Jump to content

Dansk demper???


Vassbekken

Recommended Posts

Jan Sakshaug Sport v/ Stjørdal ( nord trøndelag ) selger disse demperne, og har de på lager.

 

Handlet senest en demper der i forrige uke :-)

 

Søk på Schultz & Larsen ( finn.no ) de har en annonse ut der.. for dere som vil ha en demper nå :)

:wink:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 775
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tenkte ikke på selve demperen. Den har jeg. Kjøpte den hos landrø...men du får vist sånne pakker med 5 ekstra moduller, så lurte på hvor du får kjøpt dem :wink: men mulig det var det du mente? At de du refererte til selger de pakkene? :)

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg ikke lyve på meg at jeg har prøvd demperen, men jeg sitter på noen data fra produsent om disse (tror det er E Moen som har testet).

 

Husker ikke om målingen er gjort ved øret, eller i 90 grader milspec. Kaliberet er 308w.

/10 betyr 10 moduler osv. Som man ser er det fristende å anskaffe seg flere moduler og nøkkler til disse. En modul veier forresten ca 24.3g Husk ny innskyting etter å ha montert på/av moduler av dempere.

 

Hard-CoreTMD 45/10--405 gram--16,0 cm------------- 45 mm--- 31 dB

Hardcore TMD45/6 ---260 gram --12.0cm------------- 45mm ----26db

Hardcore FMD 45/10-- 305gram --16cm--------------- 45mm---- 29db

Hardcore FMD 45/6 ---208gram-- 12cm--------------- 45mm ----25db

Hardcore TMD 45/17---575gram--23cm----------------45mm-----38db

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært på banen å testa hardcoren. Er utrolig fornøyd! Jeg har aldri skutt så godt med 30-06en noen gang på de årene jeg har hatt den. Rekylen er lik null, og smellet var heller ikke galt og samlingene var gode (glemte å måle, men har ikke hatt så gode samlinger med rifla før). Nå har ikke jeg testa andre dempere, så har ikke noen å sammenligne den med. Føler fortsatt jeg kan anbefale demperen basert på min erfaring med den idag.

 

Virkelig fornøyd hilsen

Kjetil A. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Helt klart. Dessuten synes jeg at børser med demper og pipe som er kappet riktig er veldig behagleige å skyte med. Synes det gjør at børsa beveger seg mye mindre spesielt stående og det uten at børsa blir alt for tung hvis du har en lett stokk. Min veier 4380 og er igrunn helt passe for meg til jakt. Liker ikke altfor lette børser :)

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg ikke lyve på meg at jeg har prøvd demperen, men jeg sitter på noen data fra produsent om disse (tror det er E Moen som har testet).

 

Er nok ikke mine data dette. Når jeg testet Hard Core så hadde jeg en teleskop og en frontmontert. Jeg kunne selvfølgelig splittet den ene, men slik ble det ikke da det var mange andre dempere som skulle testes samtidig.

Nå har jeg derimot en hel eske med SL demperdeler, så vi får se utover om det ikke blir forsket litt.

Link to comment
Share on other sites

En modul veier forresten ca 24.3g

Hard-CoreTMD 45/10--405 gram--16,0 cm------------- 45 mm--- 31 dB

Hardcore TMD45/6 ---260 gram --12.0cm------------- 45mm ----26db

Hardcore FMD 45/10-- 305 gram --16cm--------------- 45mm---- 29db

Hardcore FMD 45/6 ---208 gram-- 12cm--------------- 45mm ----25db

Hardcore TMD 45/17---575 gram--23cm----------------45mm-----38db

Her må det i alle fall være en feil i tabellen din. TMD blir 145 gram lettere av å ta bort 4 moduler, mens FMD blir 97 gram lettere. Det kan ikke stemme, da modulene er like.

 

Jeg er mest ute etter en demper som demper litt og ikke nødvendigvis mest, da jeg har kjøpt meg ReSound og mer ser på det med demper som nyttig dersom jeg en dag skulle glemme proppene (noe jeg helt sikkert kommer til å gjøre). Ser at produsenten er aktiv her inne, så da forsøker jeg meg med et spørsmål også. I en annen tråd på Kammeret har han omtalt en miniutgave av TMD og FMD. Hvor finner man info om disse? Er vel ingen vits i å omtale dempere om man ikke vil gi info om dem? Det er spurt i den andre tråden og det er også forsøkt med PM, så jeg undres litt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå har jeg ikke orket å lese igjennom hele tråden igjen, men mener at det har vært nevnt en 35mm hardcore demper.

Denne tror jeg hadde passet ypperlig på .223 rifla mi.

Er klar over at hausken har kommet med en slik, men jeg vil absolutt ha teleskopdemper.

Noen som vet om denne demperen finnes å få kjøpt her i landet? Noen som har den på lager?

Jeg er ikke interessert i å bestille en for så å måtte vente i måneder før jeg får den, skulle helst ha hatt den i går!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ramla av lasset ang disse hardcore demperene. Lurer på å kjøpe ei 375 H&H rifle, og lurer på om en sånn demper er noe å satse på i den rifla?. Ser på nett sidene til Winge at den leveres i 9,5 mm, og ei 375 kule er jo 9,53. Er det noen som har erfaring med sånn demper i et kaliber ala 375?.

Link to comment
Share on other sites

Jeger'n@ jeg vet jeg vet. Men dette er gamle data fra S&L, og jeg har ikke annet å legge ut.

jeg hadde håpet på at de selv kunne legge ut nøyaktig vekt på modulene sine her.

 

Eller kansje noen kan måle vekten på sine uskutte moduler (før krutslammet legger på vekten)?

Link to comment
Share on other sites

S&L leverer SoftCore som frontmontert 25mm, HardCore som 35,45 og 55.

RCC er den eneste av produsentene som leverer en ren teleskopdemper for småkalibre ved siden av S&L PT

 

Jeg har nettopp skutt en haug av små og store dempere med .22 Hornet, .223 Rem og .22BR.

Resultatet peker på helt andre forhold enn med større kalibre, de små og mellomstore demperene gir best ytelse i mange tilfeller!!!

Link to comment
Share on other sites

Schultz & Larsen merket Max 9.5, har i virkeligheten 11mm hull, og vil uten noe problem kunne monteres på en 375. Noe større kaliber enn dette er ikke å anbefale, siden en bør ha såpass med klaring mellom kule og demper, pga. ting nevnt tidligere i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder reparasjonen er det selvfølgelig mulig at forhandler severer en blank løgn, men det ville være oppsiktsvekkende og ekstremt inkompetent!

Den omtalte FMD demper har IKKE været i Danmark. Det vil til enhver tid være billigere at levere en ny, end at sende en defekt til Danmark. Jeg håber at denne information om hvor demperen har været, beroer på en misforståelse mellem kunden og butikken.

Her er det kanskje på tide med en oppklaring fra Hanks venn om forhandler har blitt kontaktet og hva som eventuellt er gitt som forklaring og løsning på problemet?

Fortsatt ingen som har noe nytt her? Det var jo flere som var kjapt på banen når "uhellet" skjedde..

Link to comment
Share on other sites

Aner ikke, men det eneste jeg vet er at sist jeg så vedkommende på banen hadde han en A-Tec demper på børsa.

 

Shit, blir sikkert feil å si dette og kommer sikkert til å få kjeft av dansken som ikke tror på meg.

 

Hej Leon

Selvfølgelig tror jeg på dig når du nu holder dig til den rene ufarvede sanhed :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

må nesten le nårjeg hører om denne dempern, var på andebu på onsdag og plutselig var det en av funksjonerene som var ute på fottur mot skivene,og gjett hva han hadde i handa når han kom tilbake jo en liten dansk en.og levere noe slikt skjønner jeg ikke at dem tar sjansen på.vet hva jeg ikke skal ha det er sikkert.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vurderer mellom TMD 45 og TMD 35. Den skal være til en 6.5x47Lapua med ca 69cm pipe. Det er ikke aktuelt å kappe pipen.

Finner ikke så mye angående TMD 35, bortsett fra at den har mindre diameter enn TMD 45 og veier mindre. TMD 35 er ment opp til 30-06 kaliber.

På grunn av relativt lang pipe virker det fristende med så la vekt på demper som mulig.

 

6.5x47L bruker vel ca 10-15gr mindre krutt enn 30-06, men har høyere trykk.

 

Ville TMD 35 være egnet for 6.5x47L eller er den mest for 222/3 "klassen"?

Innspill?

 

Tore

Link to comment
Share on other sites

Tore,

 

Jeg har en 47 med 62cm løp og har derfor litt mer munningstrykk enn du har. På den er det 2 dempere tilpasset. En kompakt Hausken og en TMD 35. Dempingsmessig kan jeg ikke finne noen forskjell på disse 2, Hausken Std og TMD 45 som alle er prøvd på samme våpenet.

 

Jeg lader hovedsaklig med URP/Rhino 17 bak 123-130grs kuler og ladevekt på 38-39grs. Med såpass lite gassvolum ser det ut til at de kompakte demperne fungerer helt greit.

Link to comment
Share on other sites

Send en mail (snarest) til Ketil hos Sakshaug Sport, de skal bestille dempere fra S&L og kan muligens få skaffet demper med hvilke som helst gjenger du ønsker (innenfor hva det er plass til). Oppgi gjenge dim, lengde på gjengeparti og diameter på pipen samt kaliber.

Er selv i prosessen med å bestille demper med ikke standard gjenger.

 

Tore

Link to comment
Share on other sites

Sauer 150,

 

Takk for godt svar.

Siden du har prøvd flere dempere på samme pipe - er det noen treffpunktendring mellom de forskjellige demperne? Ev er endringen lik/ mot samme område?

Har en 308W med 47,5mm pipe med ASE Utra S-5 demper. Flytter treffpunkt godt ned til venstre uten demper (eller opp til høyre med demper..)

 

T

Link to comment
Share on other sites

Så lengde det er snakk om dempere med symmetrisk design er treffpunktsendringer med demperen av og på - ett spørsmål om vekt og hvordan løpet ditt reagerer på løpsvekt.

 

47 pipa mi som er ei lett 16mm munning rustfri Walther pipe som er montert i en Kimber 84M kasse har ca 10cm forskjell med demper av og på på de 2 minste og ca 15-16cm med de største. Lett å se forskjellene da rifla med de rette kulene skyter 3 sk serier/100m på 6-10mm på 100m med 120grs kulene.

 

130grs kuler skyter ikke fullt så bra - men det antar jeg er grunnet den ekstra rekylen. Seriene med Interbond/Accubond/Norma VLD er i området 12-14mm.

 

Rifla veier ca 2,9kg uten demper og kikkert og er således ingen banerigg og det virker som om kuler opptil 120grs er det som gir det beste resultatet om små grupper er målet.

 

Til jakt er foreløpig 120 Bal Tip den heteste kandidaten, med 129 IB som en god nummer 2. Selvfølgelig må jo 130 Scirocco prøves da BC'n dens, som jo er det eneste saliggjørende i disse langholdstider, er ekstremt bra sammenlignet med konkurrentene.

Link to comment
Share on other sites

- Sauer 150 -

Takk for data! Har du prøvd noen 140gr eller tyngere? Har selv ikke skutt så mye med 6.5x47L pipa enna.

 

-Tommen-

Har du noe mer informasjon om Twister? Kommer den både i 45 og 35? Hva er forbedringen?

 

Har selv bestillt en TMD 35, har behov for en litt sær gjengedim, men S&L skulle vist gjøre sitt beste ifølge importør.

Link to comment
Share on other sites

Twister er sikkert lagervare hos de fleste som hadde besøk av representanter fra S&L i forrige uke. TMD45 twister er lagervare med 14x1 sier annonse her på forumet hos Jaktdepotet. Vil tro det gjelder for flere om du sjekker litt rundt.

 

Mott - nei jeg har ikek prøvd 140grs elelr tyngre i 47'n min. Eirik Etterbrenner hadde endel data for 140grs kuler i Vapentidningen Nr.2(?) i år. Fikk ca 830 med 35-36grs Norma 202 om hukommelsen min er rett. Jeg tar ikke noe ansvar for akkurat den husken da jeg ikke bruker så tunge kuler selv!

Link to comment
Share on other sites

Bildet er det samme som på den vanlige tmd 45, prisen er på 1600kr

 

Utdrag fra brukås sports annonse på finn.no

 

Schultz & Larsen Hardcore TMD 45 Twister - forbedret modell

 

TMD 45 Twister har fått et større innvendig volum (63 kcm mot tidligere 40 kcm) samt en forbedret flammedemper som gjør at demperen ikke skrur seg ut fra løpet.

 

Produsert i aluminium med stålforsterkning i modulene

Bygger 80 mm innover løpet

Total lengde 218mm

Vekt ca 420 gr

 

Forklaring på betegnelsene

Finnes til de fleste kaliber og gjengedimensjoner. For rifler i kaliber 6,5x55 velger du en Max Ø 7 mm-demper, mens du må velge en Max Ø 8 mm for kaliber 7 mm Rem. Mag., 308w, 30.06 osv. En rifle i kaliber 9,3 mm bruker en Max Ø 9,5 mm-demper.

 

Det finnes et antall ulike gjengedimensjoner som brukes på grovkalibrede rifler. De vanligste diameterene er 14 mm eller 15 mm, med gjengeavtand 1 mm eller 1,5 mm. Finkalibrede rifler bruker gjerne 14 mm gjengediameter, mens grovkalibrede rifler (eks 9,3 mm) ofte har 15 mm gjengediameter

Link to comment
Share on other sites

TMD 45 Twister har fått et større innvendig volum (63 kcm mot tidligere 40 kcm)

Det var jo en skikkelig volumøkning. Dersom demperen ikke er noe særlig større utvendig skjønner jeg ikke helt hvordan det er mulig? Det burde jo i alle fall gi markant bedre demping også!

Link to comment
Share on other sites

sauer 150 - har sjekket ladninger i VapenTidningen og de ligger i det området. Jeg har ladet med 140gr Nosler AB men startet noe lavt og arbeider oppover med ladningen. Skal komme tilbake når jeg får skutt mer. (selv om det er litt Off Topic)

 

 

Twister høres spennende ut, hadde vært bra om S&L kunne komme med noe mer informasjon. Ser ut til at vekten er høyere på Twister enn "normal" TMD 45.

 

T

Link to comment
Share on other sites

Hehe, Schultz & Larsen har vel omtrent bransjens dårligste nettsider. Det koster sikkert litt å få i stand, og drifte en skikkelig nettside, men i den tiden vi lever i tror jeg de taper utrolig mye på ikke å ha noe representativt å vise til når folk som surfer nettet etter våpen bestemmer seg for å se om de finner noe om akkurat deres merke. Skjønner ikke hvorfor de ikke tar en oppfriskning av nettsidene. De har sett akkurat slik ut i mange år nå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror egentlig at S&L selger alt de klarer å produsere med den maskinparken de har tilgjengelig. Er ikke heller sikker på at butikken der drives 100% profittmaksimerende; det er godt mulig at noen av de involverte på eiersiden helt enkelt synes det er kult å leve av å bygge bra rifler og ikke vil ta risiko og gi opp kontroll ifb. med oppskalering av virksomheten. Dersom de ikke har problem å selge det de produserer nå er det ikke sikkert de har så stort behov for vanvittig mye bedre markedsføring egentlig. Som forbruker kan man såklart synes at det er kjipt med dårlig og gammel (og lite "glossy") informasjon, men sett fra andre siden kan det være så.

 

Det er jo ikke heller alle vi andre som til enhver tid tar den jobben som er best betalt, jobber mest mulig overtid, konsekvent flytter etter bedre jobb etc......

Link to comment
Share on other sites

Hej

Og jeg beklager meget den sparsomme information.

Vores problem for tiden, er at vi jobber næsten i døgndrift 7 dage om ugen, blot for at følge med det akutte salg.

Selv om vi umiddelbart synes at vi har en rimelig kapasitet, har vi fuldstændigt fejlbedømt salget af dempere. Samtidigt har vi tømt lagrene i danmark af aluminium i de dimentioner vi bruger. For tiden er vi så pressede at vi køber Ø 55mm materiale og drejer ned til Ø45, blot for at få frem det aller mest akutte. Der skulle dog være nye leverancer på vej til vores 3 materialeleverandører, så situationen snart skulle normaliseres.

Angående info om Hardcore Twister, holder vi kortene lidt tæt på kroppen, indtil alle vores forhandlere har fået leveret af denne version. Den indeholder også et par produktionsdetaljer som vi forventer vil inspirere nogle af vores kolegaer, på linje med stålkernerne i aluringene :wink: .

Vi har indtil nu kun fået Twister versionen frem i TMD 45 og TMD55. TMD35 Twister er først klar om ca 14 dage.

Kendetegnende for Twister, er markant forøget volumen i teleskobdelen, dette i kombination med den nyudviklede flammedemper, som automatisk sikre at demperen altid er helt fastspændt, medføre at der er tydelig forbedret dempning på især førsteskud.

Den udvendige form er også justeret.

Alt i alt er der nu tale om en demper der i udpræget grad tager hensyn til "sarte sjæle" :wink:

 

Jeg vil i weekenden forsøge at strikke lidt mere konkrete oplysninger sammen.

 

Nu må i ikke mobbe vores "vintage" hjemmeside. Vi forventer at den vil blive kult, og et eksempel på at man ikke behøver at gøre som alle andre, for at fordoble salget 8):oops:

 

Vi vil hellere jobbe stenhårdt på at producere et ubetinget konkurencedygtigt produkt, som vi hele tiden forsøger at optimere, end vi vil bruge tiden på ligegyldigt markedsførings(gas)

Link to comment
Share on other sites

Håper bilder blir lagt ut av twister modellen når ting blir klart, skjønner noen har tenkt litt med denne. :wink:

 

Førsteskudds problematikk, og tendenser til å skru seg løs, er to av de fem momentene som er de største plagene med en lyddemper (de tre andre er vekt, mirage, og ekstra lengde på våpenet).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...