Jump to content

Ulv tok hund igjen..


JoachimN

Recommended Posts

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg er helt enig med deg jeger64, la alle som bor langt unna ulvesonene få gleden av å oppleve etablerte ulvepar i nærområde,

Det er ikke noe automatikk i at man ikke bor i nærheten av ulv om man er for ulv. Å argumentere på den måten undergraver bare diskusjonen og gjør at nettopp de som sitter med bestemmelses retten får avgjøre ting og tang.

Nå er det rimelig forutseende hvor bilene befinner seg, det er det ikke med ulven.

Godt poeng, ref det jeg skriver ovenfor. Mitt poeng er at argumentet er tåpelig og falsifiserbart. SKal man komme noe vei, og få gode endringer kan man ikke bare kaste ut meningsløse påstander.

Troll2 skrev:

Mitt spørsmål er da: er det noen som har stått å sett at hunden blir tatt av ulv i norge?

 

Er bare å lese linken i innlegget mitt over, og hvis du googler litt finner du mange eksempler på det.

 

Sitatet du viser til er ikke et svar på spørsmålet. Troll2 lurer på om det finnes kredible vitner som har sett handlingen skje. Ikke om noen tror/mener /Påstår at det har skjedd (Uansett om det er veldig sannsynlig at det har skjedd)

Link to comment
Share on other sites

Troll2 skrev:

Mitt spørsmål er da: er det noen som har stått å sett at hunden blir tatt av ulv i norge?

 

Er bare å lese linken i innlegget mitt over, og hvis du googler litt finner du mange eksempler på det.

 

Sitatet du viser til er ikke et svar på spørsmålet. Troll2 lurer på om det finnes kredible vitner som har sett handlingen skje. Ikke om noen tror/mener /Påstår at det har skjedd (Uansett om det er veldig sannsynlig at det har skjedd)

 

Hvem i allverden er så nærme ett ulveangrep å lar bikkja bli tatt for at "Troll2" skal få ett bekreftende svar, makalust tåpelig spørsmål

 

Det finns jo flere som har avverget pågående angrep hvor bikkja har hatt bittmerker og ulven har forfulgt bikkja inn mot eier

Link to comment
Share on other sites

Til Hassel: Nei det er ikke noe automatikk i det.

Min provokasjon går ut på at jeg syns det er drøyt å tre ned et vedtak over øra på kun en del av befolkningen, og denne delen av befolkningen er kanskje den som har verdier, kultur og interesser sterkest rotet i jakt og friluft. Jakt med feks løshund eller andre jaktformer er så stor grunn til hvorfor menneskene blir boende eller flytter til slike områder.

Hvorfor skal kun en utvalgt del av befolkningen bære en så stor belastning som ulven faktisk er, for en ting er helt sikkert: ulven står pr. dags dato ikke for noen form for verdiøkning, annet enn at noen som kan glede seg over å vite at gråbein lusker rundt i skogen. Men det blir jo bare med tanken, for det er jo ikke noe lett å få se en ulv.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe automatikk i at man ikke bor i nærheten av ulv om man er for ulv.

Stemmer nok det, men avvikere finnes jo her i ulvesaken, i klimasaker, pro tyskland under krigen osv. Så at noen fattige prosent er for i berørte områder, burde ikke forundre noen og heller ikke tas til mere kredit enn de prosentene de ut gjør.
Link to comment
Share on other sites

Du prøver igjen ignorantens argumentsjon... "Noen fatige prosent"... Dokumenter, Dokumenter!

Skal det endres i forvaltningen må det dokumenteres at det er et lite mindretal som sysn det er greit, og ikke at det er et bittelite mindretall som er i mot for alt her i verden (Slik det fremstår nå)

Link to comment
Share on other sites

...at noen fattige prosent er for i berørte områder, burde ikke forundre noen og heller ikke tas til mere kredit enn de prosentene de ut gjør.

Det er nå langt i fra flertallet her jeg bor som driver med jakt, og majoriteten av befolkningen gir f**n i om det er ulv her på skogen.

 

Det er jegere som bruker hund og de få som driver med sau, som er imot i tillegg til noen andre som har gjort seg opp en mening rundt dette.

Blandt allmenheta generellt er ikke dette et diskusjonstema i det hele tatt, selv om vi har ulveflokkene nære bebyggelsen nå og da. Det virker som om folk flest har akseptert at de er der, og ferdig med det.

Link to comment
Share on other sites

Enkelt ting kan vanskelig dokumenteres.

Det var en stor flokk øst i østfold med for i mengder, men den var også nærgående enda det var godt dokumentert at den ikke var det og en rekke andre ting den motbeviste, stikk i strid med hva øvrigheta og dens lakeier sa. Først ble all merkelig oppførsel og andre observasjoner rapportert. Ingen ting skjedde, bortsett fra litt "hybrid" jakt av spesielt inviterte(politiet). Befolkningen "lukket" seg og ingen så eller hørte noe og så var problemet borte. Var vel bare jegere som bodde i området.

Link to comment
Share on other sites

350RM.

Du argumenterer på en måte som får meg til å forstå deg slik:

De er i mot ulv, Ergo må alle oppegående og intelligente mennesker være mot ulv. Videre tilsier det at et flertall er i mot ulv, og at det er et dustete mindretall Inne i byene som ikke er berørt som er for ulv.

Ulempen er at du undergraver all din egen saklige argumentasjon med å debatere slik. Det blir så lett å undergrave dine saklige poenger med å poengtere dine usakligheter.

Link to comment
Share on other sites

Flott, da har sikkert noe truffet, enhver får argumentere med det en har. Om ikke andre er smarte nok til å se at det ikke er plass til en svær ulveflokk på det bittelille skogsarealet vest for Glomma i østfold, hvor det er gårder og bolighus rundt på alle kanter, synn. Min mening er at de som plasserte den halvtamme "flokken" sin der gjorde en alvorlig forbrytelse. Å sammenligne det arealet med Finnskogen eller Østerdalen som nærmest er folke tomt er jo tull. Ikke at jeg syns de fortjener den, de heller.

Om man er motstander av norsk kultur og bygdeliv, landbruk og husdyrhold(bonde hatere har vi jo hatt før også), hunder og folk som jakter, også med hund og ser på det som sin hoved rekreasjon. Ja vel, så får man si det. Jeg må jo bare si at jeg ser på sånne som noe mangelfulle(her har jeg mange flotte ord, sparer dem nå), men de pleier å komme seg når de har flyttet til paradis og opplever at junior i barnevogna på gårdsplassen får uønsket oppmerksomhet av de romantiske dyra(de færreste av de som har bodd der hele tiden har sett noe til den romantikken), man trodde holdt seg i villmarka.

 

Som deltager på et forum for jakt og skyting, syns jeg det er leit at så mange egentlig vil legge ned det meste av greia, uten at de skjønner det selv.

Vi er faktisk avhengige av at mange er involvert i disse aktivitetene, for å få fortsette. Da nytter det lite at ulven enkelte steder spiser opp og på andre måter ødelegger jakta for folk.

Men vi har da bestand mål, kan det hevdes. Hva hjelper det når regler for telling er tull, de som teller kunne like gjerne være døvstumblindlamme.

Link to comment
Share on other sites

350rm,

Du fremstå fortsatt som en som er i et lite mindretall, men prøver å styrke argumentasjone med påstander som det er vankelig, om ikke umulig å bevise. Du støtter argumentene dine med at et uspesifikt "flertall" som "rammes" er enige med dem, uten å kunne dokumentere dette. Minne om den amerikanske "Moral Majority".

 

Sagt med andre ord, det virker som du er en som er i mot ulv, men er nødt til å dikte opp argumenter, og dermed undergraver du ditt eget ståsted med uredelighet.

Link to comment
Share on other sites

Ja, klart man er i mindre tall, ikke mange som bor på landet, jakter, skyter og driver med hunder.

Påstander kan være vanskelig å bevise og motbevise, foreløbig har du jo ikke mot bevist en dr... bare konstatert det de fleste vet, at jeg er i mot ulv og alle løgnene som fulgte dens tilbake kommst, så får du forsette å hakke hull i båten. Båten er i dette tilfelle jakt og skyting for flest mulig.

Blir ikke mer å jakte på når ulven har spist mett vet du.

Link to comment
Share on other sites

Det dette dreier seg om for meg er følgende:

Veier gleden til de som ønsker ulv opp for

Den negative påvirkningen ulv har for de

som må gi opp sin store lidenskap - jakt med hund,

og andre negative effekter for landbruket.

Edit. og negativ innvirkning for andre brukere av naturen

Dette må det bli et klart nei fra meg på.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er dokumentert at dagens ulvestamme er Finsk/Russisk. Altså er det ikke behov for å bevare rasen, da den finnes i stort antall i Finland / Russland.

 

Om vi da skal ha ulv i landet, må man veie fordelene opp mot ulempene. For å ta ulemper først, så er de relativt mange, godt dokumenterte og konkrete. Jeg henviser ikke til noe her, dersom noen trenger dokumentasjon på nedlagte sauebruk, tap av jakthunder, tap av inntekter på jaktutleie etc. så finnes dette om man leter. Tap av livskvalitet er vanskeligere å dokumentere, men for min del er jeg hevet over enhver tvil om at mange har fått sin livskvalitet forringet ved innføring av ulv.

Fordelene er for meg vanskeligere å se. Jeg har også spurt tidligere hvilke konkrete fordeler vi har ved ulven. Hvor på BNP kommer ulven inn med plusstegn foran? Hvilke skatteinntekter får vi av ulven?

 

Tilhengere av ulv spør stadig etter dokumentasjon på ditt og datt. Jeg synes det er på tide at tilhengerne også legger fram dokumentasjon på det de hevder. Ikke minst vil det være interessant å lese om de konkrete fordelene ved innføring av ulven.

 

Jeg for min del synes ikke det er en konkret fordel "at det er så fint å vite at den er der", selv om det er mange som føler slik. Spesielt ikke når det går utover en gruppe mennesker som har konkrete og dokumenterte ulemper. Jeg synes det minner mer om ett overgrep på en mindre gruppe i samfunnet.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor på landet, jakter, med hund og bor i ulveland!

Bor på gard med sau og vi mister mye sau pga ulv

Jeg er fortsatt ikke 100% imot ulv.

 

Men er 100% for begrensinger! Skal hjem på møte nå i jula så vi får diskutere litt da!

 

Hva legger du i begrensninger?

 

Områderelatert eller bestandsrelatert? Flott om du utdyper, og regenr med at du håper på at det skal være ulv i ditt distrikt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi må finne en løsning midt i mellom..

 

Viss vi snakker områderelatert så må vi også begrense ulvene.. For som alle vet så blir det for mange revir hanner så sprer de seg ganske kjapt.

 

Men nå har jeg ikke hørt hva det luringene jeg skal i møte med har tenkt da..

 

områderelatert begrensing er ikke lett og utføre i praksis, men jeg tror vi skal greie å finne en løsning viss vi samarbeider med Sverige og står på!

Ulvejakt må da til, men nå sitter jeg desverre ikke med noen fasit.. Mulig det ikke går også.. Da tenker jeg på ulv og hund, ulv og sau..

Men jeg har troa til det blir motbevist.

 

Åja, jeg vil gjerne ha ulv, men går det ikke så går det ikke. For ulven blir nok borte før landbruket og hundejegere.

 

Men skal komme innom med et innlegg om hva som kom fram på møtet.

 

Håper fylkesmannen er i godt humør :roll:

Link to comment
Share on other sites

Sitat: Åja, jeg vil gjerne ha ulv, men går det ikke så går det ikke. For ulven blir nok borte før landbruket og hundejegere. Sitat slutt

 

 

 

Her tror jeg du tar feil! Se på landbruket (husdyrhold) øst for Glomma. Ikke så mange igjen som driver med f.eks. sau. Til fredagen reiser folk fra Trøndelag til Oslo for å demonstrere mot regjeringens rovviltpolitikk.

 

Som Jeger med drivende hund har ulven allerede fortrengt meg fra dette distriktet. Har tilgang til jaktterreng i Østfold, men dette benyttes ikke lengere. Så her er det 1-0 til ulven.

 

Jeg skal ikke være så egoistisk at min situasjon skal legge retningslinjer for rovdyrpolitikken, men hensynet til de som lever av naturen i rovdyrområder må ha en avgjørende betydning! Det er trist at de som ikke føler dette på kroppen skal bestemme at noen få i værste fall må flytte eller finne seg andre ting å leve av.

 

Men nå er dette et "jakt og skytterforum" og jeg synes det er rart at vi ikke kan stille oss solidariske med dem som ikke får drevet jakt på grunn av innførsel av rovdyr. De aller fleste her inne støtter kampen mot "jaktvåpengarderoben". For meg spiller egentlig ikke dette noen rolle da jeg klarer meg med 6 våpen til min form for jakt. Men jeg ville ikke finne på å ikke støtte de som jobber mot denne saken!

 

SÅ jeg savner empati med de som virkelig føler dette på kroppen!

Link to comment
Share on other sites

Mitt spørsmål er da: er det noen som har stått å sett at hunden blir tatt av ulv i norge?

Ja, jeg. Hunden min døde ikke, av den enkle årsak at jeg var så nærme så jeg klarte å forhindre det. Ulvene døde ikke heller, om noen skulle lure på det.

 

kredible vitner

Tja, det får andre vurdere.

Link to comment
Share on other sites

For ulven blir nok borte før landbruket og hundejegere.

 

Der tror jeg du tar helt klart feil. "Storsamfunnet" (les media og de som bor i større byer) gir helt fullstendig faen i landbruket og jegere. Dagens norske samfunn har i veldig stor grad fjernet seg fra vår egen kultur, jakt og landbruk inkludert, og lar seg også i stor grad påvirke av mindretall som er flinke til å skrike høyest (for eks. SV, V etc, som tross alt representerer svært få innbyggere ifht hva de faktisk får til, eller rettere sagt trer nedover hodene på folk).

Link to comment
Share on other sites

Men nå er dette et "jakt og skytterforum" og jeg synes det er rart at vi ikke kan stille oss solidariske med dem som ikke får drevet jakt på grunn av innførsel av rovdyr. De aller fleste her inne støtter kampen mot "jaktvåpengarderoben". For meg spiller egentlig ikke dette noen rolle da jeg klarer meg med 6 våpen til min form for jakt. Men jeg ville ikke finne på å ikke støtte de som jobber mot denne saken!

 

SÅ jeg savner empati med de som virkelig føler dette på kroppen!

 

Godt sagt. Jeg blir stadig forundret over den egoistiske holdningen til en del her inne. "Ah, det er så deilig å vite at det finnes en ulv som hyler uti skogen et sted lang herifra. Det får være det samme med at de som bor i den skogen ikke kan slippe bikkja hverken på jakt eller tur, og at kona der føler seg utrygg når hun skal ut og plukke bær i skogen med småbarne, så lenge jeg kan ha den deilige følelsen i kroppen"

 

Hvor har det blitt av solidariteten som nordmenn ellers er rause med å vise overnfor alle mulig andre i vanskelige situasjoner, til og med i fjerntliggende land???

Link to comment
Share on other sites

For ulven blir nok borte før landbruket og hundejegere.

 

Der tror jeg du tar helt klart feil. "Storsamfunnet" (les media og de som bor i større byer) gir helt fullstendig faen i landbruket og jegere. Dagens norske samfunn har i veldig stor grad fjernet seg fra vår egen kultur, jakt og landbruk inkludert, og lar seg også i stor grad påvirke av mindretall som er flinke til å skrike høyest (for eks. SV, V etc, som tross alt representerer svært få innbyggere ifht hva de faktisk får til, eller rettere sagt trer nedover hodene på folk).

 

Men der og er det feil..! Folk kan ikke styre rovdyrpolitikk fra mitt inni tjukkeste oslo.. akkurat som om jeg skulle styre reinen i Finnmark mens jeg sitter i F.eks Oslo.. og såvidt har sett en rein.. kanskje sett noen juletegninger av ungene i Juletida :roll:

 

Men jeg tror det tar en stopper snart.. Ingen bønder som gidder og sitte og se på ulven tar sau.. Hvor mange ulver er egentlig skutt i Norge? Nå i seinere tid.. Det får vi ikke vite.

Men bøndene her begynner og bli så desperate at jeg er redd det snart skjer noe.. :roll:

Nå vet jeg bare om folket her jeg bor da så jeg kan ikke snakke for andre, men ja kanskje jeg har feil. Kanskje ikke.. * hvor mange giftsvamper har ikke jeg funnet?*

Så hvor lang tid tar det før slike ofyselige metoder blir tatt ibruk?

Vi får se, svaret kommer nok snart..

Men der og er det feil..! Folk kan ikke styre rovdyrpolitikk fra mitt inni tjukkeste oslo.. akkurat som om jeg skulle styre reinen i Finnmark mens jeg sitter i F.eks Oslo..

 

Samer er noen racere på og ta livet av rovdyr! Det har hatt det problemet i 100vis av år..

Jeg fikk høre mange historier av en same hvordan dem gjorde det før.. Som ikke jeg skal nevne her.. Men ja, begynner de med de igjen så blir det fort slutt tror jeg.. For hundre år siden var ulven nesten utrydda..

 

PS. JEG har aldri utført noe av dette og kommer ikke til og gjøre det!

 

Vi skulle hatt en tegne konkurranse på stortinget.. Tegn en ulv, bjørn, gaupe og jerv..

Da hadde vi fått oss en god latter..!

Link to comment
Share on other sites

Ok, når du sier slik hva er begrunnelsen?

 

Hundene? Visst det finnes en løsning der det er ulv i det norske samfunn.. ( Noen plasser i norge )

Og at man kan jakte med hund.. Men du vil altså bare ta livet av alt ulv?

 

Altså område begrense ulvebestanden.. og bestand redusere den

Da må må du fortelle meg kordan man skal få til å jakte med hund i ulvesone uten at den tar bisjen? For det lurer eg på!!

Link to comment
Share on other sites

jeg jakter med hund å kan si som så.

man må holde seg oppdatert om hvor ulven er. er den nærmere en 5 km så slipper jeg ikke. men kan hende jeg drøfter meg soppas langt i og med at jeg jakter med fuglehund. men er ikke noe gøy å jakte med hund i disse tider.

bor jo så midt i ulvereviret som er i vestre Trysil så jeg får igrunn alt på meg :evil::evil:

Link to comment
Share on other sites

 

Visst det finnes en løsning der det er ulv i det norske samfunn.. ( Noen plasser i norge )

 

Hvor skal det liksom være? Det er på tide at folk innser at Norge ikke har ekte villmark av en slik dimensjon som ulven krever, og har ikke hatt det i mange hundre år! :roll:

Link to comment
Share on other sites

Sier seg selv at man ikke kan jakte med hund i ulvesonene, men det må vel gå ann og dele litt?

 

Dele på hvilken måte da? Jeg bor i ulvesona, og alle som synes "det hadde jammen vært fint å kunne se den flotte ulven i naturen da jeg går på ski" må gjerne få komme hit og se på dem. Og alle deres svenske søsken som ikke "teller" hverken på svensk eller norsk side. Men hvor langt skal jeg måtte reise for å kunne slippe hunden uten fare?

 

Jeg vet det høres egoistisk ut, men løshundjakt er en livsstil for meg (og mange andre i området her). Jeg synes faktisk det skal telle mer enn "det er så kjekt og flott med all denne naturen, dere..."

 

Taiko hadde et bra innlegg litt lenger opp, og vi er nok på samme side i boka!

Link to comment
Share on other sites

Ser det er mange som har klart å heve debatten til å bli sakelig og det er kjempebra. For som fler poengter, vleger det norske smafunnet å ha ulv, så vil det gå på bekostning av noen. Hva er det rimelig at folk skal utsettet for og hvorfor?

 

Jeg lagde tidligere en tråd hvor jeg (som en som er for ulv) lurte på om det finnes muligheter for å finne en løsnings som innebærer levedyktig ulvestamme som ikke ødelegger for mye for folk. Kiom ingen løsninger der heller, men jeg er i det minste innstilt på at Ulvejakt er en god ting som en del av vilt stellet

Link to comment
Share on other sites

På sett og vis så synes jeg at ulvejakt må til som en del av forvaltningen, ikke minst fordi den trenger å bli jakta på, slik at den forbinder menneskelig aktivitet som "skikkelig farlig".

Men jeg stiller meg spørrende til dagens "tellemåte", grensedyrene må telles med og det må bli et mer åpent forhold med tanke på resultat som blir lagt frem av skandulv ol. Det eksisterer jo ikke tillit, ihvertfall ikke her hvor jeg bor, akkurat det samme med gaupeforvaltningen.

Link to comment
Share on other sites

Eg håpa forresten det ikkje er noko krav til at alle må velge side.

 

Eg for min del har stor forståelse, empati og respekt for både utfordringar, problemer, prinsipper og ulike verdisyn på begge sider i desse spørsmåla her. Derfor finn eg det veldig vanskeleg å velge "side" her. Sjølv om at eg ser at mange krever min empati og støtte som ein del av jegerstanden, so håpar eg at folk ( i alle fall dei som er nokonlunde saklege) har respekt for eit nøytralt standpunkt.

Link to comment
Share on other sites

Ikke det? hmm..

Den var ny!

 

Det er villmark nok til ulven, men folk vil jo bare skyte all ulv!

 

Hvis det er et motinnlegg til det jeg siterte fra deg tidligere, så må jeg påpeke at det slett ikke er noe "nytt" at Norge ikke har noen nevnverdig areal med det man kan kalle ekte villmark i en slik dimensjon som ulven krever (hvis det ikke skal være konflikter mellom ulv og mennesker selvsagt). Slike arealer finnes i Russland og Kanada for eksempel, men ikke her. Norges smale og langstrakt land er bebodd tilnærmet over alt, unntatt midt på Hardangervidda. Og der er det vel ikke ønskelig med ulv pga villrein. Som er noe vi virkelig burde heller konsentrere oss om å bevare...

 

Noen ti talls kvadrat mil med ubebodd skog her og der er ikke ekte villmark i denne sammenhengen.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg lagde tidligere en tråd hvor jeg (som en som er for ulv) lurte på om det finnes muligheter for å finne en løsnings som innebærer levedyktig ulvestamme som ikke ødelegger for mye for folk.

 

Hvis jeg ikke husker helt feil, så har du flere ganger begrunnet ditt positivt ståsted mht ulv utifra at en del av de som er i mot ulv, fremstår som "tullinger". Er ikke det ett litt svakt grunnlag for å gjøre deg opp en mening om dette her?

 

Den eneste løsningen jeg kan se på å ha ulv i Norge uten at det går utover en hel masse folk, er å opprette et inngjerdet nasjonalpark på statens eiendom. Noe ala det man ser i Sør Afrika og lignende. Med et lite oljefond på 3000 milliarder så skulle det vel en slant som kunne brukes på dette hvis vi føler at vi absolutt må ta vare på finsk/russisk ulv. Da kunne man muligens greid å skape litt turistnæring også i samme slengen hvis man legger det opp riktig.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg ikke husker helt feil, så har du flere ganger begrunnet ditt positivt ståsted mht ulv utifra at en del av de som er i mot ulv, fremstår som "tullinger". Er ikke det ett litt svakt grunnlag for å gjøre deg opp en mening om dette her?

Absolutt, det er derfor jeg faktisk gidder å påpeke at det tiol tider kommer lite gjenomtenkte og løsreven påstander om hva som er bra / dårlig med ulv. Jeg vil gjerne gjøre opp min mening basert på kredible fakta, ikke synsing.

Link to comment
Share on other sites

Norges smale og langstrakte land er bebodd tilnærmet over alt, unntatt midt på Hardangervidda. Og der er det vel ikke ønskelig med ulv pga villrein. Som er noe vi virkelig burde heller konsentrere oss om å bevare...

 

Her berører du et punkt som ulvens forkjempere trolig kan ha litt vanskeligheter med. I flere år er det blitt hevdet at Norge gjennom Bern-konvensjonen er forpliktet til å ivareta et biologisk mangfold, og dermed (konklusjon) ulven. For dem som faktisk har lest og satt seg inn i innholdet i denne konvensjonen som Norge har ratifisert, kan en slik påstand slå tilbake mot ulveargumentet som en ubehagelig rekyl: I konvensjonen fremkommer det med tydelighet at Norge har påtatt seg et spesielt ansvar for å ivareta villreinen.

Det kan altså, i så fall, være påkrevet for den norske stat å holde ulven unna områdene der villreinen har sitt tilhold. Mens ulven det her er snakk om, beviselig er individer som genetisk tilhører en bestand som teller 45.000-60.000 individer.

 

Dette er faktum. Me så kommer følelsene inn i bildet, der en del av befolkningen ønsker å ha ulv i utmarka, mens andre ikke vil ha det. I den forbindelse argumenterer tilhengerne for at en meningsmåling viser at et flertall av befolkningen ønsker ulv.

 

Den meningsmålingen er aldri - i hvert fall ikke som jeg har registrert - habilitetssjekket. Såvidt jeg minnes, er det WWF som leverte resultatet. Arrester meg om jeg tar feil. Men uansett har vi den siste tiden fått flere klare indikasjoner på at forskningsinstitutter er blitt presset til å levere det svaret oppdragsgiverne ønsker. Alle som har fulgt med, har fått med seg dette. Og det viser seg at det er offentlige etater som er verstingene. Såvidt jeg kan forstå, er det temmelig naivt å tro at et PR-byrå eller hva det måtte være som foretar spørreundersøkelser, ikke er minst like lett å påvirke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...