Jump to content

Dansk demper???


Vassbekken

Recommended Posts

  • Replies 775
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Lidt fakta:

Der er solgt lidt over 2000 S&L dempere til Norge, indenfor de sidste ca 5 måneder. Mit indtryk er at de fleste er leveret videre til kunderne, da de fleste forhandlere har genbestilt både 2-4 gange

 

Den omtalte FMD demper har IKKE været i Danmark. Det vil til enhver tid være billigere at levere en ny, end at sende en defekt til Danmark. Jeg håber at denne information om hvor demperen har været, beroer på en misforståelse mellem kunden og butikken.

 

Historien om stålindsatser som har ramlet ud, er ikke noget vi har fået information om. Der går dog rygter om at dette har været tilfældet med et andet fabrikat.

Kilden til dette rygte bedes kontakte mig på 0045 40 17 37 23, så jeg kan få afklaret om der er noget om snakken.

 

Angående en ventetid på 4 måneder, er overraskende da alle som købte af den første omgangen, har fået nye bagstykker for flere måneder siden. Der var dog en butik som ved en fejltagelse ikke fik sine nye bagstykker før begyndelsen af februar.

Så hvis der stadig er nogle med bagstykker med nummer under 2000, bedes de snarest tage kontakt til den butik hvor de har købt, for at få en opgraderet.

 

Vi er bekendt med at der var butikker som købte i første omgang, som har leveret videre til andre butikker. Her har vi selvfølgeligt ikke en mulighed for at kontrollere om disse butikker som har købt via andre, har fået nye bagstyker.

 

Det var for os også naturligt at de relativt få dempere som delte sig, blev kontrolleret for fejl på gjengerne før de blev anvendt i forbindelse med nyt bagstykke. Da der er en vis risiko for skader på gjengene i første modulet, hvis demperen har poppet.

 

Vedrørende tilknytning mellem debatører og producenter, foretrækker jeg at debatøren selv belyser dette.

Link to comment
Share on other sites

Vedrørende tilknytning mellem debatører og producenter, foretrækker jeg at debatøren selv belyser dette.

 

Har jeg uttrykt meg uklart i innlegget over?

Jeg så ikke indleget før jeg skrev mit.

Her er et par citater fra dig gennem tiden, som måske har været kraftigt medvirkende til min opfattelse af niveauet for tilknytning

Grunnen til at jeg svarer deg i denne tråden er jeg som kun har vært med på målinger etter milspec ser en meget god repeterbarhet selv med 3 forskjellige instrumenter og målt ved ulike forhold gjennom alle årstider. Det er derfor jeg stiller spørsmålstegn ved dine utsagn ettersom det er stort sprik mellom de data målt ved øret som er publisert.

 

Vil forsøke å teste litt når det ikke lenger er 1,5m snø på standplass. Har lyst til å teste milspec, ved øret og 1m side, 1meter bak munning med samme våpen samme dag for sammenlikning med ulike dempere.

 

_________________

 

Litt rart at man kan påstå at alle løsninger ved denne demperen er egenutviklede. Husker en danske vi snakket med på iwa som var svært unnvikende når den modulære kopp oppbygningen ble nevnt

Mig bekendt er IWA en lukket famesse for folk med tilknytning til våbenbranchen, Muligt at jeg tog fejl af din rolle i denne forbindelse.

Link to comment
Share on other sites

(..) Måtte jo knipse et med telefonen for å sende til kompisen på messa :mrgreen:

 

 

Med fare for å bli stemplet som fanatisk hard-core fan-boy:

 

Man skal være forsiktig med å tolke alt for mye følelser av et innlegg skrevet på et forum, men Leon, du ser vel at dette innlegget kan bli tolket som skadefryd?

Jeg tolket det ihvertfall slik at "kompisen på messa" var din kontakt i a-tec og at smileyen signaliserte at du ikke akkurat var lei deg..

 

Om dette er den sedvanlige kammerkonspiratoriske ånden som mange her nevner, så beklager jeg det, men jeg er ihvertfall ærlig på hvordan jeg tolket det. Uten at det på noen måte er ensbetydende med at det var det som ble ment.

 

Fra mitt ståsted så ser jeg en produsent som strekker seg svært langt i å besvare spørsmål direkte til brukerne og å følge opp problemer med demperen sine personlig. I tillegg ser jeg at en god del personer er negative til demperne og det må jo være lov all den tid produktet tilsynelatende har barndomssykdommer.

 

Alle har selvsagt lov til å uttale seg om et produkt og dele sine eller andres erfaringer, men hvis man har en nærmere relasjon til en produsent så villle ihvertfall jeg vært interessert i å skrive mine erfaringer slik at de ikke kan mistolkes samt å opplyse om forholdet først som sist. Dette får jo være opp til hver enkelt å vurdere, men for min del ville ihvertfall det vært naturlig.

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å det blir oppfattet slik at jeg tar side eller noe annet, så vill jeg si hvordan jeg oppfatter leon og hans innspill i denne og andre tråder om dempere. Dette betyr ikke at jeg på noen måte har rett, kun at jeg har oppfattet han slik.

 

1: Leon og A-tec er bekjente og kompiser. Og dette har leon opplyst om, ingenting spesielt i seg selv.

 

2: Leon er med på testing av A-tec utstyr (prototyper, produksjonsmodeller osv). Han har tydligvis ett svært nært forhold til produsent og produkt, utover normalt for bekjente. Så nært at jeg oppfatter ham som en del av "teamet" rundt A-tec.

 

3: Uttalelser som jeg tolker som skadefryd på vegne av sin kompis produkt (se joac sin post ovenfor, den tar opp dette på en måte jeg kan si meg klart enig i).

 

Oppsumering:

Jeg sitter med den oppfattning, av at Leon sin interesse i A-tec sine dempere er svært stor, koblet med kjenskap til at han virker være innvolvert i utvikkling/testing av dempere fra A-tec. Så det virker for meg som om testing, og promotering er utført av leon for A-tec.

Jeg påstår ikke at han er betalt for dette, eller på annen måte er "annsatt" hos A-tec. Kun at det til tider kan oppfattes slik grunnet form og innhold på enkelte uttalelser. Han er kompis med en produsent, er teknisk kapabel og interesert. Er involvert i testing, kansje mer. Men i form av teknisk interesert og pålitelig kompis. Dette skjønner jeg godt, og da skjønner jeg også at han "brenner" litt ekstra for ting han har en klokke tro på.

 

Problemet er at han i sin posisjon, er like nær A-tec, som om han skulle være annsatt der (kansje nærmere), og det har jeg som en oppfattning av at han selv ikke er fullt ut observang på.

Slike posisjoner, dikterer at man enten må passe ekstra på ordvalg og annet i tråder som innkluderer merke debatter o.l rundt aktuelle produkter. Eller fullt ut flagge produsent tillhørighet. En slik forsiktighet kan jeg vansklig se er i varetatt her, ei heller flagging av produsent tillhørighet.

At noen og enhver kan bli og blir noe forvirret/usikker på Leons posisjon i forhold til A-tec, er da ikke annet enn å forvente. Jeg kan ihvertfall vansklig se han kan påberope seg en posisjon blandt de "uhildede" Til det er han for nær A-tec.

F.or egendel, har jeg for lengst plassert ham langt inn på kontorene hos A-tec (om enn bare i fritiden). :wink:

 

Så Leon, om jeg har rett eller feil i hva du står for vedrørende A-tec's produkter. Så er det uansett slik at jeg mener du er klart innhabil vedrørende A-tec, men samtidig ikke vill deklarere at du er det. Og det er noe forvirrende.

 

P.s. Jeg er bland de som digger A-tec's produkter, og har flere av dem selv, og synes at Hardcore demperen ser ut som en hemoridefres.

Samtidig som jeg mener at i opplevd praksis, er Hausken allerbest på "alround"demping. Og at jeg helt sikkert kommer til å kjøpe meg en Hardcore hemoridefres, da de garanter er mest for pengene i dagens marked. 8)

Link to comment
Share on other sites

Alle har selvsagt lov til å uttale seg om et produkt og dele sine eller andres erfaringer, men hvis man har en nærmere relasjon til en produsent så villle ihvertfall jeg vært interessert i å skrive mine erfaringer slik at de ikke kan mistolkes samt å opplyse om forholdet først som sist. Dette får jo være opp til hver enkelt å vurdere, men for min del ville ihvertfall det vært naturlig.

Må nok si meg enig. Når en i tillegg ser at denne tråden nå har kommet opp i 28 sider- mye av det direkte skadefro nedrakking på S&L. Den norske konkurrenten opplever jo de samme problemene, men dette hører vi mistenkelig lite om. :? Samme feilene hos den norske konkurrenten avsluttes lett etter et par innlegg, mens S&L tråden holdes i gang måned etter måned- med god hjelp fra kompiser og bekjente av den norske konkurrenten :( : http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=31&t=20961&start=60

Kompisene har selvfølgelig sin fulle rett til å uttale seg, men dere bør også forstå at noen av oss synes at dette faktisk lukter litt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vingemutteren- Jeg har fått mer og mer sansen for en del av dine innlegg :)

 

Har en hard core tmd sjøl på en 9,3x 62 med 57 cm pipe. Har vel ikke skyti mer enn 7-8 skudd, men må si meg greit fornøyd. Lyddempingen er ikke imponerende, men det hadde jeg ikke forventet på en 9,3 egentlig( eller hva sier dere med lignende kaliber, er andre dempere noe bedre eller dårligere?) . Selvsagt blir mye av den skarpe smellen borte, men trur det piper litt i øra etter et skudd allikevel. Men hva rekylden angår er jeg veldig fornøyd. HAr fortsatt en del munningsvipp, men rekylen er som 6,5/ .308 eller deromkring bare med et litt lengre skyv.. Veldig behagelig å skyte med! :)

 

Men demperen er verdt pengene, og blir nok ikke tatt av:) stor honnør til S&L for å kanskje presse ned prisene!! Lyddempere ellers er etter min mening overpriset...

Link to comment
Share on other sites

Mit problem med indlæg fra personer med over gennemsnittet bekendtskab med en konkurent, er at mine svar kan komme til at virke som om jeg går på konkurenten.

Dette er IKKE målet.

Jeg har opfattelsen af at mine konkurenter/kolegaer gør svært gode produkter, og det jeg har oplevet når jeg har talt med dem, er stor kompetence og behagelige personer.

 

Vingemuttens råd om at meget nære venner af konkurenter overvejer formen på indlæg, er meget klogt.

Primært fordi de svar jeg delvist tvinges til at give, i mange situationer kan være direkte skadelige for konkurenterne, eller opfattes som miskreditering af konkurenter..

Dette har jeg egentligt ikke nogen interesse i.

Derimod har jeg alt mulig interesse i at "vinde" konkurencen på basis af forhold mellem Ydelse, Vægt, længde, Konstruktionsmæssige detaljer og sidst men ikke mindst "Value for money"

Link to comment
Share on other sites

Derimod har jeg alt mulig interesse i at "vinde" konkurencen på basis af forhold mellem Ydelse, Vægt, længde, Konstruktionsmæssige detaljer og sidst men ikke mindst "Value for money"

 

Og akkurat det tror jeg mange er enige med meg i at dere har klart :!: 1500 er direkte billig i forhold til mange andre.

Link to comment
Share on other sites

Kammeratar!

 

Må nesten be om at folk besinner seg litt i denne tråden. Her er ein del dårleg skjulte skuldingar og konspirasjonsteoriar, samt antyding til sverting av produkter på begge "sider" av debatten. Dette held vi oss for gode til!

 

Nokre ting å hugse på:

- Ingen produkt er heilt perfekte

- Det er faktisk lov å ha venner og bekjente i eit lite miljø

- Ein bør ha ganske god ryggdekning før ein kjem med skuldingar...

- Respekter at andre har ulike meiningar og erfaringar enn du sjølv har

 

PS: dette er meint generelt for heile tråden, og gjelder ikkje enkeltpersonar. Berre so det er sagt.

 

Mvh VestlandsJeger

Link to comment
Share on other sites

Har vurdert å kjøpe med en slik "hemoridefres" da prisen virker bedagelig, og eg gidd ikke legge formye penger inn i en demper.

Min problemstilling er at jeg kunne tenk å ha en demper å bruke den på flere børser i ulike kalibre.

I bladet Jakt sa J.Lien at det å bruke en demper på ulike kalibre ikke var noe problem, så lenge "hølet " var stort nok.

Det fikk kansje ikke den ideelle støyreduksjonen når demperen var dimensjonert for større kaliber, men de var knap merktbart uten måle instrumenter.

 

Min problemstilling er at jeg kunne tenkt å kjøpe EN demper som eg kan bruke til mine to Remington 700 SPS tactical i

308 Win (Store-Rem) og 223 rem (Lille-Rem). Disse er som sagt identisk like, med untak av hølet i løpet.

Burde ikke være et problem å bruke samme demper på disse.

 

Har også en Savage 116 i 338 winmag som eg kunne tenkt å bruke demper på, denne har litt større trøkk enn 700 Remmene.

Savagen har litt tymnnere løpe enn SPS tacticalene (men dog støre høl inni).

 

Hvilken demper må jeg da kjøpe (med 9,5 mm høl, og antaglig magnum demper), men trenger eg ulikt bakstykke på demperene for at de skulle passe rifelene ?

 

Kommer med disse banale spørsmalene da eg er akademiker innen samfunsfag og historie, statsautorisert byråkratiskkverulator, og er delvis mekaniskutviklingshemmet.

 

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke magnum demperen. En i lokalmiljøet bruker samme Hardcore TMD 45 på både sin .338 WM og sin .308 - Ikke noe problem! Du trenger ikke forskjellige bakstykker.

 

Det du må sjekke er om de tykke løpene på SPS'ene er mindre enn 21 mm, som er max diameter for en teleskopisk Hardcore demper (TMD). - Hvis ikke må løpet evt dreies av litt utvendig.

 

Anbefaler M14x1 gjenger med 9.5 mm hull, siden det med sikkerhet vil passe alle disse tre løpene, og samtidig gi tilstrekkelig med gods mellom frispor og riller i løpet.

 

M15x1 kan få for lite brysting på det tynneste løpet ditt - det må være minimum 16.5 mm utvendig.

Link to comment
Share on other sites

Varme godt med hårføner/varmepistol og forsøk på den ødelagte modulen først :wink:

det vil gi en pekepin..

 

Hårføner vil vel ikke varme nok til å løsne loctite

 

En lyddemper har ikke så stor masse, så en hårføner vil varme nesten like godt som en varmluftspistol - det vil bare ta litt lengre tid å varme den opp.. det er ikke alle som har en varmluftspistol for hånden, og da er hårføneren et godt alternativ.

 

Hvis du betviler dette kan du jo holde en lyddemper i hånden og varme den med en hårføner - tviler på at du holder i den så veldig lenge :roll:

 

Loctite krever 150 grader og oppover - alt etter type. Ved 660 grader smelter aluminiumen :)

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ingen planer om å vie livet mitt til en debatt om hårfønere, men ja, de slår seg av når en blokkerer innsuget for mye, eller at innsugsluften blir for varm (f.eks. ved at hårføneren plasseres i en sko) - det er sikkerhetstermostaten som slår inn pga. overoppheting, og for å unngå brann.

 

En hårføner vil ikke, og skal ikke slå seg ved føning av verken hår eller lyddempere, såfremt det ikke er noe galt med termostaten, eller innsugsluften blir forkludret som nevnt i begynnelsen av innlegget..

 

Ja, en kan skyte til demperen varm til den smelter, men demperen er ikke konstruert for å skytes til 500 grader celsius og så bli "mekket" eller utsatt for hard mekanisk belastning... Eksemplet du nevner er jo helt akademisk, og ikke noe som har med den virkelige verden å gjøre.

 

Gjengeinnsatsen i en Hardcore sitter mer en tilstrekkelig fast, men er likevel fullt mulig å fjerne.

 

Er hårfønerdiskusjonen over??? :)

Link to comment
Share on other sites

Låselim og alumulium kan være en satans kombinasjon, jeg har fremdeles ikke klart å demontere min A-Tec TMM-5. Propanbrenner og rå makt er ikke alltid nok.

 

Hadde samme problem når jeg skulle løsne bakstykket på min Sako 22-demper, det er ikke snakk om at en føner kunne klart den jobben. Først når jeg gikk over i "den skal av om jeg så skal smelte hele dritten"-modus turte jeg å varme nok til å få limet til å slippe.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg ser det er over 30 sider med svar i denne tråden, og jeg har ikke lest gjennom alle svarene. Så det kan godt være at svaret allerede finnes et sted her :oops: , men drister meg på å spørre likevel.

 

Er det noen som har noen erfaring med denne demperen?

 

Kjetil A.

Link to comment
Share on other sites

Der er mig bekendt publiceret 2 sammenlignende test mellem de førende dempere.

I oktobernummeret af Jeger Hund Og Våpen, blev der testet 1 Hausken på ca 400gram, 1 A-Tec på ca 400 gram og 1 hardcore på ca 400 gram.

Denne test blev udført som måling af 1. skud med en kaliber 308 med jaktladning. Målingen blev udført ved venstre øre.

Her var resultatet at hardcore(Pris 1500) dempede ca 3dB bedre end A-Tec(pris 3500), og ca 2dB bedre end Hausken(Pris3600).

 

Så har der været publiceret en test i det svenske vapentidningen.

Her var resultaterne lidt mere uigennemsigtige, da der fra A-Tec og Hausken var leveret en type dempere med tydelig mindre indvendig klaring, end de øvrige testede. De fleste havde leveret dempere med hul på mellem 9 og 9,5mm, hvor A-tec og hausken havde leveret dempere med bare 8,5mm hul. Så teigte huller vil kræve ekstrem opmærksomhed under monteringen, for ikke at få dårlig precicion. Hausken synes at klare dette helt ok, der har dog været raporteret precicionsproblemer med disse mål hos A-Tec, dette har efter oplysninger fra A-Tec ført til at man udskifter indmaden til en større dimention.

En krympning af det indvendige hul, giver efter vores test en bedring af resultatet på mellem 2-3dB

 

Hvis man sammenligner dempere i vægt mellem (hardcore fmd)325gram og Hausken frontdemper + frontforlænger)344 gram

var resultatet efter Millspec kal308 første / Andetskud (hardcore fmd) 151,3/146,8 dB (Hausken) 151,9/144,8dB

 

Hvis man sammenligner lidt tungere dempere så var resultaterne

Hardcore TMD 45 375 gram 146/143,5(pris1500)

Hausken std titan 369 gram 147,8/140,5Pris3690)

Hausken std + front 441 gram 140,3/137,8(pris4440)

A-Tec Maxime 407 gram----141,3/140(pris 2600)

 

Med kaliber 308NormaMagnum var resultaterne . Målt ved venstre øre

Hardcore TMD45 --375 gram--133,1dB(pris1500)

Hausken std titan--369 gram--133,6dB(pris3690)

Hausken Std+front-441 gram--129,5dB(pris4440)

A-Tec Maxime-----407 gram--132dB (pris2600)

 

I praksis vil det være vanskeligt at skelne resultater som ligger tættere end 3dB. Så reelt er der tale om demper med så ens resultater at det vil være vanskeligt at skelne.

Link to comment
Share on other sites

Takk for grundig testing S&L :D

Skal kjøpe inn noen lyddempere selv nå, og det blir nok enten a-tec Maxime eller en Hardcore tror jeg. Valget hadde vært lett dersom det ikke hadde vært for designet på Hardcoredemperen, den er jo ikke akkurat pen.

 

Hvorfor valgte dere egentlig å lage dem så "uvanlige" (dildoformede :mrgreen: ) i designet?

A-tec har jo rett og slett RÅ design, det tror jeg vel de fleste av oss er enige om, men vi kan jo tydelig se her at Hardcore ikke står noe tilbake når det gjelder demping.

Link to comment
Share on other sites

Takk for grundig testing S&L :D(det er ikke test vi har udført, det er citeret fra disse publicerede artikler, og testene er udført af henholdsvis Alf Martin Bråten, og Eirik Moen)Skal kjøpe inn noen lyddempere selv nå, og det blir nok enten a-tec Maxime eller en Hardcore tror jeg. Valget hadde vært lett dersom det ikke hadde vært for designet på Hardcoredemperen, den er jo ikke akkurat pen.

Den er da både pen og funktionel, jeg kan jo ikke gøre for at folk har en skummel tankegang :)8)

 

 

Hvorfor valgte dere egentlig å lage dem så "uvanlige" (dildoformede :mrgreen: ) i designet?

Formen er et produkt af optimal producerbarhed, og forbedret køleevne.På det tidspunkt hvor jeg udviklede Hardcoredemperen, var der en grim tendens til at visse producenter anklagede alt og alle for kopiering. Så det var klart at når vi kom med et produkt der adskildte sig på både konstruktion og design, så slap vi for disse beskyldninger. Man skal heller ikke undervurdere værdien af at et produkt er klart identifiserbart

A-tec har jo rett og slett RÅ design, det tror jeg vel de fleste av oss er enige om,Kan du på 50 meters avstand skelne den fra næsten alle andre??? men vi kan jo tydelig se her at Hardcore ikke står noe tilbake når det gjelder demping.

Link to comment
Share on other sites

Ok, ser poengene dine. Men det har nå litt å si åssen en børse ser ut på "kort hold" også da. Man bedømmer ikke utseendet på en bil 50 meter unna :wink:

 

Neida, det er faktisk godt mulig at jeg kjøper en Hardcore.

Tøft av dere å gi litt konkurranse i pris til de eksisterende merkene forresten, takker for det! :D

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har prøvd neoprenetrekk på denne demperen? Bilder!!

Den later til å gjøre samme jobben til havle prisen av "pene" dempere, men er så stygg at den er fullstendig uaktuell på nybørsa. Men med litt maskering kan man kanskje la seg overtale...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både Hausken-dempere og Hardcore-dempere på mine våpen.

 

Skal jeg være helt ærlig opplever jeg ikke den helt store forskjellen på disse to merkene. Det kan godt være det er en målbar forskjell, men som "vanlig" bruker er jeg ikke i stand til å merke at den ene skiller seg ut i forhold til den andre. Ifølge folk jeg har snakket med som har sammenlignet A-tec og Hardcore i praktisk bruk er det heller ingen forskjell å merke der.

 

Jeg tror "problemet" (om man nå kan kalle det det) er at Hardcore-demperen er at den er så rimelig at folk automatisk tenker "her er det nødt til å være et eller annet galt - en demper som koster under halvparten av de andre merkene kan jo ikke være like god."

Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler ikke på at den er like godt. Men den er stygg som f**... Men til halve prisen får jeg ganske mange trekk før jeg har nådd igjen konkurrentene, og om den da ser sånn høvelig grei ut, da er saken biff for min del. Kjøper jeg A-tec er det såfall den minste, og ofre demping for å spare en del vekt.

Link to comment
Share on other sites

Men den er stygg som f**...

Tja, smak og behag. Den ligner, som mange sier, på en kronjuvel. Er det stygt? Ikke ifølge min kone :-)

 

Hadde jeg montert den på en TRG-22? Nei. For meg blir det kræsj utseendemessig.

 

Hadde jeg derimot montert den på stort sett alle "vanlige" bruksvåpen? Absolutt :-)

Link to comment
Share on other sites

Fikk se en TMD45 live i et fullsatt børsestativ på Nidarosbanen i dag. For å være helt ærlig så synes jeg ikke den ser så mye styggere ut enn alle de andre demperene. Jeg har A-tec en TMM5 og synes ikke at den er så mye mer tiltalende enn en TMD45. Men den kosta jo ganske nøyaktig det doble av en TMD45 :roll:

Link to comment
Share on other sites

For min del handler lyddemper om helse (altså hørsel) og pris.

Presisjonen må naturligvis være god nok med demper, annet treffpunkt lever jeg lykkelig med.

S&L leverer en demper med forbedret kjøleevne, og enklere demontering med hakenøkler til betydelig lavere pris enn konkurrentene.

Dette er gode saklige argumenter for mitt vedkommende.

 

Utseende har mindre betydning enn funksjon hos meg.

 

A-tech, Hausken, og sikkert mange andre har gode produkter, ingen tvil om det.

Det har også S&L...

 

At det skjer en utfordring på pris i tillegg til at utvalget styrkes er kun et gode.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...