Jump to content

Dansk demper???


Vassbekken

Recommended Posts

  • Replies 775
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ang dette som er nevnt tidligere med gjenger. Jeg sjekket idag, og en M14x1,5 gjengetapp går inn i Hardcore uten motstand, og den har "perfekt" fit. Prøver man det samme med en A-TEC, så får du entret, men den går ikke inn (uten at man fjerner spon såklart)

Betyr dette at S&L gjenger sine dempere med tapp og at A-TEC slår gjenger i CNC benk? I praksis betyr det jo at hvis jeg får gjenga pipa til en Hardcore, og senere bestemmer meg for å bytte til A_TEC, så vil jeg måtte gjøre ommm gjengene for å få den til å passe. Hvorfor er det umulig for de forskjellige produsentene å benytte EN standard på alt?

Link to comment
Share on other sites

Ang dette som er nevnt tidligere med gjenger. Jeg sjekket idag, og en M14x1,5 gjengetapp går inn i Hardcore uten motstand, og den har "perfekt" fit. Prøver man det samme med en A-TEC, så får du entret, men den går ikke inn (uten at man fjerner spon såklart)

Betyr dette at S&L gjenger sine dempere med tapp og at A-TEC slår gjenger i CNC benk? I praksis betyr det jo at hvis jeg får gjenga pipa til en Hardcore, og senere bestemmer meg for å bytte til A_TEC, så vil jeg måtte gjøre ommm gjengene for å få den til å passe. Hvorfor er det umulig for de forskjellige produsentene å benytte EN standard på alt?

 

Svar:

 

Her gælder det samme som med alle andre standarder (de virker ikke :wink: )

 

Vi har valgt at gøre vores gjenger så de kan anvendes på piber med et gjenge hvor en bøsning skåret med gjengetap kan skrues på. (vi drejer dog både udvendige og indvendige gjenge på bøsningen i drejebænk i samme opsætning)

 

Den generelle standard for m14x1,5 bolt/møtrik samling har vel mellem 1-3 tiendedele slak, så det er ikke anvendeligt i dette tilfælde.

 

Hej Leon.

Muligt at vi har forskellig leverandør af gjengetappe. Men de 4 forskellige fabrikater af m14x1,5 tappe som vi har testet under fremstilling af måledorne for produktion af gjenge bøsninger. Her var faktisk under 0.02mm i forskel mellem forskellige fabrikater.

De måledorne Go/NoGo vi har drejet for produktion af vores bøsninger har efter hukommelsen mellem 0,03 - 0.05mm i forskel på middeldiametern..

 

 

Det virker som om S&L har forsøkt å lage gjengene sine etter nettopp en standard for gjengetapper. Ut fra min tolkning dreies likevel gjengene i benk / CNC.

Link to comment
Share on other sites

Fikk endelig tid til å teste 25 skudd med TDM45 på 375 H&H løpet i forrige uke. Fungerte som bare det. Rekyl føltes som 30.06 uten demper. God å skyte med, og ingen unormale ting kom frem. 6.5 løpet har fått sin TDM 45 tidligere og etter 200 skudd er det fortsatt bare kos. Offroaden er klar for det meste nå. :D

Link to comment
Share on other sites

Eg var faktisk tenkt å kjøpe ein S&L demper tidligere, rett å slett pga prisen, eg synst faktisk at ein demper til 3.000.- er i overkant eg hadde å gå på i det billige Mauser bygget mitt. Men etter å sett korleis den ser ut, og etter negative omtaler, så har eg faktisk droppa dette.. Ein wannabe classisk Mauser, med ein demper som ser ut som den er kjøpt på Kondomeriet i tillegg til mulig å ha sine defekter, frister ikkje særlig.. Det blir nok Alm eller A-tec som blir alternativet, sorry S&L... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Min TDM45 har da tålt over 40 skudd 338WM og en del skudd med 308 og der er det da ingen ting galt enda og ikke tror jeg det vil bli noe galt heller. Litt snodig da at to dempere har tatt kveld på samme børse! Nå er det jo vel og merke ikke snakk om de samme demperene. FDM og TDM er jo to forskjellige..

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker alu-pasta, men den blir trå uansett...

I går klarte jeg forresten å skyte dempern min av 10m, den delte seg slik at kun bakstykket var igjen, og gjengene ble ganske stygge etterpå. Bakstykket var av gamle typen, og ammen Norma GT i .30-06... Har skutt ca 60-70 skudd totalt nå, og ble litt overasket da det skjedde... burde sikkert ha ventet på magnumbakstykket, men har jo tross alt gått bra til nå, og venta 4 måneder på bakstykket... kjedelig :x

Link to comment
Share on other sites

Børsa er gjenget rett.

 

Gjengene er rette nok til at en gammel 30cm munningsmontert demper har fungert bra. Det er nok bare den nye demperen som ikke er sterk nok til å tåle korte løp på 40cm.

 

Som nær ven af en konkurent, og ret kraftig involveret i hans produktion og salgsfremstød, er du vel så kompetent at du kan oplyse om denne demper der har poppet flere gange, og senest med nyt bagstykke. Har den forreste del intakte geving efter den første par flyveture med den fejlgjengede bagstykke. Det virker ikke som om at disse gevind er uberørte af flyveturen. Med den viden/involvering du har, var det måske konstruktivt om du undersøgte det. Eller er du på PR opgave for en trengt kollega :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

Det er nok bare den nye demperen som ikke er sterk nok til å tåle korte løp på 40cm.

 

Tull :!::? Jeg har 308W med 40cm løp og min har tålt ca 100 skudd så langt uten noe tull :D

Kjenner en som har den på 375 H&H og det har gått bra det å :wink::D

 

 

Som nær ven af en konkurent, og ret kraftig involveret i hans produktion og salgsfremstød, ..........................Med den viden/involvering du har, var det måske konstruktivt om du undersøgte det. Eller er du på PR opgave for en trengt kollega :wink:

 

:shock: Dette var opplysninger som er verdt å merke seg :|

Link to comment
Share on other sites

Tull?

 

Faktum er at hans første FMD røyk på tiende skuddet og den forsterkede erstatningen røyk på første.

 

At din holder er ikke et bevis på at denne holdt, for det gjorde den åpenbart ikke. Kan til og med legge ut bilde. Måtte jo knipse et med telefonen for å sende til kompisen på messa :mrgreen:

 

Med din entutiasme, kan du måske også oplyse om der blev anvendt samme forreste del på det nye bagstykke, og om denne forreste del havde fået skadet gjengene under de første ture. Eller var der tale om en fuldstændig ny demper

 

Du kender vel godt et gammelt ordsprog som siger at skadefryd er roden til al morskab :wink:

 

Det er jo egentligt spænnende at den mig bekendt eneste af den nye type der er poppet, tilfældigvis er røget hos samme person, som tidligere har presteret at få en til at flyve, og specielt at dette er sket i umiddelbart kontakt med en tilknyttet en konkurent.

Der er helt klart ingen sammenhæng, på linje med at det også er et fuldstændigt tilfælde at dempere sendt til test, har et mindre hul, en de dempere der senere sælges til samme kaliber :wink:

 

Det billede du måtte sende til din kompis på messen, det var da vel ikke noget han havde behov rent salgs og markedsføringsmæssigt for, for at kunne få lidt gang i et utilfredsstillende salg 8)

Link to comment
Share on other sites

Dette må seiast å vere uflaks. 2 stk. med samme bruker/våpen..

 

Men det er fortsatt berre registrert ett tilfelle der demper med NYE bakstykker har blåst??

 

For min del er det dette som er avgjørande..

 

For om demperer med gamle bakstykker skulle blåse, er jo dette ingen nyhet. Er jo en grunn til at alle bakstykker blir utskifta.. Sålenge oppgraderinga er god nok til at demper er holdbar, må en vel sjå vekk i fra hendelser før oppgradering?

Link to comment
Share on other sites

Det beste hadde nok vært om de som har hatt demper på flytur ikke bare byttet ut bakstykket men fikk ny komplett demper, eller ihvertfall første baffel etter bakstykket da disse gjengene mest trolig har fått en eller annen form for skade.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel naturlig at alle som har sendt demperen sin ut på flytur får byttet hele demperen sin og ikke bare bakstykket? Hele demperen har jo vært utsatt for en uforholdsmessig stor påkjenning og kan ha blitt skadet?

 

Selv har jeg TMD modellen og hadde vel ca 100 skudd med den på min Tikka M65 i 308 uten problemer med det gamle bakstykket. Med nytt bakstykke har jeg satt ytterligere 100 skudd og ikke hatt problemer. Min var en av de første demperne som Winge Våpen fikk inn.

 

Dette er jo selvsagt ikke noe bevis for at demperen fungerer som den skal, men jeg er ihvertfall godt fornøyd.

 

Selv synes jeg presisjonen var så som så med 10 moduler, men med 8 moduler samler rifla mi veldig godt. Dempingen er fremdeles slik at det er helt greit skyte et par skudd uten hørselvern og det er godt nok for min del. I tillegg demper den jo rekylen vesentlig noe som er veldig behagelig.

 

Mitt løp er kappet og ca 52 cm langt.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo egentligt spænnende at den mig bekendt eneste af den nye type der er poppet, tilfældigvis er røget hos samme person, som tidligere har presteret at få en til at flyve, og specielt at dette er sket i umiddelbart kontakt med en tilknyttet en konkurent.

Der er helt klart ingen sammenhæng, på linje med at det også er et fuldstændigt tilfælde at dempere sendt til test, har et mindre hul, en de dempere der senere sælges til samme kaliber :wink:

 

Jeg har igjen tatt meg tid til å lese hele tråden, med hovedfokus på leon og kompisene sine innlegg. Jeg må si at det er imponerende at to stykker blåser hos samme person. Jeg har selv kjøpt meg S&L for test, og om jeg ønsker å blåse disse er jo ikke dette noe problem :wink: Det er jo bare å la være å sku den riktig i sammen. :? Alternativet er at jeg bruker min max 7 mm demper på min 8 x68S :? Brukerfeil, men for allmenheten kan jeg gjerne si det er produktet det er feil med.

Om den første blåste- angivelig fordi første baffel hadde lite gjengeinngrep- ja da vil også neste bakstykke blåse- om en skrur den på samme gjengene :shock: Om det er dette som har skjedd her, så sier det jo mere om brukeren av demperen- enn det gjør om demperen.

 

Mitt inntrykk så langt er at S&L Harcore er "mest for pengene" på demperfronten i dag. Mulig den nye "Maxim" blir en reell konkurrent- både på pris og muligens også på "blåsing"? :?

Link to comment
Share on other sites

Der er helt klart ingen sammenhæng, på linje med at det også er et fuldstændigt tilfælde at dempere sendt til test, har et mindre hul, en de dempere der senere sælges til samme kaliber :wink:

 

Dette så jeg ikke ved første øyekast selv, før en kammerat gjorde meg oppmerksom på at Maxim demperne som ble benyttet i siste testen i Vapentidningen hadde mindre hull enn Hardcore demperne - en kan lese det under vitale data, noe som er fort å overse. Med samme diameter på hull demper dem nok akkurat like mye. Blir spennende å se neste test..

 

Jeg har også reagert litt på at noen plukker veldig på dette danske produktet, mens det har vært lite blest rundt den nye Maxim'ens feil i baflene. Trolig er det pga lite utbredelse, men det kan også være som S&L hevder, en liten konspirasjon.

 

En ting som i alle fall for meg er sikkert, er at Hardcore har presset prisene hva angår dempere, og kommer til å endre dem for ettertiden. Flere vurderer nå dempere pga. en lavere terskel. En ser jo at A-Tec tilpasser seg, når de lanserer en ny og bedre demper som er minst 400,- NOK billigere enn forgjengeren. Det er positivt for forbrukeren og uten tvil et forsøk på nærme seg den danske konkurrentens prisnivå.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror S&L Hardcore har et godt poeng i innlegget sitt. Voldsomt hvor de med tilknytning til konkurerende merker kritiserer her. Ufint spør du meg. Håper folk er kritisk til den kritikken som fremkommer her, og ser hvem det er som kommer med den. Jeg har selv en S&L demper, og ville ikke byttet den med noen andre.

 

Skjerpings her nå, og kanskje kan man vel si at denne diskusjonen har gått litt vel langt.

Link to comment
Share on other sites

Tillater meg å minne om at her finnse en annen tråd med norsk demper som er blåst :!:

 

Det ble forbausende stille om denne tråden fra enkelte som har vært ivrige i tråden her!

 

Kan være grunn til å vurdere innlegg som kommer ut fra annonyme kilder!

Link to comment
Share on other sites

 

Det er nok bare den nye demperen som ikke er sterk nok til å tåle korte løp på 40cm.

Tull?

 

Faktum er at hans første FMD røyk på tiende skuddet og den forsterkede erstatningen røyk på første.

 

At din holder er ikke et bevis på at denne holdt,

 

Betviler ikke det faktum at hans demper røk, men påstår fortsatt at det er TULL at de nye demperene ikke er sterk nok til å tåle 308W med 40cm løp :!:

 

Att grunnen til at hans demper røk, ikke skyldes brukerfeil, stiller jeg meg tvilende til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tillater meg å minne om at her finnse en annen tråd med norsk demper som er blåst :!:

 

Det ble forbausende stille om denne tråden fra enkelte som har vært ivrige i tråden her!

 

Kan være grunn til å vurdere innlegg som kommer ut fra annonyme kilder!

 

 

Tråden: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=35&t=34983&start=0&hilit=maxim

 

Egentligt lidt ufint at drage andres uheld frem i denne debat.

Der går dog hårdnakkede rykter om at der ved køb af produktet følger 1 års medlemskab af dyrenes beskyttelse :wink:8):)

 

Et lidt mere seriøst spørgsmål. Hvor længe tager det at opnå et norsk patent.

hvor findes fortegnelse over disse norske patenter

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært til stede ved begge episodene som er omtalt. Det er ikke snakk om brukerfeil. Dempern var godt tilskrudd og desuten har vedkommende hatt en annen demper på samme børse (og gjenger) uten problemer tidligere . At det var leon og ikke meg som rapporterte siste gang er bare tilfeldig.

 

Det er tydelig at konspirative forklaringsmodeller sitter løst hos folket. Eier av børsa har ingen som helst tilknyttning til a-tec. Dempern har, ifølge forhandler, vært i danmark på reperasjon siden sist. Eiern har altså ventet temmelig lenge på en helt utilfredstillende løsning. Det er derfor litt rart at S&L ,ovenfor her, sår tvil om reperasjon er tilfredstillende utført, de har jo selv stått for den.

 

I mitt hode er det den som leverer et utilstrekkelig produkt, og til alt overmål to ganger, som har det soleklare ansvaret for å utbedre dette. Da helst med et smil. Mener S&L at det er mer naturlig og svare med beskyldninger om å stå i ledetog med konkurrenter eller på andre måter så tvil om troverdighet? Riktignok har leon en relasjon til a-tec, men det gjør da for pokker ikke denne kundens opplevelser bedre!

 

Men det er en interresant (kammer)gruppepsykologisk observajon, at når en har bestemt seg for at noe er bra eller dårlig så er det ikke lenger rom for tvil eller upassende informasjon.

 

Jeg vil derimot tro at de som skal velge produkt, synes både positive og negative brukererfaringer er relevante!

 

Jeg ønsker imidlertid S&L lykke til med forsettelsen og håper at både denne dempern og håndteringen av saken her på kammeret var en glipp!

Link to comment
Share on other sites

At det var leon og ikke meg som rapporterte siste gang er bare tilfeldig.

Riktignok har leon en relasjon til a-tec, men det gjør da for pokker ikke denne kundens opplevelser bedre!

Og akkurat derfor blir det så feil når Leon lett skadefro poster dette på en lørdagskveld. Drittslenging om konkurrerende produkter/produsenter er vel ikke noe man lærer som markedsfører (var det ihvertfall ikke i mine studiedager)?

 

For meg lyder det også litt merkelig at en demper til 1.500 kroner blir sendt til Danmark for reparasjon. Bare portoen blir vel omtrent det samme som innkjøpskostnaden? Sikker på at forhandler ikke har "fikset" litt på den på bakrommet?

Link to comment
Share on other sites

Drittslenging om konkurrerende produkter/produsenter er vel ikke noe man lærer som markedsfører (var det ihvertfall ikke i mine studiedager)?

 

For meg lyder det også litt merkelig at en demper til 1.500 kroner blir sendt til Danmark for reparasjon. Bare portoen blir vel omtrent det samme som innkjøpskostnaden? Sikker på at forhandler ikke har "fikset" litt på den på bakrommet?

 

# Konkurrende produkter? Leon er en kompis av A-tec

# Mener du at alle som er venner/bekjente av innehaver til A-tec, (jeg betegner han som en god venn) ikke kan uttale seg om konkurenter av f.eks A-tec :shock:

På samme måte som venner av Hausken ikke kan uttale seg om andre produsenter, eller S&L for den saks skyld :?

# Når forhandler sier den har vært i Danmark på service, må man jo kunden forholde seg til det! Atter engang kommer det konspirative forklaringsmodeller på kammeret.no... Hildrande du :roll:

Link to comment
Share on other sites

Tja, siden Leon ikke har benektet dette som er skrevet nå nylig:

ret kraftig involveret i hans produktion og salgsfremstød,
så antok jeg naturlig nok at de ikke bare er kompiser. Hvis dette ikke stemmer og Leon ikke er involvert i A-tec så stiller saken seg i et annet lys.
Link to comment
Share on other sites

Kan jeg få foreslå for alle mine ærede Kammerater å påse sikker bakgrunn før man skyter? Også herinne?

 

Det er en forbausende mangel på presisjon i akkurat denne debatten fra nær sagt alle deltakere

..er nå min ringe mening..

I og med at presisjon er en vesentlig del av vår alles hobby er det litt påfallende :roll:

 

Jeg kommer nok til å gå til anskaffelse av lyddemper tror jeg, og sjangsene øker kraftig når prisene går ned.

At lyddempere kan fly i sentertente kalibre er da relativt velkjent? Jeg vet ikke om noe kjent merke som ikke har hatt sine incidenter etter en tids bruk med mer eller helst også mindre kunnskapsrike brukere.

optimisisk hjemmelading, løse gjenger, fremmedlegmer inne i demperen +++

mulighetene er mange, i tillegg til feil ved produktet selvfølgelig.

 

Jeg har lest hele tråden flere ganger, og kan ikke si jeg er førnøyd med "bevisene" som er lagt fram hverken for at Hardcore er dårlig, eller at Hverken A-tec eller andre merker er påtagelig overlegne.

"Bevisene" for konspirasjon mellom Leon og produsenten av A- tec er vel heller ikke så skuddsikre at det gjør noe..

 

Toleranse Kammerater! Lev og la leve

MVH Trombone

Link to comment
Share on other sites

hardcore demperene er klart et interessant valg,men etter en telefon med Vikens børsemaker verksted kunne han fortelle at det har vert noen dempere som stål inlegget inni modulene har løsnet og havnet i bunn av den aktuelle modulen. :? .Tenk vist en av stål ringene bare løsner halv veis i n i hullet der kula kommer ut :shock: ,tror det kommer til a skje saker og ting fort inni demperen som er ganske uforutsigbare både for andendre på stand plass og skytter og pipa demperen sitter på.vist det er tilfelle er det jo surt å kjøpe billig demper og kansje ødelegge et select pipe evne og i verste fall seg selv og andre folk.

Men jeg håper dette er et par mandags produkt,for jeg har veeeldig lust på er hardcore demper selv,men vart litt skjeptisk.

Nokon andre her på forumet som kan bekrefte eller avkrefte dette :D:D:D .

 

 

skattebo

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men ser ikke helt for meg hvordan kuletreff i demperen skal kunne skade pipen, selv om den eksploderer helt. Har sett noen sprengte dempere av forskjellig fabrikat, men pipen har aldri hatt noen form for skade. Eneste måten jeg kan se for meg at du kan skade pipen på, er ved å montere en demper med feil gjenger eller ekstremt slakke gjenger, slik at du river eggen av gjengene på pipen - i så fall er det bare å korte inn ca. 15mm , krone og gjenge opp pipen..

Link to comment
Share on other sites

Denne saken handler ikke om skadefryd eller noen andre mer eller mindre festlige følelser. Derimot handler den om negative brukererfaring med et bestemt demper. Det betyr ikke at alle disse er dårlige. Er det ikke er mulig å forholde seg til erfaringer som ikke fult og helt samsvarer med deres egne? Det må da også være i produsentens interesse å rydde opp? Er det noen som mener at denne kunden burde være fornøyd, hadde noen av dere vært det?

 

Når det gjelder reparasjonen er det selvfølgelig mulig at forhandler severer en blank løgn, men det ville være oppsiktsvekkende og ekstremt inkompetent!

Link to comment
Share on other sites

Er det egentlig noen som har noenlunne troverdige tal på hvor mange dempere av de enkelte modellene som selges?

 

Hvor mange dempere som faktisk er solgt utgjør jo en veldig viktig faktor oppi diskusjonen rundt ødelagte / sønderskutte dempere. Noe sier meg at det er solgt en hel del S&L-dempere på kort tid pga prisen; da er det kanskje naturlig at det er fler som ryker også. Ikke vet jeg om feilprosenten er større eller mindre enn for andre produsenter; men poenget mitt er grunnleggende at det er nettopp feilprosenten som er interessant, ikke om en eller to (eller ti) dempere er blitt ødelagt i seg selv.

Link to comment
Share on other sites

men har jo tross alt gått bra til nå, og venta 4 måneder på bakstykket... kjedelig :x

 

 

 

Dempern har, ifølge forhandler, vært i danmark på reperasjon siden sist.

 

Å vente på nytt bakstykke i 4 mnd er aaaaaaaaaalt for lenge, dette skulle vert ordnet for flere mnd siden :?

 

At samme forhandler skulle ha sendt en demper til Danmark for reparasjon stiller jeg meg heller tvilende til.

Håper S&L Hardcore kan bekrefte eventuellt avkrefte dette

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men ser ikke helt for meg hvordan kuletreff i demperen skal kunne skade pipen, selv om den eksploderer helt. Har sett noen sprengte dempere av forskjellig fabrikat, men pipen har aldri hatt noen form for skade.

 

Selv om man aldri skal si aldri vil vel, pipen "aldri" ta skade ettersom den er laget av stål mens de aller fleste demperne er laget av alu?

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men ser ikke helt for meg hvordan kuletreff i demperen skal kunne skade pipen, selv om den eksploderer helt. Har sett noen sprengte dempere av forskjellig fabrikat, men pipen har aldri hatt noen form for skade.

 

Selv om man aldri skal si aldri vil vel, pipen "aldri" ta skade ettersom den er laget av stål mens de aller fleste demperne er laget av alu?

 

 

Gjengeinnsatsen er som regel av stål i aludempere for grovkalibrete våpen.

 

.22 LR demperne i alu har derimot sjelden gjengeinnsats i stål - .22 LR har på en annen side såpass lite energi, at den klarer neppe å skade løpet i noen grad, eller rive av gjengene :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...