Jump to content

Nytt pistolreglement - obligatorisk kammerplugg/flagg


OIH

Recommended Posts

 

Du lærer jo faktisk på trenerkurset att du du skal lære bort og trekke avtrekkeren så langt inn som mulig i det du hever våpenet mot blinken i baneskyting!, så tror noen er litt overhysteriske her.

:crazy:

Og der har du satt fingeren på akkurat det som er den store spliden når det gjelder sikkerhet i skytemiljøet. Avtrekk begynner man på når du har blinken i siktet. Det er tryg våpenbehandling.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er enig i at en del er overhysteriske her. I baneskyting er det 7 sekunder mellom klar og ild. For meg er det to dype pust og deretter 2 sekunder. Jeg tar inn til trykkpunktet mellom første og andre pust, og jeg vil hevde med stor styrke at jeg ikke utgjør noen sikkerhetsrisiko.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg tok kurset i våres, og i alle tidligere kurs i skyting jeg har tatt, var beskjeden sikte først, så avtrekk. I praksis vil det si at pekefingeren peker i rett frem inntil jeg har siktet på blinken, og deretter beveger man fingeren ned på avtrekkeren. Annen praksis er å be om ukontrollerte skudd, og å instruere ferske skyttere i å ta inn til trykkpunktet er i mine øyne grovt uansvarlig.

Link to comment
Share on other sites

Iflg. Pistolskytingens grunnleggende enkelthet av Petter Brattli, side 26, linje 9, 2. setning:

Husk trykkpunkt før du løfter, vær ikke redd for å miste skudd i bakken. Det kommer du garantert til å gjøre. Vær glad for alle skudd som bare går i løfteprosessen, det viser at du er tøff og pågående. En dag blir det bare riktig.

 

En ting er .22/32 på bane(hvor det blir hull i benken+merke i gulvet/grop i bakken) Noe annet i felten hvor en kan treffe en sten forkjært....

 

Som jeg tidligere har nevnt har jeg opplevd .44M i bakken, ubehagelig selv om jeg ikke sto rett ved. Hvert år opplever jeg at en eller annen på laget skyter i bakken i løpet av sesongen.

 

Nå er det jo slik at felt følger NSF-baneskyting og praksis fra internasjonal baneskyting(arrester meg om jeg tar feil..)

Link to comment
Share on other sites

Den boka... har jeg sett på, tittet i og lagt fra meg og du skulle ha fått den billig av meg, selv om den er DYR fra ham.

 

Ikke en gang å få autokorrekturen til å rett opp "tøffing" med "tulling" har de lykkes med... :wink:

 

Men, skillet her er egentlig enketl å finne. Det ligger mellom de rendyrkede konkuranseskytterene og de som skyter med våpen.

Link to comment
Share on other sites

Så fordi man er flink i noe så skal absolutt alt man sier taes som gospel, og de som stiller spørsmål ved visse praksiser er tullinger? Saklig Sindre.

 

En ting er å legge fingeren på avtrekkeren, men å være så besatt med å ta opp trykk at man oppfordrer til å skyte i gulvet? Idioti i min mening, uansett hva man mener om sikkerheten. For som nhd poengterer, man mister faktisk poeng også. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Man må kunne forstå hvem boken er skrevet primært for. En bane som er bygd for nsf sine baneprogram så er det ingen risiko og holde inn på trykkpunkte når man løfter FRA 45' vinkel.

Og ja jeg høre på dem som kan bevise at dem har peiling på hva dem snakker om, men fortsatt er hode et lovlig hjelpemiddel. På felt ligger jeg ikke på trykkpunkte, men i VM fin grov under duellen så gjør jeg det.

Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor? Det er jo ikke som om trykkpunktet er det begrensende på Duell, man har da et hav av tid til det bare man klarer å holde pistolen stille i midten av blinken. Eller er det bare jeg som har prøvd for bra våpen? Er dere mange som sliter med så dårlige våpen at dere trenger et par sekunder på å ta opp trykkpunktet? :winke1:

 

Jeg skal innrømme at jeg også har fingeren i avtrekkerbøylen når jeg skyter Duell, men å ta opp noe slakk før jeg løfter har jeg aldri gjort. Jeg skjønner rett og slett ikke hva jeg skulle ha å hente på det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dett er som å tilate .32 og GSP i miltærfelt. Er det lov vil man utnytte det om det er å vinne man primært driver med dette for. fornyr mans slik, er det fortsat likt for alle akyttere, og man får en generell bedre våpenhåndtering utenfor de søkalte "trygge omstendigheten".

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarer bare ikke å se hvilken fordel det gir. Kanskje med unntak av Silhuett, men det har jeg svært lite peiling på og skal holde kjeft om. Duell har jeg skutt en del av i NAIS ihvertfall, og jeg lurer litt hvor lang tid folk bruker på å ta opp det trykkpunktet hvis de føler at de må gjøre det på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

No er ikke jeg noen ekspert på skyting, det som gjør at jeg er på trykkpunkte på bane er at jeg har 800g på fortrykket og 260g på avtrekket. Når jeg løfter våpenet så smeller det når det er midt i skiva. Når jeg gjør alt helt rett da så er det 10*

Ofte er det ikke det. Men det som jeg sier er at det er ikke risiko og gjør dette på en bane som er bygd for nsf, og at man følger reglene. Eks skudd før lading er DQ

Link to comment
Share on other sites

Kommer aldrig til å slutte å spenne til trykkpunkskula i felt eller banestevner så lenge det er tillatt.

Skyter ikke fin og grov da det er kjedelig, men hurtig og duell med SR, SP, Revolver og militære er morro.

 

Har kun skutt ett skudd i bakken selv på 3 år i felt, og spenner ikke våpen opp som jeg akkurat har tunet og ikke vant til ennå, da spenner jeg når jeg har blinken i sikte.

 

Ser ikke noe problem med det, sjansen for å treffe en stein i myra er liten, og er man redd for det, bruk briller.

Link to comment
Share on other sites

Et vådeskudd, er ett formye...! Idiotfakter... slike trykkpunktskuler burde vært forbudt. -Hva er forresten vitsen med å vinne noen brøkdelers sekund i starten, når man har så god tid at de fleste feltskyttere faktisk blir ferdige godt innenfor tiden...?

Link to comment
Share on other sites

rhb

 

Et vådeskudd, er ett formye...! Idiotfakter... slike trykkpunktskuler burde vært forbudt. -Hva er forresten vitsen med å vinne noen brøkdelers sekund i starten, når man har så god tid at de fleste feltskyttere faktisk blir ferdige godt innenfor tiden...?

 

Sett på deg briller og gi faen i hva andre gjør, ingen av oss bryr oss om sånne meninger uansett!

 

Ett skudd i fra 45 grader myr, kan knapt kalles ett vådeskudd, er det lov kan ingen klage, så greit er det.

 

Fortsett med din egen metode, men ikke prakk den på andre.

Link to comment
Share on other sites

Folk med slike holdninger til sikkerhet på standplass som du her forfekter, vel... hva skal man egentlig si om det.. utover: hold deg for guds skyld langt unna "min standplass" når jeg er standplassleder!

 

At folk i det hele tatt sitter her på forumet å "forsvarer uforsiktighet" og "skryter av vådeskudd", er en skam! Slike holdninger gavner ikke skytesportens omdømme.

Link to comment
Share on other sites

Skyteleder har rett (og plikt) til å sørge for at sikkerheten blir ivaretatt og kan bortvise skyttere som ikke opptrer forsvarlig, konkurransereglement eller ei. Baneinstruksen (som nok dekker dette med sikkerheten hos de aller fleste) går forran konkurransereglementet.

Link to comment
Share on other sites

Skyteledere som ikke følger reglementet bør ikke være på standplass, det er helt lovlig å spenne på klar, det er også godkjent å være uheldig å skyte mellom klar og ild, selv om det trekkes 2-4 poeng.

 

Og kan ikke standplassleder forholde seg til reglene er han/hun uegnet!

 

Egne personlige sikkerhetsregler, må legges igjen hjemme eller bli hjemme.

 

Men gidder ikke å diskutere dette mere, alle gjør det på sin måte, bare det er innafor reglementet :-)

Link to comment
Share on other sites

Det er lov å spenne hanen etter kommandoen lading er gitt, det gjelder både pistol og revolver. Når kommandoen "klar" kommer, så blir våpnet senket ned fra skivene og ned i 45 grader.

Bare å bruke reglene som gjelder, og ikke bland inn alskens andre regler. Skyter manstevne i NSF, så er man pliktig til å være innforstått med gjeldende regler til NSF, og ikke blande inn reglene fra DSSN, eller andre forbund som ikke har noe der å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Igjen så illusteres det godt, at det er regelverket som er problemet. Selvsagt fil folk prøve å "tyne" ut alt de kan inne regleverket. OG da er man villig tilå ofre sikker åpenbehandling på det alteret. Om skudd avgitt før ild, automatsisk hadde gitt disk fra stevnet, ville det fortsatt vært likt for alle og den flinkeste ville vinne.

Link to comment
Share on other sites

At noe er lov, betyr hverken at det er lurt, eller at det er sikkert. Skudd før ildkommando er gitt bør være umiddelbar DQ. Som standplassleder har man myndighet til å bortvise enhver skytter som ikke evner å ivareta sikkerheten på en tilfredsstillende måte, og det trumfer (med rette) et hvert stevnereglement.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil bare ha hjem og bort folk som skyter rett foran føttene mine jeg. Om lading og til og med ILD er gitt gir jeg beng i det, det er bare ikke kult. Fra 45 grader og opp er det null problem for undertegnede, selv om jeg antakeligvis vil rulle med øynene og sukke litt om det skjer fra 45 og opp i skiva på ildkommando.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke tillatt å skyte før ildkommando uansett forbund, det må vi kunne være enige om; det som skiller er sanksjonene. Skudd før ildkommando er og blir brudd på sikkerhetsinstruksen, om du mener det er annerledes, får du faktisk argumentere skikkelig for det.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke tillatt å skyte før ildkommando uansett forbund, det må vi kunne være enige om; det som skiller er sanksjonene. Skudd før ildkommando er og blir brudd på sikkerhetsinstruksen, om du mener det er annerledes, får du faktisk argumentere skikkelig for det.

 

 

Nei det er det ikke, da hadde det ført til DQ, og det gjør det ikke.

Hadde vært gøy møtt en såpass uvitende standplassleder som hadde prøvd å diske meg pga, sine egene vrangforestillinger.

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp gjennomført trener 1 kurs hvor vi blir lært/tvunget til å være frempå med fortrykk FØR du hever våpenet mot blinken.

De dyktige trenerne som holdt kurset sa også flere ganger at det er bare bra at skuddet går i gulvet da det viser du er pågående.

 

Tar disse feil også da?

Link to comment
Share on other sites

De tar ikke nødvendigvis feil, ref dagens NSF regelverk, men våpenhåndteringen deres gir meg rullende øyne og hoderisting.

 

Hos oss lærer de at finger på avtrekk er noe man har når man er på skiva og har siktebilde (nsf klubben), de fleste skuddene som krever ekstrem presisjon har man 10+ sekunder på i løypa.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt tidligere vi lærer å være frampå å spenne til kula ved klar, MEN vi har INGEN hull i skytebordene våre, har du lært dette så er sjansene minimale for att skuddet går av for tidlig. Og vi har en veldig aktiv klubb. Disse tabbene skjer også ytterst skjelden på feltstevner, og klarer ikke å se noen sikkerhetsrisiko med dette, da dette ytterst skjelden forekommer.

Link to comment
Share on other sites

Mykje som kunne seiast her, men det vesentlegaste er vel at ein sjeldan gong er ille nok for den stakkaren som står der med eit uvelkome hol i ein eller annan kroppsdel. Gale om ein gjer det på seg sjølv, men verre for samvit, skytesporten og den som får holet om ein gjer det med ein annan.

Reglement som oppfordrar til potensielt farleg ukultur kan umogleg vera rett?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest reglene, flere ganger, og gikk gjennom dem en gang til i dag.

 

Først til de generelle tekniske reglene (1). Her er det flere interessante punkter å ta med seg:

 

6.2.1.2 Nødvendige og spesielle sikkerhetsregler for skytebaner varierer fra land til land, så ytterligere sikkerhetsregler kan fastsettes av organisasjonskomiteen. Juryer, banefunksjonærer, ledere og skyttere skal informeres om spesielle sikkerhetsbestemmelser i konkurranseprogrammet.

 

Lokal baneinstruks er altså gjeldende all den tid den er opplyst om i konkurranseprogrammet.

 

6.2.1.3 Skytternes, banefunksjonærenes og tilskuernes sikkerhet krever kontinuerlig og omhyggelig overvåkning av våpenhåndtering. Det er nødvendig at alle viser selvdisiplin. Skulle noen vise mangel på slik selvdisiplin, er det banefunksjonærenes plikt å innskjerpe disiplinen. Skyttere og ledere er forpliktet til å bistå.

 

Gjentatte skudd før ildkommando er i mine øyne et typisk eksepel på mangel på selvdisiplin.

 

6.2.3.4 En skytter som avgir et skudd før kommando LADNING eller START, eller etter kommando STOPP eller TØM VÅPEN er gitt, kan diskvalifiseres hvis sikkerheten er truet

Denne taler strengt tatt for seg selv.

 

Så til Pistolreglene (2), der det også finnes et interessant punkt:

 

8.8.2.3 For tidlig og for sent avgitte skudd (25 m)

a) Ethvert skudd som avgis ved et uhell etter at kommando LADNING er gitt, men før KONKURRANSE- seriene starter, skal ikke telle i konkurransen, men to (2) poeng skal trekkes fra den påfølgende serie. ...

 

Det sanksjoneres altså ved for tidlig avgitt skudd her og.

 

Også i reglene for feltskyting finner vi et relevant punkt:

 

8.25.7.10.3 Skytter som avgir skudd mellom kommandoene ”LADING” og ”ILD” straffes slik:

- Det trekkes to (2) poeng pr. avgitt skudd.

- Skytter skal skyte øvelsen med resterende skudd.

 

Oppsummert: Det er forskjell på sanksjonene i NSF og DSSN, og det kan godt være at reglene ikke følges opp i NSF i samme grad som de gjør i DSSN, men at å avgi skudd før kommando er gitt er brudd på reglene er åpenbart.

 

Om noen er uenige, må de gjerne være det, men uenigheten er hverken interessant, relevant, eller spesielt overbevisende all den tid den finner sted i formen "jeg er uenig", "du tar feil", og "sett deg inn i regelverket, i stedet for å komme med egen synsing". Dersom dere har argumenter for det, med kildehenvisning, så skal jeg ta dem i betraktning.

 

Hva angår trenerkurset, viser jeg til aps' svar.

 

1: http://www.skyting.no/loverogregler/Doc ... Regler.pdf" target="_blank

2: http://www.skyting.no/loverogregler/Doc ... r_2015.pdf" target="_blank

3: http://www.skyting.no/loverogregler/Doc ... r_2015.pdf" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Om denne galskapen er vanlig praksis rundt om er det ikke rart at dynamisk-folket synes NSF-skyttere mangler sikkerhetsforståelse...

 

Ingen kan bli truffet da våpenet er i 45 grader, Hvis skuddet skulle gå av.

 

Si det til han som fikk et kutt rett under øyet og resten føk i skytebrillene (som også skulle vært påbudt) når en idiot hadde denne mentaliteten og stod ved siden av på et feltstevne.

Link to comment
Share on other sites

Ingen kan bli truffet da våpenet er i 45 grader, Hvis skuddet skulle gå av.

Når de går av rundt føtter og bak linjen, fomlende øker sjangsen kraftig, når dette skjer på NM og approberte stevner og ikke straffes utover 2 poeng, lading er jo trossalt gitt 1 sekund før... Jeg har sett 1stk med revolver (NM), 1stk mil pistol og 1stk med fin på approberte stevner, på mitt lag i år. Vi snakker skudd som går rundt føtter og kaster grus/jord. I fjor skjøt jeg mer felt og så flere slike skudd. På uapproberte små stevner rundtom har jeg sett en haug til, virker som folk tar enda lettere på det da.

 

Hva er dine tanker rundt slike scenario?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...