Jump to content

Maksimal skyteavstand på jakt


M67

Recommended Posts

De fleste argumentene for og imot er gjentatt opptil flere ganger her, og jeg tror vi har kommet til stadiet hvor diskusjonen jager sin egen hale. Vi har alle forskjellige premisser for våre meninger, så for min del ser jeg ingen grunn til å argumentere mot hverken den ene eller den andre debattanten. At en domstol ville sett på et jaktskudd på f.eks 700 meter som uaktsomt, tror jeg er mer sannsynlig enn ikke. De har sine premisser å vurdere ut i fra.

 

For min egen del er det en setning som stadig dukker opp i hodet mitt, og det er noe en flink kar en gang sa til meg:

 

"Skuddet skal komme som en konsekvens av at alt stemmer. Det ligger ganske mye i det.

 

I "vanlige" situasjoner under storviltjakt, der det tar noen sekunder fra man ser dyret til det smeller, skal jeg ærlig innrømme at jeg ikke alltid lever opp til den setningen. (Noen som kjenner igjen den befriende følelsen når dyret faktisk går i bakken?) Hadde jeg derimot fått elgen på 500 meter en fin, vindstille dag, og hatt erfaring og kompetanse innen skyting på den avstanden, hadde jeg nok hatt bedre forutsetninger for å være sikker på at skuddet jeg sendte i vei var dødelig. Likevel, jeg har liten tro på at domstolen ville vært enig.

 

Vi får gjøre som med hjemmebrenning, kose oss med det og holde kjeft :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 377
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

jeg skyter nok mer en di fleste i året og det og skyte for eks rådyr på 400-500m er uaktuelt, skadeskyting kan skje på kortere hold en det,det vet alle som har jakta en del. men derimot og skyte på papp på lengre hold er morro, da ser en hvor fort du kan slenge et skudd ut av treffområdet. for at vi jeger skal kunne få drive med jakt på lang sikt så må vi nok være så etisk korekte som mulig, og med skadeskyting pga lange hold så er vi ikke på rett veg slik jeg ser det. at det er folk her som kan sette et bra skudd på langt hold er det ikke tvil om, men en kan ikke garantrer like godt et skudd på 700m som et skudd på 150, vel og merke at skyttera er like gode. for den del så er det jo mange jegere som ikke klarer storviltprøva uten og ha med seg en sekk med ammo og. til slutt så er det opp til den enkelte jeger hva han gjør i skogen,han sitter med ansvaret. jeg setter så stor pris på jakta mi at jeg prøver og sikkre mest mulig sikkre skudd så ettersøk kan ungås.

men vi er nok veldig korekkte i norge med tanke på skyting på viltet i forhold til en del andre plasser rundt om på kontinentet.

Link to comment
Share on other sites

Ja, fram med fiskesnøret, bra innlegg! 8) I kveld skal eg på hjortejakt, tek då med teleskopstanga og mark, og 1000 meter snøre. Skyt eg tilfeldigvis hjort på lengre hald enn det "pc-brigaden" meiner eg har lov til, set eg meg ned ved næraste elv og slepp ut så mykje snøre som det går an. Og sveivar så inn mens eg nærmar meg fallplassen, skyt eit skot i lufta på 50 meters hald, og vips, så har eg alibi for å ikkje ha utført brotsverk av dei heilt store dimensjonane. Og så skal eg skunda meg heim til ein kasse med øl og denne tråden, for den vil nok ingen ende ta :)

 

Lindu

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes moralist argumentet sitter for løst.

Ja, jeg mener det er feil å skyte på dyr på 1000 meters hold. Vil det si at jeg er moralist, og ukritisk hakker ned på andres interesser når jeg ikke deler dem selv? Vel, det er en rekke jaktformer jeg ikke er interessert i, som jeg ikke har noe problem med at andre er interessert i. Jakt i hegn for eksempel. Eller jakt med revolver, og fellefangst. Og jakt på lange hold. Det er helt greit for meg at kompetente folk jakter på hold som jeg ikke mestrer, eller er interessert i. Jeg nyter smygjakten, men har ikke noe problem med at andre vil skyte på lenger hold. Men, det går en grense, og for meg går den grensen når man gjør jakten vanskeligere/ radikalt øker sjansen for skadeskyting ved å introdusere flere feilkilder. Og begrunnelsen for å utsette dyret for denne risikoen er eget ønske om å strekke holdene. Jeg kjøper argumentet med at en god skytter kan strekke holdene og ha kontroll over situasjonen. Men hvor går så grensen? Den kan nok ikke strekes opp, men for meg kan jeg vel si det sånn at dersom jeg tar med noen på rådyrjakt i mitt terreng og de skyter på 3-400 meters hold (dersom de nå kunne finne et sted med slike hold da) kommer de ikke tilbake... Jeg kjenner heller ikke til noen jaktledere som ville akseptert slikt. Jeg vil ha lov til å mene at dette er uetisk, uten at jeg derved blir stemplet som en moralist.

Det er også de som hevder at motstand mot km skyting er misunnelse. Det er et alt for lettvint argument. Det er en rekke jaktformer jeg er misunnelig på. De som har maaange hjorteløyver utenfor stuedøra for eksempel, eller som vasser i ryper. Eller som har råd til å reise til Afrika å jakte elefant en gang i året. Drar ofte på bjørnejakt i Canada, Ibex i Kazakstan osv. Misunnelig i betydning skulle ønske det var meg. Men, det gjør ikke på noen måte at jeg får lyst til å stoppe andres jakt, eller kalle det uetisk.

Jeg vil altså påberope meg retten til å mene noe om dette, og jeg synes det er utidig å stemple meningsmotstandere som utidige moralister, man får heller forholde seg til argumentene.

@M67, du skriver at du driter i 1000 meter, og vil ha en diskusjon om maksimal skyteavstand. Slik sett kuppet nok Poacher tråden din med sitt km innlegg. Jeg tror ikke jeg kan si noe om en maks avstand. Den må nødvendigvis variere både med den aktuelle situasjonen (det er andre muligheter når det er vindstille og klart enn ved storm eller tåke), og utstyret, kunnskapen og treningen til den som skyter. Men prisnippet om å strekke holdene for å gjøre skuddet mer krevende er jeg i mot, uansett hvilke hold man snakker om.

Link to comment
Share on other sites

Trenger vi longrange-shooting?

Helt sikkert ikke, men du stiller et livsfarlig spørsmål - for oppfølgeren er klar: "trenger vi jakt?" - min er istf. : "trenger vi å forby det"

 

K

 

 

Klart vi trenger jakt. Tror ikke noen med myndighet har så lite gangsyn at de vil forby det med det første. Men det er klart, får vi nok gråbein over vasskillet vil nok jegerne bli mer og mer overflødige. Inntil da: Ja, vi trenger jakt. Longrange-shooting: neppe.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg har Lav Moral og er Pastor i "Gyldne kule" trossamfunn. Så kan jeg si at en av mine neste prosjekt er ei custom rifle i .338Lapua. Rett å slett for å bryte 1000mtr grensen på jakt. Om dette vil skje i Norge eller et annet sted, vil bare den innerste kretsen av venner få greie på. Er ikke mitt problem at andre ikke er gode nok til å skyte og ikke evner å se at det faktisk er noen som klarer dette.

Om det ikke er jakt for deg, så er det helt greit, men du får ikke bestemme hva som er jaktglede for meg.

 

Typisk Ola Nordmann, klarer jeg det ikke selv. Så er det ingen andre som klarer heller og da må vi forby det :roll:

 

Jeg har et konkret spørsmål til deg Poacher: Dersom det nå kommer et forbud mot 338lm på jakt, og en maksgrense for jaktskudd som følge av dette. Hvordan vil du forholde deg til det? Du var eneste moderator på sluttstykket.com mot slutten, og så at det ble innført forbud mot kaliber 50 som følge av tråder der. Allikevel velger du å skrive dette her på kammeret.no. Du vet altså at POD leser disse trådene, og du vet at de kan finne på å lage reguleringer som gjelder alle jegere i landet, på bakgrunn av slike provokasjoner som dette. Allikevel velger du å gjøre det, i åpent forum. Så da lurer jeg på: Hva er greia?

Edit: Tyrkleif

Link to comment
Share on other sites

jeg skyter nok mer en di fleste i året

 

Hvor mye er det egentlig? :twisted:

jeg skyter 4-5000 skudd i året, og det er sikkert dem som skyter mer en meg. jeg skyter mye løpene men er ikke der med at jeg skyter uansett når elgen kommer i fart i skogen. en må skille mella jakt og trening det skjønner di fleste som har litt fartstid

Link to comment
Share on other sites

Her kommer det fram ja.. Hadde nok aldri fått råd til en .50mbg selv men har synes at forbudet var idiotisk uansett.

Det er media, ikke-jegre og pod jeg har bekymret meg for og også gav uttrykk for i innlegget mitt tidligere i tråden. Hva som er etisk rett er jo ikke så lett å svare på og det er jo derfor loven er som den er i utgangspunktet. .338lm er et kaliber som jeg har veldig lyst på og jeg føler at det kan bli umulig å erverve slike våpen i framtiden om folk misbruker dem til jakt på lange hold. -For det blir nok sett på som et misbruk i pods øyne når dere snakker om jakt på en km hold!

 

Jeg vil også skyte med .338lm på lange hold, men på stål og skiver! Værsåsnill å ikke ødelegg det for meg og andre som vil skyte langhold og benchrest!

Og jeg har fremdeles ikke forstått meningen med denne tråden? Om det skal fortsette som dette håper jeg eierene har vett til å legge ned hele forumet for jakt og skyting er viktigere enn å sitte på nett...

Link to comment
Share on other sites

Ta det rolig.

Debattantene på kammeret.no er neppe representative for gjennomsnittet av den norske jegerstanden. Og ønsket om å felle vilt på langt hold, virker ikke engang å være representativt den gjenomsnittlige debattanten. Jeg tipper at POD neppe mener det er nødvendig å innføre restriksjoner på 338 lm av den grunn.

At det ble restriksjoner på 50 bmg, skyldes vel kanskje vel så mye at svensk politi ble møtt av kriminelle som var utstyrt med et slikt våpen, og at det tross alt mer er ment for å ødelegge militært materiell enn å felle elg. Slike våpen er vel strengt tatt upraktisk på jakt.

338 lm er derimot et utmerket elgkaliber, selv om det også visstnok opprinnelig er et militært kaliber. Men det er jo 308 W og 30-06 også, hvis jeg ikke har misforstått.

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn,

Men prinsippet om å strekke holdene for å gjøre skuddet mer krevende er jeg i mot, uansett hvilke hold man snakker om.

Det er jeg også, bare for å gjøre det HELT klart! Skuddet skal være minst mulig krevende.

- men jeg trekker kanskje dine prinsipper om å la andre gjøre som de vil, litt lenger. Dersom noen vil gjøre det, så gjerne for meg. Det må bare ikke være så vanskelig at de ikke mestrer det.

 

At .50BMG ble forbudt pga Sluttstykket tror jeg ikke noe på.

 

Ellers er det vanskelig å være uenig i noe av det du sier, og det du sier om ditt eget terreng er igrunnen selvsagt - man retter seg etter grunneier eller jaktleder uansett. Slike ting er ofte lurt å avklare på forhånd når en skal jakte et nytt sted, "in Rome, do as the Romans". For å gjøre meg vanskelig skal jeg imidlertid ta et par eksempler:

 

 

Eks 1.

Jeg var med en kamerat på rådyrjakt, og ha postet, gikk vi sammen nedover en vei. I skillet mellom to jorder, ved en grøft står 3 rådyr. Vi vinkler av og bak en "øy" i åkeren med trær på, og smyger opp på haugen, det er jeg som har rifla, og jeg ligger og sikter, sikring på og finger på avtrekker, det er 299m (det er faktisk helt sant), jeg ligger godt, og er rimelig overbevist, og hvisker om jeg skal skyte.

Ved nærmere ettertanke var jeg i småtvil selv, mest fordi det var lenge siden jeg hadde skutt på mere enn 100/200m, og reagerte ikke da han sa "det syns jeg ikke" etter en stund. Vi lå en god stund og observerte disse dyra, bytta på å se i kikkertsiktet mitt, så gikk de ned i grøfta og ble borte for godt.

"der så du hvorfor jeg ikke ville du skulle skyte" sa han, et dyr som ikke falt på stedet, ville gått i grøfta og vi ville ikke vite (han hadde ikke kikkert og kunne ikke spottet treff) om det var stein dødt, eller hvor skadet eller noe som helst. Jeg trengte ikke noe argument, men dette var et godt et, jeg visste ikke hvor dyp grøfta var.

 

 

Eks. 2.

I fjor var jeg på elgjakt i Sverige, og til tider(alt for mye) så posterte vi langs jordekanter, og i solide og stødige jakttårn. Dette var ikke jordene langs Tovdalselva... De var 1000-2000m lange og 3-600m brede - det var både rådyr og elg på dem, særlig rådyr, de kom og gikk langs kantene.

Sett nå at jeg kom rett fra Bane 14 (jeg kom faktisk rett fra et annet sted), og visste at jeg kan banke 10cm gonger på 300m hele dagen, 1. skudd på plata på 750m selv i litt bris, osv.

 

- og den voksne kua vi skal ha, men ikke har sett ennå stiller seg opp i ro og mak 379 lasermålte meter unna, i skogkanten på andre siden av jordet. Etter 20min har den beitet seg ut til 358m, og står godt i noe kratt på en slags holme i jordet og gafler i seg

 

Klokka er 1700, det er siste dagen, det er 10°C, 1-2m/s langs jordet, jeg ser gresset langs hele kulebanen og buskene ved elgen er like rolige som de hos meg.

Jeg har anlegg på en hardpakka genser i ei sekkelomme og matpakka under kolben bak, det hele ligger på en 2"x6" oppå rekkverket på tårnet, og er dønn solid (dette har skjedd)

Rifla mi er en (det har ikke skjedd :( ) Sako TRG-S (ei finsk jaktrifle med stygg stokk) i .338LM, den har jeg trent jevnt med, og vet jeg skyter 3" samlinger på 300m, og vi har vært på bane 18 og skutt på elektronikken på 8-1200m, samlingene lå rundt 30cm @ 1200m (det er ikke urealistiske tall), Rifla er innskutt på 300m, og løsningen for denne sitasjonen har jeg i hodet - men bekrefter den med Iphonen.

Lia bak jordet er skoget, men åpen, og jeg kan følge et dyr et godt stykke oppover, selvsagt har jeg merket meg avstanden til en rekke punkter oppigjennom.

Når kua har gått der en stund, stått stille 97% av tida, spør jeg så stille jeg kan på radioen om jeg skal ta den? Du er jaktleder?

 

For å foregripe - jeg oppfatter at et skudd som jeg beskriver her gir en betydelig lavere risiko for skadeskyting enn svært mye av våre vanlige "fra stubben-skudd". Iht. Kammerherren så er det vel ikke nok prestasjon? Jeg jakter ikke for å måle prestasjon..

Langholdsjakt kan altså SENKE risikoen for skadeskyting - og feilskyting, for de andre gutta sitter utålmodige i skogen og skyter snart på hva som helst.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67.

Jeg er stort sett enig jeg. Dersom noen velger å gjøre det, og de mestrer det, så har ikke jeg noe med det. Og jeg legger meg ikke opp i det, så lenge det ikke er på mitt terreng. Dersom noen velger å gjøre det og så velger å beskrive det på måter som kan få negative konsekvenser for hele jegerstanden så har jeg noe med det mener jeg.

 

Til eksemplene dine: 1 er jo klar. Det var en god vurdering. Hva ville jeg har gjort dersom jeg var jaktleder i situasjon 2? Jeg tror nok du der beskriver en situasjon hvor det er liten sannsynlighet for at du vil skadeskyte. Dersom jeg hadde valgt å gjøre noe annet enn å si "Nei, ikke skyt" så hadde jeg aldri skrevet om det i åpent forum.

Link to comment
Share on other sites

 

For å foregripe - jeg oppfatter at et skudd som jeg beskriver her gir en betydelig lavere risiko for skadeskyting enn svært mye av våre vanlige "fra stubben-skudd". Iht. Kammerherren så er det vel ikke nok prestasjon? Jeg jakter ikke for å måle prestasjon..Langholdsjakt kan altså SENKE risikoen for skadeskyting - og feilskyting, for de andre gutta sitter utålmodige i skogen og skyter snart på hva som helst.

 

K

 

M67, nå tror jeg du misforstod det jeg skrev voldsomt! Det eksempelet du kommer med her, nr 2 er jo faktisk et senario som er ganske troverdig. I den situasjonen ville jeg helt klart si skyt, om jeg var jaktleder. (Nettopp pga de rådende forhold i den konkrete situasjonen). 358m er faktisk en avstand som jeg tror de fleste ville akseptere med en slik rigg du bruker i eksempelet ditt. Om du hadde en Tikke T3 i 6,5x55 skutt inn på 100m stiller saken seg litt annerldes for de fleste vil jeg tro.

 

Det jeg tok opp tidligere rundt det skytetekniske var jo ved skikkelig lange hold, der 1000m har vært nevnt. 500m+ faller også inn i denne kategorien synes jeg. Der handler prestasjonen mer om det skytetekniske. Jeg jakter heller ikke for å vise hva jeg klarer å prestere, det er derfor jeg neppe blir å finne på langholdsjakt, noe som etter mitt syn starter et sted rundt en 4-500m og oppover, der en bevist oppsøker slike situasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Ett av problemene tror jeg kanskje at for mange er "langhold" begrepet litt forskjellig etter hva man skyter på.

Det er enklere (IMHO) å skyte ett skudd på en stålplate på 700m enn en elg.

For min egen del, ved skyting på papp/stål, er egentlig ikke 5-600m "langholdskyting"

jeg ville nok dele opp det i noen ala:

Kort hold: 0 - 300/400m

Middels: 3/400 - ca 700m

Langt hold: ca 700-1500m

Veldig/ultra lang hold: 1500+

 

Jakt blir nok mer ala:

Kort: 0 - 100m

Medium: 100 - 250/300

Langhold: 250/300 - 500m

Ultra/veldig langthold: 500+

Link to comment
Share on other sites

"Det som slår meg ang dette temaet og debutantene er at det ikke kan være mange som har sittet over lengre tid og observert dyr som er uforstyrret på 5-6-7-800 meter avstand..."

 

Jeg er en skikkelig sofajeger, ikke av eget valg men fordi jeg ikke har råd til å jakte så mye.

Dette gjør jo at jeg vet lite om hvordan dyr oppfører seg i de fleste situasjoner - altså stiller jeg ganske likt utenforstående som leser dette :wink:

Min protest er ikke at noen av dere skyter på lenger hold enn det som står i boka når dere er helt sikre på at det er forsvarlig, jeg vil bare at dere skal forstå at det kan fortone seg som den reneste galskap om media henger seg opp i dette med langholdsjakt generelt. Og spesielt at det blir framstilt som et mål å skyte på over en km hold!

Tror dette er mat for avisene, spesielt om noen i tillegg legger ut bilder eller video. Jeg er redd for at dette i verste fall kan ødelegge for mine og andres framtidige muligheter til å jakte, skyte og erverve våpen i det hele tatt. Mener ikke at det kan komme jaktforbud eller noe sånt men innstramminger som følge av diverse utsagn her på kammeret.

 

Til sammenligning så ser jeg at det har kommet forslag om å sette ut spesielle mikrofoner langs for å avsløre chip-trimming av biler! -Lurer på om de har lest litt på forumer om enkel effektøkning? Uansett så viser det litt hva statlige ansatte er i stand til å komme med av forslag! Man skal definitivt ikke finne seg i å få tredd allslags regler ned over ørene men skal man unngå det så må man i det minste tenke seg om og være litt realistisk.. Om man vil ha gehør for langholdsjakt så er det nok lurere å begynne med å snakke om å strekke holdene fra 150-200 meter til 300meter, istedet for 1000.. Så kanskje både jegre, media, tilfeldige gjester på kammeret og pod slipper å sette kaffen i halsen :wink:

 

Når man i tillegg kan regne med at njff vil gå hardt ut mot langholdsjakt om noen skulle bli "tatt" for dette så er det kanskje litt feil måte å fremme jakten på, vil dere forandre holdningene til hvilken avstand som er ok å jakte på så bruk tid på banene og i jegerforeningene rundt om til å vise hva som går med moderne utstyr og MYE trening. Om den jevne jeger kan overbevises om at litt lenger hold er ok om man trener mye så kunne kanskje dette fremmet mer trening og samtidig "tvinge" forbundet til å være mer positive. Å si at man ikke bryr seg med hva andre mener og at man skal gjøre ting i smug uansett hjelper neppe på noe så jeg er glad for at det begynner å komme endel gode innlegg istedet for at man bare prøver å provosere hverandre og vinne diskusjonen på nett uansett hva man kan tape i det virkelige liv.

Langholdsjaktfelt med anlegg eller tofot tror jeg hadde blitt en slager spesielt blant yngre jegre og skyttere dersom noen hadde arrangert dette.

Link to comment
Share on other sites

Skal kort si akkurat det jeg mener.

 

Vet dette er et diskusjonsforum, men dette med å dra fram max/langhold avstander på jakt på dyr er bare tull.

Det er best og holde helt kjeft. Blir bare tull og ball ut av det.

Hver og en får drive med det en synes er forsvarlig jakt og det man selv har samvittighet til. Jeg bryr meg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål som slo meg nå: hvis du ser en elg, hjort, rådyr på 500 meters hold, vil du under normale forhold risikere å støkke dyret om du beveger deg 200 meter nærmere?

 

Skjønner at det er et spørsmål som er vanskelig å svare på, på generelt grunnlag.. Men dere skjønner kanskje hvor jeg vil..? :)

Link to comment
Share on other sites

Ett av problemene tror jeg kanskje at for mange er "langhold" begrepet litt forskjellig etter hva man skyter på.

Det er enklere (IMHO) å skyte ett skudd på en stålplate på 700m enn en elg.

For min egen del, ved skyting på papp/stål, er egentlig ikke 5-600m "langholdskyting"

jeg ville nok dele opp det i noen ala:

Kort hold: 0 - 300/400m

Middels: 3/400 - ca 700m

Langt hold: ca 700-1500m

Veldig/ultra lang hold: 1500+

 

Jakt blir nok mer ala:

Kort: 0 - 100m

Medium: 100 - 250/300

Langhold: 250/300 - 500m

Ultra/veldig langthold: 500+

 

 

 

+1

 

Skyte dyr på over en kilometers avstand er ikke jakt!

 

mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er best om ting er som nå, altså at det er opp til jeger å avgjøre max skuddhold for en gitt situasjon men at hold over noen få hundre meter vil bli fordømt og potensielt medføre påtale.

 

Hvorfor?

 

Alternativet er at vi setter en fast maksgrense, men uansett hvor den settes så vil det bli for kort for noen og for langt for andre. At den blir for kort for noen er nå en ting, det virkelige problemet er de som vil tolke en slik avstand som en blankogodkjenning uansett forhold. Det kan fort medføre at uerfarne jegere ender opp med å skyte på hold de absolutt ikke er kompetente til.

 

Dagens ordning setter hele ansvaret hos jeger, og det tvinger jegeren til å tenke ekstra nøye gjennom situasjonen. Selv om de skulle gi F i viltet bryr de seg garantert om jaktløyven og lommeboka, og da er det også mindre sannsynlig at de tar et skudd de ikke er 100% sikker på. Jeg synes derfor vi skal fortsette med å fraråde langholdsjakt for å forhindre at dette blir sett på som en normal jaktform.

 

Jeg sier ikke at langholdsjakt ikke bør forekomme, men at før man kan drive med det må man først forstå hvorfor det ikke er å anbefale og deretter hvordan man mestrer disse utfordringene. Det er ikke noe man kan bli fortalt, det er noe en må lære og erfare selv. En erfaren, engasjert og samvittighetsfull jeger vil vite hvor grensen går, men først må man lære nok til å innse at man ikke er erfaren nok til slikt.

Link to comment
Share on other sites

+1

 

Skyte dyr på over en kilometers avstand er ikke jakt!

 

mvh

Sauerhansen

 

 

Hvem er du som har bestemt at det ikke er jakt tenker jeg da...

 

Du kan komme med en meningsytring, feks "Jeg synes ikke å skyte dyr på 1000m er jakt"

Veldig lett å være "forumhelt" å komme med helt bastante uttalelser.

Link to comment
Share on other sites

Ett av problemene tror jeg kanskje at for mange er "langhold" begrepet litt forskjellig etter hva man skyter på.

Det er enklere (IMHO) å skyte ett skudd på en stålplate på 700m enn en elg.

For min egen del, ved skyting på papp/stål, er egentlig ikke 5-600m "langholdskyting"

jeg ville nok dele opp det i noen ala:

Kort hold: 0 - 300/400m

Middels: 3/400 - ca 700m

Langt hold: ca 700-1500m

Veldig/ultra lang hold: 1500+

 

Jakt blir nok mer ala:

Kort: 0 - 100m

Medium: 100 - 250/300

Langhold: 250/300 - 500m

Ultra/veldig langthold: 500+

 

Lure bare på hva annslagsværdien på en 150 gr kule på 1000m ville være?

Tror ikke det ville drepe en elg...

Link to comment
Share on other sites

Skal man skyte dyr på lange hold må man ha egnet utstyr. Standardkalibre holder ikke kravet på elgjakt ut til 250-300m en gang... (Nå er ikke kinetisk anslagsenergi selve frelsen når det gjelder drepeevne, men det lovkravet er det fornuftig å holde seg innenfor).

 

En .338 mag med 19,2 grams kule med høy BC gir meget høy anslagsenergi utover i kulebanen. For de som skyter på lengere hold på storvilt bør den etter mitt syn være obligatorisk.

 

Artig poeng Magnus, hvem definerer det som er riktig og galt? Det er j oselvfølgelig ens egne oppfatninger av verden, og er man tilstrekkelig navlebeskuende nok, er man sjelden åpen for at andre kan tenke eller se ting en smule annerledes. Jeg har hørt mange jegere rakke ned på andres vilt og jaktmetoder, rypejakt er for enkelt, elg er verdens vanskeligste jakt etc...

 

Cardinal oppummerer vel ganske bra hva som er lange hold etter mitt syn, ville kanskje tøyd 500m til 600m om man har en .338 300SMK f.eks.

 

Så lenge man kjenner sin begrensning, har en god sikkerhetsmargin, og dyret ikke lider/sjansen er liten for at det vil lide, hvilken rolle spiller det egentlig om holdet var 10m eller 500m?! Det får bli opp til hver enkelt. Jeg kunne ikke bry meg mindre..

Link to comment
Share on other sites

 

Lure bare på hva annslagsværdien på en 150 gr kule på 1000m ville være?

Tror ikke det ville drepe en elg...

 

Rundt 500 joule hvis du bruker en f.eks 30-06 til å spytte ut en 150grs Nosle Partition i 900 m/s.. Den vil da ankomme i ca. 320m/s etter ca. 1,96 sekunder... Grovt beregnet med QuickTarget..

Link to comment
Share on other sites

Det er så lettvint å kalle alle som ikke er enige i at alle bør få lov til å gjøre som de vil for både moralister, navlebeskuende og trangsynte bondeknøler.

 

Om jeg skal oppsumere langholdsjakt med et ord så faller ordet kontroversielt inn. Det er 2 steile gruperinger her, de som synes det i sin helhet bør være opp til den enkelte og den andre siden som finner det både lovstridig og umoralsk.

 

Jakt er for meg uendelig mer enn selve skuddet. Når skuddet har gått er det på sett og vis over og arbeidet tar til. Hva med alt en kan oppleve en tidlig morgen som postjeger, spenningen under smygjakt, eller følesen av å klare å snike inn på ei and ute på et lite tjern midt i skogen. Jeg klarer derimot ikke i min villeste fantasi å se gleden i å benytte en elg eller hjort som en pelskledd selvanviser.

 

Når vi samtidig vet at om en skulle bli anmeldt for å ha skutt en hjort/elg/rådyr på over 500m her i Norge, så blir en dømt etter tiltale. (Om det kan bevises). Jeg skriver at vi vet dette, med bakgrunn i domstolenes reaksjon både på måneskinnsjakt og 4/5 hjort på 19 sekunder. Jeg finner faktisk begge disse "kriminelle handlingene" som mindre problematiske enn nettopp langholdsjakt, nettopp fordi en velger å gjøre situasjonen vanskeligere for seg selv..

Link to comment
Share on other sites

+1

 

Skyte dyr på over en kilometers avstand er ikke jakt!

 

mvh

Sauerhansen

 

 

Hvem er du som har bestemt at det ikke er jakt tenker jeg da...

 

Du kan komme med en meningsytring, feks "Jeg synes ikke å skyte dyr på 1000m er jakt"

Veldig lett å være "forumhelt" å komme med helt bastante uttalelser.

 

 

Fra ordboken: jakt f1 el. m1 (fra lty, se *jage)

1 det å oppspore og felle dyr j- og fiske / gå på j- / drive j- på rein

 

 

Det er ikke mye jaging og oppsporing av dyr det å sitte å speide på en drøy kilometers avstand.

Ergo: pr.definisjon er ikke dette jakt :wink:

 

hilsen Forumhelten

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det virker på meg som det ikke er så mange som respekterer det å skyte på levende dyr på slike avstander, og godt er det.

Jeg er ikke i tvil om at mange er fult kapable til å treffe på slike avstander men det er nevnt gode grunner anmass lengre opp i tråden for hvorfor man ikke skal skyte på dyr, men den eneste grunnen til å gjøre det er:har lyst.

 

Skulle selvfølgelig ha skrevet at det var MIN mening og ikke vært så bastant.

Beklager dette :wink:

 

mvh

Forumtosken

Link to comment
Share on other sites

Håper du tåler litt fleip i dag SauerHansen:

 

"Jeg har bestemt at dette ikke er jakt

 

hilsen Forumhelten

 

_________________

Manchester United vinner alt de stiller opp i 2010/2011"

 

Jøss, forumhelt OG (tidligere) medgangshore..? Wow! :mrgreen:

 

-------------------

 

Når holdet blir langt nok, så blir det nok mer skyting enn jakt, det er sant. Men vi snakker ikke enten 10m eller 1000m her, virkeligheten ligger et sted i mellom... Matauk kan vi vel kalle det uansett? Hører veldig mange forsvare jakta si med at det er matauk.. lol

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er ikke hva jeg eller enkeltpersoner mener.

 

Spørsmålet er hva som hadde skjedd om noen hadde skadeskutt et rådyr på f.eks 500m, noen hadde anmeldt dette til politiet, som hadde etterforsket og tatt ut tiltale.

 

Jeg er overbevist om at skytteren ville blitt dømt i retten, uansett om han var verdens beste langholdskytter. I en slik rettsak, ville ingen høre på argumenter som at sansynligheten for skadeskyting er like stor ved andre jaktformer, som skudd på elg i fart.

 

Jeg skriver ikke dette for å fordømme andre som ønsker å jakte på en annen måte en jeg.

Link to comment
Share on other sites

det er hele poenget, gjør du det du skal med veriifisering og trening som jeg har nevnt over og følger innstinkt/magefølse/hue skadeskyter du ikke...

 

 

Du skyter ikke 30-50-100skudd i året og så skyter dyr på 4-5-6-700m, du skyter kansje 2000+ og logger/verifiserer ALLE skudd på MANGE hold over ett HELT ÅR.

 

Og du verifiserer selvfølgelig alle skytbare dyr på forhånd med tanke på uventede bevegelser i det hjernen gir klarsignal til skudd......... :roll:

 

Men det er klart. Sier man dette til seg selv mange nok ganger blir det etter hvert til at man tror dette er i boks.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig :wink:

 

Gikk en liten faen i meg, men gikk inn og endret innlegget mitt så det ikke skulle være så flåsete.

 

Ha en god lørdags kveld :D

 

PS: Jeg er også ihugga LSK supporter så medgangshore kan jeg ikke beskyldes for å være :mrgreen:

 

mvh

Sauerhansen

 

 

Kunne bare ikke dy meg! :mrgreen: Regner med at du er som de fleste supportere som står ved klubben i tykt og tynt. Jeg har ikke helt skjønt den der fotballgreia, har hatt det for travelt på skytebanen til det, men interesser må man ha! 8)

 

God lørdag!

Link to comment
Share on other sites

Godt du holder humøret oppe der du ligger syk og svak i senga Kiwi! :D

 

Argumentet om at så lenge en er flink nok til å treffe sub snusdåse på lange hold bør kunne sammenliknes med at Petter og Henning Solberg bør få lov til å ha fri hastighet når de ferdes norske veier. De er jo laaaangt over snittet dyktige sjåfører...... (Men, jammen, har du sett....det hender de kara der også kjører av veien, og jammen skjer det oftest når de kjører fort i en konkuranse!! )

Link to comment
Share on other sites

Selvom man har observert et dyr lenge, er det ingen garanti for at ikke noe kan skje. Jeg er enig i at det reduserer sansynligheten. Men ikke glem at hvis et dyr plutselig blir var en fare, vil det kunne begynne umiddelbart å løpe. Faren kan være andre folk, hunder eller et rovdyr.

 

Sansynligheten er lav, men aldri null.

Link to comment
Share on other sites

Det som er så innmari inderlig dobbelt faen er at jeg kunne vært på villreinjakt mellom Rondeslottet og Høgronden i helga... :(

Så får man kraftig feber og halsbetennelse. Da er kanskje ikke en telttur alene inni der så innmari smart...

Tenkte å stikke på jobb og jobbe noe innihelvete i dag og i morgen, slik at jeg kan ta fri et par dager til uka istedet, men ikke det heller nei..

 

Nei, vi får heller krangle litt her, innimellom hostekulene, om individuell frihet kontra offentlig regulering og uavklart lovverk! :mrgreen:

 

Kammerherren: Klart de med beste bilene/største ferdighetene kan kjøre fortere? Øh... Hvor ble det av analogien? Jeg har til gode å se et skilt, eller en forskrift som forbyr meg å skyte på 400m, med unntak av instruksen som kommer med villreinkortet. Der er det satt en begrensning. Ellers er det opp til Jegeren dømmekraft. BRA!

 

Holdt på å smelle nedpå en villrein i fjor på 344m hold med 180grs AB fra .30-06en.

Den lå stille, ingen vind av betydning, jeg hadde kjempeflott anlegg, skytestillingen var fintunet, jeg kom ikke nærmere, ALT lå til rette for stjernetreff.

Jeg klemte på avtrekkeren, var kanskje 500gram unna at det smalt før jeg fjernet presset på avtrekkeren igjen... Det lå 5 andre jegere i området,og en stadig gnagende følelse av at den ene var oppsyn fikk meg til å la være å ta skuddet. Men skuddsituasjonen, den var som tatt ut av "læreboken" for hvordan et langholdsskudd skal tas.

Enden på visa var at de forsvant ut av syne ei stund, så jeg reiste meg opp på kne for så plutselig å se noen gevirtopper 50-60m unna med kurs for meg. Da klemte jeg meg ned og vred meg 90 grader rundt så jeg skulle få tatt et skudd mens de fór forbi. Under 15m unna kom simla og bukken som var i front, bukken fikk et bogskudd, og alle snudde og løp tilbake. Det ble rein likevel, men jeg er hellig overbevist om at skuddet på 344m var fullt ut forsvarlig gitt forholdene.

Problemet var at et evt oppsyn og "Ola Uppigar'n" (med stakkarslig 35 skudd på samvittigheten i år) nok ville sett annerledes på det. Hvorfor?

Jeg er mektig irritert på at ingen verdens ting blir overlatt til individet lenger. Dette tar livet av Norge i den store sammenhengen...

 

Jeg har følgende påstand: Veldig få av debbatantene her har vært på langholdsskyting, og sett hva enkelte skyttere er gode for?

Det er vanskelig å tro om man ikke har sett det. Derfor, en liten bønn, dra på et slikt stevne og se, opplev, og gjør dere noen tanker før dere dømmer dette nord og ned?

Jeg blander meg svært sjelden i diskusjoner om temaer jeg ikke kjenner godt, for da går man fort skoene av seg.. Det er det kanskje flere som burde etterleve?

 

Og ja, jeg er nok et JA-menneske, med unntak av EU, og har faktisk et positivt menneskesyn.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vi får ta den kaffen på neste langholdsskyting.

 

Men mulig jeg holder litt avstand... :lol:

 

De som ikke har greie på dette er forresten også velkomne på slik skyting for å se hva det går ut på. Kaffe skal dere også få.

 

 

Du får komme med en innvitasjon på tid og sted, skulle vært artig det :wink:

(Det er vel blink det skytes på?)

 

mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Les gjennom denne tråden folkens...

 

Hadde jeg for 2år siden nevnt 1000mtr, så hadde jeg val blitt kastet ut av kammeret.no :mrgreen:

Men, ser man på hva enkelte skriver nå, iforhold til for 2år siden... Så kan man plutselig strekke seg til 300 og kanskje 400... Bare nevner det liksom.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...