Jump to content

Ulv tok hund igjen..


JoachimN

Recommended Posts

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Flere jegere som har mistet sin hund i høst for ulv, vurderer nå å slutte med jakt.

Dette er et alvorlig signal til myndighetene. Staten skal både ha inntekter på utleie av jakt og de skal ha ulv i områder, som igjen ødelegger for jakt og inntekter. Nå har de også kjøpt inn enda mere skog, og i Hedmark, som de selvfølgelig har ambisjoner å få inntekter på bl.a i form av jaktutleie. Noe rimer ikke her, i mitt øre. De biter seg selv et viss sted, hvis det blir slik at flere typer av jaktformene ikke kan utøves pga ulv. Utvikler dette seg til det, at de ikke får leid ut jakt i store statsskogområder, kommuneskoger, allmenninger, osv, vil det bli et stort problem i samfunnet hvis de ikke har "frivillige jegere" til å utføre dette. Det høres dyrt ut hvis de både skal ha ansatte jegere og få inntekter fra høstbart overskudd i naturen. Dette vil garantert bli diskutert og vurdert mer enn i dag i fremtiden, dersom flere og flere mister sin jaktkammerat og sin jaktform. Får håpe de ser sammenhengen for sin egen del.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Joda, som alle skikkelige folk så bor jeg selvsagt i Bergen. Men jakter mye i skogen og på fjellet borte i Norge også. Så senest ulvespor som krysset bikkjen min sitt spor forrige helg.

Skal innrømme at det gikk litt kaldt nedover ryggen da vi fikk bekreftet at det var ulv der sammen med oss, men jeg ønsker ikke ulven fjernet derifra av den grunn. Det ser jeg ikke at jeg har rett til da jeg er der av eget valg og på egen risiko.

Men jeg forbeholder meg retten til å mene det slik uten å bli kalt stakkar eller tosk.

 

Jeg velger å ikke kalle dere ulvemotstandere noe negativt da jeg ikke er i deres situasjon og ikke vet hvordan det føles å være der, men det er tydelig at det er endel følelser i sving så det er trolig mer til saken en jeg hva kjenner til.

Så jeg har ingen formening om hva som er rett og galt i forhold til hvem som skal få leve der av ulven og hundene.

 

Men enn så lenge så er ulven der og det vet man når man tar ulvemat med seg i skogen og slipper den løs.

Og da er villmarken slik at den sterkeste vinner.

Så ja. Slik er villmarken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror all uenighet hadde forsvunnet og ikke minst at alle sterke motforestillinger hadde fordampet om ulven hadde blitt forvaltet på lik linje med annet rovvilt. ALLE forstår at det er banalt manipulerende å hevde utryddelsesargumentet i denne saken, så lenge individene her til lands de facto tilhører en bestand som teller 45.000-60.000 individer.

Link to comment
Share on other sites

Nåja, empati er tydligvis ikke den mest velutviklede personlige egenskapen i Bergen da skjønner jeg.

 

I så måte er det jo prisverdig at den store majoriteten av Bergensere ikke gir offentlig uttrykk for at de fryder seg over andres ulykke, så får vi andre heller bære over med deres manglende forståelse for at det finnes folk som har noe de føler er en trussel mot helse, næring, eiendom og velvære i skogen rett på utsiden av inngangsdøra.

 

Ikke at jeg er noe bedre menneske, jeg bor jo i et relativt ulvefritt område, men "Any man's death diminishes me, because I am involved in Mankind."

Link to comment
Share on other sites

Hva er det som koster samfunnet og oss jegere mest 'ComKFOR' ,ulv eller hund ? og hva har det hvert mest av de siste 140 år av disse ! Skal ta opp igjen samtalen når du har mistet en hund eller to . Kommer tilbake akkurat for en time siden og måtte i dag avbryte jakta på grunn av galskapen . :evil:

Link to comment
Share on other sites

Lattle å påstå at han ikke kan ha et eget utsagn for han bor i Bergen.. Kanskje han er ute i skogen mens dere sitter hjemme og kose meg bikkja *Stakkar, vi kan ikke slippe deg ut for vi har jo ulv i Norge* hvem vet? dere?

Alle kan ha forskjellige meninger så ikke påstå at dere har rett.

 

Min mening er : Norsk villmark inneholder ulv, jerv, bjørn og gaupe! og JEG bor mitt i et område med alle de 4;)

 

Vi kan ikke gjøre alt mulig for at vi skal jakte med hund.. ( Ikke sau ute i det fri for det kan bli vanskelig når jeg skal jakte med hund, SKYT ALL ULV for her kommer hunden min) osv...

 

Selvsagt synd det med hundene, men det er en del av risikoen.

Link to comment
Share on other sites

Skal innrømme at det gikk litt kaldt nedover ryggen da vi fikk bekreftet at det var ulv der sammen med oss, men jeg ønsker ikke ulven fjernet derifra av den grunn. Det ser jeg ikke at jeg har rett til da jeg er der av eget valg og på egen risiko.
Så fint at du da hadde muligheten til å ikke fortsette å bevege deg der ulven ferdes, det har ikke jeg uten å måtte flytte og ulven hadde vært utryddet her i mange år, før den "gjennoppsto fra de døde".
Link to comment
Share on other sites

så så Kvamsgutten, det jeg mente er at han neppe er plaget med rovdyr-hund problematikken daglig om han bor i Bergen. Bergen er vel ikke området i Norge som har den største ulvebestanden. Klart han nok kan dette problemet der han jakter. Men vi som bor i områder med den tetteste ulvebestanden i landet og trener hunder og jakter med hund i disse områdene nok blir mer påvirket av denne problematikken.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Men slik skjer når vi velger og ha ulv i Norsk natur og folk slipper hundene. ( ikke at man skulle hatt hunden i band, for en skal bruke løshunder og!)

Naturen er hard, men det får vi ikke gjort noe med.

Og den som slipper der man vet det er ulv han må nesten ta konsekvensene og han vet om det!

Men vi skal vite der det skal være ulv. Viss det er slik at man slipper hunden i et terreng som det skal ikke være ulv SÅ SKAL DET IKKE VÆRE ULV! ( ikke enkelt )

Men slik som det står i "papirene" Så er det forskjellige soner som ulven skal få ha territorium, men det er ikke enkelt siden ulven streifer.

Skal ikke legge skylda på noen, men vi kan nesten ikke gjøre noe med det.( ihvertfall ikke alene )

Streifulver kan skytes og spare det som holder seg på territoriumet sitt.

MEN se slik som f.eks da ene galven tispa begynte og røre på seg.

Den ble jo fredet uansett pga av den hadde noen russiske gener langt bak?!?

 

MEN SNO kan informere riktig! Slik som vi hjemme har det så lyver de oss mitt i tryne!

Vi skulle slippe sauen på beitet vi fikk info om at det var 4 jerver.

Så da slapp vi sauen i godtroa og håpet på det beste. En uke etter på var helvette løs.

Vi fant kadaver etter kadaver og det er ikke normalt for en voksen jerv og vær massakre, så vi fryktet jerv med unger ( under opptrening av mora ).

Jakten på jerven ble organisert og reiste til fjell første som ble sett var jerv med 3 ( 4? husker ikke helt) unger. Ringte inn til SNO og spurte.

Nei, den skal ikke skytes, men en voksen alene jerv skulle skytes)

Den ble skutt etter kort tid, men det løste ingen problem. Sendte inn en ny søknad på felling og fikk igjen at det ikke ble innvilget pågrunn av ynglende jerv.

Der er det bestemt at det skal være 4 jerv, men nå siden det PLUTSELIG? dukket opp unger så skulle det doble!

Og kyss meg i revva ( unnskyld utrykket ) om SNO ikke visste om denne jerven med unger på forhånd. ( Om så skulle være at det var nytt for dem og så har jeg MANGE andre slike saker)

 

Jeg er for ulv der det skal være! Mot ulv i områder som kalles "ulvefritt"

Link to comment
Share on other sites

Jeg har flyttet fra vest til øst siden av Glomma så jeg kan jo "skylde" meg selv. Men de som er født og oppvokst i de "opprettede" ulvesonene, de har liksom ikke noen mulighet til å jakte med løse hunder. Når jeg flyttet hit så fantes kun streifdyr og dette er greit. Men når det på 2 år går fra et og annet streifdyr til flere par og enslige dyr som stadig frekventerer bygda, da blir det for mye for meg også!

Før jeg flyttet hit så var jeg faktisk positiv til ulv men ser med egne øyer hvor lang vei det er fra byens regjeringskvartal til de nærmeste grensekommunene.

Folk som ikke bor i disse kommunene med etablerte ulvefamilier skjønner ikke hvor ille det er, og det trur jeg er provoserende for mange av oss. Hvis det skal finnes ulv i Norge så burde den kunne få være hvor som helst. Men bare vent til Gordonsetteren til "mannen i Ullernåsen" blir tatt av ulv på en av lufteturene....... Dette skjedde tross alt i Sverige nylig.

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst er jeg ulvemotstander, og ikke redd for å si det (regner med at de fleste med drivende hund er det her inne)

Men fikk meg en vekker da jeg var hjemme hos en kunde og leverte varer som han hadde kjøpt av meg. Jeg så han var jeger og begynte å snakke om ulv å hund, om losen som var rene matsignal for ulven osv osv. Det han kunne fortelle til min store overaskelse var jo at gubben var ulvejeger og hadde sittet på post med politivakt og drapstrussler hengene over seg. Han fikk også bilde av alle "ulvedrepte" hunder og var også å så på mange av dem, og kunne ikke si at noen av de han hadde sett var drept av ulv. Bjørn og naturlige årsaker var derimot flere av. Litt merkelig synes jeg. Mitt spørsmål er da: er det noen som har stått å sett at hunden blir tatt av ulv i norge?

Link to comment
Share on other sites

Hmmmmmmm 8)

Spørs om ikke mannen var den gode gamle typen som liker å skrøne litt :wink:

Min far så selv at ei finskstøvertispe ble tatt av ulv i februar 2007. Eier av hunden så også dette, de kom noen sekunder for sent til å fått reddet den. Bikkja levde, men de måtte avlive den da den var åpnet i magen.

 

Stort sett alle "tatte" hunder er dokumentert tatt av ulv her på finnskogen. At Bjørn tar hund har jeg ennå ikke hørt om. Og hva er "naturlige årsaker" når bikkjene er flerret opp fra hake til hale?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder Ulv i Norge, har jeg vinglet frem og tilbak ei standpunkt. Og som sådan har jeg to standpunkt, ett med sikte på samarbeide med det som bakgrunn at en likevel ikke blir kvitt ulven helt. Og ett som står som basis grunnsyn.

 

Det siste er svært enkelt: Norge har ikke lenger areal som egner seg for rovvilt av typen ulv, da urørt villmark knappest lenger finnes i landet. Og fordi konsekvensene med gjenninnføring av ulv, er for store for ett samfunn som er basert på at fjerning av store rovdyr skal gjøre utmarka egnet til matproduksjon. Derfor er Ulven etter mitt syn ett uakseptabelt fremmedelement i Norsk natur anno 2010, og bør fjernes (grunnet sin høye samfunnskostnad). Spesielt siden der ikke er noen værne argumenter for å beholde en ulvestamme som er importert/spredt fra ett av verdens største ulveområder, med en av verdens største ulve bestander.

Link to comment
Share on other sites

Og den som slipper der man vet det er ulv han må nesten ta konsekvensene og han vet om det!

Og blir ungen din kjørt ihjel på en traffikert vei får du skylde deg selv, du vet jo at det er biler der.

 

Nettop

Du kan jo faktisk ikke forby biler, fordi det er en risiko forbundet med dem. (eller, men kan jo, men det blir neppe gjort)

Link to comment
Share on other sites

En liten utblåsing fra en noe frustrert......... :evil: .

Nettop

Du akn jo faktisk ikke forby biler, fordi det er en risiko forbundet med dem. (eller, men kan jo, men det blir neppe gjort)

Nå er det rimelig forutseende hvor bilene befinner seg, det er det ikke med ulven.

Her har det vært flere dyr innom den siste tiden og de legger ved det beslag på flere 100.000 mål som du ikke kan jakte med hund i uten å ha bikkja som "innsats" (mer eller mindre sammenhengende fra Halden til og med Flisa/Elverum ++++øst for Glomma).

Så kan man gjerne argumentere med at der finnes tog, biler, usikker is osv, men trenger vi å tilstadighet tilegne oss nye og større farer :?:

 

Når er nok, nok :?: Er det slik at vi skal la "politikerbroilerne" som det virke som om gir blanke f :twisted: i andre mennesker. Se på bla SV med solheim og sørnsen i spissen, skal de få holde på slik de gjør nå. I det ene øyeblikket skal allemanns retten og fri ferdsel i naturen være en prioritert sak. Tenker da spesielt på strandsonen og riving av gjerder med påfølgende rettsaker, sågar helt til høyesterett som stadfester at allemannsretten og friferdsel skal være gjelde praksis.....

I neste omgang står disse personene å anbefaler/pålegger bøndene å gjerde inn utmarken der det går beitedyr. Alle som har sett et rovdyrsikkert gjerde vet at dette kommer du deg ikke gjennom/over uten fare for å bli lettere "kastrert/lobotomert". Hvor er da prinsippet om allemanns retten og fri ferdsel i utmarken, for bla meg som ikke bruker strandsonen men skogen da :?:

Noen har sakt at jeg kunne bare gå andre steder, hvorfor skal da dette ikke gjelde for båtfolket og de andre som benytter strandsonen :?:

Og på meg virker det som om de direkte "driter" i hva høyesterett har bestemt/sakt.

http://www.hallingdolen.no/meiningar/lesarbrev/article183351.ece

Friluftsloven og allemannsretten

 

Så kan vi også se på det som ble brukt av argumentason når de første ulvene plutselig dukket opp i kongeriket. Da måtte vi verne om den særnorske ulvestammen. I senere tid har det vist seg at ulven som er her er Finsk/Russisk og er overhode ikke utryddningstruet, men enda får den stå på "rødlisten". Det er sågar gått så langt som at vårt naboland i øst har importert friske gener øst fra for å begrense innavl.

Hvor er da prinsippet om fremmede arter i norsk natur :?:

Hvorfor skal ikke alle få den "unike opplevelsen" som det er å "leve blant ulver" :?:

Når det første "rovdyrforliket" om ulvesoner ble opprettet, skulle ulv som dukket opp utenfor rovdyrsonene tas ut. Hvordan har dette gått, forskerne med politikerene i ryggen har alltid en bortforklaring på lur. Hva gjør dette med menneskers oppfattelse av forskere/politikere. For meg personlig gir dette en stadig økende misnøye/skepsis til at det de sier "henger på greip" :evil:

 

Før eller senere vil de strekke strikken så langt at den ryker og jeg håper på at rettferdigheten seirer, den dagen når sannheten kommer frem.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig med deg jeger64, la alle som bor langt unna ulvesonene få gleden av å oppleve etablerte ulvepar i nærområde, siden de som bestemmer mener det er så viktig å "redde" denne "utrydningstruede" arten.

Noe som jeg stadig blir forundret over, og dette kan vel ingen argumentere imot, men hva er egentlig budsjettet til arbeidet rundt forvaltning av ulven?

Link to comment
Share on other sites

Mitt spørsmål er da: er det noen som har stått å sett at hunden blir tatt av ulv i norge?

Er bare å lese linken i innlegget mitt over, og hvis du googler litt finner du mange eksempler på det.

Vi så da at ulvene hadde tatt hunden. Så slapp de hunden og passerte bare 40 meter fra sønnen min,
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...