Jump to content

Maksimal skyteavstand på jakt


M67

Recommended Posts

SauerHansen,

Jegerprøven er myntet på NYE jegere, og tilogmed gjennomsnittsjegere og gjennomsnittsskyttere (jeg skal ikke komme inn på alt det andre som vel er frarådet), og da stemmer nok mye at det som står der. Den er også laget før laser avstandsmåleren - og uten den, er jeg faktisk helt enig i at jaktskudd utover 150-250m er tvilsomme greier.

Det kan være veldig vanskelig å bedømme om det er 100 eller 200m i noen tilfelle, og står en plutselig der at det kan være 230m om en tror det er 130, så kan en jo ikke skyte på 130...

Da er det lett å få 80-100 som maks anbefalt.

 

Det er klart det vil være et punkt som vektlegges, det er vel derfor alle må begrense seg og skyte først når alle kriterier er oppfylt, enten det 12 eller 912m.

Dette hylekoret som stort sett går i :

tror dere ikke dette vil være et punkt påtalemyndighetene ville brukt i en eventuell rettsak der en hadde vært tiltalt for å skyte på feks 700 meter.

bidrar KUN til å stadfeste at det må lages en maksavstand, selv om alle som messer på det, sier de mener at det ikke bør være det - noe jeg synes er merkelig.

 

JEg synes alle skulle lese Vestlandsjegers innlegg i bøjakt-tråden (og gjerne signaturen til Omega).

Vestlandsjeger oppfordrer til ikke å fordømme eller undergrave alle andre jaktformer enn din egen, for det noen som misliker alle jaktformer, og om jeg synes det er greit å forby bøjakt, for det driver ikke jeg med, og du går med på å forby skudd på over 200m for det driver ikke du med - ja så står vi kanskje uten jakt bagge to - mens vi kunne fortsatt som før om vi stod litt sammen.

Alle som jakter bør også tenke litt igjennom jakta de bedriver og hvorvidt de kan stå fram for enhver og forsvare den med gode argumenter. Og ikke minst med æren i behold og uten snev av skam - stå for blodsølet, og for jaktlysten.

For om vi fortsetter å pakke det mer og mer inn så skaper vi et feil bilde i "opinionen" av hva jakt er, og alle får sjokk hver gang virkeligheten kommer fram - og det, er å male seg skikkelig inn i hjørnet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 377
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Er det bare jeg som reagerer på at når det er snakk om langholdsskyting så er det plutselig legalt å avfyre skudd mot liggende vilt? Det er greit at disse skytterne kan mye om vind og gress som svaier osv, men har de også full kontroll på hjorteviltets indre organers plassering når et dyr ligger? Jeg bare spør.....

Nå har ikke jeg lest alle innleggene like nøye, men hvis det var MEG du siktet til(jeg beskrev rolige reinsdyr) hvor las du at jeg(eller andre) skjøt noen av de :?: HVIS det var meg du siktet til; Les en gang til. For presiseringens skyld; jeg har ikke skutt på liggende dyr, men siden du spør; Indre organer bytter ikke plass, men som med vinkler på dyr i vanlige skuddposisjoner blir også disse påvirket. Uten at det er umulig å skyte liggende dyr av den grunn.

Link to comment
Share on other sites

Og en ting til;

Hvis en her uttaler seg om at han skyter noe over 100 meter av og til, kommer han inn i en kategori som noen kaller for LANGHOLDSSKYTTERNE (kan lanholdsskytterne bedømme o.l.) Det blir totalt feil hvis vi ikke har en kategori som KORTHOLDSSKYTTERE, og så en som MELLOMDISTANSESKYTTERE.

 

Er det ikke greit at vi ikke setter enkelte inn i båser bare fordi de har skutt et vilt eller to over 100 meters hold? Er jeg en langholdsskytter pga. jeg skjøt en ravn på nærmere 1 km med et flakseskudd en gang, eller er jeg kortholdsskytter pga. jeg ennå har tilgode å skyte Reinsdyr over 200 meter?

Link to comment
Share on other sites

I går søkte jeg på "longrange hunting" på youtube, og kikket på 3 tilfeldige filmsnutter. Den første viste en White tail hjort som ble skutt i beinet på 400 yards. Den stilte seg tilfeldigvis opp igjen, og gikk rett ned på skudd nr 2. Det er vel grunnen til at filmklippet kom ut.

De to neste var henholdsvis svartbjørn på 1000 yards og en elg på 800 yards. Begge gikk rett ned, men skytteren var veldig spent når han spurte spotteren om det ble bom eller treff. Det gikk tydelig frem at denne jakta foregikk litt mer på lykke og fromme enn vi har blitt fortalt i denne tråden.

Ihvertfall i disse tre filmene...

 

Lurer på hvor mange filmer med ikke like vellykket langholdsjakt som ligger rund i de tusen amerikanske hjem... 8)

Link to comment
Share on other sites

De to neste var henholdsvis svartbjørn på 1000 yards og en elg på 800 yards. Begge gikk rett ned, men skytteren var veldig spent når han spurte spotteren om det ble bom eller treff. 8)

 

Nå har jeg hvert over dammen på svartbjørnjakt. Og er var et par-tre norske jegere som hadde uheldige skudd på bamsen på korte skuddhold. Og der var det ikkenoe som het ettersøk. Lå den ikke i umiddelbar nærhet ble det jaktet på en ny.

Så mentaliteten/jaktetikken kan ikke sammenlignes med norge. Og om man absolutt vil skyte noe levende på langt hold drar man dit det er lov.

 

Bare for å nevne det var jeg ikke en av dem som mistet bjørn. Og det lengste jeg har skutt på en elg er 306 lasermålte meter. Denne var skadeskutt av en annen jeger.

Jeg trakter ikke etter å skyte vilt på lange hold, men det er helt klart greit å kunne det om man skulle være påkrevd.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Sitter og chatter med en kjenning som tar jegerprøven nå. Han lærte at max lovlig avstand å skyte på elg er 150 meter! Alt over er straffbart og lisens og våpen kan bli inndratt! Dette stemmer neppe i forhold til lovverket men kan denne endringen i prøven skyldes enkelte utsagn på kammeret tro? Bare til ettertanke..

Link to comment
Share on other sites

Sitter og chatter med en kjenning som tar jegerprøven nå. Han lærte at max lovlig avstand å skyte på elg er 150 meter! Alt over er straffbart og lisens og våpen kan bli inndratt! Dette stemmer neppe i forhold til lovverket men kan denne endringen i prøven skyldes enkelte utsagn på kammeret tro? Bare til ettertanke..

 

Dette skulle jeg gjerne sett den ofentlige utgaven av.

Jegerprøveinnstruktører skal forholde seg til FAKTA, ikke synse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er 100% enig! Men om det ikke er i loven så var iallefall eleven helt overbevist om at loven var slik. Men det gjør jo forsåvidt ikke så mye egentlig, 150m er jo plenty for ferske jegre. Men jeg håper vi slipper en absolutt grense på avstand i framtiden!

Link to comment
Share on other sites

Sitter og chatter med en kjenning som tar jegerprøven nå. Han lærte at max lovlig avstand å skyte på elg er 150 meter! Alt over er straffbart og lisens og våpen kan bli inndratt! Dette stemmer neppe i forhold til lovverket men kan denne endringen i prøven skyldes enkelte utsagn på kammeret tro? Bare til ettertanke..
Dette skulle jeg gjerne sett den ofentlige utgaven av.

Jegerprøveinnstruktører skal forholde seg til FAKTA, ikke synse.

 

Det er oppsatt maksimale skyteavstander ved bruk av hagle på jakt. 20 meter på rådyr og 30 meter på småvilt. Dette er maksavstander.

 

Ved bruk av rifle er det oppsatt ANBEFALTE maksavstander. Stor forskjell. Disse er forøvrig på dyr i ro:

Elg 150 meter

Rein 100 meter

Hjort 100 meter

Rådyr 75 meter

 

Ved dyr i rolig bevegelse halveres den anbefalte maksavstanden.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en helt håpløs diskusjon.

Noen kan skyte et rådyr på 400m like sikkert som en annen på 70m.

Skadeskyter man et dyr har man faktisk gjort en feilbedømmelse og kan straffes for det. Se på hvordan politi gir bøter når man er uheldig å bulker/kjører ut selv om man ikke har brutt fartsgrensene.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt tidligere. Det skytes på betraktlig lenger avstander enn 75-150 meter på småvilt. Skulle man gradere ned avstandene i forhold til viltets størrelse på vital sone, skutt med rifle, tror jeg vi hadde blitt rimlig gode på smygjakt på diverse fugler osv.

 

Det skrives og argumenteres hele tiden over frykten om hva allmenheten syns om jakta vi utøver, og at vi skal være så voldsomt stuereine, og at politikerne kommer til å gjøre ditt og datt om noen legger ut en filmsnutt eller skriver offentlig om jakta si, som er utenom normene det legges opp til i jegerboka og i meningene til de øvrige tusner av eksperter som vistnok har greie på alt innen jakt og skyting etter et langt liv på stolsekken.

 

Jakt blir aldri stuereint. Man er ikke flinkere enn det man er. Noen har lyst til å bli flinke, og de blir det, pga interesse og trening. Somme blir aldri det (flinke) for de er mer interesserte i å legge seg opp i hva andre gjør, og da blir det ikke tid til skytetrening og viltobservasjoner. Man skal i tillegg skryte av hvor rimlig utstyr man har, i forhold til diverse galninger (meg selv inkludert) som glatt sparker ut 50-100k på en rigg, for å kunne skyte et storvilt, slik man selv ønsker.

 

Vi blir aldri enige om topic'n i denne tråden, det er det bare å innse. Det blir det samme som å diskutere den evindelige 6.5x55 kontra 7.62 til elg. Jeg er drittlei av begge deler. Om det skulle komme en lov pga at jeg eller andre, skyter hjort eller annet storvilt på lenger hold enn hva hopen mener er forsvarlig, så får det heller gjøre det, og så får man heller være like mye lovbryter som alle andre i fremtiden, om man bryter distansegrensa, på samme måte som at alle her inne daglig bryter farts grensa.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å få innført en avstands bestemt skyteprøve?

Kort og greit:man får en påskrift på jegeravgiftskortet som sier hvilket max hold man kan benytte på jakt. :D

 

I dag kan jo "Ola elgjeger" dra lovelig på jakt etter å ha klart skyteprøven på forsøk nr "uendelig"på 100 m,og allikevel sansyneligvis ikke får noen form for straff om han skadeskyter en elg på 150 meter.

 

En annen jeger som greier prøven på 500 meter på første

forsøk(eller klarer prøven 10 ganger på rappen på samme hold for denslags skyld)

risikerer å bli "hengt"om han/hun blir observert på reinsfjellet

når han/hun feller et dyr på 350 m med et perfekt skudd!

 

Derfor: Innfør en skyteprøve der hver enkelt jeger selv kan bestemme hvilket hold man setter som sin

max avstand,og skyt prøven på det holdet!

 

Kjør debatt!!!!

:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

popcorn.gif

Link to comment
Share on other sites

Derfor: Innfør en skyteprøve der hver enkelt jeger selv kan bestemme hvilket hold man setter som sin

max avstand,og skyt prøven på det holdet!

 

nei, nei, nei........

 

Ikke gjør jakta enda mer byråkratisk, komplisert enn den allerede er! Det er allerede altfor mye regler og byråkrati i Norge som er om man ikke skal lage mer!

 

Man kan heller dømme jegere for uforsvarlig jakt hvis de overskrider sine evner!

Link to comment
Share on other sites

Folk må kjenne sine egne ferdigheter, og handle deretter...

Jepp,helt enig,men det hjelper nok ikke så mye hvis en blir anmeldt for uansvarlig jakt pga langt hold (la oss si et perfekt skudd på 350 m), og forsvarer seg med at :jeg har ferdigheter til å skyte på 500 meter.

Link to comment
Share on other sites

Hvor står det skrevet hva som loven anser som uforsvarligt?

 

Slik jeg leser loven, er det det forventede resultat. Basert på erfaring med egne evner og situasjon, som legges tilgrunn for en vurdering av hvorvidt skyteavstander er uforsvarlige eller ei. Ergo er dette i prinsipp opp til den enkelte jeger.

 

D.v.s. at en dyktig skytter og jeger, i gitte situasjoner kan forvente tilnærmet 100% fellingsrate på avstander jeg bare kan drømme om.

 

Og at jeg som er en lite dyktig skytter/jeger, må ta hensyn til dette. Og justere mine maksimal hold i forhold til dette.

 

At vi har noe personell innenfor påtalemyndigheten som har ett helt annet syn på dette enn meg. gjør ikke at de av den grunn har rett (disse er enten motstandere av jakt, eller er petimetre som må ha absolutte størrelser å forholde seg til. Da de ikke evner å tenke utover sin egne lille sfære).

 

Jegerprøven har derimot en misjon, og det er å gi færske jegre/skyttere en baisnorm. For å vurdere sine maksimal hold (gitt at de ikke har erfaring). Dette er ett sett med anbefalinger, som skal gi de den nødvendige tekniske og moralske ballast for å vurdere ene prestasjoner opp mot. Slik at de ikke av ren uvitenhet, går bort og prøver seg på skudd kun erfarne/svært erfarne skyttere og jegre er i stand til å ta med en forventet 100% fellingsrate (regner ikke med ettersøk på dødskutt vilt i det regnestykket).

Link to comment
Share on other sites

Tror at vingemutteren er inne på noe av det mest fornuftige jeg har lest av de fleste kommentarer her. Jeg tror det er viktigt at vi innser at vi er litt forskjellige,det la seg vere at noen er bedre en andre til å gå på ski , flinkere til å skru bil etc . Det viser bare at vi alle er forskjellige. Det samme er det med oss jegere også, noen skyter mange ryper hvert år mens naboen ikke får det til. Noen skyter mange hjort hvert år grunnet at de er flinke til det de gjør. Så hva er det som gjør at noen er flinkere en andre , jo flere ting, men de 2 viktigste tingene er interessen og mye trening. For meg personlig er det en hobby og lidenskap, og ja hmmm det blir da noen skudd i løpet av året. En del på bane, men mest privat..

Når man er blitt godt voksen synest jeg at man må tillate seg og akseptere at vi er forskjellige , og ikke la janteloven gå som en liten tråd her.

La oss få mer saklige innlegg , slik at det kan bli noen meningsfylte ordvekslinger istedenfor sleivspark både her og der.

Ha en flott kveld folkens.

Mvh

Terje

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...