Jump to content

Anbefaling fra 22. juli komm. ang halvautomatiske våpen


SjefsElgen

Recommended Posts

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Men systemet jeg er missfornøyd med er det systemet som sviktet når ABB fikk kjøpe våpen og ikke stoppet han,
Men det var ikke systemet som sviktet. Det var ABB som utnyttet systemet. Kriminelle, terrorister eller galninger vil alltid utnytte systemet for å gjøre grusomme ting. Du kan ikke legge skylden på systemet for dette. Det finnes ikke noe system som ikke kan utnyttes (i allefall ikke et system som folk kan leve med).

 

3 på rappen :mrgreen: +1 og alt det der.

 

Slenger meg på denne. Hele greia ferdig oppsummert.

 

Ikke nok med at Hassel er enig med 32-40, jeg er enig med Hassel.

Hvis dette fortsetter utover kammerets grenser så er vi snart enige landet over,

og kan bry oss om andre ting.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir rein spekulering Medic82. Men det spiller ingen rolle. Det viktige er at systemene rundt ervervelse av jaktvåpen (halvauto eller ikke), og håndhevelsen av våpenloven (og innholdet i denne) ikke krever noen form for endring som følge av 22.Juli.

 

Enten man kaller det " ingen endringer i regelverket", "stå på krava" eller "en strek i sanden", så er det kun dette et felles skytter/jeger/våpeneier folk kan samles og enes om. Hvis ikke dette er målet, er ikke jeg en del av følget.

Link to comment
Share on other sites

Ja, du kan drømme om at de klarer å stå sammen om noe som helst.

Ring inn til ditt forbund, og svaret du får er: Ja, ja, ja til alt du sier.

Og i beste fall er det alt som skjer i den saken for din og forbundet ditt sin del.

NJFF gikk til og med ut for å akseptere midlertididig våpenkort med behovsprøving med jevne mellomrom.

Snakk om å dolke sine jegermedlemmer i ryggen.

Link to comment
Share on other sites

NÅ må vi stå sammen hele skyter Norge!
Nå er jo det store problemet så vidt jeg skjønner hvordan dette må organiseres.. :?

Noen(....) må jo sette opp et dokument som alle forbund / klubber / skyttere vil signere på.

Jeg foreslår at kammerets dyktigste skribenter oppretter en tråd hvor et sånn dokument kan forfattes og diskuteres før det sjekkes om det er 'spiselig' for våre forbund etc. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Noen(....) må jo sette opp et dokument som alle forbund / klubber / skyttere vil signere på.

Jeg foreslår at kammerets dyktigste skribenter oppretter en tråd hvor et sånn dokument kan forfattes og diskuteres før det sjekkes om det er 'spiselig' for våre forbund etc. :wink:

 

+1

Link to comment
Share on other sites

Nå er jo det store problemet så vidt jeg skjønner hvordan dette må organiseres.. :?

Det blir ganske enkelt, dessverre.

 

De av oss som driver organisert skyting, pistol, får oppbevare sine våpen på skytterhus/skytterklubb, nedlåst og kun til bruk i organiserte former.

 

De av oss som skyter uorganisert, jakt, må nok levere inn halvautomatene (både hagle og rifle) til destruksjon.

 

 

Dessverre er det alt for mange "ikke-skyttere"/"ikke-jegere" som synes det er helt unødvendig med halvauto til jakt, (det er ofte vanskelig å forsvare det overfor medjegere). De sammes vil synes at konkuranseaspektet blir vel tatt vel vare på i og med at skyting kan skje i klubbsammenheng og organiserte former.

Link to comment
Share on other sites

Det varer bare til det første store innbruddet hvor tyvene får med seg 200-300 pistoler. Da blir alt inndratt med begrunnelsen at det er for stor samfunnsrisiko å lagre så mange våpen på ett sted.

 

Vi får håpe at det ikke går så ille som vi frykter. Det ser mørkt ut, ja, men kanskje fornuften for en gang skyld seirer?

 

Nå er jo det store problemet så vidt jeg skjønner hvordan dette må organiseres.. :?

Det blir ganske enkelt, dessverre.

 

De av oss som driver organisert skyting, pistol, får oppbevare sine våpen på skytterhus/skytterklubb, nedlåst og kun til bruk i organiserte former.

 

De av oss som skyter uorganisert, jakt, må nok levere inn halvautomatene (både hagle og rifle) til destruksjon.

 

 

Dessverre er det alt for mange "ikke-skyttere"/"ikke-jegere" som synes det er helt unødvendig med halvauto til jakt, (det er ofte vanskelig å forsvare det overfor medjegere). De sammes vil synes at konkuranseaspektet blir vel tatt vel vare på i og med at skyting kan skje i klubbsammenheng og organiserte former.

Link to comment
Share on other sites

De av oss som driver organisert skyting, pistol, får oppbevare sine våpen på skytterhus/skytterklubb, nedlåst og kun til bruk i organiserte former.

Det er faktisk sånn at organisert skyting foregår i helgene og 'til alle døgnets timer' ellers... Uholdbart at lokale klubber skal oppbevare og administrere 'utlån' av private våpen. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det er slik terror fungerer, den rammer helt vilkårlig.

Se bare på konsekvensene for reisende etter 9/11

 

En overreaksjon her vil ikke koste politikerne stort, det er tross alt "bare" hobby det er snakk om.

 

Spørs om det kan bli gode tider for sangkorene på bygdene nå.

Link to comment
Share on other sites

Tja, vi må informere på en grei måte om faktafeilene når saken diskuteres med andre.

 

Vi må ikke være redd for å stå frem som ett felleskap i media og påpeke at denne rapporten ikke holder mål på det våpentekniske.

 

vi må holde hode kaldt og prøve å holde oss saklige i debatter.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på hvor mange pistoler og halvauto-rifler som blir "stjålet" eller "mistet på sjøen" som resultat.

 

Ref egen omgangskrets, en hel del.

Jeg håper virkelig ikke dette er sant. Det er nok ikke noe sjakktrekk i dagens klima å insinuere at en del eiere av halvautomatiske våpen kan forventes å handle på en måte som ifølge loven gjør de uegnet til å inneha våpen i det hele tatt. Det er også slikt som kan få meg, som i utgangspunkt er positivt innstiller til halvauto, nfps, wtf til å lure på om kommisjonen kanskje er inne på noe...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sendt mail til stortingsgruppene til de partiene jeg har, og kunne vurdert, å stemme på. I disse mailene har jeg på en høflig måte forklart hvor viktig hobbyen min er for meg, og at skulle noen av dem gå inn for et slikt forbud er min stemme tapt. Stemmer er valuta for politikere, det er det de lever for. Uten stemmer, ingen gjennomslagskraft.

Alle de partiene jeg har mailet har svart meg, så de leser mailene de får.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gå så langt som å si at uttalelsene til Gjørv beviser ettertrykkelig at damen er villig til å la seg bli ført bak lyset, av personer i politidirektoratet med en personlig agenda som ikke passer med stillingen deres.

 

Dette i seg selv burde få folk til å våkne opp.

 

Med å deretter ikke godta kritikk når hun har beviselige faktafeil som følge av at hun har latt personer fra POD med egen agenda påvirke, beviser hun ettertrykkelig at hele dokumentet hennes må undersøkes for om det er _MERE_ politisk sludder der.

 

Jeg syns skyttersporten som sådan bør kreve navnene på disse personene hos POD utlevert, og deretter bør disse sivilrettslig holdes økonomisk ansvarlige for tapene de påfører våpeneiere. De, personlig, ikke arbeidsplassen deres, siden de umulig kan ha fulgt reglementet for jobben deres.

 

Jeg sier ikke "hoder må rulle", men økonomisk bør disse ta ansvar for handlingene sine.

 

Mvh

 

Svein Skogen

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med Svein Skogen, men det kan vi bare drømme om så lenge vi ikke engang klarer å samle oss.

Jeg er så skuffet over at NOJS ikke sendte høringuttalelse, at jeg har mest lyst til å gråte over det.

Ja, vi må samle forbundene, men det tror jeg heller ikke noe på, da det virker som om de er fornøyd med å sitte på hver sin tue hele gjengen.

Link to comment
Share on other sites

100% enig Svein! :)

 

Jeg kan bare ikke skjønne at vi (skyttere, jegere osv) må gå stilt i dørene, med lua i handa og under aller største ydmykhet - og håpe at vi mister "bare litt!" denne gangen.

 

Det værste av alt er at 20mm cannon kommer til å "få rett" når enden på visa kommer....

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg syns skyttersporten som sådan bør kreve navnene på disse personene hos POD utlevert,

 

Navnene står i fotnotene til kommisjonens rapport. Der har de faktisk gjort et skikkelig arbeid. Det er bare å lese den.

 

Nå tror jeg ikke det er noen god taktikk å kjøre dette som en vendetta mot enkeltpersoner i POD. Men det er ikke dumt å påvise at kommisjonen ensidig har hentet informasjon derfra, og ikke vært i forbindelse med forbundene.

Link to comment
Share on other sites

Kommisjonen er ingen lovgivende myndighet... Det er Stortinget som kommer til å avgjøre vår framtid med tanke på våpen. Kampen kommer til å stå om ordlyd/innhold i den nye våpenloven. Det er ingenting som tyder på at det kommer endringer før den nye våpenloven blir vedtatt..

Link to comment
Share on other sites

Kommisjonen er ingen lovgivende myndighet... Det er Stortinget som kommer til å avgjøre vår framtid med tanke på våpen. Kampen kommer til å stå om ordlyd/innhold i den nye våpenloven. Det er ingenting som tyder på at det kommer endringer før den nye våpenloven blir vedtatt..
Nettopp, og med ordlyden/trenden i samfunnet/stortinget, manglende evne til å samle oss i protest med gode argumenter... vel. Politikerene er ikke dumme, de skjønner at litt etter litt er veien til suksess. Pessimistisk? Noe :(
Link to comment
Share on other sites

For å sette ting litt(bare litt) på spissen kansje. Lovgivende myndigheter har etter min mening lett for å hoppe på lette løsninger, f.eks. emnet som diskuteres her. Mange av rep. i tinget ville nok sagt seg enig i mange av protestene på forumet på tomannshånd. På tinget gjelder andre lover, makten. Vi, skytter/jeger Norge lager lite til ingen støy av noen betydning etter gjentatte innstramminger, altså ingen maktfaktor/for liten betydning offisielt sett. Samarbeid mellom organisasjonene er vel også heller moderat. Dette er kansje til og med de enig i herr Hassel? :)

Link to comment
Share on other sites

hvor kommer det fra at skytternorge ikke er samlet?

Det er en påstand som kommer blandt annet fra meg!

Og jeg skal forsøke å underbygge det litt.

I 08-09 vedrørende forsøkte bla. Morten Vinje som var en av grunnleggerene i NOJS å samle skytternorge.

Etter endel om og men møttes disse i lokalene til NJFF.

Hva som egentlig kom ut av dette, var vel ikke så veldig mye, men det ble fort klart at NJFF ikke ville ha så veldig mye med de andre å gjøre.

Senere kom imidlertid NJFF etter en del press fra medlemmer innad i organisasjonen, med en uttalelse allikevel. Den var i stor grad kopiert ut fra du andre sine uttalelser.

Ring DFS, og spør om de er særlig interessert i å samarbeide med noen andre.

Svaret blir vel noe i retning om at de har sine bevillninger fra Stortinget, og ønsker vel ikke å falle i unåde.

Undertegnede kontaktet bla NROF, og fikk snakke med en engasjert fyr der som ikke løftet en finger i etterkant.

NMF har jeg ikke hørt har drevet noe samarbeid med noen, og heller ikke benkeskytterene, NFPS eller NOJS.

Så noe samlet skytternorge er vi definitivt ikke!

 

Holdningen er ganske enkelt at "alle" driter i hva som skjer med naboen, så lenge de selv ikke blir sett, og får problemer.

Link to comment
Share on other sites

 

Vill ett HA forbud styrke samfunnets sikkerhet? Svaret er og forblir alltid nei. Det finnes alt for mange måter å bedrive terror på at ett forbud ikke vil ha noe å si. Man kan argumentere for ett forbud med at ABB brukte en lovlig ervervet HA rifle og pistol, men jeg sier hva så. At han fikk ervervet våpen var ene og alene PST og resten av systemet som skal fange opp tullinger som han sin feil. Debatten burde heller være hvordan systemet feilet og hvordan man får ett system som kan fange opp trusler mot samfunnets sikkerhet fremfor å forby noe som i realiteten ikke er en særlig stor trussel.

 

Har vi HA våpen som lett lar seg konvertere om til full auto sier det at KRIPOS ikke har gjort jobben sin.

 

Er HA våpen farlig i de gale hender? Vist søren er det, alle skytevåpen er farlig i de gale hender.

 

For ikke å snakke om kniver som finnes på hvert eneste kjøkken :!: 17 av 34 drap (Utøya ikke medregnet) i 2011 ble begått med kniv, kun 4 med skytevåpen.

 

Beklager om dette innlegget er kommentert før, jeg har vært på fjellet noen dager (Rypejakta begynte på mandag :wink: ) og har ikke rukket å oppdatere meg på tråden lenger enn til Medic82's innlegg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sendt mail til stortingsgruppene til de partiene jeg har, og kunne vurdert, å stemme på. I disse mailene har jeg på en høflig måte forklart hvor viktig hobbyen min er for meg, og at skulle noen av dem gå inn for et slikt forbud er min stemme tapt. Stemmer er valuta for politikere, det er det de lever for. Uten stemmer, ingen gjennomslagskraft.

Alle de partiene jeg har mailet har svart meg, så de leser mailene de får.

 

Jeg har mast om dette opptil flere ganger her på Kammeret; Det er 482 000 (og noen til) våpeneiere i dette landet, og det er ikke et eneste av de politiske partiene som vil neglisjere en samlet henvendelse med 482 000 potensielle stemmer bak seg. Samlet er vi en pressgruppe som ikke kan neglisjeres, dersom vi ikke står samlet er vi alle "sitting ducks" som enkelt kan plukkes ned og ikke behøver å taes hensyn til :cry:

Link to comment
Share on other sites

Selv etter å ha lest disse to avis artiklene, og sett hvilken skrive feil komisjonen sier de har gjort, med avisene som kilde... Så kan jeg ikke se at dette endrer noe i min innstilling.

 

Nå stod det vel at 8 våpen organisasjoner har sent inn høringsuttalelse, selv om de ikke hadde blitt bedt om det.

Det er faktisk veldig bra!!!!

Det beviser i hvertfall at de har våknet og kanskje begynnt å se hva som kommer.

 

@Chiefen.v-2 - Jeg har i hvert fall ikke hørt noe fa mine organisasjoner. Er det noen andre, vanlig medlemmer som har hørt noe fra sine organisasjoner?

 

Vi kan ikke godt at man tar HA rifler, eller alle HA, da er det ikke lenge før man tar alle håndvåpen, pumpehagler osv...

 

Vi kan ikke gi noe for vi har ikke noe å gi !!!

Link to comment
Share on other sites

hvor kommer det fra at skytternorge ikke er samlet?

 

Hvor det kommer fra? Ja si det Hassel..føler du at skytter-Norge er samlet?

 

Absolutt -

Våpen og skytterorganisasjonene har aldri hatt tettere og nærmere samarbeid. I forhold til 22 juli kommisjonens rapport har den også blitt kritisert av forbund som ikke har halvauto på programmet og det er kaldt inn til et møte neste uke (Av NSF) for å se på situasjonen.

 

At en liten organisasjonen NOJS, med sine ca300 medlemmer ikke informerer sine medlemmer er trist, og enda tristere når de har valgt å ikke levere et høringsvar til rapporten. Men det er nå en svørt liten organisasjon i denne sammenheng (desverre.) Jeg vet ikke om det har blitt stilt spørsmål til de andre organisasjonene fra medlemmene om informasjon på dette. NMF har i allefall informert sine medlemmene. De større organisasjonen har noen utfordringer i form av at det tar lang tid å produsere materiell og informasjon. Det var en kort høringsfrist på rapporten. Når det gjelder NFPS, så er det heller ingen medlemmer som har spurt på forumet hva som skjer, og da har kanskje ledelsen ikke sett et ønske om oppdatert informasjon. Videre har våpenrådet og NJFF vært svært tydelige i pressen så langt.

 

Det er utrolig hvor lett man ender opp med å krittisere "alle de andre" her inne... og fyrer opp under alle dommedagsprofetier som blir presentert. Jeg opplever at det er en stor grad av det en annen debatant kaller "brønnpissing" når man gjentar de gamle påstandene om at skytterorganisasjonene sitter med lua i hånda og at de ikke samarbeider, uten å faktisk anstrenge seg for å sjekke dette. For det er faktisk langt fra virkeligheten...

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng Svein,

Og det kommer nok dit også. Høringsvaret ble ferdig fredag kveld som var, og Presidenten og webredaktør er i Italia på et bryllup.

 

Noe medlemmer kan bidra med (i alle organisasjoner) er å minne oss som sitter i styret på, hva dere vil vite 8)

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...