Jump to content

Nytt pistolreglement - obligatorisk kammerplugg/flagg


OIH

Recommended Posts

Disse reglene er nok laget mest for å fremstå som "ansvarlige, med forkus på sikkerhet" overfor politikere og andre forstå-seg-påere utenfor skyttermiljøet, dessverre.

Ja....På TV overførte ISSF Championships stevner. Ikke andre plasser. Det tullet som noen skriver at alle stevner er ISSF stevner

tolker jeg som sprøy. En arragør er en arragør, og programmet kan gjerne vere ihht til ISSF, men det betyr ikke at stevnet er arrangert av ISSF.

Klubber som er medlem av ISSF plikter å arrangerer stevner i ISSFs grener etter ISSFs regelverk, noen annet vil blitt fullstendig kaos.
Link to comment
Share on other sites

Klubbene er vel ikke medlemmer av ISSF; det er NSF som er "member federation". Dvs. en NSF-tilknyttet klubb kan også arrangere konkurranser som ikke er sanksjonert av ISSF, jf. de nasjonale grenene vi har i Norge. Da trenger man heller ikke følge ISSFs regelverk ved gjennomføringen av akkurat de konkurransene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes dette med kammerflagg er en fin ting. Se for dere følgende:

Det er flere matchpistoler der sliden ikke stopper i bakre posisjon når magasinet er tomt og siste skuddet er avfyrt.

"Vår mann" har nettopp et slikt våpen. Dagen før organisert trening er han på banen alene og skyter for seg selv.

Han skyter serier à 5, men på siste runden glemmer han seg bort og skyter bare 4 skudd. Telefonen ringer,

kjerringa maser og han må skynde seg hjem. Våpenet pakkes fort ned.

 

Dagen etter er han på organisert trening, åpner kofferten og nabomannen syntes dette var en flott pistol.

"Vår mann" tar så opp pistolen og begynner å vise den frem.... Ladd....

 

Det er flere feil her. Våpenet tømmes ikke før nedpakking, og sjekkes heller ei når det tas frem, men mer skal ikke til...

Link to comment
Share on other sites

....klubber som er medlem av ISSF plikter å arrangerer stevner i ISSFs grener etter ISSFs regelverk, noen annet vil blitt fullstendig kaos.

Men nå må dere lese hva som skrives. Man er ikke uenig i at skyteprogrammet skal gjennomføres etter dem regler som ligger for øvelsen.

 

Det man er uenig om er når slike såkalte sikkerhetstiltak spesifikt og innledningsvis henvises til ISSF som arrangør i større massive mesterskap,

der hensikten helt tydelig er å vise en slags sikkerhetsprofil for media, blindt skal tolkes som noe alle plutselig skal følges av alle.

 

Der har jo australia vært først ute og brukt huet og gjort sine nasjonale tilpasninger, noe som også norge står fritt til å gjøre, uten at det har noe

påvirkning på selve skyteprogrammet.

 

Forøvrigt så er innlegget om telefon og alene på banen ovenfor allerede et signal om holdninger som er i ferd med å forsvinne. Det er jo nettop det

som er faren når bruk av dinger går forran opplæring og holdninger.

 

Men uansett utfall, snorer har man måttet skaffe seg, men jeg er ikke så sikker på om ting er blitt så mye sikrere likevel.

Det blir som 'håndbrekk med flagg på'.

Link to comment
Share on other sites

Klubbene er vel ikke medlemmer av ISSF; det er NSF som er "member federation". Dvs. en NSF-tilknyttet klubb kan også arrangere konkurranser som ikke er sanksjonert av ISSF, jf. de nasjonale grenene vi har i Norge. Da trenger man heller ikke følge ISSFs regelverk ved gjennomføringen av akkurat de konkurransene.
Klubbene er medlem av NSF, som igjen er medlem av ISSF.

 

Selvfølgelig trenger man ikke følge ISSFs regler for ANDRE forbunds grener, inkludert nasjonale grener, det er det da vel ingen som har påstått?

Link to comment
Share on other sites

Der har jo australia vært først ute og brukt huet og gjort sine nasjonale tilpasninger, noe som også norge står fritt til å gjøre, uten at det har noe påvirkning på selve skyteprogrammet.
Hverken Australia eller Norge kan fritt velge hvilke av ISSF regler de skal følge i ISSFs grener. Det som det australske forbundet har presisert er at disse reglene ikke gjelder for ikke-ISSF grener, som f. eks. IPSC eller metallsiluett.
Link to comment
Share on other sites

er det ett approbert stevne som arrangeres. alle stevner unntatt hurtig fin/grov og nais så er disse ett issf stevne i utgangspunktet. å skal derfor følge deres regler.

dessuten så er det vel mere for folket rundt om på banen eventuelt publikum/ media og utenforstående som skal se at det er tomt. det er i allefall det som ble nevnt når jeg var på oppfriskningskurset for dommerne nå nettopp.

 

Jeg er ikke helt sikker, men mener å tro at på alle approberte stevner skal det egentlig settes opp en jury. korriger meg gjerne om jeg tar feil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes dette med kammerflagg er en fin ting. Se for dere følgende:

Det er flere matchpistoler der sliden ikke stopper i bakre posisjon når magasinet er tomt og siste skuddet er avfyrt.

"Vår mann" har nettopp et slikt våpen. Dagen før organisert trening er han på banen alene og skyter for seg selv.

Han skyter serier à 5, men på siste runden glemmer han seg bort og skyter bare 4 skudd. Telefonen ringer,

kjerringa maser og han må skynde seg hjem. Våpenet pakkes fort ned.

 

Dagen etter er han på organisert trening, åpner kofferten og nabomannen syntes dette var en flott pistol.

"Vår mann" tar så opp pistolen og begynner å vise den frem.... Ladd....

 

Det er flere feil her. Våpenet tømmes ikke før nedpakking, og sjekkes heller ei når det tas frem, men mer skal ikke til...

 

Og hvor i dette ville et kammerflagg ha hatt noe å si? Glemmer vår mann å sjekke kammeret får han jo ikke ført noe kammerflagg gjennom pipa..

 

Hvis jeg nå skule bli så stressa at jeg glemmer tømme våpenet når jeg drar fra skytebanen, oppdager jeg det når jeg flytter våpenet fra bagen til våpenskapet. Har jeg da fortsatt ikke tømt våpenet bli det tømt når jeg så på nytt tar våpenet ut av skapet for å legge det i bagen. Har jeg fortsatt ikke tømt våpenet blir det nok en gang sjekket når jeg tar det frem på skytebanen igjen..

 

Nei, utdanning og bra holdninger er det som må til! Ikke duppeditter som skaper falsk trygghet.

Sikre våpenet, hold det forp.. fingret borte fra avtrekker og peke våpenet i sikker retning!

Link to comment
Share on other sites

......dessuten så er det vel mere for folket rundt om på banen eventuelt publikum/ media og utenforstående som skal se at det er tomt. det er i allefall det som ble nevnt når jeg var på oppfriskningskurset for dommerne nå nettopp.......

Nettop.....og da er vi jo der som jeg sier at dette er laget først og fremst for ISSF arangerte Championship stevner med media dekning.

Hvor mye publikum, media dekning og utenforståenda har man rundt forbi på lokale approberte stevner ?................

Og hvor er desse juriene på lokale stevner som skal diskvalifisere en som ikke har klippet en gressklippersnor og dyttet gjennom løpet fordi media (som heller ikke er tilstede) skal se at man hånterer såkalt sikkerhet ?

Det er jo ikke vanskelig å lese i teksten i regelverket at dette er for massive store stevner med mye funksjonærer og høy utavent profil, og det er svært langt fra den hverdag som

eksisterer rundt forbi på lokale approberte stevner.

 

Det er faktisk et signal med motsatt fortegn. Man innfører noe for media, som reelt ikke øker noe som helst sikkerhet annet

en at man skaper en holdning som går på at kunstige dingser skal overta for opplæring av riktig og sunn våpenhåntering.

 

Men jeg har laget snorene mine og vil bruke dem.....men ikke fordi det er øker sikkerheten.....kunn fordi jeg ikke gidder å krangle eller bli bortvist om det skulle vere en jury.

Og jeg tror seriøst at mange tenker slik. I mellomtiden venter jeg i spenning til vi våkner til loven om flagging av håndbrekket i bilen............

Link to comment
Share on other sites

Dagen etter er han på organisert trening, åpner kofferten og nabomannen syntes dette var en flott pistol.

"Vår mann" tar så opp pistolen og begynner å vise den frem.... Ladd....

Ta eller overta aldri et våpen uten straks å forvisse deg om det er ladd eller ikke

Link to comment
Share on other sites

Det skal være jury på alle approberte stevner. Men det er ikke nødvendigvis at den er aktiv, da den enkelte dommer eller stevneleder som oftest er oppegående nok til å få orden på sakene. T.d. Kan man i juryen bruke samtlige tilgjengelige dommere, og kun fjerne den som eventuelt er skyteleder der det er behov for jury avgjørelse. I nm kjører man med full jury ute på standplass.

Link to comment
Share on other sites

Store ord i vide flotte vendinger som kunn gjelder massive store stevner og har liten relasjon til den virkelige verden på mindre

approberte stevner i små lokale forhold.

 

Du er stevneleder og kjører VM-Fin på et lokalt lite sted.

Dem som skal vere dine hjelpere dukker ikke opp (det skjer jo hele tiden rundt forbi)

Du kjører likevel stevnet (for det er jo ikke noe problem, og 99.99% av approberte stevner er formelt underbemannet på funksjonerer)

Du er ferdig med Presisjon, og skal skifte skiver til duell, og sier flagg våpen.

En skytter har glemt flagget eller finner det ikke.

Du drar opp boka og forteller at da skal han diskvalifiseres og han må forlate banen.

Skytteren drar også opp boka sier at det kan du ikke, for det skal vere en Jury avgjørelse.

Du ser rundt deg og lurer på om du kan opprette en jury med skyttere du kjenner. Nei...det er ikke muligt i dag.

Ikke får du fatt i dem som skulle hjulpet deg og som kanskje er klubbens jury personer.

 

Flagget har ingen sikkerhets misjon, for du kan stikke hue, armer, fingrer, bein inn i kammeret og verifisere at alt er

100% tomt og greit (slik som ting normalt alltid har funket når man vil forsikre seg om noe).

 

Fortell oss nå hvordan DU vil håndheve regelen i boka og hva du vil gjøre i den situasjonen, for dette kan fort

bli situasjonen rundt forbi med noe slikt som dette........(men la oss bare slippe at å høre den enkle bortfoklaringen at du

ikke ville startet stevnet)

Link to comment
Share on other sites

Du er stevneleder og kjører VM-Fin på et lokalt lite sted.

...

 

Du ser rundt deg og lurer på om du kan opprette en jury med skyttere du kjenner. Nei...det er ikke muligt i dag.

Jeg bor på et lite sted. Det dukker så å si ALDRI opp skyttere jeg ikke kjenner. Så denne problemstillingen forekommer meg å være noe søkt.

 

Og de fleste av oss har rimelig god oversikt over hvem som er dommere. Jeg tror jeg kan telle på ei hand de stevnene der vi ikke har hatt minst 3 dommere til stede utenom den som dømmer skiver. (Og det har vært luftstevner, der problemstillingen med flagg uansett er uinteressant nasjonalt.)

 

Du nevner "klubbens jurypersoner" (jeg fjernet orddelingen...) men vi velger da ofte ut dommere fra de andre klubbene til jury. Gjør man ikke det sørpå? (regner med at du er søring, da de fleste av dere er det). Her oppe stiller vi gjerne i jury hos hverandre, og hjelper til med skivedømming om det trengs. For ikke å glemme at vi hjelper hverandre med å lede lag på felten. Jo mer vi praktiserer, jo bedre dommere blir vi.

 

Og ikke minst: Selv om vi kanskje ikke liker alle punktene i reglementet, så følger vi det.

Link to comment
Share on other sites

Som Domino sier.

 

Forøvrig.

Er der ikke nok dommere tilgjengelig til å ta ut en jury, kan vedkommende skytter med regelboka tørke seg bak med den der og da. Skyteleder tar bestemmelsen der og da, og skyter kan klage men må likeforbanna pelle seg av banen. Om skyteleder dømmer en person for usikker våpenhåndtering, er det uansett ut. :wink:

 

Liker ipsc bare bedre og bedre, RO er gud og ferdig med det.

Link to comment
Share on other sites

På stevner hvor det kreves kammerflagg, bør slike finnes tilgjengelig. Kan enkelt produseres på stedet med litt farget kantklippersnor, en farget papir/plastlapp og litt gaffatape. Har selv blitt hjulpet ut av en slik situasjon av stevneleder da flagget ble påkrevd. Om flagget i praksis ikke har noe særlig stor betydning for sikkerheten, så er det til nytte for den som gjør våpeninspeksjon. Jobben kan gjøres mye raskere, og sikrere.

Link to comment
Share on other sites

Som Domino sier.

 

Forøvrig.

Er der ikke nok dommere tilgjengelig til å ta ut en jury, kan vedkommende skytter med regelboka tørke seg bak med den der og da. Skyteleder tar bestemmelsen der og da, og skyter kan klage men må likeforbanna pelle seg av banen. Om skyteleder dømmer en person for usikker våpenhåndtering, er det uansett ut. :wink:

 

Liker ipsc bare bedre og bedre, RO er gud og ferdig med det.

Så da gjelder ikke regelverket plutselig når du står i den situasjonen. Sikkerheten er ivaretatt like mye som den alltid har vært, så det du sier er bare sprøyt. Du kan også sjekke kammeret at det er tomt så mye du vil.

Det er så enkelt at det står kanskje 10 skyttere tilbaketrekt med sine våpen liggende tomme på bordet, der 1-ikke har flagg for det er glemt.

 

Du brysker deg med nye flagg regler og skal bortvise fyren, og han bare ber om det han har krav på og det er en juryavgjørelse i henhold til paragraf 6.2.2.2.

 

Kan du vere venlig og henvise til den paragrafen som gjør at du kan overstyre det i pkt. 6.2.2.2 ?

Link to comment
Share on other sites

Dersom det kommer kammerflagg til luft, ser jeg ikke dette som noe problem. Jeg har allerede laget meg kammerflagg som er langt nok til luftpistolen.

 

Og dersom vi arrangerer banestevne, og det kommer en stakkar som ikke har kammerflagg, så låner jeg han bare et flagg. Dersom han sier fra umiddelbart at han mangler flagg, skal han til og med slippe å se det gule kortet.

 

Jeg ser ikke for meg at disse tilfellene kommer til å forårsake noen store problemer eller konflikter. Min erfaring er at folk for det meste er løsningsorienterte, og jeg kan ikke huske at jeg noen gang har vært borti standplassledere/funksjonærer som rett og slett er ute etter å "ta" noen. Skyttere er stort sett trivelige mennesker. Sannsynligvis gjelder det til og med de som bruker de tøffeste ordene i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

.....Jeg ser ikke for meg at disse tilfellene kommer til å forårsake noen store problemer eller konflikter. Min erfaring er at folk for det meste er løsningsorienterte, og jeg kan ikke huske at jeg noen gang har vært borti standplassledere/funksjonærer som rett og slett er ute etter å "ta" noen. Skyttere er stort sett trivelige mennesker. Sannsynligvis gjelder det til og med de som bruker de tøffeste ordene i denne tråden.

Jeg krysser fingrene og håper du får rett.

 

Men når man først har innført en slik kronidiotregel som dette flagget som først og fremst er for for 'media', så bør enhver standplassleder eller skyteleder som kjører et stevne og som ikke har en jury tilgjengelig vere oppmerksom på at slik regelverket er skrevet, så kan skytteren med paragraf 6.2.2.2 i hånd ikke bortvises. Et våpen som ligger tomt på bordet er ikke farligt, ergo så kan ikke noe komme og sende skytteren ut og påberope at det er på grunn av usikker våpenhåndtering.

Da vil det vere grovt misbruk av autoritet fra skyteleder/stevneleder uten hold i regelverket.

 

Så langt har jeg sett at at ting prakiserers med fornuft i regi at regelen er så ny, men det kommer en dag der en eller annen

stevneleder kanskje tråkker i salaten uten å ha jurien der, og da kan det bli intressant.

 

Det er så enkelt at er man løsningsorientert, så bare tar stevneleder og sjekker at ting er tomt, og så fortsetter stevnet som normalt for vedkommende "uten flagg".

 

Den type beslutninger som er skissert i et vist innlegg ovenfor med å misbruke autoritet og ikke engang vite hvor man i regelverket har støtte for det er ikke mye løsningsorientert.

Link to comment
Share on other sites

Støtter den Domino. Skyttermiljøet er meget godt så en kammerflagg går nok fint å låne eller låne bort.

Videre er vel dette i grunn enkelt, kjøp en rull med rød plastikktråd til kantklipperen og en rull med rø eller gul teip. Lage en haug med kammerflagg og vips så tjener klubben 20.- per skytter som ikke følgt med i timen eller av andre grunner ha glemt kammerflagget hjemme.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tenkte børste litt liv i denne tråden igjen.

 

Leser at veldig mange synes at å hylstre våpen, eller pakke ned, er det beste i feltløypa, noe jeg er helt enig. Vifte rundt med en pang med et av disse røde plugger/flagg er for meg ikke sikker våpenhåntering.

 

Men på Oppegård sin høst felt i går, gikk jeg bak denne karen, som jo hadde våpnet sitt i hylster, men følte meg ikke spesielt tryggere av den grunn.

 

Skulder1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Men på Oppegård sin høst felt i går, gikk jeg bak denne karen, som jo hadde våpnet sitt i hylster, men følte meg ikke spesielt tryggere av den grunn

 

Er vel bare å sende ham hjem.

 

5.2.3 Unless otherwise specified in the written stage briefing, the belt carrying the holster and all allied equipment

must be worn at waist level.

 

5.2.7 Competitors must not be permitted to commence a course of fire wearing more than one holster or:

5.2.7.1 A shoulder holster or "tie-down" rig (visible or otherwise), except as specified in Rule 5.2.8;

5.2.7.2 A holster with the heel of the butt of the handgun below the top of the belt (see Appendix E3b),

except as specified in Rule 5.2.8;

5.2.7.3 A holster which permits the muzzle of a holstered handgun to point further than 1 meter from the

competitor's feet while standing relaxed;

 

Selv om dette er DSSN, og han tydeligvis er i NSF, peke på hverandre og klikke over en kaffekopp-klubben, den er jo ikkeladd-klubben, :evil: så er det en god regel, en nødvendig regel, og en selvsagt regel, at et hylstret våpen peker i sikker retning - iallefall i normale stillinger. Om vi skal ta høyde for å klatre etter hverandre i stiger vet jeg ikke...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Henger meg på hylekoret her, jeg var på feltstevne i helgen (ikke oppegård), det var ikke mindre enn 2 AD på rad, på samme lag! (ikke samme person)

En gikk av ca 1 sekund etter lading var gitt, tydelig finger på avtrekker når han slapp sleiden. (den gikk rett forran føttene)

En gikk av på "klar" da skytter tok ned siktene fra skiva og gikk ned i 45 og da tydeligvis tok "fortrekket"

 

Vurderer å sende inn forslag til følgende

 

Alt skal være hylstret

Du skal ikke sveipe deg selv eller andre for å hylstre

Løpet skal ikke peke mer enn 1 meter utenfor deg selv når våpenet er hylstret

Er det dønn umulig å skaffe hylster kan våpen pakkes ned i egnet koffert/bag med løp pekende retning skiva

Våpen skal ikke være fremme i løypa, kun på standplasser etter f.eks "pakk opp og fyll" er gitt

En generell forståelse for pekevinkler.

 

Skudd mellom lading og ild straffes med hjemsendelse.

Link to comment
Share on other sites

Og dette er jo de folka somutaler seg med stor bravur og skråsikkerhet om "ukultur" blant politet
Uansett er det stor forskjell på dette eksempelet, og politiets ukultur. Forskjellen er at pistolen på bildet sannsynligvis ikke er ladd.

 

Når du sitter å spiser en burger på gatekroa, og det sitter en politimann på bordet tvers ovenfor deg, da vet du; at løpet som peker rett på ballene dine, inneholder en skarp patron. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Alt skal være hylstret

Du skal ikke sveipe deg selv eller andre for å hylstre

Løpet skal ikke peke mer enn 1 meter utenfor deg selv når våpenet er hylstret

Er det dønn umulig å skaffe hylster kan våpen pakkes ned i egnet koffert/bag med løp pekende retning skiva

Våpen skal ikke være fremme i løypa, kun på standplasser etter f.eks "pakk opp og fyll" er gitt

En generell forståelse for pekevinkler.

 

Altfor detaljert og med rom for "misforståelser".

 

#1 - Alle våpen er alltid ladd

#2 - La aldri munningen peke mot noe du ikke er villig til å ødelegge

#3 - Hold fingrene fra avtrekkeren til siktene er på målet

#4 - Vær sikker på hva målet er

 

De som ikke greier å følge det der klarer ikke å følge anvisninger om "våpenhåndteringssone" eller hvilken vei de skal åpne kofferten heller.

Link to comment
Share on other sites

#3 - Hold fingrene fra avtrekkeren til siktene er på målet

Jeg er 100% enig i alt du skriver, men tror ikke det er gjennomførbart overhodet, når "boken om pistolskyting" inneholder momenter om at du skal ta inn fortrekket sånn og sånn før ild er gitt og skive er i siktet så vet man jo litt hvor ting ligger.

 

Jeg stod å diskuterte AD'en på klar med noen folk, og samtlige mente det var umulig f.eks. på 6 sekunder å få ut alle skuddene om man ikke hadde fingern på avtrekkern og tatt fortrekket, og vanskelig på 10-12 sekunder... alle mann mente det dønn seriøst.

Link to comment
Share on other sites

Når du sitter å spiser en burger på gatekroa, og det sitter en politimann på bordet tvers ovenfor deg, da vet du; at løpet som peker rett på ballene dine, inneholder en skarp patron. :wink:

 

Det har jeg ikke noe som helst problem med. Fr jeg vet også at pistoler ikke driver å skyter sånn helt av seg selv. Noen må trekke i smellbøylen for att det skal smelle.... Og jeg har bitt meg merek i, at stort sett, så er de allerfleste rapporterte "vådeskudd" hos poltiet, gjort i sikker rettning...

Link to comment
Share on other sites

Jeg stod å diskuterte AD'en på klar med noen folk, og samtlige mente det var umulig f.eks. på 6 sekunder å få ut alle skuddene om man ikke hadde fingern på avtrekkern og tatt fortrekket, og vanskelig på 10-12 sekunder... alle mann mente det dønn seriøst.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Og dette er jo de folka somutaler seg med stor bravur og skråsikkerhet om "ukultur" blant politet
Uansett er det stor forskjell på dette eksempelet, og politiets ukultur. Forskjellen er at pistolen på bildet sannsynligvis ikke er ladd.:

Det finnes det jo ingen måte for den som står bak denne personen å vite om den pistolen er ladd eller ikke. Kan jo ikke se hverken magasinbrønn eller kammer. Kun et løp.

 

Hadde jeg stått bak denne personen og hatt et løp pekende på meg gjennom armhulene så skal jeg love at det det skulle gått hett for seg.

 

Bekrefter en antagelse en av mine tidligere kollegaer kom med: "idiotenes tid er ikke forbi...."

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Denne diskusjon gikk fort fra sikker våpenhåntering mellom standplasser, til AD etter "Lading", Politiets ukultur, og hvem kan skyte fortest. :lol:

 

Nja, det er tydeligvis noen som tror at man må drive usikker våpenhåndtering for å skyte fort, og derfor er det ok. Men det argumentet faller jo all den tid det er mulig å skyte dritfort og sikkert. Men om man kun har sitt eget miljø som referanse, så er man kanskje ikke klar over det.

Link to comment
Share on other sites

En generell forståelse for pekevinkler

Det er her problemet ligger: "den er jo ikke ladd"

 

så er de allerfleste rapporterte "vådeskudd" hos poltiet, gjort i sikker rettning..

Famous last words. Enten du er politi eller privatperson.

 

men eg er vant til nulltoleranse for både fikling og veiving.

Er vel ikke en måned siden en kar skulle kjenne på avtrekket på en pistol ute i "kafferommet", han fikla og stod i og pekte meg rett i magen når han tok avtrekk. Jeg blåste meg opp en hel del og det ble litt dårlig stemning, han mente det måtte være helt greit og fortsatte, og jeg ble enda mindre diplomatisk. De fleste holdt kjeft, en mente at det kunne ikke være så farlig, den var jo ikke ladd...Ei dame som tydeligvis hadde litt vekt i saken "reddet" meg, og slo fast at det der gjør man bare ikke. Det ble likevel litt diskusjon,og de tuslet bort til en vegg med avtrekksøvelsene sine - i stedet for rett over salongbordet mot nærmeste stol.

Dette var en fyr som virka litt fersk, og som jeg gjetter hadde gått kurs nokså nylig - det gjør det igrunnen enda verre, for da har kursinstruktørene virkelig feila - eller syns ikke de heller det er så nøye?

 

En dag smeller det, og det har jo smelt slik før, og gjør man det ikke så smeller det ikke. Det er det ene, det ER farlig. Det andre er at folk faktisk ikke tar det innover seg, det er greit liksom, og det tredje er at jeg blir mindre diplomatisk for hver gang, og neste gang, om det skjer i nær framtid, så eksploderer jeg trolig. En annen ting er at jeg synes det er utrivelig på banen når en til stadighet må drive og oppdra folk for å føle seg trygg.

 

Så kan man spørre, de som mener at dette er greit, mener de det, eller bare kamuflerer de at de glemmer seg - om de mener det, at man kan peke og klikke på hvem og hva man vil bare det er tomt, og peke på hvem man vil bare man ikke trekker av...

 

Det er jo ei fullstendig legitim mening det og, sikkerhetsreglene er skrevet av folk og er ikke naturlover - noen vil tydeligvis ha noen andre, og kanskje må vi ha to sett klubber, noen for de som følger de fire reglene listet over her - og noen som "didnt know that gun was loaded"?

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner det desverre ifjen fra felt skyting over hele østlandet i alle fall. Men løsningen er nok ikek mer regler, helelr færre og bedre regler.

 

Oppførselen som vert beskrive i anekdotane her hadde vore fullstendig uakseptabel i vår klubb, og eg har aldri sett liknande haldningar/oppførsel hos besøkande skyttarar frå andre klubbar eller på besøk hos andre her i distriktet. Som fersk jeger såg eg litt av kvart hos "gamlekara" på jegertreningane i år, men også der var standplassleiar på hugget og sa frå.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på hvor dere ferdes, som opplever all den viftingen med våpen.

Har frekventert mange skytebaner, både innenfor rifle, pistol og hagle og kan ikke si at jeg kjenner meg igjen.

Når det gjelder NSF pistol har jeg alltid følt meg trygg på stevner.

Bæring av åpnet våpen, sleide bak/tønne ut synes jeg er helt greit. At de skal flagges i tillegg, vel OK. (felt)

Nå har jeg liten erfaring med bane pistol. Kanskje er flagging, som noen sier, falsk trygghet.

 

At det går av ett skudd mellom klar og ild er vel heller ingen katastrofe. Man mister ett par poeng, ingen vil vel det.

Så å gå bananas og sende vedkommende hjem er helt unødvendig.

 

At man også sammenligner regler i IPSC og NSF finner jeg litt underlig. Det er to forskjellige skyteformer med to forskjellige behov for våpen

håndtering. Hylster tvang i NSF felt mener jeg er uaktuelt, ikke trenger mann det i konkurransen og for magen våpen passer det ikke.

Og til de som anbefaler levjete batteribormaskin futteral fra Biltema, tenk over for sikkert det er neste gang dere bruker/ser ett.

 

Og til dere som til stadighet kikker inn i en pistol/rifle munning. På en skytebane er det mange våpen, så følg med hvor dere går.

Ikke stikk nesen deres framfor han som kikker gjennom kikkerten til kompisen eller han som tar noen løft med revolveren.

Det var i utgangspunktet sikker retning.

Dette spesielt til dere som nettopp gjør dette for å ta vedkommende av dage.

 

B

Link to comment
Share on other sites

So sagt vi trenger enkel regler... blant annet at ufrivvillig avgitt skudd har en konsekvens utover tapte poeng... I SWS ble en kopis av meg disket for hele helgen lørdag morgen, for et skudd, i helt sikker retting ved tømmebordet, under utbedring av våpenfeil. Forbudt å gå bak tømmebordet, ingen fare. Men fortsatt MDQ, og det er riktig. Jeg syns siste innlegget virkelig understreker hvorfor vi trenger en revisjon, ikke en endring.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

På en skytebane er det mange våpen, så følg med hvor dere går. Ikke stikk nesen deres framfor han som kikker gjennom kikkerten til kompisen eller han som tar noen løft med revolveren.

Du har virkelig misforstått... går nesten ut ifra at det er trolling. Aldri har jeg vært så enig med Hassel, i noe. Etter mitt syn har vi ikke råd til å ha sånne holdninger i skytesporten.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Brukernavn: enten troller, eller er en av de som vifter og skyter i bakken fra tid til annen og føler seg vel derfor truffet.

 

Skyting i bakken er ikke ok.

Bæring av våpen i hånda i feltløypa er ikke ok.

Ting er ikke greit bare fordi noen tilfeldigvis ikke ble skadet akkurat denne gangen.

 

100% enig med Hassel.

Link to comment
Share on other sites

Skudd utløst ved uhell er uønsket og FARLIG, og har en latterlig lav straff i nsf felt, kontra andre grener, antallet skudd utløst ved uhell i NSF vs DSSN per år er nok på papiret sikkert høyere i DSSN, siden alle sendes hjem tvert og det rapporteres, mens det bare "tulles bort" i nsf og ingen noter noe og det ikke har konsekvenser

 

Jeg har sett skudd før klar på NM i år selv på mitt lag, jeg vet det skjedde på andre lag, jeg så det i fjor, osv, jeg så det senest nå i helgen som sagt, så dette er altfor altfor vanlig. Jeg velger å vri det, hva slags stevner er det du er på som ikke har det? jeg har vært på de fleste stevner de siste år på sentrale østlandet.

 

Vennligst utddyp hvilke våpen vi har i felt du ikke får hylster til.

 

Jeg har selv ett utrolig flott lærhylster til min Feinwerkbau AW93. Til lange revolvere har jeg plastikk speedhylstere med låsing i bøylen, og også eldre i lær liggende. Begge gjør jobbentilfredstillende

 

Til spesialrevolvern/pistol har jeg plastikk hylstere som låser veldig godt og dekker hele avtrekket

 

Til 45'en har jeg 15ish år gammelt safariland som til og med dekker siktet med en beskytter, samme til feltrevolverne.

 

Det er bare ikke kult å bli pekt på med våpen, uansett hvor vant man er til å omgås de til daglig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...