Jump to content

Dansk demper???


Vassbekken

Recommended Posts

  • Replies 775
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Unødvendig sitering fjernet. Kjell Olav

 

Allright, kanskje ikke noe å gjøre selv, har det fra winge våpen som skrive følgende på sin side:

Gjengestykket har utskiftbare gjenger slik at du enkelt kan skifte ut gjengedelen til en annen type gjengemål. Gjengen bryster inn mot selve kroppen på demperen slik at du ikke kan skru gjengestykket for langt inn eller ut. Vi har egne verktøy fra S&L som enkelt kan skifte ut gjengestykket og selve modulene i ett. Helt enkelt genialt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har VMACK-3 og den bygger 9-10 cm. fra gjengeparti og da bruker jeg og kutte det samme og jeg er meget fornøyd med den demperen . Har sammenlignet med andre teleskoptyper og jeg hører ikke forskjell på disse som har underkant 25 cm . totallengde .

Så pga. prisen hadde jeg kjøpt en S&L hvis de har hatt samme konstruksjon for da kunne jeg kjøpt 2 for samme pris som 1. :D

Link to comment
Share on other sites

Da er S&L Hardcore endelig "testet". Det skal sies at dette kun er subjektive meninger, da jeg ikke har måleutstyr tilgjengelig, og heller ikke har prøvd andre dempere nå. Eneste "målepunkt" jeg har er å ha hørt andre lyddempere på banen, bla Hausken og TMM4.

 

Positive:

Det virker som om dempingen er bra. Kunne skyte uten hørselværn, og dette gikk ganske greit. (under tak var det behagelig å ha hørselværn).

Demperen kjølte seg ned relativt raskt. En kar jeg møtte som skøt med hausken std. sa han brukte 30 min for å kjøle seg ned ordentlig. Min var grei nok etter 5-10 (en del kaldere nå, og miragen var ikke fulstendig borte). Det blir merkelig nok også mirage med denne i løpet av 3-4 skudd :roll::wink: , men den slukte også bra Barnaul-flammen. Kun noen gnister kom ut. :lol:

Egentlig veldig fornøyd sammenlagt (men dette er som sagt min første "grov-kaliberet" (.30-06) demper.) Må også legge til at samlingen ikke var blitt dårligere. Beste på 2cm med barnaul @ 100m. Fikk ikke sjekket treffpkt. endring, da jeg hadde tatt av siktet for dreiing av gjenger.

 

Negative momenter:

Den bakerste baflen pluss hvertfall én annen (fortsetter når jeg holderfast bakerste)har blitt løs, og klirrer litt når man rister på demperen. Er ikke mulig å se noen bevegelse, men hører det. Tror jeg ikke bryr meg noe med det hvis det holder seg så lite, men ellers så vil jeg klage...

 

Sammenlagt er jeg ganske fornøyd. Ble egentlig ganske skuffet over klirringen, men egenskapene ellers er etter mitt syn supre. Har før alltid sittet med elektroniske hørselværn på post, nå er ikke disse nødvendig lenger etter mine øyne.

 

Vet ikke om S&L Hardcore (personen) har lyst å kommentere klirringen?

Link to comment
Share on other sites

Var den varm når du testet? Jeg har en teori rundt det

 

Aluminium har større varmeutvidelseskoeffesient enn stål.

(Al=23 E-6, SS=17,3 E-6 1/C)

Om du varmer demperen opp vil aluminium ytterdelen utvide seg mer enn senterdelen i stål. Da vil du kunne få at de er løse ved høye tempraturer og sitter fast ved lave.

 

Det er sikkert ikke lett å beregne ut akkurat hvor hadt presset skal være mellom stålet og aluminiumen vil jeg tro.

Det skal jo fungere mellom -40 og 270 grader celsius. Om den har litt grove toleranser kan det nok ende med det du opplever.

 

Merk: Jeg har ikke regnet på dette men det er fult mulig og dette er kun synsing.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på smygjakt og postering tett på trekkruter er vel metallisk klirring lite ønskelig ?

synes det uansett er lite ønskelig... selv om man kun skyter på bane svekker det kvalitetsfølelsen i mine øyne. Skal sies at det må være helt stille, og riste relativt kraftig for å høre det godt.

Link to comment
Share on other sites

Har en kompis som hadde utrolig godt drag på et rådyr nå i dag. I det han lar skuddet gå, så ser han demperen i kikkerten, på tur ut i skogen. Rådyret står ganske rolig og skjønner lite, før det sakte og pent jogger inn skogen, tilsynelatende uskadd. Skytter ble selvfølgelig ganske perpleks, men får omsider somlet seg til å finne igjen demperen, som vel ligger en 30-40 meter unna.

 

Når han så kommer hjem på kvelden, så skrur han demperen ihopes igjen, for å så å lade opp, og dra avgårde et skudd. Resultatet blir dagens andre runde med krumbaneskyts.

 

Kaliber er 3006 og demperen er en spell ny Hard Core.

 

Kjør debatt.

Link to comment
Share on other sites

Når han så kommer hjem på kvelden, så skrur han demperen ihopes igjen, for å så å lade opp, og dra avgårde et skudd. Resultatet blir dagens andre runde med krumbaneskyts.

 

Første jeg tenker er, hvorfor prøvde han igjen? Når det har skjedd en gang så er det jo helt klart noe feil!

Og når det er sagt så har jeg også henta demper utpå et jorde, da med en Atec!

Link to comment
Share on other sites

1: Gjenge dim?

2: Hvor delte den seg? Eventuelt, spratt den av løpet?

3: Har eier noen formening om hva feilen er?

4: Viss deling skjedde fra løpet, har eier målt største diameter på gjengene på børsa. Og er disse riktigt maskinert?

 

Tror nesten vi må mer opplysninger i tråd med mine spørsmål, om man ska kunne kjøre noen form for debatt på det grunnlaget vi har fått så langt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kula har ikke vært borti demperen. Trykket som gjorde at den delte seg. Å hvorfor var det så dumt å prøve igjen, da demperen er sett over uten synlige feil, gjenger på pipa ble målt, og konstantert at ikke no av det var skjevt?

Det ble testet under sikre omstendigheter, så ser ikke helt grunnen til at det ikke skulle være noe "sjakktrekk"

Link to comment
Share on other sites

Er det en "vanlig" problemstilling at S&L demperne fyker av under skudd? Har nemlig kjøpt en maken, men ikke montert den enda.'

 

Om leser tråden her og hva S&L Hardcore skriver så vil du se at dette har skjedd, og at de har tatt grep for å fikse det.

Alle bakstykkene fra første runde skal byttes ut med nye

Link to comment
Share on other sites

Kula har ikke vært borti demperen. Trykket som gjorde at den delte seg. Å hvorfor var det så dumt å prøve igjen, da demperen er sett over uten synlige feil, gjenger på pipa ble målt, og konstantert at ikke no av det var skjevt?

Det ble testet under sikre omstendigheter, så ser ikke helt grunnen til at det ikke skulle være noe "sjakktrekk"

Nei, når du sier det på den måten... Trodde kula hadde gått borti... Ser gjengene ødelagte ut?

Link to comment
Share on other sites

@sirhitalot

Bare helt ytterst på gjengepartiet som det er såvidt synlig "skade". Synes ikke dette skulle være nok til at den skal dele seg. Slik det ser ut, er det kun helt ytterste del av gjengepartiet som er i "inngrep". Men nå får han en ny og forsterket demper, så får satse på det går bedre da.

Link to comment
Share on other sites

Har en kompis som hadde utrolig godt drag på et rådyr nå i dag. I det han lar skuddet gå, så ser han demperen i kikkerten, på tur ut i skogen. Rådyret står ganske rolig og skjønner lite, før det sakte og pent jogger inn skogen, tilsynelatende uskadd. .............Kaliber er 3006 og demperen er en spell ny Hard Core.

.......

Rådyret burde vel ha ramlet fordi om demperen røk? Kula ville vel være ute av demperen før denne begynner å rakne?

Spell ny hardcore sier du, hadde han ikke prøvd demperen på blink før han skjøt på dyr, kan det være derfor han bommet?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mulig det står andre steder her i tråden, men det er 18 sider å tråle gjennom! Får en denne demperen med 1/2x20 unf gjenger? Interessant om det gjør det. Har denne gjengingen på min .222.

 

Ikke akkuart noen pen demper synes jeg, men jeg har ikke lyst å gi to tusen til for å få en pen en!

 

Har en hjemmelaget, ombygd .22 demper i dag, men denne måtte jeg lete i snøen etter utpå jordet for litt siden da det plutselig bare var bakstykket som satt igjen på børsa... Brodern skal bygge om litt til, så får en se om den holder (den funket utrolig bra, helt til skudd nr 13). Gjør den ikke det er Hard Coredemperen høyaktuell pga pris. Om jeg da heller ikke går for en Alms pga størrelse, selv om den nærmer seg to lapper til.

 

Alms eller denne?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...