Jump to content

Om det nye regelverket.


Reinhard

Recommended Posts

Kan ikkje dåke så sitter her og syter og krangler,gå ned i kjeller eller ut i garsjen, og spikre sammen eit prosjekt som er spennande og lese om?

Trenger sårt nåke meir spennande og lese om :lol:

ellers er det ett kjempeforum dette :D stå på og bli enige så ikkje meir tid blir sløst på unødigt ordskifte

 

Må jo tilføye att tråden morer sterkt :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 348
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Takk til alle dere som har reddet kvelden min med disse to hysterisk morsomme trådene. Ble nødt til å hente både pils og popcorn når jeg så underholdningsverdien.

 

Helt utrolig at vokse mennesker, i alle tre leirene, ("bruker", medlem og styret) klarer å rote så mye med begrepene. Alle er for og mot det totalitære, direktedemokratisk-kostitusjonelle vedtaket om å ikke slette, uten lov, det som var lov å slette før lov ble vedtatt for å hindre sletting av det som skrevet før lov om sletting ble vedtatt. Hva er det som er så farlig?

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

Hvis det på et senere tidspunkt viser seg at dette innlegget kun inneholder 20stk [X] og ingen tekst så skal man vite at ingenting er slettet, bare redigert. x'ene er her allerede!

 

Hehe... Du kan få sagt det.

 

Det er en kultur her inne for sutring som overgår det meste jeg har sett på andre fora, det er helt sikkert!

 

Kudos til Skaubjønn som alltid klarer å holde hodet kaldt og ikke havne på det samme nivået som de aller fleste andre i denne diskusjonen. Han kan nok takke sin profesjon for det. Stå på gutter!

Link to comment
Share on other sites

Det er altså slik at ingen mister rettighetene, eller eierskapet til sine innlegg. Det er publisert her, og kan ikke brukes i andre sammenhenger uten eierens samtykke.

Vi kan ikke miste noe vi aldri har hatt.

Jeg skriver på et forum under et nick (som iofs også er mitt virkelige fornavn) og har ikke eierskap til noe som helst. Vi er bare en gjeng med 1ere og 0er som egentlig ikke finns.

Skremmende at så mange her tar seg selv så gravalvorlig!

Link to comment
Share on other sites

Herre min hatt for sutring :evil: Jeg har aldri opplevd makan.

 

Endringer i regelverk gjennomføres i alle lag og foreninger stadig vekk. Uten at verden går i oppløsning.

Kan ikke skjønne alt dette fuzzet om eierskap på tråder og innhold. Enhver idiot som legger noe ut på internett, må kunne stå for det han/hun står for. At dette kan bli brukt mot deg senere er en sjanse en tar. Men hvis man tror at sletting av tråder kan forhindre noe lever i ei glassboble. Dette spres uten at man er klar over det.

Skjønner ikke egentlig at denne tråden i det hele tatt lever. Det har vært en avstemning, og de som stemte har talt.

 

Det som er fint med omorganiseringer er det at en får ristet ut skjelettene i skapet, og etter en stund er dette bortglemt. Det kan være fint å få ryddet opp i blant. :wink:

 

 

Ellers, så er det en fin kveld. Get a life!!!! God natt folkens!

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Som medlem har jeg stemt og det gikk ikke i min favør, det er en sak.

Men nå mener jeg at "noen" i styret bør roe seg ned og moderere seg selv litt. Makan til "barnehage" skal man lete lenge etter, hvor noen av "barnehageonklene" regelrett gir meg en såpass flau opplevelse av å være medlem at jeg på det sterkeste vil vurdere å enten melde meg ut eller å lage et "opprør" for å få kastet noen fra styret.

 

Hvor er moderatorene :?: steng tråden, medlemmene/flertallet av de som stemte har talt, ferdig med det. Så får vi som ikke er enig i avgjørelsen evt ta dette opp ved kommende valg/generalforsamling.

 

Min oppfordring til dere som har valgt å kun stå som brukere og ikke som medlemmer, meld dere inn, da kan dere være med på å forandre "systemet".

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg vurderer å melde meg inn, så man vet hva som foregår iallfall. Jeg har heller ingen planer om å slette det jeg har skrevet (gudbedre, det hadde blitt litt av ei økt! :lol: ) siden jeg faktisk står inne for det som står rundt omkring her. For min del var det endel prinsipper som ble shaket ved av dette, men vi lærer antakelig å ta denne forordningen til oss også.

 

Peace.

Link to comment
Share on other sites

... og etter avstemming blant medlemmene gått for sletteregelen.

 

Er det lov å spørre om stemmefordelingen?

At ingen tør/vil å fortelle stemmeresultatet synes jeg er merkelig.

 

Men HERREGUD da!!! ER det Mulig!!!!! Dette spørsmålet kom ved midnatt, og når ingen har vært på i natt og lagt ut fordelingen til frokost så er det ingen som tør!! :shock: Jeg er på vei til jobb, rekker det kanskje i ettermiddag. Det er ingen av oss som har dette som jobb. Kan dere være så snil å roe ned litt folk?

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg spurte omtrent det samme for par dager siden. Å da ble det heller ikke svart. Så den "herreguuden" kunne du spart deg for synes jeg.

Du sitter i styret å burde være litt mer proff å kunne svart "dette kan vi komme tilbake til" i stedenfor å latterliggjøre det.

Men men.

Link to comment
Share on other sites

Det begynner å gå opp for meg at det er umulig å utrykke seg slik at de som leser det jeg skriver oppfatter det jeg ønsker. Formen på utrykket blir lagt mer vekt på enn innholdet.

At ingen tør/vil å fortelle stemmeresultatet synes jeg er merkelig.
Men HERREGUD da!!! ER det Mulig!!!!!
Her reagerer Skaubjønn på formen, for så å utrykke seg på en måte som andre reagerer på.

 

Og jeg kritiserer ingen for å reagere på uttrykksformene.

 

Ja jeg vurderer å melde meg inn, så man vet hva som foregår iallfall. Jeg har heller ingen planer om å slette det jeg har skrevet (gudbedre, det hadde blitt litt av ei økt! :lol: ) siden jeg faktisk står inne for det som står rundt omkring her. For min del var det endel prinsipper som ble shaket ved av dette, men vi lærer antakelig å ta denne forordningen til oss også.

 

Peace.

Dette er også slik jeg ser det. Jeg ble litt opprørt av å få med meg at forumet ikke er brukerstyrt, noe jeg trodde.

 

Min opplevelse hadde vært annerledels om, som jeg skrev tidligere i tråden:

Men diskusjonen kunne ha vært tatt på åpent forum, før avgjørelsen ble tatt.

 

 

 

Det eneste jeg er sikker på, er at også dette innlegget ikke blir oppfattet helt slik jeg ønsker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble litt opprørt av å få med meg at forumet ikke er brukerstyrt, noe jeg trodde.

 

Min opplevelse hadde vært annerledels om, som jeg skrev tidligere i tråden:

Men diskusjonen kunne ha vært tatt på åpent forum, før avgjørelsen ble tatt.

Det eneste jeg er sikker på, er at også dette innlegget ikke blir oppfattet helt slik jeg ønsker.

Forumet ER brukerstyrt, NOJS er dannet av, med og FOR brukerne av forumet. For å få stemmerett må du legitimere/verifisere hvem du er, det må du selv også ved et stortingsvalg - og dette er rett og slett for å sikre et rettferdig valg uten juks. Ved å melde deg inn i NOJS har du legitimert deg, og får altså da stemmerett.

 

Kanskje en av grunnene til at det er bedre å diskutere i medlemsforumet enn ute i åpent forum er man slipper en del forumtroll da ingen kan velte av seg svada vel vitende at de er skjult bak et anonymt nick.

 

Hvordan ønsker du å oppfattes? Dersom du er sikker på å bli misforstått kan det jo være greit å uttrykke seg klarere?

 

Stemmefordelingen i avstemningen som dere så absolutt vil ha er som følger: 51% gikk for forslaget om mulighet for gjenoppretting av innlegg, 20% ønsket at låse innleggene etter en viss tid og 29% ønsket å videreføre ordniongen vi hat hatt frem til nå.

 

Jeg er helt sikker på at jeg ikke blir lynsjet for å ha publisert disse tallene, SÅ hemmelig er de nok ikke. ;)

Link to comment
Share on other sites

Med sylfersk tilgang (og med en viss usikkerhet over hva jeg har lov til å dele ut til brukermassen :wink:), kan jeg si at fordelingen var 51% for det vedtatte forslaget. 29% for at ting skal være som det var. Og 20% for at man skal stenge totalt for sletting og endring etter en måned (gudsjelov ble i hvertfall den nedstemt).

 

 

Jeg vill gjerne si noen for meg uvanlig godt gjennomtenkte ord om denne saken.

 

Først så steilet jeg (bokstavelig talt), da jeg følte meg rystet langt inn i grunnvollene. Over at en av de mulighetene jeg har satt høyest med kammeret, slik jeg forstod det skulle bli borte, nemelig muligheten til å redigere i mine innlegg (uansett alder).

 

Men så leste jeg gjennom forslaget som det ble stemt over ett par ganger til, for hva var det som egentlig sto der?

Nojs forbeholder seg retten til å gjenopprette innlegg, eller gjenfortelle hovedtrekkene i innlegg, der sletting av innlegg har medført vesentlige mangler for tråden. Dette brukes der hvor det slettede innlegget forårsaker vanskeligheter med forståelsen av sammenhengen i tråden, eller det på annen måte er viktig at innlegget/innholdet i innlegget, forblir i tråden. Vurderingen av dette gjøres av moderator.

Her står det ikke at alle poster skal gjennopprettes, kun de eller de deler av slettede poster som ødelegger forståelsen for en tråd. Ikke nok med det, dette skal ikke gjøres automatisk, men etter vurdering av moderator (som da må bli gjort oppmerksom på dette av en elle annen som sliter med forståelsen av en tråd grunnet sletting).

 

Tja, dette var visst ikke så ille som jeg følte at det var.

 

Men hva sier så regelverket som kom ut av denne avstemmingen?

- Innlegg i gamle tråder skal ikke slettes. Vi forbeholder oss retten til å gjenopprette innlegg, eller gjenfortelle hovedtrekkene i innlegg, der sletting av innlegg har medført vesentlige mangler for tråden. Dette brukes der hvor det slettede innlegget forårsaker vanskeligheter med forståelsen av sammenhengen i tråden, eller det på annen måte er viktig at innlegget/innholdet i innlegget forblir i tråden.

Vurderingen av dette gjøres av moderator.

- Brukere som velger å forlate forumet for godt, skal sende en PM til enten en moderator eller en i styret om dette. Profilen blir deretter deaktivert, men brukerens innlegg blir liggende. Det vil ikke under noen omstendigheter bli slettet innlegg, da dette kan føre til at tråder brukeren har postet i kan bli usammenhengende eller uforståelige.

- Brudd på forumreglene vil kunne medføre tiltak fra moderatorkorps, og styret.

 

Egentlig akkurat det samme, med untak av at for personer som vill ut av forumet. Så stenger de stalldøra etter seg for godt, og frasier seg all rett til å redigere sine tidligere innlegg (lite poeng i å melde seg ut og miste all kontroll mener nå jeg).

 

Greit nok, da alle har mulighet til å redigere sine innlegg for ting de ikke vill stå for, før de forlater forumet. Med mindre de fjerner ting som ødelegger forståelsen av en tråd.

 

Så hva har jeg mistet?

Jo jeg har mistet (fra 1/11.2010), er retten til å rasere mine innlegg. Uten at jeg risikerer at hele eller deler av de blir gjennopprettet av moderatorkorpset.

 

I felleskapets ånd, så må jeg vel si at jeg nå har byttet standpunkt i akkurat denne saken.

 

Men jeg ser fortsatt noe skjevt på denne typen regelendringer, og da mest med tanke på hva som så alt for lett kan komme av for meg uforutsette endringer i fremtiden. Kansje spesielt siden jeg er en av de som i årevis har vært utestengt fra medlemsforumet, og slik ikke har hatt mulighten til vurdere tingene over tid.

 

Ellers håper jeg brukermassen nå tar seg tid til å titte litt i sine eldre poster, og se om der er noe de kansje ikke ønsker skal stå i sin nåværende form for fremtiden i tiden frem til 1/11. Og at de ikke sletter eller endrer på noe (utenom skrivefeil etc :wink: ), som de ikke absolutt føler seg ukomfortable med (kansje sjekke om der er siteringer av egen post også før de sletter, da det bare blir for dumt å redigere bort en post om der to poster nedenfor står fullt sitat :wink:).

 

Uansett, ser en ikke noe som man ikke føler en kan stå for. Så vær så snill å la det stå urørt om dere kan, vi prøver tross alt å bygge noe godt her inne. Og prinsipp slettinng over en lav sko av den typen endel av kammerets grunnleggere stod for på Sluttstykke (uansett hvilke motiv de forefekter lå bak), har selv de med tiden skjønt er en barnslig ting.

 

Mvh

Vingemutteren

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg oppfatter det ble Kammeret.no startet av idealistiske grunner og for å demonstrere en motvekt til slik Sluttstykket.com ble drevet.

Brukerstyrt høres jo veldig fint ut, men jeg var sikkert ikke alene om å lure på hvordan dette skulle foregå i praksis. Det viser seg nå igjen at idealisme og praktiske realiteter ikke alltid er forenlig. Så la oss si at grunnleggerne av Kammeret gjorde en feilbedømming ut i fra idealistiske grunner, men innså snart at justeringer måtte til for en realistisk drift. Hva så? Har de begått en kardinalsynd, som mange ser ut til å mene? Jeg skjønner jo at det er et langt sprang fra å være bruker med ønske om innflytelse til å melde seg inn i Nojs for å få den samme innflytelsen, men vi har vel fått forklart utallige ganger i denne tråden at avstemming fra anonyme brukere er en praktisk umulighet.

For oss som ikke er medlemmer i Nojs er Kammeret.no tross alt bare ett nettsted hvor vi kan utveksle erfaringer og meninger rundt hobbyen våres. For de av dere som det virker som har et mer religiøst forhold til forumet, med sterke meninger om drift og diverse, ja da har dere faktisk muligheten til å melde dere inn for å få den innflytelsen. Det er realitetene. Hvis innmeldelse i Nojs blir et for stort steg, ja da får dere bare lene dere tilbake, bruke forumet til utveksling av erfaringer og slappe av.

Personlig ser jeg heller ikke den helt store krisa ved siste regelendring. Jeg forstår styret og medlemmenes ønske om å kunne ha kontinuitet i tråder. Styret har jo tross alt et ønske om å drive et seriøst kunnskapsbasert forum. Til oss bidragsytere har det blitt oppfordret utallige ganger om å tenke før du skriver, mens du skriver og enda en gang før du sender. Da bør du kunne stå inne for det du har skrevet om det så blir stående til evig tid.

Nå er det like før jeg stryker det jeg har skrevet, :lol: for ærlig talt skjønner jeg lite av denne diskusjonen. Er det noen grunnleggende prinsipp jeg har gått glipp av, eller er det kun nordmenns iboende kranglevorenhet dette dreier seg om?

Link to comment
Share on other sites

vingemuttern skrev:

Kansje spesielt siden jeg er en av de som i årevis har vært utestengt fra medlemsforumet, og slik ikke har hatt mulighten til vurdere tingene over tid.

 

Medlemsforumet ble vel åpnet 14 Des 2009, 19:21 Hvis jeg ikke tar helt feil. Så årevis er det ikke.

Og mon tro om ikke de fleste som er negative til denne lille endringen hadde meldt seg inn selv

om det sto det samme i forumreglene når innmeldingen skjedde.

edit. skrivefeil

Link to comment
Share on other sites

Med sylfersk tilgang (og med en viss usikkerhet over hva jeg har lov til å dele ut til brukermassen :wink:), kan jeg si at fordelingen var 51% for det vedtatte forslaget. 29% for at ting skal være som det var. Og 20% for at man skal stenge totalt for sletting og endring etter en måned..........

Hvor mange stemmeberettige er det, og hvor mange deltok i avstemmingen? :)

Link to comment
Share on other sites

tror det er omtrent slik kammerløftet er;

 

"

En i fall jeg på minste vis skulle bryte dette mitt løfte, så samtykker jag i at min hals må bli avhugget, mitt hjerte revet ut, min tunge og mine innvoller må slites ut, samt alt kastes i havets avgrunn, min kropp brent opp, og dens aske bli spredt i luften, slik at ingenting av meg og min herkomst må finnes igjen blant mennesker samt frie kamerater"

 

 

for sikkerhets-skyld; dette var en spøk-det kan trenges innimellom :)

Link to comment
Share on other sites

Se der ja, (finner fram hoderegningen fra 3-4. klasse:) 45+26+20= 91 stemmer. Hvorfor var det så hemmelig at ingen kunne fortelle det??

Det var ikke hemmelig, men personlig postet jeg kun prosentandelen fordi jeg syns det rett og slett er trist at kun en skarve prosent av den totale brukermasse bryr seg fela om avgjørelser som angår kammerets fremtid. Joda, jeg vet at det er brukere som bryr seg men som ikke kunne stemme fordi de ikke er medlem av NOJS, da bryr de seg etter min oppfatning ikke nok.

 

Det er strikte regler for medlemmene i medlemskammeret, og de er nøyaktig som følger:

 

Velkommen til Medlemskammeret!

 

Dette underforumet er kun for Nojs sine medlemmer, og skal benyttes til å diskutere saker som angår Nojs, herunder kammeret. Det skal også brukes som kommunikasjonskanal mellom medlemmer og styret, og som informasjonskanal fra styret til medlemmene. Referater fra styremøter, regnskap, årsberetninger osv vil bli postet fortløpende her, samt viktig informasjon om hva Nojs jobber med, det være seg internt eller eksternt, som for eksempel med informasjon om våpenloven med forskrift eller konkrete diskusjoner rundt dette.

 

Betingelsene for bruk av dette forumet er en del strammere enn i Kammeret forøvrig. Det betyr at vi her inne holder oss til sak eller mulige saker, og ikke noe annet. Saker til agenda tas med henvendelse til styret gjennom en av styremedlemmene, som bringer saken inn i styret for behandling der. Kommer saken på dagsorden, blir den tatt opp av styret her.

 

Vi skal til enhver tid opptre ryddige, høflige og etterrettelige - i en slik grad at moderatorene aldri vil få noe å henge fingrene i her inne. Off-Topic vil beskjæres lavt og vil bli holdt langt nede, uten at det betyr at vi ikke skal ha glimt i øyet her inne. Årsaken er at dette forumet blir å betrakte som en slags logg og historikk på hva vi har drevet med og driver med. Da må det være lett å finne frem, så derfor er vi korte, konsise og høviske i vår omgang med hverandre.

 

Ingen krav til hemmelighold, kun til folkeskikk. Og ikke engang brudd på dèt har ført til halshugging etter hva jeg kan huske ;)

 

Selv er jeg medlem i NOJS fordi jeg for det første syns kammeret har gitt meg veldig mye, og jeg vi gjerne bidra til at det fortsetter med å gi til andre og meg selv også i fremtiden. Og selv om det er veldig viktig at INGEN skal måtte tvinges til å melde seg inn i NOJS for å bruke Kammeret, så MÅ nesten noen gjøre det - vi kan simpelten ikke la et forum med 10000+ brukere seile sin egen sjø.

Dernest har jeg en liten drøm om at NOJS en dag skal vokse seg stor og sterk, å kanskje kunne være et samlende element på tvers av forbund og grener innen fangst, jakt og skytesport. Men dette er ikke noe vi kan sette oss ned å si at sånn og sånn må det bli, det er medlemmene som sammen må finne veien dit. Hvorfor er mange så opptatt av hva NOJS kan gjøre for DEM, når det egentlige fokus burde være hva DE kan gjøre for NOJS (Sorry J.F.K. den rappa jeg av deg).

Jeg er redd det blir viktigere og viktigere å stå samlet i våpeneiernes felles fremtid, trenden er ikke akkurat liberalisering av lovverket som regulerer vår mulighet til å eie og bruke våpen.

 

Dette var både OT og "utlevernede av hemmeligheter" men sånn bler det bare :) Ha en fin kveld i stua, glugga eller på laderommet.

Link to comment
Share on other sites

Folk her inne bruker skremmende summer med penger på våpen, jakt og jakt tilbehør.

Hvorfor er det da så få som bruker pengene på et medlemskap NJOS, så lite penger som det er snakk om..?

Dette synest eg faktisk er direkte morsomt! :lol:

Er nok noen som har såre tær her no over at her ikke er 10 000 medlemer i stedet.

Tror nok desverre det er ting som blandt anna regelendringene som gjør det.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det da så få som bruker pengene på et medlemskap NJOS, så lite penger som det er snakk om..?

Dette synest eg faktisk er direkte morsomt! :lol:

Tror du det er pengene det står på?

Nix, det er abselutt ikke pengene det står på..

Det er jo det som er så morro..

:lol:

Lurer på hvoran det gikk med pengene som ble samla inn til Linda saka?

Hvor mye kom inn til slutt?

Link to comment
Share on other sites

John H, det er iallefall ikkje pengene det står på, for dei aller fleste iallefall. Og det som er skremmande er at dei fleste som hyler over regelendringene, er dei samme som har valgt å ikkje være med å påvirke endringen.. :roll:

 

Men skal væra einig om at det som foregår i NOJS kanskje burde vært skrevet i ein eigen låst tråd, kun som info til samtlige av Kammerets brukere. Men trur neppe at forhåndsvarsel på denne regelendringen hadde ført til masse innmeldelse i NOJS og ein større avstemming uansett.

Det er ein del brukere som respekterer desverre ikkje det faktum at det er mange personer her, som bruker både enormt med tid, ressurser og har også brukt masse penger, for at dette forumet skal eksistere. Dei sitt kveld etter kveld og taster og trykker, nyter godene til det fulle, og kvar gong det er den minste anledning til å skrike ut sin forbannelse over at NOJS og Kammeret.no ikkje er perfekt, så gjer dei selfølgelig det.. På ein måte så begynner eg så smått og forstå kva Tom gjorde på Sluttstykket, sjølv om det var ein forferdelig og uansvarlig måte å avslutte eit forum på.. Men det er begrensa kor mykje folk skal forlange av andre, uten at dei eingong betaler for tjenesten, eller har gjort det dei kan for å gjere ting til det betre. Skrike og uttrykke misnøye, det kan jo me alle, koster lite energi og er gratis også..

 

Vel nok prat om den negative sida, er det nokon som har noko positivt å tilføre denne tråden her ? Kva bør NOJS gjere for ettertida, for at me skal unngå å kome bort i samme situasjon igjen ? Ein Infotråd, der styret presenterer aktiviteter i NOJS, kunne det være noko f.eks ?

Link to comment
Share on other sites

...

AndersG, hvis den infokanalen der, er den open for alle brukerene, så kan den heilt greitt brukes, men det burde då være ein rein info tråd der, sånn at alle kunne sjå at det skjedde ting, til ei kvar tid. :)

Selvsagt er den åpen for alle!

 

Sant nok :oops: , men den er jo ikke så veldig mye i bruk da.

Så vidt jeg kan se representerer den greit de saker som har vært behandlet på medlemskammeret siden det ble opprettet. Medlemskammeret er ikke en plass for gutteklubben grei der det diskutres hvordan vi kan gjøre livet surest mulig for vanlige brukere eller stjele kammeret fra alle andre. Det er et fristed hvor medlemmene kan ha en diskusjon uten at anonyme forumtroll kommer med usaklig oppgulp kun i den hensikt å fremme seg selv. Dvs, de fleste er anonyme overfor hverandre, men har måttet verifisere sin identitet over for kasserer/styret i det de meldte seg inn.

Link to comment
Share on other sites

Vel nok prat om den negative sida, er det nokon som har noko positivt å tilføre denne tråden her ? Kva bør NOJS gjere for ettertida, for at me skal unngå å kome bort i samme situasjon igjen ? Ein Infotråd, der styret presenterer aktiviteter i NOJS, kunne det være noko f.eks ?

NOJS burde jobbe mer aktivt for å rekruttere flere medlemer.

 

Informere brukerene om diskusjoner som pågår om temaer som angår forumet, før besluttningene blir tatt. Gjærne invitere brukerene, eller grupper av brukerene, til diskusjon på forhånd også. Saker som NOJS jobber med utenom forumet, kan godt fortsatt være forbeholdt medlemene.

Link to comment
Share on other sites

Det er ein del brukere som respekterer desverre ikkje det faktum at det er mange personer her, som bruker både enormt med tid, ressurser og har også brukt masse penger, for at dette forumet skal eksistere. Dei sitt kveld etter kveld og taster og trykker, nyter godene til det fulle, og kvar gong det er den minste anledning til å skrike ut sin forbannelse over at NOJS og Kammeret.no ikkje er perfekt, så gjer dei selfølgelig det.. På ein måte så begynner eg så smått og forstå kva Tom gjorde på Sluttstykket, sjølv om det var ein forferdelig og uansvarlig måte å avslutte eit forum på.. Men det er begrensa kor mykje folk skal forlange av andre, uten at dei eingong betaler for tjenesten, eller har gjort det dei kan for å gjere ting til det betre. Skrike og uttrykke misnøye, det kan jo me alle, koster lite energi og er gratis også..

Faktumet er vel at dette var noe som skulle være for OSS alle, noe ALLE skulle være med og forme etterhvert som en skred fremover(Ble de sagt i byrjan). Og nå er det mange BRUKERE bruker som har skrevet uvurderlige innlegg , delt kunnskaper , brukt mye tid på tester av ammo osv. som faktisk har vert med på og gjøre dette til hva det er i dag. Disse som har vert med på og skape dette føler troligt at de blir overkjørt. Hvor hadde kammeret vert uten alle disse historiene/innlegga?

Hva hadde kammeret vert uten noe sers med medlemer? Tviler ihvertfall sterkt på at sponsor inntekter hadde vert et tema.

Uten sponsorer hadde vel ikke NOJS hatt ei krone på bok heller vil eg tro...

Vil faktisk påstå at det er brukerne som har forma dette til hva det er i dag, selv om enkelte moderatorer fremstå som om det er de som har hele æren. :roll:

Men nå er ikke brukere verd noe her inne lengre, no må du være medlem..

Hjelper heller ikke hvor mange uvurderlige tråder og råd du har gitt nye jegre.

Litt mere åpenhet fra NOJS side hadde løst mange floker men det er litt Mafia stil over dette..

Etter og mer eller mindre blitt kalt idiot av Mods tidligere i dag bruker eg heller penga på øl.

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Og nå er det mange BRUKERE bruker som har skrevet uvurderlige innlegg , delt kunnskaper , brukt mye tid på tester av ammo osv. som faktisk har vert med på og gjøre dette til hva det er i dag. Disse som har vert med på og skape dette føler troligt at de blir overkjørt. Hvor hadde kammeret vert uten alle disse historiene/innlegga?

 

Tja..jeg har vel forfattet et og annet innlegg, og føler meg slett ikke overkjørt :wink:

Faktisk så har jeg i kraft av mitt NOJSmedlemskap stemt for den publiserte regelendringa og.. nettopp for at kammeret.no skal fortsette å være det forumet en søker for å finne svar.. :)

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt er den åpen for alle!

Ja kanskje det er selvsagt, men eg har litt fleire opne dører her inne, enn dei fleste, så det var derfor eg spurte.. :)

 

NOJS burde jobbe mer aktivt for å rekruttere flere medlemer.

 

Informere brukerene om diskusjoner som pågår om temaer som angår forumet, før besluttningene blir tatt. Gjærne invitere brukerene, eller grupper av brukerene, til diskusjon på forhånd også. Saker som NOJS jobber med utenom forumet, kan godt fortsatt være forbeholdt medlemene.

Den er eg med på, det var i grunn samme tanken eg hadde, for å unngå at ting hoper seg opp som det har gjort. Trur det er ein god tankte framover.. :)

 

John H, siterer ikkje alt det du skreiv, men selfølgelig eit forum uten brukere, er ikkje mykje til forum, men det er ikkje alle som tenkjer på at det kom ikkje siglende på ei fjøl, det var faktisk ein gjeng, som invisterte masse penger på eige initiativ, brukte massevis av tid, for at dette forumet, skulle oppstå.. Det er ikkje akkurat som med høna og egget skjønner du..

Forumet og dets innhold i dag er takka væra alle gode innlegg, tråder med historier og fortellinger, det skal me ALDRI gløyma, men brukerene bør heller ikkje gløyma.

Det var ikkje for å framstå som ein Helgen, eg skreiv det der, og eg har ikkje akkurat prøvd å ta æra av dette, utav det eg meinte i mitt forrige innlegg. Eg veit berre kor mykje svette og tårer det har kosta enkelte å opprette det, og drive det, og at enkelte som har vært med på dette, har uttalt, at hadde dei visst kor mykje det eigentlig kosta ( ikkje berre målt i kroner og øre ) så hadde dei aldri gjort det samme igjen.. Det var kun det eg meinte med det John.

Du er vel over gjennomsnittet politisk interessert, så du veit vel litt om at ting er ikkje berre so enkelt som det ser ut på overflata ? :)

Link to comment
Share on other sites

Forundelig å se at 46 av 91 stemmer klarte å få til nye regler, når det pr dags dato er 10938 medlemmer på kammeret.no, det er ca 1 promille av medlems massen på kammeret.no.....

Jeg gleder meg til å de begynner å gjenopprette gamle tråder som har blitt slettet, da vil vi se om retts praksis fungerer på internet fora. Jeg vil nemmelig ikke stå å se på at mine inn legg som er slettet vil blir opprettet på ny uten at det vil kommet et søks mål. Og jeg vet det er fler med meg som tenker i samme baner.

 

NOIJS vil aldrig bli noe annet en en gutte klubb, som styrer med sine kamerater og venner. Det er en god grunn til at det er mange som har forlatt denne skuta og har sluttet å poste gode innlegg. Jeg personlig er innom å leser kjøp og salg og sjekker sammling og antikke våpen og kun det.

 

Jeg støtter alle som synes de nye reglene er i mot all sunn fornuft og er hinsides. Ikke kom med dette at om du har krevet noe og ikke mener det rører. At vi skriver et innlegg i en avis osv som denne skaumannen klarer å låre ut av seg.

 

Takk for meg.

Link to comment
Share on other sites

Personlig synes jeg det kan bli altfor mye negativitet og sutring og det igjen tar fokuset vekk fra det å dele historier, utveklse erfaringer, diskutere jakt, skyting, bikkjer, lading osv.

 

Det fratar i alle fall meg gleden av å være her inne.

 

Du får mine "10 cents"!

Link to comment
Share on other sites

Faktumet er vel at dette var noe som skulle være for OSS alle, noe ALLE skulle være med og forme etterhvert som en skred fremover(Ble de sagt i byrjan). Og nå er det mange BRUKERE bruker som har skrevet uvurderlige innlegg , delt kunnskaper , brukt mye tid på tester av ammo osv. som faktisk har vert med på og gjøre dette til hva det er i dag. Disse som har vert med på og skape dette føler troligt at de blir overkjørt. Hvor hadde kammeret vert uten alle disse historiene/innlegga?

Hva hadde kammeret vert uten noe sers med medlemer? Men nå er ikke brukere verd noe her inne lengre, no må du være medlem..

Det er hevet over enhver tvil at det er brukerne som er forumet! Uten brukere hadde det enkelt og greit ikke vært noe forum. Å hevde at brukerne ikke er noe verdt, er mildt sagt å ta i. Vi er en gjeng som bruker fritida vår på å forsøke å gjøre kammeret.no til en plass der det skal være trivelig å være. Dele kunnskap og erfaringer med hverandre og samtidig ta vare på den etterhvert så fyldige databasen brukerne har fyllt med lærerikt innhold. Det er synd at noen føler seg overkjørt, men å gjøre alle til lags på et debattforum er vedtatt umulig. Tror de fleste nå har skjønt at forumet drives for kammerets beste, og for at gamle og nye brukere kan benytte all kunskapen i lang, lang tid fremover. .. .. Og jeg gjentar: Kammeret = Brukere av kammeret.

 

Litt mere åpenhet fra NOJS side hadde løst mange floker men det er litt Mafia stil over dette..

Etter og mer eller mindre blitt kalt idiot av Mods tidligere i dag bruker eg heller penga på øl.

:lol:

Jeg beklager enkelte uttalelser fra noen av mine styrekollegaer og mods i denne hete debatten.

Men de er nok slitne. Man blir nemlig sliten av å stå på for felleskapet på dugnadsbasis når det blir alt for mye utakk som eneste lønn. Det er mye av årsaken til at det ikke er full åpenhet på det åpne forumet. Det har vi faktisk prøvd, og det ble ikke tid til å gjøre noe fornuftig i det hele tatt. All tid vi hadde satt av til organisasjonsarbeid og drift av forumet gikk bort til å svare i tråder full av kritikk for hva vi drev med. Men resultatet ble jo ikke så verst allikevel?

 

Tviler ihvertfall sterkt på at sponsor inntekter hadde vert et tema.

Uten sponsorer hadde vel ikke NOJS hatt ei krone på bok heller vil eg tro...

Nei. Takk vår skaper for at det finnes sponsorer. www.kammeret.no med sin til tider meget store trafikk er kostbart å drive. Hadde det ikke vært for sponsorpenger hadde vi ikke bare blitt slitne av dette, men også vært i økonomisk uføre uten forum.

 

Vet ikke hvor mange som er stemmeberettiget, ........

Kan noen opplyse?

Siden det er sluppet ut en del ikke-hemmelige opplysninger i denne tråden kan jo jeg like gjerne fortsette. :)

Det er kasserer Klas Krone som har fullstendig oversikt, men jeg mener vi er et sted mellom 200 og 250 medlemmer. Dette antallet, har vi vært alt for lenge og jeg er sykt enig i amatørs utsagn:

NOJS burde jobbe mer aktivt for å rekruttere flere medlemer.

Informere brukerene om diskusjoner som pågår om temaer som angår forumet, før besluttningene blir tatt. Gjærne invitere brukerene, eller grupper av brukerene, til diskusjon på forhånd også. Saker som NOJS jobber med utenom forumet, kan godt fortsatt være forbeholdt medlemene.

Det er bare det at vi er for få i styre og stell til å kunne drive aktivt med rekruttering og organisasjonsarbeid. Vi er akkurat så mange vi trenger til å fylle et styre og et moderatorkorps, men alt for mye tid går bort til å drifte kammeret.

Derfor mener også jeg at det burde vært gjort en større skille mellom Nojs som organisasjon og driften av kammeret. Et bittelite knippe med et «kammerstyre» som kan fungere som ankeinstans for de som føler seg urettferdig behandlet av moderatorer, og som igjen er underlagt Nojs-styret som øverste instans og eier av kammeret. Styret i Nojs skulle kunne slippe å svare på kritikk for driften av forumet. Da først kan styre i Nojs drive med organisasjonsarbeid og rekruttere medlemmer. Jeg er egentlig ganske stolt av hva Nojs har fått til på et par år. Vi har blant annet i samarbeid med medlemmene sendt inn verdens beste høringsuttalelse om forslag til endring av forskrift til våpenloven til Det Kongelige Justis- Og Politidepartement. At det nå er kommet en ny høring fra POD av forskrift om forbudte og halvautomatiske skytevåpen, og at Nojs ikke er nevnt blant høringsinstansene håper jeg vi finner svar på.

 

Håper også vi får Nojs.no opp å gå ganske snart. Blir litt mer seriøst med egen nettside for Nojs som organisasjon. Pr.dd blir vi alt for mye identifisert med et diskusjonsforum på nett.

 

Tilbake til avstemningen i medlemsforumet:

Forundelig å se at 46 av 91 stemmer klarte å få til nye regler, når det pr dags dato er 10938 medlemmer på kammeret.no

Jeg er veldig glad i statistikk, og resultatet i seg selv er ikke så fryktelig gæli'. Jeg føler for enda en sitering angående avstemningen.

Ang. antallet stemmer vs. antall brukere så er det lenge siden jeg hadde statistikk, men jeg mener bestemt at et utvalg på 100 skal gi en ganske god pekepinn på hva resultatet ville ha blitt blandt 10 000, og iallefall bedre nøyaktighet enn en vanlig meningsmåling.

Som nevnt flere ganger i denne tråden er dette den eneste måten det er mulig å på et demokratisk vis la andre enn bare grunnleggerne av forumet bestemme hvordan forumet skal drives. (Phuuu, lang setning)

Uansett er det 10000 ganger bedre enn om det hadde vært en person som sitter og bestemmer. Og tusen ganger bedre enn om det hadde vært 10.

Link to comment
Share on other sites

Forundelig å se at 46 av 91 stemmer klarte å få til nye regler, når det pr dags dato er 10938 medlemmer på kammeret.no, det er ca 1 promille av medlems massen på kammeret.no.....
Samtlige av de 10938 brukerne har den samme mulighet til å være med å ta avgjørelser. Men har altså av ulike grunner valgt å ikke gjøre det. Når de så har tatt valget om å ikke være med, så kan ikke alle andre klandres for det.
Jeg gleder meg til å de begynner å gjenopprette gamle tråder som har blitt slettet, da vil vi se om retts praksis fungerer på internet fora. Jeg vil nemmelig ikke stå å se på at mine inn legg som er slettet vil blir opprettet på ny uten at det vil kommet et søks mål. Og jeg vet det er fler med meg som tenker i samme baner.
Om du hadde lest hva som faktisk står der så er det IKKE snakk om å gjenomrette innlegg som er slettet før 1.11.2010, altså er ingen av dine innlegg i fare for å bli gjenopprettet. Det er faktisk ikke engang meninga at det skal gjenopprettes innlegg slette ETTER 1.11.2010 heller, dersom det ikke vurderes dithen at en sletting ødelegger for helheten i en tråd.
NOIJS vil aldrig bli noe annet en en gutte klubb, som styrer med sine kamerater og venner. Det er en god grunn til at det er mange som har forlatt denne skuta og har sluttet å poste gode innlegg. Jeg personlig er innom å leser kjøp og salg og sjekker sammling og antikke våpen og kun det.
NOJS er akkurat hva medlemmene gjør det til, du har akkurat de samme rettigheter som alle andre til å være med å bestemme hva NOJS skal være - men det forutsetter at du er medlem der, akkurat som at du ikke kan være med å bestemme reglene for norges motorsportsforbund om du ikke er medlem, kan du det heller ikke hos NOJS. Men det er INGEN som tvinger deg til å være medlem, og du kan altså fritt bruke kammeret til hva pokker du vil.
Jeg støtter alle som synes de nye reglene er i mot all sunn fornuft og er hinsides. Ikke kom med dette at om du har krevet noe og ikke mener det rører. At vi skriver et innlegg i en avis osv som denne skaumannen klarer å låre ut av seg.

 

Takk for meg.

Du er en av de jeg har blitt kjent med igjennom forum på nett, og en jeg respekterer og verdsetter ganske høyt, jeg blir derfor rett og slett litt trist når jeg ser at du i likhet med en handfull andre ser på internett med noen ganske (for meg) merkelige briller. Og om du føler at jeg tar feil, slå heller på tråden så tar vi det der.

Link to comment
Share on other sites

AG, det er mer her en det du vet, muligens kommer det frem her også snart....

 

Bambi da, denne utalesen henger vel ikke på greip.

 

Styret i Nojs skulle kunne slippe å svare på kritikk for driften av forumet. Da først kan styre i Nojs drive med organisasjonsarbeid og rekruttere medlemmer

Skal styret i NOJS være imune mot kritikk og ikke måtte forklare seg ovenfor det forum de faktisk påstår å eie og drifte???

Blir vel omtrent som om SAS sitt styret skulle slippe å måtte svare på kritikk.....

Link to comment
Share on other sites

[

Derfor mener også jeg at det burde vært gjort en større skille mellom Nojs som organisasjon og driften av kammeret. Et bittelite knippe med et «kammerstyre» som kan fungere som ankeinstans for de som føler seg urettferdig behandlet av moderatorer, og som igjen er underlagt Nojs-styret som øverste instans og eier av kammeret. Styret i Nojs skulle kunne slippe å svare på kritikk for driften av forumet. Da først kan styre i Nojs drive med organisasjonsarbeid og rekruttere medlemmer.

(...)

Håper også vi får Nojs.no opp å gå ganske snart. Blir litt mer seriøst med egen nettside for Nojs som organisasjon. Pr.dd blir vi alt for mye identifisert med et diskusjonsforum på nett.

 

Hør. Hør. :D

Link to comment
Share on other sites

Den nye regelendringen er egentlig en filleting. Jeg tror ikke jeg frekventerer et eneste forum som har mer liberale redigeringsregler enn kammeret.no. Jeg driver selv et forum der flere av kritikerne til kammerets regelendring deltar svært aktivt, og der kan ikke innlegg redigeres etter at det har gått 30 minutter – og langt mindre slettes.

 

I en medlemsgruppe på rundt 11 000 – det reelle antallet aktive brukere er selvsagt mye mindre – vil det alltid være folk som ikke tåler trynet på hverandre. Blant kammermedlemmene er det folk som ikke tåler trynet ett eller flere av styremedlemmene i NOJS. Det er for så vidt greit nok. Det som ikke er greit bruker tråder, som f.eks. denne, til å undergrave NOJS og driften av kammeret. At dette er en reell situasjon har jeg nettopp fått bekreftet av en av kritikerne fra denne tråden.

 

Med det ovenstående i bakhodet blir jeg derfor rimelig indignert over kritikken, og at bakvaskerne får lov til å spre propagandaen sin. Det verste er at de klarer å hausse opp stemningen og få andre med seg. Det er selvsagt lov å være uenig i den nye regelen, men å bruke denne tråden til å fremme sin egen personlige agenda er forkastelig.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg leser en del av innleggene her blir jeg rimelig indignert! At jeg gidder å kaste bort tid på dette! :cry:

 

Men så er det en del som som kommer med positive tilbakemeldinger, også i form innlegg, som gjør at jobber er vært å gjøre. :D:D Det tar jeg nå med meg ut på jakt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...