke er tillatt ifølge reglene. Ergo er det trygt å gå fremfor våpen.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

På felt starter noen løftet ca ved skoene mine... Folk holder pistolen rett ned, mens de venter på klar, (for det er tungt å holde 45°), og løfter så (etter avtrekkeren) til 45° på klar. I denne ventefasen peker man altså 30cm fra foten min (jeg står jo ved siden av), med 44Mag eller WTF - og med den fordømte fingeren på avtrekkeren, ogs sikkert noe av vekta på pekefingeren. Det kan umulig være lov!

 

K

Det er lov, men han får en ekstremt streng straff og 2 poeng ut om han skyter deg i foten så du kan slappe helt av.. ....

Link to comment
Share on other sites

For å gi et konkret forslag til endring bør muligheten for å bære et våpen i hånda med kammerflagg i feltløypa fjernes

Iallefall bør man sneppgjeldes offentlig om man bærer det med fingeren på avtrekkeren, og ikke har 100% kontroll på peking.

Dette er litt som å røyke når en kjører, uten sikkerhetsseler og med ungene løst i baksetet - vi vokste opp med det, og det gikk bra for mange - men det er ikke det vi vil ta videre til våre unger.

 

Er vel ikke tillat ogå lade eller røre ett våpen så lenge noen er foran, så det er helt urealistikk senareo.

Vi står jo på linje og skyter, kanskje en halvmeter fra hverandre, og når noen peker rett ned i bakken 25cm fra foten min, med en ladd og spent pistol, og dere sier ikke bare at det er lov, men at det er trygt?- da lurer jeg faktisk på om jeg skal fortsette med dette.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Holder alle våpenet i 45 grader som er påbudt, så er de ikke 25cm fra dine ben, vil tro mere 1m

 

Hvor har du det fra at 45° vinkel er påbudt? De nasjonale pistolreglene (§8.25.7.6.6) sier tydelig at vinkelen skal være 45° eller mindre. Man kan altså peke pistolen rett ned om man ønsker det. Er det da fremdeles OK å sende ei kule i bakken, og hvis ikke, hvor mellom 0-45° går grensa for når det ikke er ok å ufrivillig avfyre et skudd? Skudd som går av før skytteren peker på skiva tyder på totalt manglende evne til å håndtere våpenet sitt på forsvarlig måte.

Link to comment
Share on other sites

På alle stevner står det utgangspunkt 45 grader, så da bør vel det taes til følge, ser ingen problemer med sikkerheten sånn som det fungerer i dag, er man for redd for sikkerheten, så finnes det mange andre hobbyer.

 

Avtrekker inn til trykkpukt (gjelder kun revolver for meg )mellom klar og ild er trygt og forsvarlig, sånn er det bare. Hva andre mener er uvesentlig for oss som er opplært til det, og er i følge reglementet.

Link to comment
Share on other sites

Noen ganger kan det være smart å la seg distrahere av fakta.

Hvor mange skudd løsnes på norske skytterbaner i løpet av et år? Tenker da på alle forbund: NSF, DFS, Dssn, NROF og alle miniforbundene.

Hvor mange skader oppstår?

Hvordan er skadestatistikken sammenlignet med fotball, håndball, ridning, dykking, ski etc?

 

Tyder skadestatistikken på at vi driver risikofylt?

Link to comment
Share on other sites

 

 

På alle stevner står det utgangspunkt 45 grader, så da bør vel det taes til følge, ser ingen problemer med sikkerheten sånn som det fungerer i dag, er man for redd for sikkerheten, så finnes det mange andre hobbyer.

 

Avtrekker inn til trykkpukt (gjelder kun revolver for meg )mellom klar og ild er trygt og forsvarlig, sånn er det bare. Hva andre mener er uvesentlig for oss som er opplært til det, og er i følge reglementet.

 

Første setning sier at arrangør kan sette strengere krav med vinkel og folk må rette seg etter det, mens andre sier at de må følge boka og kan ikke komme med egne ting...... :roll:

 

Med din setning nr to, må du også godta 0-45 grader hvis det er etter boka....

Link to comment
Share on other sites

Ja det må jeg, men mener att en mindre vinkel enn 45 grader ikke er forsvarlig, og ville reagert om noen holdt våpenet rett ned, da det ser jeg som uforsvarlig (da du risikerer å sikte på deg selv eller andre, og det er ikke godkjent behandling av våpen) , så 45 grader regel bør være konstant. Kan selv holde våpenet i mindre vinkel enn 45 grader hvis folk somler og er trege med lading, ikke klare osv, men da med fingeren vekk fra avtrekker til jeg har våpenet i 45 grader.

Der er jeg enig, og ut i fra 45 grader er ikke finger på avtrekker og trykkpunkt uforsvarlig.

Link to comment
Share on other sites

Avtrekker inn til trykkpukt (gjelder kun revolver for meg )mellom klar og ild er trygt og forsvarlig, sånn er det bare. Hva andre mener er uvesentlig for oss som er opplært til det, og er i følge reglementet.
All den tid det forekommer skudd før klar, så kan du påstå det til du blir blå i trynet, men det er altså ikke sant. En praksis som aktivt fjerner sikkerhet fra en sport som kun er trygg fordi man har sikkerhet i høysetet er etter mitt skjønn hverken trygg eller forsvarlig. Når reglene ikke gjør annet enn å gi en poengstraff, er sanksjonene som foreligger i beste fall svært svake, og i verste fall ikke disincentive i det hele tatt.

 

Jeg mener reglene burde vært skjerpet i retning av strengere straff for skudd før klar - og øvrige vådeskuddsituasjoner. Så får de det gjelder ta straffen, mens vi andre blir litt tryggere.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat: "Jeg mener reglene burde vært skjerpet i retning av strengere straff for skudd før klar - og øvrige vådeskuddsituasjoner. Så får de det gjelder ta straffen, mens vi andre blir litt tryggere." Sitat slutt

 

Så din konklusjon er desto strengere straff desto sikrere sport?

 

 

Ironi: Så med dødsstraff så er sporten 100% sikker * Ironi

Link to comment
Share on other sites

Uvesentlig med slakterulykker osv , ingen ting av dette har med å spenne avtrekkeren på klar.

 

Men uansett hva alle mener om saken så må vi ta reglene til nsf til grunn, og da er alle uvesentlige innlegg bare tull, å spenne hanen på klar er tillatt og anbefalt, ferdig med det.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal du på død og liv (bokstavelig talt i denne sammenhengen) argumentere for særdeles dårlig våpensikkerhet?

 

Og hva som står i regelboka til NSF kan man tørke seg i ræva med, da baneinstrukser overstyrer alt. For å spikke fliser står det i NSF sitt konkurransereglement at "lokale" instrukser skal respekteres.

Link to comment
Share on other sites

Døma syner at skit skjer når folk fomlar med våpen kvar dei no råkar å ha for ærend. Å ha meir enn eit lag med tryggleik kan umogleg vera feil. Det er veldig lett for mange å lære inn feil haldningar og handgrep. Kanskje fordi dei lærer for mykje av tøffe filmar, og høyrer for lite på røynde og gode standplassleiarar.

Er vi inne på at innlæring av standplassrutiner er for dårleg og lite einsarta?

Link to comment
Share on other sites

Nå gir jeg meg , alt for mye tull her, skal banen arrangere ett nsf stevne, så hold dere til reglene til nsf.

 

Hvis ikke er ikke banen egnet for nsf , bør ikke banen ha lov til å arrangere stevner!

 

Alle vi som er frampå kommer fortsatt til å spenne til avtrekkskula på klar uansett hva andre sier.

Og dere har ikke noe å komme med hvis vi klager på dømmingen. Det er lov uansett hva dere sier, møter dere på meg på en standplass og klager på dette, så må dere stå til rette for det.

 

Se heller på de som veiver med våpen fyller magasin mellom standplasser, setter på hørselvern med våpenet i hånda osv

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

NEi jeg skyter under nsf, og derfor forholder jeg meg til derers regler og ikke andres innbilte regler.

 

Kan ikke banen følge nsf sine regler bør de sperres fra å holde nsf konkuranser, enkelt å greit godta eller gi faen.

 

6.2.1.2 og 6.2.1.3 fra ISSF Tekniske Regler.

 

Spesielt den siste er vesentlig her.

 

Skytternes, banefunksjonærenes og tilskuernes sikkerhet krever kontinuerlig og omhyggelig overvåkning av våpenhåndtering.

Det er nødvendig at alle viser selvdisiplin. Skulle noen vise mangel på slik selvdisiplin, er det banefunksjonærenes plikt å innskjerpe disiplinen. Skyttere og ledere er forpliktet til å bistå.

 

Dvs at om banefunksjonæren (les: standplasslederen) mener at å ha fingeren på avtrekkeren og spesielt å småklemme litt på den er dårlig selvdisiplin og er til fare for noen, så kan han nekte dette ja.

 

Dette er ikke "andres innbilte regler", men NSF sine egne. Når det gjelder dette med disking, så vil skudd i bakken kunne være grunnlag for DQ allerede ved første gang, men etter andre gang skal vedkommende diskes.

Link to comment
Share on other sites

Det er tatt fra NSF sitt reglement og som sertifisert dommer i NSF har jeg litt peiling på hva jeg skriver her...

 

Dette er ikke snakk om "idiotregler" men normal folkevett hva angår våpenhåndtering som skal forhindre farlige hendelser pga "idiotlærdom" som å klemme i avtrekkeren mens våpenet peker mot bakken. Akkurat den setningen om at vi er noen "overhysteriske pingler" når det gjelder dette med sikker våpenhåndtering, så sier det meg at du absolutt ikke burde ha tilgang på noe farligere enn en vannpistol, snaut det.

Link to comment
Share on other sites

Din mening gjelder jo ikke, så lenge

det det er fullt tillatt å trykke inn til avtrekkskule mellom klar og ild, og i følge nsf oppfordrer til dette i sine trenerkurs!!!!!!!

;-)

 

problemet er ikke reglene og sikkerhet, men att du ikke kan innfinne deg etter dem, og som dommer bør du vite att skudd mellom lading og klar kun resulterer i 2-4 poeng trekk i nsf. IKKE DQ

 

Dette er jo grunnelementene i nsf skyting, finger på avtrekker og ta inn døgang i, før løft.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Uvesentlig med slakterulykker osv , ingen ting av dette har med å spenne avtrekkeren på klar.

 

Men uansett hva alle mener om saken så må vi ta reglene til nsf til grunn, og da er alle uvesentlige innlegg bare tull, å spenne hanen på klar er tillatt og anbefalt, ferdig med det.

 

 

Har du ikke forstått det ennå...?? "Vi andre " reagerer på at du og dine likesinnede BAGATELLISERER vådeskudd "fordi det ikke er ulovlig iht reglene"... -og sågar "forsvarer slike tullfærer" ved å hevde at man "ikke skal bry seg om at man fyrer av et vådeskudd i ny og ne"... "fordi det viser at man er på frampå"... :roll:

Link to comment
Share on other sites

TULL...-. Skyter heldighvis ikke på deres sære baner :-) Her er det nsf som gjelder, ikke idiotregler som er sammensatt av overhysteriske pingler.... sitat slutt ........................................................

 

 

Ja, der satte du ord på det, mye bedre enn noen av oss andre har vært i stand til... : Du er altså en "Ekte Cowboy" og vi andre "overhysteriske pingler"...(!)

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke forbudt å spenne til trykkpunkt, men det er allikevel ikke tillatt å skyte før kommando, og det finnes sanksjonsmuligheter i NSF sitt reglement. Samtidig spesifiserer NSFs reglement at lokale regler gjelder. Om du ikke evner å forholde deg til det, har du ingenting som hverken skytter eller dommer å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Har du dokumentasjon på det? Det er en kjensgjerning at vådeskudd forekommer, så sjansen er der. Jeg sitter ikke på tall, men basert på det jeg ser av tvilsom våpenhåndtering på skytebaner rundt om, kombinert med at det å ta inn til trykkpunktet er vranglære for skyttere som ikke allerede er svært rutinerte. Idet du skal løfte våpenet med fingeren på avtrekkeren er det en kjensgjerning at musklene i hånda strammer seg, hvilket igjen kan forårsake vådeskudd.

Link to comment
Share on other sites

TULL...-. Skyter heldighvis ikke på deres sære baner :-) Her er det nsf som gjelder, ikke idiotregler som er sammensatt av overhysteriske pingler.... sitat slutt ........................................................

 

 

Ja, der satte du ord på det, mye bedre enn noen av oss andre har vært i stand til... : Du er altså en "Ekte Cowboy" og vi andre "overhysteriske pingler"...(!)

 

 

Nei på ingen måte, er meget forsiktig og følger reglene til punkt å prikke bestandig, men spenner opp på klar. Men mener att å ville ha forbud mot være frampå er overhysterisk.

 

Sjansen for å skyte før ild er så minimal att det nesten aldrig skjer uansett hvor frampå du er. (har avtrekkeren stoppet på kula står den der til ild er gitt)

 

Men opplyses det ikke om egne regler på banen er det ikke mulig å følge de, da jeg går ut i fra nsf sine regler.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

...de generelle tekniske reglene (1). Her er det flere interessante punkter å ta med seg:

 

6.2.1.2 Nødvendige og spesielle sikkerhetsregler for skytebaner varierer fra land til land, så ytterligere sikkerhetsregler kan fastsettes av organisasjonskomiteen. Juryer, banefunksjonærer, ledere og skyttere skal informeres om spesielle sikkerhetsbestemmelser i konkurranseprogrammet.

 

Lokal baneinstruks er altså gjeldende all den tid den er opplyst om i konkurranseprogrammet.

 

Hva angår "Sjansen for å skyte før ild er så minimal at det nesten aldri skjer", så er det altså en kjensgjerning at det skjer, og en direkte årsak til det er praksisen med å ta inn til trykkpunkt før kommando gis.

Link to comment
Share on other sites

problemet er ikke reglene og sikkerhet, men att du ikke kan innfinne deg etter dem, og som dommer bør du vite att skudd mellom lading og klar kun resulterer i 2-4 poeng trekk i nsf. IKKE DQ

 

Gjentagende brudd og spesielt siden dette handler om sikkerheten vil føre til DQ, på lik linje som om du peker på noen med et våpen.

Link to comment
Share on other sites

Skudd mellom lading og klar kun resulterer i 2-4 poeng trekk i nsf. IKKE DQ

Og dette er ikke noe gjenntagende brudd, vil ikke tro en normal skytter ville kunne være uheldig å gjøre dette oftere enn min 5-10 år mellom vær gang.

 

Skyter du i bakken en gang på ett stevne, så er du forsiktig med spenning etter det, hvis du i det hele tatt tør å gjøre det igjen på den runden

Link to comment
Share on other sites

Man kan skyte før ild på hver standplass på alle stevner hver dag hele året uten å få en advarsel eller bli disket. Nettopp da det er "lov" å gjøre det, man blir straffet med poengtrekk - men ikke noe mer enn det. Man blir oppfordret under opplæring å gå inn på trykkpunktet, dette gjøres på alle bane øvelser samt på felt og er ikke farlig da våpen pekes i trygg retning.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Litt av en diskusjon med mye følelser trur jeg :overrasket:

Hvis banen er såpass usikker at skudd som blir løssnet i 45grader ved klar burde ikke brukes og jeg har ikke heller sett noen av disse banene.

 

Støtter Bromark her.

 

Vi kan ikke sammenligne feks baneskyting med Dynamisk eller CAS. Det vi må gjøre er å få bort svepingen og viftende med våpen ellers på og omkring banen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...