Jump to content

Dansk demper???


Vassbekken

Recommended Posts

On topic:

Jeg sikter mot en Hardcoredemper i løpet av våren, og prisen er har da selvsagt vært et viktig og vektig argument. Jeg har ingen ambisjoner om å være ”lydløs”, bare så ”dempet” at jeg sparer hørselen. I så måte er en desibel fra eller til ikke det viktigste for meg.

 

Det er dette som er min tankegang også, og det gjør Hardcoredemperen like godt som som dempere til doble prisen. Har Hausken på en annen rifle og ørene er akkurat like fornøyd :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 775
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

er litt "uerfaren" i forhold til alle dere våpenkyndige her inne, men syns det er spennende lesning, og kunnskapen deres er ENORM. så derfor tenkte je-g og benytte muligheten til og høre med dere "lærde" om et par ting. har en HOWA 308 med tjukk pipe (21 mm) stabil og presis børse, fikk nett min harcore demper i posten i dag. det jeg lurte på, om hva som annbefales og kutte pipa til? hørt 47 cm og IKKE under 50 cm. noen som har noen ide hva som blir greit? børsa i dag er enormt stabil og presis, vil i-kke miste denne "prikkinga" på banen/skogen.

send gjerne PM- hilsen Lars-Roar

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kappa en 30-06 til 40 cm og gjenga den for demper, og montert en hardcore. Dette funker helt greit det, MEN.. Litt av en flammekaster og bråkmaker UTEN demper på da. :)

Link to comment
Share on other sites

til S&L hardcore: snakket med en børsemaker i dag om å få montert en av Deres dempere,hvor han nevnte at der tre siste de hadde montert var ikke "enkle" og montere-dette pga : at demperen var "skeiv"+noen gjenger det var grader på eller om det var noen grader på bakstykke. spørsmålet til de som veit: er dette tilfelle, eller ønsker ikke denne børsemakeren å montere denne demperen siden de markedsfører en konkurrent? noen innsigelser??

 

Der er reelt flere muligheder for at adskille krudtbrag og kuglesmeld. Den mest simple er at placere et tyndt rør forand mundingen, med en fri afstand på ca 20 cm. Og så skyde kuglen ind i dette tynde rør. Så har man næsten fjernet det hørbare og målbare kuglesmeld.

En anden simpel test vi foretog, var at hælde en sæk høvlspåner ud på jorden, og så skyde kuglen ned i høvlspånerne, med en fri afstand mellem 20cm op til 100cm.

Her var målingerne på en superdæmper med 20cm fri kuglebane ca 125db. Samme opsætning men 100 cm fri kuglebane gav 138db.

Samme testprocedure med en mere normal demper var :

20cm fri bane 140db

100cm fri bane 142db

 

Målingerne med superdemperen, var ret identiske med målinger foretaget ved øret.

 

Så efter min naive opfattelse, drejer det sig ganske enkelt om at eksperimentere lidt kreativt med målinger. Hvor man hele tiden forsøger at ændre enkeltparametre.

 

Lidt tanker om hvornår en måler kan bruges.

1: Måleren må være i stand til at registrere et udempet skud til rimeligvis samme resultat som de fleste andre målinger opnår.

2: hvis ikke måleren klare målingen uden at registre overload. Kan man forsøgsvis øge måleafstanden. Indtil man opnår resultat uden overload.

Hvis disse giver korrekte resultater må man antage at måleren er i stand til at foretage Peak målinger, og dermed måler over tilstrækkelig kort tidsrum.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kappa en 30-06 til 40 cm og gjenga den for demper, og montert en hardcore. Dette funker helt greit det, MEN.. Litt av en flammekaster og bråkmaker UTEN demper på da. :)

--------------------------------------------------------------------

DET vil jeg tro hehe,reine "grillkalaset" tenker jeg. du har ikke merket noe negativt ang presisjon med kortere løp?

Link to comment
Share on other sites

til S&L hardcore: snakket med en børsemaker i dag om å få montert en av Deres dempere,hvor han nevnte at der tre siste de hadde montert var ikke "enkle" og montere-dette pga : at demperen var "skeiv"+noen gjenger det var grader på eller om det var noen grader på bakstykke. spørsmålet til de som veit: er dette tilfelle, eller ønsker ikke denne børsemakeren å montere denne demperen siden de markedsfører en konkurrent? noen innsigelser??

 

 

Nu har jeg ikke vesentlige erfarringer i at gøre gjenger specielt til en specifik demper. Derimod gør vi som standard gjenger på ca 1000 Classic piper om året. Her tester vi om det går at montere vores Hardcore på. Enten er vi usansynligt heldige, så det lykkes hver gang, ellers er det problemfrit 8)

I weekenden var vi på messe i Norge, hvor vi demonstrerede både rifler og dempere. Vi demonstrerede enkeltheden i af og påmonteringen af min 25 forskellige Hardcoredempere, på 3 forskellige rifler. Vi havde faktisk succes med alle forsøgene.

 

Du kan selv afgøre om hvad du synes lyder mest sansynligt i forhold til din bøssemager. Hvis ikke han har andre specielle interesser i dempermarkedet, han han gerne komme ned til Danmark og få et kursus i gjenging :wink:

Link to comment
Share on other sites

jaktivrig skrev: til S&L hardcore: snakket med en børsemaker i dag om å få montert en av Deres dempere,hvor han nevnte at der tre siste de hadde montert var ikke "enkle" og montere-dette pga : at demperen var "skeiv"+noen gjenger det var grader på eller om det var noen grader på bakstykke. spørsmålet til de som veit: er dette tilfelle, eller ønsker ikke denne børsemakeren å montere denne demperen siden de markedsfører en konkurrent? noen innsigelser??

 

 

De tre som eg har kjøpt har ihvertfall vert perfekte helt like gjenger som hausken demperen har. Har problem å skru på a tec demper på de som er gjenget for hausken, men det er vanlig siden ikke gjengene er helt like.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

men det er vanlig siden ikke gjengene er helt like.

OM dette stemmer, hvorfor er det vanskelig å lage gjenger etter en standard det meste av annen industri klarer lage ting som vanligvis passer fra den ene produsenten til den andre ?

 

jeg skjønner ikke dette helt......

Link to comment
Share on other sites

Jørgen, dette med grader osv som er nevnt er fra uforsiktig tiltrekking av gjengebøssingen gjort hos dere. Har montert en god del av disse og de med minst grader i "skrutrekkersporet" har vært de Bjørn har byttet på selv før det har vært levert til meg.

 

Gjengene deres er ellers av bra jevnhet. Tight fit oppnås på M14x1,5 utvendig pipegjenge mot deres demper ved midtdiameter 13,08-13,12. Fra det jeg ser har du lagt deg på litt rommere gjenger enn min kompis (som jeg ikke reklamerer for i dette innlegget) og hårfint mindre gjenger enn hausken som har de slakkeste jeg har sett.

 

Kan man eventuelt tænke sig at der har været gjort forsøg på at løsne gjengestykket, og at man derfor har opnået grader/stukninger i skruetrækkersporet, som vi ikke ser når vi tester og montere, da vi ikke forsøger at løsne gjengestykket, efter at det er indsat med en kraftig gjengelåsning (locktite 2701 )

I stedet for at forsøge at bytte gjengebøsningen, er det uendeligt lettere at bytte bagstykket til et bagstykke med den ønskede gjengetype

Link to comment
Share on other sites

men det er vanlig siden ikke gjengene er helt like.

OM dette stemmer, hvorfor er det vanskelig å lage gjenger etter en standard det meste av annen industri klarer lage ting som vanligvis passer fra den ene produsenten til den andre ?

 

jeg skjønner ikke dette helt......

 

Her gælder det samme som med alle andre standarder (de virker ikke :wink: )

 

Vi har valgt at gøre vores gjenger så de kan anvendes på piber med et gjenge hvor en bøsning skåret med gjengetap kan skrues på. (vi drejer dog både udvendige og indvendige gjenge på bøsningen i drejebænk i samme opsætning)

 

Den generelle standard for m14x1,5 bolt/møtrik samling har vel mellem 1-3 tiendedele slak, så det er ikke anvendeligt i dette tilfælde.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at børsemakerne som monterer dempere ikke kjenner til noen standard og ikke har måleverktøy til gjenger. Min mening er at en demper skal ha god pasning på løpets gjenger om disse er dreid til å ligge på eller i øvre toleranseområde, dvs at demperne bør ha innvendige gjenger i nedre del av toleranseområdet. Det er det bare en produsent som gjør.

Med de mangelfulde målemuligheder som findes hos bøssemagere, var det vel enklere at vi alle gjorde bøsninger efter "tapmål", da det ikke er helt enkelt at besidde uendelige mængder af måledorne til alt fra metrisk, over unf/unef til "hollandsk værmøllegevind :?

Det vil altid være enklere at fastlægge fælles indvendig mål på gjengestykker, i stedet for at gøre gjenge efter diverse tolerencer på piber.

 

Man kan altid diskutere hvem som har ret. Diskusionen kan minde om episoden hvor de to gamle stolte forældrene var til afskedsparade for en gruppe soldater. Disse soldater kom marcherende ind, hvor man pludselig hørte en høj klar kvindestemme sige "se lille fatter, vores Jens er den eneste som klarer at gå i takt" :wink:

 

Indtil nu føre Hausken og Hardcore med 2 - 1 over A-tTech 8):wink:

Link to comment
Share on other sites

ok, her var det mye å lese, men jeg fikk ikke svar på det jeg lurte på. ser de som skriver her, er ute etter mest mullig fremmedord for oss som ikke er inn i dette. BØR jeg bruke denne børsemaker, eller ei(har ikke de samme kunskapene som dere) . (er selv snekker, å ikke SÅ vanskelig og monter vinduer fra forskjellige leverandører hehe)(h

Link to comment
Share on other sites

Hej Leon.

Muligt at vi har forskellig leverandør af gjengetappe. Men de 4 forskellige fabrikater af m14x1,5 tappe som vi har testet under fremstilling af måledorne for produktion af gjenge bøsninger. Her var faktisk under 0.02mm i forskel mellem forskellige fabrikater.

De måledorne Go/NoGo vi har drejet for produktion af vores bøsninger har efter hukommelsen mellem 0,03 - 0.05mm i forskel på middeldiametern.

Link to comment
Share on other sites

Hej jaktivrig

Jeg har svært ved at udtale mig om din bøssemager, og hvilke problemer han oplever, uden måske at få en fjende fremover. Men generelt ser vi ikke disse problemer. Men vi har også kun produceret gevind på omkring et par tusinde piber. Vi har også kun testet nogle hundrede dempere . Alle forsøg har virket hidtil 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noen spørsmål til S&L Hardcore!

 

Lurte på om du kunne avklare en del ting, som tydeligvis fortsatt er uklare for meg og visse forhandlere(Winge).

1. Har demperen byttet navn til TMD45 (het vel TMD10 ved lansering)?

2. Finnes det da en TMD55 (magnum modell, refererer til ett av dine tidligere innlegg)?

 

Grunnen til at jeg spør er at det ved henvendelse til Winge pr. telefon om di har fått inn magnum modellen av Hardcore,

så svares det at det ikke finnes noen spesiell "magnum" demper og at alle har fått nytt bakstykke slik at de skal klare magnum kaliber.

Dette er greit, men du sier jo i ett tidligere innlegg at det finnes en magnum demper med 55mm omkrets.

Det er denne demperen jeg er ute etter!

Regner med at denne vil dempe bedre for magnum kalibre, grunnet større indre volum på demperen for å ta opp større mengde kruttgass.

 

Så det hadde vært fint med en oppklaring på saken, da jeg føler at jeg "snakker til veggen" når jeg spør etter Magnum demper!

Link to comment
Share on other sites

Skønner du hvordan folk er forvirret (se innlegget over)

 

(Mener ikke å drite deg ut Strafix, skjønner du bare vil hjelpe!) :D

Jeg blir helt svimmel selv jeg :lol:

 

S&L Hardcore sier

Pt findes demperen i Ø45mm for de fleste kalibrer, samt en Ø55 for kraftige magnumkalibrer.

Der er en produktion igang af en serie på Ø35, specielt til 222 og 223 samt lignende, Her vil mål være ca Ø35, Længde fremad fra 100mm til 165mm, både i frontmonteret og teleskobisk, den teleskobiske vil bygge ca 70mm bagud. Vægt fra 175gram til 300gram afhængigt af opsætning.

 

Der er også gang i en produktion af kal 22lr dempere uden stålinsats. Disse vil kaldes "SOFTCORE" Diameter 30mm længde fra 60 - 150mm, vægt mellem 100 og 200gram. Prisen vil blive omkring 500kr

Link to comment
Share on other sites

TMD 45 har altid været benævnt sådan. Der har dog været angivet betegnelse som TMD45 / 10. her referere 10 til det aktuelle antal monterede baffersektioner. Da dette antal kan varieres individuelt fra 1 til 20 alt efter akut behov, har man jævnligt angivet bafferantallet, primært for at kunne bedømme hvor stor demper der blev målt på.

 

Angående std/magnum/kraftige magnumkalibrer

TMD45 og FMD45 med serienumre over 2000, kan anvendes på standardkalibre samt almindelige magnumkalibrer til og med kalibrer indeholdende ca samme krudtmængde som kal 375HH. Dog vil FMD45 have lidt mindre kapasitet end TMD, primært pga volumenforholdet. Men det er tæt på umuligt at definere excacte grænser, da der finder uendeligt mange kalibrer og varianter.

 

TMD 55 og FMD 55, har større volumen, og større vægt. De kan anbefales til kraftige magnumkalibre som 338LM. 378Wea og 416 rigby, eller andre med lignende krudtmængde.

Samtidigt anbefales de til øvrige kalibrer hvis man skyder lange og hurtige serier. Ved lange og hurtige serier med stor krudtvolumen, bliver 45 serien forbandet varme. Med reel risiko for forbrænding hvis man rører demperen med bart skind

Link to comment
Share on other sites

Har lest denne interesante tråden, en tanke slo meg om problemene ved måling av smell, og at kulesmellet i overlydshastighet kom i veien for måling. Må det være kule i patronen? Bruker endel 9 mm startpistol, og denne smeller som fy. Blanks finnes også i flere cal. Det ble meg fortalt at før plastens tidsalder brukte en løst treverk til kuler, til løspatroner, det kunne vel brukes nå også, om en må ha litt motstand ved avfyring.

Link to comment
Share on other sites

TMD 45 har altid været benævnt sådan. Der har dog været angivet betegnelse som TMD45 / 10

 

Da er det bare Winge som bruker den betegnelsen. http://wingevapen.no/index.php?do=product&id=1526

 

Da får jeg prøve å mase videre etter denne "magnum demperen" he he :lol:

 

Er det forresten noen butikker i Norge du vet om som har kjøpt inn TMD55, slik at jeg slipper å

stange hue i veggen mer?

Føler at jeg maser/krangler med selger i telefonen og på mail (har ikke fått svar på den siste mailen for flere uker siden :oops: ), men jeg vet jo at det finnes en magnum demper (TMD55)

 

Eller anbefaler du at jeg og 2 kompiser bare kjøper TMD45 dempere til våre rifler i 300.winmag og 338.winmag?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Undertegnede skal kanskje ikke uttale seg for mye siden vi er godt involvert med en konkurrent av både Hardcore og A-Tec, men selger alle i relativt stort antall.

 

Det som kanskje er verdt å nevne var dette med gjenger, vi har kjørt alle løp denne sesongen med cnc styrt benk slik at vi med rimelig stor sikkerhet an si at gjengene på de ulike våpnene er svært like. Det har derfor ikke vært noe problem å montere demper x99 på børse y53 og vice versa, men dette gjelder kun Hardcore og Viking. De andre demperne vi selger dvs Hausken, A-tec og BR trenger individuell tilpassning da innvendige gjenger varierer ofte betydelig fra demper til demper.

 

Siden Dachs'n er så iherdig i å hevde å ha "fasiten" på hva som er best er det kanskje ok å komme med litt utfyllende innformasjon. Vi har gjort endel tester i samarbeid med leverandør og deres samarbeidspartnere som er tungt involvert i artelleri og våpenstasjoner, med ganske så strenge krav til informason og sporbaret når det gjelder støy og måling av denne.

 

Det som er et paradoks med målingene slik de er gjort etter Mil std er at vi kun får et tall for peak støy, ikke den totale mengden gass som unnslipper og i hvilken hastighet denne kommer. Den totale støyen er jo alt under kurven ikke bare det høyeste tallet. Dessverre krever dette utstyr som de aller fleste av oss ikke har tilgang til eller har råd å bruke. Dette blir for dere som lader endel selv enkelt forklart det samme som å måle trykkring på en hylse. Vi vet egentlig ikke noe om det faktiske trykket, men har et mål for maks. PÅ samme måte som ordentlige trykkmålingspiper og transducer technologi koster masse penger koster skikkelig støymåling enda mer, og følgelig baserer de fleste av oss og testene i bladene seg på data som viser en hel del mindre enn hele sannheten. Det er artig å se at at enkelte får nesten religiøst forhold til et bestemt varemerke kun basert på "liking" det blir rangert utgaver opp mot hverandre basert på veldig veldig og for de fleste ikke hørbare forskjeller.Egne tester gjort med tilsvarenede utstyr som bladene og A-Tec baserer sine tall på viste opp til 4 db forskjell i peak måling bare ved å forandre endemodulen. Jo lenger inn i demperrøret enden var jo bedre ble målingene, målt etter mil Std. Og det er vel ingens om tror at den totale dempingen blir mer enn dobbelt så effektiv bare ved å flytte litt på punktet kule entrer friluft??

 

For undertegnede på selger siden utgjør dette egentlig et stort problem og fra vår side blir det nå anbefalt dempere utfra bruksområde, mål og vekt framfor maksimal demping siden det siste er ekstremt vanskelig å få fram gode data på.

 

Anbefalingene er derfor som følger- Meget bra demping skal tåle en god del skyting = S&L/Viking. Begge har stål innsatser og tåler vesentlig mer enn demperne i alu.

Maks slitestyrke = BR/ASE Ultra

Vekt/størrelse framfor maksimal demping Hausken Kompakt. Kun 5 cm foran munningen og lettere enn A-TEC CTM-4 Som stikker hele 16cm fram.

Maks demping = A-Tec TMM-4/Hausken Std/HArdcore TMD45/Viking

Link to comment
Share on other sites

Vekt/størrelse framfor maksimal demping Hausken Kompakt. Kun 5 cm foran munningen og lettere enn A-TEC CTM-4 Som stikker hele 16cm fram.

 

Flisespikking er det kanskje, men Hausken Kompakt? Er det det samme som Hausken medium? Denne kom i fjor høst og er 16cm lang.. Stikker ca 8cm fram på min børse og er noen gram tyngre enn min fars A-tec CTM-4... ca 290g.

Link to comment
Share on other sites

S&L Hardcore sier

 

Der er en produktion igang af en serie på Ø35, specielt til 222 og 223 samt lignende, Her vil mål være ca Ø35, Længde fremad fra 100mm til 165mm, både i frontmonteret og teleskobisk, den teleskobiske vil bygge ca 70mm bagud. Vægt fra 175gram til 300gram afhængigt af opsætning.

 

Når vil denne demperen komme i butikkene da tro, og hva vil prisen bli? Har en ferdig gjenget .222 som skriker etter demper nemlig... Snakker vi ett år eller to uker feks?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Da har jeg vært å testet min Hardcore demper på min 338WM. Detta var saker! Snakker om presisjon den børsa leverte!! Legger ved et bilde av samling skutt med 250 grs Woodleigh RN på 100 meter:

Den øverste skiva er med lyddemper og den nederste er uten. Fikk bare skutt to toskuddserier da jeg ikke hadde med mange skudd av den typen.

28032010350.jpg

Rekylen var omtrent som en 308win fulladet med 180 grs kule. Lyden ble utrolig godt dempet selv med ei ladning på godt over 70 grs MRP!

Gjengene ble laget av en meget dyktig kar her på forumet!

28032010353.jpg

Han skal etter hvert få gjenget opp 308'en mi også

Jeg er meget godt fornøyd!

Link to comment
Share on other sites

Er det en Hardcore TMD45 du har montert Leif Vidar?

Sitter egentlig på gjerdet å venter på at noen skal få inn TMD55 på lager i norge, men

det ser ut som kan ta tid.

Har selv .300WM og har vært noe i tvil til å montere 45èn på rifla mi, men det ser jo ut til å funke bra på rifla di.

Link to comment
Share on other sites

Er det en Hardcore TMD45 du har montert Leif Vidar?

Sitter egentlig på gjerdet å venter på at noen skal få inn TMD55 på lager i norge, men

det ser ut som kan ta tid.

Har selv .300WM og har vært noe i tvil til å montere 45èn på rifla mi, men det ser jo ut til å funke bra på rifla di.

 

Jepp, det er 45'en jeg har montert. Funker utmerket på børsa mi. Synes faktisk den ble bedre å skyte med selv om den ble litt framtung, det vingler liksom ikke så mye nå lenger! De har visst byttet ut bakstykket siden det var litt problemer med gjengene på en tidligere modell etter som jeg har forstått. Har skutt 25 skudd til nå både med N-550 krutt og maksladet 250 grs kule og MRP og det var da ingen problemer. Så tiden vil vise :lol: Blir ihvertfall ikke hørselsskada på jakt nå! Demper og Sordin elektroniske hørselsværn skulle nok ta den værste støyten! Og det er det viktigste for meg

 

EDIT: KviteKrist: Ja, TDM30 er salongdemper

Link to comment
Share on other sites

Har sitter litt på gjerdet ang. denne demperen.. Ville høyre litt på andre sine erfaringer først, og har fulgt denne tråden i spenning.

Men virker som det er blitt en bra demper, etter det nye bakstykket er komt..

 

Noken so har haurt om demperer med nye bakstykker påmontert som har gått i stykker??

 

 

Sett at endel har litt å utsette på designen, personlig synes eg den ser bra ut. Dildo eller ei.. :lol:

 

Som eg skreiv i et tidligare inlegg, viste min lokale forhandlar meg stål-kjerner som var sprukket, og han mente at desse ville løsne over tid.. men folk har vel smelt avgårde nåken skudd gjennom desse demperane, og kjem ikkje på å ha lest om nåken som har opplevd dette.

 

So konklusjonen blir at det blir handel når eg kjem heim fra jobb :)

Ser absolutt ingen grunn til å betale det dobble for en demper som sansynligvis ikkje er noko beire.

Link to comment
Share on other sites

Noken so har haurt om demperer med nye bakstykker påmontert som har gått i stykker??

 

Har 2 stk TMD 45 Hardcore selv, og vet av minst to til med den nye typen bakstykke. Ingen av disse viser tegn til skade..

Som LeivVidar skriver lengre opp, bruker han en TMD 45 på en 338 Win Mag. Tåler demperen 338 Win Mag, skal det mye til for at f.eks. en 308 Win skal gjøre kål på den.

 

Ser absolutt ingen grunn til å betale det dobble for en demper som sansynligvis ikkje er noko beire.

Helt enig :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...