Jump to content

Ulv tok hund igjen..


JoachimN

Recommended Posts

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Herregud så usakelige dette ble da, for det første var det ikke MANGE hunderaser som det ble foreslått at det skulle ryddes opp i, tror vi snakker om en håndfull. For det andre så ser jeg ikke poenget i argumentene som blir slengt på bordet her. I sverige så snakkes det om ett 30 talls hunder som blir tatt av ulv, i Finland opp mot 60 hvert år, hvor mange blir tatt i Norge?

Link to comment
Share on other sites

Ifølge et hefte fra DN er snittvekten på skandinavisk ulv 40 kg for tispe, og 50 kg for hann.

 

Mener jeg har lest et sted at vekten til Alfahannen i en av de kjente revirene hos oss er 65 kg, men finner det

ikke igjen. Googler for harde livet. (Mulig jeg er helt på vidda, så dette er ikke en påstand)

 

M

Link to comment
Share on other sites

Her er en link fra lokalavisen.... http://ha-halden.no/artikkel.asp?Artid=216664

 

Det er nok dessverre bare første hunden av mange som kommer til å ende sine dager for ulvekjeften i Halden/Aremark denne jaktsesongen. Er blitt et enormt problem og løshundjakt kommer til å dø ut hvis vi ikke får fjernet ulven. Et så lite fylke som Østfold, og i tillegg relativt tett befolket, har ikke plass til en eneste stedfast ulv! Her må myndighetene på banen for å få rensket ut det som er! Om ulven var 40 eller 60 kg er totalt irrelevant - hunden er sjanseløs uansett i en slik kamp!

Link to comment
Share on other sites

Deler av Østfold er tett befolket, men denne delen er ikke det! Det bor endel mennesker i Halden-by, men ellers er det rene bondelandet. Østfold er lite, men dette ulveområdet er bare delvis i Østfold, resten er i de store svenske (enda mer øde) skogsområdene.

 

Jeg forstår godt hundeeierne (mrk. ikke sauebøndene), men er allikevel av den mening at så lenge ulvestammen er sårbar må også Østfoldulven fredes.

Link to comment
Share on other sites

Den skandinaviske ulvestammen er et oppdiktet begrep. Ulvene i Norge/Sverige er genetisk like de Russiske/finske + inavel. Ser ingen grunn til å spare på en genetisk dårlig gren av denne ulvestammen.

Jakt med løshund som vi bedriver den i Norge/Sverige og Finland er unik i verden. I dag er mye av denne jakten ødelagt og mer vil bli med en økende ulvestamme. Er ikke en jakttradisjon verdt å ta vare på? Og vår hunders unike egenskaper.

Landbruket i Norge er avhengig av bruk av utmarka til beite og utleie av jakt. Er det verdt å offre den for ulven?

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår godt hundeeierne (mrk. ikke sauebøndene), men er allikevel av den mening at så lenge ulvestammen er sårbar må også Østfoldulven fredes. (skrevet av Haavard)

 

Hva er det du ikke forstår av sauebøndene som må slutte med sin produksjon i disse områdene? Tror du de synes dette er moro, er det viktigere for dem å miste sitt levebrød enn å miste sin hobby? Liker du å miste din jobb? Jeg er ikke selv saubone, men må si at jeg meget vel kan sette meg inn i deres situasjon ,og er glad det ikke er meg!

 

En annen faktor er at vi vil miste vårt særegne kulturlandskap her i Østfold uten beitedyr, og her er det en meget stor biodiversitet som inneholder mange spesielle planter.

Et eksempel er Bøensætre i Aremark.

 

Dette er ikke for å skape en ny for eller imot ulvetråd, jeg har med villje holdt meg unna slike, men jeg blir provosert av slike sleivkjefta komentarer. Jeg forstår ikke hva folk har mot fårikålprodusenter.

Link to comment
Share on other sites

Skulle ønske det var mer ulv jeg. Jeg synes selv det er artig med ville dyr. Er ikke like artig når hunden din blir drept, men sånn er det bare og jeg synes det skal være sånn. Man trenger ikke å ta med hunden, men det er en sjangs man er villig til å ta.

Jeg håper jeg ser en ulv i skogen en dag, hadde vært stort for meg.

Link to comment
Share on other sites

Da kan du reise til Sibir. Masse ulv der.

 

Enig i den. Greit nok med noen få ulv i hele norge , men ikke FA## om vi skal måtte ha all den driten på et sted. Har opplevd og ha ulven luskende rundt husveggene, og det er ikke koselig og høre den ellers "småtøffe" bikkja( på avstand xD) klynker som en hjelpeløs valp og klorer vilt på døra for og slippe inn.

Link to comment
Share on other sites

Vi skal ha ulv i Norge. Klart vi skal. Vi må bare jenke oss pittelitt, og tilpasse oss, så blir det å gå helt fint det. I tidligere tider ble sauene gjetet og passet på. Hvordan det var med laushundjakt for 200år siden vet jeg ikke, men jeg vil på det sterkeste tro man slapp hundene da også. Og det uten GPS og alle mulige duppeditter man må ha nå for tiden.

 

Kommentarer som, vil du ha ulv kan du dra til Sibir, blir bare utrolig barnslig.

Link to comment
Share on other sites

Da kan du reise til Sibir. Masse ulv der.

 

Og vi trenger ikke sau i Norge, det kan de ta seg av på New Zealand. Og vi trenger ikke jakt med løshund i Østfold, det kan du gjøre på Sørlandet. Ungene trenger ikke leke ute, de kan spille playstation inne (hvor det ikke er særlig mye ulv). Det trenger ikke bo folk på bygdene, for de kan bo i byen... etc etc etc. Nok av tåplige argumenter begge veier, hva om vi holder oss til de gode og saklige argumentene?

Link to comment
Share on other sites

Vi må bare jenke oss pittelitt, og tilpasse oss

Akkurat det vi må gjøre. Det er ikke meningen at det skal være trygt for en liten baby å sitte å leke i skogen, det har vi da parker til.

Skogen er vill!

 

 

Skjønner selvfølgelig at det er uhyggelig å ha en ulv snikende rundt husveggen, man skal ikke være redd for å gå utenfor huset sitt. Når ulv kommer utenfor skogen og inn på privat og bebodd eiendom synes jeg selvfølgelig noe må gjøres, men vet ikke hvor vanlig det er. Har selv som sagt så har jeg aldri sett ulv så skal ikke påstå så mye...

Link to comment
Share on other sites

endel hundeeiere vil ha ulven bort.

endel hundeeiere vil ha nødrett for ulv.

endel hundeeiere vil ikke ha nødrett for sau.

(noen som ser at dette ikke helt henger sammen?)

 

tror faktisk de beste allierte løshundjegere kunne hatt mot ulv er primærnæringsutøvere som sauebønder og reineiere. de vil nemlig ha rovdyr bort og vekk.

men om man leser en annen tråd her så forstår man at enkelte hundeeiere tydelig ikke ser på sauebønder som en mulig alliert, mer som noe helt annet.

 

løshundjakt og hundehold er stortsett hobby. sauenæring og reindrift er yrket til endel folk. jeg tror nok de næringene har større gjennomslagskraft enn det hundeeierne tror pr i dag. å så lenge hundeeierne ikke vil spille på lag med primærnæringene spår jeg ulven stor utbredelse med politisk velsignelse i norge.

om den ikke får politisk velsignelse vil jeg tippe det er primærnæringenes fortjeneste. ikke hundeeiernes.

Link to comment
Share on other sites

Enig i at sauenæringen og reindriftsnæringen har størst gjennomslag, nettopp fordi de er næringer. Jakt er hobby, stort sett. En del har imidlertid sitt levebrød av jakt, og flere blir det etterhvert som etterspørsel av jakt fra kontintentet øker. Samtidig som tømmerpriser ikke øker nevneverdig, vil de store skogeierne i stadig økende grad basere sin inntekt på turisme. Og da er jakt vesentlig.

 

MEN; løshundjakt etter elg her helt spesielt i skandinavia. Ingen andre steder i verden har de denne tradisjonen. Ulven vi har her er ikke spesiell. Det er en stamme av russisk / finsk ulv som er helt i utkanten av sitt utbredelsesområde. Det er store problemer med innavl, og det vil være det over tid siden dette faktisk er en halvøy med snever tilgang av innvandring. Så er spørsmålet hva som er viktigst. Å bevare en tradisjon som er unik, eller å bevare en stamme av ulver som det allikevel finnes flust av andre steder? Og som det er beheftet med store utfordringer (og ikke minst kostnader) å bevare uansett?

 

For min del er jeg ikke i tvil.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

endel hundeeiere vil ikke ha nødrett for sau.

(noen som ser at dette ikke helt henger sammen?)

tror nok de fleste løshundjegere vil ha nødrett for sau, både ved

angrep fra rovdyr og ved faktiske angrep av hund :!:

 

ditt innlegg høggern kan veldig godt skrives omvendt. Er ikke

nødvendigvis løshundjegerne som er problemet her :wink:

Link to comment
Share on other sites

endel hundeeiere vil ikke ha nødrett for sau.

(noen som ser at dette ikke helt henger sammen?)

tror nok de fleste løshundjegere vil ha nødrett for sau, både ved

angrep fra rovdyr og ved faktiske angrep av hund :!:

 

ditt innlegg høggern kan veldig godt skrives omvendt. Er ikke

nødvendigvis løshundjegerne som er problemet her :wink:

den skjønte jeg ikke.

omvendt?

 

i tråden om "hund skutt" kunne enkelte ikke helt forstå hvorfor en jakthund til mange tusen kr kunne avlives dersom den angrep sau, sauen koster jo bare par tusen kr.....

 

faktisk angrep ja, det er en vanskelig sak, spesielt om det ikke er vitner....

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ha villmark i Norge.

I denne ønsker jeg at det skal være jerv, gaupe, ulv og bjørn.

Derfor er jeg også villig til å akseptere at hunden min kan bli tatt av slike rovdyr når vi er ute i villmarka.

 

Jeg har gått på ski maks ti minutter etter en jerv, mens hunden var helt i hundre over den nye duften. Det hadde nettopp begynt å snø, og sporene var oppå nysnøen. Det var en spennende opplevelse for både meg og hunden som var 9 måneder dengang - jeg regnet med at lydene jeg laget med ski og staver ville skremme vekk jerven, som helt tydelig hadde kastet seg rundt og gått tilbake da den hørte oss. Vi fulgte etter lenge fordi jeg ville at bikkja skulle ha erfaringen.

Den opplevelsen slår gud vet hvor mange timer i trygg villmark uten rovdyr.

 

Oppe i Østerdalen har jeg kommet over spor etter alle disse fire villdyrene, og det er nok også grunnen til at jeg søker meg dit - jeg vil ha villmark. Både der og oppe i Lierne syns jeg vissheten om at det er rovdyr i terrenget gjør det til en rikere opplevelse - og selv om man sjelden faktisk ser disse dyrene, så finner man spor etter dem, og man vet at det øvrige dyrelivet der det er rovdyr i terrenget oppfører seg annerledes enn der de er blitt utryddet. Jeg vil ha den opprinnelige, ekte naturopplevelsen - og det betyr altså at jeg kan risikere å en gang måtte beine avsted for å komme meg opp i et tre, og at jeg kanskje også risikerer å miste hunden min.

Link to comment
Share on other sites

Bra innlegg muflon.

Jeg tror og villmarksopplevelsen vil bli svekket uten rovdyr i Norge. Siden vi lever i et samfunn hvor jakt strengttalt ikke er lenger en livsnødvendighet. Synest jeg vi skal stille nr 2 i køen for å få jakte. Etter rovdyrene har tatt sitt, og det er tilstrekkelig bestand, så synest det er på sin plass å høste litt av naturen.

 

Selvsagt er det synd å miste en hund til rovdyrene, men slik er naturen... Det bør være nok vilt til man og ulv...

Link to comment
Share on other sites

Dessverre ser det ut til at beitenæring i Norge og løshundjakt i deler av Norge er bare å glemme. per i dag har vi en liten ekstremistgruppe som dikterer sannheten om rovdyr. Vi har en liten gruppe mennesker som lever svært godt av å forske/forvalte den norske rovdyrstammen. Så lenge disse får diktere hva som er sannhet og ikke, og det ikke finnes politisk vilje til å ta upopulære valg i denne sammenhengen vil ikke noe skje. Selv ikke SV i regjering vil klare å stoppe oljeutvinning i Lofoten, bare utsette litt, dessverre er verken løshundjegere eller beitenæringa innehaver av like stor innflytelse som oljenæringa.

 

Vi MÅ ikke ha en ulvestamme i Norge, vi kan alltids gjeninnføre den om den skulle bli utrydningstruet i Russland. Vi MÅ ikke ha ynglinger av bjørn i Norge, vi kan velge å ha en felles forvaltning med Sverige. per i dag er vi uenige med Sveriges politikk om å bruke minimumsantall i forhold til kalkyle for genetisk variasjon, og har en forvaltning på at vi skal ha de resterende dyrene opp til maksimum.

 

Argumentering om fribeiting av sau eller ikke er bortkastede. Det er ikke mulig å drive produksjon av sauekjøtt i Norge om man skal drive kontinuerlig gjeting. Rovdyrsikre gjerder er i beste fall lotto.

 

PS. Jeg er per i dag sauebonde med rovdyrproblemer, vi slutter med sau etter neste beitesesong. Kos dere med fårikål, pinnekjøtt og smalahove mens dere kan, Sauenæringa er borte i store deler av Norge om 30 år....

Link to comment
Share on other sites

Jakt kan faktisk være en livsnødvendighet. Ikke husker jeg hvor mange ettersøk jeg har vært på i tiden før elgjakta, etter elg mot bil konfrontasjoner, og jeg er bare en av mange ettersøksekvipasjer som blir brukt. Alle de gikk bra for de i bilene, men ikke alltid gjør det det.

Det heter så fint at ulven tar de svakeste individene, det er jo kalvene det, de som lager de minste kolisjonsskadene i møte med bil. Så det hjelper lite.

Det å blande Østfold inn i diskusjoner om villmark er jo å strekke begrepet langt, bare de som ikke har vært her vil gjøre det. I tillegg til å være et lite fylke er det jo faktisk ett av være tettest befolkede.

At folk i utkanten skal få redusert sin livkvalitet, for at andre skal sitte trygt det meste av året med god villmarksfølelsen er jo rimelig egoistisk.

Jeg er inneforstått med at hvis min hund dreper beitedyr er det kroken på døra for den, og oppsøker derfor slike besetninger med ung og nyskjerri hund og lar den sakte nærme seg dyra og få en god sniff på strømgjærdet, det virker hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ha villmark i Norge.

I denne ønsker jeg at det skal være jerv, gaupe, ulv og bjørn.

Derfor er jeg også villig til å akseptere at hunden min kan bli tatt av slike rovdyr når vi er ute i villmarka.

 

Stakkars hundene dine Muffon! Du spiller russisk rullet med dem!

Dine drømmer om rovdyr går forran din firbeinte "venn"

 

Og en ting til; du glemmer villsvin Muffon. Hvorfor står ikke det på ønskelista di? Villsvin er jo et gammelt norskt dyr som burde ha en naturlig plass i norsk fauna? :wink: Men disse bekjemper vi som skadedyr :shock: Hvor er logikken?

Link to comment
Share on other sites

Jegern 79.

 

Jeg har gått tusenvis av timer i villmark, med hunder både i bånd og løse, der jeg vet det er rovdyr. Og det har gått helt fint.

Om det er "russisk rulett," så må det være en revolvertønne med mange tusen kammer, og det blir vel OK odds. Denne rovdyrtrusselen er blitt blåst opp hinsides alle proporsjoner.

Link to comment
Share on other sites

Dessverre ser det ut til at beitenæring i Norge og løshundjakt i deler av Norge er bare å glemme. per i dag har vi en liten ekstremistgruppe som dikterer sannheten om rovdyr. Vi har en liten gruppe mennesker som lever svært godt av å forske/forvalte den norske rovdyrstammen. Så lenge disse får diktere hva som er sannhet og ikke, og det ikke finnes politisk vilje til å ta upopulære valg i denne sammenhengen vil ikke noe skje. Selv ikke SV i regjering vil klare å stoppe oljeutvinning i Lofoten, bare utsette litt, dessverre er verken løshundjegere eller beitenæringa innehaver av like stor innflytelse som oljenæringa.

 

Vi MÅ ikke ha en ulvestamme i Norge, vi kan alltids gjeninnføre den om den skulle bli utrydningstruet i Russland. Vi MÅ ikke ha ynglinger av bjørn i Norge, vi kan velge å ha en felles forvaltning med Sverige. per i dag er vi uenige med Sveriges politikk om å bruke minimumsantall i forhold til kalkyle for genetisk variasjon, og har en forvaltning på at vi skal ha de resterende dyrene opp til maksimum.

 

Argumentering om fribeiting av sau eller ikke er bortkastede. Det er ikke mulig å drive produksjon av sauekjøtt i Norge om man skal drive kontinuerlig gjeting. Rovdyrsikre gjerder er i beste fall lotto.

 

PS. Jeg er per i dag sauebonde med rovdyrproblemer, vi slutter med sau etter neste beitesesong. Kos dere med fårikål, pinnekjøtt og smalahove mens dere kan, Sauenæringa er borte i store deler av Norge om 30 år....

 

 

Neida! blir nok ikke slutt på sauenæringa om 30 år.

Det blir bare en annen generasjon som kanskje klarer å ta vare på dyra sine.

Å tro at man skal kunne sleppe sauene sine i skog og mark uten at en del blir tatt av rovdyr er litt vell kanskje litt blåøyd?

 

Sau = toppfart på 10km/t (på steroider)

Elg = 35/40km/t ? veier mange ganger sauens vekt, og er mye farligere for rovdyr å ta.

 

Klart det er trist å miste sau for rovdyr, men jeg klarer ikke helt å gi noe som helst sympati for tap av sau.

Jeg god venn med 2 andre sauebønder, og de deler samme syn på dette som meg.

Sier seg selv egentlig.

 

Sorry, men skal man drive med sau der det er rovdyr, må man finne en annen løsning enn å slippe dem ut i naturen alene over halve sesongen i året.

 

Men skulle ikke bli en for/imot tråd så vidt jeg forsto.

 

Jegeren79 : Det er en viss risiko og krysse veien på grønn mann også. :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jegern 79.

 

Jeg har gått tusenvis av timer i villmark, med hunder både i bånd og løse, der jeg vet det er rovdyr. Og det har gått helt fint.

Om det er "russisk rulett," så må det være en revolvertønne med mange tusen kammer, og det blir vel OK odds. Denne rovdyrtrusselen er blitt blåst opp hinsides alle proporsjoner.

 

Jeg traff i allefall revolvertønnas ladde kammer ved første førsøk for to år siden. Mistet min gode jakt og treningskammerat i ulvekjeften.

Å løfte Sarek ut av skogen med egne tarmer i kjeften er noe av det værste jeg noen gang har opplevd.

I de områdene som er mest belastet (der jeg bor) er det russisk rullet å jakte med drivende hund, og med svært få kammere i revolvertønna.

Link to comment
Share on other sites

Som bosatt langt ute på bygda i Nord-Trøndelag, kan du nok ikke plassere meg i den forhatte kaffe-latte-gjengen. Skal nå ut på tur i min egen skog og håper som alltid å treffe på dyr inkl store rovdyr :-)

Sikkert ikke, men du er vel ikke spes. nære der det er problemer heller, de andre store rovdyrne går jo ikke spes etter hund som ulven gjør.

Sett at du fikk et jaktlag, som altid var på plass, i nærheten med åpen jakt spes på din hund, hele året.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...