Jump to content

Dansk demper???


Vassbekken

Recommended Posts

Et godt råd er å lese testen (i bladet).

Tja, testvinneren i vapentidninen nr 1, 2010 er jo stort sett maximen. :wink: Men hva betyr vel denne testen om det er riktig at hullet i den demperen som ble brukt i denne testen var av mindre diameter en det som blir levert på de Maximene som selges til hvermannsen?? :( Da bør du vel også opplyse om at en bør legge til en 2-3 desibel på de resultatene- og da blir jo utfallet litt annerledes.... :? Jeg håper at potensielle kjøpere også tar seg tid til å lese dine tidligere innlegg i denne tråden- så kan de jo selv vurdere om rådet ditt er så godt som du vil ha det til..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 775
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det er kun i Norge at vores produkt opfattes som ekstremt billige.

Den pris vores produkter sælges til i Norge, betraktes som aldeles for dyrt, når vi sælger på New Zeland, eller i Sydafrika. Her må vi skærpe prisen for at være konkurencedygtig.

Priserne på dempere er mig bekendt også meget lavere i Finland.

 

Ud fra logikken om at pris og kvalitet følges ad, så forklarer det måske hvorfor mange har opfattelsen af at dempere solgt i norge er toppen 8)

Vi har så valgt en strategi om "mest mulig dempning pr krone"

Vi kan heller ikke håntere vidt forskellige priser afhængigt af hvilket marked vi skal levere til. Så i kære nordmænd må leve med at vores dempere er for billige :wink:

Der er nok desverre heller ikke så stor N I F værdi i vores produkt prisen taget i betraktning (N I F = Neighbur Impressing Factor)

Link to comment
Share on other sites

Så vi kan ikke forvente oss en prisstigning på demperen her i Norge når den blir (enda mer?) populær?

 

Hvem i nærheten av kristiansand selger den?

Jeg har ikke gjenget riflen enda, hvilken gjenging bør jeg ha? (Jeg har en rem. adl i 30-06)

Link to comment
Share on other sites

Et godt råd er å lese testen (i bladet).

Tja, testvinneren i vapentidninen nr 1, 2010 er jo stort sett maximen. :wink: Men hva betyr vel denne testen om det er riktig at hullet i den demperen som ble brukt i denne testen var av mindre diameter en det som blir levert på de Maximene som selges til hvermannsen?? :( Da bør du vel også opplyse om at en bør legge til en 2-3 desibel på de resultatene- og da blir jo utfallet litt annerledes.... :? Jeg håper at potensielle kjøpere også tar seg tid til å lese dine tidligere innlegg i denne tråden- så kan de jo selv vurdere om rådet ditt er så godt som du vil ha det til..... :wink:

 

Ja, jeg er også spent på neste test av disse demperne, når forhåpentligvis alle stiller likt (like store hull). - Etter mitt eget øre, hører jeg ikke forskjell på Hardcore, Hausken, A-Tec eller ASE Ultra i samme kaliber. Derimot hører jeg et ekstra "ping" i BR-Reflex demperne.

 

Jeg skjønner ikke at folk reagerer så mye på designet på Hardcore demperen - jeg har tilgode å se en lyddemper som gjør et våpen "vakrere", enn det er uten lyddemper..

Link to comment
Share on other sites

[

Jeg synes det nå var et godt råd å lese den testen og ikke la seg farge av denne tråden. Synes ikke du det?

 

Det er helt sikkert et godt råd at læse både denne test, samt andre tilgængelige test.

Når man så læser testene med de informationer som findes i denne tråd, har man klart bedre forudsætning for at træffe et kvalificeret valg.

Link to comment
Share on other sites

M14x1

 

Takk,

og med 8mm hull?

 

Jeg spør igjen da jeg ikke fikk svar i den tidligere posten min, er det noe mer jeg trenger i tillegg til demperen?

 

Ja, med 8 mm hull :)

 

Du trenger ikke noe mere.. Du trenger ikke noe verktøy eller noe slikt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det nå var et godt råd å lese den testen og ikke la seg farge av denne tråden. Synes ikke du det?

Jo da, testen er bra den. :wink: Maximen har jeg desverre ikke fått prøvd ennå, jeg er også litt enig med Jabb:

Ja, jeg er også spent på neste test av disse demperne, når forhåpentligvis alle stiller likt (like store hull).

Kanskje vinner den denne testen også :wink:

........... og ikke la seg farge av denne tråden.

Når det gjelder farging av denne tråden har du jo vært en god bidragsyter, så det kan jo være litt vanskelig å ikke bli påvirket- om en leser alt som er skrevet. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser winge selger: max 6; max 7 og max 9,5. Finnes det ikke noen i 8mm? Eller må man bruke max 9,5? Har det noen betydning?

 

Jeg skal ikke banne på det, men tror de har en det står max 8 på også (mener jeg har sett dette med selvsyn) - klarer dessverre ikke å få dette bekreftet på internett. S&L må nok svare på dette selv. Ser at Winge kun annonserer 3 størrelser (6, 7 og 9.5) - likevel skriver Winge "Veier som 8mm demper 400g." :roll:

 

Max 9.5 er uansett ikke noe problem å bruke. Leivvidar her på forumet er fornøyd med sin Hardcore i Max 9,5. Han bruker denne både på sin 338 win mag, og sin 308 Win.

 

Finnes Max 8, velger du selvfølgelig denne, såfremt du ikke skal bruke demperen på andre våpen også, som har et større kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg faktisk brukt de siste tre timene på å lese gjennom tråden. Oppsummert sett er jeg overrasket over hvor mye usaklig kritikk S&L får, og spesielt av mennesker med tilknytning til konkurentene.

 

Det skal også sies at jeg er overrasket over hvor antall kammerater her inne som har poppet demperene i fra S&L. Jeg ser det er, hvertfall én, som nevner antall prosent feil i forhold til antall solgte og det er et godt poeng spør du meg. Det som derfor kunne vært meget interessant å vite er hvor mange prosent feil S&L har hatt på sine dempere i forhold til solgt mengde vs. antall prosent feil andre merker har hatt i forhold til sine solgte mengder.

 

Jeg har lenge sitti på gjerdet med tanke på kjøp av demper, men jeg har synes de har vært for dyre. Skal i og for seg være enig i at hardcoren til S&L kanskje ikke er den fineste, men med tanke på at dette ikke er et kriterie hos meg betyr det lite. Jeg for min del ønsker en demper som, ja demper lyden, men også demper rekylen. Den skal i tillegg ikke være for svær og ikke koste skjorta. Her treffer S&L demperen treffer meg bra, og derfor har jeg bestilt en slik.

 

Jeg føler meg også trygg på kvaliteten, for selv om det tilsynelatende har vært endel uheldige tilfeller virker det som at S&L rydder opp etter seg og gjør noe med det. I tillegg er popping også, som mange påpeker i tråden, et velkjent fenomen på andre dempere.

 

Alt i alt har jeg trua på demperen til S&L, og ikke minst på at den treffer markedet godt (har dere noe tall enda på markedsandelen dere har tatt?).

 

(PS. jeg har ingen store kunnskaper om dempere og heller ikke hva markedet ønsker, dette er bare mine meninger)

Link to comment
Share on other sites

Oppsummert sett er jeg overrasket over hvor mye usaklig kritikk S&L får, og spesielt av mennesker med tilknytning til konkurentene.

Det blir dessverre ofte slik som med mye annet utstyr. Har man selv kjøpt noe, er ofte det det beste som finnes, selv om man ikke har prøvd noe annet.

 

Det skal også sies at jeg er overrasket over hvor antall kammerater her inne som har poppet demperene i fra S&L.

Etter hva jeg har forstått var dette en feil som skjedde med en "batch", og S&L har sendt ut erstatningsmoduler som fikser feilen til de som har kjøpt. (Til forhandlerne ihvertfall, så er det opp til forhandlerene om de har videresendt dette til kundene).

 

Jeg er rimelig sikker på at du blir like fornøyd som om du hadde bestilt et konkurrerende merke - og at lommeboka di blir enda mer fornøyd :-)

 

Jeg synes det er helt strålende at det kommer noe på markedet som kan ta opp konkurransen med de to andre. Det skal bli interessant å se om prisnivået endrer seg nå etter at S&L har fått det ned på et mer fornuftig nivå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er klar over at det var en feil som er rettet, og derfor jeg skriver at jeg er trygg på kvaliteten.

 

Jeg er helt enig med deg i det du skriver Sakosekk, og derfor velger jeg S&L. Og når jeg tenker etter får jeg uansett mindre lyst til å kjøpe Atec etter alt Dachs har skrevet her... Det vekker ikke kjøpslysten min når noen (som helt tydlig har en connection til konkurrenten) så åpenbart er skadefro :!:

Link to comment
Share on other sites

Men jeg har et lite spørsmål. Står at hard core demperene er moduldempere. Men de er jo ikke løse? Du kan vel ikke få kjøpt moduller til den demperen og forlenge den/korte den ned. Trodde det skulle gå med moduldempere. Eller tar jeg feil her? :?:

Link to comment
Share on other sites

Der sælges ekstra moduler i sæt af 5 stk til en pris på 500 kr for sættet (100 pr ring)

Der vil være en lille ændring i træfpunkt, på grund af den øgede vægt af demperen.

Vores erfaringer siger at hvis demperen er korrekt monteret og piben er rimelig lige i udgangspunktet, så er afvigelsen max 2-3cm i højden.

Hvis der er væsentligt mere afvigelse, indikere det lidt skæv montering

Link to comment
Share on other sites

Så bra. Høres billig ut det da. Hvor mye tror du merkbar demping på en 9,3x62 med 47 cm pipe vil bli med 5 ekstra moduller? Sånn som den er nå er jeg fornøyd, for hadde ikke forventet den samme dempingen på det kaliberet som på 6,5x55 for eksempel. Men det smeller fortsatt nok til at øra mine vil pipe litt av et skudd uten hørselvern. Vil forskjellen være stor eller uvensentlig i denne sammenhengen?

Link to comment
Share on other sites

Til informasjon:

 

Kalibergruppene til A-TEC ligger på: +0,8 – 1,0 mm. klaring over kulediameter, litt avhengig av kalibergruppe.

Noe det har gjort siden generasjon 1 av moduldempere.

Det vil si demper levert til test har standard mål og toleranser.

 

I den målingen MAXIM scoret høyest støy reduksjon, var med en 7mm. Rem.Mag skutt samme .30 kal demper som brukt på de andre kalibrene i testen.

Hvilket gir en større hulldiameter/klaring enn en dedikert modell.

Link to comment
Share on other sites

Primær test var på 308win og 308Norma magnum

Kuglediameter på disse kalibrer 7,82mm + 0,8 (+1,0)mm = 8,62 (8,82)mm.

 

Så uanset hop eller spring, er 8,5mm mindre end de af dig opgivne minimumsmål. :wink:

 

Men ellers er der ingen tvivl om at det er gode dempere :)

 

Du mener måske ikke det har relevans at man tager huldiameter i betraktning, når man skal sammenligne forskellige dempere :?::?:

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder reparasjonen er det selvfølgelig mulig at forhandler severer en blank løgn, men det ville være oppsiktsvekkende og ekstremt inkompetent!

Den omtalte FMD demper har IKKE været i Danmark. Det vil til enhver tid være billigere at levere en ny, end at sende en defekt til Danmark. Jeg håber at denne information om hvor demperen har været, beroer på en misforståelse mellem kunden og butikken.

Her er det kanskje på tide med en oppklaring fra Hanks venn om forhandler har blitt kontaktet og hva som eventuellt er gitt som forklaring og løsning på problemet?

Link to comment
Share on other sites

jeg kappa HV mausern te brodern i 30-06 til 40cm, uten at det ser ut til by på nevneverdige problemer med SL demperen. Men er jo reine flammekasteren uten demper da.

Link to comment
Share on other sites

Som Dachs påpeker så mister du fart ved å kappe løpet. Det varierer fra kaliber til kaliber hvor mange fps du mister, men 30-06 er vel blandt dem som man mister "mest" hastighet på, sammenlignet med f.eks. 308 og 9,3

 

Når det er sagt, så er det ikke mye tap det er snakk om, men velg å se på det på denne måten: Desto mer du kapper av en 30-06, desto mer nærmer du deg 308 i hastighet.

 

Du finner litt info her:

 

http://www.loadammo.com/Topics/October05.htm

 

Jeg ville heller lagt vekt på hvilken lengde du føler at du får best balanse i våpenet med (med lyddemper) fremfor å få det kortest mulig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville heller lagt vekt på hvilken lengde du føler at du får best balanse i våpenet med (med lyddemper) fremfor å få det kortest mulig.

 

Jeg er helt enig, men dette er vel ikke så lett å få testet før pipa faktisk er kappet og gjenget? (jeg skjønner ikke hvordan hvertfall :lol: ) Jeg har allerede en hendig kort rifle, så å kappe 30-06en for å få kortest mulig løp er ikke like interessant. Når det er sagt så vil jeg jo kappe noe, for ellers vil jo pipa bli en del lengre enn den er idag.

 

Noen som har noen erfaring på hvor det er best å kappe den med tanke på balansen?

Link to comment
Share on other sites

Fikk demperen igår, og synes egentlig ikke var så forferdelig stygg som alle vil ha det til :lol: Fikk levert demper og rifle til børsemaker idag, så da skal den være kappet og gjenget til mandag/tirsdag. Gleder meg til å teste den. Børsemaker ville ikke kappe løpet til mindre enn 51cm, så da ble det til det selv om den helt sikkert kunne vært kappa ned mer. Dette blir jo uansett ikke noe annet enn posteringsrifle så gjør egentlig ikke så mye.

Link to comment
Share on other sites

Primær test var på 308win og 308Norma magnum

Kuglediameter på disse kalibrer 7,82mm + 0,8 (+1,0)mm = 8,62 (8,82)mm.

 

Så uanset hop eller spring, er 8,5mm mindre end de af dig opgivne minimumsmål. :wink:

 

Men ellers er der ingen tvivl om at det er gode dempere :)

 

Du mener måske ikke det har relevans at man tager huldiameter i betraktning, når man skal sammenligne forskellige dempere :?::?:

 

 

Er det riktig at kulediameter er 7,82mm?

Jeg har aldri målt selv, men har alltid vært i den tro at kulediameter er 7,62mm for disse kaliber.

 

Ps. kjenner ikke Atec selv om jeg er kritisk til det S&L skriver :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hva skjer om demperen er litt skjevt montert og man bruker er 8mm demper og 7,82mm kule?

Hvis du bruger en demper med kun 8mm reel hul, vil du helt sikkert opleve enten dårlig precicion, eller voldsomme træfpunktsafvik. Dette på grund af at kuglen vil røre indvendigt i demperen.

Dette både på grund af at det tekniskt tangere umuligt at montere og producere dempere så rette at selv en fuldstændig stabiliseret kugle går fri af demperinmaden.

Det er et kendt fenomen, at specielt lange kugler med boattail kan voble op til 2grader, umiddelbart efter den har forladt mundingen. Det medføre at der kræves en klart større huldiameter i demperen for ikke at kuglen tar i.

 

Jeg vil anbefale et hulmål der er mindst 1-2mm større end kuglediametren, for at opnå stabil og forudsigelig trefpunkt og precicion. Dette selv om at jeg kan måle en dempning der er et par dB bedre ved at gå ned i nærheden af 0,5mm.

 

Når vi markere demperne med et max mål, er den reelle indvendige diameter mellem 1.2 og 1,5mm større end den maximalt anbefalede kuglediameter.

Hellere høj og pålidelig precicion, en en marginal bedre dempning

 

Til Kjetill, du har købt den korrekte demper. Maximal tilladelig kuglediameter 8mm, det passer perfekt til en kugle på 7,82mm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...