Jump to content

Ulv tok hund igjen..


JoachimN

Recommended Posts

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En ny spørreundersøkelse, foretatt av TNS Gallup/NINA, viser at det IKKE er et flertall av befolkningen som er positive til ulv. Hverken blant folk i eller utenfor rovdyrregionene. Dermed er påstanden om at folk flest vil ha ulv, ikke lenger gyldig

Det du sier er jo helt feil. Norge er postive til ulv:

http://www.nina.no/Aktuelt/Artikkel/tabid/945/ArticleId/1054/Bygdefolk-vil-ogsa-ha-rovdyr.aspx

 

Beklager, du har rett. Jeg leste statistikken feil.

 

EDIT:

Dette var merkelig, nesten guffent. 26. desember ble det offentliggjort at de fleste IKKE vil godta å ha ulv der de bor. To dager etterpå, 28. desember, var statistikken endret, slik at resultatet var motsatt - altså igjen slik at de fleste (52,5 %) VIL godta ulv der de bor.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/nataliakazmierska/article8426749.ab

 

Ständig kamp att leva i symbios med naturen

Vargen struntar i om den är ”svensk” eller befinner sig i bortre Karelen

Det pratas mycket om varghatet, om vapentokiga stollar som samlar på mosade vargtestiklar.

Men om vi för en gångs skull synar andra sidan? Då menar jag inte de löjliga aktivisterna som poserade med spikklubbor när årets vargjakt drog i gång.

Utan de som beskriver rovdjur som våra ömtåliga små vänner.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

På tide å ta bikkjene innendørs i Aremark, i går ble det observert ulv (enslig dyr) på vestsia, samt at det ble funnet 5 sett spor av ulv på østsia omtrent samtidig..

Men de sistnevnte var vel svensker på "Harrytur" til Norge, kanskje de bare skulle raske over isen for å besøke "Norrbaggen" på andre siden av Aspern.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Men de sistnevnte var vel svensker på "Harrytur" til Norge, kanskje de bare skulle raske over isen for å besøke "Norrbaggen" på andre siden av Aspern.. :roll:
I følge Wabakken er det jo de som er de slemme og spiser norske husdyr :sarcasm:

Hundene her pleide lage et forferdelig leven, hysterisk los, når svineriet var i nærheten. Vær i alle fall obs, en garantert dårlig dag, om en finner bikkja halv gnagd.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Alt hadde vært så mye enklere om ulven hadde vært fredelig!

 

Sinnsykt dritt det som skjer, men ikke for å banne i kirka: Ja til ulv. Vedder på at noen her på Kammeret får lyst til å gi meg en skikkelig tæva nå.

Jo, og jeg har vært i nærheten av ulv med bikkjer.

Link to comment
Share on other sites

Sinnsykt dritt det som skjer, men ikke for å banne i kirka: Ja til ulv. Vedder på at noen her på Kammeret får lyst til å gi meg en skikkelig tæva nå. Jo, og jeg har vært i nærheten av ulv med bikkjer.

 

Om vi skal ha ulv eller ikke, er neppe årsaken til at konfliktnivået er såpass høyt som det er. Kanskje grunnen heller er det faktum at ulven blir behandlet mer ærbødig enn folk den skal leve blant. Om myndighetene forvaltet ulv som andre dyr, vile det gått greit.

Link to comment
Share on other sites

Om myndighetene forvaltet ulv som andre dyr, vile det gått greit.

 

Du kan jo ikke "forvalte" 30 dyr.... Nå har vi i år allerede "forvaltet" bort 15 % av stammen vår..

 

Tror du helt alvorlig at vi bare har 30 ulv her i landet? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke statene makter å samhandle i forvaltningsspørsmål som dreier seg om viltbestander som har sitt utbredelsesområde på tvers av nasjonalgrensene, kan vi vel egentlig bare kysse ethvert argument om forvaltningsansvar adjøss.

Link to comment
Share on other sites

Om myndighetene forvaltet ulv som andre dyr, vile det gått greit.

 

Du kan jo ikke "forvalte" 30 dyr.... Nå har vi i år allerede "forvaltet" bort 15 % av stammen vår..

 

Tror du helt alvorlig at vi bare har 30 ulv her i landet? :roll:

I så fall bor alle i Østfold.....

Link to comment
Share on other sites

Tror du helt alvorlig at vi bare har 30 ulv her i landet? :roll:

I så fall bor alle i Østfold.....

 

Ingen av ulvene i Østfold er vel norske. Norske ulver er jo de som kun hevder revir og oppholder seg i Norge...så ulvene i østfold er vel bare å anse for "svenske gjester" som forsyner seg av våre sauer, hunder og elger...

Link to comment
Share on other sites

joda, det er minst 3 bekreftede norske ulverevir i Østfold.

 

Det var ironisk ment. Ulver telles jo ikke av verken Sverige eller Norge når de er på begge sider av grensa. Om vi har 6 ynglende grensepar deles de ikke mellom landene såvidt jeg skjønner. Og siden Østfold er så nærme Sverige så er det vel mange "papirløse ulver" der som ikke telles som norske (eller svenske)....

Link to comment
Share on other sites

For å være litt tydligere mener jeg med "ingen" de offentlig ansatte som forvalter disse dyra og som helt sikker vet om flere enn det vi hører om.

 

Når de ikke engang gidder å dra ut å sjekke så er det vel nok av dem da.

 

Herland, som også er medlem av det nasjonale rovviltutvalget, opplyser at han omgående sendte en sms til Statens naturoppsyn om ulveobservasjonen.

 

- Ifølge lovverket skal representanter derfra komme til stedet dersom det er observert to eller flere dyr. De har ennå ikke vært her, sier Herland, som er kritisk til at ingen representanter fra Statens naturoppsyn har fulgt opp ulveobservasjonen ved Torkelsrud.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

http://www.ostlendingen.no/nyheter/ulvetispa-har-fortsatt-vestover-1.6160281

 

Er ikke denne ulven veldig gul i fargen til å være en russisk ulv (canis lupus lupus)? Noen som har mer peiling enn meg og kan belære meg litt?

 

Ellers kan en jo fort trekke konklusjonen at ulveromantikerne har vært litt ivrige etter å få friskt blod inn i stammen...

Link to comment
Share on other sites

Å jegerne var i naturen lenge lenge før politikerne..

 

Synes nå det går litt for langt detta med ulven jeg. Greit nok at de hører hjemme i naturen men det gjør nå jaggu meg jegerne å. Det er snart ikke så man tør å slippe bikkja si oppi her vi jakter å sikkert mange mange andre steder, sånn som i Trysil, der hvor de ikke tør å la BARNA sine gå på ski i skogen engang.

Link to comment
Share on other sites

Bra eksempel på til dere som liker dem men ikke opplever dem . Noen må sikkert bli drept før det skjer noe ! ja kanskje ikke da en gang . Sterkt sakt men dere som ikke har dem i nærvær burde faktisk ikke ha stemmerett i slike saker . Skjønner dere som ikke er glad i naturen og ikke bor i den driter i det .

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artik ... d=10092318

Link to comment
Share on other sites

Jeg er mot ulv, og dette pga av at vi nå snart ikke lenger kan slippe bikkjene våre oppi fjellet der vi jakter. En finskestøver i familien ble angrepet av ulv for en 3-4 år siden om jeg ikke husker helt feil og bikkja er nå så og si nervevrak. Takk og lov så fikk bikkja overtaket på ulven så ulven ga seg til slutt..

Jeg synes det går litt for langt, enten så får dem jage dem vekk mange steder eller så får de skyte dem, mener jeg ihvertfall.

Ulven er jo en lystdreper, den dreper faen ikke for å spise, men den gjør det rett å slett for å drepe. Flere eksempler av dette når det gjelder angrep på hunder og sauer..

 

Saken om bikkja jeg nevnte lengre opp i innlegget her var i VG også, men finner ikke igjen noe.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 1 month later...
Fint hvis folk kan dele slike linker på facebook og lignende. Bra hvis folk og ulvevernere kan få se at det faktisk ligger noe bak i at man vil ha ulven bort.

Har lagt den ut på den la ulven leve gruppa... så får vi se ka dem sier, kommer nok maaaaaannnnggeee rare komentarer.

Link to comment
Share on other sites

Saken diskuteres på "Bygdefolk for rovdyr" på FB. Etter deres skjønn har nok ikke Melvin noe ute i skogen å gjøre med hunder, med eller uten bånd. Er ofte inne og titter på hva de skriver, var tidligere "medlem" for å få være med på diskusjonene, men ble nesten mørkredd av holdningene og synet på menneskelige verdier som noen av de verste fanatikerne har. Er mange idioter i begge leirer, både for eller imot rovdyr, men gruppen BFR fremstår som litt på jyplingstadiet pga att en av moderatorne der ofte uttaler seg som en dust og liker å "slenge folk på "hue og ræva ut", med banneord, og balltreargumenter mot de som ikke er enige med han. Gruppen har over 2500 medlemmer men jeg tror att menigmann har problemer med å respektere budskapet i sin helhet pga moderators holdninger.

Link to comment
Share on other sites

jeg er medlem der jeg også :roll:

folk må prøve å tenke litt på holdning som du sier Gråmte ;)

Melvin har all rett til å gå i skogen. jeg kjenner han litt fra før og vet at dette ikke er første ganga. da jeg har vært "jagd" av ulv før. men jeg satt oppi et tårn og har funnet ut hva slags ulv det var. det var en ulv med fredelige hensikter som jeg har hatt mye med å gjøre i jakta... så kom slettåsinga som har jaget henne unna da var det egentlig helvette begynte(unskyld språkbruken) jeg jakter selv rundt der slettåsinga driver nå og har mer en nok med å finna meg et nytt terreng der det ikke er ulv og som jeg får jakte på da jeg nekter å slippe fuglebikkja mi borti der. har et annet terreng som er "vakum" område. er litt sikrere der men er ikke sikkert nok desverre.

 

SÅ JEG TAKKER GJERNE JA TIL JAKT OPPI NORD MED MINDRE Ulv ELLER BORTI VEST BARE KONTAKT MEG PÅ PM.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...