Jump to content

Maksimal skyteavstand på jakt


M67

Recommended Posts

Dersom du f.eks. har satt ei grense for deg sjøl på 200 meter, hvordan GARANTERER DU at dyret ikke blir skadeskutt pga. alle øvrige risikomomenter ved jaktutøvelsen din? Det ønsker jeg et svar på...

:

 

Man eliminerer ALLE faktorer best mulig for å unngå skadeskyting!

(Skal vi se hva er det vi lærer på Jegerproven nå igjen...)

 

1. ALDRI skyte på dyr i fart, uansett avstand.

2. Skyt aldri på for lange avstander.

3. Rent skuddfelt.

4. Rett vinkel på dyret.

5. Sikker bakgrunn.

6. Tren på banen så du KAN skyte....

 

Det er så enkelt at følger man disse reglene er man rimelig sikker. Å skyte på 500 mtr. + ØKER faren for skadeskyting. Derfor gjør jeg det IKKE.

Jeg skyter ALDRI på dyr i bevegelse, uansett avstand.

At folk skyter på dyr i fart er da gud bedre meg ikke et argument for å skyte dyr på dryge hold!

Den som skadeskyter pga dyr i fart på 70 mtr. er like uetisk som en som drøyer holdene for å gjøre jakten mer interessant.

Hvist du bevisst skyter på drygt hold og det medfører skadeskyting, ja så får du jaggu være mann nok å stå for konsekvensene. YOUR CHOICE!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 377
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har på ingen måte kompetanse til å uttale meg om hva som er forsvarlig å ikke mtp. jakt på hjortedyr, da jeg aldri har drevet den jaktformen. Men jeg ser helt klart flere store utfordringer ved å drive en jaktform som udiskutabelt gjør sjangsen større for skadeskyting.

-Ja, det er jo sant at det finnes idioter der ute som skyter hjort/rådyr/elg/rein på 100 meter uten noe særlig anlegg og skadeskyter, men dette forsvarer fortsatt ikke i mine øyne å fyre av et skudd som ikke vil treffe før om 1,5 sekund. Om noe for eksemepel støkker dyret akkurat i det kula forlater løpet (vet sjangsene er små) så vet jeg at et rådyr kan flytte seg en god meter, så kanskje du er heldig å skyter av den en fot, eller skyter av hele kjeften.. Hvem vet.. Da har du plutselig et problem om du ligger på nesten 1000 meters hold. Et rådyr kan stikke seg godt bort på den tiden du vil bruke på å komme deg bort dit. Regner med at et skudd nr. 2 er mer eller mindre uaktuelt på denne avstanden?

 

Men når alt dette er sagt, så har jeg tenkt en stund på å bygge meg en langholdsrifle, da jeg har lyst å starte med denne formen for skyting. Og jeg skjønner at om man har ligget å skutt på 800 meter, og får fine samlinger, at man da ikke skal kunne skyte et rådyr på 400 meter, virker rart..

 

Jeg har ingen kjempekonklusjon å komme med, men dette er mine tanker om temaet i allefall :)

 

Men et spørsmål, hva er den avstanden de fleste jaktlag på elg bruker? Da tenker jeg på hva som er alment akseptert som maksimal avstand å skyte en elg på?

Link to comment
Share on other sites

Og jeg skjønner at om man har ligget å skutt på 800 meter, og får fine samlinger, at man da ikke skal kunne skyte et rådyr på 400 meter, virker rart..
Fordi, rådyret kan flytte seg iløpet av flyvetiden. Det gjør ikke pappen du får bra samlinger på 800m.

 

Det er nevnt en del ganger før.

Link to comment
Share on other sites

Sånn da har jeg gjort halve jobben for media... :roll:

 

-"Hjort skadeskytt på en kilometers avstand! -Trodde jeg var sikker sier jegeren"

 

-"Led lang pinefull død etter møte med sniper-jegeren"

 

-"Livsfarlige ekstremt kraftige våpen gjør at norske jegre jakter på ekstreme hold, fare for turgåere"

 

-"338 er et kaliber spesielt for skarpskyttere, må forbys! Jegre jakter nå på mange hundre meters hold."

 

-"Skyting på levende dyr på lange hold er det siste innen norsk jakt! -Jegre avslørt på norsk nettforum!"

 

-"Flere jegre har nå fått inndratt våpnene sine og fått kraftige bøter etter å ha skutt etter reinsdyr på 1000 meters hold! -Dette er en ny trend som må stoppes med strengere lovgiving sier ola nordmann i POD"

 

-"Rådyret ble funnet etter 5 timer, da manglet hele frambeinet (bilde) Jeger skjøt etter dyr på en kilometers avstand! "

 

De er nok mer kreative enn meg også tenker jeg.. Forstår virkelig ikke hva man forsøker å oppnå med denne tråden?

Det er mange tråder her inne som nok kan komme til å ødelegge for hobbyen vår dessverre men denne er vel kanskje den som er lettest å se for seg at "lekfolk" vil reagere veldig negativt på.

Link to comment
Share on other sites

Og jeg skjønner at om man har ligget å skutt på 800 meter, og får fine samlinger, at man da ikke skal kunne skyte et rådyr på 400 meter, virker rart..
Fordi, rådyret kan flytte seg iløpet av flyvetiden. Det gjør ikke pappen du får bra samlinger på 800m.

 

Det er nevnt en del ganger før.

En annen ting er at kommer det et vindpust som er så svakt at det er knapt merkbart, la oss si 100 meter fra jegeren (som altså ikke merker det) kan kula forflytte seg. Forhåpentligvis slik at det blir bom og ikke vomskudd. Dette er også en faktor man ikke kan ha full kontroll over på langholdsskyting. Man kan bli god til vindberegning, men det er ingen gitt å vite helt hvordan det blåser en halv km lenger fremme. Skyter man på vanlige jakthold spiller det liten rolle. På langhold spiller det stooooor rolle! Det er altså sinnsykt krevende å beregne vindens påvirkning på kula. En feilberegning får kun som konsekvens at man bommer på blinken når det er papp som er målet...

Link to comment
Share on other sites

Og jeg skjønner at om man har ligget å skutt på 800 meter, og får fine samlinger, at man da ikke skal kunne skyte et rådyr på 400 meter, virker rart..
Fordi, rådyret kan flytte seg iløpet av flyvetiden. Det gjør ikke pappen du får bra samlinger på 800m.

 

Det er nevnt en del ganger før.

 

Hmmm, ja.. Jeg skriver jo det? Heh

men dette forsvarer fortsatt ikke i mine øyne å fyre av et skudd som ikke vil treffe før om 1,5 sekund. Om noe for eksemepel støkker dyret akkurat i det kula forlater løpet (vet sjangsene er små) så vet jeg at et rådyr kan flytte seg en god meter
Link to comment
Share on other sites

De er nok mer kreative enn meg også tenker jeg.. Forstår virkelig ikke hva man forsøker å oppnå med denne tråden?

Det er mange tråder her inne som nok kan komme til å ødelegge for hobbyen vår dessverre men denne er vel kanskje den som er lettest å se for seg at "lekfolk" vil reagere veldig negativt på.

 

@Glenn_G

+1

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som det har gått noen PMer mellom langholdsskytterene om ikke å delta i tråden mere. -stille tilbaketrekning og omgruppering 8) ?

Det er jo greit nok, jeg er glad tråden utviklet seg til at flere tør å stille kritiske spørsmål rundt dette med langholdsjakt.

Vanligvis har man blitt avfeid som moralist, stolpepisser og det som verre er om man har kommet med motforestillinger.

Jeg fryktet lenge at jeg skulle bli eneste skyteskive i denne tråden, men det ser jo ut som stemningen har snudd.

 

Men noen spørsmål står fremdeles ubesvart:

-Er det lov å skyte på rådyr på 400 meter i Norge?

-Hvordan ville utfallet bli i en rettsak om noen ble tiltalt etter § 19 etter å ha skutt på 400 meter om vedkommende kunne dokumentere gode skyteegenskaper?

-Vil vi egentligt vite det....

 

Og hva er akseptable avstander å skrive om på kammeret?

Link to comment
Share on other sites

Og hva er akseptable avstander å skrive om på kammeret?

 

Akkurat dette interesserer jeg og meg for, men samtidig så er det jo moralsk forkastelig. Jeg har flere ganger lest her inne at "hva man gjør ute i felt, er ikke alltid man bør nevne her på forumet". Hva om media leser det? Og ikke minst NOAH.. Kan jo like gjerne sende dem en video av at man flår en elg levende eller no..

 

Å skrive det er jo et direkte hint om at det er mye "snusk" som foregår blant jegere..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er da flere av oss som har skrevet hva vi synes om dette tikka...

til spørsmålene dine:

-Hvordan ville utfallet bli i en rettsak om noen ble tiltalt etter § 19 etter å ha skutt på 400 meter om vedkommende kunne dokumentere gode skyteegenskaper?

Husker du han som la ut video av seg selv når han skjøt 4 hjort på 19 sekunder? Utvilsomt god skyting av en dyktig jeger. Han ble dømt for uaktsom jakt. Dersom noen synes at de er godt nok til å skyte rådyr på 400 meters hold (eller hjort på 1 km) så tipper jeg at de bare kan drømme om at oppsynet eller domstolene vil være enig.

 

Og hva er akseptable avstander å skrive om på kammeret?

Som nevnt holder vi i styret på å utarbeide et nytt regelverk for kammeret.no. Dette skal til høring og diskusjon i NOJS medlemsforum. Spørsmålet ditt kommer til å bli berørt i regelverket.

Link to comment
Share on other sites

Og hva er akseptable avstander å skrive om på kammeret?

Som nevnt holder vi i styret på å utarbeide et nytt regelverk for kammeret.no. Dette skal til høring og diskusjon i NOJS medlemsforum. Spørsmålet ditt kommer til å bli berørt i regelverket.

 

Satt litt på spissen, men likevel med en god posjon alvor: Akseptable avstander å skrive om på kammeret (eller et hvilket som helst nettforum/nettside) er de avstandene som står i jegerprøveboka.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg hadde hatt evnen til å påvirke noe om hva man skal skal kunne diskutere i et diskusjonsforum i full offentlighet, ville jeg ha stemt for at man skal kunne skrive om hva som helst så lenge det ikke rammes av straffeloven. Altså ikke slik at temaet ikke skal kunne være straffbart, men at selve ytringen er det.

Tydeligere: Forumet bør absolutt tillate diskusjoner om straffbare forhold, men slå knallhardt ned på uttalelser som faller utenfor ytringsfriheten.

 

Men om temaet - jeg tror ikke det er straffbart i seg selv å felle et rådyr på 400 meter. Men hvis det skulle oppstå en farlig situasjon, eller at noen anmelder jegeren, kan et skadeskutt dyr på den avstanden garantert bli brukt av en aktor for å bevise at jegeren ikke hadde kontroll.

Link to comment
Share on other sites

Men hvis det skulle oppstå en farlig situasjon, eller at noen anmelder jegeren, kan et skadeskutt dyr på den avstanden garantert bli brukt av en aktor for å bevise at jegeren ikke hadde kontroll.

 

Dette er jo en vurdering av ferdigheter og kontroll over variabler.

Hvem har mest kontroll: Jegeren som skyter de 30 obligatoriske treningsskuddene og feller et rådyr på 150 meter, eller jegeren som skyter hundrevis/tusenvis av skudd på lange avstander og feller et rådyr på 450 meter?

 

I min mening er den som i 99% av tilfellene kan levere et dødelig skudd på en gitt avstand, også egnet til å skyte på den avstanden. Hvor langt ut den avstanden er, er høyst individuelt.

Link to comment
Share on other sites

Det gleder meg igrunnen stort at Tikka T3 og jeg ser ut til å være nærmest enige, og det har blitt skrevet mange gode innlegg, Truls og Wadcutter sine over oppsummerer mye.

Andre sin overbevisning om at de har monopol på både sannheten og rett etikk og moral skuffer meg nokså mye, hva er rett? Vet dere det helt sikkert? Men som han sier:

 

Men noen spørsmål står fremdeles ubesvart:

-Er det lov å skyte på rådyr på 400 meter i Norge?

-Hvordan ville utfallet bli i en rettsak om noen ble tiltalt etter § 19 etter å ha skutt på 400 meter om vedkommende kunne dokumentere gode skyteegenskaper?

-Vil vi egentligt vite det....

 

Ikke vet jeg? og ikke er vi nærmere et svar.

Diskusjonen har dreid seg veldig mye om om men og jakt på 1000m hold - 1000m meg midt i ræva!

Vi diskuterer omtrent hvorvidt fartsgrensen skal være 60 eller 70 ut ifra argumenter om hvor farlig det er å kjøre i 300..

 

Vi får selvsagt ikke vite om det er lov eller ikke før noen legger det ut på Youtube og blir dratt for retten. Så svaret er altså at det som skjer på heia, det blir på heia, OK, men er det slik vi vil ha det? Sekkelg - OK for meg, jeg er ikke grunneier...

Eller en IDIOT spør DN om hva som er lov og ikke :roll: Da har en tilfeldig byråkrat sitt livs mulighet til å gjøre sin personlige mening til de facto lov. Er det slik vi vil ha det? Hvor langt blir det forresten?

 

Hadde det ikke da vært bedre om vi kunne si oss sånn halvveis enige?

1000 er innihelvetes langt - jeg vil se dokumentasjon på treffsannsynlighet

200 er OK, iht. jegerprøvebok, NJFF, Reinpolitiet, Hvermansen og Fandens Oldemor?

300?, for viderkomne? Hvis du trenger å spørre, så la vær?

400? For spesielt interesserte?

500?

 

 

 

Hva om media leser det? Og ikke minst NOAH.. Kan jo like gjerne sende dem en video av at man flår en elg levende eller no..

 

Å skrive det er jo et direkte hint om at det er mye "snusk" som foregår blant jegere..

Som Fredrik sier. Er også tilhenger av at en bør kunne stå for det en gjør, med rett rygg og foran NOAH og hvem som helst - da hjelper det ikke med den nokså utbredte norske jegerholdningen. Å ro det bort i vas om høsting og holde bestander under kontroll etc..

For vi dreper elgen fordi det er gøy, og for vår egen forlystelses skyld - men vi er flinke til å finne mere politisk korrekte argumenter for å forsvare det.

Er det ikke på tide å stå for det vi gjør? Slik er det og slik vil vi ha det, vi ER rovdyr, med instinkter - og jakten er en kontakt med det indre i oss selv, og ren terapi for mange - vi vil drepe noe... Er ikke det grunn nok?

 

Og da må en spørre, hvorfor er det mere galt å skyte et rådyr på 400m hold, eller snipe skarv på 500m, enn å fylle elgen med bly idet den raser forbi på kort hold? Det siste er allment, dog stilltiende akseptert, de to første "åpenbart straffbart"?

Er det fordi det ene utføres av staute bønder og velstående bykarer i pent jakttøy, og det andre av mindre velbeslåtte folk uten den samme evne til argumentasjon og ikke minst dekke av mere politisk korrekte argumenter for?

 

 

 

K

 

PS.

Om de 4 hjortene hadde falt pent og blitt liggende, hadde mulignes saken stilt seg anderledes, videoen viser jo at han IKKE har kontroll.

 

PS2.

For ordens skyld, jeg er ikke tilhenger av å oppsøke lengst mulig hold, men sitter fuggeln der den sitter, ja så sitter den der - og å smyge fra en holme til en annen har jeg ikke helt taket på...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Og da må en spørre, hvorfor er det mere galt å skyte et rådyr på 400m hold, eller snipe skarv på 500m, enn å fylle elgen med bly idet den raser forbi på kort hold? Det siste er allment, dog stilltiende akseptert, de to første "åpenbart straffbart"?

 

Å fylle elgen med bly i det den farer forbi er like ille som å skyte på 500 mtr.! At det er allment akseptert å skyte på løpende dyr, er jeg ikke med på. Er iallefall ikke slik i mitt jaktlag!

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig jakter vi for at det er gøy og for egen forlystelse. Men fremdeles innenfor de rammer som er alment akseptert. Om du synes det er enda mer gøy å strekke holdene utover det som er alment akseptert, ja da får du ikke medhold eller aksept for det. Sakt med litt andre ord, det er samfunnet som setter grenser for hvor gøy du kan ha det. Dette tror jeg det er mange som har vanskligheter for å ta inn over seg. Jaktoppsyn, reinpoliti og hvem det måtte være av myndighetspersoner jobber ut fra allment aksepterte standarder. Så de bruker den standarden og §19 når de vurderer utøvelsen av jakt.

Det sier seg nesten selv at å begynne å dele inn jegere i grupper etter skyteferdigheter er en umulig oppgave, det kommer aldri til å skje.

Det enkleste er selvfølgelig å gjøre som du vet du kan best selv, men uten å publisere det hvis du har mistanke om at det går ut over det allment aksepterte. Samtidig må jeg jo også si for min egen del at hvis du bevisst oppsøker situasjoner for å få ekstra lange og vanskelige skudd på jakt, ja da er det noe ved jakten du har missforstått.

Link to comment
Share on other sites

Enige og enige M67, jeg la nok vel mye godvilje til da jeg sa det var helt greit å skyte rådyr på 400 meter med svartkruttrevolver, sålenge man ikke legger bravadene ut på nett.

Men nå nærmer vi oss en sivilisert diskusjon uten å æreskjelle hverandre. Det er bra.

 

Ang avstandene dine, er mitt tips slik:

150 meter: OK, sålenge det går greit ( svaret er fra en oppsynsmann jeg spurte om dette en gang i reinsjakta)

150 meter: Om det ikke går greit, -usikkert, men ender sannsynligvis med frifinnelse om jegeren ellers oppførte seg greit.

200 meter: samme som 150 meter? Kanskje dokumenterte langholdsegenskaper kan vippe saken i din favør??

250 meter: Om det går greit, og du legger deg flat, påstår du trodde det var 140 meter osv, kan det være du slipper med en advarsel. Sannsynligvis ikke.

300 meter: Politianmeldelse uansett

1000 meter : Tvangsbehandling på psykiatrisk :lol: ( selvfølgelig en spøk...)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hadde det ikke da vært bedre om vi kunne si oss sånn halvveis enige?

1000 er innihelvetes langt - jeg vil se dokumentasjon på treffsannsynlighet

200 er OK, iht. jegerprøvebok, NJFF, Reinpolitiet, Hvermansen og Fandens Oldemor?

300?, for viderkomne? Hvis du trenger å spørre, så la vær?

400? For spesielt interesserte?

500?

Nå begynner vi å bli ganske mye mer enige, ja. Bortsett fra at jeg mener at 1000m er for langt, samme eff.

 

Jeg liker ikke skarpe grenser for et sånt spørsmål, for "det avhenger av", og vi beveger oss gradvis lengre inn i en gråsone som blir mørkere og mørkere grå. Det eneste jeg er rimelig sikker på er at 100-200 meter normalt er forsvarlig hold (gitt at jegeren kjenner sin begrensing, tilpasser seg til forholdene, etcetera, etcetera) mens 1000m er -- nettopp -- innihelvetes langt og i mitt hode for langt i forhold til ting som kan skje mens kula er på vei. Hvor "grensa" går mellom disse to ytterlighetene veit gudene og ihvertfall ikke jeg. Antakeligvis er det stokk stein umulig å trekke en strek på bakken og si at "her går grensa".

Link to comment
Share on other sites

Det der med svartkruttrevolveren leste jeg ikke engang :wink:

 

250 meter: Om det går greit, og du legger deg flat, påstår du trodde det var 140 meter osv, kan det være du slipper med en advarsel. Sannsynligvis ikke.

300 meter: Politianmeldelse uansett

Om jeg trodde det var 150 og det egentlig var 250 så burde jeg anmeldes, det er så lett å verifisere idag at det ikke er noen unnskyldning, men heller noe som beviser uaktsomhet.

At jeg skal politianmeldes for å felle et vilt (skarv, måse, rådyr, elg, eller hva som helst) på 300m er jeg dypt og fullstendig uenig i. Skiller du på art forresten.

Kan man politianmelde seg selv?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dersom du f.eks. har satt ei grense for deg sjøl på 200 meter, hvordan GARANTERER DU at dyret ikke blir skadeskutt pga. alle øvrige risikomomenter ved jaktutøvelsen din? Det ønsker jeg et svar på...

:

 

Man eliminerer ALLE faktorer best mulig for å unngå skadeskyting!

(Skal vi se hva er det vi lærer på Jegerproven nå igjen...)

 

1. ALDRI skyte på dyr i fart, uansett avstand.

2. Skyt aldri på for lange avstander.

3. Rent skuddfelt.

4. Rett vinkel på dyret.

5. Sikker bakgrunn.

6. Tren på banen så du KAN skyte....

 

Det er så enkelt at følger man disse reglene er man rimelig sikker. Å skyte på 500 mtr. + ØKER faren for skadeskyting. Derfor gjør jeg det IKKE.

Jeg skyter ALDRI på dyr i bevegelse, uansett avstand.

At folk skyter på dyr i fart er da gud bedre meg ikke et argument for å skyte dyr på dryge hold!

Den som skadeskyter pga dyr i fart på 70 mtr. er like uetisk som en som drøyer holdene for å gjøre jakten mer interessant.

Hvist du bevisst skyter på drygt hold og det medfører skadeskyting, ja så får du jaggu være mann nok å stå for konsekvensene. YOUR CHOICE!

 

Du har selvsagt mye riktig i det du skriver, men det er ikke svar på spørsmålet jeg stilte. Du spurte etter GARANTIER, og jeg ba deg om det samme.

 

De momentene du trekker frem vil så definitivt medvirke til å REDUSERE faren for skadeskyting og unødige lidelser for viltet, men de gir ingen garantier. Det eneste som er GARANTERT er at dersom man velger å ikke løsne skudd, så skadeskyter man heller ikke :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt forvirret her. Diskuterer vi hvor langt det er lovlig å felle vilt i forhold til norsk lov, eller diskuterer vi hvorvidt det er lov/burde være lov å legge ut tråder her på kammeret om det?

 

I forhold til hva som er tillatt etter norsk lov, så tviler jeg på at det er så mange jurister som har uttalt seg i tråden. Hvis noen kan vise til en spesifikk paragraf der det står nevnt en spesifikk avstand, så ser jeg gjerne at den henvises til. Det nytter ikke å påstå at det som står i jegerboka er det som er loven, da denne boken neppe kan sies å være et juridisk dokument. Før en slik sak med vilt felt på "for lang" avstand har vært oppe i rettsystemet, så kan ingen med sikkerhet si hva som faktisk betegnes som "for lang" avstand. I så tilfeller så er det jo positivt for begge parter, resultatet endelig en avklaring på hva som er lov og ikke lov. Vanskeligere en det er det faktisk ikke. Hva resten her inne måtte mene eller ikke mene om "langholdsjakt" er mer eller mindre likegyldig. Dette er tross alt en filosofisk diskusjon, da ingen av partene kan fremvise hverken en lovtekst eller gjeldende rettspraksis innenfor området. Jeg velger å ikke ta stilling til hva som er lov eller ikke lov, men tar til takke med å vite for min egen del at jeg hvilken avstand jeg ville være komfortabel med å løsne skudd på. Jeg er ikke ansvarlig for andre enn meg selv, og vil ikke hevde å kunne dømme noen på bakgrunn av den type jakt som de måtte bedrive.

 

Når det gjelder hva som er lov å legge ut her på kammeret.no, så føler jeg at situasjonen er absurd. Hvis en bruker føler for å legge ut innhold, og står fullt inne for innholdet i den, så burde det så lenge det ikke strider mot norsk lov være fullt lovlig å lage slike tråder. Grunnen for at jeg i det hele tatt gidder å være her på kammeret.no er at det er et mangfold i trådene. Når trådene i tillegg er velskrevet, interessante og har gode forklaringer så er det bare en bonus for meg som bruker. Unnskyldningen om at enkelte unge jegere vil la seg rive med av tråder som omhandler jakt på langt hold, så kjøper jeg den ikke. Det er samme argumentasjon som at de som spiller skytespill har større sannsynlighet for å gå bananas med skytevåpen. Du kan ikke skylde på andre, for når det kommer til stykket er den enkelte jeger ansvarlig for sine egne handlinger. Hvis en ikke er så erfaren som jeger at en løsner skudd på avstander en ikke har forutsetninger for å klare, så får en ta konsekvensen av det selv. Jeg mener at kammeret.no blir fattigere hvis det skal bli slik at det ikke skal være lov å legge ut slike tråder her. Kan en ikke legge til et eget underforum under jakt, langholdsjakt, med ymse advarsler og en disclaimer om faren med denne typen jakt, at disse personene har over gjennomsnittlig erfaring med denne formen for skyting osv.

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder hva som er lov å legge ut her på kammeret.no, så føler jeg at situasjonen er absurd. Hvis en bruker føler for å legge ut innhold, og står fullt inne for innholdet i den, så burde det så lenge det ikke strider mot norsk lov være fullt lovlig å lage slike tråder.

-T

 

 

Problemet er at bl.a POD har kommet ut med nye rundskriv som forbyr ting de har lest om på forumer og ikke liker.

Så resultatet kan fort bli at det som er lov i dag, blir forbudt i morgen bare fordi noen ville absolutt legge det ut på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Eg meiner og at ein ikkje kan trekkja ei absolutt grense, då dette varierer med skyttar, ver og kor stort viltet er, og korleis det står. Men det undrar meg kor mange som brukar tid og energi på å definera absolutte makshald med og utan bot. Dette trur eg må vera dårlege skyttarar som misunner andre å kunna jakta og skyta på lange hald.

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

M67: Jeg snakker om hjortevilt, side det er større sannsynlighet for at oppsynet henger seg opp i det enn om det er småvilt det er snakk om. I praksis er det vel villreinjakt vi snakker om, det er vel eneste plassen oppsynet kan se hva som foregår? Småvilt har jeg personlig et mer bom/ treff forhold til. Her kan mine holdninger godt være fullstendig uetiske og forkastelige, men det må vi ta i en annen tråd :wink:

 

Det er vel ikke vanlig å politinmelde seg selv, vurderer du det? En måte er vel å legge ut en Youtube snutt der avstanden går klart frem ( og stå for dette når man blir konfrontert)

Akkurat som hjortevideoen førte til påtale og domfellelse.

 

Tetanus: Nei, det står ikke definert maksavstand i loven, og det er heller ikke rettspraksis på dette. Det er derfor vi tipper mulige reaksjoner fra oppsyn/ påtalemyndighet. Og jeg understreker tipper.

 

Linduvarri: Dette har du helt sikkert rett i... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Beklager om det blir mye pes mot deg Poacher, men du har jo stilt deg laglig til for hugg i denne tråden.

 

Først og fremst: Jeg har ingen forutsetninger for å vurdere hvor langt hold man kan skyte på. Jeg har mine meninger om temaet, men de kan jeg holde for meg selv her. Det jeg derimot vil ta opp er følgende:

Rett å slett for å bryte 1000mtr grensen på jakt.

Jeg tolker utsagnet til at lange hold er et mål i seg selv, og det finner jeg litt bekymringsfullt. At man opplever lange hold på jakt er greit nok, det er vel ingen som drar på vidda etter rein som forventer å få en skuddsjanse på 50 meter. Jakter man ved en snauflate eller i flatt og åpent terreng kan man også oppleve gode skuddsjanser på litt lengre hold enn det boka anbefaler. Igjen, sånn er jakt.

 

Men de fleste som skyter på lange hold gjør det av nødvendighet. Å strekke holdene av rent sportslige hensyn blir etter min mening feil utfra kravene til human jakt. Man skal jo tilstrebe seg en så human jakt som praktisk mulig, vil du virkelig hevde at jakt på 1000meter er MER humant enn jakt på kortere avstand?

 

Om det ikke er jakt for deg, så er det helt greit, men du får ikke bestemme hva som er jaktglede for meg.

Det har du rett i, men jaktglede og jaktmoral er ikke det samme. Jeg har gitt meg med jakt for nå, jeg har mistet gløden. Ikke at det vil gjøre meg noe å skyte et dyr, men det vil heller ikke gi meg noe. Og da er jeg redd for at jeg ikke vil være en god jeger, jeg kan ikke risikere at likegyldigheten for jakta smitter over på viltet. Da lar jeg det heller være.

 

Jeg har egentlig bare ett spørsmål til deg, du kan selv velge om du vil svare på det eller ikke. Hva er viltet for deg? Er det et levende dyr eller bare en hårete selvanviser?

Hvis du virkelig må strekke holdet til 1000meter for å få noe ut av jakta er det kanskje på tide å finne på noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Her var det endel forskjellige meninger, noen bra og noen mindre bra.

Kan bare uttale meg om mitt syn på dette emnet, hva andre gjør er opp til hver enkelt. Jeg skyter kun på de avstander som jeg finner forsvarlig under de forskjellige forhold som er under jakta.Dvs maks 150 meter. Ut over denne avstanden føler jeg meg ikke komfortabel.

Jeg regner med alle dere jegere vet hvor deres egen grense går og følger den. Om dere skyter på 100 m eller 1000 m er ikke det store spørsmålet, men at dere kjenner deres begrensning og føler dere "komfortable" i enhver jaktsituasjon. Moral skal jeg ikke diskutere for den er varierer for person,jaktlag,grunneier. Men sørg for at det viltet du jakter på ikke lider unødig!!!

 

Ha en fortsatt god jaktsesong!

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som det har gått noen PMer mellom langholdsskytterene om ikke å delta i tråden mere.

Mulig, aner ikke. Jeg jobber skift, så det hender jeg må ha litt søvn. Samt at jeg er innom jobben fra tid til annen.

 

1: vil du virkelig hevde at jakt på 1000meter er MER humant enn jakt på kortere avstand?

2: men jaktglede og jaktmoral er ikke det samme.

3:Hva er viltet for deg? Er det et levende dyr eller bare en hårete selvanviser?

4:Hvis du virkelig må strekke holdet til 1000meter for å få noe ut av jakta er det kanskje på tide å finne på noe annet?

 

1: Med rett utstyr og trening, kan det være humant nok :wink:

2: Har allerede sagt at jeg har lav moral :mrgreen:

3: Trofe på veggen, mat i frysern, opplevelser for livet...

4: Nope. Kan fint bruke .223 med f.eks 80grs amax for 4-500mtr...

 

Har noen forresten "stusset" på hvorfor man kaller det for "Game Shooting" i utlandet?

Link to comment
Share on other sites

Har allerede sagt at jeg har lav moral :mrgreen:

 

Hehe, jeg får tro deg når du sier det sånn :wink:

 

Men du skjønner hva jeg sikter til, ikke sant? Jeg tror vel jeg forstår tankegangen, på et eller annet punkt er ikke vanlig jakt noen reell utfordring lenger. Man ønsker derfor å øke vanskelighetsgraden på en eller annen måte,enten ved å komme så nære viltet som mulig, bruke bue/håndvåpen eller kanskje øke holdet. Jeg skjønner den. Men ser du også at det kan være litt uheldig? Når man begynner slik kan viltet betydning bli redusert, og da løper man også større risiko for å utsette det for unødvendig lidelse.

 

Jeg sier ikke at det ikke kan gjøres riktig, jeg lurer bare på om en slik trend er heldig.

Link to comment
Share on other sites

Her har vi et tema som engasjerer kammerfolket ja.....Har skjelden sett en tråd bli så lang så raskt! :lol:

 

Jeg har ingen formening om hva som er max avstand for den "norske storviltjeger", men med mine vanlige jaktrifler så har jeg en ide om hva jeg personlig kan strekke meg til. Nå er jeg i ferd med å få bygd en langholdsrigg i et 338 super duper magnum kaliber, som utvilsomt vil kunne levere nok energi på 1000m til å felle selv elg, men jeg kommer ikke til å prøve det. Jeg har fått interessen for langholdsskyting, og jeg må nok si at det bla.a skyldes enkelte tråder skrevet av et par karer her inne som har blitt omtalt som langholds jesuser. Mitt ønske med den nye børsa er å se hva jeg kan få til på druge hold og konkurrere med kamerater og andre brukere her inne. Jakt med den blir nok ikke aktuelt i Norge.

Jeg finner det også interessant at enkelte av de her inne som forherliger langholdsjakt har militær bakgrunn. Jeg vet ikke hva de har opplevd å ikke, men det er nok heller ikke tilfeldig at f.eks innehaver av nettsiden defensive-edge også har denne bakgrunnen.Det virker nesten som om det er en rød tråd her som viser at disse skytterne ønsker å fortsette med noe de hadde praktisk nytte av i forsvaret i sitt sivile liv. Det er tidligere nevnt at når en skyter på en talibansoldat på 1000m så er det ikke så viktig hvor en treffer, de færreste har godt av en 300grs kule i kroppen, uavhengig av hvor den treffer. Å flytte dette over til jakt finner jeg som en del andre her inne direkte umoralsk. (Jeg kjenner et par tre karer som har gjennomgått utdanning i FSK, og alle disse har vært i bla.a Afganistan. Fellesnevneren blandt disse karene er at de er utrolig fokusert på oppgavene og generelt utrolig likandes karer. Jeg kjenner ikke så mange her inne, så jeg ønsker ikke at dette oppfattes som kritikk av yrkesmilitære her i landet). Det er ingen gode argumenter for å ikke komme seg nærmere dyret, med alle de fordelene det fører med seg.

Langholdsskyting finner jeg utrolig utfordrende, nettopp pga alle de variablene som finnes når holdet strekkes. Og direkte flytte dette over til å skyte på levende vilt blir feil for meg av den enkle grunn at pappen ikke tar skade av at jeg har feilvurdert en av alle variablene. Vi bør skille mellom jakt og skyting. Ang spørsmålet om en vil kunne bli straffeforfulgt om en feller et hjortevilt på avstander som nærmer seg 1000m, så er jeg ikke i tvil om det. Det handler i bunn og grunn bare om sundt bondevett! Husk at det er menigmann ola dunk som eventuelt sitter i en jury..... Med tanke på opinionen her inne, hvordan vil den da være blandt ikke jegere?

Link to comment
Share on other sites

Her er det mye av det meste, en høydare var rotters oppgradering fra skadedyr til vilt.

Mulig jeg er aleine om det, men noen av mine bedre jaktskudd har blitt avfyrt i ro og mak på like rolige dyr på lenger hold. De mer opplagt "lette" på kort hold derimot har ikke alltid vært like vellykket pga tidspress, ugunstig vind eller at dyret har dompet rett i fanget på meg uten nevneverdig varsling.

 

Når denne jakt sesongen går mot hell, har jeg planer om å børste støv av noe gammelt i skapet og melde på en langholdsskyting, for det er vel forsatt lov.

Link to comment
Share on other sites

Klippet inn noe fra hjortejakta 2009:

"Hadde jaktrapportene foran meg her en kveld og for moroskyld regnet jeg ut gjennomsnittsavstanden dyrene ble skutt på. 58 dyr, lengste holdet som er registrert er 120 m og korteste er 7 m.

Merk! De fleste avstandene er vel gjort med skjønn, selv om jeg vet at noen har avstandsmålere.

 

Da kan dere begynne å tippe hva snittavstanden ble"

 

Svaret var:

"Vel, etter en voldsom jobb med å se over hva dere tror gjennomsnittsavstanden var, får dere her fasit og kåring av vinner:

PS! Hold dere fast, langholdsfantaster og dere med ereksjon av flat kulebane....

 

Fasit: 57,9 m

Vinner chiefen.v-2 (60 m)"

 

 

Hva skal jeg si? Trenger vi longrange-shooting?

Link to comment
Share on other sites

Her har vi et tema som engasjerer kammerfolket ja.....Har skjelden sett en tråd bli så lang så raskt!

Synes det er en interessant avveksling fra "hvilken Tikka T3", "6.5 eller 308" og " hva er en drilling" etc.. Ser ut som det trengtes.

 

Trenger vi longrange-shooting?

Helt sikkert ikke, men du stiller et livsfarlig spørsmål - for oppfølgeren er klar: "trenger vi jakt?" - min er istf. : "trenger vi å forby det"

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke jeg skjøt noen av mine innenfor jegerboka :mrgreen:

 

Så hvis du får et dyr litt nærme venter du til det kommer ut på "akseptabel" avstand. Ja de sa vel at engelske gentlemen som kom hit på rypejakt aldri skjøt på en rype som satt stille, men ventet til den fløy, for da hadde den en sjangse til å overleve :wink: .

Link to comment
Share on other sites

hit på rypejakt aldri skjøt på en rype som satt stille, men ventet til den fløy, for da hadde den en sjangse til å overleve

Mulig engelske gentlemen fant det på, men jeg har nå både fått hundkjeft og blitt uglesett for å skyte sittende ryper - ikke langt herfra...Rypa skulle ha en sjanse ja, og haren også.

 

K

Link to comment
Share on other sites

hit på rypejakt aldri skjøt på en rype som satt stille, men ventet til den fløy, for da hadde den en sjangse til å overleve

Mulig engelske gentlemen fant det på, men jeg har nå både fått hundkjeft og blitt uglesett for å skyte sittende ryper - ikke langt herfra...Rypa skulle ha en sjanse ja, og haren også.

 

K

 

Mulig jeg tar helt feil her, men bør vi ikke skille mellom tradisjonell matauke og sport? Vi må jo ikke glemme at det store flertallet jegere her i landet faktisk jakter på dyr de ender opp med å spise, eller selge kjøttet til andre. Jeg er 100% enig i at ingen her i landet må jakte for å få kjøtt i magen, men når resultatet er at vi spiser viltkjøtt for minst 600 mill hvert år så er det ikke bare sport? Langholdsskyting på blink er jo en sport.

Link to comment
Share on other sites

M67, jeg antydet ikke at du eller andre her mente det. :) Jeg prøvde bare å få frem at vi bør se forskjellen på skytesport og jakt. Jeg klarer ikke å se at langholdsjakt er noe annet enn skytesport. Argumentet til langholdsjegerne er jo nettopp at dyret ikke aner at de er der. Prestasjonen handler derfor "bare" om å klare å levere et presist skudd, på laaaangt hold. Nettopp det siste vil jeg kalle skytesport, ikke jakt. Jeg er ikke i tvil om at Poacher og enkelte andre her inne klarer å levere regelmessige gode skudd på laaange hold, men igjen, dette handler jo bare om skyting, ikke jakt. (Så lenge ikke selve "drapet", skuddøyeblikket er det som er definisjonen på jakt).

Link to comment
Share on other sites

"Nei, nå må alle jegere snart begynne å jakte på en etisk og moralsk forsvarlig måte, dvs jakte slik JEG gjør, for det er det eneste riktige!"

 

Hvor ble det av respekten for enkeltindividets ferdigheter og dømmekraft? :roll: Vi har drøssevis med tråder som omhandler dette, og alle uten unntak ender opp i skyttergravskrig om bevegelse på dyret i skuddøyeblikket osv... Samme bøtteballetten..

 

Hva med å ha et minimum av respekt for at andre jegere faktisk vet hva de driver med, selv om de gjør ting annerledes enn deg selv, og sågar finner gleden i å gjøre det annerledes?!

 

Makan til egosentriske folk har jeg ikke vær borti på lenge..

 

En skribent på et utenlandsk forum kalte slike personer for "PC-brigaden":

Han ga opp å skrive innlegg fra jaktturene sine fordi det satt et helt kobbel klart for å slakte det meste han skrev.. Han hadde ikke masse timer tilgjengelig for å svare på alt dette, Han ville jakte.. Det er det tydeligvis andre som burde gjort, i stedet for å slutte seg til hylekoret på forumet..!

 

For å avrunde med noe jeg anser som innlysende:

 

Maksimal skyteavstand på jakt er den avstanden hvor jegeren anser det som sikkert at han vil treffe, og det er tatt høyde for alle faktorer av betydning.

 

For Ola Uppigar'n på elgjakt er det kanskje 60m? For Medelsvenson 150 og Poacher 700m. Hvem vet? I alle fall ikke alle andre enn dem selv!

 

Å diskutere dette videre har lite for seg?

Link to comment
Share on other sites

Kiwi, jeg synes denne tråden har holdt et brukbart seriøst nivå så langt jeg? At du drømmer om 1000m jakt er ingen hemlighet, men det er jo nevnt gode eksempler på at domstolene ikke er like hissige på "alternative" jaktformer som en del her inne er. 1000m jakt er et het potet her inne, hvordan i all verden tror du en som ikke jakter vil oppfatte det? Om vi snakker om jakt i Norge så er det ingen viltart som er så umulig å komme innpå at vi må skyte på så lange hold. Derfor tror jeg at langholdsjakt i Norge bli sett på som en økning i vanskelighetsgrad på det skytetekniske, ergo uetisk.

 

Det finnes en rekke filmer på youtube som viser vellykket langholdsjakt, jeg undres over hvor mange slike skudd som er filmet, men som aldri kommer ut siden det endte med skadeskyting eller bom? :?

Link to comment
Share on other sites

1000m meg i ræva for å sitere M67.. Jeg drømmer ikke om 1000m......

 

Det jeg derimot har sagt er at det ikke er noen umulighet for de som kan. Det er faktisk tilfelle.

 

Selv ser jeg vel for meg 500-600m som et maksimum for min egen del med min .338, forutsatt at jeg har treningsgrunnlaget. Det kommer nok neppe med det første (om noen gang) med så mange jern jeg har i ilden for tiden.... :wink:

 

Jeg tror neppe ikke-jegerne er veldig interessert i skuddavstand, kaliber, jaktform etc. De er mer opptatt av dette drapet vi utfører..

Det er drapet på dyret som er jaktens kjerne, og ikke noe vi bør pakke inn altfor godt, men stå for at det er naturlig, legitimt og nødvendig. Alt rundt er bare staffasje :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...