Jump to content

Dansk demper???


Vassbekken

Recommended Posts

  • Replies 775
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Angående gjenger; hvilke forskjellige jeg ikke vet fordelene og ulempene med, hvilken dimensjon bør jeg gå for dersom jeg skal kjøpe en demper til ei rifle som ikke er gjenget fra før?

 

Winge våpen tilbyr disse alternativene i sin nettbutikk:

 

1/2"x20, 1/2"x28, 14x1.5, 15x1 og 14x1

Link to comment
Share on other sites

Vet i hvertfall at 1/2x20 er vanlig på salongrifler og andre finkalibrede. Valgte 1/2x20 sjøl da jeg har en demper som til daglig sitter på salongrifla som jeg også skal bruke (når den er reparert/ombygd og om den fungerer som den gjorde før den røk) på .222'en. Ellers blir det sikkert en danske i den farlige enden på børsa!

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg ikke vet så må jeg spørre. Finnes det flere typer 1/2x20? Jeg ser jo at winge har dempern med 1/2x20. Hva betyr unf?

 

UNF betyr Unified fine. (standard fin)

 

På 1/2" bolt er det 20 gjenger pr. tomme.

 

Amerikanerene bruker en del 1/2"x28. Denne gjengen heter UNEF. Unified extra fine.

 

Vil du lese mer om gjenger så værsågod: http://www.gewinde-normen.de/en/unified-extra-fine-thread.html

Link to comment
Share on other sites

har denne på .30-06en i 1/2x20UNF, rett og slett fordi løpet på rifla er syltynt og ville ikke kappe, og hadde samme i til salongen... Ville trolig ikke valgt denne tynne gjengen om jeg hadde sjansen til noe større, men så kommer rifla mi i 1/2x28unef hvis den leveres gjenget fra fabrikk...

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen!

Winge Våpen AS har gjort sitt beste for å utsendt informasjon og nå frem til flest mulig av våre kunder vedrørende magnum problematikken, men vi ser at informasjonen ikke har nådd ut til alle – noe vi på det sterkeste beklager.

 

De som har kjøpte S&L lyddempere fra Winge Våpen AS før Julen 2009 og som ikke har mottatt nytt bakstykke, bes snarest kontakte Winge Våpen AS

Her finner du mer informasjon: http://www.wingevapen.no/index.php?do=page&page_id=37

 

Mvh

For Winge Våpen AS

 

Jan

Link to comment
Share on other sites

Det som står på hjemmesiden til Winge, om at nåværende Hard core bakstykke/demper kun har gitt etter for magnumpatroner er vel ikke helt sant? Den "sprengte" demperen jeg har sett på var kun utsatt for 3006, hvilket knappest kan kalles noen magnum, vel..?

Link to comment
Share on other sites

Stec: Du skriver den "sprengte" demperen. I hht. tidligere innlegg så spratt vel bare demperen avgårde tilsynelatende uskadd i en rådyrsituasjon. Hva mener du med sprengt?

 

Forsterkningen for vanlig- eller magnumkalibere utgjør vel ingen forskjell på selve gjengestykket (det er vel like manger gjenger på de f.eks 2 centimeterne som er gjenga for begge varianter) ?

 

Jeg har blitt anbefalt å sende med den bestilte demperen sammen med børsa når den skal bli gjenget, slik at gjengene skal bli så tighte som mulig. Hvordan børsemakeren får justert dette vet jeg ikke... Trodde en standard var en standard jeg, men de kan kanskje justere inn litt toleranseavvik.

Link to comment
Share on other sites

Ingentin er standard hos en børsemaker virker det som. Jeg skulle ha 1/2" 28 UNEF gjenger på børsa engang, men fikk 13mm 27g/" altså 27 gjenger pr tomme. Så for at børsemakeren skal klare og lage noe som for alle andre maskinarbeidere er standard så må de ha noe og prøve og teste for og se at de har klart jobben sin. :roll: Dette gjelder selvfølgelig ikke alle børsemakere, men jeg har noen på lista mi jeg aldri skal bruke igjen.

Link to comment
Share on other sites

Som en tommelfingerregel så bør gjengepartiet ha en minimumslengde som tilsvarer diameteren på gjengene, f.eks så bør M15x1 ha 15 mm eller lenger gjengeparti.

Viss dette er la oss si 12 mm langt og gjengene er veldig slarkete så holder de ikke mye.

Syns det høres merkelig ut at dette kan skje såpass ofte som jeg har inntrykk av her på kammeret, det er jo helt grunnleggende enkel mekanikk og burde være nærmest umulig om gjengene er innenfor toleransegrensene. Noen som kan si hva slags material gjengepartiet er laget i??

Hvordan ser forresten gjengene på pipa ut etter en slik "glipp"?

Link to comment
Share on other sites

I tillfellet jeg observerte var det også gjengene til første modul som glapp. Reklamasjonen vil eier garantert ta seg av selv! Men tror neppe mannen lar seg overtale til fler danske eventyr :)
Hei Hank!

Produktet har et serienummer, har du det!

 

Mvh

Jan

 

Hank

 

Som Winge sier er det ett serienummer på demperen.

Hvilket serienummer har denne demperen?

Link to comment
Share on other sites

Var ein tur på banen og prøvde min nyerhverva Danskedemper i dag, og merket etter 10 skudd med .35 Whelen at gjengepartiet var helt løst fra første modul. Kan det være noe her med temperaturforskjellene på de forskjellige modulene? Etter avkjøling hang disse sammen som f... igjen slik som de gjorde før skyting. Vil tro at det er første modul som er varmest, eller? Regner med det er noen som sitter på mer kunnskaper på dette her inne enn det eg gjør

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har hørt om de med nytt bakstykke har tatt en flytur?

 

Kanskje de som har fått nytt bakstykke kan ta noen serier så demperen blir skikkelig varm hvis muligens det er problemet med de gamle, skal gjøre det samme når jeg får byttet.

Viser det seg at de holder nå er vel alt som det skal være og man kan da konkludere med at dansken har et stort forsprang på de øvrige så prisene forhåpentligvis justeres betraktelig ned på disse.

Er ikke akkurat noe kvalitetsovertak på A-Tec når man stadig hører om at disse også popper.

Vil heller ha en demper til 1500 som kanskje popper, (eller kanskje ikke med nytt bakstykke) enn en til 3500 som er like dårlig. :wink:

Link to comment
Share on other sites

I tillfellet jeg observerte var det også gjengene til første modul som glapp. Reklamasjonen vil eier garantert ta seg av selv! Men tror neppe mannen lar seg overtale til fler danske eventyr :)

 

:mrgreen:

Ikke deilig å være dansk i Norge? Du får trøste ham med at det nå ikke er lange tiden før den nye hybrid-demperen til A-TEC kommer på markedet. Har stor tro på den. Minuset er at den sitter fast på på børsa når du skyter, slik at hvis du bommer på viltet kan du ikke redde deg inn ved at lydemperen som sekundærprosjektil slår det i hjel :mrgreen:

 

 

Ja, eg vill no sei at det er plukka opp ein god del a-tec dempara så eg ville ikkje sagt so mykje om det. Eg veit sjølv om 2 tilfeller, eine var det berre flaks at det ikkje blei person skade.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to, en med gammelt bakstykke på en 22-250 og en med nytt bakstykke på en 6,5x55. Begge fungerer utmerket så langt :D

Demperen på 6,5en har jeg tatt av to muduler for å få plass i våpenskapet :wink:

Klarte ikke å høre forskjell på 10 vs 8 moduler :)

Link to comment
Share on other sites

hmmmmmm her var det mye fram og tilbake ang erfaringer med denne demperen- noen som tør komme med en anbefaling eller fraråde meg til og kjøpe? har bestilt fra rygge våpen den 18 desember-MEN venter fortsatt hehe. så har mulighet og avbestille om dette er bare "driten"

 

S&L har vel kommet med fakta som begrunner hvorfor noen blåser så jeg tror ikke faren er større med disse enn andre dempere :idea:

 

Dette står tidlig i tråden

Lidt fakta

.

Vi har leveret ud ca 850 dempere,idnenfor den sidste 1½ måned, og de fleste handlere har allerede genbestilt.

Vi har hørt om de første 6 dempere som har gået på grund af MIN fejlprogramering

Vi hørte om den første for ca 8 dage siden.

Herefter foretog vi en del testning, og besluttede at det eneste reele var at bytte ud den del som var fejlagtig. Vi anser det for ufarligt for skytten om fronten hopper af. Det var i alle de tilfælde vi fremprovokerede med 375 ruger ganske udramatisk.

Umiddelbart efter det første rygte vi hørte, testede vi, og derefter igangsatte vi en ny og fejlrettet produktion. Denne produktion er nu færdig, og kom idag tilbage fra eloxering, så de sendes til norge på mandag og tirsdag.

Som kompensation for ulempen, vil alle få fremsendt ny bagstykke, incl et sæt gratis nøgler for demontering og fremtidig adskillelse for rengøring

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...