Jump to content

Ulv tok hund igjen..


JoachimN

Recommended Posts

Av de jeg kjenner på "bygda" i indre Østfold tror jeg vel nesten ikke jeg kjenner noen som er positive til dagens situasjon hva gjelder ulv. Hadde denne undersøkelsen blitt gjennomført i feks Aremark kommune ville jeg blitt forundret om 2 % av de spurte stilte seg positive.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ikke helt som dere påstår..?

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10012670" target="_blank" target="_blank

 

Nå er du på'n igjen ja med en eller annen reporter som ikke har hvert ute blandt de som virkelig saken gjelder . Dette er avisfyll som blir produsert på en kontorpult det 'østerdøl' , du får heller forsøke og hente opplysninger fra de berørte områdene eller slå deg sammen med Rasmus Hansson så får du en god venn og drive propaganda . Dette blir mitt siste innlegg i denne tråden uten at innlegget gjelder trådstarters overskrift og det bør du også forholde deg til for nå har den sporet av . Tråden heter ' ulv tok hund ' . Start gjerne en egen tråd etter ditt eget ønske , jeg skal ikke delta . :lol:

Link to comment
Share on other sites

Av de jeg kjenner på "bygda" i indre Østfold tror jeg vel nesten ikke jeg kjenner noen som er positive til dagens situasjon hva gjelder ulv. Hadde denne undersøkelsen blitt gjennomført i feks Aremark kommune ville jeg blitt forundret om 2 % av de spurte stilte seg positive.

 

Akurat det samme intrykket har jeg også. Alle jeg har snakket med, som verken er bønder eller jegere er mot ulv. Flere og flere blir skeptisk til å bruke naturen fordi ulven lusker rundt

Link to comment
Share on other sites

Nøyaktig samme inntrykk jeg har også. De eneste jeg snakker med som er positive til ulv er folk som overhode ikke bruker naturen på noen som helst måte, men stort sett sitter foran pc'n og leser alt våset som blir skrevet på nettet. De uttrykker derimot sine meninger med stort engasjement av en eller annen grunn :roll:

Link to comment
Share on other sites

Nøyaktig samme inntrykk jeg har også. De eneste jeg snakker med som er positive til ulv er folk som overhode ikke bruker naturen på noen som helst måte, men stort sett sitter foran pc'n og leser alt våset som blir skrevet på nettet. De uttrykker derimot sine meninger med stort engasjement av en eller annen grunn :roll:
Det er natur romantikerne og deres drømmer. Vi som tilbringer mye tid ute (i "villmarka", som begynner rett ved bygrensen, tror de vist) og observerer hva som skjer, har oftest et mere realistisk syn på sakene.

De tror ulven ble utryddetet av mindre intelligente forfedre og bønder.

Sannheten er vel heller at forfedrene så at ulv og livberging for folk ikke var forenlig.

Link to comment
Share on other sites

De eneste jeg snakker med som er positive til ulv er folk som overhode ikke bruker naturen på noen som helst måte

 

Jeg er både jeger og positiv(*) til ulv og andre rovdyr. Og jeg er ikke alene om å kombinere de to synspunktene. Så det er ikke BARE byfolk og stuesittere som kan mene noe slikt.

 

 

(*) Jeg mener selvfølgelig ikke at hver kvadratkilometer skog skal mysse av ulv, bjørn, jerv og gaupe, men jeg mener de hører hjemme i vår natur.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg respekterer deres meninger men da håper jeg dere får flere individer i deres terreng . En annen ting jeg lurer på hvor mange timer i året bruker dere løs hund på elg ,rådyr,rev,hare og fuggel ? Skal låve dere at det setter spor når en innen et distrikt mister 5 hunder på to helger som skjedde for litt over en mnd. siden . :cry: Ettersom distriktene her nå jobber veldig mot forvaltningen syns jeg dere som vil ha ulven om og melde seg på slik at vi kan få flyttet de til deres landsdeler så kanske de ikke blir utryddet .

Link to comment
Share on other sites

Nøyaktig samme inntrykk jeg har også. De eneste jeg snakker med som er positive til ulv er folk som overhode ikke bruker naturen på noen som helst måte, men stort sett sitter foran pc'n og leser alt våset som blir skrevet på nettet. De uttrykker derimot sine meninger med stort engasjement av en eller annen grunn :roll:

 

Blir ikke det litt som å si at dem som er negative til ulv stort sett er lavt utdannede sauebønder fra langt uti tjukkskauen som kan velge om de vil kalle foreldrene sne for mamma og pappa eller onkel og tante??

(Hvilket jeg tviler sterkt på at kan gjelde mer en 80% av dem :lol: )

Det er jo en ikke helt uvanlig generalisering som blir gjort fra motsatt front.

 

For meg så virker det som det er mer interesse for å trekke motdebattanten ned enn å faktisk argumentere for saken det dreier seg om.

 

Jeg bor forøvrig i by, men jakter med hund i område der jeg har sett at det er ulv, men jeg er for ulv i norsk natur.

 

God jul forøvrig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke se en eneste seriøst god begrunnelse for å la ulven reetablere seg slik som det har skjedd i Norge.

 

Utgifter fra felleskassa, som tydeligvis går på bekostning av annen vilt forskning.

Utgifter fra felleskassa til erstattninger for skader gjort av ulv.

Utgifter i tap av jakt og utbytte.

Utgifter i form av tapt livskvalitet.

Utgifter i form av dårligere muligheter for utnyttelse av ikke dyrket areal til beite bruk.

Utgifter i form av tapte rekreasjonsmuligehter (stadig færre tør ikke bruke områder med ulv i til rekreasjon).

Risiko for innføring av sykdommer, som kan fjærne matsanking i utmark (Bær/molter o.s.v.) som resurs.

 

Kostnader, kostnader, og atter kostnader.

 

Hvor er plussen i regnskapet, inntekten som gir balanse i regnskapet? Jeg ser den i hvertfall ikke! :(

Link to comment
Share on other sites

De eneste jeg snakker med som er positive til ulv er folk som overhode ikke bruker naturen på noen som helst måte

 

Jeg er både jeger og positiv(*) til ulv og andre rovdyr. Og jeg er ikke alene om å kombinere de to synspunktene. Så det er ikke BARE byfolk og stuesittere som kan mene noe slikt.

 

 

(*) Jeg mener selvfølgelig ikke at hver kvadratkilometer skog skal mysse av ulv, bjørn, jerv og gaupe, men jeg mener de hører hjemme i vår natur.

Så er vel ikke du plaget med så veldig mye rovdyr i Telemark heller da. 3 ulveflokker i Østfold er alt for mye, pluss veldig stor bestand med gaupe.

Link to comment
Share on other sites

"Hvor er plussen i regnskapet"

 

Hvis du ikke mener i kroner og øre - er plussverdien for min del - å kunne omgås rovdyr (ikke bare mink, røyskatt og rev :roll: ) når jeg er ute i naturen.

Om det er på jakt, eller i annen sammenheng.

 

Og ikke bare her til lands.

 

Som jeg har nevnt før:

 

Jeg sluttet med å delta på drevprøver med mine hunder i ulveterreng - da jeg syntes at mine hunder var mer verdt - enn som noen fôringsobjekter.

 

For å gjøre det helt klart:

 

Jeg har forståelse for de som har jaktterrenget sitt i ulveområder - og som overhodet ikke kan slippe hunden - uten risiko.

 

Hvis det hadde vært tilfellet hvor jeg bor - ville jeg brukt hunden annerledes.

 

Men klart:

 

Er det en fuglehund - er det vel ikke så mange andre måter å bruke den på - enn å slippe den.

 

Så jeg skjønner problemet/frustrasjonen/sinnet - og alt det der.

 

Men jeg synes at muligheten for et møte med bjørn og ulv - er krydder :)

 

Det mener imidlertid ikke han jeg jakter sammen med :) - og som har mye buskap til fjells/i skogen - men allikevel klarer vi å ha et vennskapelig forhold - med sosiale kvelder :wink: både før, og etter jakten.

 

 

For endel år tilbake i mine trakter - var det krig mellom noen grunneiere, og noen eiere av rein - som hadde "forvillet" seg i fjellheimen - hvor det gikk mye sau.

 

Reinen skulle bort!

 

Mitt enkle syn - var at jeg faktisk så reinen som mer naturlig der oppe - enn sauen.

 

Men det er jeg :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ditt frie liv med krydder Shadow, er andres med blod og tarmer ut av hunder eller livdyr de har ned lagt mye tid med.

Men med en 6 løper på innerlomma er det jo muligheter :) og personlig trygghet da.

 

Har jo hatt ihuga ulvetilhengere i butikken som har hatt så mye respekt for kose dyra at de har spurt om sammen bettbare våpen til sekken, bare for sikkerhet skyld, om kosen ble for pågående gående.

 

Og hvor mye er en hund hvert, etter 100 vis av trenings timer, noen Ch'er og det en tispe som kan gi valper folk folk gjerne vil ha. Om den ikke kan slippes, ikke mye, spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke "bevandre" meg inn på dette med championathunder - men flere av mine har hatt denne tittelen - derav noen tisper.

Imidlertid har jeg hatt hunder som har vært like bra på jakt som CH-hundene - og ville selvsagt ikke brukt de som "fôringsautomater" heller.

En hund - som man får til - er ikke gjort på en-to-tre, og verdien i følelser/premier kan ikke måles.

Enhver hund - har sitt eget "DNA".

 

Hvordan enkelte "ordner" seg - som du refererer til - er meg knekkende likegyldig.

 

Og hvis du ikke tror at jeg har brukt mange årsverk på de hunder jeg har hatt/vet hvor mye som skal til for å få bra hunder - tar du litt feil.

Men det spiller liten rolle.

 

Poenget er at jeg skjønner frustrasjonen - men aksepterer risikoen.

 

Og jeg beklager at det ikke er det du ønsker å lese/høre :?

Link to comment
Share on other sites

shadob: Du referer til å ikke bruke hundene som fôringsautomater, hva mener du egentlig med det? Jeg som driver med harehund har ikke annet valg en å slippe hunden å håpe at det går bra, å ikke slippe hunden er jo ikke et alternativ! Det er jo det jeg driver med.

Ikke alle har mulighet til å kjøre langt for å komme til ulvefrie terrenger, hvorfor skal de ikke få bruke det terrenget de har rett utenfor døra? Dessuten ser jeg for meg at INGEN steder i norge kommer til å være ulvefritt om x antall år, det er desverre blitt politisk korrekt å ta vare på dritten å så lenge ikke vi jegere står samlet så er det kjørt uansett.

 

Personlig sitter jeg både "inne" å mister jaktretten min for det jeg tror på, hva faen skal jeg med en jaktrett jeg ikke kan bruke!

 

Rune (fra foreløpig "ulvefritt" område)

Link to comment
Share on other sites

nå kan da full ulven få leva å da. er da jul!
Er den like generøs mot maten sin, mon'tro. Ganske merkelig dette, se på trådene om jaktformer, enkelt finner vanskelig å fordøye, men at ulven gotter seg med innmaten til ville dyr og hunder mens de fortsatt lever, det er bare helt greit.

 

Ellers er jeg overbevist, og aksepterer ingen risiko, fra ulovlig import/utslipp. Men ville vel heller ofre venstre for å renne kniven inn med høyre om anledningen bøy seg, for da skulle det ikke være tvil om at den var nærme nok.

Link to comment
Share on other sites

j

Skulle ønske det var mer ulv jeg. Jeg synes selv det er artig med ville dyr. Er ikke like artig når hunden din blir drept, men sånn er det bare og jeg synes det skal være sånn. Man trenger ikke å ta med hunden, men det er en sjangs man er villig til å ta.

Jeg håper jeg ser en ulv i skogen en dag, hadde vært stort for meg.

da jakter ikke du med løs hund regner jeg med

Link to comment
Share on other sites

En ny spørreundersøkelse, foretatt av TNS Gallup/NINA, viser at det IKKE er et flertall av befolkningen som er positive til ulv. Hverken blant folk i eller utenfor rovdyrregionene. Dermed er påstanden om at folk flest vil ha ulv, ikke lenger gyldig

Det du sier er jo helt feil. Norge er postive til ulv:

http://www.nina.no/Aktuelt/Artikkel/tabid/945/ArticleId/1054/Bygdefolk-vil-ogsa-ha-rovdyr.aspx

Link to comment
Share on other sites

"– Kommer ulvene tilbake en gang til og nærmere enn 30 meter så skyter jeg for å verne om folk og fe, sier Bjørn Pettersen. Han mener disse ulvene oppfører seg helt unormalt som går rundt i tettbebyggelsen, og hevder de kan være utsatt."

 

Sier mannen som har hatt ulvefloken på besøk på tunet. Men han tar nok feil, for disse ulvene opptrer akkurat slik ulver på Balkan og i Russland oppfører seg når de leter etter mat. Det er et kjent fenomen at ulver trekker inn i landsbyer og tettbygde strøk i mørket for å gå i søpla og ta for seg av de de måtte finne av mus, rotter, katter og annet.

 

Artig.

Link to comment
Share on other sites

Nei til ulv!

 

Nå har jeg vært i flere debatter med forkjempere for ulv, og det er noe som alltid dukker opp som argument. Individets verdi, "de var her først" og biologisk mangfold. Godt som alltid er det også mennesker som aldri vil bli berørt på noen måte som er for ulv.

 

Jeg kan ikke se på noen måte at det å ha ulv i Norge veier opp mer positivt enn negativt.

Link to comment
Share on other sites

Når vi leser det som skjedde med den ulven som ble påkjørt nå da kan vi se hva byråkratiet krever :twisted: Spiller ingen rolle at det denne gangen var en ulv men at et dyr skal ligge i vegen med knekt rygg og ille tilredet og så skal det jaggu søkes og ventes i timer for at noen skal avlive stakkaren , her har vi rovdyrforvaltninga og deres kontorlover ! Dette er faktisk brudd på viltloven det om avliving av skadde dyr og det burde Fylkesmann ta tak i for dette er et lovbrudd. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

En ny spørreundersøkelse, foretatt av TNS Gallup/NINA, viser at det IKKE er et flertall av befolkningen som er positive til ulv. Hverken blant folk i eller utenfor rovdyrregionene. Dermed er påstanden om at folk flest vil ha ulv, ikke lenger gyldig

Det du sier er jo helt feil. Norge er postive til ulv:

http://www.nina.no/Aktuelt/Artikkel/tabid/945/ArticleId/1054/Bygdefolk-vil-ogsa-ha-rovdyr.aspx

 

Beklager, du har rett. Jeg leste statistikken feil.

Link to comment
Share on other sites

bestefar har en finskestøver som ble angrepet av ulv, husker ikke om det var 1 eller 2 år siden, men ihvertfall så kom feigingen bakfra når han hadde los.... beit han i balla og over nakken men bikkja fikk bitt ulven i nakken så den stakk... Snakk om feiginger. LYSTMORDERE.

 

 

Nei, jeg er enig i hva mange andre her sier: Norsk fin natur, UTEN ulv

Link to comment
Share on other sites

En ny spørreundersøkelse, foretatt av TNS Gallup/NINA, viser at det IKKE er et flertall av befolkningen som er positive til ulv. Hverken blant folk i eller utenfor rovdyrregionene. Dermed er påstanden om at folk flest vil ha ulv, ikke lenger gyldig

Det du sier er jo helt feil. Norge er postive til ulv:

http://www.nina.no/Aktuelt/Artikkel/tabid/945/ArticleId/1054/Bygdefolk-vil-ogsa-ha-rovdyr.aspx

 

Beklager, du har rett. Jeg leste statistikken feil.

 

Undersøkelsen er gjort av noe som heter TNS gallup

Så kan man se hva profilen deres sier å stille seg spørsmålet er det en reel undersøkelse eller ett bestillingsverk

 

 

I TNS Gallup legger vi stor vekt på rådgiving for å sikre at innsikt og forståelse effektivt ledes inn i våre kunders beslutningsprosesser. Som et ledd i dette arbeidet har vi etablert det vi kaller ”Areas of Expertise” – faglige fokusområder med en internasjonal orientering og organisering.

 

Innenfor hvert ekspertiseområde arbeider vi kontinuerlig med teoriutvikling, kunnskapsbygging og testing av analysemetoder opp mot teori og kunnskap.

 

Målsettingen med dette er å gjøre våre analyser så relevante som mulig for oppdragsgivernes problemstillinger, samt bygge kompetanse som grunnlag for å gi våre oppdragsgivere god rådgiving.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke lenge før det er ulv over hele østlandet

 

Etter rapporten http://rovdata.no/LinkClick.aspx?fileti ... tabid=3735.

 

Hvor har det blit av de siste 6-10 fra Kynna.

 

Grue "Rotna" ???? pisspreik.

 

Fra Sverige er det også kommet flere en det er gjort før i grensestrøka.

 

Kynna hannen har produsert 24 valper Hvor er disse ?

Her må det da være gener nok til at det har spredd seg over mye av østlandet.

 

Hva med Åsnes ? Resten av det som er av ulv her er ikke bare streifdyr.

 

Vet det skjer en å annen sprengnings ulykke, å et å annet våde skudd. Men hallo!!!

 

Hadde jeg gjort en så dårlig jobb, hadde jeg ikke hatt noe arbeid å gå til.

Link to comment
Share on other sites

Når vi leser det som skjedde med den ulven som ble påkjørt nå da kan vi se hva byråkratiet krever :twisted: Spiller ingen rolle at det denne gangen var en ulv men at et dyr skal ligge i vegen med knekt rygg og ille tilredet og så skal det jaggu søkes og ventes i timer for at noen skal avlive stakkaren , her har vi rovdyrforvaltninga og deres kontorlover ! Dette er faktisk brudd på viltloven det om avliving av skadde dyr og det burde Fylkesmann ta tak i for dette er et lovbrudd. :twisted:

 

Så sant som det er sagt ! Kanskje bør noen anmelde viltnemda for å ikke ha overholdt det vi som jegere har forpliktet oss til ! Nemlig å gjøre slutt på lidelsene til skadet vilt så fort som mulig . !

Det viser jo at viltnemda som er oppnevnt av fylket , ikke er gode nok til å vurdere om et vilt som ligger med brukket rygg bør avlives . Men derimot vente til urbane fylkesmann har sjekket ut om det er gyldig grunn til å avslutte lidelsene til det sårede viltet !

 

Nei !!!! Fylket bør stole på de oppnevnte i viltnemda ! Sjøl om ofte de som blir oppnevnt , må være tungt inni politikken før de finnes skikket nok til jobben !

Link to comment
Share on other sites

Herregud så usakelige dette ble da, for det første var det ikke MANGE hunderaser som det ble foreslått at det skulle ryddes opp i, tror vi snakker om en håndfull. For det andre så ser jeg ikke poenget i argumentene som blir slengt på bordet her. I sverige så snakkes det om ett 30 talls hunder som blir tatt av ulv, i Finland opp mot 60 hvert år, hvor mange blir tatt i Norge?

Mann fra jevnaker mistet sin finskestøver under revejakt i odalen,første uke 2011.det var i odalen,det skulle være ulvefritt område.ingen vet hvor haren hopper?*klipp klipp*

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...