Jump to content

Trofejakt og "skrytebilder"


seawolf

Recommended Posts

Jeg har tenkt litt på responsen jeg fikk fra Skjøttarsstuggun da jeg la ut bildene av trofeene vi fikk fra Sør Afrika nettop.

Han mislikte tydeligvis dette så sterkt at dette nærmest kunne få han til å "skifte standpunkt og få sympatier med jaktmotstanderne".

Skjøttarstuggun og andre som misliker dette skal selvfølgelig få ha sine synspunkter, det skulle bare mangle, og tråden går heller ikke på person.

 

Det som kunne vært interessant er å få vite HVA det er som virker enten frastøtende, provoserende, uetisk eller hva det nå måtte være?

Er det jaktformen, eller "skrytebildene" eller andre ting?

 

Trofejakt kan være så mangt, fra små hegn i Danmark til åpne områder på flere titalls tusen hektar i Namibia.

For ikke å snakke om geitjakt i Kirgistan eller bjørn på Kamshatka

 

Min egen svært begrensede erfaring dreier seg om en tur til England og to turer til Sør Afrika.

Englandsturen var i hovedsak culling/avskyting av dåhjort med mulighet å ta gode trofeer av muntjac.

Sør Afrika var ren trofejakt.

Utgangspunktet er at dette er industri, noen tjener penger på dette i tillegg til at det skaffer arbeidsplasser og mye mat/proteiner. Ingenting går til spille.

 

For min del er dette gode jaktopplevelser, utfordrende ansmyginger, godt kameratskap og gleden ved å dele dette spesielle med gode venner, fremmed kultur, treffe nye mennesker og lære nye skikker samt å oppleve en annerledes natur og nye dyrearter.

Og det å få trofeene med hjem som håndfaste minner på gode jaktopplevelser, er en del av totaliteten av dette.

 

Hva er det ved slik jakt som enkelte ikke liker?

 

Afrika2008131.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 223
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg er enig med deg seawolf! Trofébilder synes jeg er flott! Det gir også et godt pespektiv på størrelsen på dyr/trofé å ha et menneske med i bildet, og det er varige minner! Og så er det jo artig med så blide fjes! :D

 

Det handler ikke om MANGEL på respekt for viltet heller, tvert imot!

Link to comment
Share on other sites

Eg e vel på omtrent same linje som revolverhelten over her.

Trofebilder er heilt allright for min del. Dei kan bringe fram fine minner frå fine jaktopplevingar. der er alltid ei god historie bak eit slikt bilde. Må innrømme at eg har nokon eg og. Ikkje av so veldig imponerande trofe akkurat, men dog.

 

Det eg har mindre sansen for er hovering eller latterliggjering av felt vilt. Eitkvart felt vilt skal behandlast med respekt, etter mitt syn. Det er litt av grunntanken min bak jakta, men det er no meg då. Andre er av andre oppfatningar, fair enough.

Eg må og innrømme at eg tenker mitt når bruken av trofe og skrytebilder blir overdreven. Når det skinner tydeleg gjennom at det berre er meint å symbolisere at "eg er flinkare enn alle andre". Eventuelt "eg har meir peng enn alle andre".

Då tenker eg mitt om denne store, fantastiske jegeren :wink: Men eg understreka tenker. Eg treng ikkje nødvendigvis gje uttrykk for det :)

 

På generell basis trur eg det ofte er litt god gammaldags misunnelse ute og går. Vi likar ikkje at andre har suksess i jakta, i alle fall ikkje om den er større enn vår eigen suksess. Eg trur det berre er noko som ligger i bakhovudet på oss jegerar, i alle fall mannlege jegerar. Det er vel litt av ur-mannen i oss :D

Eg må innrømme at eg har litt av dette sjølv. Eg er på ingen måte stolt av det, då det er ein litt ussel tankegang. Eg prøvar å heve meg over det, men det hender det stikker litt.

Nokon som kjenner seg igjen? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Husker jeg leste denne tråden, og må si jeg ble overasket over at noen som er medlem på ett forum som i hovedsak omhandler jakt, kritiserer en jaktskildring som dette. Det å stoppe ut dyrehoder, ta vare på skinn osv mener jeg er en fin måte å respektere og "hedre" viltet om man vil.

 

Selv synes jeg det er en viktig del ved jakta, det å ta fine trofe bilder når det felles vilt. Selvfølgelig også bilder fra bålet og andre relaterte ting. Noen vil sikkert kalle det for skrytebilder osv, men har nå to fulle album, og disse holder virkelig på minner om spennende situasjoner osv. Disse blir hyppig bladd i fra min egen side, og kunne virkelig ikke hvert foruten. Hvor lett husker man en killing man skjøt for en viss hund ett visst sted for kanskje 15 år siden? Horna henger jo på veggen, men resten kan man jo ha i ett album til privat bruk. Og om folk måtte ønske å dele slike bilder med andre, så gjerne for meg. Bilder er moro, og flott redskap til å få oss til å huske.

 

Så til dere som legger ut flotte reiseskildringer, det være seg i Norge eller utlandet, keep 'em coming!

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det fort kan gå over grensen til harry og litt småtrist, spesiellt når jeg ser bilder fra troferom (minner litt om et mausoleum med åpen kiste)

Men jeg tror nok jeg selv hadde gitt f i hvor harry det virket på andre om jeg selv hadde skutt et dyr med flott gevir :lol:

Det går en grense et sted, jeg er bare ikke helt sikker på hvor :|

Link to comment
Share on other sites

Heldigvis er det plass til de fleste syn på jakt i dette forum.

Jeg er ikke trofé jeger fordi jeg føler at hvis jeg hadde vært en så hadde det vært for å skryte på meg større penis i kampen om de tobeinte hundyrenes gunst. :lol:

Jeg ser også en likhet i fotografier av trofé jegere, det handler om å knele over et slakt, knugende om verdens beste børse.

Men som sagt, jeg lar andre holde på med sitt, så kan jeg drive på med mine ting, toleranse og raushet er godt å ha, kanskje noe å tenke på for gretne gamle gubber i diverse fora?

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Trofejakt med publisering av bilder er som flere har vert inne på, en hårfin balansegang. For min del kunne jeg aldri finne på å stå frem i media, poserende med trofeene mine. Har fått litt avsmak for denne trofefokuseringa for min del. Faktisk plukka jeg ned fra veggen alle rådyrgevirene mine i forrige uke, og satte kassene på laderommet. De er MINE trofeer, og mine minner. Lite interessant for andre tror jeg, har ingen med skinnende madaljer på.

 

Så er det litt med bakgrunnen til dyrene som er felt. Er de felt i hegn, blir det litt som å skryte av at man har dradd mye damer i helga, som ble tilbringt på horehus :D

Tamme reinsbukker fra Forelhogna, eller rådyrbukker på innmark, med kjeften full av gress, blir litt i samme bane for min del. Men som vestlandsjeger sa, trenger man ikke alltid uttrykke hva man tenker. Det gjør jeg skjeldnere og skjeldnere, men her ble man spurt... 8)

 

Når dette er sagt, er det nok sant at det ligger mye misunnelse bak hvorfor jeg tenker som jeg gjør. Jeg har til og med tatt meg selv i å misunne mine single kompiser som KAN reise på horehus :lol:

 

For min del håper jeg ikke folk blir avskrekket i å legge ut skrytebilder og jaktskildringer, men man må ha lov til å fleipe litt med de bolde jegerene likevel :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er trofèjeger.

 

Gir bort alt kjøtt fra alt vilt. Synes bukkejakta er det grommeste, på grunn av... ja trofène.

 

Bruker kanskje mer penger på våpen og optikk en gjennomsnittsjegeren. Bruker mange forskjellige våpen/kalibere til forskjellige jakttyper og viltarter. Målet er hele tiden å få det mest optimalet av våpen/ladninger til mitt bruk.

Tror nok at våpeninteressen er større en selve jaktinteressen, men ikke misforstå jakt betyr mye.

 

Om jeg ikke jakter for kjøttet, men for opplevelsen og trofèr og derfor er trofèjeger, er ikke min grunn til jakt mindre riktig enn andres i mine øyne.

 

Tror ikke alle "kjøttjegere" er enig i dette.

Link to comment
Share on other sites

"You don't hit your wife over the head with a club, do you?"

(http://home.online.no/~jfuruly/salmon/debate.htm)

 

Bare ett av hundrevis av hatmail (også norske!) sent til Jan Gunnar Furuly (Aftenposten) fordi han puibliserte et bilde av ni døde lakser i bunnen av en båt fra Altaelva. Vi får bare håpe dette ikke smitter over på jaktrelaterte bilder. Da må vi vel nøye oss med pene bilder av kotelettrær og pølse-busker :!::lol:

Link to comment
Share on other sites

Hva er det ved slik jakt som enkelte ikke liker?

 

Eg trur at ein stor faktor oppi dette er at dette er ei jaktform dei færraste kjem borti. Enten fordi dei rett å slett ikkje er intressert i det, eller at dei ikkje har råd.. Dei som ikkje har interesse av det, snakker stort sett negativt om denne type jakt, av rein skjær uvitenheit..

 

Eg jakter for å kunne kose meg med god mat av viltet utover høsten. Eg forventar ikkje at alle skal ha samme tankegang om jakt som meg.

 

Eg har kritisert Afrika jakt, og måtte svelge eit par kameler der osv, så ikkje misforstå meg her Seawolf, altså eg meinar greitt at dei som jakter etter trofeer, må gjere dette, eg har ingenting i mot det direkte. Men eg må sei fortsatt at eg ikkje heilt har blitt vant til tanken. Kanskje ein vakker dag, når telefonen kjem frå Hamar, så kanskje eg hadde spandert på meg ein sånn tur.. Kanskje etter den turen, hadde eg fått ein heilt annen formeining om denne typen jakt. Mest sansynlig det, så eg trur nok at det fremmede er veldig lett å kritisere.

 

Sånne som Kåre-kanon derimot, som kun jakter på trofe, og gjer alt kjøttet vekk ( i den forstand ein skal ta til seg alt han skreiv som fullt alvor.. ) har eg lite sansen for... Då syns eg at det begynner å bli tid for å finne seg ein ny hobby.. At ein jakter på vanlig vilt, men spanderer på seg ein flott tur, for å jakte på trofeer, er heilt greitt..

Og trofebildene, har eg ingenting i mot. Eg synst at bilder av ein kjempeglad person, på sida av sitt felte vilt, er eit flott bilde, eg veit kva adrealin rush ein får, når ein nettopp har skutt eit større vilt...Det er berre rett å slett ein utrulig god følelse..

 

Og Steelhead, det har allerede blitt eit faktum at privatpersoner som har bilder og historier frå jakt på si heimeside, blir spamma ned med hatmeldinger på mail og i gjesteboka si.. Så desverre det er nok berre sånn ein må leve med trur eg..

Link to comment
Share on other sites

Dette handler vel også kanskje om to sider av samme sak.

Det ene er å reise på jakt kun for jaktopplevelsen og helst et flott trofe.

Det andre er å publisere bildene i ettertid.

 

Jeg var over 60 år før jeg fikk råd og anledning til å realisere afrikadrømmen min.

I utgangspunktet var det å få jakte i bushvelden etter zebra, wildebeest, bushbuck, impala osv det som trakk mest.

Deretter ville jeg ha en så spennende jakt som mulig med "Fair Chase" som et krav, og på tredjeplass kom størrelsen på trofeet.

 

Bildene var en viktig del av ritualet etter at viltet var felt, noe jeg fant litt kunstig til å begynne med, men slik er skikken. De børstet bort blod, fjernet kvist og greiner, danderte dyret slik at det lå i den klassiske posisjonen.

Dette oppfattet jeg som respekt for det nedlagte viltet

(kontrasten er muligens bilde av staute norske elgjegere som rir på elgskrotten)

 

At mange (meg inkludert) etter å ha kommet hjem, gjerne ønsker å dele litt av en flott jaktopplevelse med andre jegere syns jeg er naturlig.

Det har for min del ingeting med skryt å gjøre, ei heller penisstørrelse eller andre fortrengte lyster.

Jeg er heller ikke "bedre enn alle andre", dette har ingeting med det å gjøre.

Som sagt så var og er min eneste grunn til å poste slike bilder, ønsket om å dele med dere.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som en plausibel forklaring.

Ydmykhet er en god egenskap, enten man er tilhenger eller motstander av jakt.

Selv om jeg ikke jakter vet jeg jo godt hva det er, det er jo et ufravikelig faktum at mennesket er et rovdyr.

 

Når det er sagt, opplever jeg ofte større intoleranse fra ”jegere” enn fra jaktmotstandere, hva det måtte komme av kan man jo diskutere i det vide og det brede.

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Kan ikkje sjå at det er noko gale i å ta bilder av vilt ein har felt enten det er lite eller stort, så lenge ein ikkje står eller sit på dyret eller på annan måte nedverdigar dyret. Har sjøl både bilder og trofe på veggen heime.Har heller ingenting imot å fortelja historien bak hvis folk er interesserte vel og merka. Skyt du f.eks. ein flott kronhjort kan eg ikkje sjå at det er bedre å slengja geviret i ein krok på låven eller i garasjen enn å få det stoppa ut og plassera det på veggen. Heller tvert imot. Og dei få afrikanske dyra eg har på veggen er for meg viktige minne om storslåtte opplevelsar som ein faktisk har ofra mykje for gjennomføra. Ville ikkje vore dei forutan. Det er imidlertid eit must at kjøtet blir brukt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var over 60 år før jeg fikk råd og anledning til å realisere afrikadrømmen min.

Og det unner eg deg fullt ut..Eg synst ikkje at du har gjort deg fortjent til kritikken du fekk, som gjorde at denne tråden blei starta. Eg reknar også med at denne turen blir kanskje ikkje den siste heller ? :)

 

Når det er sagt, opplever jeg ofte større intoleranse fra ”jegere” enn fra jaktmotstandere, hva det måtte komme av kan man jo diskutere i det vide og det brede.

:wink:

Desverre ser det ut til at det er jegeren sjølv, som er sin værste fiende.. Noko eg av og til ser her inne i svarene enkelte får i trådene. Det er mange som ofte bit seg i halen der. Eg personlig likar C.E.A sin signatur, det er blir meir og meir eit faktum for meg..

 

Det er imidlertid eit must at kjøtet blir brukt.

Ja det synst faktisk eg også. Eg fekk kjeft for kritikken min i eine Afrika jakt tråden, der eg kritiserte nettopp for det at ein reiste ned til Afrika for å jakte å dra trofeene heim att. Men eg fekk påskrevet kor tingene hang i hop, og at kvar minste kjøttslintre blei nytta av lokalbefolkningen. Men heilt einig med deg, å skyte eit dyr, for å skjære av trofeet og la resten liggje, det gjer ein meget flau smak i kjeften min både som jeger og privatperson...

Link to comment
Share on other sites

Jeg må innrømme at jeg blir litt oppgitt...

 

Er det slik å forstå at det blir oppfattet som skryt, se på meg hvor flink jeg er osv... Når noen legger ut en tråd/skildring fra en jakttur i innland/utland :shock:

Det har ALDRI vært i mine tanker å skryte av noe slikt, tenker da på mine skildringer fra Skottland, Geitejakta osv... På SL hadde jeg flere reiseskildringer fra BR stevner, hvor et par ligger fortsatt på hjemmesiden til BR forbundet.

 

Jeg gleder meg hver eneste gang en eller annen bruker her inne tar seg bryet med å legge ut bilder og skrive litt omkring bildene. Uansett om det er en tråd om:

Tak over bålplassen.

Bygging av båt, kniv

Jakttur med håndvåpen, bue

Jakttur som koster masse $$$ i et land jeg aldri har hørt om eller ønsker å reise til...

Jakttur etter elefant (som jeg aldri kommer til jakte, men jeg vil gjerne høre om det)

Det jeg liker med slike tråder er at folk tar seg bryet med å skive om opplevelser og dele en felles interesse. Så får man i retur at dette blir oppfattet som misunnelse og skryt :shock: Da er det nok mange etterhvert som gidder å skrive å legge ut bilder.

 

Om en jeger her inne sier rett ut at man er trofejeger, beholder hønna og gir bort kjøttet, så er det faktisk helt legitimt. Jeg har ingen problemer med å respektere det. Og jeg vil gjerne høre om jakthistorien uansett.

 

Jeg blir rett å slett skuffet over enkelte!

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med deg Poacher.

Trives også godt med å se at andre lykkes med det de driver med.

Det være seg det ene eller det andre.

Synes ikke det er snakk om skryt når man tar bilde av en flott elg eller bøffel.

Det handler heller om å dele minnene og opplevelsene med andre likesinnede.

Så når folk begynner å sutre og lage kvalm rundt et fint bilde av et flott trofe tror jeg

rett og slett at misunnelsen i enkelte sammenhenger tar overhånd.

Eller som et klokt menneske sa en gang: " Når misunnelsen går over kjønnsdriften, da er der noe galt..."

Link to comment
Share on other sites

Poacher: Ble du skuffet over noen av svarene i denne tråden? Når jeg sier det er en hårfin balansegang, mener jeg for min del at bildet i denne tråden, og bildene i trådene om afrikatrofeene var helt greie. At noen andre bilder og reiseskildringer innimellom kan tendere til skryt, forbeholder jeg meg retten til å mene, samme hvor skuffet du blir...

 

Om en jeger her inne sier rett ut at man er trofejeger, beholder hønna og gir bort kjøttet, så er det faktisk helt legitimt. Jeg har ingen problemer med å respektere det. Og jeg vil gjerne høre om jakthistorien uansett.

 

Oppsynet i fjellet rapporterer at det er et økende problem at folk heller legger igjen kjøttet til ravnene, og stropper fast huet og gevirene på sekken i reinsjakta. Hadde det ikke vridd seg litt i deg og om du hadde sett dette, og noen uker etterpå lest om jakta i jaktbladene?

Link to comment
Share on other sites

jeg personlig ser ikke vitsen i å jakte noe man ikke har tenkt spise eller selge. skadedyrfelling eller pelsjakt er i samme gata som kjøttjakt for meg, dvs noe jeg forstår. kan være jeg er enkel og primitiv, med urbefolkningsperspektiv på jakt, men sånn er min tilnærming til saka. å drepe dyr bare for å vise det fram på bilde eller henge horna på veggen klarer jeg personlig ikke se det helt store i. blir nesten som å felle et tre bare for å sage litt. ikke fordi man har bruk for trevirket eller fordi treet er i vegen....

 

på den andre siden, om man skyter en 15-25 taggers elgokse på jakt er det jo gøy, å horna må på veggen. men det er jo et biprodukt av jakta ;)

Link to comment
Share on other sites

Trofebilder eller bevaring og formidling av opplevelser ?

 

Jeg forstår godt de som kritiserer enkelte skrytebilder. Spesielt når man kun viser hva man har skutt, uten at jeg opplever det minste snev av ønske om å formidle alle de opplevelsene som jeg helt sikkert ville satt pris på ved en slik tur.

 

Hvor er bildene fra terrenget ? Både med og uten bytte.

 

Når det gjelder tradisjonell norsk rypejakt og bilder fra denne, er det i hovedsak to forskjellige former for bilder man oftest ser.

 

Den ene varianten er et bilde av alle rypene den siste dagen, for å dokumentere det totale antall skutte ryper.

 

Den andre varianten formidler stemninger og opplevelser i form av en hund i aksjon eller fra en pause, eller leieren, hvor det kanskje kommer med et par ryper på bildet av helt naturlige grunner.

 

For meg er jakten først og fremst opplevelser og ikke sluttresultatet.

 

Forøvrig tror jeg også at slike sluttresultatbilder også har en viss betydning når det gjelder påvirkning av våre forventninger og adferd i forbindelse med jakt. Kanskje spesielt for nye og unge utøvere ? I så fall vil dette i neste ledd også påvirke vår rypebestand.

Link to comment
Share on other sites

At mange (meg inkludert) etter å ha kommet hjem, gjerne ønsker å dele litt av en flott jaktopplevelse med andre jegere syns jeg er naturlig.

Det har for min del ingeting med skryt å gjøre, ei heller penisstørrelse eller andre fortrengte lyster.

Jeg er heller ikke "bedre enn alle andre", dette har ingeting med det å gjøre.

Som sagt så var og er min eneste grunn til å poste slike bilder, ønsket om å dele med dere.

 

Desse trådane med bilder frå Afrika er vel dei eg er oftast inn og kikkar på. Skrytebilder blir for meg litt feil betegnelse. Det er vel etter kvart såpass mange Ola Jeger som har hatt seg ein eller fleire turar at det ikkje lenger er så spesielt.Det viktigaste er vel at ein har ofra mykje og venta lenge for å få oppleva dette. Derav og eit ønske om å dela det med andre. Og for å sei det slik, eg har enno større glede av å sjå andre sine bilder no etter at eg har fått gjennomført to turar sjøl. Kanskje eg var litt misunleg eg og :oops::evil:

Link to comment
Share on other sites

jeg personlig ser ikke vitsen i å jakte noe man ikke har tenkt spise eller selge. skadedyrfelling eller pelsjakt er i samme gata som kjøttjakt for meg, dvs noe jeg forstår. kan være jeg er enkel og primitiv, med urbefolkningsperspektiv på jakt, men sånn er min tilnærming til saka. å drepe dyr bare for å vise det fram på bilde eller henge horna på veggen klarer jeg personlig ikke se det helt store i. blir nesten som å felle et tre bare for å sage litt. ikke fordi man har bruk for trevirket eller fordi treet er i vegen....

 

Så det å gi kjøtt som jeg ikke spiser selv tilbake til grunneiere er ikke legetimt?

Men som du sier, hvis jeg hadde skutt for å selge det hadde det vært ok?

 

Dette er vil ikke som å felle et tre bare for å sage litt......

Hvem som faktisk spiser kjøttet er likegyldig?

 

Eller har jeg misforstått innlegget ditt?

Link to comment
Share on other sites

Er det slik å forstå at det blir oppfattet som skryt, se på meg hvor flink jeg er osv... Når noen legger ut en tråd/skildring fra en jakttur i innland/utland :shock:

Det kjem heilt an på framstillinga. Det er ikkje vanskeleg å skildre ei jakt på ein måte som verkeleg får fram gleden ved jakta. Med fokus på den gode jaktopplevinga og eit trofe eller bilde som prikken over i'en.

 

Det er heller ikkje særleg vanskeleg å framstille eit eller fleire trofe og/eller bilder på ein måte som vil frambringe lett kvalme hos mange. Dersom fokuset ligger på antall, mengde, vekt, antall taggar, eller andre kvantitative mål, og kun på det.

 

Som sagt so treng ein ikkje nødvendigvis å gje uttrykk for desse reaksjonane. Det er lov å tenke dei i sitt stille sinn og la det vere med det.

Vi som er jegerar er og menneske, og vi er svært ulike. Det treng ikkje finnast ei felles norm for korleis vi skal føle og reagere når vi blir presentert for ulike skildringar eller bilder. Vi må kunne ha respekt for at andre har ulike oppfatningar og reaksjonar enn ein sjølv har. Den samme respekten som vi kan kreve for vårt eige personlege syn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner meg veldig igjen i innleggene til "Høgger`n" og "Pal", for meg er jakt det friluftslivet jeg liker best fordi det er høstningsbasert, jeg får med meg noe hjem til fryseboksen og jeg har en sterkere opplevelse fordi jeg høster av viltet i naturen.

 

I den konteksten blir alt som minner om prestasjonsjag fra jegerens side helt feil, når man higer etter det største dyret for å vise til et best mulig resultat, vil inn i "rekordbøker" eller en finner på andre momenter for å tilfredsstille eget behov for å prestere (langt hold uten at det er helt nødvendig, ineffektive våpen etc.). Dette innbefatter også samlemanien en noen ganger ser, rom fullt av døde dyr hvor eieren samler en "portefølje" av dyr han har skutt. Eller når jakta på storoksen blir mye viktigere enn jakta på kalven, ikke fordi oksen gir mer mat, men fordi en vil ha horna på veggen.

 

Samtidig synes ikke jeg det er noe galt i å ta bilder av situasjonen etter felling, har gjort det selv mange ganger. Men jeg synes, som flere har påpekt, at det viktige er å ha et minne om situasjonen som sådann, f.eks. har jeg ingen bilder av meg selv overskrevs på elgen (for å sette det på spissen), men flere bilder av bikkja og meg med en elg han har funnet og jeg har felt. Det synes jeg er koselig å ha. Jeg har også tatt vare på noen skaller med gevir fra fine rådyr/hjort/rein/elg jeg har felt, men de henger i garasjen. Har sjelden behov for å se de, men det kjentes riktig å ta vare på det der og da. Skyter jeg noen gang en kjempestor Elg/Rein så tar jeg garantert vare på geviret, men jeg kommer aldri til jakte med et slikt Trofè for øye.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

[så det å gi kjøtt som jeg ikke spiser selv tilbake til grunneiere er ikke legetimt?

Men som du sier, hvis jeg hadde skutt for å selge det hadde det vært ok?

 

Dette er vil ikke som å felle et tre bare for å sage litt......

Hvem som faktisk spiser kjøttet er likegyldig?

 

Eller har jeg misforstått innlegget ditt?

har ikke du bruk for kjøttet eller skinnet, men bare vil ha et trofe blir det å jakte i mine øyne litt som å felle et tre bare for å sage litt. (satt litt på spissen.)

 

en digresjon:

jeg hadde engang en bekjent som sa han jaktet mest fordi han ville drepe dyr. er det legitimt da?

Link to comment
Share on other sites

For ordens skyld, de som har kritiske kommentarer til slik jakt og slike bilder har naturligvis sin fulle rett til det.

Personlig tar jeg meg ikke nær av det, da dette var mine turer og mine bilder og jeg vet hva de betyr for meg.

Ingen negativ kommentar skal få ødelegge det.

Jeg laget ikke denne tråden for å kritisere de som har andre oppfatninger enn meg når det gjelder trofejakt / trofebilder.

Poenget var å få luftet synspunkter etter Skjøttarstuggun sin kommentar i den andre tråden.

 

Til John Doe; hvis du oppfatter min avklaring som ydmykhet, har du misforstått.

Jeg har ingen grunn til på være ydmyk i forhold til det jeg har gjort eller skrevet.

 

Til høggern; Alt jeg skyter de gangene jeg har vært i utlandet, blir spist eller solgt av rettighetshaver. Ingenting går til spille, forskjellen er at jeg ikke eier kjøttet, kun trofeet.

Dette har jeg ingen problemer med.

For meg gjelder slike turer primært den gode jaktopplevelsen, får man et fint trofe i tillegg er det en bonus.

 

 

Bildet av den første elgen jeg skjøt etter å ha vært med på elglaget i sju år :wink:

Dette er også et trofebilde som jeg setter veldig høyt, ikke minst på grunn av ansmygingen som tok nesten en halv time før jeg fikk rent skuddfelt.

Ingen stor krone, men jeg har den som minne om en flott høstdag i Nordland sammen med en god venn og bikkja og som endte med en super jaktopplevelse.

Jegerhundogelg35Whelen-1.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

jeg personlig ser ikke vitsen i å jakte noe man ikke har tenkt spise eller selge. skadedyrfelling eller pelsjakt er i samme gata som kjøttjakt for meg, dvs noe jeg forstår. kan være jeg er enkel og primitiv, med urbefolkningsperspektiv på jakt, men sånn er min tilnærming til saka. å drepe dyr bare for å vise det fram på bilde eller henge horna på veggen klarer jeg personlig ikke se det helt store i. blir nesten som å felle et tre bare for å sage litt. ikke fordi man har bruk for trevirket eller fordi treet er i vegen....
Mulig jeg er litt schizofren her. På den ene siden er jeg - sånn ideologisk sett - en "kjøttjeger" og er stolt av det. Det skal være et formål med å drepe dyr, f.eks. for å spise dem eller lager luer av dem. På den annen side har jeg vært gjestejeger uten rett til kjøtt på flere jaktlag. Hva jakter jeg for da? Jeg får jo ikke noe kjøtt. Da er jeg egentlig i samme gata som de som kjøper seg "trofé"jakt i utlandet. Bortsett fra at inni det litt kompliserte hodet mitt er det en stor forskjell på om man jakter for jakta og opplevelsen sin del, eller om man jakter for å få en penisforlenger å henge på veggen. Problemet er at det er bare jegeren sjøl som veit hvorfor h*n jakter, vi andre har ikke mulighet for å vite hvorfor denne personen drar til Afrika/Alaska/Russland eller hvordenådrarallesammen.

 

At jakta skal være på bærekraftige bestander, avlivingen skal skje med minst mulig lidelse for viltet og at kjøtt/pels skal utnyttes er så selvsagt at man ikke skal behøve å nevne det engang, men sånn sett er det vel ikke noen diger forskjell på å gi bort et knippe ryper til en god nabo eller at lokalbefolkningen i Afrika får kjøttet fra antilopen eller hva det nå er man skyter der nede?

Link to comment
Share on other sites

Hei Seawolf

 

Bildet av elgen var mere et bilde for min smak.

Selv er jeg forøvrig først og fremst fuglejeger og bikkjemann, og forbinder jakt først og frems med å gå til man er ordentlig sliten om kvelden.

 

Når det gjelder Afrika, kikker jeg stadig på disse trådene, først og fremst av nysgjerrighet, men også av missunnelse. Jeg håper på en tippepremie som kan realisere en slik tur en dag.

Jeg synes bildene du la ut sier veldig lite om turen. Har du ikke bilder fra leirområde eller ute i terrenget som du kan legge ut ? Det vil fortelle meg mye mere om en slik tur.

 

Tenk litt over programmene med Lars Monsen på TV. Jeg tror vi har sett de fleste bål og kaffekjeler i flere av disse programmene. Egentlig driter jeg i hele kaffen, men likevel føler jeg stemningen hver gang jeg ser slike bilder......

Link to comment
Share on other sites

[så det å gi kjøtt som jeg ikke spiser selv tilbake til grunneiere er ikke legetimt?

Men som du sier, hvis jeg hadde skutt for å selge det hadde det vært ok?

 

Dette er vil ikke som å felle et tre bare for å sage litt......

Hvem som faktisk spiser kjøttet er likegyldig?

 

Eller har jeg misforstått innlegget ditt?

har ikke du bruk for kjøttet eller skinnet, men bare vil ha et trofe blir det å jakte i mine øyne litt som å felle et tre bare for å sage litt. (satt litt på spissen.)

 

en digresjon:

jeg hadde engang en bekjent som sa han jaktet mest fordi han ville drepe dyr. er det legitimt da?

 

 

Nei, det å skyte bare for han hadde lyst drepe dyr synes ikke jeg heller er greit.

Og det gjør heller ikke jeg.

Link to comment
Share on other sites

[På den annen side har jeg vært gjestejeger uten rett til kjøtt på flere jaktlag. Hva jakter jeg for da? Jeg får jo ikke noe kjøtt. Da er jeg egentlig i samme gata som de som kjøper seg "trofé"jakt i utlandet.

jeg har og hjelpt til som gjestejeger på kompiser/slekts lag. men vet at om jeg skyter noe får jeg noe kjøtt uansett ;)

en anna ting er at da hjelper jeg noen jeg kjenner. i mitt hode blir det da som om jeg skrur på bilen til kompisen. jeg hjelper en venn, noe man ofte gjør uten å få noe igjen for det.

jeg hadde neppe gidda være gjestejeger uten å få no kjøtt om det ikke var noen jeg kjente (kompis) eller slekt..... akkurat som jeg gidder ikke skru på bilen til noen jeg ikke kjenner godt uten at han betaler meg for det..... men det er sånn jeg ser på det....

 

men det er en vanskelig sak dette, hva vi synes er greit eller ikke......

 

akkurat som dette:

en digresjon:

jeg hadde engang en bekjent som sa han jaktet mest fordi han ville drepe dyr. er det legitimt da?

 

Nei, det å skyte bare for han hadde lyst drepe dyr synes ikke jeg heller er greit.

å skyte dyr på jakt bare for å drepe noe, det syns noen(sikkert mange) altså ikke er greit? å hvorfor ikke?

 

men hva skal til for at det skal være greit å gå ut i skogen å skyte et dyr?

-for naturopplevelsen?

-for å vise skyteferdigheter?

-for et trofe?

-for kjøttet?

-for bestandsregulering?

-for å teste hunden?

-for å teste ut jeger-ferdigheter?

 

intressant problemstilling egentlig.

å jeg har ingen fasit

Link to comment
Share on other sites

Hei Seawolf

 

Bildet av elgen var mere et bilde for min smak.

Selv er jeg forøvrig først og fremst fuglejeger og bikkjemann, og forbinder jakt først og frems med å gå til man er ordentlig sliten om kvelden.

 

Når det gjelder Afrika, kikker jeg stadig på disse trådene, først og fremst av nysgjerrighet, men også av missunnelse. Jeg håper på en tippepremie som kan realisere en slik tur en dag.

Jeg synes bildene du la ut sier veldig lite om turen. Har du ikke bilder fra leirområde eller ute i terrenget som du kan legge ut ? Det vil fortelle meg mye mere om en slik tur..

 

Det blir tatt alt for lite bilder på en slik tur, det oppdager en når en kommer hjem.

men jeg har da noen:

 

Campen sett nede fra Limpopo elven

Afrika2008005.jpg

 

Fra baksiden med hovedhuset

Afrika2008095.jpg

 

Bush veldt

Afrika2008030.jpg

 

Limpopo River, grenseelv mellom Sør Afrika og Botswana

Afrika2008006.jpg

 

 

Middag, resten av gjengen var amerikanske buejegere. Du ser de spiser med capsen på :wink:

Afrika2008090.jpg

 

Torner, disse var det overalt

Afrika2008078.jpg

 

Camp fire med en kald øl

Afrika2008032.jpg

 

Bushbucken klar til flåing på slaktehuset, Outfitter Clive Perkins og PH Thiuns Pretorius diskuterer videre strategi

Afrika2008023.jpg

 

Min tracker / skinner Kenneth med min waterbuck

Afrika2008077.jpg

 

Lunchpause med utsikt mot en nesten tørrlagt Limpopo River

Afrika2008079.jpg

 

Giraff familie

Afrika2008003.jpg

 

Her gir vi bort en warthog til noen farmarbeidere. Grisen ble skutt av min PH på hans farm da den herjet og stjal mat blandt kyrne hans. Det ble stor fest og grilling den kvelden

Afrika2008052.jpg

 

Gjengen klar til hjemreise. Åtte amerikanere, en normann, outfitter Clive og PH Edward, alle fornøyde med safarien

Afrika2008098.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, Kammeret har blitt veldig PK, det er det ikke tvil om. Det neste er vel at Raudnakke blir hengt ut for å skryte av sine stokkarbeider. Det lukter sosialisme lang f¤¤¤s vei. Ingen skal være bedre enn andre, ingen skal få vise hva de kan eller har råd til. Pføy!

Om noen har tenkt å fortelle meg at spenningen man føler under jakt er et resultat av at man trenger mat og at himmelen er så blå, så bør dere tenke dere om.

Pga av jaktmotstandere som frekventerer her inne bør man la trofeene fremstå som rene og pene, men utover det skal vi da ikke stikke under en stol hva jakt er for noe?

 

Her kappes det om å være nesten lei seg for å ta liv, og utbroderer at man gjør dette for at de stakkars dyra ikke skal lide og for at det er matauk og for tradisjoner og for bålkos jeg vet ikke hva. Er ikke dette skryt, da?

 

Jeg er opplært til å respektere dyr og til å ikke sløse, så derfor er det naturlig å ta vare på kjøttet for enten salg eller konsum, men med tanke på hvor mange tonn med kjøttprodukter fra tamfe som blir kastet bare her i norge, kan jeg ikke si at jeg blir rystet over å høre at noen har gått fra et halvt dyr i fjellet.

Fjellreven skal ha mat den også.

Link to comment
Share on other sites

Så man er kommunist om man sier "Pføy" til at folk bærer hjem geviret og lar kjøttet ligge til korpen?

 

Når man stiller konkrete spørsmål, må man da få lov til å svare, selv om man ikke har det samme brungrumsede synet som er fremtredende på forumet.

 

Flott reiseskildring forresten Seawolf!

Link to comment
Share on other sites

@Fossdal

 

Du klarer faktisk å banke ballen inn i ditt eget mål. Ikke bare en gang, men faktisk 2.

 

1.

Ja, Kammeret har blitt veldig PK, det er det ikke tvil om. Det neste er vel at Raudnakke blir hengt ut for å skryte av sine stokkarbeider. Det lukter sosialisme lang f¤¤¤s vei. Ingen skal være bedre enn andre, ingen skal få vise hva de kan eller har råd til. Pføy!

Hersketeknikk

 

2.

Jeg er opplært til å respektere dyr og til å ikke sløse, så derfor er det naturlig å ta vare på kjøttet for enten salg eller konsum, men med tanke på hvor mange tonn med kjøttprodukter fra tamfe som blir kastet bare her i norge, kan jeg ikke si at jeg blir rystet over å høre at noen har gått fra et halvt dyr i fjellet.

Selvmotsigelse
Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja Fossdal, godeste Seawolf spurte faktisk etter meininger om denne saken her, tru det eller ei... 8)

 

Men du har absolutt eit poeng, grensa til toleranse for andres meiningar og andres sysler, er på eit lite lavmål.. Folk må endelig ha meiningar om ei sak, som denne tråden her. Men ein treng ikkje nødvendigvis å absolutt påstå at ein sjølv gjer det einaste rette, og at andres meiningar er totalt uforståelig.. Det går an å væra litt forståelig og ydmjuk..

Eg gledar meg faktisk til jakta slår til for fullt, så folk får svette ut av seg litt fandenskap og gjere det dei likar å gjere, nemlig å jakte å skyte..

 

Men akkurat i denne tråden, så bør det gå an å lufte meiningar, men uten å prøva å dra andres synspunkter i grøfta..

Link to comment
Share on other sites

Herr Fossdals innlegg bør henges opp i glass og ramme.
Yep, will do. Og hver gang jeg føler for å delta i en diskusjon her, skal jeg ta en lang titt på det. Etter det vil jeg nok finne fram ei bok, ta en tur i skauen eller gjøre noe annet fornuftig istedenfor å prøve å bidra her inne.

 

Dere får nå bare drive på, folkens...

Link to comment
Share on other sites

Dere får nå bare drive på, folkens...

 

Du må ikke dra alle over en kam, denne tråden har inneholdt mye mer enn Fossdals intelektuelle og mellommenneskelige lavmål. Jeg tror og håper at fjompenissene er i mindretall her, tross alt.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

jeg prøver si hvordan jeg ser på jakt . jeg sier ikke at jeg er bedre enn andre selv om jeg kansje har et litt anna syn på jakt enn endel andre. jeg har heller ingen fordømmende eller nedverdigende karakteristikker av andre i denne tråden(mener jeg selv da).

 

men det jeg ønsker alle skal tenke over er følgende:

selv om jeg ikke praktiserer noe eller ser vitsen med å gjøre det, trenger ikke jeg alikevel ikke være fordømmende ovenfor de som gjør det, eller hetse dem.

 

 

poenget mitt med det jeg skriver nå er:

 

vi har alle våre definisjoner av hva som er rett og galt for hver enkelt av oss. om min definisjon av rett og galt er innenfor samfunnets normer og regler (og lover) så mener jeg at ingen andre har noe med å fordømme eller hetse meg for dette.

 

MEN dette gjør ikke at man ikke kan si hva man synes om noe.... men vi kan si det på en måte som ikke er støtende ovenfor de vi sier det til. dvs meningsutveksling er sunt så lenge det foregår på et saklig og ikke fordømmende vis..

 

 

hilsen høgg.

Link to comment
Share on other sites

Personlig driter jeg i hva folk gjør bare de gjør sitt ytterste for å ta livet av viltet på en hurtig og human måte. Grunnen til at de gjør det bryr jeg meg ikke så veldig om. Jeg er da ikke et Orwelsk tankepoliti :) Om de selger kjøttet og troféet eller tar det selv er et fett. Kan gjerne stikke det inn der sola ikke skinner for min del :) Jeg velger fortsatt selv hvem jeg vil jakte med.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter spurte:

"Det som kunne vært interessant er å få vite HVA det er som virker enten frastøtende, provoserende, uetisk eller hva det nå måtte være?"

 

Å diskutere/debattère/krangle/kjekle rundt hva noen syns om noe er ikke jeg med på. Så hvis noen blir uenige med meg nå så kan de skrive det i et godt gammeldags brev. Hvis Posten skulle klare å snoke meg opp så får jeg ihvertfall noe å fyre i ovnen med.

 

Men til trådstarter kan jeg si at personlig får jeg best mestringsfølelse av å jakte alene og med et minimum av stæsj, og derfor er jeg under middels interessert i hva andre får til med diverse hjelp og hjelpemiddel. Det gjelder særlig all bruk av hund.

Derfor oppsøker jeg ikke slike jakthistorier/bilder, men jeg blir ikke provosert før jeg blir påtvunget dem, eller før jeg innser at det siste nummeret av jaktbladet jeg hadde gledet meg slik til inneholder lite annet. Og da er det kanskje fort gjort å kanalisere sinnet til personen på bildet? Det blir litt som å måtte se på syden/babybildene dine.

Å utgi bilder i et blad eller på et forum syns jeg krever at materialet er litt mindre privat enn dersom jeg hadde spurt om å få se det.

Faktisk så foretrekker jeg langt på vei at jegeren ikke er med på "fangstbildet". Men det er nok en av mine nykker.

Link to comment
Share on other sites

Trofe bilder, finnes allerede fra tidlig steinalder. Hulemalerier, helleristninger etc..........

 

Mange urfolk har smykket seg med jakttrofeer igjenom uallminlige tider, og på alle kontineter.

 

Har studert flere bilder av indianske høvdinger de siste ukene, og besøkt enda flere indianer reservater, hvor de poserer i sin fineste stas med alt fra ørnefjærs hode pryd til store kjeder fulle med grizzly klør. Trofeene og jaktferdighetene ble nok minst like mye verdsatt den gang som i dag, om ikke høyere. De var tross alt avhengig av kjøtt, pels, bein etc i sitt daglige hushold.

 

De fleste av dagens jegere er ikke avhengig av hverken kjøtt, skinn eller bein og jakter mere for gleden av turen, stemningene, flott natur, samvær med gode venner og fine trofeer.

 

Ser personlig ikke noe galt i å lege ut trofe bilder og skryte litt, fortelle litt, begeistre litt, erge noen litt og glede de fleste av oss som leser i dette forumet ( Overskriften på dette forumet er faktisk Jaktreiser. ) som omhandler jaktreiser og "trofee"jakt.

 

Trofeer er en viktig indikator på viltstamenes ved og vel. Så både troferekorder og til dels trofebilder spiller en viktig rolle for mange biologer og forskere verden over.

 

Ingen er vel mere interesert i og bevare sterk viltstammer en jegerene. Og her spiller også trofeejakta en vesentlig rolle. De Afrikanske land som har åpnet for trofeejakt har i dag også de beste viltstammene. Takket være at viltet her har en stor økonomisk verdi. De landene som har stengt for jakt opplever at storviltstammene krymper. Der viltet ikke har noen verdi og blir til en plage for landbruket, og også andre interesser, opplever store problemer med ulovlig jakt. Dette er kanskje ikke så rart når vi tenker på at viltet ikke kan selges det har ingen verdi og når det samme viltet i tillegg reduser avlingene i lanbruket betydelig ( Tenk 50 elefanter i en mais åker) er kanskje ikke utfallet så rart.

 

Så Afrika jegere vær stolt av trofe bildene deres. :wink: Dere gjør en kjempe jobb både for viltet og for Afrika.

 

mvh

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

@Fossdal

 

Du klarer faktisk å banke ballen inn i ditt eget mål. Ikke bare en gang, men faktisk 2.

 

1.

Ja, Kammeret har blitt veldig PK, det er det ikke tvil om. Det neste er vel at Raudnakke blir hengt ut for å skryte av sine stokkarbeider. Det lukter sosialisme lang f¤¤¤s vei. Ingen skal være bedre enn andre, ingen skal få vise hva de kan eller har råd til. Pføy!

Hersketeknikk

 

2.

Jeg er opplært til å respektere dyr og til å ikke sløse, så derfor er det naturlig å ta vare på kjøttet for enten salg eller konsum, men med tanke på hvor mange tonn med kjøttprodukter fra tamfe som blir kastet bare her i norge, kan jeg ikke si at jeg blir rystet over å høre at noen har gått fra et halvt dyr i fjellet.

Selvmotsigelse

 

1. Hersketeknikk??

At jeg er irritert på at folk som gjør det andre drømmer om/fordømmer blir beskyldt for å skryte?

2. Selvmotsigelse? Jeg personlig tar vare på alt mitt, men med tanke på all mat som blir kastet i dag, synes jeg det blir merkelig å henge seg opp i at noen går fra noen kilo kjøtt i fjellet. Jeg liker ikke noen av delene, men er det egentlig en merkverdighet i dagens samfunn? Hva med alle skinnene som blir lagt igjen i fjellet? Er ikke dette en resurs også, da?

Hvor mye kraft kunne ikke vært kokt på alle beingrindene som ligger igjen?

Hvor går grensene? Jeg jakter da rein jeg også, og jeg har aldri funnet halve eller hele skrotter liggende på fjellet.

Hvor utbredt er dette?

For de som ikke tok hentydningen til Fjellreven, så er vel hovedproblemet at de store rovdyrene er borte, slik at det er for få kadavere i fjellet. Jeg kan gå med på at det var sleivete uttrykt, men jeg tror nok det går mye mer kjøtt til spille i fryserene rundt omkring enn hva som havner i magen på kromp og rev.

 

 

Du må ikke dra alle over en kam, denne tråden har inneholdt mye mer enn Fossdals intelektuelle og mellommenneskelige lavmål. Jeg tror og håper at fjompenissene er i mindretall her, tross alt.

 

Tron

 

Her, derimot, har man det jeg vil kalle hersketeknikk, med direkte personangrep. Rett fra et styremedlem.

Så flott, da.

Link to comment
Share on other sites

Vel Fossdal, for det første skriver jeg ikke i denne tråden som styremedlem, men som kammerbruker. Prøv å tenk litt på at det er et skille der, selv om du sikkert gjerne vil stagge meg med at jeg ikke kan si noen verdens ting, jeg som sitter i styret. Jeg kan opplyse deg om at du har tatt feil om du tror det er tilfelle.

 

Dernest har ikke jeg, og heller ingen andre her i denne tråden så langt jeg kan se, kommet med usaklig, fornærmende eller spydig kritikk mot trofèjakt og trofèjegerne, vi har forsøkt svare ærlig på et i og for seg godt og i hvert fall ærlig spørsmål: hvorfor er det en del av oss som ikke liker denne typen jakt, trofèbilder etc. Det er våre personlige meninger som er uttrykt, les mitt første innlegg, jeg skriver at jeg ikke liker og ikke forstår det jeg personlig oppfatter som "prestasjons" eller "konkurranse" jakta. Jeg har ikke sagt, og mener ikke, at de som er uenige med meg skal brenne i helvete, er noen brungrumsete apekatter eller lignende.

 

Du derimot, Fossdal, presterer følgende:

 

Det lukter sosialisme lang f¤¤¤s vei. Ingen skal være bedre enn andre, ingen skal få vise hva de kan eller har råd til. Pføy!

 

For det første, og dette er lavmålet og der du virkelig demonstrer hvilken tenker du er, er det ikke god folkeskikk å bruke politisk oppfatning som skjellsord. Det er heller ikke slik, rent faktisk, at sosialisme går ut på at ingen får være bedre enn andre eller annerledes enn andre. Den går bl.a. ut på, for å ta en svært enkel versjon for deg, at ingen i utgangspunktet skal ha dårligere muligheter enn andre for et godt liv, lik startstrek om du vil uansett bakgrunn, fysisk og psykisk utrustning etc. Hva det har med mitt følelsesmessige forhold til jakt å gjøre er ikke åpenbart, du gjør heller ikke noe forsøk på å forklare det. Dernest slår du kategorisk fast at dersom jeg ikke liker denne jakta som er bakgrunnen for tråden, ja da skyldes det misunnelse. Min oppfatning, mitt forhold til jakta har ikke et naturlig, sunt og respektabelt grunnlag, den er grunnet i smålig misunnelse slår Hr. Fossdal fast. Mellommenneskelig er det et lavmål.

 

Så er det slik her på kammeret at vi alle skal ta ballen og ikke mannen, men når du grisetakler meg og andre på den måten må du faktisk regne med svar på tiltale. Du begynte hr. Fossdal, med personkritikk, to kan leke den leken.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...