Jump to content

Anbefaling fra 22. juli komm. ang halvautomatiske våpen


SjefsElgen

Recommended Posts

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Takk for presiseringens ang NOJS tilknyttningen Høggern.

Jeg undres også over hvor man har det fra at jeg mener at halvauto er tapt eller har hatt en strategi på dette?

 

Forøvrig er også andre deler av Hr reiens krampetrekkning uheldig, da det faktisk finnes ikke halvautomatiske våpen som kan bygges om til hel eller halvuato. (Maxims første MG var basert på Winchester mekanismen) Så jeg skulle ønske vi hadde sluppet dette skuddet i foten fra våre egne.

Link to comment
Share on other sites

Se mitt bre til Gjørv-kommisjonen, det ligger ovenfor her i tråden et sted, gadd ikke å slå opp nå.

 

Jeg viser der til, og presiserer, at alle skytevåpen, gitt tid, kunnskaper og adekvat maskinpark, lar seg bygge om til helauto, men presiserer også at kriteriet for godkjennelse av halvautomater i dag er at de har vært testet av Kripos først og vurdert til at de "ikke enkelt kan bygges om til helautomatisk funksjon. Jeg påpekte videre en del av disse åpenbare og håpløse feilene, slik at det bare er å bytte magasin for å få helauto, og at det er "lett" å kjøpe deler på internett som gjør at man enkelt kan bygge om halvauto til helauto.

 

Jeg tror jeg sender en mail til kommisjonen og ber om å få oppgitt hvem som har stått som kilde eller har skrevet dette bedrøvelige kap. 17 i rapporten. I samme slengen kan man kanskje også få presisert om man med forslaget om forbud mener alle typer av halvauto, inkl pistoler og hagler, eller om man "bare" avser halvauto rifler.

Link to comment
Share on other sites

Hvor er leseferdigheten til medlemmene her?

Snakker vi om samme artikkel??

(http://www.dagbladet.no/2012/09/05/kultur/debatt/debattinnlegg/vapen/vapenlovgivning/23261057/)

Etter det jeg klarer å få ut av artikkelen dreier nesten hele stykket seg om akkurat det som står i denne trådtittelen. Hvis du klarer å lese er alt basert på fakta! (Evt kan du jo skrive hva som er feil?)

 

Det som kanskje kan virke støtende for oss alle er følgende utsagn:

Hadde hun hatt våpen kunne saken endt bra.

Og kanskje dette:

Skal ikke enkeltmennesket ha samme retten?

 

Tenk litt over dette..

 

At det kommer kritikk mot sittende regjering og også fakta om hva som skjedde ved starten av andre verdenskrig må nok dere Ap / Sv / Sp velgere tåle!

 

Jeg er redd for at NV har hjulpet ganske mange og vil fortsette med det! Hva er galt i det da?

Link to comment
Share on other sites

Se mitt bre til Gjørv-kommisjonen, det ligger ovenfor her i tråden et sted, gadd ikke å slå opp nå...

 

Jeg påpekte videre en del av disse åpenbare og håpløse feilene, XXXXXX, og at det er "lett" å kjøpe deler på internett som gjør at man enkelt kan bygge om halvauto til helauto.

 

@Istmus:

 

Det håpløse i slik retorikk er når " motparten" i saken har fått dokumentert og fått se hvor enkelt man kan søke informasjon om dette på internett....dokumentert ved demostrasjon hvor enkelt og med enkelt verktøy en av våre mest vanlige godkjente halvautomatiske rifler omdannes til en fullt skytbar fullautoversjon...

 

-oppskriften på hva og hvordan tillater ikke forumreglene,men det tok maks 30 minutter fra fabrikkny halvautorifle med lite magasin var konvertert til en foldbar (bytte av stokk),høykapasitets ( magasinbytte) , fullautorifle( filing av deler bla med dremel) .... Så om ordlyden med magasinbytte til fullauto i rapporten er feil så er poenget fra kommisjonens side dokumentert.

Link to comment
Share on other sites

men det tok maks 30 minutter

Det tok maks 30 minutter å gjøre deg til en lovbryter med et illegalt våpen ja! Hva sier det om deg og sånne som ABB?

Dette er noe vi (500.000) våpeneiere IKKE gjør av den enkle grunnen at dette hverken er praktisk eller LOVLIG...

Link to comment
Share on other sites

men det tok maks 30 minutter

Det tok maks 30 minutter å gjøre deg til en lovbryter med et illegalt våpen ja! Hva sier det om deg og sånne som ABB?

Dette er noe vi (500.000) våpeneiere IKKE gjør av den enkle grunnen at dette hverken er praktisk eller LOVLIG...

 

Første gangen jeg så en slik konvertering for nå ca 20 år siden var hos en leder som drev pistolklubb i ett parkeringshus i Oslo Sentrum med klengenavnet "rabbit"...

 

Mitt poeng er at vi ikke må tro at kommisjonen med sine forslag ikke vet hva de skriver...om ordlyd tidvis ble noe feil...

 

Konvertering og metoder, informasjon om dette er også blitt allment tilgjengelig både som kjøpedeler, ved instruksjonsfiler/ DVD og utviklingen har gått fort etter et marked i USA som ved enkle grep gjør dette lovlig i de fleste statene.

 

Pesonlig ser jeg faktisk ikke at faren ved fullauto er større enn ved halvauto, men ikke undervurder kompetansen og innsikten motparten har.

Link to comment
Share on other sites

Kan noen utdypende forklare meg hvorfor vi ikke kan diskutere våpen brukt til selvforsvar her i landet, bortsett fra at det er i mot forumreglementet?

 

Du kan både lovlig bruke og diskutere skytevåpen til selvforsvar i Norge :wink: Men at Kammeret ikke ønsker det må vi respektere eller få endret forumreglene.

 

Norge har tilsvarende juridiske lover/regler som mange stater i USA når det gjelder selvforsvar, og ikke noe juridisk hindrer lovlig bruk av skytevåpen i en reell selvforsvarssituasjon.

 

-poenget er vel at mange ikke forstår hva selvforsvar juridisk er.

Link to comment
Share on other sites

:shock: Du tok ikke poenget Gullhaug?

 

Det meste lar seg gjøre, men der ligger det en grense.... På den ene siden har du 500.000 lovlydige våpeneiere her i landet og på den andre siden de som IKKE bryr seg om vi får et totalforbud for alt som smeller!

 

Det kommisjonen råder til er å forby et sportsutstyr eller et jaktutstyr som mange av oss 500.000 våpeneiere har bare fordi politiet ikke klarer å fjerne de ulovlige våpnene som finnes.

 

Problemet er bare det at et forbud ikke reduserer sjansene for missbruk av ulovlige våpen (sånne du refererer at du lager på 30 minutter...)

Link to comment
Share on other sites

På den ene siden har du 500.000 lovlydige våpeneiere her i landet ...)

 

Nå er nok ikke våpeneiere noe mere eller mindre lovlydige enn gjennomsnittet av befolkningen. Og kommisjonens rapport tar utgangspunkt der ABB frem til Utøya var en av oss...

 

Bare i denne tråden her på forumet skriver flere som har rettskraftige dommer / bøter for det som juridisk er forbrytelser....En har en tone og formulering vedrørende nazisme/ våpenbruk på ett annet forum som må/ bør ha fanget PST sin interesse... Trolig bryter de fleste av oss noen lover i løpet av en uke...

 

I en annen tråd på Kammeret som nå er slettet skriver en figur med diagnosen Asbergers/ autisme om sine søknader på Ruger Mini og pumpehagler....basert på jegerprøve om sine tanker rundt det han hevder er DEkriminalisering osv...

 

En annen figur her på kammeret vil drive leiesoldatvirksomhet, paramilitære operasjoner og lar seg avbilde med ombygde Ruger Mini ervervet på jegerprøve...

 

Dessverre det er svarte får blandt oss...det er syke (psykiatri) mennesker blandt oss.... ekstreme politiske aktivister og de søker bla halvautorifler basert på smutthullet med jegerprøve...

Link to comment
Share on other sites

:lol: Og da er runddansen i denne tråden nok en gang komplett? Alle de mentale tilfellene du tenker på har også tilgang til fyrstikker, kniver og biler, noe vi leser eller hører i nyhetene nesten daglig. Vi kan da ikke forby alt i dette landet?
Link to comment
Share on other sites

Alle de mentale tilfellene du tenker på har også tilgang til fyrstikker, kniver og biler, noe vi leser eller hører i nyhetene nesten daglig. Vi kan da ikke forby alt i dette landet?

 

Er strengt tatt mer redd for de som har bløffet til seg sertifikatet (og tror de kan kjøre bil) enn de som ønsker seg en gunner og gjør det ved hjelp av jegerprøven :lol:

 

Når det gjelder mentale lidelser så er dette et ganske bredt aspekt, da alle "feiler noe", ikke nødvendigvis noe som gjør en til en psycho-killer. Derfor vil undersøkelse fra en psykolog før man får kjøpt våpen være enkelt å bløffe seg igjennom (de få som ikke ville klart det burde nok ikke ha våpen i det hele tatt) men problemet dukker opp den dagen vedkommende faktisk har behov for hjelp innenfor mental helse og vil unngå å søke behandling, i frykt for å miste våpnene sine (og sikkert den eneste hobbyen som får vedkommende til å holde seg straight). Worst case scenario, en tikkende bombe.

Link to comment
Share on other sites

Er vel bare å diskutere i vei det, bare ikke her.

Imponerende!

Tenkte du det ut selv, eller fikk du hjelp?

I grunnen ganske overasket over at du ble imponert, ettersom du akkurat fjernet en hver tvil om din mentale alder.

 

Er dette måten to voksne personer fører en diskusjon på? Selve spørsmålet som ble stilt av 20mm cannon er jo absolutt verdt en diskusjon, men kanskje i en egen tråd?

 

Beklager siteringen men følte det var litt nødvendig med et spark til dere begge!

Link to comment
Share on other sites

Gullhaug, gamle ørn.. Du snakker litt om mennesker med div. mentale problem, la meg fortelle litt om mennesker generelt. Du finner intet vesen som er mer kreativt, intelligent og slu. Og selv om enkelte er tullinger med glattbarbert skalle eller har et kjøkkenhåndkle rundt hodet, ikkje undervurder dem. Sjøl om de har de mest avsindige politiske og religiøse meninger uten det minste fotfeste i virkeligheten, så er dei ikkje nødvendigvis stupide. Javisst, enkelte av tullingene man ser på nyhetene er like smarte som en colaflaske, men de fleste er like smarte og oppegående som de fleste av oss, andre har tom. universitetsutdannelser og er skarpere enn nyslipte barberblad. Selv om man stenger en dør/kommer med nye lover i "det norske hus" (personlig lånt fra Jagland), murer den igjen og stabler sandsekker fulle av foreskrifter fremfor den; det vil ikkje hindre nevnte personer i å komme seg inn i huset gjennom bakdør, vindu, verandadør, etc, prøve å brenne det ned til grunnen.. En person med grunnkurs mekaniske fag, dreiebenk og godt humør vil uten problem klare å lage en sten-gun, tok meg bare et par sekund å finne en side som kunne tilby over ti bøker om hvordan man kan lage egne maskinpistoler, de har også en egen del for produksjon av sprengstoff. Og hvis du spør pent skal eg lære deg å lage claymoreminer, alternativt vise hvordan det forpu... monsteret ABB kunne mangedoblet effekten av sin bilbombe. Bare ta Norge under krigen; bare det å ha et våpen i huset førte til at man ble drept, men det hindret likevel ikkje folk i å gjemme, smugle inn og lage våpen. En av gutta i det lokale skytterlaget skjøt sin første hjort i -43..

Mitt poeng (endelig..); man kan ikkje forby seg til sikkerhet, i aller beste fall vil et forbud bare føre til at en terrorist/kriminell må bruke en dag eller to ekstra på å skaffe alt han/de trenger, mens det vil føre til STORE ulemper for oss vanlige skyttere og jegere som faktisk følger loven.

Link to comment
Share on other sites

I hvilken grad man skal endre forumreglene er en sak for eierne i medlemsforumet, og svaret mitt til 2mm var utformet som det var ettersom han utmerket godt vet at selvforsvar er et ikke tema her, fordi eierne har bestemt at slik skal det være. Liker man ikke det får man lage sitt eget forum og diskutere alt man orker der.

 

forøvrig ...tilbake til topic

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir vel halshogd for at jeg siterer NRA sin store leder men la gå.

 

There are no "good guns". There are no "bad guns". Any gun in the hands of a bad man is a bad thing. Any gun in the hands of a decent person is no threat to anybody.

 

Jeg mener at hvis det blir mer blest om ett HA forbud i media så burde vi være såpass nøkterne at vi ikke legger skjul på at HA våpen er ett effektivt verktøy for å drepe eller utføre kriminelle handlinger og terroraksjoner, drit i at en dreven skytter kan klare det like bra med en Krag for det er i bunn og grunn ikke relevant for en person eller politiker som ikke er interessert i våpen eller har skyting som hobby.

 

Etter min mening så burde vi vinkle debatten inn på at det var systemet rundt ABB som feilet og lot en person som PST skulle ha hanket inn for lengesiden få kjøpe våpen. Vi kan vise til statistikk fra politiet at skytevåpen generelt ikke er overrepresentert i drapssaker og derfor har ikke ett eventuelt forbud mest sannsynlig veldig liten effekt på samfunnets sikkerhet.

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Mitt poeng (endelig..); man kan ikkje forby seg til sikkerhet, i aller beste fall vil et forbud bare føre til at en terrorist/kriminell må bruke en dag eller to ekstra på å skaffe alt han/de trenger, mens det vil føre til STORE ulemper for oss vanlige skyttere og jegere som faktisk følger loven.

 

Og dette bør være fasiten for hvordan politikere og rettsvesen bør håndtere anbefalingen fra 22 juli kommisjonen. Jeg kunne ikke vært mer enig! :D

Link to comment
Share on other sites

man kan ikkje forby seg til sikkerhet,

 

Et av de beste utsagnene så langt i denne tråden

Dette utsagnet har også vært utsagnene til de fleste i denne tråden fra starten av. Veldig enig i de siste "beina på bakken" innleggene fra både Medic82, Woff og Adarma. Desverre vil nok ikke lovmakerene høre på fornuft for det driter de i langt på vei. Det er SÅ mye enklere å ta de som prøver å følge loven til punkt og prikke, nettopp av det faktum at vi prøver på det, og stort sett gjør det greit. Hva er det med nordmenn, hvorfor skal vi måtte lære alt selv, ikke av de bitre erfaringene til land utenfor den beskyttende boblen vi stort sett lever i. Naiviteten kjenner ingen grenser.
Link to comment
Share on other sites

Får vi egentlig så mye mer ut av tråden? Vi kan synse så mye vi vil og de ideer som ikke har blitt nevnt i tråden så langt er neppe noe å komme med? Ser at diskusjonen går rundt de samme argumentene gang på gang.

 

Jeg beklager at jeg skryter av logiske og fornuftige holdninger men jeg håper jo fortsatt på at de politiske partiene har evnen til logisk tenking!

Det er til tross for mange rare meninger litt slagkraft i stemmene fra mange av oss som liker vår våpensport.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Enig Woff. Jeg har foreslått ett "spleiselag" til publikasjoner av våre meninger, og ev. protester i diverse media. Det gjenstår bare å være ENIG i innholdet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom til å tenke på noe:

For en vordende ung våpeninteressert mann (eller manninne, for den del) er i dag den desidert enkleste måten å få legge sine klamme pølsefingre rundt et skjefte, nettopp gjennom jegerprøven. Denne prøven blir gjerne holdt av det lokale JFF, og man har da i de aller fleste tilfeller fått foten på dørmatten til et miljø med stort sett sunne holdninger til våpen. Sett at nå en av disse unge skjebnene var mer interessert i pang enn i hjortefall, og kanskje tilbøyelig til korttenkthet og ungdommelig dårskap. Da får han kanskje øynene opp for at skyting ikke er så stor stas om det ikke er noe vettug setting rundt det, og han blir gradvis formet til et fornuftig ungt menneske med respekt for våpen.

Om den enkleste veien for slike som har sett pang på TV og vil prøve, er via Igor bak Esso, havner ikke disse ungene i et sunt miljø. I det hele tatt. Kanskje er det slike som ender opp med å lage helauto leveraction med drill og dremel (slapp av, jeg setter det på spissen) og kanskje av vanvare lager hull i gamle Olga som dultet borti lommen med den usikre, usikrede pistolen idet hun stod i kassen for å betale for kamferdropsene sine.

 

Jo mer jeg tenker over dette, jo mer virker det som om en normalisering av våpeneierskap, kanskje sågar ved hjelp av redusert terskel (yep, i said it) kan være veien å gå. Man får kanskje ikke hindret den neste komplette galningen, men kanskje man kan hindre en hel masse annen dritt. Ikke nødvendigvis bare våpenrelatert, hvor mange liv hadde blitt spart om Kent-Roger hadde tilbrakt lørdagskvelden på praktiskbanen i stedet for å kjøre i hundreog(stygtord), gjerne litt småbrisen og med de tre tenåringsdøtrene til naboene hans i baksetet?

Link to comment
Share on other sites

-oppskriften på hva og hvordan tillater ikke forumreglene,men det tok maks 30 minutter fra fabrikkny halvautorifle med lite magasin var konvertert til en foldbar (bytte av stokk),høykapasitets ( magasinbytte) , fullautorifle( filing av deler bla med dremel) .... Så om ordlyden med magasinbytte til fullauto i rapporten er feil så er poenget fra kommisjonens side dokumentert.

 

 

Det tar meg 30sekunder å google fram og trykke print på tegninger, beskrivelse og handleliste til en fungerende (minst like bra som STEN) 9mm maskinpistol; alle deler en trenger får en hos Ahlsell og blikkenslager, verktøyet som trenges finnes i 50% av norske garasjer.

Skal vi forby salg av rørdeler? Eller Internett? eller kunskap?

Link to comment
Share on other sites

@sofabamse

På den skolen jeg jobber, her vi løst noen av problemet med at gutter gjeren vil lekesloss (Som går over i ekte slossing) med å tillate bryting med regeler og oversikt av voksen på et gitt område til gitt tid. De får utløp får sin trang til guttelek, og det skjer i trygge former.

Link to comment
Share on other sites

@SofaBamse: Er så enig i det du skriver.

 

Hva tar minst tid og minst arbeid?

 

6mnd i en klubb og/eller mye lesing og pugging, deretter en eksamen?

eller

Bli satt i kontakt med Igor bak Esso (alle kjenner noen som kjenner noen)?

 

Sistnevnte innebærer et miljø som innehar både lyssky personer og ting som faktisk tar liv (narkotika osv). Førstnevnte innebærer et miljø som både er sosialt og gir riktig tankegang, men det er også en tidskrevende vei.

 

En del liker å innbille seg at det ikke er så lett å skaffe seg våpen alà Igor's оружия-shop. Muligens ikke folka litt opp i åra ikke klarer det, men de har som regel vett nok til hvordan behandle et våpen (de som har våpen, så klart). Ungdommen klarer dette uten større problemer, det er dessuten de som kunne tenkt seg en gunner som de har sett på MTV eller noe. Ungdom er nok ikke like resurssterke som oss voksne, men de fleste er på en arena som går på kryss og tvers av miljø og "alle klasser", nemlig skolen. Det vil alltid være en småkriminell der som kjenner til noen (kan like godt være nevøen til Igor for all del, som eksempel) som kan skaffe en stjålet Glock eller "importert" AK-47.

Link to comment
Share on other sites

Det synes som om noen mener at det bare er noen få forbund og NV som gjør noe i saken. Jeg vil henlede oppmerksomheten til Skytterforbundets nettsider w.skyting.no/nyheter/Sider/EndringeriVapenloven.aspx. Det NSF gjør her er trolig det mest konstruktive som kan gjøres når man ønsker å påvirke politikere, spesielt når vi har en flertallsregjering slik at gjennomslag hos opposisjonen gir mindre effekt enn om det hadde vært en mindretallsregjering. Dialog og saklig formidling av kunnskap til embetsverk og politikere er det eneste jeg tror nytter. I det klimaet som råder, både politisk og i mediene, tror jeg ikke det er mye å hente på å gå ut i mediene. Tidspunktet er feil og risikoen for å trigge politikere som skal vise handlekraft er for stor. Mediene vil alltid være siste utvei når man skal påvirke. Det viktige er å selge inn argumenter som gjør at statsråden får en vinnersak om hun står på skytterens side.

Link to comment
Share on other sites

Dette minnet meg på at mitt søskenbarn for en fem-seks år tilbake (18 år på tidspunktet, tror jeg) påstod at han hadde kjøpt seg et håndvåpen illegalt. Jeg er ikke helt sikker på hvordan dette gikk for seg, men jeg tror jammen jeg skal spørre. Fortsettelse følger.

Link to comment
Share on other sites

Se mitt bre til Gjørv-kommisjonen, det ligger ovenfor her i tråden et sted, gadd ikke å slå opp nå...

 

Jeg påpekte videre en del av disse åpenbare og håpløse feilene, XXXXXX, og at det er "lett" å kjøpe deler på internett som gjør at man enkelt kan bygge om halvauto til helauto.

 

@Istmus:

 

Det håpløse i slik retorikk er når " motparten" i saken har fått dokumentert og fått se hvor enkelt man kan søke informasjon om dette på internett....dokumentert ved demostrasjon hvor enkelt og med enkelt verktøy en av våre mest vanlige godkjente halvautomatiske rifler omdannes til en fullt skytbar fullautoversjon...

 

-oppskriften på hva og hvordan tillater ikke forumreglene,men det tok maks 30 minutter fra fabrikkny halvautorifle med lite magasin var konvertert til en foldbar (bytte av stokk),høykapasitets ( magasinbytte) , fullautorifle( filing av deler bla med dremel) .... Så om ordlyden med magasinbytte til fullauto i rapporten er feil så er poenget fra kommisjonens side dokumentert.

 

Vel, i tilfelle har ikke Kripos gjort jobben sin dersom de har godkjent en halvauto "som enkelt kan gjøres om til fullauto". Da er det Kripos som skal ha tyn, og ikke alle de som har en halvauto og ingen interesse eller intensjon om å lage fullauto av den.

 

Hvis jeg var deg ville jeg ta ut dokumentasjonen, sende den til POD og gjøre oppmerksom på at denne rifla bør taes ut av godkjentlista :!:

Link to comment
Share on other sites

Det er strengt tatt kun 1 del man trenger å file på (i hvert halvautovåpen, i hvert enkelt våpen er det nok andre ting man kan gjøre også). Forskjellen mellom en vanlig full-auto og en filt halv-auto, er somregelt at du ikke kan velge mellom semi og full. Mange kan du heller ikke stoppe midt i et magasin, men må skyte ut til det er tomt. Ulovlig? Ja, men upraktisk.

 

Slik jeg tror POD tenker om "som enkelt kan gjøres om til full-auto" er at du ikke bare kan bytte ut en del du kjøper fra nettet og vips har du en full-auto. Ikke hva halvdårlig arbeid du kan få til i garasjen/gutterommet med en dremel eller en bit sandpapir. Du må jo også ha litt peiling på hva du gjør selvsagt og ikke hvem som helst kan få det til.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...