Jump to content

Trofejakt og "skrytebilder"


seawolf

Recommended Posts

Med den jaktmotstanden som er i samfunnet i dag, trur eg at dei som vil driva trofejakt i Noreg vil møta stadig mindre sympati. Rein kjøtjakt trur eg folk flest har lettare for å akseptera.

 

Og nok ein gong må eg gjenta mantraet mitt: Trofejakt kan vanskeleg kombinerast med prinsippa for moderne viltstell, der målet er å ta vare på dei største bukkane. Noko anna er hegner og liknande der dei har full oversikt over stamma.

 

Hei igjen eies,

 

Kjøper ikke helt denne.

 

Hva er bedere med å kaste trofeet en å henge det opp på veggen som et minne om et staslig dyr.

 

I fjorårets utgave av Elg, hjort og rådyr hadde de en artikkel i fra solum prestegjeld, nær Skien by i Telemark. Her jakter trolig noen av Norges fremste trofee bukkejegere, med flere rådyrgevirer inne på topp ti lista.

Deres filosofi er beskrevet på denne måten i bladet.: Vi vil heller skyte 2 riktig store bukker fremfor 10 små. Samtidig er de opptatt av og ta ut veibukker som fort kan ende sine dager på panseret til en bil. De uttaler vidre at de aldri skytter geiter så lenge de ikke er skaddet eller er urgamle. Skal du ha mye bukk i terrenget, må det også finnes en god bestand med geit.

 

Disse gutta gjenomfører en forvaltning som tar sikte på store trofeer, og sparer geitene, og de har gjort det med stor suksses igjenom flere tiår nå. Ikke mange jaktterreng i Norge som kan måle seg med dette i henhold til hverken vilttetthet heller størrelsen på trofeene.

 

Jeg blir ikke med på og fordømme, hverken måten de forvalter terrenget på eller at de driver med trofeejakt. Ei heller trofeebildene som ble publisert i samme blad.

 

Du har imiddlertid rett i at store avlsokser/ bukker er mangelvare i mange norske storviltterreng, og at de i forvaltnings sammenheng bør spares mange steder, med bildet er ikke svart eller hvit. Mange gråtoner her.

 

Kjøttjegere og trofee jegere har levd godt sammen i hundrevis av år og tror og håper de vil gjøre det også de neste hundre årene.

 

I mine øyene har ( rein kjøttjakt og rein trofeejakt ( de fleste av oss er vel et sted midt i mellom)) all seriøs forvaltning livets rett. At rein kjøttjakt skulle kunne påvirke jaktmotstanderenes syn på jakt har jeg ingen tro på.

Tror mere på opplysende arbeid, forklare sammenhenger og høstningsprinsipper. Nødvendigheten av jakta osv.....

 

Selv er jeg stolt av både viltmiddagene jeg serverer og trofeene jeg har hengende i peisestua.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 223
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

merkel95s: Eg har tidlegare skrive klart og tydeleg at "Afrika-jakt" uttalar eg meg ikkje. Reknar med at dette forumet også er ope for dei som ikkje skal på safari-jakt. Nokre "PH-arar" finst det i alle fall ikkje i "mitt" jegermiljø. Men trofejegerar finst det - kanskje mest i kombinasjon med kjøtjegerar.

 

STUBBERUD: Må berømma deg for høflege og ikkje-arrogante innlegg :)

 

Eg forstår det du skriv. Likevel må eg nok ein gong poengtera at for meg er moderne viltforvaltning og trofejakt på kollisjonskurs. Men eg respekterer at andre har eit anna syn. Likevel trur eg at trofejegerar lett kan provosera fram jaktmotstandarane. I tilfelle nokre skal driva med det, bør dei absolutt visa diskresjon i media.

Link to comment
Share on other sites

@eies - Jeg tror ditt utsagn om at trofejakt og moderne viltforvaltning ikke er forenlig er grunnleggende feil.

Nå er jeg ingen spesialist på dette, men har etter noen år på jakt og endel lesing av diverse literatur kommet til at virkeligheten er litt mer nyansert.

Innen viltforvaltning er det motetrender og revirstrid mellom ulike synspunkt, derfor svinger forvaltningsmodellene alt etter hvem som styrer. Hvem som har rett blir det ikke enighet om, og fremtidenvil kansje gi oss et svar.

 

Det finnes noen fakta, ett av de er at store hanndyr er nødvendig for å styre brunsten hos hodyra. Derfor er det ikke omstridt at en bestand må ha noen store hanndyr.

 

Så til virkeligheten, de områdene som satser utelukkende på å produsere trofeer har flere og større hanndyr enn områder som drives etter "moderne viltforvaltning". Hvorfor? - jo de skyter ikke bort ungdyr som kan bli store. Kun små pinglebukker skytes før de når voksen størrelse. Derfor kan det i disse områdene år etter år skytes store bukker, uten at det går ut over viltstammen. Ett stort hanndyr kan bedekke flere hunndyr, og da har man en stamme der de beste genene bringes videre.

 

I det du kaller moderne viltforvaltning skal de skytes kalv, ungdyr og noen få voksne dyr. Dette innebærer at en stor del av det potensielle avlsmaterialet skytes bort før det når voksen størrelse, og tilfeldigheter avgjør hvilke bukker som vokser opp. Dermed kan bukker som normalt ikke holder mål kunne pare seg.

Skal man få store dyr må de få lov til å vokse opp.

Dette er selvfølgelig noe forenklet, men dette er en forvaltningsmodell som har vært prøvd, og som virker. Det er også den modellen som virker i Afrika på jaktområdene der.

Tidligere i tråden ble det nevnt et rådyrområde med samme filosofi, der er det store bukker hvert år, det er det ikke alltid i andre områder.

Den riktige forvaltningen er etter min mening å skyte ut skrapdyr og dyr som er små, og som ikke kan bli gode avlsdyr. Det er meningsløst å drive jakt på de største kalvene og de største småbukkene, det er disse som har potensiale for fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Per-S: Vil først poengtera at eg uttaler meg om vanlege, norske jaktterreng - ikkje hegner, parkar og Afrika-jakt.

 

Jo, eg kjenner til at det er ulike retningar som ynskjer å få fram at KUN DEI har svaret på kva som er god viltforvaltning. Ma. har eg lese om ein modell som etter det eg hugsar hadde som hovedpoeng å spara yngre bukkar ut frå teorien om at desse skulle verta morgendagens storbukkar. De stride lærdes, er min lett fleipete kommentar til dette.

 

Eg har eit par innvendingar: At jegeren skal "plukka ut" pingledyr/skrapdyr/returbukkar går kanskje greitt i ein park eller ei hegn, det veit eg lite om. Ute i marka, ved td. drivjakt i brattlendte vestlandslier er dette mykje verre.

 

Tidlegare var eg stolt og imponert av eit stort og vakkert gevir. Etter kvart har eg vorte meir vemodig av eit slikt syn. Men for all del: Eg ynskjer ikkje å vera gledesdrepar - gled dykk gjerne over trofeet dykkar! (Om eg klarer å la 18-taggaren gå om han kjem på posten min, er ein heilt annan ting. Men eg håpar at eg etter kvart greier det...)

 

Kva er forresten største prestasjonen jegermessig: Å skyta ein "blind og døv" brølehjort, eller ei var og forsiktig kolle... :?:

 

Så til virkeligheten, de områdene som satser utelukkende på å produsere trofeer har flere og større hanndyr enn områder som drives etter "moderne viltforvaltning". Hvorfor? - jo de skyter ikke bort ungdyr som kan bli store. Kun små pinglebukker skytes før de når voksen størrelse. Derfor kan det i disse områdene år etter år skytes store bukker, uten at det går ut over viltstammen. Ett stort hanndyr kan bedekke flere hunndyr, og da har man en stamme der de beste genene bringes videre.
Ja, dette er den eine forklaringa. Ei anna forklaring er at nokre av desse områda (som eg kjenner litt til) er vinteropphaldstader. Her vert det spara ei skræmande og altfor stor stamme med småvaksne dyr. Men desse enorme mengdene pingle-koller, trekkjer inn dei store og kraftige bukkane frå naboområda. Eg er klar over at alle ikkje er einige i dette, men forlaringane til dei store utleigefirma er ikkje noko meir truverdige heller. "Aktiv viltpleie" vert det visstnok kalla. Dette er eit stort og omstridt problem her hjå oss. Har møtt skuldingar om sjalusi, misunnelse og det som verre er. Svært trist er dette.

 

 

Gevirkonkurransar og foto av dei store trofea soman med jegeren, er eg redd kan vera med på å øydeleggja for oss jegerar i framtida. Slike ting må difor tonast ned mykje. Kjøtjakt trur eg det er mykje lettare å få forståelse for - blant alle dei som ikkje jaktar.

Link to comment
Share on other sites

[Gevirkonkurransar og foto av dei store trofea soman med jegeren, er eg redd kan vera med på å øydeleggja for oss jegerar i framtida. Slike ting må difor tonast ned mykje. Kjøtjakt trur eg det er mykje lettare å få forståelse for - blant alle dei som ikkje jaktar.

 

 

Tror nok mange jakthistorier her ville blitt fattige om ikke vi kunne hatt med bilder av jegeren med det skutte dyret. Det blir liksom ikke helt det samme å lese ei jakthistorie og samtidig se på bilder av ett kjøttstykke. Regner med at det er slike bilder som den såkalte kjøttjegeren liker.

Link to comment
Share on other sites

G.Larson: Eg ser at du prøver å vera morsom på kjøtjegeranes bekostning. Det må du berre vera.

 

Eg er ikkje så bekymra for jakthistoriane - dei greier seg nok. Eg er mest oppteken over at jaktmotstandarane ikkje skal få meir vatn på mølla. Og så ynskjer eg at me skal ha ei sunn og livskraftig viltstamme med friske og kraftige dyr.

Link to comment
Share on other sites

(...)Mulig jeg oppfattes som om jeg går i forsvarsposisjon, men når det gjelder mange "motargumeter", antas det og konklusjonene bærer tydelig preg av det.

(...)

Greit nok at folk har motforestillinger til trofejakt og den jaktindustrien som florerer i mange land, og at en selv ikke kunne tenkt seg å jakte på denne måten.

Men det blir litt for banalt når de av oss som finner glede og spenning i slik jakt blir tillagt en god del negative menneskelige egenskaper.

Det generaliseres over en lav sko, og det kommer katagoriske utsagn som mangler hold i virkeligheten.

Det virker også som om det er de som ikke har utøvd slik jakt som har de sterkeste meningene/motforestillingene.

Jeg har kun argumentert ut fra de få turene jeg har hatt i utlandet og mine erfaringer i så måte.

 

Angående <"motargumenter", antakelser, derav pregede konklusjoner og kategoriske utsagn som mangler hold i virkeligheten> finnes muligens forklaringen i ett av åpningsspørsmålene:

Det som kunne vært interessant er å få vite HVA det er som virker enten frastøtende, provoserende, uetisk eller hva det nå måtte være?

 

Jeg merker meg også denne setningen: "Det virker også som om det er de som ikke har utøvd slik jakt som har de sterkeste meningene/motforestillingene.", og det opplagte svaret mitt er at det kanskje er derfor de ikke har utøvd slik jakt? Jeg mener å ha hørt at "-Man trenger ikke å ha drept noen for å ha en mening om dødsstraff"

 

-Hvis du virkelig var ute etter ekte argumenter og null synsing skjønner ikke jeg noe lenger; temaet er jo en fullt lovlig aktivitet.

 

Det eneste betenkelige moralske området i temaet som faller noe utenfor lovverket er jo som flere, og særskilt eies, har påpekt: viltforvaltningen.

Denne forekommer meg noe eksperimentell og usammenhengende, og selv om jeg ikke har verken oversikt eller spesielt god snøring vil jeg lene meg såpass tungt på Darwin at jeg selv i min tilstand tør å spytte ut en påstand som jeg tviler på kan motbevises: -Hvis bare de største og "flotteste" dyra i en bestand blir tatt ut, vil du i.l.a. en 10-10000årsperiode (alt etter bestandens størrelse bl.a.) få en bestand med mindre og "mindre flotte" dyr.

Link to comment
Share on other sites

Eg trur det er ein stor styrke for jegerstanden at det fins forskjellige syn på dette. Vi er, og bør vere, ei mangfoldig gruppe. Det må ikkje vere slik at vi som jegerar skal vere programforplikta til å meine ditt og datt, for å redde jegerstandens rykte. Då har ein på defensiven i utgangspunktet...

 

Eg trur ikkje det er noko i vegen for å kombinere "god" viltforvaltning og trofèjakt. No må ein hugse på at kva som er "god" viltforvaltning endrar seg til stadigheit. Og at det som er "bra" no, kan vere "håplaust" om 20 år, med nye syn på ting og ny kunnskap.

 

Det er egentlig ikkje noko hokkus pokkus å spare mindre bukkar, slik at fleire bukkar vert store. Då får ein fleire trofe, og ein får solid bukkeandel i stammen. Altso å legge avskytingsfordelinga omtrent som før, men spare bukkar frå 6 til 11 taggar. Andelen bukk i uttaket blir sikkert litt lågare, men ein har sjans til å få fram nokre solide gevir. Enten ein vil skyte desse sjølv, eller selge dei til blodpris som eksklusiv jakt med 1:1 guiding. Kan vere gode pengar der for ein grunneigar!

 

So lenge ein har ei vetig fordeling på resten av uttaket, so går dette fint hand i hand med det som vi i dag kallar ei god forvaltning. (Eg tenker her mest på hjort, men vil tru det kan overførast til elg og rådyr).

Link to comment
Share on other sites

Selv blandt de profesjonelle innen jakt/safariindustrien i Sør Afrika er det delte meninger om klientellet som kommer for å jakte.

Noe denne kopien fra en annen jaktside jeg frekventerer viser.

 

Jeg har i grunnen ikke tenkt særlig over hvordan Outfitterne og PHéne ser på oss klienter, men tydeligvis er vi ganske så forskjellige.

For min egen del betyr størrelsen på trofeet lite, det er jaktopplevelsen og eventyret som teller.

 

 

Leeukop Safaris

Location: Zululand

 

HUNTER vs COLLECTOR?

I always place hunters in one of two categories, Hunter or Collector.

 

Unfortunately there seems to be an ever growing number of Collectors out there today who are always competing with friends and colleagues as to who has the most "inches". As a PH I do not enjoy guiding a Collector, as the whole essence of the hunting experience is lost in the chase for "inches".

 

The most satisfying client is the Hunter who wants to experience the total hunt; enjoying the bush, stalking and generally pitting his/her skills against that of the animal. The Hunter is happy with a good representative of the species, and takes great satisfaction in the memories of the total hunting experience. Invariably you build a long lasting friendship with the Hunter, but you never seem to hear from the Collector again who has moved on to the next big trophy.

 

Hunter vs Collector? The Hunter wins hands down in my book!

__________________

NIEL

Leeukop Safaris - South Africa

Link to comment
Share on other sites

Jakt er å komme seg tett inn på dyret, uten å bli oppdaget. Du trenger ikke målebånd for at det skal bli spennende.

 

Samme har jeg hørt fra jaktarrangører når det gjelder seneste tids mote med langholdsskudd. "That's not hunting, that's shooting." Og det kan man gjøre på bane.

Link to comment
Share on other sites

Eg trur det er ein stor styrke for jegerstanden at det fins forskjellige syn på dette. Vi er, og bør vere, ei mangfoldig gruppe. Det må ikkje vere slik at vi som jegerar skal vere programforplikta til å meine ditt og datt, for å redde jegerstandens rykte. Då har ein på defensiven i utgangspunktet...

 

Eg trur ikkje det er noko i vegen for å kombinere "god" viltforvaltning og trofèjakt. No må ein hugse på at kva som er "god" viltforvaltning endrar seg til stadigheit. Og at det som er "bra" no, kan vere "håplaust" om 20 år, med nye syn på ting og ny kunnskap.

 

Helt enig med Vestlandsjeger i dette :!: Ja takk, begge deler.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Ja, eg er heilt einig i at me ideelt sett har ulikt syn på kva som er "rett" måte å jakta på - td. trofejakt eller kjøtjakt eller begge deler. Er også einig i at det som viltforvaltningsmyndigheiten seier er "rett" måte å jakta på - det kjem heilt sikkert til å variera. Det er flott at folk gler seg over eit flott trofe, sjølv om slikt gir meg meir ei kjensle av vemod...

 

Men med den jaktmotstanden me møter i opinionen, trur eg det er klokt å tenkja over kva slas "omdømebygging" me driv med som jegerar - for å bruka eit utslite uttrykk.

Link to comment
Share on other sites

Det er noe som ikke stemmer med argumentasjonen når det gjelder trofejakt og viltforvaltning.

I en normal avskytingsplan for hjort skal det skytes: en bukk, en voksen kolle, en 1 1/2 års bukk, en 1 1/2 års kolle og en kalv.

Det betyr at 3/5 av uttaket skjer på ungdyr der det er mest tilfeldigheter hvilke dyr som blir skutt. Det er altså ikke de "beste" dyrene som lever opp, det blir en for for bingo. Hva dette fører til over tid er usikkert, men det er en modell som er optimaliserert ut fra ett sett kriterier. Det er ikke alle som er enig i kriteriene. Det er også en svakhet med dette, det er lett å identifisere en spissbukk, og de går vanlighvis ikke sammen med erfarne koller. Derfor blir det som oftest skutt full kvote av spissbukk.

 

De områdene som ønsker større trofeer lar alle bukkene vokse til potensialet kan vurderes, og det fører til at stammen har en større andel voksen bukk. En slik forvaltning har blitt drevet noen steder med hell, og eies kommentarer om hegn og Afrika er en avsporing, dette har vært drevet i områder i Norge, og har fungert, eksempel er rådyrterreng som omtalt i artikkel referert tidligere i tråden.

 

Konklusjonen er klar, ønsker vi flere store bukker så må vi la være å skyte små bukker.

Aksepten i samfunnet blir nok den samme så lenge vilstammen blir forvaltet på en god måte. Personlig synes jeg det er bedre at bukkene skytes når de er fullt utvokst istedet for å sjøldaue og rotne i terrenget.

Personlig så jakter jeg for opplevelsene og kjøttet, men dersom dyret har gevir eller skinn så synes jeg det er fint å ta vare på dette som et minne.

Link to comment
Share on other sites

Per-S

Konklusjonen er klar, ønsker vi flere store bukker så må vi la være å skyte små bukker.

 

Jeg er ikke så sikker på om jeg er med på denne konklusjonen. Selvsagt har alle store bukker vært små bukker en gang, og skyter man alle de små så blir det ingen store. Det er logisk.

 

Men emm så skal man skyte de små dyrene, være seg kalver, koller, fjordyr eller bukker. På denne måten vil man fremavle store dyr, der bukkene blir store som fullvoksne dyr. Er ikke verre enn det.

 

Og selv om det er vanskelig å vurdere størrelsen på dyrene i jaktøyeblikket, så lar det seg gjøre til en viss grad. Særlig på bøjakt - igjen ser man fordelene med denne jaktformen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her er det divergerende meninger. Men etter mange år i skogen, så er jeg sjelden i stand til å vurdere en spissings potensiale til å bli stor.

Det er betraktelig lettere å se dyrets kapasitet til å bli storbukk som to eller tre åring.

Dersom vi hadde forvaltet hjorteviltet etter de prinsipper som man ser på de STORE Afrikanske jakt farmene (der lar men ung bukkene utvikle seg før man avgjør om de skal taes ut eller bli trofé bukker) så hadde vi fått mer storbukk i terrengene.

Stammen av hjort må reguleres ved utakk av hunndyr.

Link to comment
Share on other sites

Det sies at man, ved å spare de "største" individene, vil utvikle en stamme med "større" individer.

 

Forholdet mellom en voksen kar og en unggutt sier ingen ting om deres relative størrelsesforhold.

 

Ved å ta ut de unge, og spare de eldste, vil man bare la de gamle bli ennå eldre, samtidig som man sørger for å holde den genetiske variasjonen på et minimum. Man sikrer da minimale muligheter for endringer i stammen, også når det gjelder muligheter for å utvikle "større" individ.

Link to comment
Share on other sites

Det sies at man, ved å spare de "største" individene, vil utvikle en stamme med "større" individer.

 

Forholdet mellom en voksen kar og en unggutt sier ingen ting om deres relative størrelsesforhold.

 

Jeg har også hørt denne, og vil bare gjøre det klart at jeg i mitt tidl. innlegg snakker om nettopp relativt størrelsesforhold, og ikke alder.

Link to comment
Share on other sites

så hadde vi fått mer storbukk i terrengene.

 

Storbukk i terrengene er ikke noe man får tildelt etter en sosialistisk rettferdighets formel. Mengden storbukk i terrengene har mest av alt å gjøre med hvordan vi jakter. Blir de skremt stikker de av. Kan man jakte uten å skremme dyr og lar det vere noen hundyr igjen, kommer bukkene.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest diverse tråder her inne om trofeer og jakt med eller uten langt hold, tror jeg nok at jeg vil avstå fra å legge ut bilder av trofedyr eller dyr i det hele tatt.

 

Men jeg er enig i at viltforvaltningen har ett og annet å lære av Sør-Afrikanske farmere

 

Viss ein ser "logisk" på det, så er det ein større prestasjon, jegermessig, å skyta ei var kolle enn ein brøle-bukk.

 

I dagens samfunn trur eg at bilete av "trofedyr" kan gjera ein god del skade i opinionen. Så heilt einig med deg: Du gjer truleg klokt i å la vera å leggja ut slike bilde.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest diverse tråder her inne om trofeer og jakt med eller uten langt hold, tror jeg nok at jeg vil avstå fra å legge ut bilder av trofedyr eller dyr i det hele tatt.
Så heilt einig med deg: Du gjer truleg klokt i å la vera å leggja ut slike bilde.

 

Ellers så kan ein krumme nakken og drite i kritikken, ein treng ikkje ta seg nær om det er ein eller annen som kommenterer sånne bilder.. Det er gansk logisk at enkelte ikkje er einig med deg i at dette er riktig, og etter det ein kan sjå i det siste, så er det ikkje alle som legg ein 50 øre i mellom for å ytre ein meining om det heller. Men ein er ikkje nødvendigvis nødt til å la seg vippe av pinnen av den grunn, det går an å oversjå enkelte ting også...

 

Dere kan spørre Poacher om han lar seg kue av ein eller annen som skulle tilfeldig vis ikkje like jakta han driver med.. Fortsatt så er han innstilt på å lage nye tråder om dette. Det synst eg er ein god innstilling..

Link to comment
Share on other sites

Mauser 68: Ein kan:

 

1) Avvisa jakt-kritikken. Fortsetja som før. Gjera som ein alltid har gjort. "Eg gjer det EG meiner er rett"

 

2) Leggja seg "flat" for jakt-kritikken. Beklaga at ein hittil har funne glede i å gå på jakt. Lova at ein hermed skal melda seg inn i NOAH og arbeida for å skaffa forsømde kattar nye heimar.

 

3) "Den gyldne middelveg" Lytta til jakt-kritikken. Prøva å tilpassa seg, men utan å gi avkall på jakt som ein tradisjon som har følgt menneska i alle år. (td gi avkall på å bruka levande agn/åte, den "engelske revejakta mm.)

 

Personleg er eg overtydd om at 3) er den mest hensiktsmessige vegen.

 

(Og er det ikkje "jegermessig" ein større prestasjon å skyta ei kolle enn ein kåt, døv og halvblind "brølebukk" ...)

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest diverse tråder her inne om trofeer og jakt med eller uten langt hold, tror jeg nok at jeg vil avstå fra å legge ut bilder av trofedyr eller dyr i det hele tatt.
Så heilt einig med deg: Du gjer truleg klokt i å la vera å leggja ut slike bilde.

 

Ellers så kan ein krumme nakken og drite i kritikken, ein treng ikkje ta seg nær om det er ein eller annen som kommenterer sånne bilder.. Det er gansk logisk at enkelte ikkje er einig med deg i at dette er riktig, og etter det ein kan sjå i det siste, så er det ikkje alle som legg ein 50 øre i mellom for å ytre ein meining om det heller. Men ein er ikkje nødvendigvis nødt til å la seg vippe av pinnen av den grunn, det går an å oversjå enkelte ting også...

 

Dere kan spørre Poacher om han lar seg kue av ein eller annen som skulle tilfeldig vis ikkje like jakta han driver med.. Fortsatt så er han innstilt på å lage nye tråder om dette. Det synst eg er ein god innstilling..

 

Selsagt kan jeg krumme nakken jeg og, men man kan jo spørre om det er verdt det.

Å dele bilder og opplevelser med en gjeng 14tisser, og rikssynsere som har 100 mulige negative vinklinger er ikke noe all right.

At noen er enig eller uenig speiler jo faktisk befolkningen og demokratiet.

Hvis jeg avstår fra og legge ut trofebilder er det min avgjørelse, og min alene.

Jeg synes det er OK med trofebilder på nettet, men det er ikke OK å få hetsemeldinger og annen dritt¨, da er det lett å velge det som gir minst ubehag

Link to comment
Share on other sites

Vi vil nok alltid ha jaktmotstandere i Norge uansett om det legges ut bilder av dyr eller trofé.

Heldigvis jeg motstanderne i klart mindretall i Norge. I flg. TNS-Gallups Natur- og miljøbarometer i fjor var 74% av befolkningen positiv til jakt og jegere. 79% har tillit til at jakten foregår humat. Dette er flotte tall for norske jegere. Gleden ved å skyte et flott trofe er det ingen på dette forumet (eller andre steder) som skal ta fra oss! :wink:

Oppfordrer alle til fortsatt å legge ut "skryte" bilder av dyr og trofé!

Samboeren leser masse interiørblader. Hun viser meg stadig flere interiørbilder av rom med et trofè på veggen. Det viser seg at det er "inn" med dyr på veggen! Som et resultat av det henger faktisk Springbucken i stua. :D

Link to comment
Share on other sites

3) "Den gyldne middelveg" Lytta til jakt-kritikken. Prøva å tilpassa seg, men utan å gi avkall på jakt som ein tradisjon som har følgt menneska i alle år. (td gi avkall på å bruka levande agn/åte, den "engelske revejakta mm.)

 

Personleg er eg overtydd om at 3) er den mest hensiktsmessige vegen.

 

(Og er det ikkje "jegermessig" ein større prestasjon å skyta ei kolle enn ein kåt, døv og halvblind "brølebukk" ...)

 

Det er godt mulig det Eies, men fortsatt skulle det vel være ein muligheit for å stå for det ein gjer også ?

 

Og jegermessig prestasjon som du nevner her, det er klart ein halvgal bukk er eit lettere bytte enn ei kolle. Men det er fleire ting som er fordeler med å skyte ein bukk kontra ei kolle. Og det er mange som heller meir i den retningen enn prestasjonen i seg sjølv. Ein del jaktert for trofe, ein del jakter for å fylle opp fryseren mest mulig til vinteren.. Og når ein betaler det samme for ein kalv, kolle eller bukk, seier det seg sjølv kva dyr som gjer mest for pengene.. Så det er fleire aspekter ute å går her..

 

Selsagt kan jeg krumme nakken jeg og, men man kan jo spørre om det er verdt det.

Å dele bilder og opplevelser med en gjeng 14tisser, og rikssynsere som har 100 mulige negative vinklinger er ikke noe all right.

At noen er enig eller uenig speiler jo faktisk befolkningen og demokratiet.

Hvis jeg avstår fra og legge ut trofebilder er det min avgjørelse, og min alene.

Jeg synes det er OK med trofebilder på nettet, men det er ikke OK å få hetsemeldinger og annen dritt¨, da er det lett å velge det som gir minst ubehag

 

Nei det er ikkje moro å få ein tråd med flotte bilder og historie full av dritt. Men det er fleire måter å ordne dette på. Hvis du skriv tydelig og klart at denne tråden IKKJE skal inneholde verken kritikk, eller diskusjoner rundt jakta og bildene dine, så er det også mykje enklare å kontakte ein moderator og få sletta vekk sånt søppel også. Det er litt opp til den enkelte trådstarter også å bestemme kva ein vil. Hvis du gjer det på den måten, så har faktisk du muligheit til å rapportere inn og få fjerna dei innleggene som du ikkje vil ha i tråden også.. :)

Link to comment
Share on other sites

Nei det er ikkje moro å få ein tråd med flotte bilder og historie full av dritt. Men det er fleire måter å ordne dette på. Hvis du skriv tydelig og klart at denne tråden IKKJE skal inneholde verken kritikk, eller diskusjoner rundt jakta og bildene dine, så er det også mykje enklare å kontakte ein moderator og få sletta vekk sånt søppel også. Det er litt opp til den enkelte trådstarter også å bestemme kva ein vil. Hvis du gjer det på den måten, så har faktisk du muligheit til å rapportere inn og få fjerna dei innleggene som du ikkje vil ha i tråden også.. :)

Er dette Styrets innstilling?

 

Jeg er nemlig relativt sikker på at jeg kunne laget en omstendelig bildetråd om etellerannet såpass hårreisende emne at samtlige lesere hadde gått helt av skaftet - uten å bryte noe forumreglement overhodet. Det er selvfølgelig ikke noe jeg har interesse av å gjøre i praksis, men det virker litt merkelig hvis jeg kunne reservert meg mot all kritikk, rettmessig eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det har iallefall blitt praktisert i tråder tidligere, men om dette har blitt tatt opp til vurdering i styret, er eg ikkje sikker på. Men ein trådstarter bør ha ein viss innflytelse på kva han vil ha i sin tråd, det synst eg er temmelig logisk iallefall.

Men eg skjønar kor du vil og eg veit at modereringa då ikkje blir direkte på grunn av regelbrudd, men hvis ikkje ein bruker kan ha ein viss innflytelse på kva han vil ha i sin tråd, så blir det litt for dumt. Og skriv han dette i sin første post, så har han til ein viss grad satt også lista på den tråden, synst du ikkje ?

Link to comment
Share on other sites

Nei, er nok uenig med deg der.

 

Rent teoretisk mener jeg det er misforstått å tro at man kan beholde råderetten over noe som helst man publiserer frivillig på nettet. Idet man trykker "OK" frasier man seg i praksis eierskapet til eget åndsverk.

 

I tillegg er jeg skeptisk til å gi en diskusjonsstarter for mye råderett over diskusjonen, og blir på generelt grunnlag vettskremt av alle forsøk på å begrense legitim kritikk.

 

Men uansett: dersom man ønsker å dele velskrevne jakthistorier og samtidig begrense tilbakemeldingene - er ikke Portalen et glimrende sted?

Link to comment
Share on other sites

Vel at du ikkje har 100% råderett på ein tråd, det er eg einig i deg med. Men hvis ein trådstarter ber om at han ikkje vil ha verken kritikk eller diskusjoner, så er følgende mulig å gjere 1 av 2 ting :

 

- Splitte ut kritikk og diskusjoner i ein eigen tråd for dette. Så kan folk diskutere og kritisere innenfor forumets regelverk.

- Eller rett å slett slette innleggene, fordi trådstarter allerede har bedt om at dette ikkje skal skje.

 

Sistnevnte kan kanskje virke som ein smule kritikkverdig, men hvis enkelte skal orke å lage verdifulle tråder, so er det nesten nødvendig å kunne setta litt begrensingar også.

Og for å ha sagt det, dette er mine personlige syn på tingenene. Men det kunne kanskje vore ein ide å tatt opp med styret og moderatorene, for det er nok med synsere som i grunn gjer sitt for å dempe skrivegleden til enkelte her inne..

Link to comment
Share on other sites

Nei nå er vi kommet langt ut i jaktsesongen og i tråden som omhandler trofeer og skrytebilder er det kun syting og klaging :twisted::twisted: Nei slutt å vær verdensmestere karer og sleng inn bilder av store og små trofeer. Vi klarer vel og unne andre enn oss selv å skyte vilt av ymse slag, selv om det går dårlig for oss selv iblant..... Det må jo være derfor enkelte må klage på denne tråden :shock: Fortsatt skitt jakt til alle i hele Norge. Og JEG håper iallefall på et gulltrofee i år :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ok. Eg er ikkje sikker på kva eit trofe EIGENTLEG ER, eller skal symbolisera. (Kanskje nokon kan hjelpa meg...) Men viss det skal vera eit symbol på ein eller annan PRESTASJON, då bør i alle fall eit kolle-trofe vera meir verdifullt enn eit storbukk-trofe. Og kolle-trofeet bør difor gjera krav på meir "poeng" - av ulike slag :idea:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Gjenoppdaget dette klippet.

 

Her er alt fra både trofejakt og ettersøk og filmen kan vel karaktriseres som skikkelig action!

 

Lion charge on PH Ron Crous hunting with Johan Calitz Safaris in Botswana. Ron uses his .450 Watts to drop the lion. The lion had been previously wounded in a leg or foot and was being followed up by the client's husband, PH Ron Crous and another hunter.

 

Klippet er postet tidligere og er vel litt OT i tråden men....

 

Ha en god kveld!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Edit. Fjernet sitering

 

Med all respekt for din personlige mening om dette John Doe #1 MEN hva er så klassisk skryt med dette klippet? Og hva er krampaktig forsøk på å vise seg som mannfolk?

 

Slik jeg ser det så gjorde jegerne ALT rett. Kanskje til og med det eneste rette!

 

Når det er sagt så bør det vel kanskje opplyses at dette var et ettersøk på en såret/påskutt løve. Og det burde vel kanskje vert opplyst når jeg postet linken.

 

Hmm.

Er jeg en tanke lettantennelig i dag? Beklager i så fall dette!

Link to comment
Share on other sites

OT. Men siden det gikk en tråd på sikkerhet og risiko for "vådeskudd"

Her er alt fra både trofejakt og ettersøk og filmen kan vel karaktriseres som skikkelig action!

Flere enn meg som syntes det var mye folk på kryss og tvers og veiving med børser her? HAn som skyter løven (og får den i fanget) har jo også stilt seg opp for å bli enten skutt bakfra eller overfalt av pus, så han har det jo på vei.

Synes ikke det ser veldig imponerende ut. Omtrent like imponerende som å få en kraftig sladd fordi en kjører som et svin, men hente seg inn igjen med 220 i puls, men spektakulært, det er det. Med min erfaring fra norsk jakt hadde jeg uansett ikke turt å sitte der han satt - og det er ikke pga. løven.

Men et eller annet må da ha gått galt, når løven må skytes på 1m hold.

 

 

Rino, er du ikke enig i at man bør etterstrebe mer ryddig formasjon når en er både væpnet og stresset? Og praktisere mere "sikker retning"? Dog har de stort sett fingrene ute av avtrekkerbøylen når de går/løper. Kalde er de nok og siden de har blitt tatt med på løveettersøk. Sånn sett er nok dette tryggere enn om et norsk elgjaktlag skulle gjort noe lignende.

 

At PHer er kalde får vi forresten se her

Dustete bueskytter forøvrig!

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hei M67.

 

Artig at du er oppmerksom og kritisk.

 

For en Norsk gjennomsnittsjeger eller elgjeger kan det nok kanskje se uvanlig ut og kanskje vel heftig, men jeg tror nok at de har mer enn nok kontroll på både seg selv og våpen.

Hva du sikter til ang sikker retning er jeg ikke helt sikker på? Tenker du på at de setter seg i vifteform?

I så fall så vet de nok også nøyaktig hvor ”katten” befinner seg og bruker nok vettet men hensyn til andre jegere skal du se. Det er for øvrig vanlig å danne ei rekke i vifteform når slike pusekatter skal avlives i et ettersøk.

 

Og de har nok litt mer enn bare fingeren vekk fra avtrekkeren. Sikringen sitter ved tommelen på ei dobbeltrifle vet du, og evt boltrifler er nok også sikret.

Nå har jeg aldri vert så heldig/uheldig (stryk det som ikke passer) å oppleve ettersøk på løve personlig, men har et par gode venner som har fått sin del av slikt. Deres beskrivelse sier meg at gutta i denne filmen ikke gjør noe galt.

Og nei jeg syntes ikke de bør kritiseres for å være uryddig i formasjon. Situasjonen i filmen oppstår raskt og tiden til å planlegge er nok i korteste laget for en annen løsning enn den du ser. Det er ikke bare å rope til løven, - ”vi skal bare ordne litt i rekkene her. Kunne du være så vennlig å vente med å angripe?” :wink:

Som jeg antydet så er det en del action her og gutta handler deretter.

 

Jeg tror derimot at kommentatoren kommer med en liten feil. Mr PH Ron Crous sitter nede/sitter i knestående, og skyter nok ikke fra hoften men fra skulderen. Dette er helt vanlig praksis når en forventer løve i fanget. Og tro meg. De gutta venter helt til løven så og si biter i løpet før de skyter. Det er da mye mye større sjanse for å treffe enn å skyte på et mål som er såpass lite som ei løve i så stor hastighet. Så jeg er overbevist om at jegeren skjøt så sent med fult overlegg.

 

Og jeg syntes ikke det var så mye veiving med børser jeg. Ikke når man tenker på hva som egentlig foregikk der.

 

Her derimot skjer det litt å sette fingeren på:

 

Når det er sagt så skulle det være artig å tenke seg en tenkt situasjon der et norsk jaktlag i samme sted.. Ville tro det ble en del skittentøy?

:lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Videoen er jo vanvittig bra, bare for å ha det sagt.

 

Tenker du på at de setter seg i vifteform?

Det framstår for meg som "omvendt vifteform", hadde det være vifte, med håndtaket vekk fra løven hadde jeg vært med? Men det er mulig jeg tar feil.

Skjønner jo godt at "det blir som det blir" med sur løve i busken. Og da flyter disse karene på erfaring og rutine, selv om det glipper på orden i rekkene.

 

Prøver ikke å framstille det som hårreisende (som om løvejakt ikke er hårreisende), mente bare at jeg ikke er tilhenger av "brase fram i flokk med ladde våpen, i siksak om hverandre", neppe noe eksempel til etterfølgelse for norske jegere. Det er vanskelig å opprettholde "sikker retning" når en går slik i "flokk".

Og jeg er sikker PHer sørger for å ikke ha de nye kundene med de svære riflene gående bak seg..

At det kan være nødvendig, eller blir slik på løvejakt ser jeg jo. Her hjemme er det elg og hjort som aktuelle i jaktlag av den størrelsen og de nytter det heldigvis ikke å løpe i flokk etter.

 

Det er jo klart at det er større sannsynlighet for å treffe katta @1m enn 15-20m, om du klarer å holde så lenge, og det er vel en viss "naturlig utvelgelse" ute og går, du skal ikke gjøre det der galt mange ganger, (selv om han slipper unna i den andre videoen)

 

Mitt ståsted ifbm. løvejakt er omtrent som (tror det var) Ross Seyfried i G&A sitt svar på "best handgun for Polar bear hunt": "I have an understanding with great big bears; I dont mess with great big bears, and they dont mess with me".

 

 

 

Her derimot skjer det litt å sette fingeren p

Herre min hatt! Jeg skal ikke på noen løvejakt. Men forskjellen er likevel først og fremst at de er dårligere til å skyte, eller som du sier, ikke er kalde nok til å vente, ladegrep rekker de jo ikke...

Når den kommer inn mellom dem kan ingen forutse noe, og det er da du skal ha valgt dine jaktkamerater med omhu, så du ikke blir skutt før katta får tak i deg..

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror rett og slett at vi får konstantere at det er - og mest sannsynlig alltid kommer til å forbli en viss forskjell på jakten på en skadeskutt løve som foregår i det første filmklippet, og jakt på hva i alle fall jeg vil betegne som relativt lite livsfarlig norsk vilt.

 

Jeg skal ikke strekke strikken M67, men siden du nevner dette- ”glipper på orden i rekkene”, samt "brase fram i flokk med ladde våpen, i siksak om hverandre".

Det kunne til tross for at du gir signal om at du ikke er spesielt interessert i, og kanskje aldri kommer til å jakte løve, være litt interessant å høre hva og hvordan du ville gjort dette annerledes? Hører gjerne fra andre som har en mening om dette også?

 

 

Da filmklipp nr 2 har vert postet her flere ganger før så nevnte jeg det ikke, men det bør vel kanskje opplyses om at dette filmklippet ikke har noe med jakt å gjøre. Dette klippet er av en ”canned hunt”, altså skyting av en løve som ikke er vill, samt at det foregår i hegn!

Det samme gjelder forøverig de aller fleste slike filmklipp. OG, det er IKKE de samme jegere eller profesjonelle jegere i de to filmklippene.

 

Edit:

Og beklager til trådstarter. Dette er jo dønn OT. :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Selsagt kan jeg krumme nakken jeg og, men man kan jo spørre om det er verdt det.

Å dele bilder og opplevelser med en gjeng 14tisser, og rikssynsere som har 100 mulige negative vinklinger er ikke noe all right.

At noen er enig eller uenig speiler jo faktisk befolkningen og demokratiet.

Hvis jeg avstår fra og legge ut trofebilder er det min avgjørelse, og min alene.

Jeg synes det er OK med trofebilder på nettet, men det er ikke OK å få hetsemeldinger og annen dritt¨, da er det lett å velge det som gir minst ubehag

 

Nei det er ikkje moro å få ein tråd med flotte bilder og historie full av dritt. Men det er fleire måter å ordne dette på. Hvis du skriv tydelig og klart at denne tråden IKKJE skal inneholde verken kritikk, eller diskusjoner rundt jakta og bildene dine, så er det også mykje enklare å kontakte ein moderator og få sletta vekk sånt søppel også. Det er litt opp til den enkelte trådstarter også å bestemme kva ein vil. Hvis du gjer det på den måten, så har faktisk du muligheit til å rapportere inn og få fjerna dei innleggene som du ikkje vil ha i tråden også.. :)

 

Hvorfor må man skrive det da, har ikke folk normal folkeskikk i bagasjen, man går da ikke inn i stua til folk og begynner å hetse og skjelle ut, da ville jeg ringt politiet og fått fyren fjerna, Jeg er fortsatt tilhenger av normal folkeskikk.

Link to comment
Share on other sites

Det var en lang og lærerik tråd på mange måter. Hvorfor må vi ha så sterke meninger om hvordan andre jakter?

På sett og vis kan denne tråden oppfattes som at det er "tilsynet for høy moral" som kommer på banen. Så blir jo neste spørsmål, de som er så opptatt av å kritisere andres jaktform, er de så usikre på sin egen aktivitet at de må bygge en slags høymoralsk mur for å rettferdigjøre dette for seg selv?

Historisk sett tror jeg knapt det har funnets en jeger i hele verden som ikke har satt ekstra pris på et fint trofe, uansett formålet med jakten. For meg er det ikke enten eller, jaktutøvelsen og opplevelsen er den samme enten man jakter for kjøtt eller trofe.

Så er vi jo også slik lager at hvis vi opplever noe vi selv synes er fint og spennende, ja så har vi lyst til å dele denne opplevelsen med andre. Enkelte kan oppfate dette som skryt, andre som at vedkommende har lyst til å dele sine opplevelser med likesinnede. At de som oppfatter det som skryt og kobler dette til størrelsen på formidlerens penis må etter min formening ha problemer jeg ikke skal påta meg å stille diagnose på.

For de som er mot trofejakt betyr dette i realiteten at all utenlandsjakt er umulig. Meg bekjent stopper regelverk import av ferskt kjøtt fra de fleste land.

En annen ting, etter min oppfatning, er at de aller fleste nordmenn som reiser til utlandet for å jakte gjør dette av andre grunner enn trofesamling. Opplevelse av nye steder og kulturer på lik linje med turister ellers, bare med den forskjell at de tar med rifla isteden for eller i tillegg til fotoapparatet.

 

Jeg synes trofebilder er helt OK og gleder meg med dem som ønsker å formidle opplevelsene sine med oss andre.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Da filmklipp nr 2 har vert postet her flere ganger før så nevnte jeg det ikke, men det bør vel kanskje opplyses om at dette filmklippet ikke har noe med jakt å gjøre. Dette klippet er av en ”canned hunt”, altså skyting av en løve som ikke er vill, samt at det foregår i hegn!

 

Hei Rhino

 

Synes dette var en litt overaskende melding fra deg :D

 

Dersom ikke hegnede løver er JAKT, hvorfor er da hegnede antiloper JAKT?

 

De fleste av dyrene i hegnene er jo født i hegn, og kan vel ikke da kalles ville?

 

Jeg bare lurte siden du gikk bananas forrige gang da jeg ymtet litt om at hegn jakt ikke kunne sammenstilles med vanlig jakt....

 

Nå har du plutselig snudd, er dette ironi fra din side?

 

Eller er det bare fordi du ikke har skutt løve? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...