Jump to content

Bruker du signalfarger under jakta?


hjortefot.com

Bruker du signalfarger under jakt?  

168 members have voted

  1. 1. Bruker du signalfarger under jakt?

    • Ja
      106
    • Nei
      62


Recommended Posts

Av ren nysgjerrighet stiller jeg det følgende spørsmålet,

-bruker kammeratene signalfarget utstyr under jakta?

 

Spørsmål til dem som svarer ja:

:arrow: Hva slags utstyr og bekledning?

:arrow: Hvordan påvirker dette statistikken for felt vilt? Noen forskjell?

 

Spørsmål til dem som svarer nei:

:arrow: Er det noen spesiell grunn til at du ikke bruker signalfarget jaktbekledning?

Link to comment
Share on other sites

Teorien er vel at mange dyr ikke ser farger (så godt), og sånn sett burde oransje være OK så lenge det er brutt opp med litt kammo-mønster.

Desto mindre farge-sensorer det er i et øye, desto mer plass til (svart-hvitt) lyssensorer. Slik jeg tolker det så vil godt (svart-hvitt) nattsyn kreve høy tetthet av (svart-hvitt) lyssensorer, hvilket går på bekostning av hvor mange fargesensorer det er plass til.

Godt nattsyn er sikkert viktig for mange vilt-arter, men brukbart fargesyn er kanskje også viktig for noen arter, som f.eks. bær- og lyngskuddspisende skogsfugl?

Link to comment
Share on other sites

Fluoriserende gul lue, eventuelt guttungens røde Gunners lue. Mitt første år som jeger. Har opplevd at fuglene drar opp på litt langt hold, men også på helt greie hold. Fugler, eventuelt annet vilt ser vel som oftest oss jegere lenge før vi ser dem? Så hva vi går med er ikke allverdens viktig. Hadde vært moro å prøvd et år med knallrosa fra topp til tå, men da hadde man vel fått opptil flere truserøsk og skjenn av de tradisjonelle grøntkledde herremenn :D

Link to comment
Share on other sites

Orange på hodet alltid på storviltjakt og orange signalvest i passende terreng og vær.

Effekt på rein er i alle fall ikke-eksisterende. I år gikk en flokk på 60 dyr rett på meg i åpent skogslandskap. Jeg satt med orange vest lent inntill et tre for å viske ut min menneskelige form. Flokken gikk rett forbi på begge sider uten å merke meg. Nærmeste passerte på 3 meter. Kun ett dyr merket meg da den gikk inn i luftstripa, men selv på 5 meter så den meg ikke til tross for at jeg lyste opp skogen i min moteriktige vest.

 

Bruker også orange på hodet under småviltjakta når jeg jakter i terreng hvor jeg kan møte andre jegere. På terreng hvor det ikke er noen andre bruker jeg ikke noe signalfarger. Fugler ser jo farger og jeg oppfatter det slik at det blir noe mindre fugl med fargerike klær, men effekten er ikke dramatisk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker ikke signalfarger. Tror dog ikke at det innvirker negativt på fangstresultatet å bruke det. Jeg kan i alle fall ikke se forskjell på de som bruker det og de som ikke gjør det i fangststatistikken.

 

Grunn til at jeg ikke bruker det ligger bare i hodet mitt........eller i følelsene kanskje? Føler at jeg stikker meg ut og at det ikke er "riktig". Har sikkert også noe med at jeg driver snikjakt og da helst ikke vil stikke meg ut.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis man jakter i eget terreng - og har "noia" - så er det jo ikke noe risikofullt å kle seg som "lynget".

 

Men hvis andre er med på jakten - synes jeg det er greit å vise hvor jeg er på post - og hvor jeg går.

 

På TV - ser jeg at de opererer skuddskader - som legevakten her hjemme plastrer et sår.

 

Men når jeg ser på utfallet av hjorten som ligger på bakkenivå etter noen minutter - er jeg temmelig overbevist om at beste forebygging er orange kamo.

 

Og hvis noen skyter meg - skal de jaggu få stå skolerett i tingretten - og forklare hva de skjøt på :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nei,bruker ikke signalfarver. Men så kler jeg meg ikke usynlig heller.

Jeg tar på meg det som jeg finner i skapet jeg..om genseren er hvit,blå eller rød spiller ingen rolle. På hodet har jeg en hvit lue.

Så jeg vises godt i terrenget,å vil ikke være usynlig for andre jegere eller mine hunder.

Men man skulle vel vært flinkere å brukt synlighetstøy på jakt.

Det er kun på revejakt at jeg vil være usynlig

Kan ikke si at det blir mindre fangst med fargerikt tøy kontra grønnkamo.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns til og med det er fært og være på jakt uten ansiktsmaske så det veldig skjeldet jeg har på meg signalfarger under jakt, med det unntak om jeg jakter med folk jeg er usikker på.

Dette bildet er tatt under bukkejakta i år av undertegnede.

28c3qt4.jpg

Link to comment
Share on other sites

"om genseren er hvit,"

 

Min erfaring er at hvite "ting" - blir oppdaget av viltet.

 

Men selvsagt - bevegelse er "makro-faktoren".

Med hvit bekledning - er denne faktoren mye mer "betent" enn med mørke farger (orange/grønn/blå etc.).

 

Men hvis du har erfaring med at hvit bevegelse er like "god" som grønn bevegelse - så holder du på dine farger :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har sjokkoransje hue/ caps, alt ettersom temp. Kvifor? jo for det fjerner eikvar tvil. Heller ha eit signalfarga klesplagg eller ei kula i rævo. eller andre meir kritiske plassar. Men kvifor ikkje gjera det lettare for dine jaktkollegaer/ venner når du kan. Har ikkje hatt noko negativ innvirkning på viltet. Då e da andre faktorar som spelar inn, som lukt(feil vind), bevegelser og så vidare. Så e da jo og store forskjeller på kva jaktform det er snakk om. Bruker signalfarga hode plagg under hjortejakt, støkkjakt på rype. Men sjelden om eg og nokre kamerater sitter på trekket etter and, gjess etc..

Link to comment
Share on other sites

Bruker orange caps når jeg jakter med flere, funnet ut at det gjør jakta letter for oss selv, da det er veldig lett å se hvor du har kompisen/kompisene, særlig i tett skog osv.

Ved postering etter rev/rådyr osv og ,hvor jeg er alene er det ikke alltid jeg bruker orange cap.

Link to comment
Share on other sites

Har en orange caps, men bruker den ikke ofte. Jakter stortsett alene, og da trenger jeg ikke signal farger.

 

 

Men det kan jo være andre jegere i området og.

 

 

 

Bruker oransje caps selv. Den sitter alltid på, enten jeg jakter alene eller sammen med noen, unntatt om vinteren på toppjakt. Går støkkjakt på skogsfugl, og det er jo ganske mye lettere å se kompisen i tetta. Da vet jeg alltid hvor han er og er aldri usikker på skudd. Om oransje caps fører til mindre fangst vet jeg ikke. Tror egentlig det ikke har så mye å si. Støkker stadig vekk fugl på svært nært hold, så tviler på at det har noen negativ effekt. Tror nok heller det går på kontraster fremfor farge. Å gå med feks hvitt i stedet for camo tipper jeg har mer å si. Det er vel en grunn til at vintercamoen er hvit og ikke svart!

Link to comment
Share on other sites

Har brukt signalfarga caps i noen år, men før sesongen i år gikk jeg til innkjøp av signalfargakamo vest fra sweedteam.

Med den på i år har det blitt flere bukker enn vanlig, og det har detti både hjort og villrein.

Når hjortehinna kan stå på 30 meter å studere terrenget nøye uten å se meg, og elgoksen som i går stod å myste i min retning på 40 meter uten å se meg. Så har ikke jeg noen grunn til å la den vesten ligge hjemme.

På reinsdyrjakta var jeg sjeleglad for at jeg hadde den på meg, der vil jeg si det er uansvarlig og ikke ha farge på seg.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt signalfarga caps siste 10 åra i elgjakta, gir en ekstra trygghet. I år har jeg handlet en jakke fra Norteam med signalfarger på armer og skuldre, så blir ennå litt lettere å se, også fordi jeg går en del med dachsen på rådyrjakt og har postskyttere i terrenget.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Har altid på meg en oransje refleksvest. Oransje vises mye bedre i høstfargene en det gult gjør.

 

Har ikke noe å si for jakta mener nå jeg. (Jakter småvilt). Sto 3 meter unna en rype i går og den ville ikke fly engang.

prøvde å fange den med bare hendene, funka dårlig, letta på 60cm :lol:

Link to comment
Share on other sites

Var på skogsfugljakt forrige helg sammen med to andre i jaktlaget, og vi brukte signalgrønne vester på oss. Dette av to grunner, det pågår elgjakt og vi ville være synlig for dem. I tillegg var det svært lett å finne tilbake til hverandre selv om vi jaktet i ukjent terreng.

 

Vi opplevde heller ikke at fuglen oppdaget oss tidligere.

 

Det var første gang vi brukte vester på jakt, og er positive til å fortsette med dette.

Link to comment
Share on other sites

Oransje camo caps m/øreklaffer. Er noe alle skulle brukt når det går andre jegere i skogen eller fjellet. Du kan se en person på mange 100 meter når noen går med en lys farge, noe som øker sikkertheten som bare det. Men vist eg sitter på post nede med vannet å jakter ender så bruker eg det ikkje. Men caps min er dobbel så tar 2 sec å skifte vist det skulle være nødvendig :)

Link to comment
Share on other sites

Ja og nei,

 

Leser en om ulykker, skjer disse nr flere jakter sammen. HKamerater i "linje" etrter fugl, lag på rådyr/elgjakt, osv. I slike situasjoner er det etter mitt syn uansvarlig å ikke ha signalfarger på seg. :shock:

 

Når jeg jakter alene i terrenget ( og vet det) bruker jeg ikke signalfarger. :oops:

Dessverre inngrodd fra yngre dager da det alltid satt en gnom med kikkert for å følge med hva andre gjorde. Nå når guttungen har begynt å være med kommer signalfargene til å blil brukt i større grad. :roll:

Han skal få lære å bruke dem fra starten. :wink::!:

Link to comment
Share on other sites

Når jeg jakter sammen med andre, bruker jeg skyggelue med oransje 'sikkerhetsfarge.' I tillegg bruker jeg oransje vest når jeg går med hund. hunden har forøvrig også oransje dekken. Hvis jeg er på smygjakt alene bruker jeg somregel ikke oransje. Og jeg tror ikke fargen er avgjørende for resultatet.

Link to comment
Share on other sites

Bruker nesten alltid oransje lue/cap.

Unntaket kan være senhøst skogsfugljakt i områder jeg vet jeg er alene (jeg jakter nesten alltid alene med bikkja). Da vil uansett bjella til bikkja alarmere andre jegere om at det er noen i området. Årsaken til unntaket er at jeg har erfart at lett fugl kan dra på lang avstand ved synet av lua.

Andre unntak er svært sjeldne, men forekommer ved postering langs jordekanter, sjøer etc.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

"jaktar på lag der eg er godt kjent, og postar påkjente postar"

 

og hvilken garanti gir det :wink:

 

Bare tøys å ikke påkle seg riktige farger :) - og så får de som aldri har blitt påskutt - synes noe annet :?

 

 

 

Samme gjør vi, vi har bare kjente poster som klaffer hvert år;)

 

Så visst jeg sier jeg går f.eks til "stordammen" så vet alle hvor jeg er og hvor jeg sitter;)

Link to comment
Share on other sites

"jaktar på lag der eg er godt kjent, og postar påkjente postar"

 

og hvilken garanti gir det :wink:

Ja, eg ser den. Eg burde nok bruke signalfarge der og. Det er berre det at eg likar betre form og funksjon på den grøne patruljehatten min, enn på den oransje capsen. Sånn med tanke på kamuflasje og å bryte konturen av hovudet.

 

Når eg jaktar på lag der eg er mindre kjent, brukar eg so godt som alltid oransje caps.

 

PS: Og ja, dei rotekoppane har eg vore borti fleire gonger. Du får ikkje dei til å bruke singalfarge i alle fall...

Link to comment
Share on other sites

Tror nok du har gått glipp av en del sjanser ja. Ei hvit lue lyser opp for alle dyr og folk, men ei orange lue viser bare godt igjen for fugl og folk. Helt hvitt og helt svart er nesten like ille for hjorteviltet sin del.

Men det betyr ingenting hvis du ikke bryr deg om å skyte. Hvis jeg vil ha kontakt med hunden så vifter jeg med ei hanskeløs hånd når den kikker i min retning.

Nei,bruker ikke signalfarver. Men så kler jeg meg ikke usynlig heller.

Jeg tar på meg det som jeg finner i skapet jeg..om genseren er hvit,blå eller rød spiller ingen rolle. På hodet har jeg en hvit lue.

Så jeg vises godt i terrenget,å vil ikke være usynlig for andre jegere eller mine hunder.

Men man skulle vel vært flinkere å brukt synlighetstøy på jakt.

Det er kun på revejakt at jeg vil være usynlig

Kan ikke si at det blir mindre fangst med fargerikt tøy kontra grønnkamo.

Link to comment
Share on other sites

Bruker denne med orange ut:

safteycamovendbar-2.jpg

 

Pluss denne på børsa:

nl6045-4.jpg

 

Siste dagen i elgjakta i fjor kom bikkja med ku og kalv i ganglos, jeg satt på huk bak ei furu på 5 cm diameter på et åpent furuberg, elgene vinkla av 10 meter foran meg - og ikke fordi de hadde sett meg... Hvis en bare ser sort-hvitt vises faktisk den mørke grønnfargen bedre i skogen enn camofarget orange...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...