Jump to content

Maksimal skyteavstand på jakt


M67

Recommended Posts

Eller, "Here we go again"

 

TikkaT3 skrev, i Gal Manns 6.5x65RWS Langholdsprosjekt tråd:

Det er et åpenbart lovbrudd å skyte etter et rådyr på feks 400 meter i Norge

Hvorfor i herrens navn skulle det være et lovbrudd?

 

Viltloven er klar på dette punktet*

§ 19. (human jakt)

 

Jakt og fangst skal utøves på slik måte at viltet ikke utsettes for unødige lidelser og slik at det ikke oppstår fare for mennesker eller husdyr eller skade på eiendom.

Det nevnes ingenting om skyteavstand noe som helst sted. De som måtte være kompetente til å skyte rådyr på 400m, og som er i stand til å la være å skyte om ikke alt ligger tilrette, kan skyte på akkurat den avstanden de vil iht. norsk lov.**

Begynner noen å skadeskyte, eller gjør dette til et problem, så vil det nok komme regler - det er jo alt vi vil - flere regler...

 

Dersom viltet ikke utsettes for unødige lidelser og det ikke oppstår fare for mennesker eller husdyr eller skade på eiendom, så er det helt enkelt lov - jeg kan ikke se at viltet utsettes for mere lidelse på 400m enn på 4.

Folk tar så mange marginale skudd på kort hold, på øyeblikksavgjørelser og i adrenalinrush, at jeg kan rett og slett ikke se det problematiske i at et dyr avlives med med et veloverveid skudd fra noe. Ansvaret for å vurdere om skuddet er iht. §19 påligger jegeren like tungt uansett.

 

 

Mener du dette ville tatt livet av et rådyr? (.223Remington, 80grs kule, 590m/s @400m)

30082010228.jpg

 

Posteren av denne videoen

beskriver på Longrangehunting-forumet hvordan de kom seg inn i området, fant dyrene, satte seg opp, og hvordan de observerte dyrene og forholdene i 3 timer før de valgte å skyte.

Det er 600m og vindstille, litt enklere enn mange hadde det på LS felten i år, og med "supermagnum" og godt støttet våpen...

Husk, det vi ser på videoen er ikke jakten, det er avlivingen som avslutter jakten.

 

K

 

* Viltloven: http://www.lovdata.no/all/hl-19810529-038.html

** Det er klart at det fins en avstand hvor det begynner å bli tvilsomt - når det blir så langt at en ikke kan vurdere vind, eller andre faktorer "i andre enden"

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 377
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Siden jeg har Lav Moral og er Pastor i "Gyldne kule" trossamfunn. Så kan jeg si at en av mine neste prosjekt er ei custom rifle i .338Lapua. Rett å slett for å bryte 1000mtr grensen på jakt. Om dette vil skje i Norge eller et annet sted, vil bare den innerste kretsen av venner få greie på. Er ikke mitt problem at andre ikke er gode nok til å skyte og ikke evner å se at det faktisk er noen som klarer dette.

Om det ikke er jakt for deg, så er det helt greit, men du får ikke bestemme hva som er jaktglede for meg.

 

Typisk Ola Nordmann, klarer jeg det ikke selv. Så er det ingen andre som klarer heller og da må vi forby det :roll:

Link to comment
Share on other sites

Er skytter komfortabel med skyteavstand og er dreven langholdsskyter kan det ikke regnes som et lovbrudd, ei heller om han skadeskyter/bommer. Det finnes mange som har bommet og skadeskutt på under 100 m, så dette er vurderingssak fra skytters side. Etisk jakt er ikke enten eller når det kommer til langhold. Det er og blir opp til skytter å vurdere situasjon og oppfylle egne kriterier. Det å skyte vilt på 400 m er ikke lovbrudd i mine øyne, men er i grenseland ang. avstand

Link to comment
Share on other sites

Dette er tråden det vises til http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=38322

 

I denne tråden har det blitt moderert et innlegg der en jeger skriver at han har skutt dyr på xxx hold. Moderatorene har fått pepper for denne modereringen. Jeg har på vegne av styret skrevet dette i tråden:

 

Moderatorene har bedt styret se på dette, det er uklart i regelverket hvordan de skal forholde seg. Styret holder på å revidere/skrive sammen regelverket, og dette blir et punkt der. Vi er snart ferdig med et forslag som vil bli lagt ut i NOJS medlemsforum til diskusjon. Inntil videre har moderatorene ulne retningslinjer å forholde seg til, og vi vil be om noe tålmodighet.

 

For styret i NOJS

 

Bent Storå

 

Altså, dette er noe styret ser på nå og det skal diskuteres i medlemsforumet til NOJS. Dersom du M67 vil være med å diskutere dette er det bare å melde seg inn.

 

For min egen del vil jeg føye til at dersom jeg valgte å skyte dyr på svært lange hold i Norge så ville jeg aldri ha skrevet om det på åpent forum. Det er enkelt for påtalemyndighetene å spore hvem det er som skjuler seg bak nick’ene her inne. Jeg synes det er dumt å risikere bæretillatelsen(e) eller retten til å jakte ved å poste slikt.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du M67 vil være med å diskutere dette er det bare å melde seg inn.

Nå var jeg hellig overbevist om at jeg ER medlem?

 

 

Uansett så tror jeg Vestlandsjeger har sagt det meste.

Det er ikkje eit åpenbart lovbrot.

 

Men, sett i lys av ein del rettsaker dei siste åra, so er det i mine auge heilt klart at ein kan risikere å blir tiltalt etter §19 om ein skyt rådyr på 400 m i Noreg.

 

(Det var vel egentlig alt eg har tenkt å seie i denne føljetong'en på det noverande tidspunkt...)

Videre argumentasjon (som seff vil komme) anser jeg som på linje med at fuglehundfolk vil forby støkkjakt, støkkjegere vil forby jakt med hund eller riflejegere forby jakt med hagle eller motsatt, fluefisker ugleser fiske med mark osv...

Ansvaret for human jakt ligger der uansett avstand, og det jeg kan si med sikkerhet er at jeg har sett flere bomskudd og skadeskudd på 30m enn på 400.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Fint at du drar dette opp i egen tråd. Skal bli artig å lese argumentene som kommer, for og i mot.

 

 

Siden jeg har Lav Moral og er Pastor i "Gyldne kule" trossamfunn. Så kan jeg si at en av mine neste prosjekt er ei custom rifle i .338Lapua. Rett å slett for å bryte 1000mtr grensen på jakt. Om dette vil skje i Norge eller et annet sted, vil bare den innerste kretsen av venner få greie på. Er ikke mitt problem at andre ikke er gode nok til å skyte og ikke evner å se at det faktisk er noen som klarer dette.

Om det ikke er jakt for deg, så er det helt greit, men du får ikke bestemme hva som er jaktglede for meg.

 

Uansett, Lav moral, Umoral, godt håndarbeid. Alt etter som hvem som skriver :|

Du lager tråder som er informative og velskrevne.

Fortsett med det :)

Link to comment
Share on other sites

Det er vel egentlig ingen tvil om at det er vanskeligere å treffe en blink som er langt unna, enn en blink som er nærmere.

I tillegg tar det faktisk litt tid for prosjektilet å tilbakelegge f.eks. en kilometer. Attpåtil skal en ta høyde for at blinken under jakt er et levende mål som har det med å bevege seg.

La oss si da, at jegeren, som til vanlig er en av klodens beste langholdsskyttere, sikter seg inn på bogen på et rådyr som står på et jorde f.eks. 500 meter unna. Fra han krøker avtrekkerfingeren til prosjektilet faktisk slår inn i dyret, tar det lenger tid enn om dyret sto 100 meter unna. Ikke særlig mye lenger tid, men likevel - mer tid. Tid nok til at rådyret, som akkurat flyttet det ene forbeinet et skritt frem i det jegerenes avtrekkerfinger passerte avtrekkspunktet, kanskje akkurat rekker å dumpe ned i gropa etter plogen slik at "blinken" falt 15 cm lavere enn jegeren siktet og traff.

OK, så ble det kanskje en skadeskyting, da. Det skjer jo med folk som skyter på 100 meter også. Problemet oppstår i det jegeren skal avlevere oppfølgerskuddet. Hvor mange er i stand til å treffe et løpende rådyr på 500 meter? Ikke veldig mange, og garantert færre en dem som kan treffe et løpende rådyr som er 400 meter nærmere.

Link to comment
Share on other sites

Kunne hatt storviltprøven på feks 700m, greier man fem i ringen på rad burde man være sertefisert for å jakte på inntil 700m!

 

Så kan man gå andre veien å la de som ikle greier prøven på 100m fått skyte på 50m som da hadde blitt maks jakt avstand for vedkommende!!!

Link to comment
Share on other sites

Vel.., som Truls nevner, så er det ikke bare det med å plassere et dødelig skudd som er viktig. Alle kan skadeskyte på jakt, og da er det like viktig å kunne skyte oppfølgingsskudd. Hvordan gjør dere det på 1000m? (Evt. 500m)

 

Jeg startet tidligere en tråd om lange hold på fugl, etter at det ble skrevet om rypejakt med salong og andre 22-kaliber på druge hold. Da fikk jeg også pepper så det holdt. Stort sett fra de som kan å skyte langt.

Link to comment
Share on other sites

Interessant tråd..

 

Jeg håper at denne tråden bidrar til å konkretisere at maksimal skyteavstand på jakt er et produkt av individuelle ferdigheter, kunnskaper, utstyr og ikke minst den enkelte jaktsituasjonen. Lovverket har ikke konkretisert noen avstand, selv om enkelte saker i rettsapparatet har skapt en tendens mot presedens for kortere avstander...

 

Jeg håper også at denne tråden ikke blir ennå en tråd der enkeltindivider argumenterer og misjonerer for sine preferanser i så sterk grad at de stempler andres oppfatninger som totalt forkastelige og direkte skadelige for jaktas fremtid..

 

Skal vi klare å få en nogenlunde saklig forståelse av dette med skyteavstander er vi avhengige av en åpen og udiskriminert meningsutveksling, der avvikende meninger reflektes over og ikke trakasseres eller sensureres av frykt for at disse skal brukes mot en.. Klarer vi å holde oss til det, kan denne tråden kanskje bli konstruktiv..for en gangs skyld..

 

Kjør debatt..

Link to comment
Share on other sites

Kunne hatt storviltprøven på feks 700m, greier man fem i ringen på rad burde man være sertefisert for å jakte på inntil 700m!

 

Så kan man gå andre veien å la de som ikle greier prøven på 100m fått skyte på 50m som da hadde blitt maks jakt avstand for vedkommende!!!

 

Går ut fra at dette er en fleip.

Hvem skulle i tilfelle kontrollere dette i jaktmarkene?

 

For min egen del setter aldrende syn en naturlig begrensning på skuddavstand, men jeg har ingen problemer med at de som behersker langholdskyting, jakter på lange avstander.

Som andre har nevnt; ansvaret for det vi gjør hviler på skytteren, enten det løsnes skudd på 10 eller 1000 meter.

Link to comment
Share on other sites

Fint at du er medlem av NOJS M67, går ikke rundt å husker på hvem som er på medlemslista.

Ansvaret for human jakt ligger der uansett avstand, og det jeg kan si med sikkerhet er at jeg har sett flere bomskudd og skadeskudd på 30m enn på 400.

 

K

Dette må da være feil!?? Jeg har aldri sett jaktskudd på 400 meters hold! Ikke er det mange steder her på Sørlandet hvor det er mulig, og jeg har aldri vært borti et jaktlag som ville ha tillatt slikt! Har du sett mange jaktskudd på 400 meters hold???

 

Siden jeg har Lav Moral og er Pastor i "Gyldne kule" trossamfunn. Så kan jeg si at en av mine neste prosjekt er ei custom rifle i .338Lapua. Rett å slett for å bryte 1000mtr grensen på jakt. Om dette vil skje i Norge eller et annet sted, vil bare den innerste kretsen av venner få greie på. Er ikke mitt problem at andre ikke er gode nok til å skyte og ikke evner å se at det faktisk er noen som klarer dette.

Om det ikke er jakt for deg, så er det helt greit, men du får ikke bestemme hva som er jaktglede for meg.

 

Typisk Ola Nordmann, klarer jeg det ikke selv. Så er det ingen andre som klarer heller og da må vi forby det :roll:

 

Dette synes jeg er vanskelig. Jeg vil allikevel si noe om det, og det er mitt syn dette, og ikke styret sitt.

 

Det som gjør det vanskelig er at det er to hensyn her som til dels er motstridende.

• På den ene siden er jeg motstander av moralisme. Det kan kvele forumet vårt. Noen liker ikke rypejakt uten fuglehund, andre mener det er uetisk å skyte rådyrbukken på jordet osv osv. Og detter gjelder også jaktskudd på lenger hold enn det som anbefales i Jegerprøveboka, noen går i moralsk harnisk når slike anbefalinger brytes. For min del er det helt uinteressant å skyte vilt på lange hold. Jeg vil heller jakte på dem (lese smyge, lokke og kose meg) enn å blinkskyte på dyr på lange hold, men jeg tenker ikke at min preferanse i så måte skal være styrende for andres. Andre skyttere med interesse for slikt, og som har utstyret, treningen og kompetansen til å avlevere sikre skudd på lange hold må så gjerne gjøre det for min del. Akkurat som at de som vil dra til Sverige å jakte i små hegn må gjøre det for min del, selv om ikke jeg er interessert i det.

• På den annen side mener jeg at det må gå en grense et sted. Jaktskudd på 1000 meters hold? Det ser ut til at i 338 Lapua Mag går en 300 grains Scenar ut med omtrent 830 ms, og at hastigheten er på omtrent 481ms på 1000 meter. http://www.lapua.com/fileadmin/user_upl ... ar2009.pdf Det vil vel si at kula har en flight time på et sekund eller to (?) Alle som har jaktet vet at et dyr kan gjør UTROLIG mye rart på et par sekunder! I alle fall ta et skritt og få kula i vomma… Dessuten blir det veldig vanskelig å vurdere vind på slike hold. Hvordan vil man få oversikt over slikt om man skal skyte på en km hold under jakt? En liten (knapt merkbar) vind i en liten vindkorridor på 200 meters hold, og det blir bom eller stygg skadeskyting på 1000.

 

Jeg for min del kommer til at jeg synes dette er galt, av to grunner

1. Jeg kjøper ikke at det er noen som er så god at de har oversikt over alle variabler på 1000 meters hold. Jeg kjøper det argumentet ut til et visst hold. Jeg kan for eksempel godt tro at en trenet langholdsskytter konsistent kan levere samlinger på 3-400 meter, og gjerne enda lenger, som er like gode eller bedre enn kravet til storviltprøven. (At onkel politi eller jaktoppsyn neppe ville akseptere dette er en helt annen sak). Med vanlige jaktkalibre har både vind og kulas flyvetid helt ubetydelig påvirkning på 100 meters hold. Jeg tror rett og slett ikke på at man med rett utstyr og kompetanse kan kontrollere for dette under jakt på en km avstand. Derfor synes jeg det er uetisk jakt.

2. Jeg ønsker personlig ikke at det på kammeret.no skal fremelskes en kultur som går på at det er tøft, eller ønskelig, å skyte dyr på lengst mulig hold. Dette sverter jegerstanden, og jeg tror ikke det er representativt for den jevne jeger og skytter i Norge. Mitt mareritt er en fersk jeger som melder seg inn på kammeret.no, og som på bakgrunn av artikler her inne trekker seg unna et rådyr for å få det på over 400 meters hold.

Jeg synes du har mange gode artikler og innlegg her på kammeret Poacher, og setter pris på det. Men, jeg mener det er uetisk jakt du planlegger her. Og, jeg vil påberope meg retten til å mene det, uten at det lettvint blir stemplet som moralisme, eller at jeg kun vil tillate jaktformer jeg selv liker.

 

Bent Storå

Link to comment
Share on other sites

Jeg personlig ser ingen moralske problemer i forhold til å ta et dyr på ganske så drugt hold, om man er riktig forbredt og behersker dette. Og synes dette kan være vel så "god" jakt som noen annen.

 

Men samtidig er det et potensielt problem for forumet, om man lager maleriske poster av sine opplevelser der skuddet gikk på x antall meter. For det første skaper det masse "støy" på forumet, der de som er betydelig mere moralske jegere en andre skal hakke i stykker en ellers bra fortelling fra en flott jakt.

Og det er ikke ubetydelige farer slike poster skaper når byråkrater med litt for mye skrivebordsplass skal finne noe å gjøre, for å stige i gradene.

Jeg ønsker ikke at en konkret avstand skal stå spikret ved neste revidering av viltloven !

Link to comment
Share on other sites

Kunne hatt storviltprøven på feks 700m, greier man fem i ringen på rad burde man være sertefisert for å jakte på inntil 700m!

 

Så kan man gå andre veien å la de som ikle greier prøven på 100m fått skyte på 50m som da hadde blitt maks jakt avstand for vedkommende!!!

 

Går ut fra at dette er en fleip.

Hvem skulle i tilfelle kontrollere dette i jaktmarkene?

 

For min egen del setter aldrende syn en naturlig begrensning på skuddavstand, men jeg har ingen problemer med at de som behersker langholdskyting, jakter på lange avstander.

Som andre har nevnt; ansvaret for det vi gjør hviler på skytteren, enten det løsnes skudd på 10 eller 1000 meter.

 

 

Ikke fleip nei, er heller ingen som kontrolerer at det ikke blir skutt på langevold i dag!!

Link to comment
Share on other sites

Her er jeg faktisk helt enig med Skaubjønn.

Langholdskyting har vel sin opprinnelse i militær skarpskyting og som vi vet så er skadeskyting der vel så ettertraktet som død, og det i seg selv blir jo en vesens forskjell når dette skal overføres til sivile sysler og skyting på dyr.

Med de tekniske hjelpemiddel vi har til rådighet og dedikert trening tviler jeg ikke på at også enkelte sivilister kan oppnå en høy grad av dyktighet. Noen kan jo også selvfølgelig være trent i forsvaret også. Men det jeg vli fram til er at generellt har forsvaret enorme ressurser til å trene sine skarpskyttere i forhold til hva en sivilist normalt rår over og kanskje så tenker ikke alle aspirerende langholdskyttere så nøye over dette. jeg leste en gang et referat av et intervju med skarpskytterikonet Carlos Hathcock der temaer gjalt "first shot kill", og det er mulig CH var en beskjeden mann, men avstanden han ville garantere et "first shot kill" på var ikke inponerende stor i forhold til hva vi vanligvis hører om. Jeg husker ikke nøyaktig, men mener han ville ned på rundt 300m.

Men selvfølgelig, da CH opererte i Vietnam hadde han ikke de tekniske hjelpemiddel som det vi har i dag og sikkert ikke våpen av den kvaliteten vi har tilgang til heller.

Uansett, hver sin lyst, men jeg tror også folk bør være klar over at §19 er så rundt formulert at der er det fort gjort å gå i baret uansett hvor gode skyteferdigheter du kan dokumentere.

Link to comment
Share on other sites

Støtter Skaubjønn her.

 

Jeg tviler ikke på at enkelte kan prikke gode sammlinger på opp mot 1000m i død papp.

Men det er noe helt annet med et levende mål, på de ca 1,5 sek det tar fra avtrekket går til kula gjør innslag kan målet ha flyttet seg langt. I tillegg kommer en veldig uoversiktlig vind, som du ikke får skrudd på etter "prøveskudd"

Link to comment
Share on other sites

Så lenge man er 100% sikker på å sette ett dødlig skudd er det likegyldig for meg hvor lange hold folk skyter på, jeg har mine grenser ut i fra mitt utstyr og ferdighet, og andre har sine.

Men jeg setter ett spørsmål med etikken i å absolutt tilstrebe lange hold, å ha som mål å skyte vilt på lengst mulig avstand klinger ikke riktig i mine ører :?

Link to comment
Share on other sites

Som jegere mener jeg vi har et moralsk ansvar for å gjøre "alt som står i vår makt" til å minske sjansen for skadeskyting - eller at viltet på en eller annen måte kan utsettes for unødig lidelse.

 

Det kan ikke bestrides at et skudd på 500 meter er vanskeligere enn et skudd på 50 meter.

Det er flere variabler å ta hensyn til - og det er mer utfordrene!

Et 100% sikkert skudd finnes ikke, hverken på 10 eller 500 meter, men med samme skytter er det ihvertfall ingen tvil om hvor sjansen er størst for skadeskyting.

 

Det og bevisst oppsøke areaner hvor en planlegger å levere utfordrendre skudd, mener jeg er uforenlig med en jegers plikt til å minske sjansen for at noe skal gå galt.

At han kan levere "hull i hull" samlinger på en pappskive på 2000 meter er helt uinterresant i denne sammenheng. Det er jakten og ikke skuddet som skal være utfordringen!

Et vilt må aldri betraktes som en levende blink - og en jeger som strekker holdet med viten og vilje gjør nettopp dette.

Link to comment
Share on other sites

Nei det er jo en annen sak, men det finnes da baner i Norges land man kan skyte på lange hold!

Kanskje det hadde blitt flere baner med lengre hold enn de vanlige 100, 200 og 300!

 

Ser problemet at dagens gjennomsnitts bane ikke gir muligheter for skyting på lange hold!

 

Langholdsjakt er som med måneskinnsjakt, noen behersker det og andre ikke!

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Matematisk går det ikke an å sette en max skyteavstand på jakt. Hvis du sier, som et eksempel, at jeg skyter ikke på lengre hold enn 300m, så får du en elg med bredsiden til på 311m, hva er da argumentet faglig/vitenskapelig for å holde igjen? Du skyter på 150m, men ikke på 157m? Dette blir som grafen i et koordinatsystem, der du nærmer deg metningspunktet, men aldri helt når det! Det blir litt som å si, -du får ikke hoppe høyere enn 245 i høyde! 8)

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg har Lav Moral og er Pastor i "Gyldne kule" trossamfunn. Så kan jeg si at en av mine neste prosjekt er ei custom rifle i .338Lapua. Rett å slett for å bryte 1000mtr grensen på jakt. Om dette vil skje i Norge eller et annet sted, vil bare den innerste kretsen av venner få greie på. Er ikke mitt problem at andre ikke er gode nok til å skyte og ikke evner å se at det faktisk er noen som klarer dette.

Om det ikke er jakt for deg, så er det helt greit, men du får ikke bestemme hva som er jaktglede for meg.

 

Typisk Ola Nordmann, klarer jeg det ikke selv. Så er det ingen andre som klarer heller og da må vi forby det :roll:

 

Hva er årsaken til at du vil skyte dyr på over 1000 meter?

Hvorfor ikke 2000?

 

Jeg har også likt mange av trådene dine Poacher. Slett ikke alt - en del av formuleringene dine er i mine øyne mindre heldige for å si det meget pent, men tross alt mye er meget bra, og jeg har stor glede av de.

En bevisstgjøring av at et lengre en skudd en jegerprøveboka anbefaler ikke behøver å være mer risikabelt en mange av de jaktformene som ellers er akseptert synes jeg er bra. Vi trenger å holde igjen litt mot de som bare vil begrense det vi driver med. Det kan være nyttig å beherske slike skudd i enkelte sammenhenger f eks ved skadeskyting.

Men dette behovet for å skulle skyte mot dyr på lengst mulig hold skulle jeg gjerne fått forklart nærmere.

Er ikke det litt som å kappe bremseslangene på bilen før du kjører til jakta, sånn bare for å bevise at du er en dyktig sjåfør?

 

Jeg veit du er en meget dyktig skytter, og har respekt for det, men jeg har sett deg skyte serier på papp på 500m som ikke har vært like bra også, så det kan vel hende at også du bommer en eller annen gang -eller?

 

Hva tror du om de signalene du sender? Du er en respektert personlighet, en mange her ser opp til. Tror du det kan ha noen effekt i forhold til at andre ikke fullt så dyktige som deg kanskje drar det for langt? Jeg tror de fleste som leser de velskrevne trådene dine får med seg at dette ikke er for hvem som helst, og det er bra du gjør grundig jobb med å tydeliggjøre at dette krever trening og kunskap, men i sånne innlegg som det over her?

Er det lurt?

Hvis det handler om et behov for å teste grenser og å få presisert lovgivinga så tror jeg nok at dette er helt rette veien å gå. Jeg er sikker på at behovet for å lage regler å tre ned over ørene på oss øker i takt med fokuset på det svært mange vil anse som uforsvarlig jakt.

Link to comment
Share on other sites

Det står ikke konkret i loven at man ikke har lov til å kjøre bil med bind for øynene heller, men man hadde sannsynligvis fått en reaksjon på det likevel...

 

Jeg skrev som jeg gjorde fordi man etter all sannsynlighet hadde blitt anmeldt om oppsynet så det, og man hadde også blitt dømt for brudd på viltloven. En handling som etter all sannsynlighet ender med domfellelse kaller jeg et lovbrudd.

Om jeg skal være litt flåsete tilbake nå: Når det gjelder det å skyte dyr på ekstreme hold, så er det nok lettere å imponere ynge jegere på et nettforum enn dommere i norsk rettsvesen...

 

 

Hvor grensen går mellom ansvarlig og uansvarlig jakt er vanskelig å si. Men om noen av langholdsguruene drar dette for retten ved å legge ut bravadene sine på nett, setter jeg mine penger på at rettens konklusjon blir nærmere 100 meter enn 400...

Link to comment
Share on other sites

Det kunne vært interessant å høre hva du mener om skyting på dyr i bevegelse? Skal vi ha en maks. X km/h grense?

 

Kan du begrunne hvorfor det er mer riktig å skyte et travende dyr, stående på 80m enn beitende eller liggende på 500m, fra ei stilling hvor jegeren har demonstrert langt bedre treffsikkerhet enn stående på 80m?

Kan du begrunne hvor jeg ikke skal kunne skyte et dyr (lovlig) på den avstanden jeg kan skyte f.eks. ei 100mm 10 skuddssamling i senter, når "Ola på Stubben, som må ha 5 forsøk" kan skyte (lovlig) på den dobbelte avstanden han kan lage ei 300mm 5 skudds samling?

 

Hvordan kan du si at et perfekt avgitt skudd som ender med øyblikkelig fall kan gi domfellelse? Og hvorfor kan du diktere når jeg skal skyte? Hvordan vet du hvordan jeg, eller hvem som helst andre skyter?

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke 2000?

Fordi jeg er ikke god nok til det!

 

men jeg har sett deg skyte serier på papp på 500m som ikke har vært like bra også, så det kan vel hende at også du bommer en eller annen gang -eller?

Jeg trodde ærlig talt bedre om deg, enn at du sammenligner et stevne med tidspress vs jakt!

 

Under stevne hvor du skal avgi 10 tellende skudd, så er det bedre å sende avgårde et "dårlig" skudd å få litt poeng eller samling, enn ingen ting eller 5xmoa i tillegg. Dette burde du faktisk vite...

 

Hvor man på jakt kan ligge å følge dyret i timesvis, før en evnt avgjørelse om å skyte eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

For min eigen del, så har eg satt grensa på 200 meter, eg er rett å slett ikkje flink nok eller sikker på meg sjølv til å strekke holdet lenger. Men det er meg, det gjelder selfølgelig ikkje for alle.

 

Eg har all respekt for deg Poacher og fleire her inne, som er dyktige skyttere, og som kan dette med langholdsskyting, men som du og dei fleste veit, det er ein viss forskjell på å skyte på stål og papp, og skyting av dyr.

I tillegg så er det litt problematisk, dersom ein skulle være uheldig å skyte litt feil på lengre hold, det er ikke berre å springe 500-1000 meter, for å avlive, eller finne det igjen..

Eg har lest både dine og Roe sine tråder med stooor interesse og glede, det er fint dokumenter med bilder og historie som gjer at ein lever seg inn i dette her. Eg ser fram til fleire tråder, med den type jakt, men det går ei grense for meg, når det begynner å bli snakk om 1 km avstand, då trur eg faktisk ikkje du er i stand til å være herremann over situasjonen lenger, då begynner det å bli ganske så marginale forskjeller på suksess og fiasko og det likner meir enn sport enn jakt og tankene på dyret oppi det her, begynner å visne ut i forhold til om du klarer det eller ikkje.. Det siste her får du heller ta med ein spade med salt, eg skal ikkje påstå at dette er dine intensjoner eller tanker oppi det her, men sånn ser det nesten ut for meg..

 

Måtte svelge ein kamel sist det var snakk om dette med lanholdsjakt, og innrømme at det er også litt forskjell på dyr, enkelte dyr som rådyr, er lettere å felle, og mindre problematiske å skyte på, dersom også kula skulle havne litt utenom sirkelen..

 

Eg lurer på ein ting, kva er grunnen til å strekke holdene på jakt, så langt som over 1000 meter ? Er det klin umulig å få felt dyr der du jakter, uten å strekke holdene ? Er det fordi at du gjerne har så lyst, spenningen med det, rett å slett at jakta ikkje er særlig spennende som den utføres normalt ?

Link to comment
Share on other sites

Skulle tro skadeskytingsstatistikken ved langholdsjakt var mye lavere enn ved vanlig jakt, siden de som driver med dette sannsynligvis er meget dyktige til det de driver med, og ikke ville skutt uten at de var sikre. Meg kjent er statistikken ved måneskinn/nattjakt også lav nettopp på grunn av dette :roll:

Link to comment
Share on other sites

Mitt syn på dette, som en relativt brukbar langholdskytter (mer enn det iht Kapt. Vo...., for dere som kjenner han) Så vet jeg at det å treffe ut til 8-900m er ikke så fryktelig stor heksekunst, 1000-1100m og utover begynner ting å bli seriøst vanskelig. Så skyteteknisk er det å avgi et skudd under optimale forhold fullt mulig for en som kan sine saker. Så snart det begynner å blåse litt, ja da sliter du. Så har vi alle parametre som temperatur både i luften og ammo, barometer, spindrift osv. Dette er også ting som går an å lære seg, man kan jo sågar ta et testskudd godt til side for målet for å få bekreftet treffpungt.

 

Det man IKKE er herre over er hva dyret gjør i løpet av flygetiden. Vi snakker om 1,5sek flygetid når vi nærmer oss 900m (V0 840m/s, BC 0.490) Nå har jeg aldri telt hvor mange skritt et hjortevilt kan bevege seg på den tiden, selv ved rolig beite. Men selv med et skritt frem vil skadeskyting være et faktum. Da sitter kula i vomma, eller enda værre i kjeven hvis dyret tar et skritt bakover.

Det er det som gjør at jeg har vondt for å se fordelen med å skyte dyr utover "normale" avstander.

Hva som er den enkeltes "normal avstand", ja det får være opp til en selv. Men jeg har ennå ikke løsnet skudd på vilt lenger enn 180m, men jeg kan nok være villig under optimale forhold til å strekke meg til 300m.

Andre bør kanskje ikke få dra til skogs / fjells med rifle når man ser prestasjonene på banen i det hele tatt.....

Som jeger er ikke prestasjonen stor ihvertfall. Ikke et vilt i verden som hverken ser, lukter eller hører deg hvis du er sånn ca rolig på post når du ligger på 1km avstand. Ganske sikkert med overhøyde også for å få bæring på den avstanden .

Da har jeg faktisk mye mer respekt for en som feller sitt vilt med bue. Han må bruke sine kunnskaper som jeger for å felle viltet forsvalig. (Selfølgelig er det buejegere som strekker holdet for langt også...)

 

Detter er mine meninger som jeger, jegerprøveinnstruktør og som tidligre skarpskytter i grønt.

Link to comment
Share on other sites

hvor langt unna vil kula mi ha nok energi til å felle elgen?satt på norma sine svenske sider. og lekte meg med ballistikken der. så at ei 11,7g oryx i 30-06 har 3021j /100m og 2205j /211 m. kravet er 2200j/100m men om jeg da skyter på over 211m så har kula mi mindre anslagsenergi enn det kravet er på 100m. hvor mye energi trengs det for å få elgen til å dette med et godt skudd, det har jeg egentlig tenkt mye på.

Link to comment
Share on other sites

Det det hele bunner ut i er hva slags avstand vi skal sette for hva som er akseptabelt å skrive om her på forumet.

Utover det mener jeg folk selv får ta en vurdering av sine evner som langholdskytter og den aktuelle situasjonen.

 

Som en del har påpekt så er det ikke noe spesifikt forbud mot å skyte på f.eks 750m under jakt.

 

Men:

Det er ikke noe forbud mot nattejakt i Norge. En del har blitt tatt for det. Jeg vet ikke om alle er frikjent etterpå, men i alletilfelle er jakta det året ødelagt, slakt og våpen beslaglagt osv.

 

Det er ikke noe forbud mot å skyte 4 hjort på 19 sekunder. Der er det en domfellelse etter at vedkomne fikk lagt ut film på nettet.

 

En eller annen dag så er det en som fatter interesse for de lange holda og starter en etterforskning.

 

Derfor mener jeg at de som takler langholdsskyting kanskje skal moderere seg selv litt når det kommer til å oppgi hold utover en vis grense som vi kan bli enige om her.

 

Husk, det er mange unge, håpefulle innpå forumet som plutselig får for seg en dag at de skal strekke holda litt lenger enn de takler etter å ha lest om langholdsjakt.

Link to comment
Share on other sites

hvor langt unna vil kula mi ha nok energi til å felle elgen?satt på norma sine svenske sider. og lekte meg med ballistikken der. så at ei 11,7g oryx i 30-06 har 3021j /100m og 2205j /211 m. kravet er 2200j/100m men om jeg da skyter på over 211m så har kula mi mindre anslagsenergi enn det kravet er på 100m. hvor mye energi trengs det for å få elgen til å dette med et godt skudd, det har jeg egentlig tenkt mye på.

 

Kravet er jo 2200j på 100m. Utover 100m er det ikke noe krav, da er det jegerens ansvar å felle viltet på en human og sikker måte som det står i §19 i viltloven (hvis jeg husker § rett) en elg dør også av en 22lr i hjertet....

Link to comment
Share on other sites

For å prøve å geleide diskusjonen litt, det har vært påpekt en del grunner til at skyting ut mot 1 km er vanskelig, samt at dyr kan bevege seg.

Holdene mellom de aksepterte 200m og kanskje 6-800m, hvor stillestående dyr ikke forsvinner og en ikke skyter gjennom flere værsystemer - hva med de?

 

Til sako, så lurer jeg på hvorfor du bruker ei kule med såvidt lav BC som eksempel? Folk som vil skyte dyr på 900m bruker gjerne ikke .308 - en mere moderne tilnærming vil være Bergers Hybrid 300gr .338 kule - BC 0.870.

Uansett er argumentet vektig

 

K

Link to comment
Share on other sites

Burde vel ikke svare når jeg bare har 'skummlest' tråden :!: Men at noen kan sette en slags begrensning i meter blir for meg som alle anbefalte begrensninger det er i mange ting . Innen skyting er det masse faktorer som spiller inn : kaliber ,kikkert,avstandsmåler,skru siktet til riktig opplegg, vindavdrift ,pressisjon i våpnet , og anlegg og hvor konfortabel med og skyte på lange avstander og det vil si hvor god er pressisjonen på gubben som holder skaftet .

Sier ikke dette for og trekke opp folket så ikke missforstå men jeg har hvert med og forsøkt slike avstander det snakkes om her og min venn har et slikt våpen som gjør dette mulig men det er ikke hvilket som helst våpen og hvertfall ikke prisen på det og utstyret men jeg skal være rask og understreke at det heller ikke blir brukt i jaktsammenheng ( i Norge) . Men bare for og ha nevnt det ville ikke han ha hatt problemer og tatt jegerprøva på 1200 m , vi har skutt flere 5 skuddserier på den avstand på en vanlig middagstallerken.

Men enda en gang ,dette er ikke for og provosere .

Min mening er at hver enkelt jeger må sette sine maksavstander etter ferdighet .

Link to comment
Share on other sites

Snart 50 innlegg og enda er det bare (?) Reinhard som har vært innom det egentlige tema: Skal en god skytter kunne ta ut "gevinsten" ved å være god med at han skyter på lengre hold (eller på løpende vilt, om det er det som er spesialiteten) og dermed får skutt mer og/eller mer utfordrende? Eller skal en god skytter ta ut dette ved å levere sikrere skudd i de "vanlige" jaktsituasjonene?

 

Siden tall er så populært i denne tråden: sakt på en annen måte: om gjennomsnittsjegeren har 8% skadeskyting (tror det skal ligge omtrent der for normal norsk elgjakt) om han holder seg til "grensene" i jegerprøveboka, kan da en jeger som ville hatt 0,5% skadeskyting om han holdt seg til jegerprøvebokagrensene strekke holdene så langt at han også ligger på 8%?

 

Edit: var Reinhard og ikke skaubjønn som skrev innlegget jeg tenkte på

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fordi jeg tok utgangspung i hva gjennomsnittsjegeren kanskje vil tenke på å prøve seg med, og valgte en140gr Nosler Partition i 6,5mm som ekslempel.

Nå har ikke jeg gått inn i tabellene mine for det jeg har brukt å skyte langt med,å sett på eksakt flygetid,går ikke å husker slikt i hode lenger :) Men selv med en BC på oppunder 1,0 så er flygetiden over sekundet på de avstandene vi her snakker om, og da er vi vel like langt.....

Link to comment
Share on other sites

Du har jo fått et par spørsmål om "hvorfor" skyte dyr på 1000 meter

 

Skal prøve...

Fordi det intereserer meg, og for meg så er det "min" jakt hvor jeg nyter hvert sekund.

At andre syntes jakta er å smyge seg inn på 20mtr og felle dyret er helt greit, men det er ikke helt min form for jakt.

Da legger jeg meg heller på et egnet sted med kaffekopp, med rifla på tofot eller over sekken og venter på rett situasjon. Jeg feller dyret på første mulighet jeg anser som sikker. Om det oppstår på 70m, eller x-mtr spiller ingen rolle.

 

Avsnittet under er ikke skrevet for å provosere!

La oss si du hadde anledning til å felle en elg på 150mtr men avventer, fordi du ser dyret har retning mot en traktorvei, som vil gjøre det så mye enklere å få hentet ut elgen. Og du vet at elgen da vil ha en avstand på ca.300mtr.

Er dette akseptabelt?

Link to comment
Share on other sites

Hei Sako. ville en elg dette av ei .22longrifle i hjerteregionen som treffer på 500m også? det er det jeg tenker på. kula (uansett kaliber og V0 ) mister fart hele tiden. og dermed også anslagsenergi.

men har noen her noen ide om når blir det for langt før feks den oryx'en jeg nevnte ?.

vet at det kun er krav om anslagsenergi på 100m. 2200 og 2700 j.

men ser jo at kula på 211 m har lavere energi enn det som er minimum på 100m . Det får meg til å tenke på om dette da er for langt hold for denne patronen.

Link to comment
Share on other sites

Ei 22lr kule på 500m er nok ikke dødlig for en elg nei.... Sikkerhets avstand for en 22lr er 1500m sier de som har greie på`t.

Tror nok det er mer enn nok energi igjen i Oryxen din etter 211m til å drepe en elg, men ved hvilken avstand den har for liten energi til å drepe en elg i hjerte/lunge regionen, ja det tror jeg du må spørre Myth Busters om, jeg aner ikke.

Vet bare at jeg vil ikke stå iveien for en .30 kaliber uansett hvilken avstand den er skutt ifra..... Er overbevist om at det gjør vondt uansett :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...