Jump to content

Hvor mange har du rekruttert i år?


Olesøn

Recommended Posts

Her tenkte jeg vi kunne skrive inn hvor mange vi har rekruttert til skytesport og jakt i løpet av året.

Ikke heng dere for mye opp i at tråden ligger under rifleskyting, alle skytegrener og jaktformer teller.

 

Diskusjon om hvordan og hvorfor man rekrutterer kan vi ta et annet sted.

Start gjerne en tråd om det, men ikke ta det her.

I denne tråden skriver vi enkelt og rett fram om hvor mange, hvilken gren og kanskje litt om alder og kjønn.

Det er ikke til å stikke under en stol at det er mannsdominerte greier vi driver med,

men det blir heldigvis flere og flere damer som starter med skyting og jakt av alle slag.

 

Jeg har ikke ment at dette skal bli en konkurranse.

Rekruttering er noe vi alle vinner på.

Det vil sikkert ikke bli skrevet masse innlegg hver dag i denne tråden, men jeg håper jo at den blir lang.

Blir den det har vi gjort noe riktig, og som flere har påpekt her og andre steder:

Rekruttering er det viktigste verktøyet vi har for å bevare sporten og jakta.

 

Enkle kjøreregler:

1: Vi starter fra og med 1. januar 2013.

2: Forklar kort om det er "kompis på bana en gang og det var det" eller "nytt medlem i klubben".

(Det første fører forhåpentligvis til det andre, men ikke alltid. Begge deler er derimot viktig.

Det handler om å vise folk hva vi driver med.)

 

 

Køl på.

Link to comment
Share on other sites

Min klubb er en temmelig ny klubb. "Ny" i den forstand at den ble opprettet på 70-tallet, men har ligget i brakk i et titalls år og ble satt i gang igjen i 2011. Vi har hatt fulle sikkerhetskurs 4 ganger i året, og det dukker stadig vekk opp nye ansikter. Det har vært mange som har tatt med sønner og døtre opp på banen, samtidig som at sønner og døtre har tatt med fedre (og mødre!). Vi har hatt en eksepsjonell vekst, og hvis jeg skal hive ut et tall så må det bli mellom 30 og 40 nye skyttere. Vi har store planer for fremtiden selv om vi forsøker å ta små skritt av gangen. Det nyeste er innkjøp av luftvåpen for de yngste, og .22 kaliber rifler for ungdomsgruppen som er planlagt opprettet i nærmeste fremtid. Vi er i utgangspunktet en pistolklubb, men vi samarbeider meg jegerforeningen. Flere grener planlegges opprettet på sikt.

 

Personlig har jeg kun rekruttert min egen lillebror, men når sommeren kommer har jeg mine egne våpen, og planlegger å dra med meg venneflokken for å forsøke å få dem med:)

 

hurumssk.com

Link to comment
Share on other sites

Bare en, men allikevel godkjent tror jeg.Jeg begynte å snakke om jakt med en kar i klassen. Han begynte å bli interessert i å ta jegerprøven, og besto den med glans i januar. Nå er han stolt eier av to hagler, og snart kommer en rifle i hus. Nå er det han som drar med meg på jakt.

Jeg hadde ikke i mine villeste fantasier trodd at noen kan bli mer jaktivrig enn meg, men der tok jeg tydeligvis gruelig feil. :lol: Han her brukeren Pellefaen, her inne.

Jeg dro han også med på pistolbanen en dag for litt siden, og han er fullstendig bitt av basillen. Akkurat der skal det mye til å bli mer sk®ytegal enn meg! :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skal snart holde kurs for nybegynnere i pistol, så hvor mange det blir er jo usikkert :lol:

Men av de som jeg har personlig rekruttert til nå i år... 4-5stk?

 

2stk fettere som har jaktet siden de var bleiebarn som nå vil begynne med pistolskyting.

1stk barndomskompis som vil skyte pistol.

 

Resten husker jeg ikke helt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært med og arrangert jaltfeltstevne for 282 deltagere, deriblandt flere nye. En jaktkompis lånte ut rifla si til en unggutt, som vi skjøt sammen med og passa litt ekstra på. Vi tok han med på jakt i fjor høst, både elg og rådyr. På stevnet var det flere nye rekrutter på lista. I hovedsak barna til aktive skyttere. Så det ser ganske lyst ut :)

Link to comment
Share on other sites

Jobber med saken!

En ungdom i nabolaget som kjøptr min "gamle" 222, prøver å få samlet litt mere terreng slik at vi får flere dyr (rådyr).

Han får lov å jakte rev på terrenget mitt nå.

Regner med å ta han med på bukejakt til høsten.

Regner med at han tar over terrenget når jeg "gir meg".

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Besøk fra Bergen i påsken.

Tok dem med bortpå jordet for å skyte litt sammen med familien.

Da var vi tre "garvede", to rimelig nye (de to nevnt lenger opp) og to helt ferske.

Alle var med på jaktfelt, de to siste som tilskuere.

Og i går fikk de ta med salongen og skyte så mye de ville, da gikk det 100 skudd.

Ble en del prat om jegerprøve, jaktfeltskyting og diverse gitt. Håper det blir satt ut i livet. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Holder på og få inn mine to søstre på 16 og 18 i år. :smile: de har begge signalisert at de ønsker å ta jegerprøven, og begge to liker å skyte med hagle og salong, hun eldste liker også å skyte med mausern i 30.06.. Min bror tok jegerprøven i fjor høst da han reiste på folkehøgskole, så jeg tenker at vi snart er 4 stk i huset som jakter ;) kommer oppdatering senere:)

Link to comment
Share on other sites

Ingen anelse om hvor mange direkte nye skyttere det er snakk om, men jeg gjør alt jeg kan for å gi alle slags folk jeg treffer et positivt inntrykk av skyting som idrett og hobby. Det handler ikke bare om å rekruttere nye skyttere, men også sørge for at folk som er på kanten til å være negative til skyting får et positivt bilde av skytesport.

Link to comment
Share on other sites

Ein ting eg har lagt meg til sinns, er at skyteaktivitetar i Forsvaret er eit perfekt høve til å rekruttera nye skyttarar - det passar seg liksom å prate om børser og skyting når ein alt driv med det, og det er mange som er inne til rep eller som ikkje skyt mykje ellers som gjerne får litt tenning når dei byrjar å få samling og treff. Og kva passar vel betre då enn å diskret gje hint om at dette kan dei gjera sivilt òg? HV-mannskap og andre grønn- og blåkledde, ta notis. (I tillegg kjem så klart langtidseffekten av at du får eit jamnt høgare dugleiksnivå med det som tross alt er det viktegaste arbeidsverktyget vårt nest etter hjernen.)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Her kommer mitt bidrag 8)

 

Har med en bekjent på skytebanen stort sett hver eneste gang jeg drar, av de jeg har tatt med i år er tre av dem er nå selvdrevne:

 

- I April tok jeg med en jente på 15 år til kvinnedagen som ble arrangert av vårt lokale lag. Hun er utrolig flink og har fått interesse for skytesporten.

- Litt senere tok jeg med en 15 år gammel gutt som nå driver med miniatyrskyting (og paintball...)

- I Mai tok jeg med en kompis på min alder, og han maser på meg hver uke for å bli med igjen.

 

Har faktisk en liten kø av bekjente som venter på å få bli med på banen, så jeg drar sjelden alene. De fleste av dem har ingen forhold eller erfaring med våpen, og mange av dem skeptiske (men heldigvis også nysgjerrige). Det beste jeg vet er å se en skeptiker snu totalt, og få interesse for sporten.

 

Men så ble jeg i år også rekruttert selv til konkurranseskyting i regi av NJFF, takket være en veldig hyggelig kar på skytebanen:)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Kom til å tenke litt på dette istad da jeg leste en annen tråd.

 

Hvor mange skyttere, pistol/rifle/hagle klarer vi å rekruttere i året?

 

I år har jeg hittils klart å få meldt inn 3 nye pistolskyttere i klubben min, er veldig glad for hver eneste en jeg klarer å få med på skyting og som senere melder seg inn og blir aktiv medlem. Nyttårsforsettet mitt blir å prøve å få med minst like mange neste år, har foreløpig 2 som jeg vet er nysgjerrig, så da er det håp! :)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke rekruttert noen. Men....har bare lyst å nevne at jeg meldte meg inn i en ny pistolklubb i år selv. Dette ble gjort kun pga kjennskaper til et medlem i klubben.

 

Prøvde å forhøre meg rundt om hos klubber der jeg bor. Oppsøkte hjemmesider og andre oversikter for å kunne sende mailer og forhøre meg litt. Resultatet var nedslående. Noe jeg fort fikk følelsen av var gammel web informasjon og ikke oppdaterte kontaktlister. Fikk nesten ikke svar fra noen klubber. (sende vel ut til en 7-8 klubber) Samt at de jeg fikk svar fra var kun en setning eller to og svar kom flere uker etterpå. De som skulle følge opp og sjekke ut ting jeg lurte på (elementære spørsmål rettet mot klubben de var medlem av) fikk jeg enten ikke svar fra eller nytt kort svar etter flere uker.

 

Jeg prøvde å melde meg på et kurs i pistol skyting, og har enda ikke fått tatt det. Skuffelsen var stor når oppgitte mailadresser i kursinformasjonen aldri svarte på forespørsel/ påmelding. Man måtte gå via klubbens hjemmeside for å begynne å ta kontakt med andre personer i klubben for å få svar.

 

Alle kursdatoer som passet meg ble avlyst på grunn av for få påmeldte. Den ene helgen var det tre klubber som hadde samme kurs. Jeg er mobil og var villig til å kjøre et stykke for å få delta. Når klubbene ligger så tett, hvorfor kan man ikke samordne litt? hvorfor må hver klubb prøve å avvikle kurs? Nå ble det ingen som fikk dette kurset, mens i virkeligheten hadde man kanskje kunnet fylt et kurs på tvers av klubbene.

 

Min oppfatning er at skal man rekruttere så må man først holde hjemmesiden oppdatert, ikke minst med kontaktinfo. Videre må kontaktpersoner være personer som faktisk bruker mail som et arbeidsverktøy. I dagens samfunn så er det nett info man søker først. Man må starte med å la de som ønsker å rekruttere seg selv faktisk greier det.

Link to comment
Share on other sites

Kan nevnes at VE.PS den dynamiske klubben i Vestmarregionen (Kragerø, Drangedal,Bamle i Telemark) Har åpen dag i morgen fra kl 12

Om man har lyst til å komme å se om dette er noe for deg/dere er det bare å dukke opp, værmeldingen er bedre en man skulle tro, og vi har uansett tett klubbhus og overbygget standplass.

For dem som ikke vet veien er det mulig å kontakte meg på PM, eller på 47602382

Link to comment
Share on other sites

Selv om det er en pistoltråd, så hiver jeg inn at de som vil starte med DFS-skyting i Kristiansand kan ta kontakt. Vi har ingen "kurs", men folk kan begynne fortløpende. Vi trener vinterstid samme sted som pistolklubbene, så det er jo nesten det samme :wink:

Interesserte i langholdsskyting kan og ta kontakt, eller finne info i SSK-tråden.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tok med jentene mine på 8 år til Halden PKs nyoppstartede ungdomsskyting så har vel fått med meg 2 nye i år :D

Dem jo få prøve salongrifla etterhvert også, så kansje muligens det blir litt organisert rifle skyting på dem etterhvert også :wink:

Mor i huset er ikke helt fornøyd men men :twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg gir denne en liten bump.

Den viktigste jobben skyttere og jegere har i 2014 er fortsatt verving.

Så om du har tatt med deg en/ei ny på bana, fått et nytt medlem i klubben, overtalt noen til å ta jegerprøven, eller noe som ligner, skriv det her til inspirasjon for oss andre. :D

Link to comment
Share on other sites

Svogeren min tok jegerprøva da han var 15-16 men har aldri jakta

 

Jeg hadde en gammel svenskemauser som og en annen svoger en gammel kikkert . satte dei sammen og gav han i bursdagsgave .

Da hadde han ikke noe unskylling for å ikke bli med på hjortejakta og jeg fikk en ny ledig plass i våpengarderoben

Han skal ta over gåren til svigers så da bør han og bli kjent med skogen som hører til , da er hjortejakta fin

Litt utpå høsten møtte jeg svogeren min på butikken med det største smilet du kan tenke deg , ei lita kolle ble hans første fangst

Gammle Carl gustaven felte to dyr til i høst , en kalv og en spissbokk :D Den gammle børsja laget i 1913 er fantastisk god , angrer litt på at jeg ga den bort for den er kansje ikke verdens beste men den er innsatt med jaktlykke og blod fra minst 40 hjorter noen elg,rein og rådyr dei siste 16 åra

 

Noen sier at hjortejakt er en uhelbredelig sykdom , ja ja håper dei har rett !

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Snart fem år siden sist vi skrev noe her. Nyttårsforsett: Rekruttere unge og gamle, kvinner og menn, gutter og jenter, innvandrere og utvandrere. Få med en pistolskytter på riflebana og en DFS-skytter på pistolbana. Pell deg ut sjøl, og dra med deg naboen. 

 

Og så forsøker vi å skrive litt i denne tråden iblant for å inspirere hverandre. 

 

Jeg og @anordahl har fått ut den berømte fingeren og startet opp en ladebod. (Takk til @MorganKane for hylsetrommel) I tillegg skal vi forsøke å begynne igjen med pistol/revolver. Også har jeg vært storkjefta nok til å foreslå en dynamisk klubb oppi fjellet her for litt manuell rifle.

 

Du da? 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har sammen med en kompis som sitter i styret i LSL invitert alle pistolskyttere i Lillestrøm og omegn pistolklubb til å skyte med sine rifler på DFS-banen til Lørenskog skytterlag lørdag 5. januar 2019. Det er 750 medlemmer i LOP og 450 medlemmer i LSL så dette kan ta litt av :-)

 

LOP har grupper for western, svartkrutt, metallsilhuett, presisjon og dynamisk - de fleste pistolskyttere i klubben har også tohåndsvåpen, i hvertfall svartkrutt, western, dynamisk og metallsilhuett. Her blir det nok en salig miks av STR 200, AR15, Winchester 1886, Brown bess, kammerlader og jaktrifler av ymse slag :-)

 

Å bidra til at de kan få lufte disse riflene på en DFS-bane med stålblinker på 25m, 115m, 200m, 300m og 390m og papp på 100m, 140m, 200m, 300m og 390m tror jeg bidrar til økt forståelse for ulike skyteformer og bedre samhold mellom de ulike skytemiljøene. Er du i området denne lørdagen så ordner vi plass til deg også!

Jobber jevnt og trutt med å rekruttere nye skyttere, har til og med et lønnlig håp om å få med fruen på western-skyting en gang i fremtiden :-)
 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Morro! kommer om ting klaffer :) Bytter svartkrutt og lever action rifle testing lett mot AR baserte :o (jeg har AR)

OKTS planlegger "prøv andre våpengrener" dag på st hans haugen slik det var i gamle dager, kommer tilbake med datoer, da kan man få prøvd felt, bane, western, svartkrutt på samme sted i pistol kalibere 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi, jeg må skrive vi fordi en aldri er alene om rekruttering. Men jeg tar med de hvor jeg har vært en vesentlig bidragsyter.

Har rekruttert >20 ungdommer og ca 10 voksne til DFS-skyting. Storparten av disse har også skutt flere stevner rifle i NSF. Har rekruttert >5 etablerte DFS-skyttere til også å skyte NSF. Noen nye pistolskyttere har det også blitt, blant annet tre jenter på 14 år til luftpistol. Så har vi rekruttert 3-4 pistolskyttere fra NSF-plinkeklubber over i klubber hvor det skytes program, stevner og hvor en har resultatlister.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk med ungen til kusina. Det var visst kjempegøy å skyte på selvanviser med toogtyve, og tung matchpipe og GRS går bare fint med tofot. Nå er han bare seks år gammel, men det må nå vel bli litt mer med hvert som han kommer på besøk igjen. Kanskje ikke like morsomt for mora, hun ble satt til å lade magasin for den ivrige skytteren, og det gikk til tider så fort at det ble vanskelig å ta skrytebilder, men sånn må det nå engang bli.

Forøvrig har jeg hjulpet til med å skrive et utall våpensøknader.

Ellers har det lokale JFF holdt jegerprøvekurs og en god håndfull jegere er uteksaminert og har vært på jakt.

Når banen er åpen tar vi oss heller ikke mer alvorlig enn at de som vil får slippe til, og det er godt oppmøte av nysgjerrige i alle aldre, men det virker som om de har bly i ræva (selvforskyldt, så klart) når det kommer til å melde seg inn eller slippe noen lapper på egen børse, så der kan man nok være litt mer på.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...