Jump to content

Dansk demper???


Vassbekken

Recommended Posts

Mener vell ikke så mye med det, annet enn det som står der. Kan jo være greit å være klar over når man vurderer hvilken demper man skal kjøpe, og hvor mye vekt man vil tillegge den ros som fremkommer på dette forumet. Så kan hver enkelt avgjøre selv.

Hver enkelt må avgjøre selv uansett. Jeg kjenner, for ordens skyld, innehaveren av A-Tec, og har gjort det siden før Internett i det hele tatt var et tema. Det samme gjelder forøvrig den norske importøren av BR-Reflex. Jeg kan vanskelig se at uttalelsen din har andre hensikter enn å antyde en slags skjult "markedsføring" av produktene. Jeg kan ikke snakke for andre, men jeg for min del ville aldri anbefale et produkt jeg ikke selv ville kjøpt. Og når det er slik at en lyddemper er stillest til mitt bruk, med klar margin, skal jeg i ytterste konsekvens ikke anbefale A-Tec fordi jeg kjenner innehaveren? Sånn rent prinsippielt, altså? Selv om jeg mener de lager de beste lyddemperne innenfor sitt område? Eller Artemis (BR-Reflex) fordi de er best på sitt?

 

Jeg synes imidlertid at lovprisingen til tider er litt unyansert, og tror nok absolutt at en stor og profesjonell aktør kan lage både bedre og billigere dempere enn det som vi til nå har hatt tilgjengelig på markedet

Hva er unyansert i "lovprisingen"? Så vidt jeg har observert, har de ulike produsentene sin egen tilhørerskare, det være seg Hausken, BR-Reflex, Alm, SAI eller A-Tec - og helt sikkert etterhvert også S&L (som allerede begynner å få heltestatus grunnet lav pris). Jeg skal nok etterhvert kjøpe en S&L-demper selv, og gleder meg til å prøve den.

 

Billigere dempere lar seg sikkert ordne, men "bedre" og "billig" har jeg aldri opplevd som proporsjonale størrelser. Hva legger du egentlig i utsagnet? Jeg for min del klarer ikke å få noe til å bli stillere enn stille (som i ikke hørbart), så da blir eneste veien å gå for å tilfredsstille "bedre" å gjøre demperen enda mindre. Da gjenstår det å finne en "stor og profesjonell aktør" som skal utvikle den gratis og selge den billig.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 775
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vi har i udgangspunktet fravalgt støtte mod pipen på teleskobmodellen, da denne demper også skal kunne anvendes på andet end S&L piber. Årsagen er at mange andre piber har så alvorlige problemer med Concentricitet, at det ikke går med udvendig styring

 

Hvis man er sikker på at hullet i pipen er fuldstændig centeret, kan man sagtens montere en ring.

Jeg har dog en begrundet mistanke om at denne ring kan medføre markante træfpunktsafvigelser hvis piben ikke er fuldstændig koncentrisk, og ringen er så tæt, at den har nogen som helst funktion

Link to comment
Share on other sites

[Hva er unyansert i "lovprisingen"? Så vidt jeg har observert, har de ulike produsentene sin egen tilhørerskare, det være seg Hausken, BR-Reflex, Alm, SAI eller A-Tec - og helt sikkert etterhvert også S&L (som allerede begynner å få heltestatus grunnet lav pris). Jeg skal nok etterhvert kjøpe en S&L-demper selv, og gleder meg til å prøve den.

 

Billigere dempere lar seg sikkert ordne, men "bedre" og "billig" har jeg aldri opplevd som proporsjonale størrelser. Hva legger du egentlig i utsagnet? Jeg for min del klarer ikke å få noe til å bli stillere enn stille (som i ikke hørbart), så da blir eneste veien å gå for å tilfredsstille "bedre" å gjøre demperen enda mindre. Da gjenstår det å finne en "stor og profesjonell aktør" som skal utvikle den gratis og selge den billig.

 

Hej Morten

Du virker ret krampagtig i forsøget på at fornægte muligheden i at noget både er billigere og samtidigt bedre 8):wink:

 

Hvis et produkt (i 98% af de mest almindelige anvendelsesområder) klarer at levere :1 samme eller lavere vægt :2 Samme eller kortere påbygningslængde :3 samme eller bedre dempning :4 Løsning på et væsentlig levetidsproblem i form af udbrenning.5: Samtidigt med at den klare det hele til den halve pris. Så virker det lidt krampagtigt at fastholde fordommen om at "billigere og bedre" ikke følges. 8)

 

I relation til din indfaldsvinkel om disse her meget jagtligt relevante subladninger. Så vurdere jeg det for den almindelige demperbruger, på linje med at kritisere en Audi A8 for at den ikke kan flyve :D

 

Hvis du så stadig ikke kan klare dig uden det helt lydløse, så er der en skjult :oops: mulighed for at montere extra ringe, som medfører at du kommer tæt på dit mål 8)

Link to comment
Share on other sites

Morten Vinje.

 

Skal si du fikk krutt i tønna! Skulle nesten tro du ble truffet i et sårt punkt! :D

Selvfølgelig finnes det kameraderi i demperbransjen, som i alle andre bransjer.

 

Billigere og bedre, selvfølgelig går det an. Det er et spørsmål om profitt! Et kroneksempel her til lands er varmepumper. De koster fra ca 9 til 25k. I andre europeiske land så selges de SAMME varmepumpene fra 2 til 7k.... Why? Importøren har et betraktelig større påslag for å dekke mulige reklamasjoner.

 

Hvis da plutselig daikin dumper prisene til halvparten, ja da kan whirlpool og aeg gjøre det samme - de tjener fremdeles penger, om enn ikke så mye pr enhet.

 

At hausken og A-tec dempere blir billigere nå som S&L har kommet på markedet er det ingen tvil om. Blir de da dårligere? Tvilsomt, da ville de skadet sitt eget rykte. De vil rett og slett kun tjene noe mindre pr enhet.

Link to comment
Share on other sites

At hausken og A-tec dempere blir billigere nå som S&L har kommet på markedet er det ingen tvil om. Blir de da dårligere? Tvilsomt, da ville de skadet sitt eget rykte. De vil rett og slett kun tjene noe mindre pr enhet.

Men de vil trolig selge flere enheter, da flere tar seg råd til en demper når de koster mindre, og kanskje kjøper en ekstra demper til rifle nr. to i stedet for å bruke samme på begge...

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si at jeg skjønner MJ godt jeg, og grunnen er at man på litt skjult vis har stilt ett spørsmål om blandt andre hans personlige integritet (fordi han og jeg for den del, har stor sans for A-Tec produktene).

 

Men jeg synes alt rundt dette har blitt godt besvart og utdypet både fra MJ og fra S&L sin side (og alt som har med eller kan oppfattes som påstander rundt kammeraderi, enten det nå går den ene eller ansre veien, er tråden ikke tjent med. Tull er det også, noe til og med S&L har poengtert).

 

MJ og S&L er altså noe uenige i hva som skal til for å kalles god (det siste kneppet som med HIFI utstyr, eller mer enn godt nok for 90% av brukerne sitt behov). Og begge har rett, ganske enkelt fordi de legger vektlegger kriteriene forskjellig.

 

Jeg har ventet lenge på at Hardcore demperen skulle komme nå, og har hele tiden ærgret meg litt over at jeg kjøpte en ny A-Tec TMM4 til høstjakta. Og det er ikke tvil om at en Hardcore demper nok kommer til å finne veien til mine skap. Men jeg må få si, at etter å ha sett bildene av demperen. Angrer jeg ikke ett sekund på min nye TMM4, etsetikk har også sin verdi. :wink:

 

Det viktigste for meg som forbruker i dagens demper marked, er å få demperprodusentene til å holde seg innenfor spesefikasjonene for den enkelte gjenge, og at de bruker samme krav til toleranser (og holder de).

Slik at vi som forbrukere, skal kunne bytte dempere uten å måtte gjenge oppigjen pipa. Eller kan bytte demperne mellom forskjellige rifler. Og ja, jeg vet at dette også setter krav til at børsemakeren som gjenger pipene, vet hva han holder på med (men jeg står på at det er demper produsentene som må lede ann).

 

Tilslutt vill jeg si at når det kommer til å ta ansvar for egne feil (eller feil ved egne produkter, som de selv ikke har kunnet forutse). Så vill jeg våge påstanden at det er få foretak som er like raske på banen for å få slikt ordnet (bare se på tennålssaken, og nå demper bakstykket). S&L er i min bok, ett av de firmaene som virklig står bak sine produkter, og så kan man ikke se bortifra at de har gjort de de sa kunne gjøres. Og det må man jo bare ta av seg hatten for.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg foretrekker Soundscopes fremfor demper, regner jeg meg som upartisk i saken :D

Det dere er over på nå er vel en diskusjon om pris og kvalitet.

Jeg mener ganske enkelt at hvis varen du kjøper lever opp til de forventningene du har, ja da har du en kvalitetsvare. Nå kan jo forventningene variere litt fra forbruker til forbruker og derved vil en diskusjon som dette ende opp i en evig sirkel. Så da ender dere vel opp med å ta rundetider på hverandre :lol:

Link to comment
Share on other sites

Morten Vinje.

 

Skal si du fikk krutt i tønna! Skulle nesten tro du ble truffet i et sårt punkt! :D

Hvorfor mener du det? Fordi jeg mener noe annet enn du og enkelte andre i denne diskusjonen? Nei, jeg føler meg ikke truffet av noen ting så langt, men finner det litt underlig at du insinuerer at jeg skal føle meg truffet - i hvert fall all den tid ditt "svar" på mitt innlegg skyter langt over det jeg snakker om.

 

Selvfølgelig finnes det kameraderi i demperbransjen, som i alle andre bransjer.

Kan du utdype hvorfor du synes det er verdt å presisere i denne sammenhengen?

 

Billigere og bedre, selvfølgelig går det an. Det er et spørsmål om profitt! Et kroneksempel her til lands er varmepumper. De koster fra ca 9 til 25k. I andre europeiske land så selges de SAMME varmepumpene fra 2 til 7k.... Why? Importøren har et betraktelig større påslag for å dekke mulige reklamasjoner.

 

Hvis da plutselig daikin dumper prisene til halvparten, ja da kan whirlpool og aeg gjøre det samme - de tjener fremdeles penger, om enn ikke så mye pr enhet.

Varmepumper ja - det var en artig vri på diskusjonen. Jeg begynner nå å forstå at det du egentlig forsøker å gjøre, er å forklare meg hvordan markedskrefter fungerer. Og det er ganske sikkert på sin plass, for jeg sliter med å forstå hva du mener med dette. Men varmepumper forstår jeg veldig godt, og en av faktorene som drar prisen opp i det norske markedet er som du nevner, Forbrukerkjøpsloven. Det er forhandler/installatør som sitter med reklamasjonsansvaret - ikke importør/piratimportør/distributør/agent. I næringslivet er garanti en avtalesak som ikke er regulert av loven, og det er sjelden noen importør gir mer enn 2 års garanti på varmepumpene sine. Og det er en hel del som ryker før 5 år har gått (Forbrukerkjøpsloven gir sluttbruker 5 års reklamasjonsrett), og dermed er det forhandleren som må dekke reklamasjonene - i all hovedsak. Jeg tror intet annet europeisk land har tilsvarende sterkt lovverk, og det påvirker prisene i vesentlig grad.

 

Og her skjer det noe artig i Norge; massevis av varmepumpemontører dukker opp med eget foretak, selger dem billig og legger gevinsten i montasjen - så får de masse oppdrag og stor kortsiktig gevinst. Men siden de ikke egentlig vet hva de driver med etter varmepumpekveldskurset, begynner de også å havarere etterhvert - før de magiske fem årene har gått. Så må de rette opp i alle feil og i stor grad dekke utgiftene selv, og går overende, og reklamasjonsansvaret faller bakover til neste ledd. Faglig udugelighet og dårlig håndtverk er med andre ord også faktorer som påvirker markedsprisen - fordi enkelte skummer fløten og skyver den økonomiske byrden over på - nettopp; sluttbrukeren. Som selvfølgelig skal ha det så billig som over hodet mulig, og derfor får den montert av folk som ikke kan kuldeteknikk.

 

Noen skal betale regningen, og siden vi først er inne på dette med markedskrefter, tror jeg du har en idé om hvem det må være. Ingen ting er gratis - og slett ikke Forbrukerkjøpsloven. En ting du ikke har nevnt er lønnskostnader, som er ganske store i Norge.

 

At hausken og A-tec dempere blir billigere nå som S&L har kommet på markedet er det ingen tvil om. Blir de da dårligere? Tvilsomt, da ville de skadet sitt eget rykte. De vil rett og slett kun tjene noe mindre pr enhet.

Jeg tror ikke alt kan bli vesentlig billigere (jeg har forsøkt å forklare det tidligere i denne tråden), men det er sluttbrukerne som i sum bestemmer hvilke produkter som finnes på markedet. Er det billig som er hovedfaktoren, er det billig vi får. Og det er faktisk en grense for hvor avansert og bra et produkt kan bli når lavest mulig pris er hovedmålet. Enten du liker det eller ikke. Heldigvis er det også slik at enkelte er villige til å betale mer for noe de oppfatter er bedre eller eksklusivt eller holder høyere kvalitet eller generelt fyller oppgaven bedre enn konkurrentene. Dette er med andre ord subjektive verdier - herunder pris. Det er en grunn til at vi ikke kjører T-Ford alle sammen, vil jeg tro.

 

Hvis poenget er å beskytte jegerens hørsel, er det på ingen måte nødvendig å ha det lydløst - det er ikke praktisk mulig heller ettersom kulesmellet uansett er til stede. Men det er forskjell på lyddempere, og det ser ut til å være glemt i både din og andres argumentasjonsrekke. Det er mitt poeng, og valget av løsning er subjektivt. Da synes jeg det virker en smule - eh, lite gjennomtenkt - å piske diskusjonen inn i et kunstig spor der pris er eneste fornuftige kriterium. Jeg for min del kjøper lyddempere etter oppgaven de skal utføre. Det betyr at jeg kan bruke billige der dette er hensiktsmessig. Men det betyr også at de samme demperne ikke holder mål til andre bruksområder, og der stiller jeg store krav - som kunde. Det betyr også at jeg må være forberedt på å betale mer, ganske enkelt fordi utvalget i markedet i snitt ligger under mine tekniske krav. Da må min leverandør bruke tid på å fremstille produkter etter mine krav (mine betyr i denne sammenhengen en mindre kundegruppe), og siden det skal være lite, lett og helt stille, blir de også mer avanserte og krever mer tilvirkningstid. Og siden de ikke selges i så store mengder, blir prisen der etter. Jeg er villig til å betale mer for et produkt som innfrir mine konkrete krav. Det er, igjen, årsaken til at det finnes andre biler enn T-Ford i dag. Sånn når vi først er på analogi-kjøret, mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg for min del vet ikke hvor mye penger det koster å lage en moduldemper, eller en annen demper for den saks skyld.

 

Men jeg vet at en BR reflex koster ca 1800 norske kr i finland, mens den koster ca det dobbelte her til lands. Videre ser jeg at en dansk demper koster halvparten av det en "norsk" demper gjør.

 

Så kan man bare spekulere i hvorfor det er slik.

Link to comment
Share on other sites

Jaja, T-Forden gjorde det mulig for hvermansen i USA å få seg en bil. De som hadde råd kjøpte noe bedre, men den bilen var god nok for 15millioner kjøpere. Om hardcore-demperen vil få samme status tviler jeg på, men det ser godt ut som jeg vil skaffe meg en slik, nettopp fordi den rimelige prisen gir meg mulighet for det.

Link to comment
Share on other sites

Videre ser jeg at en dansk demper koster halvparten av det en "norsk" demper gjør.

Det skyldes først og fremst at den er vesentlig enklere/raskere (S&L er ikke lokalisert ved Rask Mølle for ingen ting ;-) ) å fremstille enn de norske. Det jeg lurer litt på nå, er om S&L følger norsk forbrukerkjøpslov, slik norske produsenter og importører faktisk må. Jeg har forstått det slik at S&L selger direkte til norske forhandlere, som dermed sitter med reklamasjonsansvaret i fem år etter at produktet er overdratt til sluttbruker. Hvis S&L av hensyn til sine forhandlere velger å følge samme regelsett som norske tilvirkere er underlagt for at de ikke skal måtte bære eventuelle reklamasjonskostnader, og fremdeles kan selge så billig, har jeg all respekt for hva de har fått til. Da er demperne virkelig billige.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at en av grunnene til at sl kan levere billige dempere er at de har det meste av utstyr for å lage de, de bare utnytter maskinene sine bedre. Jeg tviler ikke på kvaliteten sl leverer. Og Morten Vinje, tror du ikke Sl følger opp sine kunder på disse demperene akurat slikt de gjør på sine våpen? Jeg har vel ikke hørt så mye negativt om deres service på våpen.

 

Jeg har egentlig trua på denne demperen, så derfor har jeg kjøpt 2 stk. Og fått prøvd den ene, selv uten magnumbakstykke. Og jeg er ihvertfall Knallfornøyd. Ser ikke noe grunn til å betale 3500-4000 for en tilsvarende Atech ferdig montert på en børse, når jeg kan få 2 Hardcore montert på 2 børser til 4000 kr :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

[Det skyldes først og fremst at den er vesentlig enklere/raskere (S&L er ikke lokalisert ved Rask Mølle for ingen ting ;-) ) å fremstille enn de norske. Det jeg lurer litt på nå, er om S&L følger norsk forbrukerkjøpslov, slik norske produsenter og importører faktisk må. Jeg har forstått det slik at S&L selger direkte til norske forhandlere, som dermed sitter med reklamasjonsansvaret i fem år etter at produktet er overdratt til sluttbruker. Hvis S&L av hensyn til sine forhandlere velger å følge samme regelsett som norske tilvirkere er underlagt for at de ikke skal måtte bære eventuelle reklamasjonskostnader, og fremdeles kan selge så billig, har jeg all respekt for hva de har fått til. Da er demperne virkelig billige.

 

Jeg har lidt svært ved at se pointen din.

Hvem tror du har størst sansynlighed for at reelt kunne stå bag sit produkt :?:

 

A: Skandinaviens næststørste civile jaktvåbenproducent, som levere et effektivt omkostningsoptimeret produkt direkte til norske butikker.

 

B: En måske mindre lokal udvikler, som må købe alle dele hos underleverandører. Som ligeledes sælger direkte til norske butikker, eller enda direkte til slutbrugeren

 

C: En lokal enkeltmandsbedrift, der producere selv, og som sælger direkte til norske butikker

 

D: En importør, der køber et udenlandsk produkt(med efter dit eget udsagn begrænset reklamationspligt) Denne importør står så med reklamationsforpligtigelsen, og kan måske blive nødsaget til at købe erstatningsprodukter for at kunne opfylde sin reklamationsforpligtigelse.

 

 

Personligt kender jeg ikke det entydige svar, men du kan måske give en sansynlighedsberegning.

 

Hvis der er varianter jeg har overset, er du velkommen til at tilføje

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at en av grunnene til at sl kan levere billige dempere er at de har det meste av utstyr for å lage de, de bare utnytter maskinene sine bedre.

At S&L klarer å utnytte maskinparken sin bedre enn konkurrentene? Mulig det - jeg har ingen anelse. Det er et faktum at en hovedårsak til at S&L kan levere billigere dempere enn f eks A-Tec, er at de er vesentlig enklere og derfor krever langt kortere maskineringstid.

 

Jeg tviler ikke på kvaliteten sl leverer. Og Morten Vinje, tror du ikke Sl følger opp sine kunder på disse demperene akurat slikt de gjør på sine våpen? Jeg har vel ikke hørt så mye negativt om deres service på våpen.

Jeg tviler ikke på S&Ls kvalitetsnivå og kundeoppfølging i det hele tatt. Jeg er bare nysgjerrig på hvordan S&L håndterer eventuelle reklamasjoner i forhandlernettverket sitt siden de ikke er berørt av den norske forbrukerkjøpsloven. Det er derimot forhandlerne deres, og reklamasjoner koster penger. Siden pris og kvalitet er et hovedtema i denne diskusjonen er dette meget aktuelt, for dersom prisene skal være sammenliknbare størrelser, må reklamasjonskostnadene og oppfølgingen av ettermarkedet inn i likningen. Der norske tilvirkere, importører og forhandlere har klare forpliktelser ovenfor sluttbruker, har ikke S&L det samme. De kan derimot velge å gi samme betingelser som forbrukerkjøpsloven, og da kan prisene sammenliknes på likt grunnlag. I motsatt fall blir det i praksis forhandleren som solgte demperen som har reklamasjonsansvaret og dermed den økonomiske belastningen dersom produktet blir ødelagt før det har gått fem år. For forbrukeren har det ingen betydning.

Link to comment
Share on other sites

Hvem tror du har størst sansynlighed for at reelt kunne stå bag sit produkt :?:

 

A: Skandinaviens næststørste civile jaktvåbenproducent, som levere et effektivt omkostningsoptimeret produkt direkte til norske butikker.

 

 

Det var en artig markedsføringsvri dette med reklamasjonsrettsproblematikk :D Jeg er overhodet ikke i tvil om hvem det er tryggest å handle med. Saken der S&L bytter ut ALLE bakstykker kostnadsfritt for kunden viser jo hvilken seriøsitet som preger dette firmaet. S&L har jo i en årrekke levert våpen og våpendeler til norge, er det overhodet noen som har hørt noe negativt om kundebehandlig/rekalamasjon/seriøsitet derfra? For jeg har nemlig ikke.. :D

 

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal være den første til at bekræfte at der har været tilfælde hvor S&L har fejlet i servichensyn. Der har været tilfælde hvor vi både har handlet for langsomt, og for dårligt. Jeg håber dog at vi har fået rettet op på de fejl, som altid vil forekomme. Der har formodentligt også været forsømmelser, som vi ikke engang er opmærksomme på :oops:

 

Formodentligt er den eneste som er fejlfri, han som aldrig har gjort noget.

 

 

 

Hvad angår de øvrige leverandøres evne til at opfylde deres forpligtigelser, har jeg fuld tillid til at de nok skal stå for deres produkter. Vi er så priviligerede at have både seriøse og dygtige koleger

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har lidt svært ved at se pointen din.

Hvem tror du har størst sansynlighed for at reelt kunne stå bag sit produkt :?:

Jeg har, som sagt, ingen som helst tvil om at S&L kan stå bak sine produkter - men det er heller ikke poenget. Pris er derimot et viktig tema i denne debatten, og jeg forsøker kun å sammenstille hele bildet - og da må reklamasjonskostnader inn i regnestykket. Uansett hva de andre foretakene du lister opp gjør, er de fremdeles underlagt norsk forbrukerkjøpslov - det er ikke S&L, men samtlige av S&Ls norske forhandlere er. Spørsmålet det hele til slutt ender opp med er hvem som til syvende og sist betaler regningen for reklamasjoner som oppstår innen fem år etter at sluttbruker har kjøpt produktet. Vi vet alle at det ikke er kunden.

Link to comment
Share on other sites

[color=#004

0FF]Sitering fjernet jmonsen[/color]Jeg har lidt svært ved at se pointen din.

Hvem tror du har størst sansynlighed for at reelt kunne stå bag sit

 

Hej Morten. Du er lidt uprecis, og forudintaget i en del af de påstande du kommer med :wink:

 

Angående reklamationsomkostninger, vil de altid være lavest muligt på det produkt, som kan fremstilles mest mulig omkostningseffektivt. Og hvis der så er en direkte forbindelse fra producent til handler, er det også meget enklere at rydde op.

 

Du har faktisk ikke ret i at forbrugeren altid er sikker.

Hvis forbrugeren har købt direkte fra producenten, og denne producent slutter, er kunden ikke sikret.

Hvis kunden køber hos en butik som lukker, og producenten ikke bakker op, så er kunden ikke sikker.

 

Hvilke aftaler der er mellem S&L og deres forhandlere er ret beset uinteresante for kunderne. Dog kan jeg oplyse at vores forhandlere har en over middel avanceprocent på dette produkt. Denne avance er medvirkende til at de kan give en god service.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet det hele til slutt ender opp med er hvem som til syvende og sist betaler regningen for reklamasjoner som oppstår innen fem år etter at sluttbruker har kjøpt produktet. (klippet litt..) Vi vet alle at det ikke er kunden.

Jo, det er vel det. Hvor skal pengene ellers komme fra? Til syvende og sist kommer vel pengene nettopp fra kundene (med mindre man direkte mistenker en produsent for å ville løpe fra ansvaret). Dette er vel nettopp et av argumentene for at norskproduserte (der produktansvaret påløper produsent) dempere er dyrere. Eller har jeg misforstått?

 

Jeg synes det glemmes i denne diskusjonen at noen (slik som jeg oppfatter de) temmelig seriøse butikker faktisk har valgt at selge den danske demperen her i Norge. Jeg utgår fra at slike butikker har full klarhet ifht produktansvar ref. Forbrukerkjøpsloven. Dermed regner jeg også med at disse butikkene i sin forhandler/importørkontrakt har klarlagt dette ifht S&L. Disse butikkene har deretter valgt at selge demperen til en pris noe under konkurrerende alternativ. Jeg tror (og håper da såklart) at butikkene er såpass profesjonelle at de har satt en pris, de kommer at tjene penger på. Dersom kontrakten mellom S&L og forhandler/importør innebærer at disse må bære alt ansvar ifht Forbrukerkjøpsloven har de vel også priset inn estimerte reklamasjonskostnader og slikt her.

 

En seriøs butikk er vel ikke tvunget (bortsett fra den tvang som markedshensyn kan utgjøre) til at selge noe produkt. Ikke heller til å sette en bestemt pris (og i hvert fall sjeldent til å sette en spesielt lav pris).

 

edit: fikset noen skriveleifer

Link to comment
Share on other sites

Hej Morten. Du er lidt uprecis, og forudintaget i en del af de påstande du kommer med :wink:

At du hevder jeg er forutinntatt når jeg spør om detaljer som vedrører prisnivået, sier meg at du ikke kommer til å svare på spørsmålet. Da er ikke påstandene sammenliknbare, og diskusjonen uinteressant for mitt vedkommende.

 

Du skal forresten slippe å utdype hva du mener med at jeg skal være forutinntatt - jeg forstår hva du mener og har redegjort for det tidligere i tråden. Jeg forstår også at du kommer til å spille på dette hver eneste gang du får et spørsmål du ikke vil svare på, i stedet for å ganske enkelt si at du ikke vil svare. Derfor avslutter jeg diskusjonen nå, men gleder meg fremdeles til å prøve en S&L-demper. Tenker jeg bestiller en av Winge, som er annonsør på kammeret.

 

Lykke til med salget.

Link to comment
Share on other sites

[At S&L klarer å utnytte maskinparken sin bedre enn konkurrentene? Mulig det - jeg har ingen anelse. Det er et faktum at en hovedårsak til at S&L kan levere billigere dempere enn f eks A-Tec, er at de er vesentlig enklere og derfor krever langt kortere maskineringstid.

 

.

 

Hej Morten

Hverken du eller jeg kan vel afgøre hvem som udnytter maskinparken bedst. Men jeg er ret sikker på at S&L udnytter den mest. 23 timer i døgnet 7 dage om ugen :cry:

 

Der er vel heller ingen tvivl om at en S&L demper består af klart flere elementer og dele en de andre . Dette er gjort for at opnå en bedre ydelse, og en potentiel meget længere udbrendingstid, end tidligere norm for aludempere.

 

Før vi startede på egenproduktion, fik vi faktisk forespørgsel på at gøre en kopiproduktion af et par andre designs. Dette undlod vi dog. Primært fordi vi mente vi kunne gøre det bedre med en egenkonstruktion.

 

 

De designs jeg ellers har set, vil egentligt ikke volde væsentlige problemer at producere i det maskineri vi har til rådighed. De ville efter min bedste (men begrænsede) viden heller ikke koste nævneværdigt mere. Hvis de blev produceret med samme automaticeringsgrad som vi i øvrigt benytter.

Link to comment
Share on other sites

Det er et faktum at en hovedårsak til at S&L kan levere billigere dempere enn f eks A-Tec, er at de er vesentlig enklere og derfor krever langt kortere maskineringstid.

Jeg betaler ikke ekstra for å få en lyddemper som er maskinert etter alle kunstens regler uten at den yter bedre en den "vesentlig enklere" demperen. Synes det bare vitner om at A-tec har en dårligere og fordyrende konstruksjon i forhold til S&L som verken er konkuranse dyktig på lyddemping og pris.

 

Synes du (Morten Vinje) virker en smule "bitter" på S&L eller er det bare meg som har den følelsen?

 

Har enda ikke klart å se noe negativt med denne danske demperen ( ser kun fordeler både teknisk og prismessig), enda mange kaster drit og prøver å undergrave kvalitet og seriøsiteten til produsent.

 

Nei! Endelig er det kunstig høye pris nivået på dempere i Norge forbi.

Link to comment
Share on other sites

At S&L klarer å utnytte maskinparken sin bedre enn konkurrentene? Mulig det - jeg har ingen anelse. Det er et faktum at en hovedårsak til at S&L kan levere billigere dempere enn f eks A-Tec, er at de er vesentlig enklere og derfor krever langt kortere maskineringstid.

 

Det jeg tenkte på var at Sl alt har de maskinene de trenger og har ledig kapasitet på de til å lage demper, isteden for feks andre som bare lager dempere, Jeg tviler egentlig litt på at maskinene hos de andre demperprodusentene går nesten døgnet rundt, hele året.

 

Og hvorfor er de andre så mye mere avansert enn denne Sl demperen? Har de laget en utrolig avansert modell som kanskje ikke hadde vært nødvendig? En demper får vel ikke gjort så mye mere enn å dempe?

Link to comment
Share on other sites

 

(Håper også nye lesere har i bakhodet når de leser her på kammeret at de ivrigste tilhengerene av A-tec produkter er gode kammerater av mannen bak de demperne.)

 

mvh

Oddvar

 

Takk for i aften!!

Det er når folk er så hjernevaska i sin oppfattelse at de vender tingen i en slik retning at tingene virkelig blir (u)interessante...

Hvem som kjenner hvem og ikke, har lite med tekninske løsninger og funksjon å gjøre.

Ja, jeg kjenner Anders, ja, jeg kjenner Idar, ja, jeg kjenner folk både her og der. At jeg ikke kjenner Jørgen er fordi jeg ikke har møtt ham ennå.... og jeg anbefaler ikke, og jeg advarer heller ikke. Er kun interessert i facts jeg..

Jeg kunne godt hengt meg på her, og gått over i "sandkasse-krangel", men jeg prøver heller å heve meg over det hele, og går å finner på noe annet....

 

Lykke til alle mann, skyt demperene deres gule og blå, samme for meg.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Dette har vært en innformativ tråd, både når det gjelder S&L sin demper- og når det gjelder en del "kritikere" av varen. En del personer har oppnådd litt mindre respekt fra min side, men la nå det vare. :shock: De skjønner det tydligvis ikke selv.

 

Her oppkonstrueres problemer som ennå ikke eksisteres, her stilles spørsmål om seriøsitet, og enkelte hevder til og med at denne demperen være dårligere da den faktisk er betydelig rimeligere enn konkurenten :shock: Sågar av folk som faktisk ikke har prøvd produktet! (Det enkle er ofte det beste, se på bindersen :wink: ) Når produsenten så forsikrer om at det ikke vil bli problemer med eventuelle garantier ved feil- ja så tror de ikke på det heller :?: Ro dere ned gutter- og kjøp dere en demper. Ta problemene om de oppstår og ikke bekymre dere for problem som ikke eksisterer.

 

Jeg har ikke prøvd denne demperen, men jeg skal prøve en- og sjekke den ut. Så kan dere få min mening- om noen spør.

Link to comment
Share on other sites

Har og har prøvd denne demperen ved siden av A-Tec-demper i samme kaliber og om den er konstruert mye enklere som noen påstår er det smart av produsent å ikke prøve å gjøre den mest mulig innviklet da den demper, i mine ører, minst like godt eller bedre enn A-tec. Hvorfor gjøre ting vanskelig og tydeligvis dyrt, når det kan gjøres enkelt, lett og billig.

 

Kvalitetsmessig ser jeg ingen forskjeller, ser ut til å være laget i tilnærmet like materialer bortsett fra S&L som har stålinnsatser i modulene som jeg antar vil forlenge levetiden betraktelig. A-Tec og andre aludempere er vel kjent for å gå opp noen kaliberstørrelser etter litt bruk pga. erodering.

 

Utseendemessig er A-Tec og og andre tradisjonelle dempere mer tiltalende i mine øyne men når demping, ant. holdbarhet og ikke minst pris er bedre på S&L spiller utseendet minst rolle.

 

Garantiproblemet noen konstruerer opp har jeg ingen bekymring for, regner med at ting løser seg greit hvis en demper popper uansett hvem som har produsert den.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke et døyt på at en demper må koste 3-4000 for å kunne være bra, produksjonskostnadene på maskin er omtrent de samme for de som tar 1500 som for de som tar 4000 og materialprisen er ikke mye å snakke om...

Sammenligner man en demper med et annet tilsvarende produkt i materialbearbeidende industri så kan det ha en langt bredere kompleksitet enn en demper og samtidig koste mye mindre. La oss si en liten hydraulikksylinder for å ha et eksempel.

 

Dette er mine høyst personlige betraktninger, men jeg er ganske sikker på at lyddempere har vært en gullgruve...iallefall frem til idag.

Link to comment
Share on other sites

...men jeg er ganske sikker på at lyddempere har vært en gullgruve...iallefall frem til idag.

 

Ingen tvil om det :)

 

Har hørt et sitat fra *en demperprodusent* at han kan leve godt om han selger èn demper til dagen.

Har ingenting imot dette, men da var det på tide med konkurranse også :)

Link to comment
Share on other sites

Det optimale rent dempningsmæssigt er at hullet er så tæt på kuglediametren som muligt.

Rent monteringsmæssigt er det dog en fordel med lidt større klaring.

Derfor fremstilles der dempere med huldiametre med spring på ca 1mm.

Hver gang man øger hullet med 1mm mere end nødvendigt, midster man ca 1-2db i effekt

 

Denne demper er designet med et kort rør i førstemodulet, så kuglen virker som en form for ventil, hvorfor gassen blokeres og tvinges ud i teleskobdelen. Jo mindre hul jo langsommere slippes gassen ud af demperen, og jo lavere støj.

 

 

Ja de målinger Alf martin Bråten gjorde i sin sammenligningstest, i Jeger Hund Og Våpen 10_09 dempede den 31db målt ved øret.

Vægten var ca 400gram

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns faktisk denne demperen bygger for langt framover jeg , uten og kappe pipa mye blir dette for langt etter min smak.

Håper de kan komme med en verson heller bygger mye bakover og max. 10 cm. foran gjengeparti . Demper sikkert da litt dårligere men det gjør ikke så mye men det optimale er sikkert ikke funnet opp enda .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...