Jump to content

Trofejakt og "skrytebilder"


seawolf

Recommended Posts

Jeg skal på ingen måte svare for Rino, men atter en gang forundres jeg over denne definisjonen av HEGN som enkelte har.

 

Hvis en konsekvent benytter begrepet hegn om et inngjerdet område hvor det befinner seg vilt som det kan jaktes på, har da størrelsen på dette "hegnet" ingen betydning i det heletatt?

 

Jeg er for øyeblikket i forhandlinger med flere outfittere om jakt i enten Namibia eller Botswana i 2011.

To av plassene er inngjerede game farmer.

Den ene på 440.000mål, den andre på 300.000 mål.

Gjerde kun langs yttergrensene.

Er dette fortsatt hegn?

Og ser man ikke forskjell på et slikt område og et på kanskje 500 mål hvor en halvt bedøvet løve slippes løs natta før jegeren kommer på post?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 223
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei Folkens,

 

Skal heller ikke svare for Rino, men henger meg på her med liten kommentar :!:

 

Canned Lion hunting i RSA er svært omdiskutert og vil forhåpentlig bli avviklet. Denne jakta fåregår i svært begrensa hegn og kan på ingen måte sammenlignes med "vanlige" plaingameshegn som er flere hundre/ tusen ganger større.

 

Et plaingameshegn ville aldri klare å holde på en løve av naturlige årsaker, og det er vel heller dårlig butikk å fore de opp med trofeekuder etc....

 

Her snaker vi gjerne dobble gjerder med strøm på svært begrensa områder, og i det hele tatt og kalle det jakt er vel jaaaa.......... Dette er i mine øyene løveskyting og ikke løvejakt :!:

 

Så her er jeg helt på linje med deg seawolf :!: Dette er to helt forskjellige ting, og kan overhode ikke sammenlignes :!:

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Før jeg svarer på noe spørsmål fra deg vil jeg gjerne at du forklarer hva du mener med dette?

 

Jeg bare lurte siden du gikk bananas forrige gang da jeg ymtet litt om at hegn jakt ikke kunne sammenstilles med vanlig jakt....

 

Hei RHINO

 

Har lest meg opp på den forrige tråden og du gikk ikke bananas, beklager jeg husket feil, det var alle kameratene dine som gikk bananas :D

 

Men jeg synes det er paradoksalt at alle dere her inne som snakker varmest om hegnjakt, faktisk har økonomiske interesser i faktisk hegnjakt.....

 

Jeg kan godt forstå at dere vil glorifisere denne jaktformen, for ellers kjøper ingen turene deres :oops:

 

En av de jaktformene som facinerer meg mest er jakt på brølende kronhjort, men så forferdelig utfordrene og jaktmessig kan jeg jo ikke kalle det ALLE kan oppleve en times flytur unna.... Og ja, det har jeg prøvd :roll:

 

Har også vært i "dyreparkene" i polen og skotland etter rådyr, og dette er jo overhodet ikke utfordrende jakt, men avskyting av trofedyr.

 

Moro JA, men jaktmessig utfordrende NEI (min personlige mening :D )

 

Akkurat som Afrika, hvor til og med bestemor kan fylle trofeveggen på en uke :mrgreen:

 

PS: Skulle ønske noen som faktisk hadde vært i Afrika, og likte det, kunne erkjenne hvor lite jaktmessige utfordringer som faktisk ligger i det å skyte 10 trofedyr på en uke...

 

Avslutningsvis vil jeg si at jeg gleder meg til å reise til Afrika på jakt i fremtiden, men da med et litt mer nyansert bilde av de jaktmessige prestasjonene, men med fokus på opplevelse og kameratskap :D

Link to comment
Share on other sites

 

PS: Skulle ønske noen som faktisk hadde vært i Afrika, og likte det, kunne erkjenne hvor lite jaktmessige utfordringer som faktisk ligger i det å skyte 10 trofedyr på en uke...

 

Avslutningsvis vil jeg si at jeg gleder meg til å reise til Afrika på jakt i fremtiden, men da med et litt mer nyansert bilde av de jaktmessige prestasjonene, men med fokus på opplevelse og kameratskap :D

 

Jaktmessige utfordringer? Rett og slett et rart utsagn. Skal jeg kaste Zeissen min og skyte gjennom skursikte bare fordi det øker vanskelighetsgraden? Stikke en tommel i sikteøyet? Jakte i mørket? Jakte i fylla?

 

Men ja, med en profesjonell jeger som påviser viltet, setter opp skytestokk osv. , så eliminerer det endel faktorer som KAN gå galt.

Men er det ikke det vi alle streber etter. Finne,vurdere og avlive viltet mest mulig humant?

Link to comment
Share on other sites

Elgfall.

Først og fremst syntes jeg du skulle ”lese deg opp” FØR du i det hele tatt vurderer å skrive noe som helst her.

For det andre så vet du over hodet ikke hva jeg har av økonomiske interesser eller min økonomisk vinning i det DU kaller hegnjakt.

Og hva er det jeg glorifiserer? Jeg vil svært gjerne vite dette.

 

Jeg skjønner at du er veldig opptatt av utfordringer i jakten DU bedriver og jeg kan ikke se at det vil være noen utfordring for deg å jakte i Afrika. Det beste er nok at du fortsetter med å bedrive den jakten du har. Det skulle være interessant å vite hva du jakter på og hvor. Jeg kan, og vil ikke snakke for andre, men jeg jakter elg, rein og rådyr her hjemme, og jeg påstår at de ikke er mer utfordrene å jakte enn noe i Afrika. Forskjellen er at jeg ser flere dyr der nede.

 

I august var det 3 Norske jegere på Driefontein der jeg holder til. De skjøt i løpet av 9 dager et mye lavere antall dyr enn du forespeiler. Hva er grunnen til dette? Kan det ha noe med at jakten faktisk ikke er så lett som blant annet du tror?

 

Du har din oppfattning av hva du skriver om, og jeg respekterer deg for det, men på grunnlag av dette syntes du skal holde deg langt unna Afrika. I alle fall den sørlige delen som jakten er konsentrert rundt ”farmjakt”. Siden loven pålegger deg å benytte en profesjonell jeger så vil du ikke kunne få oppleve den ultimate opplevelsen med at alt skal være så utfordrende. Hvis du derimot ønsker å jakte i Afrika så råder jeg deg heller til å bruke noen kroner på 14 dager på egen hånd etter for eksempel Bongo i Camerun der det er mulig (lov) å jakte på egenhånd. Der kan du få den utfordringen du ønsker. MEN du kommer nesten garantert til å komme hjem uten ett eneste trofé.. Hvis du da ikke tar med deg din bestemor som er så flink. Du skal være stolt av din bestemor som er kapabel til å fylle trofeveggen i løpet av en uke. Min bestemor klarer garantert ikke dette.

Link to comment
Share on other sites

Før jeg svarer på noe spørsmål fra deg vil jeg gjerne at du forklarer hva du mener med dette?

 

Jeg bare lurte siden du gikk bananas forrige gang da jeg ymtet litt om at hegn jakt ikke kunne sammenstilles med vanlig jakt....

 

Hei RHINO

 

Har lest meg opp på den forrige tråden og du gikk ikke bananas, beklager jeg husket feil, det var alle kameratene dine som gikk bananas :D

 

Men jeg synes det er paradoksalt at alle dere her inne som snakker varmest om hegnjakt, faktisk har økonomiske interesser i faktisk hegnjakt.....

 

Jeg kan godt forstå at dere vil glorifisere denne jaktformen, for ellers kjøper ingen turene deres :oops:

 

En av de jaktformene som facinerer meg mest er jakt på brølende kronhjort, men så forferdelig utfordrene og jaktmessig kan jeg jo ikke kalle det ALLE kan oppleve en times flytur unna.... Og ja, det har jeg prøvd :roll:

 

Har også vært i "dyreparkene" i polen og skotland etter rådyr, og dette er jo overhodet ikke utfordrende jakt, men avskyting av trofedyr.

 

Moro JA, men jaktmessig utfordrende NEI (min personlige mening :D )

 

Akkurat som Afrika, hvor til og med bestemor kan fylle trofeveggen på en uke :mrgreen:

 

PS: Skulle ønske noen som faktisk hadde vært i Afrika, og likte det, kunne erkjenne hvor lite jaktmessige utfordringer som faktisk ligger i det å skyte 10 trofedyr på en uke...

 

Avslutningsvis vil jeg si at jeg gleder meg til å reise til Afrika på jakt i fremtiden, men da med et litt mer nyansert bilde av de jaktmessige prestasjonene, men med fokus på opplevelse og kameratskap :D

 

Må vel si at det er mere jaktlig utfordrende å smyge på en Impala som står å blåser i nesa en det er å smyge på den dumme elgen som står i en los, det er iallefall ikke noen stor prestasjon. Prestasjonen ligger hos hundensom klarer å holde denne elgen på plass.

Hvordan du jakter, Elgfall vet jeg ikke, og det interesserer meg heller egentlig ikke. Du prater om hegnjakt, Svært mange elgterreng i Norge er arrondert slik at det grenser mot veier kanskje riksveier med viltgjerder, og andre stengseler/sauegjerder slik at området faktsik er avgrenset gjerdet inn på ett vis, er dette hegnjakt også da. I Namibia finner du jaktområder på fra 1 - 3 millioner mål, der er det ett gjerde, er dette hegn også da, her er det områder som defleste jegere bare kan drømme om å jakte på. At det går ett gjerde rundt ett område på størrelsen med en middels Norsk kommune (300000 - 400000) mål er så sin sak, tror verken du eller andre har så store elgterreng eller hjorteterreng i Norge.

Husk også at de dyra som lever i dette området er født og oppvokst der, de kjenner alle fluktveier, og terrenget, dette betyr igjen i at de er naturlig skye, ja faktisk mye skyere en F.eks en Norsk elg, så du Elgfall må tale mot bedre vitende.

 

Du skryter av deg selv som jeger, "Har også vært i "dyreparkene" i polen og skotland etter rådyr, og dette er jo overhodet ikke utfordrende jakt, men avskyting av trofedyr" at det gir meg aversjoner mot å ha med deg på jakt hverken her eller i Afrika, tror du ville blitt et stort problem, med din påståtte holdning og verdensmesterholdninger, det ville jeg ikke utsette meg selv for eller mine andre jaktkompiser/Pher i Afrika for.

Ikke om du betalte en million.

Om du snakker slik for å provosere, ja da har du skiti i eget reir, Du viser ikke ydmykhet eller ære for det du driver med i jaktas sammenheng.

 

Dene eneste grunnen til at du skulle vært med til Afrika. måtte i tilfelle bli i en voksenopplæringssammenheng.

Det er ett uttrykk som ikke kan sies ofte nok; det er Etterrettelighet, les deg opp og sett deg inn i stoffet du skal uttale deg om, aller helst skaff deg ærfaring gjennom prøving, da kan du uttale deg på ett mere fundert grunnlag.

At folk gir uttrykk for sine personlige meninger er helt greit, gi da uttrykk for at det er din personlige mening..

 

det er nå fortsatt slik da at livet er en lang skole som du alldri blir utlært i, vær ydmyk i forhold til det.

Link to comment
Share on other sites

[

 

 

det er nå fortsatt slik da at livet er en lang skole som du alldri blir utlært i, vær ydmyk i forhold til det.

 

 

Eller som CEA sin signatur: Den som har skutt 1 dyr vet alt, så avtar det etter hvert :wink:

Ikke for å trekke diskusjonen ut. Men på de områdene som du refererer til i Afrika, er dyrene født i vill natur eller satt ut?

Link to comment
Share on other sites

Enig i det Solheimen,

 

Dyra som er i de fleste jaktfarmene, er som regel født og oppvokst i dette området, men av og til blir det kjøpt inn trofedyr i første rekke for å gi nytt blod i denne stammen/besettningen.

Da har Outfitterne såpass mye kontroll over de dyrene de har i terrenget at de kan styre jakta mot de dyrene som skal ut.

 

Arter som var nære utryddelse for en del år siden som Nesehorn, Sableantilope, Roan og andre skjeldnere ble det ignagsatt avalsprosjekt for å redde stammen da ble det avlet opp dyr og sluppet ut i områder som var beregnet for dette prosjektet dette kan være et område inne i et annet område som er avgrenset da disse dyrene ettersees daglig, disse blir ikke så vidt meg bekjent jaktet på i sør-Afrika. men i Zimbabwe som har en viltlevende stamme med Sable ol.

 

F.eks. så reddet jakta Nesehornets overlevelse, og i dag er det jakt på noen nesehorn, inntekten av denne jakta går til prosjektet med forvaltningen av Nesehornet, (nå snakker jeg nesehorn generelt både White og Black Rhino)

 

les også slogun til PHASA (proffesional hunters assosiasion south Africa) Conservation Through Hunting

 

Welcome to PHASA

 

Our Vision

 

To be the leading professional hunting authority optimizing the wildlife and professional hunting potential of South Africa to the benefit of all stakeholders and the community at large in an appropriate and sustainable manner, thereby conserving the resource base for generations to come.

Read About PHASA

 

http://www.phasa.co.za/index.php?pid=1

 

Det vil sikkert finnes de områdene som kjøper inn dyr for å sette ut i et mindre område for å jakte på disse, men det skjer ikke i de områdene som jeg har vært på. Der er det kun for å tilføre nytt blod.

 

Hva gjør vel gutt -eller jentungen som er med på fisketur og har fått en av tusenbrødrene på kroken, joda, stolt viser opp denne fisken stolt som få. Og lar seg avfotografere med trofeet, skal man ta gleden fra disse.

Link to comment
Share on other sites

Elgfall.

Først og fremst syntes jeg du skulle ”lese deg opp” FØR du i det hele tatt vurderer å skrive noe som helst her.

For det andre så vet du over hodet ikke hva jeg har av økonomiske interesser eller min økonomisk vinning i det DU kaller hegnjakt.

Og hva er det jeg glorifiserer? Jeg vil svært gjerne vite dette.

 

Jeg skjønner at du er veldig opptatt av utfordringer i jakten DU bedriver og jeg kan ikke se at det vil være noen utfordring for deg å jakte i Afrika. Det beste er nok at du fortsetter med å bedrive den jakten du har. Det skulle være interessant å vite hva du jakter på og hvor. Jeg kan, og vil ikke snakke for andre, men jeg jakter elg, rein og rådyr her hjemme, og jeg påstår at de ikke er mer utfordrene å jakte enn noe i Afrika. Forskjellen er at jeg ser flere dyr der nede.

 

I august var det 3 Norske jegere på Driefontein der jeg holder til. De skjøt i løpet av 9 dager et mye lavere antall dyr enn du forespeiler. Hva er grunnen til dette? Kan det ha noe med at jakten faktisk ikke er så lett som blant annet du tror?

 

Du har din oppfattning av hva du skriver om, og jeg respekterer deg for det, men på grunnlag av dette syntes du skal holde deg langt unna Afrika. I alle fall den sørlige delen som jakten er konsentrert rundt ”farmjakt”. Siden loven pålegger deg å benytte en profesjonell jeger så vil du ikke kunne få oppleve den ultimate opplevelsen med at alt skal være så utfordrende. Hvis du derimot ønsker å jakte i Afrika så råder jeg deg heller til å bruke noen kroner på 14 dager på egen hånd etter for eksempel Bongo i Camerun der det er mulig (lov) å jakte på egenhånd. Der kan du få den utfordringen du ønsker. MEN du kommer nesten garantert til å komme hjem uten ett eneste trofé.. Hvis du da ikke tar med deg din bestemor som er så flink. Du skal være stolt av din bestemor som er kapabel til å fylle trofeveggen i løpet av en uke. Min bestemor klarer garantert ikke dette.

 

Hei Rhino

 

Nå svarte jeg på spørsmålet ditt, så kan jo du svare på spørsmålene mine om hvorfor løve i hegn ikke er jakt men antilope i hegn er jakt? som du innledningsvis ikke ville svare på :D

 

Så skal jeg svare på resten av dine :wink:

 

Et gjerde er et gjerde uansett hvor det står synes nå jeg......

Link to comment
Share on other sites

Et gjerde er et gjerde uansett hvor det står synes nå jeg......

 

Hvis det står et gjerde rundt eiendommen så er det hegn, helt uavhengig av størrelse på eiendom.. Mener du virkelig dette?

Det er allerede påpekt at størrelsen på hegn er mellom 300-400K mål

For å ta en sammenligning med en kommune:

Vestfold = 2224 km²

 

La oss gjerde inn Vestfold fylke, dette vil da være ca halvparten av hegn der nede. Mener du fortsatt at det ikke spiller noen rolle?

Link to comment
Share on other sites

Det er allerede påpekt at størrelsen på hegn er mellom 300-400K mål

For å ta en sammenligning med en kommune:

Vestfold = 2224 km²

 

La oss gjerde inn Vestfold fylke, dette vil da være ca halvparten av hegn der nede.

Hmmm... "pirkemodus på"

 

400K mål er vel 400 km² , så Vestfold er vel 5 ganger større og ikke halvparten. Eller...?

 

Eller var det kanskje hektar og ikke mål (dekar) størrelsen var oppgitt som?

 

Ellers er vel ELGFALL et typisk eksempel på hvor lett det er å ha bestemt oppfatninger om ting en er veldig langt ifra.

Link to comment
Share on other sites

Ett av de områdene jeg vurderer i Namibia neste år er på ca 300 kvadrat kilometer.

Det eneste gjerdet er det rundt eiendommen (perimeter fence).

Hvis Elgfall fortsatt hevder at jaktfarmer på denne og liknende størrelse er et hegn hopper jeg bare av denne diskusjonen.

Da blir det like meningsfyllt å diskutere som å gå ut i vedskjulet og snakke til hoggestabben.

Link to comment
Share on other sites

Det er allerede påpekt at størrelsen på hegn er mellom 300-400K mål

For å ta en sammenligning med en kommune:

Vestfold = 2224 km²

 

La oss gjerde inn Vestfold fylke, dette vil da være ca halvparten av hegn der nede.

Hmmm... "pirkemodus på"

 

400K mål er vel 400 km² , så Vestfold er vel 5 ganger større og ikke halvparten. Eller...?

 

Ellers er vel ELGFALL et typisk eksempel på hvor lett det er å ha bestemt oppfatninger om ting en er veldig langt ifra.

 

Elgfall har sannsynligvis ikke noe gjerder i sitt jaktområde, da blir det vel grensesprengende jakt.

 

Synes Elgfall uttaler seg mot bedre vitende.

 

Selv så jakter jeg elg på ett område på ca 25000 mål, midt i dette terrenger går det ett sauegjerde, ergo jeg jakter elg i hegn, dette bare for å synliggjøre Elgfalls sitt sviktende grunnlag på definisjonen hegnjakt.

Link to comment
Share on other sites

Ett av de områdene jeg vurderer i Namibia neste år er på ca 300 kvadrat kilometer[...]

 

For å få litt tall på det, som man kanskje kan relatere til, om vi antar at området er omtrent kvadratisk (og bare tar raske overslag):

Det blir litt under 70km å gå langs hele gjerdet

Om du starter i ett hjørne, er det litt over 12km til midten av terrenget

Du er aldri mer enn 8,5km fra nærmeste gjerde

Om du går 20km om dagen, og får sett 100m på hver side av deg tar det over 70 dager å søke gjennom hele terrenget alene.

 

Ikke akkurat ekstremt kjempestort, og langt mindre enn vestfold, men det hadde vært en riktig ok tomt etter norsk standard.

Link to comment
Share on other sites

ELGFALL.

 

Jeg syntes så tydelig du skrev at du hadde lest innleggene i denne tråden. Jeg går ut fra at de aller fleste og deg inkludert ville få med seg hva som er forskjellen du maser om. Du bør kanskje få hjelp av bestemoren din? ;)

 

Jeg vet ærlig talt ikke hvor mange ganger temaet ”canned hunting” har vært fremme her på Kammeret (også i denne tråden). Det er merkelig at du ikke har fått med deg dette. Har du ikke det så ta et lite søk. Jeg fikk opp drøssevis av innlegg om emnet da jeg forsøkte nå. Ett av innleggene var dette fra Odin, som bør sier alt.

"Canned hunting" er et begrep som BARE brukes om den omstridte LØVEjakta.......

Hegn, Farm, Gjerde, Vald eller hva du enn vil kalle det er noe helt annet. Ikke bland begrepene.

Andre her kan sikkert forklare litt om hvordan det jaktes i de forskjellige landene.

Forskjellen på å jakte løve kontra antiloper er rett og slett at løvene er oppforede tamme eller halvtamme dyr som gjerne blir sluppet i til dels små innhegninger for å skytes av betalende jegere. Løvene er i mange tilfeller til og med dopet ned for å være rolige. Og nei, jeg har ikke skutt slike løver selv. Og nei, jeg kaller ikke det å skyte ei halvsovende sløv løve som befinner seg på et svært begrenset område for jakt.

 

Antilopejakt forgår på inngjerdede eiendommer hvor de lever fritt uten innblanding av mennesker. Jeg betegner jakt på disse som jakt. Hvorfor? Det bør komme frem av alt jeg tidligere har skrevet. Huff. Jeg orker rett og slett ikke å gjenta meg selv og andre mer enn dette.

 

Husker du denne tråden? http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=54&t=4281&st=0&sk=t&sd=a

der du maser om de samme tingene.

 

ELGFALL, hold deg langt unna jakt i Sør-Afrika. Det er ikke noe for deg.

 

Ps.

Det er derimot en ting jeg stusser litt på.. Du maser hele tiden om at jakten skal være så utfordrende som mulig ikke sant? Hvordan stiller du deg til å skyte en råbukk eller en elg på innmark? Er det jakt i dine øyne?

Link to comment
Share on other sites

Ps.

Det er derimot en ting jeg stusser litt på.. Du maser hele tiden om at jakten skal være så utfordrende som mulig ikke sant? Hvordan stiller du deg til å skyte en råbukk eller en elg på innmark? Er det jakt i dine øyne?

 

For det første så er det ikke noe "must" at jakten skal være så utfordrende som mulig for meg, da har du misforstått :D . Alle jaktformer er forskjellige og gir jegeren forskjellige opplevelser, utfordringer og tilfredstillelse. Det å skyte en rådyrbukk eller elg på et jorde er ikke jakt i mine øyne, men en felling.

 

Nå har det seg slik at det nødvendigvis ikke er noe mer utfordrende å sitte på ei myr langt inni skauen heller, paradoksalt nok.

 

Det som gjør at jeg engasjerer meg litt i denne hegndiskusjonen er at vi jegere er så forferdelig ærekjære og æresøkende i vår trofejakt. Har man masse penger og fritid så er det jo bare å reise verden rundt og skyte store trofeer, ta fine bilder og skryte vilt etterpå både her inne og ellers i verden.

 

For meg, og jeg snakker kun for meg selv, så har synet på trofeer og trofebilder endret seg dramatisk de siste 20 årene. Fra å være altoppslukende og siklende til alt som hang på veggene rundt om i landet har jeg etter å ha "blitt voksen" fått et litt annet syn på dette. Jeg synes trofebilder er flott og jakten kan sikkert være mer enn utfordrende nok både i Afrika og kornåkerne i Norge, men det er i mine øyne historien rundt jakten som løfter trofeet opp på veggen.

 

Klarer ikke å forklare dette bedre, og gir egentlig litt opp.

 

Den beste sammenlikningen jeg kan komme på er da Bjørn Rune Gjeldsten, ble "verdensmester" i båtrace og hevdet han var "toppiddrettsutøver" til hele Norge, i en sport hvor de 10 rikeste i verden har anledning til å delta.....

 

Så dersom dere metaforisk klarer å sette dette i sammenheng med hegnjakt i Afrika og andre steder, ja da forstår dere meg....

 

Ellers Skitt-Jakt til alle både i og utenfor hegn :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

Den beste sammenlikningen jeg kan komme på er da Bjørn Rune Gjeldsten, ble "verdensmester" i båtrace og hevdet han var "toppiddrettsutøver" til hele Norge, i en sport hvor de 10 rikeste i verden har anledning til å delta.....

 

 

HÆ,er han ikke toppidrettsutøver ?? Det neste blir vel at noen kommer og forteller at julenissen ikke finnes :shock:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...