Jump to content

Trofejakt og "skrytebilder"


seawolf

Recommended Posts

Fossdal... Så enig... bra svart !

 

@ Stubberud... Jeg var inne på samme tankegang som deg. Hadde begynt å Google indianere og annen urbefolkning for å

skrive et svar :D

Jeg har selv jaktet i langt over 20 år. Ikke først og fremst for mataukens del, mer for jaktinstsinktet, og for det rushet og kicket det

gir meg. For all del,jeg har alltid prøvd å benytte det vil jeg har felt på beste måte, eller gi/selge videre til noen som setter pris på

råstoffene. Det er vel svært få av oss her inne som er avhengige av viltkjøtt i husholdningen, annet enn å tilberede en utsøkt middag

i ny og ne.( Og det blir vel satt litt på spissen...Ugh Ugh... se hva jeg har skaffet i gryta idag :wink: )

Jeg har selv med åpent sinn reist til Afrika med det for øye å skaffe meg MINE trofeer. Og ja.. jeg hadde gjort min research, og visste at

det vilt jeg felte ikke ville gå til spille mtp kjøtt osv. Det betydde heller ikke noe at MINE trofeer ikke holdt verdensrekord. Det som betydde mest var totalopplevelsen, spenningen, ny jaktkultur etc., men jeg skal innrømme at når vi jaktet på dyr som gikk i flokk, så pøvde vi så langt det var mulig å felle den største. Det var også det Outfitter og PH ønsket, og jeg antar at de har mere peiling på Afrikansk viltforvaltning enn meg.

Da jeg kom hjem, var jeg full av inntrykk og opplevelser. Jeg hadde lyst til å dele med likesinnede her på dette forrumet, noe som resulterte i

denne tråden viewtopic.php?f=54&t=21858

Jeg har har vært medlem på sluttstykke (R.I.P.) fra tidlig morgen, og Kammeret etter det. Jeg har aldri skrevet veldig mye, helst lest, men følte at, jeg kun noe gi noe tilbake ved å dele bilder og et lite reisebrev.

Og nei... jeg angrer ikke noen av disse trofebildene... Det er en del av tradisjonen der nede å ta disse bildene. Bare JEG, PH og tracker vet hva som ligger forut for disse. Det er ikke så lett som enkelte tror.

Jeg respekterer at noen aldri kunne tenke seg å jakte uten selv å kunne spise det de skyter. Jeg derimot har ikke noe imot å jakte

på dyr for så lenge jeg vet at andre kan ha nytte av det.

Derfor fryder det meg å lese informative tråder med bilder som f.eks. Poacher, Seawolf, Rhino, Donner osv. (Ingen nevnt ingen glemt :D )

legger ut

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 223
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tron;

 

Når jeg henviser til at du er styremedlem, var det for å fremheve at du burde kunne forumreglene bedre enn andre.

Om du synes mitt overtramp gir deg rett til slike utspill, synes jeg noen burde snakke med deg.

 

Jeg innrømmer at "f¤¤¤s sosialisme" var usmakelig og regelrett brudd på forumregler, og jeg beklager.

Selv om jeg ikke deler ditt, i mine øyne, romantiske fremstilling av sosialismen, har det ingenting her å gjøre.

 

Jeg uttrykker irritasjon over at andre skal kritisere andres jaktglede og presentasjon av denne, ja.

Jeg slår over hodet ikke "kategorisk fast" at kritikk utelukkende grunner i missunnelse. Jeg nevner ikke ordet missunnelse i det hele tatt. ???

Du slår derimot fast i ditt første innlegg at enkelte typer jakt er "feil". Der skulle kansje stått "for meg" eller "i mine øyne", men det gjorde det ikke. Du forteller bare at andre jakter "feil", mao gjør du deg bedre enn dem, siden du altså gjør det "rett". Vi kan ikke vite hva du tenker, vi må forholde oss til det du skriver.

 

Det jeg skrev var ikke rettet mot noen spesielle, ingen ble trukket frem eller nevnt.

Uttrykk som "brenne i helvete", "brungrumsede apekatter", "fjompenisser","intellektuelt og mellommennskelig lavmål", står du helt alene om å bruke, selv om sako.30-06 riktignok kalte trofèer på veggen for "penisforlengere"-noe som generelt ikke er særlig flatterende.

 

Forøvrig takker jeg Seawolf for flotte bilder og gratulerer med flotte trofèer.

Link to comment
Share on other sites

1# Ble du skuffet over noen av svarene i denne tråden?

2# At noen andre bilder og reiseskildringer innimellom kan tendere til skryt, forbeholder jeg meg retten til å mene, samme hvor skuffet du blir...

3# Oppsynet i fjellet rapporterer at det er et økende problem at folk heller legger igjen kjøttet til ravnene, og stropper fast huet og gevirene på sekken i reinsjakta. Hadde det ikke vridd seg litt i deg og om du hadde sett dette, og noen uker etterpå lest om jakta i jaktbladene?

1# Ja.

2# Det skal du få lov til, vi er forskjellige.. Har selv ikke sett en slik tråd her på kammeret.no som jeg vil kalle skryt fra noen.

3# Nei, det hadde det ikke. Det er jegerens valg og hans prioritering!

 

 

jeg hadde engang en bekjent som sa han jaktet mest fordi han ville drepe dyr. er det legitimt da?

Ville ikke kalt det å drepe selv, hadde han sagt at han jaktet for spenningens skyld.. Så er det greit for meg!

 

 

Det neste er vel at Raudnakke blir hengt ut for å skryte av sine stokkarbeider.

Jeg hadde faktisk skrevet dette selv i mitt første svar, men jeg slettet det før jeg trykket på [Enter] :wink:

Link to comment
Share on other sites

Oppsynet i fjellet rapporterer at det er et økende problem at folk heller legger igjen kjøttet til ravnene, og stropper fast huet og gevirene på sekken i reinsjakta. Hadde det ikke vridd seg litt i deg og om du hadde sett dette, og noen uker etterpå lest om jakta i jaktbladene?

Nei, det hadde det ikke. Det er jegerens valg og hans prioritering!

 

 

jeg hadde engang en bekjent som sa han jaktet mest fordi han ville drepe dyr. er det legitimt da?

Ville ikke kalt det å drepe selv, hadde han sagt at han jaktet for spenningens skyld.. Så er det greit for meg!

 

så i følge deg er det helt greit å skyte dyr bare feks for spenningens skyld, å det er opp til jegeren om han vil ta vare på kjøttet eller ikke? (slik leser jeg dine svar her)

 

man kan jo pakke "jakte for å drepe dyr" inn ved å kalle det "jakte for spenningens del", så er det spiselig for alle?

Link to comment
Share on other sites

Du slår derimot fast i ditt første innlegg at enkelte typer jakt er "feil". Der skulle kansje stått "for meg" eller "i mine øyne", men det gjorde det ikke.

 

Du må ta et lite kurs i å lese Fossdal. Og så må du lære deg litt respekt for at andre kan ha andre meninger enn deg uten at det er noe suspekt ved det.

 

Ad "Poacher"; det var svært informativt å lese om ditt forhold til jakt. Mener du, slik jeg leser det, at:

- jakta trenger ingen rettferdiggjøring, det er ok at en bare vil drepe et dyr?

- jakta trenger ikke ha noe annet formål enn at jegeren skal få en spennende opplevelse? Med det mener jeg, er det f.eks. ok å ale opp dyr med formål at de skal skytes under "jakt" og så bare kastes etterpå?

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Personlig har jeg ingenting imot at folk henger dyr på veggen, tar bilder og føler stolthet rundt dette. Når det gjelder jakt der en tar hodet og lar dyret ligge er det en annen sak.

 

Finnes flere video'er på youtube, blant annet norske der jeg tenker hvordan i h.. skal han få med seg kjøttet. Kjenner ikke detaljene rundt dette og i en film trenger ikke team'et av bærere være med.

 

Dem som supporterer "skyt og kast" må også tenke litt på hvordan jakt skal forsvares i befolkingen - høste av overskuddet/utak av mat er vel det mest aksepterte grunnlaget for jakt.

Link to comment
Share on other sites

Du må ta et lite kurs i å lese Fossdal. Og så må du lære deg litt respekt for at andre kan ha andre meninger enn deg uten at det er noe suspekt ved det.

Tron

 

:shock::lol:

Først dikter du opp ting du påstår jeg har skrevet, så hevder du at det du skriver ikke står der?

Og så, etter å ha fremstilt meg og mine meninger som bunnmål, hevder du at jeg må lære meg på repektere andres meninger?

 

Edit skriveleif.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kanskje litt OT ift trådtittelen, men jeg syns det er relevant ift enkelte uttalelser i denne tråden!

Dere som jakter under de "godkjente" grunnene (kjøtt i fryseren), hva mener dere om predatorjakta...?

 

Jeg har smakt både måse og kråke og for å si det mildt - det er jaggu ikke min smak!

Har sett innhoggene disse gjør i viltbestanden og det er ikke lite en svartbak sluker iløpet av hekketida...

 

Syns det er ekstremt mange trengsynte meninger her inne og det er en betenkelig bekreftelse av ting som blir skrevet i visse andre tråder, vi er selv våres værste fiende!

Link to comment
Share on other sites

Høggern skrev dette i sitt første innlegg på denne tråden: "jeg personlig ser ikke vitsen i å jakte noe man ikke har tenkt spise eller selge. skadedyrfelling eller pelsjakt er i samme gata som kjøttjakt for meg, dvs noe jeg forstår". Her uttrykker han vel det vi "trofejaktmotstandere" mener.

 

Predatorjakt i de tilfeller hvor predatoren gjør et for stort innhogg i andre arter, er for meg skadedyrfelling.

En lokal autoritet? uttalte i denne uke til lokalavisa at hovedårsaken til de elendige forekomstene av rype er grevling, rev, kråke og ravn. Om dette er korrekt, har jeg ingenting i mot at disse skytes med begrunnelsen predatorjakt.

 

Ellers slutter jeg meg til Sako 30-06 sine betraktninger på slutten av hans gode innlegg. (obs det var tråden om den nye Våpenloven)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En lokal autoritet? uttalte i denne uke til lokalavisa at hovedårsaken til de elendige forekomstene av rype er grevling, rev, kråke og ravn. Om dette er korrekt, har jeg ingenting i mot at disse skytes med begrunnelsen predatorjakt.

Så om det kommer et par ornitologer og uttaler at dette er bare tull så har du noe imot at folk skyter f.eks kråker for å bruke på reveåta..?

Link to comment
Share on other sites

Dere som jakter under de "godkjente" grunnene (kjøtt i fryseren), hva mener dere om predatorjakta...?

 

Jeg har smakt både måse og kråke og for å si det mildt - det er jaggu ikke min smak!

Har sett innhoggene disse gjør i viltbestanden og det er ikke lite en svartbak sluker iløpet av hekketida...

rev, kråke og måke (osv) er skadedyr i mine øyne så lenge det er en så stor bestand av dem at de holder feks rypebestanden nede.

 

Syns det er ekstremt mange trengsynte meninger her inne og det er en betenkelig bekreftelse av ting som blir skrevet i visse andre tråder, vi er selv våres værste fiende!

det er sikkert endel trangsynte meninger. men det er også endel andre meninger som skinner gjennom som (slik jeg tolker det) vil kunne gjøre at seriøsiteten til jegerstanden kan komme til å stupe blandt den øvrige befolkningen.

 

"jegere dreper dyr for gøy" er vel ikke noe vi trenger at jaktmotstandere skal blåse opp?

Link to comment
Share on other sites

OK poacher. Har til gode å høre at noen faktisk forsvarer denne ukulturen oppsynet rapporterer om. De sendet meldingen ut sammen med ytringen om at "folk må f##en med ta seg sammen.

 

Håper fjellstyrene har myndighet til å utestenge slike jegere fra fjellet på livstid...

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si det er ganske utrolig at en stor del av jegerbestanden innad er av den holdning at så lenge ikke man jakter for kjøttet sin del så er det det samme som å "drepe dyr på gøy", helt utrolig...

det har jeg ikke sagt. om det var meg du siktet til.

 

jeg sa bare(kansje jeg var litt uklar?) at utsagn som at man "jakter for spenningens skyld" fort kan tolkes dithen om man ønsker det(å jaktmotstandere tolker gjerne utsagn, å noen av oss leverer ting på sølvfat).

Link to comment
Share on other sites

Virker ikke ut som så mange her vil innrømme at de jakter for spenningens skyld??

 

Jeg kan hvertfall innrømme at spenningen, det sosiale, ja selv skuddet er avgjørende for det jeg driver med.

Jeg er ikke så fattig at jeg hadde spart hele ferien min bare for å få kjøtt i fryseren. Selvfølgelig gjør de aller fleste dette for spenningens skyld pluss mange andre ting.

Men at de fleste her inne jakter kun for å få kjøttet i fryseren har jeg personlig ikke noe tru på..

 

Jeg må innrømme at å skyte predatorer gir meg ikke helt det samme som å skyte dyr som brukes til mat.

Sliter liksom med å finne en god forklaring på hvorfor jeg gjør dette. I bunn og grunn gjør jeg vel dette fordi jeg synes det er spennende og liker jakten.

Jeg kan bruke unnskyldningen at det er lite rype i fjellet og derfor gjør jeg dette men egentlig mener jeg at unnskyldningen ikke holder mål.. Hvorfor skal jeg ta ut dyr bare for å få mer rype som vi kan fråtse oss i?

Enda jeg tenker disse tanker skyter jeg både rev og andre jaktbare predatorer.

 

Får min del må jeg vel bare innrømme at det rett og slett er for spenningens skyld.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Virker ikke ut som så mange her vil innrømme at de jakter for spenningens skyld??

 

Jeg kan hvertfall innrømme at spenningen, det sosiale, ja selv skuddet er avgjørende for det jeg driver med.

Jeg er ikke så fattig at jeg hadde spart hele ferien min bare for å få kjøtt i fryseren. Selvfølgelig gjør de aller fleste dette for spenningens skyld pluss mange andre ting.

Men at de fleste her inne jakter kun for å få kjøttet i fryseren har jeg personlig ikke noe tru på..

 

Jeg må innrømme at å skyte predatorer gir meg ikke helt det samme som å skyte dyr som brukes til mat.

Sliter liksom med å finne en god forklaring på hvorfor jeg gjør dette. I bunn og grunn gjør jeg vel dette fordi jeg synes det er spennende og liker jakten.

Jeg kan bruke unnskyldningen at det er lite rype i fjellet og derfor gjør jeg dette men egentlig mener jeg at unnskyldningen ikke holder mål.. Hvorfor skal jeg ta ut dyr bare for å få mer rype som vi kan fråtse oss i?

Enda jeg tenker disse tanker skyter jeg både rev og andre jaktbare predatorer.

 

Får min del må jeg vel bare innrømme at det rett og slett er for spenningens skyld.. :roll:

 

Helt enig, det er vel ikke mange som MÅ jakte for å få kjøtt i fryseren lenger.

Link to comment
Share on other sites

En interessant observasjon i denne diskusjonen er at mange har et negativt forhold til det som på engelsk heter Sport Hunting.

Dette er jakt hvor det eneste motivet for jegeren er å få en spennende/stor/annerledes jaktopplevelse.

Kynisk kan man si at det består i å snike seg innpå et dyr, avlevere et drepende skudd (eller flere), ta bilder, få preparert trofeet og få det på veggen hjemme.

I utgangspunktet er han/hun ikke interessert i kjøttet overhodet, kun jaktopplevelsen og i de fleste tilfeller, trofeet.

 

Som dere alle vet har dette i et utall av år vært drevet i Afrika.

Når de første trofejegerne fra Europa og senere Amerika begynte på frekventere østafrika på jakt etter elefant, løve og bøffel vet jeg ikke.

Men at dette har vært tildels stor industri i lang tid er det ingen tvil om.

 

Dette er så fjernt fra norsk kjøttjakt som det går an å komme.

Overhodet ikke sammenlignbart med den "jegeretikk" vi er opplært i, hvor det å jakte for mat/pels/predatorkontroll er det eneste saligjørende.

Kanskje derfor det skaper sterke motforestillinger fra enkelte.

 

På grunn av at verden er blitt mindre, folk har mere penger, forholdene er bedre tilrettelagt, er det blitt vanlig også for Ola Nordmann å foreta rene trofejaktreiser..

Dermed får vi dagens jaktrapporter og trofebilder midt i fleisen.

 

At det skaper avsky og hoderysting hos de "rene av hjertet" :wink: forstår jeg godt, men for min egen del sier jeg som Ole Brumm, "ja takk begge deler".

Link to comment
Share on other sites

Her er noen av mine personlige betraktninger rundt dette:

 

Det slår meg at vi skyttere og jegere i mellom, kan være atskillig mer ytterliggående, usaklige og sårende i våre uttalelser enn våre mest ekstreme og ytterliggående motstandere.

 

Det er ikke det minste rart at vi som skyttere og jegere sliter - og vi gjør det uten hjelp utenfra. Vi er en enkel gruppe å angripe - enhver gruppe som svekkes av indre stridigheter er enkel å knekke. Vi klarer ikke engang å mene det samme. På samme tid etterspør folk hva Nojs skal gjøre i saken om ny våpenlov, og da blir jeg usikker. Personlig tror jeg vi først og fremst må vokse opp som gruppe, og forhåpentligvis en dag forstå at vi er nettopp dét; en gruppe. Det mest spennende blir å se om vi klarer det før det er for sent. Når jeg leser tråder som dette, deprimerer fremtidsutsiktene meg.

 

Fortsetter vi å gjøre som vi alltid har gjort, tror jeg ærlig talt vi kun kommer til å forlenge en dødsprosess. Klarer vi derimot å samles om det vi driver med alle sammen, kan det være nettopp den behandlingen eller kuren som er hylende nødvendig. På hvilket tidspunkt synes dere det ikke lenger har noen hensikt å gi livsforlengende behandling?

Link to comment
Share on other sites

Om det kun er kjøttjakt/predatorjakt/pelsjakt som skal være akseptabelt for å kalle seg jeger i Noge, er jeg redd vi er en ganske så splittet gruppe.

Denne tråden har avslørt til dels sterke meninger og følelser, noen av nesten fordømmene karakter i forhold til de av oss som også liker Sport Hunting/Trofejakt.

 

For meg blir det hyklersk å benkte at jakten i ytterste konsekvens, dette å overliste byttet, er fasinerende, og i gitte situasjoner vil være mitt eneste motiv for å jakte .

Hvorfor skal jeg ikke få gi utrykk for det og kunne stå like rank som den som kun jakter for kjøttet, og bli like mye respektert som jeger?

 

Trofejakt er anerkjent som jaktform over det meste av verden, og hvis vi velger å ekskludere denne jakten med utgangspunkt i vår egen "jaktmoral" her på berget, gjør vi oss selv en bjørnetjeneste.

Da skaper vi det MV viser til, nemlig splid, usakligheter, de og oss holdninger, og opptrer utad som en splittet gruppe i intern konflikt.

 

Hvis en "kjøttjeger" har store betenkeligheter med at jeg reiser til utlandet på trofejakt, hvordan tror dere en ren DFS skytter eller NS-skytter uten røtter i jaktmiljøet vil oppfatte dette?

Tror dere min jegerpreferanse vil mane til samhold og forståelse?

Det eneste vi har tilfelles er kanskje det at vi fyrer av et kruttvåpen mot et mål.

 

Klarer vi ikke å vise en smule toleranse og respekt for jegere som velger en annen form for jakt enn det vi selv mener er den eneste og riktige vil sneversynet og splittelsen seire.

Vi kan være uenige uten å nødvendigvis fordømme.

 

Jeg fikke en PM som sammenligner mine trofeer på veggen med underbuksene fra horene en har ligget med på en bordell.

Da viser en virkelig toleranse og romslighet innefor det utvidede begrepet jakt.

Link to comment
Share on other sites

MV:

Hva er konklusjonen på ditt innlegg? Mellom jegere og skyttere skal det ikke være noen uenighet i noe spørsmål?

 

Hvis jeg liker fotball, skal jeg også like hooligans og casuals?

Altså du mener det blir riktig å sammenligne kråkejegeren med hooligans...?!

Det er ikke rart at jegere er i en svært truet posisjon når man fra innsiden møter slike holdninger.

Link to comment
Share on other sites

MV:

Hva er konklusjonen på ditt innlegg? Mellom jegere og skyttere skal det ikke være noen uenighet i noe spørsmål?

 

Hvis jeg liker fotball, skal jeg også like hooligans og casuals?

 

I mitt hode er hooligans og casuals i forhold til fotballfans, det samme som en tjuvjeger/poacher er for en jeger.

Link to comment
Share on other sites

i utgangspunktet er det slik at din motivasjon for å jakte egentlig ikke er noe andre nødvendigvis har noe med. så lenge du har jaktlisens, ikke bryter noen lover, og gjør det du kan for å utøve human og forsvarlig jakt så er din jaktutøvelse ikke noe noen andre har noe med.

 

om jeg sier jeg ikke forstår at folk vil drive med noe, er det jo ikke det samme som at jeg sier det de driver medergalt, forkastelig, osv....

Link to comment
Share on other sites

(...)Vi klarer ikke engang å mene det samme. På samme tid etterspør folk hva Nojs skal gjøre i saken om ny våpenlov, og da blir jeg usikker. Personlig tror jeg vi først og fremst må vokse opp som gruppe, og forhåpentligvis en dag forstå at vi er nettopp dét; en gruppe.(...)

 

Er det lagt opp til årsmøter/årsavstemninger for å få flertallets standpunkt i de forskjellige temaene?

Link to comment
Share on other sites

Det blir ikke lett å være storviltjeger med sterk jaktlyst hvis en må spise alt kjøttet selv :D Til og med i Norge, som er et relativt viltfattig land, representerer vel kjøttet en større ressurs enn jegere alene kan konsumere. Tror dere ikke at viltkjøtt på bordet til ikke jegere også bidrar til å gi jakta legitimitet.

 

Hva skiller en jeger fra en turgåer eller bærplukker? Er det appetitten på kjøtt? Eller er det motivet om å ta liv,og spenningen det utløser hos den som som har et intakt jaktinnstinkt.

 

At noen setter pris på trofèer er vel heller ikke noe hisse seg opp for. I rendyrket form setter trofèjakt langt høyere krav til både jakta og viltforvaltningen. Trofèer på veggen og bildene fra jakta er for mange viktige og hyggelige minner om en god opplevelse. At noen utover det har dårlig smak og dømmekraft, er vel først og fremst et problem for dem selv!

 

Men om det skulle være hold i at det kan påvirke størrelsen på snoppen, må det jo være en forretningsidè av de sjeldne! :)

Link to comment
Share on other sites

Synes hele denne diskusjonen begynner å ta av litt..

 

Noe av det første jeg hørte når jeg begynte å jakte, var at skal du skaffe deg uvenner, så begynn å jakt. Stemmer i mange tilfeller det. Blant mange er det en evinnelig diskusjon og krangling om alt fra skyting, hunder, terrenger, våpen osv. Har sett flere slike eksempler på dette, utn at jeg vil gå nærmere inn på dette. Veldig enig med MV her.

 

Hvorfor kan ikke folk akseptere at andre jakter for en annen grunn en dem selv? Ta elgjakta f.eks. Hos oss er det mange jeg vil kalle for rene "kjøtt-jegere". Eneste som betyr noe er kjøtt i fryseren. Hos andre, meg inkludert, er jakta i seg selv det som drar. Gjerne en pen okse og.. Kjøtt er en veldig fin bi-virkning av en spennende jakt som resulterer i felling, og som selvfølgelig skal taes vare på utnyttes til fulle. Dette gjelder selvfølgelig all annen jakt også.

 

Alikevel er det, ihvertfall hva gjelder dette elg-laget, ingen som ser ned på den andre parten? Alle er der for å jakte, men om det er horn eller kjøtt man er ute etter får være opp til hver enkelt.

 

Hvor plasserer man hare-jegerne hen opp i dette lurer jeg på? Kan jo neppe være kjøtt-auk de driver med, skal ikke skyte for hunden før det har jaget en time osv. Satt på spissen så må jo dette være en drøy form for trofejakt??

 

Bare så det er sagt, så får folk jakte som de vil, uansett om de gjør det for å overleve vinteren eller tapetsere veggene med trofeer. Har ingen interesse i å rakke ned på noen. Jeg jakter fordi det er det morsomste jeg vet, og kunne aldri vært foruten. Afrika jakt, drivjakter i Polen, harejakt, rådyrjakt med hund, osv osv. You name it. I bunn og grunn er jakt bare jakt.

Link to comment
Share on other sites

Hva er det ved slik jakt som enkelte ikke liker?

 

 

 

Sånne som Kåre-kanon derimot, som kun jakter på trofe, og gjer alt kjøttet vekk ( i den forstand ein skal ta til seg alt han skreiv som fullt alvor.. ) har eg lite sansen for... Då syns eg at det begynner å bli tid for å finne seg ein ny hobby.. At ein jakter på vanlig vilt, men spanderer på seg ein flott tur, for å jakte på trofeer, er heilt greitt..Og trofebildene, har eg ingenting i mot. Eg synst at bilder av ein kjempeglad person, på sida av sitt felte vilt, er eit flott bilde, eg veit kva adrealin rush ein får, når ein nettopp har skutt eit større vilt...Det er berre rett å slett ein utrulig god følelse..

 

..

 

Helt utrolig Mauser68

 

Du mener at jeg bør finne meg en annen hobby for at jeg gir bort kjøtt til grunneiere og beholder trofèene selv.

 

Du mener at jeg IKKE skal få jakte og finne gleden i en spennende opplevelse?

 

Er ikke en rådyrbukk vanlig vilt i dine øyne?

 

Er det greit å skyte hundyr og fortsatt gi vekk kjøtt?

Link to comment
Share on other sites

Trofeejakt er langt i fra et nytt fenomen i Norge.

 

Det som irriterer meg mest i denne tråden er at det er satt likhetstegn mellom trofeejakt og det og ikke ta vare på kjøttet. Kan selv ikke tenke meg noe som er mere feil. Sannheten er vel at trofeejegeren i tillegg til å ta vare på kjøttet ( Enten i form av og benytte seg av det selv, eller gi det bort til andre som sannsynligvis har større glede av det. ) også gleder seg ved å ta vare horn, skin, gevir, skaller osv....

 

Var innom Norsk Fjell musem i Lom i fjor høst ( kan anbefales hvis man er på de kanter ). Her hadde de utstilt flere flotte reinsdyrkroner og en reproduksjon av en mamut. De aller fleste i gullklassen og mange av dem stamet fra det 1800 århundret. I tilllegg til mange flotte reinsdyrkroner hadde de tusenvis av trofeebilder fra den norske fjellheimen. De fleste fra seint 1800 tall og tidligg 1900tallet.

 

Ta en tur oppover østerdalen, hvor mange stabbur ser du ikke der etter veien dekorert med elgekroner og bjørneskaller fra tidliggere tider. Når man først er på de kanter så kan man jo også ta en tur innom norsk skogbruksmusem og fordype seg litt i tidliggere tiders norsk bjørnejakt, og beundre trofeene fra den tidens riktig "store" storviltjegere. Alt sammen "sportsjakt" etter god gammeldags norsk/ engelsk tradisjon.

 

Til slutt Skitt Jakt! ( Enten det er på kråker, lam, bukker, elefanter eller kuduer :wink: )

 

Nils-Ole

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du mener at jeg bør finne meg en annen hobby for at jeg gir bort kjøtt til grunneiere og beholder trofèene selv.

Nei, det utsagnet der beklager eg, det var dumt skrevet av meg. At eg fordømte deg for å bedrive den jaktformen du liker, beklager eg sterkt. Eg prøver generelt å ikkje fordømme andre som har eit anna syn på ting enn meg.

Er ikke en rådyrbukk vanlig vilt i dine øyne?

Jo det er det, har eg skrevet at det ikkje er det ?

Er det greit å skyte hundyr og fortsatt gi vekk kjøtt?

Nei det er det ikkje, det uavhengig av kjønn på dyret eller om det har trofe..

 

So kan ein begynne å spikke fliser, med det faktum at eg skyt diverse rovvilt og skadefugler, som eg ikkje spiser.. Då er eg i grunn i din kategori på det igjen, kor skal grensa gå, det veit eg sannelig ikkje.. Og om eg hadde sagt nei til å bli med på jakt med ein kompis, for å eventuelt skyte og at kompisen min tok alt kjøttet. Tja det veit eg faktisk ikkje om eg hadde sagt nei til heller.

Ein ting er vel sikkert, at eg likar å jakte, og eg likar å jakte på ting som eg kan nytta meg av, men eg har ikkje verken fasit på kva som er rett å galt der, dette er mi personlige meining. Og som du sikkert veit, så kan dei variere etter ulike faktorer, og dei kan plutselig forandres også, værre er det ikkje.

Link to comment
Share on other sites

Jeg savner vel også konklusjonen din, Morten. Hvis du kun ønsket å konstantere at vi jeger og skyttere er en mangfoldig gruppe hvor de på den ene yttersiden ikke vil vedkjenne seg de på den andre, så er vel det bare slik det er. Jeg tror ikke det er mulig å endre vesentlig på dete, ei heller riktig. Og i fellessaker som våpenloven, reguleringer og politikk som gjelder jegere etc. tror jeg vi bare må prøve å stå sammen om den gyldne middelveien for i hvert fall å oppnå, og samle vekt bak, noe.

 

Jeg fikke en PM som sammenligner mine trofeer på veggen med underbuksene fra horene en har ligget med på en bordell.

 

En slik uttalelse er fryktelig stygg og sårende, og jeg støtter slett ikke slike utsagn, men på en grusom måte treffer det nok spikeren på hodet i forhold til det en del jegere og mange flere ikke-jegere tenker.

 

Jeg griper meg selv i å tenke, særlig når det nevnes at en har delt camp med amerikanere, at hele jakten er fikset, den foregår på noe nært oppdrettsdyr og området er gjerdet inn. Jeg har intet grunnlag for å tenke det, det er urettferdig og fordomsfullt, men det er likevel et tankekors at tanken automatisk slår meg og at jeg må gå en runde for å kvitte meg med tanken før jeg leser trådene, jeg som vet utmerket godt at det finnes "fair chase" i Afrika, og at selv enkelte steder der det jaktes i hegn er de inngjerdete områdene av en slik størrelse at gjerdene ikke spiller noen rolle, dette er ikke jakt på dåhjort i et lite svenskt eller danskt hegn. Jeg jobber i en større statlig virksomhet med mange mennesker som er opptatt av friluftsliv, natur, jakt etc. og selv der er det svært mange som sidestiller all afrikajakt med jakt i hegn på oppdrettsdyr. Et program som gikk i sommer om amerikanere på jakt i afrika er med å sementere slike inntrykk i både den jagende og den ikke-jagende delen av befolkningen. Programmet, som hadde lange innslag hvor jaktarrangørene fikk slippe til og hvor inntrykket var at en fikk en del fakta på bordet, var en ganske kvalmende odysse i menneskelig degenerasjon, med tamme impalaer skutt på 20 meter med armbrøst, oppdrettsløver i hegn o.l. Poenget mitt er at med slike inntrykk spredt rundt blir Trofèjakt meget tungt å selge inn til det store flertallet av skeptiske medmenneseker, det være seg jegere eller ikke jegere. Bilder av trofèene, hoder, skinn etc. er med å forsterke inntrykket.

 

Jeg bygge min oppfatning på andre momenter, som jeg nevner i en tidligere post her. Jeg kan ikke tilpasse/endre den oppfatningen jeg har fordi den irriterer eller sårer noen, langt mindre for å skape en slags kunstig enighet innad i gruppen "Norske jegere". Det betyr ikke at jeg fordømmer noen eller at jeg ønsker at de skal miste muligheten til å utøve denne jakta. Jeg håper bare denne "skikken" med trofèjakt dør ut av seg selv.

 

Jeg er imidlertid rimelig sikker på at Trofèjegerne, som tross alt utøver en form for jakt som er kontroversiell, til dels misbilliget og med et heller odiøst omdømme, skal tenke litt på hvordan jakten fremstilles, medmindre en tenker at andres oppfatning er uviktig. Og jeg tror omverdenens oppfatning er viktig.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Som jeger må si at skrytebilder noen ganger byr meg litt imot, dette bunner vel i grunnen på at jeg føler litt sjalusi tenker jeg :oops:

For utenforstående med et annet grunnsyn på viltet, er jeg ikke uforstående til at det kan virke "avskyelig" at vi poserer med "fete glis" over det det stakkars døde dyret.

Janteloven tillater ingen å "breske seg" på bilder som viser at "Jeg har vært på en DYR jakttur", " Jeg er en heldig /dyktig jeger" eller verst, bilder som kan gi inntrykk av at man er veldig stolt og fornøyd med seg selv når det åpenbart er andre/guider som har gjort mesteparten av den vanskelige jobben(dette byr også meg imot)!

Link to comment
Share on other sites

Tron, dette krever en meget presis definisjon av hvem som er trofeejegern.

 

I min verden er det trofeejegern som ivaretar viltet og omverdens omdømme av jakta og kjøttjegern som ødelegger det. ( Kjøtt har vi tonnevis av på Rimi....... )

 

Den dyreste elk tagen i statene til nå 1.500.000 US$ gikk i fjor ( Ny verdensrekord for elk hos B&C ), holder liv i 2 parkvoktere og 4. forskere i ca. 2.år. Selvfølgelig fikk den "store" jeger skatte reduksjon på omtrent hele belpøpet fordi formålet med jakten var bevaring av elk og elkpopulasjonen i Utah.

 

Skurk og lite heldig fremstilling av trofeejakt ( kontroversielt OK ), eller helt i viltforskning og elkforvaltningen ??????

 

Jeg er imidlertid rimelig sikker på at Trofèjegerne, som tross alt utøver en form for jakt som er kontroversiell, til dels misbilliget og med et heller odiøst omdømme, skal tenke litt på hvordan jakten fremstilles, medmindre en tenker at andres oppfatning er uviktig. Og jeg tror omverdenens oppfatning er viktig.

 

Omverdenen er ganske stor, og omverdenen i Norge, er heldigvis ikke alltid som omverden andre steder i verden.

 

 

Nils-Ole

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I min verden er det trofeejegern som ivaretar viltet og omverdens omdømme jakta og kjøttjegern som ødelegger det. ( Kjøtt har vi tonnevis av på Rimi....... )

Nils-Ole

 

Hehe den var jaggu artig

 

Selvfølgelig satt litt på spissen, men bare litt :lol:

 

Elsker rådyrsteika mi jeg.......

Link to comment
Share on other sites

Min verden er annderledes enn STUBBERUD's, kjøttjegerene er de som bærer jakttadisjonene og gjør jakta "folkelig", mens trofejegerene "skummer fløten". Ting kan fortone seg anderlredes andre steder i verden, men å se på den norske kjøttjegeren som et negativt ellement, tror jeg setter deg i særstilling her på forumet :!:

Også vi kjøttjegere setter pris på et flott trofe :D

Link to comment
Share on other sites

Tron

Når det gjelder de amerikanske buejegerne i campen, jaktet de i et spesiellt område som tilrettelagt kun for den type jakt.

Området var svært, flere titusen hektar, men besto av mange vannhull med skytetårn eller andre former for skjul.

Kan vel sammenlignes med når en jakter hjort eller rådyr fra skytestiger/tårn på innmark eller langs trekkruter her hjemme...

 

Jeg orker ikke ennå en gang å fortelle i detaljer hvordan jeg jaktet, men tro meg når jeg sier det var "fair chase" selv om farmene var inngjeret.

Den ene var i tillegg en av de største kvegfarmene i distriktet rundt Ellisras, hvor stor den var tør jeg ikke gjette på en gang.

Her levde dyrene sitt naturlige liv fra fødsel til død.

Det TV-programmet du refererer til så jeg også, og jeg kjente meg overhodet ikke igjen.

 

Når det gjelder ditt ønske om at trofejakt skal dø ut av seg selv, vil også en masse arbeidsplasser, store mengder kjøtt/proteiner, og sannsynligvis en del av antilopeartene i ihvertfall Søør Afrika dermed forsvinne.

I dag kan flere av artene takke jaktindustrien for at de eksisterer, bla sable antilope og black wildebeest.

Med en pris på hvert dyr er de verdt noe, i det øyeblikket de ikke jaktes på er de en pest og en plage for grunneierne som kunkurrenter for beite for kveget, eller at de ødelegger grønnsaksavlingene.

 

Om vi her i det høye nord ønsker at en slik industri (som trofejakt er for grunneierne) skal legges ned og forsvinne ut fra vårt "jaktetiske ståsted", må vi samtidig ta det med i regnestykket som jeg referer til i avsnittet over.

Har vi noen moralsk rett å sette begrensninger for denne industrien/næringen/kapitaltilførselen/arbeidsplassene i et annet land ut fra hva vi liker eller ikke liker?

 

Så lenge slik jakt er legal og forgår i ordnete former som kommer lokalsamfunnet tilgode, har jeg ingen motforestillinger til å utøve den.

Andres oppfatning er ikke uviktig, men så lenge jeg har mitt på det tørre lar jeg ikke andres følelser (som kanskje i tillegg er basert på feilaktig informasjon) styre utøvelsen av min jakt.

 

Klarer de som har motforestillinger til trofejakt å stoppe denne, eller gjøre det så vanskelig å utøve den at folk ikke orker styret med å reise på slik jakt, ja hva blir det neste som skal stoppes på grunn av "omdømme"?

Jaktmotstanderne gir seg ikke halveis, de vil sannsynligvis stå på til det kun finnes statlig ansatte jegere igjen.

 

Og bare for ordens skyld Hans kristian, i Norge er jeg kjøttjeger så god som noen.

Nå strever jeg med råbukken, snart begynner hjortejakta, utpå høsten blir det sannsynligvis en tur til Nordland som gjestejeger på et elglag og etter jul blir det rype og hare i Nordland.

Så jeg er ikke en som skummer fløten, jeg er i aller høyeste grad både og.

Link to comment
Share on other sites

Min verden er annderledes enn STUBBERUD's, kjøttjegerene er de som bærer jakttadisjonene og gjør jakta "folkelig", mens trofejegerene "skummer fløten". Ting kan fortone seg anderlredes andre steder i verden, men å se på den norske kjøttjegeren som et negativt ellement, tror jeg setter deg i særstilling her på forumet :!:

Også vi kjøttjegere setter pris på et flott trofe :D

 

Hei Hans Kristian,

 

Du har helt rett i at kjøttjakta gjør jakta "folkelig", men ingen av de trofee jegerene jeg kjenner skummer fløtten. De er derimot lidenskapelig opptatt av jakt, vilt og viltforskning og prioriter og gjøre "enda litt mere ut av jakta" en gjenomsnitt jeger'n.

 

Har selv heller ikke det minste i mot kjøttjakt, men i det store og det hele er det trofee jegerene som fronter allmenheten og ikke kjøttjegerene. Så hvem som skummer fløtten........

 

Plus igjen, dette krever en tydelig profil på hva som er en trofeejeger og hva som er en kjøttjeger. En kjøttjeger som setter pris på trofeer er i mine øyene en trofeejeger. Så velkommen i trofeejegerklubben i Hans Kristian.

 

For å sette det enda mere på spissen. Hadde det ikke vært for trofeejakta, hadde ikke Afrika hatt vilt igjen. ( I dag skytter de fleste jegere lett en Kudu i løpet av ei ukes tid. ( Takket være trofeejakt.) 20-30 år tilbake tok det ukesvis å nedlegge en Kudu.)

 

Jakt er vel først og fremst og høste av overskuddet og ikke nødvendigvis jakte i ukesvis for å skytte Afrikas siste Kudu ???????????????? Så all ære til alle Afrikajegere som er med på å bevare, høste og måle trofeer i Afrika.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

@ STUBBERUD. Jeg jakter og engasjerer meg MYE og gir bort det meste, og en "horn-bøøg" har jeg altid vært :!:

Med din definisjon er jeg nok en trofejeger ja, men det er ikke slik jeg liker å se på meg selv :wink:

 

Jeg har alltid sett på en trofejeger som en som utelukkende er ute etter de største og fineste eksemplarene, bryr seg mere om trofeet enn selve jaktutøvelsen, en som gladelig betaler og poserer med et fett glis som "den store jeger" selv om han vet at det er andre som har gjort den virkelige jobben :!:

Den trofejegeren vil nok ikke mange av oss være, og det er nok mange som oppfatter trofejegere akkurat slik.

Tror også dette kan sees i sammenheng med manges oppfattning av at det å jakte i hegn på "oppdretede" dyr ikke er ordentlig jakt.

Det å jakte i hegn, og nyte det, synes jeg er helt ok.

Men når man opplever at folk unnlater å fortelle at dette eller disse trofeene kommer fra hegn, forteller det jo at vedkommende forstår at det ikke er forbunnet med noen stor status hos andre jegere, og at vedkommende holder stilt om hegnet nettop for å oppnå denne statusen!

Link to comment
Share on other sites

Fotballanalogien er vel ikke så gal, men forskjellene innad i fotballmiljøet illustreres bedre med kjernesupporteren på "Store stå" kontra forretningsmannen på VIP-tribunen. De to ser nok gjerne på hverandre med mistro og misbilligelse. Supporteren forakter fyren i dress som har betalt en formue for en VIP-losje og som knapt kaster et blikk på kampen mens han bearbeider klientene han har invitert med på smøretur. Forretningsmannen på sin side har nok ikke så høye tanker om de primitive brølapene der nede som ikke later til å ha noe liv utenom å se folk sparke ball.

Det er likevel fotballen de har felles. Det er fotball som gjør at de begge er på stadion til samme tid, dog med vidt forskjellig motivasjon. De som driver fotball-Norge vet å ta vare på både supporteren og forretningsmannen!

 

Skal man "drive" skytter-Norge og jeger-Norge må man nok prøve å fokusere på hva som forener og ikke på hva som skiller. Både trofejegeren og kjøttjegeren har funnet veien til vårt "stadion"; kammeret.no. Utfordringen blir å holde på alle slike parter, uten at noen grupper føler seg støtt ut. Å begrave kontroverser under teppet fungerer dårlig i så måte. Vi må heller forsøke å flytte fokuset fra kontroverser til det som samler. Hvordan det skal gjøres er imidlertid et godt spørsmål. Det virker som det er konflikttrådene som stadig får mest interesse...

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er imponerende å se hvordan vi jegere klarer å holde et slikt konstant fokus på det vi er uenige om.

Alle sitter på sin egen hellige definisjon av hva jakt egentlig er, og er den eneste som evner å kjenne sine egne begrensinger.

 

Og ja, jeg ser i speilet når jeg skriver dette.

 

Hvorfor må det være slik? Hvorfor MÅ vi alltid finne det lille kornet av uenighet? Mens vi krangler holder andre på å fjerne hele grunnlaget vårt, vi ser kanskje at det skjer men vi er for opptatte med våre små uenigheter til at vi klarer å gjøre noe med det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...