Jump to content

Anbefaling fra 22. juli komm. ang halvautomatiske våpen


SjefsElgen

Recommended Posts

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kommisjonen anbefaling er krystallklar...forbud mot halvautomatiske våpen.

 

Jeg har tidligere nevn at bare her på Forumet har vi flere som selv skriver om sine tunge psykiske diagnoser og som har eller ønsker halvautomatvåpen... basert på jegerprøve...

 

Vi har sett personer her på forumet som skriver på egne websider med leiesoldatvirksomhet reklame og nazistiske symboler...og bilder av ombygde Ruger Mini...basert på jegerprøve.

 

Hvordan skal lovgiver stoppe uegnede personer som pt forsøker eller har halvautomatvåpen...Det svaret vi må finne hvis et forbud skal begrenses.

 

 

Skal man bevare en rett så må man også se realiteter...en realitet er sett i lys av Utøya og kommisjonens rapport fokus må rettes mot personer med avik...det være seg rus, det være seg psykiatri og det gjelder graverende yttringer på nettet....

 

Vi tok ikke ABB alvorlig....det var en tabbe...ser vi her på forumet og ikke minst andre steder ser man yttringer som for meg gjør det vanskelig å forsvare en rett til halvautomater ala Ruger Mini ervervet på jegerprøve...

 

Ja ...psykiatrien glipper...Politiet glipper...men det er våre barn, våre venner eller oss selv det går ut over neste gang en av våre jegerkollegaer går berserk med sin Mini....

Link to comment
Share on other sites

Mini er ikke problemet her , problemet var den personen som brukte det minien er uskyldig part i det fæle som skjedd. En kan ikke forby seg til trygghet og sikkerhet . Og ser en på historien så vil alltid ting gjenta seg. Aldri mer 9.april ..... sa de samme som sa aldri mer .22 juli .... Letteste utvei er å forby tror alt løser seg. Jada "alle sier at Jeppe drikker, men ingen sier hvorfor Jeppe drikker" . Problemet er en handlingslammet administrasjon som bygger ned og bygger ned og kameraderi for å tilrane seg goder og forumer på alles bekostning og det vil ikke hjelpe den nasjonale sikkerhet og samfunnsfølelse det å gå på sivile våpeneiere og skytter, jegere.

Link to comment
Share on other sites

Hr. Gullhaug, la oss nå si at vi i år ofrer halvautovåpen på trygghetens alter. Hva skjer da neste år når noen glemmer sikker bakgrunn under egljakta, skader noen som plukker sopp/bær? Joda, da får vi fra våre venner i media; "mauseren er et gufs fra Nazismen, den representerer en fortid og holdninger som ikkje hører hjemme i en moderne rettsstat som Norge. Den kan lades svært hurtig, avfyrer en kule som lett går gjennom politiets skuddsikre vester eller en husvegg der uskyldige barn leker bak, den er også svært presis og kan ha skadepotensiale ut over lange avstander. Slike våpen bør ikkje lovlydige sivile ha adgang til". Og hva skjer så året etter, når en sur fyr blir lei av skjæra som vekker han hver morgen, skyter den og skremmer naboen? Joda, enda en artikkel i Dagbladet; "på såkalla dobbeltløpa hagler kan man svært raskt kutte av løp og kolbe, få en avsagd hagle som kan....". Mitt poeng; ofrer man en finger forsvinner lett både resten av fingrene, hånd, arm, etc.. Har mer tro på saklig info. og lobbyvirksomhet enn å gi opp/gi en finger eller to med en gang.

Link to comment
Share on other sites

Har mer tro på saklig info. og lobbyvirksomhet enn å gi opp/gi en finger eller to med en gang.

 

For meg er det ihvertfall det eneste levelige alternativet.

Det er nok regler rundt våpeneierskap i Norge som ikke er basert på dokumentasjon og statistikk.

Mer subjektiv synsing som beslutningsgrunnlag nå, og Canada eller Sveits høres farlig fristende ut.

 

(Den siste der er med et lite glimt i øyet :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere nevn at bare her på Forumet har vi flere som selv skriver om sine tunge psykiske diagnoser og som har eller ønsker halvautomatvåpen... basert på jegerprøve...

Tur i skog og mark, er ofte terapi. Alle psykiatriske diagnoser trenger ikke gi utslag i vold eller selvmord.

Vi har sett personer her på forumet som skriver på egne websider med leiesoldatvirksomhet reklame og nazistiske symboler...og bilder av ombygde Ruger Mini...basert på jegerprøve.

Har du referanser, link?

Hvordan skal lovgiver stoppe uegnede personer som pt forsøker eller har halvautomatvåpen...Det svaret vi må finne hvis et forbud skal begrenses.

Uegnede personer som absolutt vil ha tak i skytevåpen, vil klare det!

 

Skal man bevare en rett så må man også se realiteter...en realitet er sett i lys av Utøya og kommisjonens rapport fokus må rettes mot personer med avik...det være seg rus, det være seg psykiatri og det gjelder graverende yttringer på nettet....

Hva er avik? Personer som ikke er 100% enig med deg? Personer som ikke bor i samme standard som deg? Personer som ikke kjører tilsvarende bil som deg?

Rus? 1 øl pr uke? 1 kasse øl pr uke? 1 hasjpipe i måneden?

Hva er psykiatri? Hvor går grensen for psykiske problemer? Hva er en livkrise? Hvor lenge varer den?

Graverende yttringer sier du? Vet du hva som står i Grunnloven §100?

Er det graverende å stemme SV? FrP? Å ville fylle landet med muslimer? Å ville skyte alle muslimer?

Vi tok ikke ABB alvorlig...

Vi oppdaget han aldri, før det var for sent. Det hadde ingenting med å ikke ta han på alvor å gjøre.

Den dagen hans agenda kom for en dag, var det for sent!

 

For å sitere Janne Kristiansen:"Selv ikke STASI hadde oppdaget ABB!"

Link to comment
Share on other sites

Kommisjonen anbefaling er krystallklar...forbud mot halvautomatiske våpen.

Det er jeg faktisik uenig med deg. Kommisjonens rapport, kapittel 17 er lang fra krystallklart. Selve begrepet "forbud" dekekr alt fra "tillatt med dispensasjon" til total inndragning av alt... Dessuten er, og nå prøver jeg å være edruelig, grunnlaget for den anbefalingen svært... tynt.

 

For sitter et høringssvar:

 

 

NOU 2012:14 bruker tar Statsminister Stoltenberg ord om at vi skal møte terroren med mer åpenhet og mer demokrati. Vi skal ikke kues, og vi skal være frie til å dyrke våre egne interesser, meninger, guder, filosofier og gjøremål. Vi kan ikke forby oss inn i sikkerhet, selv om etterpåklokskapen er fristende å ty til. Vi kan ikke hindre lovbrud ved å forby det å bryte loven.

 

XXX forbund støtter ikke 22/7 juli kommisjonens i at det å forby halvautomatiske skytevåpen vil gi en positiv samfunnsmessig effekt. De oppgitte begrunnelsene er delvis feilaktige, noe er direkte feil og noen av dem bærer preg av at de er skrevet av mennesker som ikke er skyttere og eiere av sportsvåpen. Vi håper at demokratiet ikke lar seg lede av ønsket om hurtige og enkle løsninger i etterspillet av terroren, men at vi finner de gylden middelveier som er grunnsteinene i vår nasjon, og vårt samfunn.

 

 

Gullhaug skrev:

Vi har sett personer her på forumet som skriver på egne websider med leiesoldatvirksomhet reklame og nazistiske symboler...og bilder av ombygde Ruger Mini...basert på jegerprøve.

 

Har du referanser, link?

 

 

Har du referanser, link?

Vår sti er absolutt ikke ren... Og selv om vi ikke alltid er enige så er det viktig og lurt å sjekke ut påstander selv. Vi tjener ingen ting på å fyre opp hverandre. http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=75845&hilit=nazarian

Link to comment
Share on other sites

Gullhaug skrev:

Vi har sett personer her på forumet som skriver på egne websider med leiesoldatvirksomhet reklame og nazistiske symboler...og bilder av ombygde Ruger Mini...basert på jegerprøve.

 

Har du referanser, link?

 

 

Har du referanser, link?

Vår sti er absolutt ikke ren... Og selv om vi ikke alltid er enige så er det viktig og lurt å sjekke ut påstander selv. Vi tjener ingen ting på å fyre opp hverandre. http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=75845&hilit=nazarian

 

Gullhaug har også tidligere fremsatt påstander med denne og lignende gehalt, og to ganger har jeg direkte utfordret han til å dokumentere påstandene.

 

Det har han ikke gjort, han er mer komfortabel med å gjemme seg bak nicket sitt og slenge fram sine påstander uten å måtte stå til rette for dem.

Link to comment
Share on other sites

@Istmus:

 

Jeg mener at vi må tåle en debatt der vi diskuterer medlemmer som selv står frem med sine tunge psykiatriske lidelser eller nazisme knyttet opp mot bruk og erverv av våpen...

 

Eks:

 

http://nazarian.no/def.asp?lang=0&page_id=16

 

 

Om du eller jeg ikke liker det er dessverre også dette forum infisert av element somvil påvirke vår hverdag med og uten våpen i en fremtidig våpenlov hvis vi ikke reagerer.

 

Forumreglene er tidvis begrensende til enda bedre eksempler...dog finnes god og rikelig informasjon bla på nettet hvis du søker bla på noen nic....

 

- ett sted å begynne søket er "NasjonalistPartiet... eller kanskje nordisk.nu ......

Link to comment
Share on other sites

Fra forumreglene!

Vi vil ikke ha:

- Rasisme, nazisme, fascisme og liknende. De som trenger forklaring på hvorfor dette er uønsket, er heller ikke i stand til å opptre representativt for landets jegere og skyttere, og har dermed ikke noe her å gjøre.

 

Gullhaug: Du kommer med linker til eksterne sider, hva har det med kammeret.no å gjøre?

Kan du være grei å vise til linkene mellom kammeret og disse eksterne linkene?

 

Eller er dette bare løse påstander fra din side?

 

Jeg kan også google en masse nettsider, til websider med et innhold som er i tråd med det du sier, eller verre.

 

Du har ikke kommet med noe annet enn udokumenterte påståtte "fakta" som ikke er egnet til noe annet enn å sette jegere og skyttere i et samfunnsmessig dårlig lys.

Dette er direkte ufin argumentasjon.

Får jeg sitere tidligere justisminister Odd Einar Dørum: "Landet's skyttere og jegere, er de mest forbilledlige mennesker vi har i Norge"

Link to comment
Share on other sites

Og slik ler våpenmotstanderen hele veien til banken... :trist:

Det er helt meningsløst å rette sin vrede mot gullhaug på den måten. Ubehaglig nok som det er, så så påpeker han ubehagelige ting som er sant.På den måten gjør han vår sak sterkere ved å rydde opp i "vår sides" mange myter og vedtate, men akk så feilaktige sannheter. De argumentene som ville ha blitt sablet ned ved første trefning og så latt å stå der somsoldater i en strid, med våpen uten ammunisjon. Og om de han sier ikke skulle være sant, så er det også en styrke, for da kan vi utelukke det og ignorere det. Å bli sint og aarg har ingen nytte, bidrar ikke.

 

Gullhaug viser til blant annet til samme hjemmeside som er omtalt i den linken jeg la ut. En gjeng med apekatter og softgun helter som utgir seg for å være knallharde leiesoldat helter. På hjemmesiden lå det bilder av gutter i Norsk kamuflasjeutstyr med dritkule Mini 14 rifler moddet med foldekolbe og påsatt aimpont osv. At mesterhjernen bak dette også har klart å velge seg det feiende flotte navnet Fimbulvinter og er avidlet som tøff miltær barsking med viking tattiser osv... er ikke så voldsomt mye bedre.

Og han er aktivt i offentligheten, blant annet ved det geniale sjakktrekket å selge 30skudd mini 30 magasiner til 1000 spenn stykket... (det var slik man fant han)

 

Den norske våpenloven er veldig bra, i min mening. Mye forbedringspotensiale og en del rot... Men den friheten og de muligheten vi har bidrar også til at det er en del "hull" som gjør at systemet kan misbrukes og jeg er redd et misbrukes. Det er en av utfordingen vi møter, selv om vi skulle ønske det ikke var slik.

 

Gullhaug speile bare den virkeligheten alle de som er våpenskeptiske opplever, og på den måten styrker han faktisk vår side - om man velger å se det som opplysninger, ikke angrep. Jeg er ikke enig i alle de konklusjoner gullhaug trekker, men han er en av de viktigste og mest seriøse deltageren i denne tråden.

 

Vi kan selvsagt prøve å trekke ned rullegardina og håpe at gullhaug går sin veg... men hvilken hensikt har det?

Link to comment
Share on other sites

@20mm Cannon...

 

Om du ikke finner knyttingen mellom nettsiden jeg linket til og Kammeret, nazisme, våpen av pumpe hagler, ombygde Ruger Mini, leiesoldat verving....så ser jeg på det som ditt problem.

 

Jeg fokuserer på er en knyttingen mellom smutthullet i jaktvåpengarderoben for å erverve inntil 6 våpen av type pumpe/halvautomat hagler , halvautomatiske "kamprifler"....og noen personer med"jegerprøve".....ala ABB...OG andre...

 

De aller fleste jegere og skyttere er pålitelige og uproblematiske våpeneiere...Men det man i lovs form må forsøke å fange opp er de få, de som utnytter, og de som misbruker ervervsgrunnlaget bla gitt iht jegerprøve.

 

Slik jeg ser fremtiden vil ytterligere begrensninger på noen typer halvautomatrifler/ haglervære medmsom noen av de tiltak som kan minske en risiko bla for skolemasakre...og omfanget...

 

Den største faren for at vi får en strengere og mer omfattende våpenlov enn nødvendig er retorikken til Norsk Våpeneierforbund ( NV)....Ingen ting kan trigge media og Stortinget mot en konklusjon om at totalforbud hjelper enn en retorikk om selvforsvar ala NV.

Link to comment
Share on other sites

Men det man i lovs form må forsøke å fange opp

Dette er bare naivt. Hvor mange lovbrudd tror du de ulike statlige etater begår daglig? Ofte må pleiere, lærere og andre bryte lover (som de trolig ikke engang vet om) for å gjøre jobben sin. Andre ganger er det kommunestyrer og andre "ledere" som bryter lover ved å la skolebarn gå i skoler som nærmest har en tåke av død hengende i korridorene på grunn av sopp og ****skap. De eneste som følger lover her i landet er de som faktisk prøver å være lovlydige (og så godt som alle lovlige våpeneiere hører pr.def. hjemme her). Å tro at en lov skal løse et problem i Norge er bare latterlig. Det beste vi som våpeneiere kan håpe på er å hindre at reguleringskåte "se nå gjør vi noe"-politikere tar bort eller innskrenker hobby, terapi, trim og glede for nær en halv million nordmenn. Blant annet ved å skifte fokus bort fra å tette dette spesifikke "smutthullet" og over til å skape et samfunn som ikke frembringer slike galninger i førstinga. Forbud og annet pekefingerformynderi er IKKE veien å gå, det kan selv jeg med mine noenogtyve somre slå fast.

0.02$

Link to comment
Share on other sites

Nå er det litt forskjell på om klassen min ikke når alle mattematikk målene i læreplanen og om f.eks kan hindre kriminelle grupperinger å skaffe seg effektive våpen indirekte via legale kanaler...

 

Det er slik at de fleste forbud her i landet er for å beskytte folk, flertallet. Blant annet mot overgrep, utnyttelse, frykt og terror. vi må ikek glemme det at den andre siden også har gyldige argumenter, Og jeg er redd bevisbyrden ligger på oss - ikke dem.

Link to comment
Share on other sites

Det er også forskjell på om klassen din når målene i læreplanen, og om de gjennom året ikke får med seg en dritt fordi det er 40 elever i klassen hvorav ti trenger særskilt opplegg og/eller er fremmedspråklige, og du står der uten assistenter.

 

Men hensikten med eksempelet var å illustrere følgende:

 

Norges Lover og forskrifter har mye vettugt i seg, og noe som er mindre vettugt. Men ingenting av det hjelper når det blir ignorert. Det har det blitt flere steder over lengre tid, dette alene gjorde trolig mange av drapene på Utøya mulige. Men min personlige hypotese er at så lenge vi ikke har en grundig opprydning i maktens korridorer (det er flere der som etter min mening aldri burde få ansvaret for mer enn en mopp), så vil ikke noe bli forandret. Man innskrenker adgangen til halvauto, legger ut noen budsjettøkninger her og der, gir "rette vedkommende" skylda og avskjed, og så tralter pottitnorge videre til neste galning med destruktive hensikter dukker opp. Og sannsynligvis går dette helt bra så lenge dagens elite sitter med makten, og de kan ved sin avgang slå seg på brystet og si "se, vi trygget Norge" mens de egentlig har fått halefjæra berget av ren statistikk og den fredelige Norske kulturen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fokuserer på er en knyttingen mellom smutthullet i jaktvåpengarderoben for å erverve inntil 6 våpen av type pumpe/halvautomat hagler , halvautomatiske "kamprifler"....og noen personer med"jegerprøve".....ala ABB...OG andre...

 

De aller fleste jegere og skyttere er pålitelige og uproblematiske våpeneiere...Men det man i lovs form må forsøke å fange opp er de få, de som utnytter, og de som misbruker ervervsgrunnlaget bla gitt iht jegerprøve.

 

Slik jeg ser fremtiden vil ytterligere begrensninger på noen typer halvautomatrifler/ haglervære medmsom noen av de tiltak som kan minske en risiko bla for skolemasakre...og omfanget...

Jeg har hørt at ran/ innbrudd / tyveri er forbudt i Norge.

Men det skjer allikevel!

 

Klarer disse forbudene å fange opp personer med slike hensikter i forkant av forbrytelsene?

Vil et forbud mot en type skytevåpen forhindre at folk blir drept her i landet?

Vil et forbud mot skytevåpen forhindre alle drap/ forbrytelser her i landet?

Vil en sjekk i hue og rævva forhindre forbrytelser?

 

Kan man betale en lege for et ønsket resultat på f.eks. en psykologisk test?

Er alle smutthull borte?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker ofte feltjakke (overskuddsmateriell) eller bomberjakke (alpha ma-1) på høst/tidlig vinter fordi det er praktiske plagg. Samme med feltbukse og alfa M77 (lettere sko i konkurranser, seff) på skytebana, fordi den (helt ærlig) er et gjørmehøl når det er vått. Og jeg har luftgevær med thumbhole-stokk og frontfokal milliradian-kikkert. Som brukes på papp og metall. That's it. Og en GSP. Som brukes på papp.

 

Det at jeg har smak for militære klesplagg for å holde gjørmen vekk fra huden, gjør ikke at jeg er en leiesoldat. Jeg er alt for glad i kaffe og vafler, og det sosiale i klubben, til å gidde slikt.

 

Jeg har også sagt rett ut at å stemme på partier i Norge, er å stemme på det partiet man håper vil gjøre minst skade på landet, siden man faktisk ikke FINNER noe parti man er helt enig med. Dette gjør meg heller ikke til politisk ekstremist, det betyr bare at jeg har en relativt stor grad av forakt for de partiene lar meg stemme på. Men jeg foretrekker dog dette valget mellom "pest eller kolera" fremfor alt ryddearbeidet noe alternativ ville etterlatt. ;)

 

Jeg er dog ikke villig til å ofre andres hobby for min egen. Dette er ikke et kompromiss, det er reinspikka feighet.

 

f.eks. er jeg ikke villig til å ofre halvauto jaktrifler, selv om jeg ikke bruker det selv. Jeg håper også at jegere ikke er villige til å ofre pistolskytterne, for at de selv skal få beholde halvauto-jaktrifla si.

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker ofte feltjakke (overskuddsmateriell) eller bomberjakke (alpha ma-1) på høst/tidlig vinter fordi det er praktiske plagg. Samme med feltbukse og alfa M77 (lettere sko i konkurranser, seff) på skytebana, fordi den (helt ærlig) er et gjørmehøl når det er vått. Og jeg har luftgevær med thumbhole-stokk og frontfokal milliradian-kikkert. Som brukes på papp og metall. That's it. Og en GSP. Som brukes på papp.

 

Det at jeg har smak for militære klesplagg for å holde gjørmen vekk fra huden, gjør ikke at jeg er en leiesoldat. Jeg er alt for glad i kaffe og vafler, og det sosiale i klubben, til å gidde slikt.

 

Jeg har også sagt rett ut at å stemme på partier i Norge, er å stemme på det partiet man håper vil gjøre minst skade på landet, siden man faktisk ikke FINNER noe parti man er helt enig med. Dette gjør meg heller ikke til politisk ekstremist, det betyr bare at jeg har en relativt stor grad av forakt for de partiene lar meg stemme på. Men jeg foretrekker dog dette valget mellom "pest eller kolera" fremfor alt ryddearbeidet noe alternativ ville etterlatt. ;)

 

Jeg er dog ikke villig til å ofre andres hobby for min egen. Dette er ikke et kompromiss, det er reinspikka feighet.

 

f.eks. er jeg ikke villig til å ofre halvauto jaktrifler, selv om jeg ikke bruker det selv. Jeg håper også at jegere ikke er villige til å ofre pistolskytterne, for at de selv skal få beholde halvauto-jaktrifla si.

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Jeg fokuserer på er en knyttingen mellom smutthullet i jaktvåpengarderoben for å erverve inntil 6 våpen av type pumpe/halvautomat hagler , halvautomatiske "kamprifler"....og noen personer med"jegerprøve".....ala ABB...OG andre...

 

"Smutthullet" er vel ikkje at ein kan kjøpe Mini14 eller pumpehagle med jegerprøve, men at ein kan kjøpe jaktvåpen generelt med jegerprøve? Eller? Kva gjer Mini14 og pumpehagler spesielle? Kva gjer desse til eit spesielt problem?

 

Eg har sett fleire som påstår at halvautomatiske rifler, utskiftbare magasin, meir enn 10 skot i magasinet etc utgjer ein risiko, men eg har ikkje sett nokon underbygge dette. Så eg vil utfordre deg Gullhaug: Medfører sivil tilgang til halvautomatiske rifler til jakt og sportsskyting meir vold, drap og terror? Vil færre menneske bli trua og/eller drept dersom vi kuttar tilførselen av slike typar våpen? Finns det i det heile tatt noko kunnskap som underbygger dette?

 

Hassel er veldig oppteken av dei "ubehagelige sannheter" som Gullhaug framfører. Så langt har eg sett påstander men lite sannheter. Det er fullstendig unødvendig (og etter mi meining direkte skadeleg for skyttersaken) å fantasere opp "ubehagelige sannheter" i denne saken. Sakens kjerne er at eit utval har i sin rapport presentert eit forslag om å m.a. forby alle halvautomatiske våpen med hensyn til samfunnets sikkerheit. Eit forslag som kun er begrunna i antagelser og feilaktige påstander. Gullhaug (og tildels Hassel) fortsetter i samme gate. Kva med å sjå på relevant kunnskap og fakta og diskutere ut frå det? Sjølvforsvar, softgun-lissom-leigesoldatar med norrøne namn, "vi likar ikkje tacticoole greier ass'" etc. er saken fullstendig uvedkommande.

Link to comment
Share on other sites

Gullhaug viser til blant annet til samme hjemmeside som er omtalt i den linken jeg la ut. En gjeng med apekatter og softgun helter som utgir seg for å være knallharde leiesoldat helter. På hjemmesiden lå det bilder av gutter i Norsk kamuflasjeutstyr med dritkule Mini 14 rifler moddet med foldekolbe og påsatt aimpont osv. At mesterhjernen bak dette også har klart å velge seg det feiende flotte navnet Fimbulvinter og er avidlet som tøff miltær barsking med viking tattiser osv... er ikke så voldsomt mye bedre.

 

Det er ei PR-messig katastrofe for skytesporten, og du skal leite godt for å finne skyttarar/jegarar som identifiserer seg med slike. Er det farleg? Spelar Mini14 eller ikkje Mini14 nokon som helst rolle? No for tida finns det jo "tactical"-variantar av dei fleste jaktvåpen, spelar det nokon rolle om desse løkrullane leiker seg med Mini14 eller ein "tactical" 700? Eg har t.o.m. sett ein tacticool Krag...

 

Greitt nok, idiotar som dei du henviser til utgjer ein fare for skytesporten, men neppe ein fare for samfunnet. Eg har såpass tiltru til PST at eg vil tru dei har grei oversikt over kva desse gutta driv på med og kva våpen dei har.

 

Det ulovlege i denne saken er muligens at vedkommande har kjøpt seg jaktrifle utan å ha til hensikt å bruke den på jakt. Men då er det mange som må ta ein kikk i speilet. Kor mange har vel ikkje ei gammal stas-rifle i jaktvåpengarderoben? Eller ein langholdsrigg? Jaktfeltvåpen? Salonggevær?

Link to comment
Share on other sites

Det er ei PR-messig katastrofe for skytesporten, og du skal leite godt for å finne skyttarar/jegarar som identifiserer seg med slike.

Om vi identifiserer oss med slike eller ikke er svært lite relevant. Det er hva den stemmebererettige majoriteten i folket identifiserer oss med som er interessant.

 

Greitt nok, idiotar som dei du henviser til utgjer ein fare for skytesporten, men neppe ein fare for samfunnet. Eg har såpass tiltru til PST at eg vil tru dei har grei oversikt over kva desse gutta driv på med og kva våpen dei har.

Absolutt, det har de. Men det er et potensiale for ubotelig skade for vår sak om den andre siden benytter seg av dette som et argument.

"Smutthullet" er vel ikkje at ein kan kjøpe Mini14 eller pumpehagle med jegerprøve, men at ein kan kjøpe jaktvåpen generelt med jegerprøve? Eller? Kva gjer Mini14 og pumpehagler spesielle? Kva gjer desse til eit spesielt problem?

Nå begynner du å argumentere blindt. Begge de våpentypene du nevner er foretrukket fremfor sideligger og bolt repterer av de fleste bevepnede organisasjoner til strid. Om det er militært, paramilitær eller politi. Veldig ofte følges denne linjen av argumentasjon opp med en videplink til stangskyting og en fullstendig manglende insikt i at det eneste man oppnår er å vise at også vanlige reptervåpen utgjør en trussel og bør forbys om man først skal forby våpen.

 

Medfører sivil tilgang til halvautomatiske rifler til jakt og sportsskyting meir vold, drap og terror? Vil færre menneske bli trua og/eller drept dersom vi kuttar tilførselen av slike typar våpen? Finns det i det heile tatt noko kunnskap som underbygger dette?

Det finnes et eksempel på 77 drepte mennesker som ble myrdet med halvautomatisk pistol og halvautomatisk gevær for litt over et års tid siden. Men å anta at det skyldes at morderen hadde tilgang på slike våpen er likke dumt som å tro at de fleste våpenmotstandere mener at det skyldes tilgang. Det er våpents egnehet til slike ugjerninger som gjør at noen mener de bør forbys. For å ta det med teskje... i et lignende scenario så ville ikke bolt rifle og revolver vært like effektivt. Men det er altså ikke gitt at en terrorist med tilgang til andre redskaper ville valgt en lignende fremgangsmåte... Dokumentert og seriøs forskning viser stort sett at det er lite sammenheng mellom legal tilgang på skytevåpen og kriminalitet. I forhold til terrorisme er det nok ikke forsket så mye, men jeg vil anslå at rundt 50% av såkalte skolemassakre utføres med ulovlig anskaffede våpen.

Så langt har eg sett påstander men lite sannheter. Det er fullstendig unødvendig (og etter mi meining direkte skadeleg for skyttersaken) å fantasere opp "ubehagelige sannheter" i denne saken. Sakens kjerne er at eit utval har i sin rapport presentert eit forslag om å m.a. forby alle halvautomatiske våpen med hensyn til samfunnets sikkerheit. Eit forslag som kun er begrunna i antagelser og feilaktige påstander. Gullhaug (og tildels Hassel) fortsetter i samme gate. Kva med å sjå på relevant kunnskap og fakta og diskutere ut frå det? Sjølvforsvar, softgun-lissom-leigesoldatar med norrøne namn, "vi likar ikkje tacticoole greier ass'" etc. er saken fullstendig uvedkommande.

 

Har du i det hele tatt lest rapporten? Lest det jeg (og Gullhaug) skriver om? jeg vil gjerne se at du henviser til udokumenterte påstander fra min side... Simpelt hen, oppfatter jeg det slik som om du ikke liker at vi påpeker at de trygge skytter side argumentene ikke holder vann. så du har bestemt deg for at jeg skriver tull og tøys, i stedet for at du faktisk kunne ha bidratt til å gjøre noe for å hindre / begrense et forbud mot halvautovåpen.

Du skyter heller budbringeren....

Link to comment
Share on other sites

Kanskje vi burde forby folk å bli forkjølet?

Da hadde garantert lovlydige borgere blitt mindre syke!

Dette er absurd og egentlig OT, men jeg tror faktisk at her er et poeng. Man definerer et problem ut fra målsetningen.

Det vi burde utfordre politikere på, er bunnlinjen (dette gjelder ikke bare i denne saken):

(Dette er eksempler som man burde stilt, ikke noen spesifikke poenger)

Hvor mange liv blir spart av å sette ned fartsgrensen fra 80 til 70? Hvor mye går den reelle gjennomsnittshastigheten ned? Hvor mye går ulykkestallet ned? Er det andre tiltak som gir bedre resultat på "drepte og lemlestede"-statistikken?

Hvor mye våpenkriminalitet av det som ligger i statistikkdatabasen ble begått med lovlige (på gjerningstidspunktet) skytevåpen? Hvor mange av disse var halvautomatiske? Vil et forbud hjelpe på antallet drepte og sårede nasjonalt når SSB holder sin opptelling?

 

Politisk problemløsning har stort sett handlet om komitéer, forbud og ansvarsfraskrivende delegering de siste årene. Det er dette vi må utfordre og presse politikerne på.

Link to comment
Share on other sites

Vil ett HA forbud, enten det bare er rifle eller alle HA våpen, ha noen effekt på statistikken over drap i Norge? Helt ærlig så vet vi ikke før ett forbud har tredd i kraft og det har gått 10 år hvor vi har noen brukbar statistikk å se på. Men erfaringer fra andre land sier at svaret er nei.

 

Vill ett HA forbud styrke samfunnets sikkerhet? Svaret er og forblir alltid nei. Det finnes alt for mange måter å bedrive terror på at ett forbud ikke vil ha noe å si. Man kan argumentere for ett forbud med at ABB brukte en lovlig ervervet HA rifle og pistol, men jeg sier hva så. At han fikk ervervet våpen var ene og alene PST og resten av systemet som skal fange opp tullinger som han sin feil. Debatten burde heller være hvordan systemet feilet og hvordan man får ett system som kan fange opp trusler mot samfunnets sikkerhet fremfor å forby noe som i realiteten ikke er en særlig stor trussel.

 

Linker til "leiesoldater" som ervervet seg HA våpen på grunnlaget av jakt sier ikke noe om våpeneiere generelt men det sier at vi har ett system som ikke virker som ikke klarer å fange opp tullinger som det der. Har vi HA våpen som lett lar seg konvertere om til full auto sier det at KRIPOS ikke har gjort jobben sin.

 

Er HA våpen farlig i de gale hender? Vist søren er det, alle skytevåpen er farlig i de gale hender. Men en bil er minst like farlig i de gale hender og likevel får personer som aldri skulle hatt førerkort bestått på oppkjøring og mest sannsynlig har den for resten av livet selv om vedkommende er en fare i trafikken.

 

Er ikke deg og meg sin feil at vedkommende er på veien men systemet som lot personen få førerkort.

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Men en bil er minst like farlig i de gale hender og likevel får personer som aldri skulle hatt førerkort bestått på oppkjøring og mest sannsynlig har den for resten av livet selv om vedkommende er en fare i trafikken.

 

Er ikke deg og meg sin feil at vedkommende er på veien men systemet som lot personen få førerkort

Det er her du tar feil. Det er ikke systemet det er noe galt med. Det er mye vanskligere, og mye dyrere, å ta lappen i dag enn for 20 år siden. Allikevel er det noen som får førerkort, selv om de egentlig ikke er modene nok for det. Dette er en risiko vi velger og akkseptere. Fordi et enda strengere regelverk vil gjøre det mye vanskeligere (og dyrere) for "vanlige" folk å få førerkort. Systemet er bra nok. Og reglene strenge nok. Det er bare så vanskelig og huske på, at vi akksepterer denne risikoen, når 4 tenåringer dør i en råkjøringsulykke. Like vanskelig er det å huske på at våpenloven var streng nok, før 22. Jul. Ikke vanskelig for meg, men tydeligvis for mange andre. Det er med andre ord hverken din, min eller systemets feil når det skjer en slik ulykke i trafikken. Det er bare det at vi plutselig har glemt at vi akksepterte denne risikoen når regelverket ble laget.
Link to comment
Share on other sites

Vil ett HA forbud, enten det bare er rifle eller alle HA våpen, ha noen effekt på statistikken over drap i Norge? Helt ærlig så vet vi ikke før ett forbud har tredd i kraft og det har gått 10 år hvor vi har noen brukbar statistikk å se på. Men erfaringer fra andre land sier at svaret er nei.

 

Vill ett HA forbud styrke samfunnets sikkerhet? Svaret er og forblir alltid nei. Det finnes alt for mange måter å bedrive terror på at ett forbud ikke vil ha noe å si. Man kan argumentere for ett forbud med at ABB brukte en lovlig ervervet HA rifle og pistol, men jeg sier hva så. At han fikk ervervet våpen var ene og alene PST og resten av systemet som skal fange opp tullinger som han sin feil. Debatten burde heller være hvordan systemet feilet og hvordan man får ett system som kan fange opp trusler mot samfunnets sikkerhet fremfor å forby noe som i realiteten ikke er en særlig stor trussel.

 

Linker til "leiesoldater" som ervervet seg HA våpen på grunnlaget av jakt sier ikke noe om våpeneiere generelt men det sier at vi har ett system som ikke virker som ikke klarer å fange opp tullinger som det der. Har vi HA våpen som lett lar seg konvertere om til full auto sier det at KRIPOS ikke har gjort jobben sin.

 

Er HA våpen farlig i de gale hender? Vist søren er det, alle skytevåpen er farlig i de gale hender. Men en bil er minst like farlig i de gale hender og likevel får personer som aldri skulle hatt førerkort bestått på oppkjøring og mest sannsynlig har den for resten av livet selv om vedkommende er en fare i trafikken.

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

Well written! 110% enige med deg "Medic82" Hadde egentlig ikke tenkt å kommentere noe i denne tråden.Blir helt satt ut av at noen virkelig trur at et forbud av HA er noen form for løsning :roll: Er glad for at noen her inne skriver rett fra levra

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir så fortvilt over at noen tror at det er deltagere i denn tråden som tror at å forby halvauotvåpen er en løsning... :x

Man kan argumentere for ett forbud med at ABB brukte en lovlig ervervet HA rifle og pistol, men jeg sier hva så. At han fikk ervervet våpen var ene og alene PST og resten av systemet som skal fange opp tullinger som han sin feil. Debatten burde heller være hvordan systemet feilet og hvordan man får ett system som kan fange opp trusler mot samfunnets sikkerhet fremfor å forby noe som i realiteten ikke er en særlig stor trussel.

Nettopp det som er kommisjonens poeng... systemet virket ikke og må endres. De ha vurdert det slik at prisen for potensielt misbruk av halvauotvåpen er for høy.

 

Er HA våpen farlig i de gale hender? Vist søren er det, alle skytevåpen er farlig i de gale hender. Men en bil er minst like farlig i de gale hender og likevel får personer som aldri skulle hatt førerkort bestått på oppkjøring og mest sannsynlig har den for resten av livet selv om vedkommende er en fare i trafikken.

 

Bil like farlig som halvauto våpen... jeg gremmes. Selv om bilen tar adskillig flere liv en skytevåpen egner den seg svært dårlig som våpen. (spør han som prøvde å drepe Dronnning Beatrix med bil for et par år siden) Og ja, selv om det går av og til så er billen et redskap som vanskelig kan erstattes som nyttegjenstand...

 

Ellers syns jeg 32-40 WIN oppsumerte det hele godt:

Og reglene strenge nok. Det er bare så vanskelig og huske på, at vi akksepterer denne risikoen, når 4 tenåringer dør i en råkjøringsulykke.
Link to comment
Share on other sites

Vil ett HA forbud,

En forkortelse HA er det HelAuto eller HalvAuto? Jeg er klar over at det er mye å forlange at folk orker å skrive et ord bestående av 7-8 bokstaver men... :wink:

 

Lurer forøvrig på hva ABB hadde funnet på hvis våpen var forbudt i Norge og han ikke hadde fått tak i tilsvarende ulovlig eller bygd disse.. Han hadde jo kjemikalier (Felleskjøpets smellgjødsel) nok til et par-tre smell til.. Kan jo hende han hadde prøvd seg på andre bygg med mange folk tilstede..

Link to comment
Share on other sites

At du gremmes over at jeg nevner bil og halv auto våpen i samme setning beklager jeg Hassel, men bil var nå ett veldig enkelt eksempel på ett redskap som kan volde store skader hvis fører ikke er kompetent nok eller ønsker å drepe/skade mange. Kunne godt valgt fly også siden det ble brukt 11. September.

At vi aksepterer enn viss risiko i samfunnet er jeg fullstendig klar over. Jeg synes det er veldig trist når umodne førere kjører seg i hjel og jeg skjønner ikke hvorfor noen ønsker å ta sånne risikoer med sitt eget eller andres liv og lurer på hvilken virkemidler man kan bruke for å få unge folk til å forstå risikoen med å kjøre villmann. Når jeg dykker så aksepterer jeg risikoen for å bedrive en av hobbyene mine, akkurat som når jeg drar på skytebanen.

Systemet som må bli endret/forbedret er systemet til å fange opp de som ikke er egnet til å eie våpen eller utgjør en fare samfunnet, nytter ikke å forby en ting når man ikke klarer å stoppe dem i utgangspunktet.

At vi lever i ett samfunn med risikoer aksepterer jeg, det jeg ikke aksepterer er at vi ikke har ett system som klarte å stoppe ABB.

Link to comment
Share on other sites

Vil ett HA forbud,

En forkortelse HA er det HelAuto eller HalvAuto? Jeg er klar over at det er mye å forlange at folk orker å skrive et ord bestående av 7-8 bokstaver men... :wink:

 

Lurer forøvrig på hva ABB hadde funnet på hvis våpen var forbudt i Norge og han ikke hadde fått tak i tilsvarende ulovlig eller bygd disse.. Han hadde jo kjemikalier (Felleskjøpets smellgjødsel) nok til et par-tre smell til.. Kan jo hende han hadde prøvd seg på andre bygg med mange folk tilstede..

 

HalvAuto, nytter ikke å forby noe som allerede er forbudt.

Link to comment
Share on other sites

Vil ett HA forbud,

En forkortelse HA er det HelAuto eller HalvAuto? Jeg er klar over at det er mye å forlange at folk orker å skrive et ord bestående av 7-8 bokstaver men... :wink:

 

HalvAuto, nytter ikke å forby noe som allerede er forbudt.

 

Spot-on! Tror nok at alle som leser denne tråden er såpass oppegående at de fårstår at HA = HalvAuto,men,men alt skal jo kveruleres....

Link to comment
Share on other sites

Det er vel unntakene som vi snakker om, f.eks. mini'en. Nå er det ikke bare det, årlig gebyr, meldeplikt, tidsbegrensing av lisens, kansje årlige granskninger av psykolog osv. For ett samfunn vi går mot. Kommisjonens innstilling er såvidt jeg vet at hensynet til samfunnets sikkerhet går foran individets rett til å eie våpen, selv om det finns tvil om ytterligere innstramninger har noe for seg, under tvil, altså kontroll for kontrollens del. Hvorfor vil de dette? Fordi de kan. Med ordlyden til kommisjonen, og utviklingen vi har sett de siste ti år, at det finns noen som tror at fornuft alene vil gå i skytter/jegeres favør er direkte latterlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er veldig trist når umodne førere kjører seg i hjel og jeg skjønner ikke hvorfor noen ønsker å ta sånne risikoer med sitt eget eller andres liv og lurer på hvilken virkemidler man kan bruke for å få unge folk til å forstå risikoen med å kjøre villmann.
Jeg syntes også dette er trist. Men poenget er, at det hjelper ikke med strengere regler (få land har strengere regler for førerkortervervelse enn Norge). Det hjelper heller ikke med høyere aldersgrenser (eller, det er iallfall ikke ønskelig å øke denne). Det som hjelper er holdningsarbeid. 18 åringene må forstå hvilket ansvar, og risiko, bilkjøring i trafikken innebærer. Altså, ingen endringer i regelverket, men holdningsarbeid. Akkurat det samme gjelder for ervervelse av skytevåpen. Men dette er visst mye vanskeligere å forstå for folk.

 

Folks holdninger endres ikke av et strengere regelverk. Untatt holdningen til lover og regler da :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Altså jeg er fullstendig enig med deg at vi ikke trenger strengere lover og regler og når det kommer til det å kjøre villmann er jeg 100% enig med deg at det er holdningsarbeid som må til. Vet ikke om du har missforstått meg eller ikke men jeg mener ikke at systemet med å få erverve våpen, førerkort for den saks skyld, det er noe galt med. Jeg synes våpenloven vi har i dag er streng nok. Men systemet jeg er missfornøyd med er det systemet som sviktet når ABB fikk kjøpe våpen og ikke stoppet han, systemet som svikter når de ikke fanger opp tullinger som det har blitt linket til i denne tråden. Jeg er overhode ikke noe for ett forbud siden jeg selv har 2 pistoler liggende i skapet og en mini-14 er i hus om ikke alt for lenge og har planer om å kjøpe meg flere HA våpen.

Link to comment
Share on other sites

Men systemet jeg er missfornøyd med er det systemet som sviktet når ABB fikk kjøpe våpen og ikke stoppet han,
Men det var ikke systemet som sviktet. Det var ABB som utnyttet systemet. Kriminelle, terrorister eller galninger vil alltid utnytte systemet for å gjøre grusomme ting. Du kan ikke legge skylden på systemet for dette. Det finnes ikke noe system som ikke kan utnyttes (i allefall ikke et system som folk kan leve med).
Link to comment
Share on other sites

Spot-on! Tror nok at alle som leser denne tråden er såpass oppegående at de fårstår at HA = HalvAuto,men,men alt skal jo kveruleres....

 

Ikke ment som kverulering nei.. Men jeg mener faktisk at unødvendige forkortinger (Unntatt ABB da jeg ikke liker navnet til fyren) bør unngåes på et forum av denne typen. Helt greit når du tekster på mobilen men litt ryddigere å skrive hele ord her på kammeret.. Mener JEG!

Link to comment
Share on other sites

Men systemet jeg er missfornøyd med er det systemet som sviktet når ABB fikk kjøpe våpen og ikke stoppet han,
Men det var ikke systemet som sviktet. Det var ABB som utnyttet systemet. Kriminelle, terrorister eller galninger vil alltid utnytte systemet for å gjøre grusomme ting. Du kan ikke legge skylden på systemet for dette. Det finnes ikke noe system som ikke kan utnyttes (i allefall ikke et system som folk kan leve med).

 

3 på rappen :mrgreen: +1 og alt det der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke så naiv å tror at gjør man noe forbudt så er det løst og at ett system ikke kan utnyttes, har jobba alt for lenge i sikkerhetsbransjen i Oslo til å se hvordan virkeligheten er.

 

I ABB sitt tilfelle så kunne dem ha stoppet han, Gjørv kommisjonen sier jo selv "Angrepet på regjeringskvartalet 22/7 kunne ha vært forhindret gjennom effektiv iverksettelse av allerede vedtatte sikringstiltak."

Det kommisjonen foreslår med ett forbud vil straffe oss våpeneiere når det i realiteten var systemet som feilet i dette tilfellet.

Link to comment
Share on other sites

I ABB sitt tilfelle så kunne dem ha stoppet han, Gjørv kommisjonen sier jo selv "Angrepet på regjeringskvartalet 22/7 kunne ha vært forhindret gjennom effektiv iverksettelse av allerede vedtatte sikringstiltak."
Ja. Men dette har ingenting med våpenloven, og ervervelse av våpen og gjøre.
Link to comment
Share on other sites

For å sitere Janne Kristiansen:"Selv ikke STASI hadde oppdaget ABB!"

 

Der tror jeg at Janne Kristiansen ( igjen ) tok munnen alt for full.

 

Stasi ville nok ha funnet ham og tre dusin andre også. Og alle sammen ( ABB og de tre dusin uskyldige ) ville nok blitt forsvarlig buret inne!

 

Men ønsker vi virkelig å leve i et STASI samfunn av Øst Tysk modell? Det er et meget viktig spørsmål i en slik sak. Ønsker vi sensorer i veikanten som registrerer hvor, når og hvor fort vi kjører? Det er jo kosteffektivt at bota kommer automatisk i posten, men......??

 

Selvsagt er det ingen som "dør av" at de må slutte med skyttersport og jakt, men ønsker vi et samfunn der det er forbudt? Ja de av oss som stemmer Rødt og SV ønker nok et slikt "barnehagetante samfunn" der vi ikke tillates å ta personlig ansvar for noen handlinger og der "tante" skal passe på at det ikke går oss ille. Personlig er jeg tillhenger av så stor personlig frihet som mulig, med det ansvar for egne handlinger dette medfører. Sjekker jeg ikke sikker bakgrunn på jakt eller på annen måte opptrer uforsvarlig er jeg faktisk villig til å ta den smekken som kommer for det. OG jeg synes den smekken ofte kan være hardere enn det den er i dag! Det vil motivere folk til å tenke seg om og bruke hodet.

Link to comment
Share on other sites

Nå husker jeg ikke i farta hva som kom først, våpen eller bomba, men hadde PST gjort jobben sin så hadde de sjekka opp ABB, så hadde de vist at han hadde våpen eller at han som våpeneier hadde kjøpt ingredienser til å lage en veldig stor bombe. Når det blir væpnet politiaksjon mot en våpeneier pga en bekymringsmelding så hadde det blitt mot ABB også.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...