Jump to content

Dansk demper???


Vassbekken

Recommended Posts

Hei!

 

Er ny på forumet, og relativt fersk på våpen fronten.

Har søkt litt angående Hardcore demperen, og er usikker på kva for ein eg skal velja. Håper på nokon gode tips her i frå..

 

Har overtatt ein Remington 700 i 30.06, med løpslengde på 61cm.

Rifla vert brukt til jakt og treningsskyting, 200-300 skot i året.

 

Skal eg gå for tmd 35 eller 45? frister mest med minst mulig vekt og størrelse, men ikkje dersom det er ein vesentlig forskjell i dempinga.

 

Mitt andre spm er er angående kapping av løpet. Kor mykje kan eg kappe det utan at det går utover hastighet og presisjon?

 

Takkar for svar!

 

Cato

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 775
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg ville valgt TMD45. Denne er større, men du kan jo bare ta av moduler, så blir den betraktelig lettere. Tipper en TMD45 som er slanket noen moduler demper like mye som en TMD35 i full lengde. Dette blir jo bare tipping da, men det er i hvert fall tanken min. Så kan du jo sette på alle modulene og evt kjøpe flere (100kr/stk) hvis du av en eller annen grunn skulle få lyst på mer demping av lyd/flamme og rekyl.. En nedkorta TMD45 vil være kortere enn en -35, men litt tykkere. Vet ikke om den største tåler mer trykk eller flere skudd enn den minste, men de er jo identisk oppbygd med unntak av størrelsen, så det er ikke sikkert... Men kanskje. Jeg vet ikke.

 

Når det gjelder demping så demper vel TMD35 bra nok til jakt.

 

I favør av TMD35 må det sies at det jo selvfølgelig er en fordel at den er så slank, da du dermed ser mindre av demperen i kikkerten..

Link to comment
Share on other sites

Mitt andre spm er er angående kapping av løpet. Kor mykje kan eg kappe det utan at det går utover hastighet og presisjon?

Hver cm du kapper på løpet går ut over hastigheta vanligvis. 2-4 msek pr cm du kapper kan du fort miste.

 

Presisjonen pleier ikke bli dårligere av å kappe løp i normale tilfeller (om du ikke kapper unormalt kort, eller om det er en pipe med rar innvendig diameter osv.........)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Demperen er montert og prøveskutt 3 skudd med 650ms 9,3*62 ett behagelig lydnivå.

Men en selger som ikke har vært helt patent....

oppgav feil gjenge dia....

Og leverte med feil dia på bakstykke.....

Men nå er det ordnet.

Blir buksevann på butikkmann.............

 

Er meget fornøyd med denne demperen på min 9,3.

Har kun skutt ett skudd på vilt med den i år, en rev....

Behagelig å bruke både på bane og i skauen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

jeg var innom en lokal våpenbutikk her i eidsvoll, spurte etter Schultz & Larsen Hardcore, og ble nedstemt med engang jeg nevnte den demperen. har har det i sortimanget sitt, men har blitt uenig med importøren om reklamasjon osv, for han hadde hatt inn et 10talls lyddempere som har revnet/sprukket. noe importøren hadde påstått at han hadde gjort monteringsfeil.

 

kan ikke si jeg har hørt så mye dårlig om S&L demperene.

 

har lyst til og sette på en Schultz & Larsen Hardcore TMD 55 Twister på 30-06'n!

 

er jeg nødt til og kappe løpet? hvorfor vil alle gjøre det egentlig? pga ballansen?

Link to comment
Share on other sites

er jeg nødt til og kappe løpet? hvorfor vil alle gjøre det egentlig? pga ballansen?

Nei.

Balansen er en ting, totallengden en annen. Har du prøvd å bære en rifle med full lengde løp og demper montert? Om du hadde, tror jeg ikke du ville ha spurt om dette (ja det er så ille når demperen henger seg opp i greiner, slår i hodet, og rifla hele tiden ønsker å henge oppned).

 

Lett demper, eller kort demper hjelper på denne problemstillingen. Men noen cm løp utgjør ikke bare grammene fra løpsbiten som forsvinner, men også at tyngden av demperen kommer lenger bak mot låsekassen (vinn vinn). Tapet er selvsagt hastighet på kula.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bar børsa til kameraten et stykke i elgjakta, da vi fraktet fram elgen. Han hadde original-løp (ca 60 cm) og frontmontert demper. Den var håpløs å bære, men stort sett pga at den ville svinge rundt på skuldra. Det går sikkert an å forandre litt på med annen reim, og muligens forandre på reimfestet.

Link to comment
Share on other sites

Fikk høre idag at Jakt og Friluft blir/er importør av Shultz og Larsen demperne. Så da kan vi vel se langt etter de danske demperne med den gode prisen. De har vel gitt relativt sterkt uttrykk for tidligere at de ikke ønsket denne demperen særlig velkommen inn på det norske markedet (når jeg har snakket med de ansatte der borte).

Link to comment
Share on other sites

Småkjipt at prisene går opp i grunn, men det hadde de vel gjerne gjort uansett nå som markedsandelene er kapret.

Var heldig å få tak i en ny type TMD-35 twister til tikka t3 lite'en min like før prisene gikk opp.

fikk olav hos pedersens vaabenlager til å kutte løpet på 50cm og gjenge opp. meget pent arbeid og rask levering.

børsa har fin balanse og dempingen føler jeg er helt kurrant (i forhold til størrelse) for en 6,5 :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...