Jump to content

Om det nye regelverket.


Reinhard

Recommended Posts

Nytt regelverk finner dere her :wink:

Vi har holdt på en stund med å oppgradere regelverket, og nå er det klart.

Det er i den samme linja som før men mer konkret, og forhåpentligvis enklere og tydeligere. Det er bearbeidet slik at hovedtrekkene i de forordningene og retningslinjene som har vært publisert i løpet av tiden siden det første regelverket ble skrevet, nå bør være dekket inn av dette ene regelverket.

 

-Vi har i gjennom årene fått inn en del forslag om å gjøre noe for å hindre at trådene blir ødelagt av at innlegg blir slettet. Vi har hatt dette opp til diskusjon blant medlemmene, og kommet fram til bedre løsning.

-Videre er det endringer i avsnittet som omhandler handelskammeret, og markedsaktører.

-Noen andre mindre justeringer er det nok også, men det er i samme ånd som de retningslinjene vi har hatt til i dag.

 

Vi håper dette vil gjøre forumbruken enklere, og bedre. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 348
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg er svært uenig i at man ikke kan slette egne innlegg, og enda mer horribelt er det at dere forbeholder dere retten til gjenskape innlegg. Med det forstår jeg at dere kan komponere et innlegg som ligner det opphavsmannen først skrev, med den faren som da eksisterer for at meningen bak det opprinnelige innlegget blir noe endret. Og dette kan da også gjelde innlegg skrevet av brukere som har sluttet å bruke kammeret, uten at opphavspersonen bak vet det.

 

Dette er ikke Kina, det er Norge i 2010, tenk dere om!

Link to comment
Share on other sites

Da kan du bekrefte at en kan gjøre som en vil med innlegg skrevet før endringen av regelverket?

Nei, det får nesten en i styret ta seg av. :) Jeg er bare medlem i NOJS, og tilfeldigvis administrator her inne. Spurte bare om det var skrevet et sted at det var tilbakevirkende kraft, for det har jeg ikke sett nevnt noe sted tidligere. Så lurer på om det er en antagelse eller om det står skrevet et sted.

Link to comment
Share on other sites

Hvor står det at det har tilbakevirkende kraft? Det har jeg ikke sett noe sted enda. Få link!

Dette har jeg forklart flere ganger allerede!

 

Jeg godtok i 2007 et sett regler som bruker!

 

Kammeret endrer nå reglene til å forbeholde seg retten til å gjenopprette tråder/innlegg jeg skrev i f.eks fjor under det opprinnelige regelverket. Hva kaller du dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er bra at vi ikke får slette. Lagt kort ligger! På noen forum kan man gå inn og redigere (og ev. gjøre om hele innlegget til et punktum) i 24 timer. Dette for å rette opp skrivefeil o.l. Deretter står det til "the end of www".

En positiv effekt er at folk ikke skriver noe de ikke kan stå for.

Link to comment
Share on other sites

@Poacher: OK. sånn sett ja, men trådene du allerede nå har redigert i hjel vil ikke bli gjennopprettet da de ble redigert før regelendringen trådde i kraft. Så sånn sett er den ikke tilbakevirkende. Men da skjønner jeg hva du mener. Takk for oppklaringen. På den andre siden; Det er jo bare logisk at reglene gjelder alle poster på forumet, uavhenging av når de er postet? ellers måtte vi ha lagt enda ett forum for å klare skille mellom de forskjellige regelsettene på en fornuftig måte.

 

Kan for ordens skyld nevne; jeg stemte ikke for denne reglen. Men flertallet av de stemmeberettige sa noe annet, så må bare bøye seg for det. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er jo bare logisk at reglene gjelder alle poster på forumet, uavhenging av når de er postet?
Det er det så aldeles ikke! Man kan ikke forholde seg til regler som kan komme senere som man IKKE vet hva er!

 

Men jeg regner med at det kommer en presisering fra styret så vi får ta det rolig til vi får den.

Link to comment
Share on other sites

@SSamiK

 

Jeg hadde et forslag omkring dette:

Lagt ut reglene og sagt fra dato 1.desember (eksempel) alt som ikke er fjernet innen det blir stående. og "bordet" fanger heretter... På den måten så hadde alle brukerne fått et valg. Det gjør de ikke idag, er min mening.

Link to comment
Share on other sites

Mener dere i NOJS virkelig at dere kan ta dere retten til sånn cirka omtrent gjenskape et innlegg til en bruker som har slettet sitt innlegg? Med faren for unøyaktighet som da oppstår? Og tilogmed et innlegg skrevet av en bruker som ikke lenger er her? Hvem skal kvalitetssikre dette feks? Overlate det til en moderator, eller den som husker innlegget "best"?

 

Veier "meninga og tydeligheten i tråden" mer enn personvern og slikt her?

 

Den dagen noe slikt eventuelt gjøres med et av mine innlegg så blir det rabalder.

 

Galskap.

Link to comment
Share on other sites

Et direkte spørsmål til styremedlemm eller noen andre som kan svare på vegne av kammeret: Gjelder denne regelen nå? at om jeg endrer mine innlegg til feks XXXXXXXXXXXX så vil de bli endret tilbake?

Når trådde denne regelen i kraft?

Og hvor lang varslingstid fikk jeg og de andre brukerne som ikke er NOJS medlemmer?

Link to comment
Share on other sites

@Poacher: OK. Et godt forslag. Synd det ikke ble gjort sånn.

 

@Ranger: vi har jo daglige kopier av databasen, mange dager bakover i tid, så det blir da til at man ser på tråden i den, og tar det essensielle der. Ingenting går på "husk".

Edit: Men kan jo selvsagt bli litt skjønn, som ialle andre saker der mennesker er innblandet. Vil tro dette blir en jobb for moderatorkorpset?

Link to comment
Share on other sites

Dette ble lagt ut til avstemmning blant medlemmene, og flertallet har talt. Hvis man ber om at vi skal kaste flertallet på bålet og diktere, så er vi ihvertfall i Kina.

 

Det er mange som husker at kammeret.no skulle være BRUKERSTYRT, men en kan altså konkludere at kammeret.no er styrt av medlemene i NOJS (150-200 medlemerr?)?

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke dere bare slette de dyrebare innleggene deres da? "xxxxxxxxxxxxx"? Kammeret er bare snaue tre år gammelt og vil forhåpentligvis leve i mange år til. Om vi mistet noen av postene i løpet av noen stormfulle oktoberdager 2010 så tror jeg det er fort glemt i det lange løp.

 

"xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx"..

 

edit: Jeg tror fortsatt dere rekker å slette selv om det skulle vise seg at de nye reglene allerede er innført. :wink:

edit2: Har benyttet meg av retten til å editere tekst skrevet i affekt

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Synes det er voldsomt som folk skal miste hode over dette med gjenoppretting av innlegg;

 

- Innlegg i gamle tråder skal ikke slettes. Vi forbeholder oss retten til å gjenopprette innlegg, eller gjenfortelle hovedtrekkene i innlegg, der sletting av innlegg har medført vesentlige mangler for tråden. Dette brukes der hvor det slettede innlegget forårsaker vanskeligheter med forståelsen av sammenhengen i tråden, eller det på annen måte er viktig at innlegget/innholdet i innlegget forblir i tråden.

 

Dette har aldri vært noe kjempestort problem, og kommer sikkert ikke til å bli det i fremtiden. Det er en moderators jobb å ta stilling til om tråden virkelig trenger innlegget, og her vil det da naturligvis(?) være mulig å sende klage, på lik linje med annen moderering, går jeg ut i fra (styret må bekrefte).

 

Det er ikke slik at alt som blir slettet vil bli gjenopprettet, det vil i all hovedsak fortsette som før, men med en liten forsikring om kontinuitet, noe som bør være interessant for de fleste brukere.

 

Om noen atter en gang begynner å trekke slettmeg.no (personvern) inn i denne diskusjonen, må jeg bare få si at det vitner om vesentlig svekkede intellektuelle evner,

i alle fall bør man sette seg litt bedre inn i hva personvern er. Styret har vist gang på gang, gjennom hard moderering og klask på lanker at de tar personvern på alvor, og det regner jeg med de vil fortsette med.

 

Om man ikke er fornøyd med endringen har alle anledning til å melde seg inn i NOJS å påvirke slik at regelene blir endret. Det er ikke lenge til generalforsamling heller.

Link to comment
Share on other sites

Et direkte spørsmål til styremedlemm eller noen andre som kan svare på vegne av kammeret: Gjelder denne regelen nå? at om jeg endrer mine innlegg til feks XXXXXXXXXXXX så vil de bli endret tilbake?

Når trådde denne regelen i kraft?

Og hvor lang varslingstid fikk jeg og de andre brukerne som ikke er NOJS medlemmer?

 

 

Er enig her, føler det er noen som har rokke og slette det de ville, før vi som ikke er NOJS. er noen XXXXXXXXXXX i noen innlegg før denne reglen kom. Men jeg tror ikke dette kommer til og bli noen strort problem (for min del) men skjønner at mange reagerer her..

 

skjønner og at reglen burde komme sånn snikened.. ellers kunne kammeret hatt valdig mange xxxx og .....

Link to comment
Share on other sites

Om noen atter en gang begynner å trekke slettmeg.no (personvern) inn i denne diskusjonen, må jeg bare få si at det vitner om vesentlig svekkede intellektuelle evner

Takk skal du jammen ha (siden det var jeg som nevnte personvern), hva sier regelverket om slike betraktninger om mitt intellekt da? :shock: Dette hadde jeg ikke ventet av deg....

Link to comment
Share on other sites

Hvis man har et behov for å slette noe man skrev før regelen ble endret, etter at regelen er innført, vil nok dette bli tatt hensyn til, men må derefter gjøres av tekniker, muligens moderator.

Som SSamiK skriver vil det ellers måtte lages et nytt forum for før eller etter.

 

Ellers vil jeg på det sterkeste oppfordre til å holde meningsutvekslingene på et anstendig nivå

Link to comment
Share on other sites

Hvis man har et behov for å slette noe man skrev før regelen ble endret, etter at regelen er innført, vil nok dette bli tatt hensyn til, men må derefter gjøres av tekniker, muligens moderator.

 

En vil jo alltid ha mulighet til å slette uten hjelp av tekniker eller moderator? Men en kan risikere at det blir gjenopprettet om det var noe interessant og viktig for debatten som stod der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg forstår hva du mener Hassel og jeg kan prøve å forklare hva jeg mener med "tilbakevirkende kraft", opphavsrett kan jeg dessverre ikke noe om.

 

Med tilbakevirkende kraft mener jeg at det kommer nye regler som skal gjelde for gamle innlegg.

 

Et eksempel: En eller annen skrev et innlegg 01.01.2008 og forholdt seg til gjeldende regelverk på samme dato. Så kommer det nye regler som gir andre muligheter/forutsetninger 01.02.2008 som skal regulere nevnte innlegg.

Link to comment
Share on other sites

En vil jo alltid ha mulighet til å slette uten hjelp av tekniker eller moderator? Men en kan risikere at det blir gjenopprettet om det var noe interessant og viktig for debatten som stod der.

Nei vi mistet jo muligheten til å slette alt unntatt siste innlegg i en tråd etter vinterstorkræsjen og den påfølgende vårsjauen. En feil beslutning i mine øyne.

 

EDIT: Vi kan ikke gjøre DET heller nå, ser jeg.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er litt betenkelig at styret nå innfører en slags eiendomsrett til innlegg som er skrevet i tillit til et annet regelverk. Hva om styret (les:Nojs) ved neste korsvei bestemmer seg for å hevde rett til å bruke innlegg, bilder osv i kommersiell sammenheng? Dette bare som et tenkt eksempel for å påpeke det prinsippielle i denne saken. Man må kunne ha tillit til de regler som gjelder på det tidspunktet man legger inn data. Slik fremgangsmåte virker veldig betenkelig og minner meg om at jeg bør være veldig forsiktig med hva jeg legger inn på dette forumet.

Link to comment
Share on other sites

De har rettigheter mot det i det nye regelverket:

- Innlegg i gamle tråder skal ikke slettes. Vi forbeholder oss retten til å gjenopprette innlegg, eller gjenfortelle hovedtrekkene i innlegg, der sletting av innlegg har medført vesentlige mangler for tråden.
Link to comment
Share on other sites

en kommentar til det Ranger sier her:

Nei vi mistet jo muligheten til å slette alt unntatt siste innlegg i en tråd etter vinterstorkræsjen og den påfølgende vårsjauen. En feil beslutning i mine øyne.EDIT: Vi kan ikke gjøre DET heller nå, ser jeg....

Det ble faktisk IKKE gjort om noe etter den vinterkræsjen. Iallefall ikke med hensikt. Det som ble gjort da var en oppgradering av mjukvaren vi bruker som forum (phpBB) og om noe ble forandret den gangen så skjedde det utilsiktet pga en forandring i koden til phpBB. Dette burde vært tatt tak i, men har av en eller annen grunn ikke blitt gjort noe med. Det var den gang, såvidt meg bekjent, mulig å slette innlegg dersom det ikke var kommet noe post etter det aktuelle innlegget Villkårlig sletting av egne innlegg har aldri vært mulig.

Link to comment
Share on other sites

Men en kan jo ta en Poacher og skrive "xxxxxxxxxxxxxxxxxxx"?

Ja, men vær så snill å ikke gjøre det av rent prinsipp. Vi trenger inleggene til dere som er uenige også. Bruk det når dere angrer på et innlegg. Om inlegget ikke er livsnødvendig for tråden, så er dette helt greit.

 

Slik har jeg forstått det.

Link to comment
Share on other sites

De har rettigheter mot det i det nye regelverket:
- Innlegg i gamle tråder skal ikke slettes. Vi forbeholder oss retten til å gjenopprette innlegg, eller gjenfortelle hovedtrekkene i innlegg, der sletting av innlegg har medført vesentlige mangler for tråden.

 

Viktig å legge merke til at de forholder seg til det, om det medfører vesentlig mangler for tråden.

Altså er det ikke ofte det vil skje, men man har sikkret seg kontinuitet.

Link to comment
Share on other sites

Viktig å legge merke til at de forholder seg til det, om det medfører vesentlig mangler for tråden.

Altså er det ikke ofte det vil skje, men man har sikkret seg kontinuitet.

Og det er greit nok for min del hvis det ikke gjelder innlegg skrevet før det nye regelverket.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...